Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Beste tweakers,

Drie weken geleden heb ik mijn bijbaantje opgezegd. Ik moest nog een maand doorwerken. Er is echter een probleem: donderdagochtend heb ik gemaild naar een Teamleider dat ik zaterdagochtend niet kan komen werken en mijn openstaande vakantie-uren opneem voor die dag. Daar heb ik geen reactie op gehad.
Nu kwam ik net een andere teamleider tegen in de Albert Heijn, die mij vertelde dat ik morgen gewoon moet komen werken als ik geen reactie heb gekregen.
Dit vind ik redelijk vervelend aangezien ik bijles heb in de ochtend en daarvoor werk heb afgezegd (school gaat voor werk).
Ik weet ook dat de teamleider waarnaar ik het e-mailtje heb gestuurd, zijn email bijna elke 5 minuten controleert en daar bewust niet op heeft gereageerd (m'n relatie met die teamleider is sinds dat ik er werk niet heel goed). Ik ging uit van "geen nieuws is goed nieuws" totdat ik vandaag een teamleider zag terwijl ik boodschappen deed. Hij vertelde dat als ik niet kom werken, ik hoge boetes krijg, ongeacht dat ik ontslag heb genomen.

In hoeverre ga ik ook daadwerkelijk problemen krijgen?
Mijn school is écht veel belangrijker dan 3 uurtjes vakkenvullen bij de Albert Heijn (en ook nog eens 2 uur overwerken zonder het uitbetaalt te krijgen)

Bedankt alvast voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Bel gewoon ff om één en ander uit te leggen? Lijkt me vrij normaal dat zoiets in overleg gaat, en overleg gaat een stuk makkelijker face-to-face of (desnoods) telefonisch :)

Edit: Dat je al ontslag genomen hebt, ontslaat je niet van je plichten naar je werkgever toe ;) . Donderdag melden dat je zaterdag niet komt lijkt me vrij kortdag...

[ Voor 32% gewijzigd door naitsoezn op 17-06-2016 18:03 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Heb je een arbeidscontract? Zo ja, voor hoeveel uur in de week? En wat is het opzegtermijn? Ik kan me niet voorstellen dat je met een 'bijbaantje' nog enige verplichtingen hebt wanneer je ontslag neemt, toch?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Han schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:05:
Heb je een arbeidscontract? Zo ja, voor hoeveel uur in de week? En wat is het opzegtermijn? Ik kan me niet voorstellen dat je met een 'bijbaantje' nog enige verplichtingen hebt wanneer je ontslag neemt, toch?
Hij heeft een opzegtermijn van een maand, die heeft ie toch niet voor niets zou ik zeggen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:32
Ach, volgens mij is het bij de meeste bijbaantjes zo dat niet op komen dagen leidt tot direct ontslag (wat je eigenlijk wil ;)). Van een boete heb ik nog nooit gehoord. Wat staat er in je contract inderdaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

naitsoezn schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:06:
Hij heeft een opzegtermijn van een maand, die heeft ie toch niet voor niets zou ik zeggen :/
Er staat niks vermeld van een contractuele opzegtermijn. Wel dat hij nog een maand moest doorwerken. Wellicht is dat in overleg tot stand gekomen of is hem dat 'wijs gemaakt'. Gezien de verhoudingen die ik kan opmaken uit de TS is het wellicht handig om de rechten en plichten die in het contact staan door te nemen.

En op basis van een aanname mag je die :/ wel achterwege laten, komt weinig vriendelijk over ;)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

445033

Geen nieuws, is goed nieuws? Dat is makkelijk. Dus als je je oma mailt en die reageert niet ga je er ook van uit dat ze gewoon nog leeft? Het is maar een voorbeeld.

Blijkbaar heeft de jonge generatie niet meer van bellen gehoord en even overleggen. Wel zo fatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Han schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:10:
[...]

Er staat niks vermeld van een contractuele opzegtermijn. Wel dat hij nog een maand moest doorwerken. Wellicht is dat in overleg tot stand gekomen of is hem dat 'wijs gemaakt'. Gezien de verhoudingen die ik kan opmaken uit de TS is het wellicht handig om de rechten en plichten die in het contact staan door te nemen.

En op basis van een aanname mag je die :/ wel achterwege laten, komt weinig vriendelijk over ;)
Er is gewoon netjes een supermarkt CAO.

Aan topicstarter: Overuren bestaan niet bij de nul uren contracten die supermarkten hanteren. De uren moeten wel netjes betaalt worden.

Tot de datum van opzeggen moeten beide partijen beide hun verplichtingen nakomen.

[ Voor 16% gewijzigd door 445033 op 17-06-2016 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Han schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:10:
[...]

