Ik snap het wel, maar bij mij komt het ook doordat ik een keer echt grandioos genaaid ben door een werkgever, juist ómdat ik het op de nette manier wilde doen.
Ik kon écht niet meer met de werkgever door 1 deur, voelde me slechter en slechter worden en ging hard richting overspannenheid. Ik had normaal opgezegd, netjes m'n opzegtermijn op 'n goede manier uitgewerkt etc. en voor een ander bedrijf gaan werken, waarvan ze vooraf, mondeling hadden toegezegd dat dat geen overtreding van m'n concurrentiebeding was. Achteraf hebben ze me toch voor de rechter gesleept, en dat kostte me toen bijna € 15.000 (grootste deel advocaatkosten, aangezien ik geen RBV had, en geen toevoeging kon krijgen).
Had ik me ziek gemeld (zoals ik ook al zo goed als was), dan was er niks aan het handje geweest.
Daarna heb ik nog 2 grote (en flink wat kleine) naai-streken van werkgevers mee gemaakt, dus ik ben niet meer zo pro-werkgever, maar eerder pro-risico-verkleining en pro-kiezen-voor-jezelf. Misschien heb ik gewoon pech hoor (en ik heb ook wel werkgevers mee gemaakt die wel gewoon netjes waren hoor, het is echt niet zo dat ik altijd alleen maar klootzakken tegen kom), maar het "je moet alles netjes doen" ben ik wel voorbij, daarmee kom je lang altijd niet waar je wil zijn.
Er zit niet alleen een verschil in recht hebben en recht krijgen, maar ook een verschil in wat het recht zegt, en wat rechtvaardig is.
Je krijgt wat je zaait, en hoewel in de zaak van TS de door de WG gevraagde flexibiliteit idd feitelijk los staat van de afspraak om op zaterdagochtend te werken, kun je dat m.i. toch ethisch niet helemaal los zien van elkaar.
Als jij een top-werknemer hebt (zelfs al is het maar een 16-jarige vakkenvuller) die altijd invalt als je even iemand extra nodig hebt, dan moet je m.i. ook niet moeilijk gaan doen als hij zelf een keertje op een wat laat moment aan komt met "He, het lukt me dit keer even niet". Dan snij je jezelf als werkgever gewoon keihard in de vingers, want zo iemand verliest dan wel een hoop motivatie om de volgende keer hou wel uit de brand te helpen en denkt voortaan alleen maar "heb ik deze maand het geld nodig?" maar ja, het gaat maar om 16-jarige vakkenvullers, dus ach, what's the loss?
[
Voor 3% gewijzigd door
Ardana op 19-06-2016 15:50
]