Ik vind het eerder een aanname dat een supermarkt z'n vakkenvullers zonder contract laat werken. En in contracten staan vaak opzegtermijnen. Maar misschien heb ik andere ervaringen in m'n omgeving dan jij :)
lees de post hoe je wil... de smiley is precies bedoelt zoals ik hem altijd over vind komen, en da's niet onvriendelijk :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Twee dagen van tevoren een mailtje dat je niet komt is natuurlijk niet echt netjes. Je verwacht nu van je teamleider dat hij in twee dagen vervanging gaat regelen? Lijkt me dat bijles ook wel langer bekend is. Daarentegen lijken boetes me flauwekul maar ik ken jou contract/CAO niet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-05 21:57
Vakantie opnemen kan niet eenzijdig, dat moet altijd in overleg met de werkgever. Volgens de CAO Grootwinkelbedrijf (VGL), bedoeld voor supermarkten, is er sprake van een opzegtermijn van een maand (of 4 weken als je per periode betaald wordt).
Einde arbeidsovereenkomst
ARTIKEL 19
1. De arbeidsovereenkomst eindigt:
a. door opzegging met een daarvoor in acht te nemen opzegtermijn.
Indien de werknemer met de opzegging en/of opzegtermijn niet akkoord gaat, is vooraf
toestemming van het CWI nodig.
b. zonder opzegging en daarom zonder opzegtermijn:
– tijdens een overeengekomen proeftijd van ten hoogste twee maanden indien de werkgever of
de werknemer dit verlangt;
– bij het ingaan van het ouderdomspensioen (65 jaar);
– bij afloop van een arbeidsovereenkomst die is aangegaan voor bepaalde tijd;
– wegens een dringende reden in de zin van artikel 7:678 BW (ontslag op staande voet);
– op grond van wederzijds goedvinden;
– krachtens een rechterlijke uitspraak;
– in andere gevallen waarin geen opzegging is voorgeschreven, zoals bij overlijden van de
werknemer.
2. a. Opzegging geschiedt bij voorkeur schriftelijk.
b. Opzegging geschiedt tegen het einde van een loonbetalingsperiode, tenzij in de onderneming
een ander moment bestendig gebruik is.
3. Bij opzegging geldt een opzegtermijn (artikel 7:672 BW) die bedraagt:
– bij maandloners: tenminste één maand;
– bij periodeloners (vier weken): tenminste vier weken;
Als je een nul-uren contract hebt kan je echter niet verplicht worden om op een bepaald moment te komen werken:
Oproepkrachten
ARTIKEL 25
1. Oproepkrachten (artikel 2 sub j) met een nulurencontract zijn niet verplicht om aan de oproep van
de werkgever gehoor te geven.

2. Oproepkrachten ontvangen tenminste het voor hen geldende wettelijk minimum (jeugd)loon, met
dien verstande dat dit minimum wordt herleid tot uurloon door deling door 40.
Als je een urencontract hebt moet je gewoon komen opdagen of in overleg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Als je geen goedkeuring heb dan kan het vervelend uitpakken. Lijkt mij dat je even moet bellen.

[ Voor 23% gewijzigd door Rockvee2 op 17-06-2016 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Logico schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:21:
Vakantie opnemen kan niet eenzijdig, dat moet altijd in overleg met de werkgever. Volgens de CAO Grootwinkelbedrijf (VGL), bedoeld voor supermarkten, is er sprake van een opzegtermijn van een maand (of 4 weken als je per periode betaald wordt).

[...]

Als je een nul-uren contract hebt kan je echter niet verplicht worden om op een bepaald moment te komen werken:

[...]

Als je een urencontract hebt moet je gewoon komen opdagen of in overleg gaan.
Toevallig heb ik een week of 4 geleden ook de CAO doorgenomen voor dochter en kan me herinneren dat er ook zoiets staat dat werktijden bij oproepkrachten in goed overleg moet plaatsvinden. FF geen zin om het op te zoeken.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Met alle respect, maar ik word al vanaf het begin dat ik hier werk behoorlijk genaaid door teamleiders die de helft van mn uren in een maand ongeveer niet uitbetalen en mij altijd afzeiken als ik een half uurtje te laat klaar ben (met een norm die bijna niet haalbaar is). Dat is wel netjes willen jullie zeggen?

Ik ben altijd behoorlijk netjes en loyaal gebleven, heb nog nooit afgezegd en als ik gebeld werd om extra te komen werken heb ik altijd "ja" gezegd als het mij uitkwam. De Albert Heijn handelt hier ook niet netjes mijns inziens door disrespectvol met mij om te gaan en niet uit te betalen. Dan gaat mijn loyaliteit naar de Albert Heijn ook weg op een goed moment. En dat moment is nu gekomen.

Mijn school gaat gewoon voor werken. Als ik pas op donderdag hoor dat mijn docent niet kan in de middag, kan ik daar niets aan doen. Hij heeft het altijd heel druk met zijn eigen baan, dus ik ben al blij dat ik überhaupt kan komen op zaterdag.

Opzegtermijn van een maand is er alleen maar om het ontslag nog te annuleren, van beide kanten. Dus als ik mij bedenk zou ik gewoon nog kunnen blijven werken bij de Albert Heijn.

Overigens heb ik een 9 uur contract.

[ Voor 11% gewijzigd door peakrever op 17-06-2016 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Oh ja hoor "de meester heeft de pik op me".

Ga in gesprek en wees een vent.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Een boete is onzin, niet komen opdagen gaat je waarschijnlijk een officiele waarschuwing opleveren/ ontslag (en mogelijk houden ze je loon in?) Ik zou morgen (en ook ik heb bij de AH gewerkt dus weet een beetje hoe het gaat) bellen en je ziek melden. Absoluut niet netjes maar veel van mijn collega's doen dit zeker als ze toch al ontslag hebben genomen. Dan moet je er in ieder geval voor zorgen dat je thuis die bijles krijgt en bereikbaar bent want dan zetten ze zo'n ziekteverzuim recherche persoon erop en daar wordt je echt niet vrolijk van.... Die gaan je bellen en komen (mogelijk) langs om te kijken of je wel echt ziek bent (compleet gestoord, maar lees het ziekteverzuim ding waarvoor je getekend hebt maar eens door).

Wat betreft je TL, dat had je eerder moeten aangeven desnoods bij je ASM of je SM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
JCE schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:32:
Oh ja hoor "de meester heeft de pik op me".

Ga in gesprek en wees een vent.
Ik heb een aantal keer met ze hier over gepraat. Dan wordt er afgesproken dat de helft van de uren worden ingevoerd om het te compenseren. Maar die uren zijn nog nooit ingevoerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:43
Ik begrijp je emotie maar zo werkt het niet. Als je door je teamleiders "genaaid" wordt dan moet je dat direct aankaarten en niet achteraf met een eigen wraakactie komen. AH heeft verder niets te maken met het feit dat jij school belangrijker vindt of dat je bijlesleraar het zo druk heeft. Zij hebben een bedrijf te runnen en hebben daar personeel voor nodig. (Uiteraard zou het wel netjes van ze zijn als ze er begrip voor hebben en zich daar flexibel in op stellen)
Verder is een opzegtermijn niet primair bedoeld als een bedenktermijn maar juist voor beide partijen om vervanging dan wel nieuwe baan te zoeken.

2 Dagen van te voren afzeggen is behoorlijk kort dag en als je dan geen bevestiging krijgt kun je er dus niet zomaar vanuit gaan dat het is goedgekeurd. Ik begrijp prima dat je in de door jou beschreven situatie niet komt opdagen maar accepteer dan ook eventuele consequenties als je er niet uitkomt met je leidinggevende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Ik snap best dat het niet netjes is om 2 dagen van te voren af te zeggen, maar als ik ook pas donderdag hoor dat mijn bijles alleen in de ochtend kan, kan ik dat ook niet veranderen.
Het afzeggen voor zaterdag is ook absoluut niet als wraakactie bedoelt, maar gewoon omdat het mij niet schikt dan te werken.
Albert Heijn heeft genoeg mensen in dienst om vervanging te kunnen regelen, en dit gebeurt elke week wel een aantal keer.

Ik heb het ook al een aantal keer over mijn uren gehad, dan wordt er afgesproken dat de helft van de uren worden ingevoerd om het te compenseren. Maar die uren zijn nog nooit ingevoerd.

[ Voor 11% gewijzigd door peakrever op 17-06-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:28:
Met alle respect, maar ik word al vanaf het begin dat ik hier werk behoorlijk genaaid door teamleiders die de helft van mn uren in een maand ongeveer niet uitbetalen en mij altijd afzeiken als ik een half uurtje te laat klaar ben (met een norm die bijna niet haalbaar is). Dat is wel netjes willen jullie zeggen?

Ik ben altijd behoorlijk netjes en loyaal gebleven, heb nog nooit afgezegd en als ik gebeld werd om extra te komen werken heb ik altijd "ja" gezegd als het mij uitkwam. De Albert Heijn handelt hier ook niet netjes mijns inziens door disrespectvol met mij om te gaan en niet uit te betalen. Dan gaat mijn loyaliteit naar de Albert Heijn ook weg op een goed moment. En dat moment is nu gekomen.

Mijn school gaat gewoon voor werken. Als ik pas op donderdag hoor dat mijn docent niet kan in de middag, kan ik daar niets aan doen. Hij heeft het altijd heel druk met zijn eigen baan, dus ik ben al blij dat ik überhaupt kan komen op zaterdag.

Opzegtermijn van een maand is er alleen maar om het ontslag nog te annuleren, van beide kanten. Dus als ik mij bedenk zou ik gewoon nog kunnen blijven werken bij de Albert Heijn.

Al je uren die je niet betaald hebt gekregen, niet accepteren en alsnog claimen. Begin eens met een aangetekende brief waarin je ze opeist zou ik zeggen.

Overigens had ik onmiddellijk gestopt met een bijbaan als ze me een oor aannaaien met betalen. ;) Het is maar een bijbaan....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Met alle respect, als daadwerkelijk je uren maar voor de helft werden uitbetaald had je daar destijds actie op moeten nemen (vakbond, rechtsbijstand) en niet nu als breekijzer proberen te gebruiken.

Ontslag is ontslag trouwens, de opzegtermijn is om vervanging te zoeken en/of werk over te dragen. Zodra ah jouw ontslag heeft geaccepteerd kun je je bedenken wat je wilt maar sta je straks gewoon op straat.

Welcome in the real world.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
evilution schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:45:
[...]

Ontslag is ontslag trouwens, de opzegtermijn is om vervanging te zoeken en/of werk over te dragen. Zodra ah jouw ontslag heeft geaccepteerd kun je je bedenken wat je wilt maar sta je straks gewoon op straat.

Welcome in the real world.
Ik heb al een nieuw baantje, dit is dus niet het geval. Ik heb pas ontslag genomen toen ik een ander baantje had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:43:
Ik snap best dat het niet netjes is om 2 dagen van te voren af te zeggen, maar als ik ook pas donderdag hoor dat mijn bijles alleen in de ochtend kan, kan ik dat ook niet veranderen.
Klopt, maar je maakt jouw probleem het probleem van de AH. Dus je begrijpt ook dat 2 dagen van te voren gewoon te kort is.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Fietsbel schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:46:
[...]

Klopt, maar je maakt jouw probleem het probleem van de AH. Dus je begrijpt ook dat 2 dagen van te voren gewoon te kort is.
Zoals al een aantal keer aangegeven: natuurlijk begrijp ik dat het kortdag is. Maar een goed cijfer vind ik iets belangrijker.

[ Voor 5% gewijzigd door peakrever op 17-06-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:43
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:48:
[...]

Zoals al een aantal keer aangegeven: natuurlijk begrijp ik dat het kortdag is. Maar ik heb liever een goed cijfer.
En daarom ga je dus naar je bijles en accepteer je een evt. boete (als dat al mag). Want jij vindt de bijles belangrijker. AH vindt het belangrijker dat je komt werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Ik lees allemaal zaken nu die eigenlijk niks met de kern van het verhaal te maken hebben. Ook al heb je conflicten met jouw werkgever, je zal, omdat je een 9-uren contract hebt, enkel verlof kunnen nemen wanneer er wederzijdse instemming is. Je bent samen met de AH een contract aangegaan en daar dien je je aan te houden. Enkel een mailtje sturen dat je niet kunt komen werken of vragen of je vrij kunt nemen op een dag waarop je verwacht wordt om te werken zonder daadwerkelijke terugkoppeling is geen vrijbrief om niet te komen. Tip voor de volgende keer; ga langs of bel op en stuur vervolgens een mail er achteraan met de gemaakte afspraken ter bevestiging.

Had je een 0-uren contract gehad dan lag de zaak geheel anders, vandaar mijn vraag m.b.t. het arbeidscontract :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Het afzeggen voor zaterdag is ook absoluut niet als wraakactie bedoelt, maar gewoon omdat het mij niet schikt dan te werken.
Albert Heijn heeft genoeg mensen in dienst om vervanging te kunnen regelen, en dit gebeurt elke week wel een aantal keer.

Ik heb het ook al een aantal keer over mijn uren gehad, dan wordt er afgesproken dat de helft van de uren worden ingevoerd om het te compenseren. Maar die uren zijn nog nooit ingevoerd.
Gewoon bellen en overleggen kweek je zoveel meer goodwill mee dan even snel een mailtje of appje. Les 1 in omgaan met mensen. Heb je een probleem of ruzie, vecht dat nooit uit per mail/app maar bel of beter nog, ga persoonlijk langs. Dan toon je ook karakter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:48:
[...]

Zoals al een aantal keer aangegeven: natuurlijk begrijp ik dat het kortdag is. Maar ik heb liever een goed cijfer.
Klopt, maar dan moet je ook de consequenties accepteren en niet gaan lopen jammeren.

39

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:55
Allemaal leuk en aardig alle vingertjes van de moraalridders hier. Laten we gewoon bij feiten blijven.

Als jij je ziek meld en niet beschikbaar bent als de controleur langs wil komen kan dit een officiele waarschuwing of onstlag op staande voet tot gevolg hebben. Vind je dit erg? Dat moet je zelf bepalen.

Een boete is natuurlijk grote flauwekul. Zou niet weten op welke basis ze jou een boete op zouden kunnen leggen.
AH (en supermarkten in het algmeen) kennende kun je echter best wat gezanik verwachten bij de uitbetaling van je laatste loon. Maar als ik het zo hoor is die kans sowieso al aanwezig. Wederom een afweging die je zelf moet maken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

445033

Jaja, het lijkt allemaal zo leuk om ouder te worden, maar de verantwoordelijkheden worden groter en dat is vaak minder leuk. Rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
Het enige wat ik wilde weten is of die boete daadwerkelijk komt.

Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven heb ik ook een paar keer overlegd met ze (en goodwill? Dat woord kent de desbetreffende teamleider niet) en ben ik net langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je aanvraag voor een vrije dag is duidelijk niet gehonoreerd. Je hebt nu de volgende opties:
1: indien mogelijk en toegestaan door ah zelf vervanging regelen onder je collega's,
2: gewoon niet op komen dagen (werkweigering, ontslag op staande voet, mogelijk eis tot schadevergoeding) of ziekmelden (met risico op controle met de gevolgen van dien),
3: proberen je bijles te verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:54:

Zoals ik al een aantal keer heb aangegeven heb ik ook een paar keer overlegd met ze (en goodwill? Dat woord kent de desbetreffende teamleider niet) en ben ik net langs geweest.
Laatste advies: contract en CAO lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02:42
En is het nu geregeld dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:06

3DDude

I void warranty's

@t TS:

Ik zou zeggen verreken die boete even met mijn overuren en uren die allemaal niet uitbetaald zijn.
En zeg dat je rechtsbijstand geen problemen ziet gezien de situatie :P

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotografie999
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:46:
[...]

Ik heb al een nieuw baantje, dit is dus niet het geval. Ik heb pas ontslag genomen toen ik een ander baantje had.
De AH moet ook een vervanger voor jou zoeken. Jij hebt misschien een vervangende werkgever, zij geen vervangende werknemer.
JIJ moet zorgen voor vervanging, ZIJ moeten vervanging voor jou regelen als je dit 4 weken van te voren in GO aanvraagt. Bel je collega's of die voor je kunnen werken en geef ze daarnaast een toeslag om ze te overtuigen voor je in te vallen. Hier in de AH kan die toeslag soms oplopen tot 5 euro extra per uur vervanging omdat ze zelf al fulltime ergens anders werken en dat beter betaald.

[ Voor 3% gewijzigd door fotografie999 op 17-06-2016 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
fotografie999 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:55:
[...]

De AH moet ook een vervanger voor jou zoeken.

[...]
Dat gaat niet zo makkelijk hoorde ik. Veel mensen nemen ontslag en er komen maar weinig nieuwe mensen bij.
JIJ moet zorgen voor vervanging, ZIJ moeten vervanging voor jou regelen als je dit 4 weken van te voren in GO aanvraagt. Bel je collega's of die voor je kunnen werken en geef ze daarnaast een toeslag om ze te overtuigen voor je in te vallen. Hier in de AH kan die toeslag soms oplopen tot 5 euro extra per uur vervanging omdat ze zelf al fulltime ergens anders werken en dat beter betaald.
Uiteraard heb ik vervanging proberen te zoeken, maar dit mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er daadwerkelijk zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn die verlenen van het verlof absoluut in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:57:
[...]
evilution schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:55:
Je aanvraag voor een vrije dag is duidelijk niet gehonoreerd. Je hebt nu de volgende opties:
1: indien mogelijk en toegestaan door ah zelf vervanging regelen onder je collega's,
2: gewoon niet op komen dagen (werkweigering, ontslag op staande voet, mogelijk eis tot schadevergoeding) of ziekmelden (met risico op controle met de gevolgen van dien),
3: proberen je bijles te verplaatsen.
Het wordt al simpeler >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
evilution schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:59:
[...]

[...]

Het wordt al simpeler >:)
Ik kies voor optie 2. Ontslag heb ik toch al genomen en wil er eigenlijk zo min mogelijk meer komen om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

In dat geval zou ik nog even contract en CAO nakijken op mogelijke consequenties. Gezeik met uitbetalingen kun je met rechtsmiddelen regelen dus zou ik me geen zorgen over maken.

Verder prima keus overigens, ik zou school ook belangrijker vinden dan zo'n kutbaan. Gelukkig ligt mijn vakkenvullerservaring bij ah meer dan 30 jaar achter me en kom ik er zelfs niet eens meer voor boodschappen.

[ Voor 42% gewijzigd door evilution op 17-06-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:54:
Of die boete er komt is niet de vraag, of deze mag en terecht is, daar gaat het om. De AH kan jou een boete opleggen maar dat wil niet zeggen dat deze moet worden betaald. Je hebt een arbeidscontract conform de CAO, wat let jou om de vakbond hier over te benaderen? Lijkt mij een legitieme vraag en daar krijg je zeker een gefundeerd antwoord op waarmee je wat kunt. Wat hier allemaal gezegd wordt is leuk en aardig, maar daar koop je weinig voor, daar zal de AH niet warm of koud van worden. Maar een onderbouwd antwoord van de vakbond daar zullen ze niet 1-2-3 tegen in gaan.

Maar wat rest is het risico dat ze jou terugpakken op jouw nog resterend salaris. Je gaf zelf al aan dat ze in het verleden al moeilijk deden over de uitbetaling. Ik kan bijna al wel voorspellen dat het vervelend gaat worden, dus zorg voor een goede administratie en controleer waar mogelijk op juist ingevulde uren door de AH.

Tot slot wil ik jou zeker nog een advies geven; ik lees tussen de regels door dat het niet heeft geboterd tussen jouw leidinggevende en jou. Uiteraard leg je de schuld bij jouw leidinggevende neer, maar weet dat er meestal twee partijen schuld hebben aan een verstoorde werkrelatie. En als ik jouw reacties zo lees dan kan ik mij lichtelijk voorstellen dat ook jij debet zou kunnen zijn aan die situatie. En wanneer er problemen zijn m.b.t. uitbetaling en gewerkte uren dan moet je die direct aanpakken, niet laten sudderen, want achteraf kijk je een koe in de kont en heb je geen poot meer om op te staan :)

En b.t.w.: ziekmelden terwijl je niet ziek bent is gewoon not-done en het laagste wat je kunt doen als werknemer. Dan loop je weg van alle verantwoordelijkheden. Nu wellicht nog onnozel omdat het om een bijbaantje gaat, maar vermijd een dergelijke instelling, dat komt jou later alleen ten goede ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Han op 17-06-2016 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426952

Je maakt een afspraak en als het dan niet meer zo goed uitkomt wil je er van af met een smoesje. Wat een waardeloze mentaliteit. Je kunt je ziek melden, past helemaal in het beeld van iemand die niet voor de gevolgen van gemaakte afspraken in wil staan. Maar het is wel de makkelijkste weg. Verhaal over bijles en school rammelt aan alle kanten. Dat had je maar eerder moeten bedenken, en niet als smoes gebruiken om onder je afspraken uit te komen. Overigens heb ik 10 jaar in een supermarkt gewerkt en elk gewerkt uur is gewoon netjes uitbetaald. Werken is dokken en als ze dat niet willen is dat ook niet oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is ook een beetje een slap dat de supermarkt niet eens duidelijk maakt welke zwaarwegende bedrijfsbelangen zich tegen verlenen van het verlof verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

begintmeta schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:10:
Het is ook een beetje een slap dat de supermarkt niet eens duidelijk maakt welke zwaarwegende bedrijfsbelangen zich tegen verlenen van het verlof verzetten.
Waarom? Om vervolgens in een welles-nietes spelletje te belanden? Wat voor de één zwaarwegend is kan voor de ander te verwaarlozen zijn. De TS gaf zelf al aan dat vervanging zoeken bijna onmogelijk is, net als een vervanger vanwege zijn ontslag. Het kan dus goed zijn dat de AH al onderbezetting heeft op de zaterdag en daardoor inkomsten mis loopt omdat bepaalde artikelen niet tijdig worden aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wellicht is het verlof niet op de juiste wijze aangevraagd en is dat op zich reden voor afwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Omdat het moet.
evilution schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:14:
Wellicht is het verlof niet op de juiste wijze aangevraagd en is dat op zich reden voor afwijzing.
Kan wellicht zijn, maar dan is het wel zo netjes dat aan te geven, en afwijzen van het verlof is dan verder niet zo zinvol, want het is eigenlijk nooit aangevraagd.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 17-06-2016 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
Jouw eigen docent geeft je in het weekend bijles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

begintmeta schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:17:
[...]

Omdat het moet.

[...]

Kan wellicht zijn, maar dan is het wel zo netjes dat aan te geven, en afwijzen van het verlof is dan verder niet zo zinvol, want het is eigenlijk nooit aangevraagd.
Als er een afgesproken en bekende manier is om verlof aan te vragen, bijvoorbeeld via een website -dat werkt op ons bedrijf ook zo- hoef je mailtjes waarin iemand verlof vraagt toch niet alsnog te gaan behandelen?

Zoals je zelf zegt: het is dan gewoon niet aangevraagd.

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 17-06-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Waar staat dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

evilution schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:06:
In dat geval zou ik nog even contract en CAO nakijken op mogelijke consequenties. Gezeik met uitbetalingen kun je met rechtsmiddelen regelen dus zou ik me geen zorgen over maken.

Verder prima keus overigens, ik zou school ook belangrijker vinden dan zo'n kutbaan. Gelukkig ligt mijn vakkenvullerservaring bij ah meer dan 30 jaar achter me en kom ik er zelfs niet eens meer voor boodschappen.
Veel te duur met die hoge salarissen van het personeel. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

art 7:638 BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Die passage betreft een vakantieperiode over periode van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week, lees: een langdurige aaneengesloten vakantieperiode. Losse verlofdagen mogen gewoon eenvoudig worden afgekeurd. Uiteraard zal dit in de praktijk gewoon worden toegelicht wanneer deze worden afgewezen, maar een eenvoudige afwijzing is rechtsgeldig. Er is dan namelijk geen wederzijdse overeenstemming. De wet voorziet niet in een verplichting van het verlenen van eenvoudig verlof, in tegenstelling tot een vakantieperiode zoals beschreven in artikel 7:634 BW, waar het sub artikel 638 van jou naar verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-05 12:03

9 uur over meerdere avonden? Dus van een dienst van bv 3-4 uur kom je een halfuur te laat? Ik heb zijdelings meegemaakt hoe het werkt met supermarktpersoneel vanaf HQ kant en daar had je al geen verlof hoeven aanvragen. Dan had je er allang uitgelegen.

Als het klopt wat je zegt qua uren, waarom dan zo passief? Hoe lang heb je daar gewerkt? De helft van je uren niet uitbetaald krijgen is een nogo. Volgens mij vertel je niet alles.

Boetes: lijkt me niet, tenzij in je arbeidsovereenkomst wat anders staat dat je bv je dienst af moet kopen. Maar ik heb er zelf nog nooit van gehoord.
Verlof: in de regel 14-28 dagen van tevoren aanvragen anders ruilen met een ander is meestal het credo. 48 uur van tevoren is gewoon veel te kort.
Opzegtermijn: dat heeft niets met het annuleren van ontslag te maken, meer om te voorkomen dat de andere partij van de een op andere dag geen inkomen/werknemer meer heeft.

Ander dingetje, ik hoop dat je wat bijdraait. Cijfers voor werk is een uitstekend uitgangspunt. Maar afspraak = afspraak is er ook één die je veel vaker in je leven tegen gaat komen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:04

Clush

Do as I say...

Beter lezen Sjon.

Ik zou voorstellen dat je later op de dag de uren komt maken. Als dat allemaal niet kan... eh fuck it. Mag ik niet zeggen natuurlijk, omdat het een hele belangrijke les is dat afspraak afspraak is en alles, maar wat mij betreft is het gewoon een bedrijfsrisico als je tieners tegen quasi-minimumjeugdloon laat werken.

Boete gaat ook wel meevallen. En als je hem wel krijgt zou ik hem niet betalen.

... not as I do.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klojet
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03 14:21
Sorry,

Ik verbaas me over meer dingen. Als je een contract voor 9 uur hebt getekend moet je het ook uitzitten, in dit geval met een opzegtermijn van 1 maand.

En ondanks dat we in 2016 leven, hoor je een beëindiging van het contract nog altijd schriftelijk op te zeggen via een formele brief. Mondeling kan natuurlijk ook, maar een kort mailtje zou ik ook niet heel serieus nemen als baas zijnde.

https://www.discogs.com/user/Klojett

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
Een boete zal wel meevallen. Ik vind het alleen niet erg netjes wat je doet. Je hebt gewoon een afspraak met je werkgever om op dat moment te werken. Er zijn regels over verlof vragen of ruilen. Jij probeert daar onderuit te komen en geeft je school/leraar de schuld.

Sorry, maar zo werkt de wereld niet. Je kunt 1000 redenen hebben die voor jouzelf misschien gerechtvaardigd zijn, maar voor je werkgever maakt dat allemaal geen bal uit. Je bent er niet en houdt je dus niet aan de afspraak. Misschien dat je werkgever niet erg netjes is geweest, maar dat maakt in dezen allemaal niet uit. Je probeert gewoon je verantwoordelijkheid te ontlopen.

Je hebt een afspraak en zult je daaraan moeten houden. Een mailtje waarop geen antwoord komt is GEEN instemming, je had er even achteraan moeten bellen toen je geen antwoord kreeg. Als je weet dat je chef elke 5 minuten zijn mail checkt, dan had je dus 10 minuten na je mail al kunnen constateren dat hij er blijkbaar geen antwoord op gaat geven en had je kunnen bellen. Je verwachtte blijkbaar een voor jou ongunstig antwoord en daarom heb je het erbij laten zitten, maar dat werkt bijna nooit zo.

Overigens, het spijt me, maar ik vind je algemene werkhouding ook erg slecht. Als je regelmatig een halfuur te laat komt dan kan ik me voorstellen dat je werkgever zoiets heeft van, flikker maar op. Een keer te laat wegens overmacht is acceptabel, maar regelmatig, nee. Leer hoe de wereld werkt en los je eigen problemen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
Contract is schriftelijk opgezegd.

Waar staat overigens dat ik altijd een half uur te laat kom? Ik ben echt nog nooit te laat gekomen, juist altijd te een kwartier te vroeg. Ik heb echt nooit gezegd dat ik altijd een half uur te laat kom? Ik schrijf dat ik minstens een half uur te laat KLAAR ben, en meestal is het een uur. Ik kan ook gewoon weg gaan als mijn tijd op is, dat is een slechte werkhouding.

Laten we even voorop stellen dat het hier om een BIJBAANTJE gaat. Ik kan niets met reacties als " Je werkt niet goed en je komt je afspraken niet na" Het gaat nogmaals om een BIJBAANTJE en dit is geen weerspiegeling van later wanneer ik een ECHTE baan heb en geen school heb maar alleen een ECHTE full time baan heb.

En met jullie reacties ben ik het totaal niet eens en ik vind ze behoorlijk overdreven. Ik ben juist erg ambitieus en kom mijn afspraken ALTIJD na (bij groepsopdrachten op school bijvoorbeeld en over het algemeen ook bij de Albert Heijn), maar ik laat me niet graag naaien in een supermarkt waar ik bijna de helft van mijn gemaakte uren niet uitbetaald krijg, na meerdere keren daar over gepraat te hebben.

Het gaat om een BIJBAANTJE mensen. Ik ben, met alle respect, een van de meest nette en klantvriendelijkste vakkenvuller daar bij de Albert Heijn.

[ Voor 13% gewijzigd door peakrever op 17-06-2016 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:54
Nee, je zult vast geen boete krijgen. Ik heb ervaring als teamleider bij een Albert Heijn, en daar heb ik nog nooit gehoord van een boete bij het niet nakomen van verplichtingen. Wel is het echt stijlloos om niet te verschijnen op werk, met een reden als deze. Wat mij betreft heb je dan ook recht op de boete.

Als er iets is wat vervelend is, dan is het wel wanneer mensen niet op hun werk verschijnen. Het kost veel tijd en moeite om andere mensen te regelen. Natuurlijk draait niet alles om Albert Heijn, maar je moet wel je verantwoordelijkheid nemen. Je kunt het echter nog relatief netjes afronden door gewoon vervanging te regelen op de momenten dat je niet kunt werken.
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:32:
[...]

9 uur over meerdere avonden? Dus van een dienst van bv 3-4 uur kom je een halfuur te laat? Ik heb zijdelings meegemaakt hoe het werkt met supermarktpersoneel vanaf HQ kant en daar had je al geen verlof hoeven aanvragen. Dan had je er allang uitgelegen.
Hij bedoelt dat hij bijvoorbeeld 3 uur ingeroosterd is (op basis van een bepaald aantal colli), maar dan langer moet doorwerken omdat er nog vulling is. Er is een bepaalde norm, rond de 60 colli/uur en als je dat niet haalt dan werk je eigenlijk te traag. Je moet dan doorwerken en soms betaalt men dan niet alles uit. Niet helemaal eerlijk, maar sommige mensen zijn eigenlijk niet heel erg productief.
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:15:
Het gaat om een BIJBAANTJE mensen. Ik ben, met alle respect, een van de meest nette en klantvriendelijkste vakkenvuller daar bij de Albert Heijn.
Dat het een bijbaan is, betekent niet dat jij geen verantwoordelijkheid hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door oohh op 17-06-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:53
Ts is een uitzondering toch? Maak me in ene ernstig zorgen als dit de toekomst is :+

Ts, heb je je baas al gesproken of ga je morgen gewoon werken?

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

TS heeft aantoonbaar op tijd verlof aangevraagd. Tenzij in de CAO anders beschreven is, is die verlofaanvraag na 2 weken stilzwijgend goedgekeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:03
2 dagen van tevoren is geen 2 weken toch?

Hij heeft toen alleen ontslag genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojet
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:34:
TS heeft aantoonbaar op tijd verlof aangevraagd. Tenzij in de CAO anders beschreven is, is die verlofaanvraag na 2 weken stilzwijgend goedgekeurd.
Bijles krijgen valt na mijn idee niet onder verlof, maar gewoon een vrije dag op willen nemen.

Dingen als: Begrafenis, Huwelijk, Zorgverlof, Calamiteiten, Adoptie, Verhuizing, Examen. Dat valt allemaal onder verlof, sommige betaald en sommige in eigen tijd.

Nu valt dit helemaal nergens onder, alleen slecht plannen. En hoe goed je het ook bedoelt, dubbele afspraken inplannen is een not done. Hoe goed je je werk ook doet of deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
oohh schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:17:

Dat het een bijbaan is, betekent niet dat jij geen verantwoordelijkheid hebt.
Klopt, en ik weet ook heel goed dat het geen stijlvolle actie is (voor de 12e keer).
Maar ik vind wel dat de reacties in dit topic enigszins overdreven zijn. Waarom zorgen maken over later? Mijn prioriteiten liggen dan echt heel ergens anders dan van een 16-jarige, bij wie werk op de tweede plaats staat en school op de eerste plaats, zoals het ook hoort imo.

Het probleem is ook al opgelost. Vervanging is geregeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holl
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-04 17:37
Mijjn begrip:
- Bijles wordt verschoven door docent
- TS niet happy met werk en heeft bijbaan opgezegd
- Op verlofverzoek wordt niet gereageerd
- TS moet keuze maken tussen bijles of de AH
- Ik kan me de keuze voor school goed voorstellen. Als de bijles zo belangrijk is, moet je voor jezelf kiezen. Een jaar verliezen op school vs een dag geen vakken vullen lijkt me duidelijk

En vervanging was dus toch mogelijk

[ Voor 4% gewijzigd door holl op 17-06-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:55
En dan willen jongvolwassenen tegenwoordig met respect en volwassen behandeld worden, terwijl ze zelf (onder het mom van "het is maar een BIJbaantje") er dikke schijt aan hebben. Voor wat hoort wat.

Ik durf niet te zeggen dat ik in mijn jeugdige jaren ook zo was, maar twee dagen van tevoren een mailtje sturen en maar hopen dat het goed komt is niet echt de juiste manier van zaken doen.

En wat betreft de niet uitbetaalde uren; dit staat compleet los van je 'verlof aanvraag' en had je al veel eerder moeten aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:43
3 pagina's over de AH als bijbaan xD

Ik denk dat dit conclusie is:

De AH heeft gewoon gelijk. Je kunt niet 2 dagen van te voren verlof dagen opnemen zonder goedkeuring van het bedrijf.

Voor de rest, who cares. 1. je heb al ontslag genomen, 2 het is AH, 3 het is een bijbaan. 4. je gaat echt geen boete krijgen.

Ga gewoon naar school en slotje? ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 21:12

FreakNL

Well do ya punk?

oohh schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:17:

[...]

Hij bedoelt dat hij bijvoorbeeld 3 uur ingeroosterd is (op basis van een bepaald aantal colli), maar dan langer moet doorwerken omdat er nog vulling is. Er is een bepaalde norm, rond de 60 colli/uur en als je dat niet haalt dan werk je eigenlijk te traag. Je moet dan doorwerken en soms betaalt men dan niet alles uit. Niet helemaal eerlijk, maar sommige mensen zijn eigenlijk niet heel erg productief.

[...]
Ben ik ff blij dat die onzin nog niet bestond toen ik als bijbaantje in de C1000 werkte (1994-2005). Ik was met sommige dingen echt sneller dan gemiddeld (emballage , kassa) maar vullen was niet echt mijn ding, dat ging relatief traag...

Nou ja, supermarkt bijbaan is ook niet meer wat het geweest is denk ik, ik heb tm 2004 relatief veel uren gedraaid, terwijl ik gewoon een 0 uren contract had (en toen was ik dus al dik 20), komt ook niet meer voor denk ik...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Han schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:50:
[...] je zal, omdat je een 9-uren contract hebt, enkel verlof kunnen nemen wanneer er wederzijdse instemming is. [...]
Ook dat ligt wat genuanceerder. Het basisuitgangspunt is domweg dat je verlof op kunt nemen als jij dat wilt. De werkgever zal een weigering moeten onderbouwen. Dat zou in dit geval niet zo moeilijk zijn geweest: de teamleider had eenvoudig kunnen stellen dat hij op zulk een korte termijn geen vervanging kan regelen en de werknemer onmisbaar in het rooster is.

Dan gaat het hier procedureel verkeerd: de werknemer vraagt zijn verlof twee dagen van te voren aan. Dat is extreem kort en de teamleider reageert helemaal niet. Dat iemand twee dagen vooraf verlof aanvraagt is uitzonderlijk, maar niet per definitie fout. In het leven komen ook nog aangename verrassingen voor, en een werknemer hoeft helemaal geen grond voor verlof aan te voeren. Bovendien was het ook wel net zo netjes geweest om bij de omzegging afspraken te maken over het opnemen dan wel uitbetalen van vakantieuren. Als er dan nog 'boetes' in het vooruitzicht worden gesteld bij niet opdagen is te zot voor woorden.

De topicstarter opereert niet handig, maar de werkgever handelt in dit geval ook niet bepaald vlekkeloos. Two wrongs don't make a right, maar de eenzijdige verontwaardiging in dit topic richting TS ontgaat me.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Han schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:10:
[...]

Die passage betreft een vakantieperiode over periode van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week, lees: een langdurige aaneengesloten vakantieperiode. Losse verlofdagen mogen gewoon eenvoudig worden afgekeurd. Uiteraard zal dit in de praktijk gewoon worden toegelicht wanneer deze worden afgewezen, maar een eenvoudige afwijzing is rechtsgeldig. Er is dan namelijk geen wederzijdse overeenstemming. De wet voorziet niet in een verplichting van het verlenen van eenvoudig verlof, in tegenstelling tot een vakantieperiode zoals beschreven in artikel 7:634 BW, waar het sub artikel 638 van jou naar verwijst.
Dat is wel een wat aparte interpretatie van artikels 634 en 638 (vergeet daarvan naast lid 2 overigens ook 6 niet), die ook niet echt lijkt te stroken met het standpunt van wetgever en regering als ik het memorie van antwoord een beetje doorkijk. Heb je wellicht wat diepgravendere literatuurverwijzingen erover paraat?
Lustucru schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:15:
...
Ook dat ligt wat genuanceerder. Het basisuitgangspunt is domweg dat je verlof op kunt nemen als jij dat wilt. De werkgever zal een weigering moeten onderbouwen. Dat zou in dit geval niet zo moeilijk zijn geweest: de teamleider had eenvoudig kunnen stellen dat hij op zulk een korte termijn geen vervanging kan regelen en de werknemer onmisbaar in het rooster is.
Daarnaast gaat gestelde onmisbaarheid en geen mogelijkheid tot vervanging ook niet direct voldoende onderbouwing zou ik zeggen, het gaat erom waarin die onmisbaarheid tot uiting zou komen. Vervolgens gaat het ook om een afweging tussen de belangen van wergever (welke gevolgen heeft de afwezigheid van wernemer voor de bedrijfsvoering) en werknemer (welke gevolgen heeft geen verlof krijgen) natuurlijk, waarbij dus gezien de wetgeving de wens van de werknemer als uitgangspunt meeweegt.
Dan gaat het hier procedureel verkeerd: de werknemer vraagt zijn verlof twee dagen van te voren aan. Dat is extreem kort en de teamleider reageert helemaal niet. Dat iemand twee dagen vooraf verlof aanvraagt is uitzonderlijk, maar niet per definitie fout. In het leven komen ook nog aangename verrassingen voor, en een werknemer hoeft helemaal geen grond voor verlof aan te voeren. Bovendien was het ook wel net zo netjes geweest om bij de omzegging afspraken te maken over het opnemen dan wel uitbetalen van vakantieuren. Als er dan nog 'boetes' in het vooruitzicht worden gesteld bij niet opdagen is te zot voor woorden.

De topicstarter opereert niet handig, maar de werkgever handelt in dit geval ook niet bepaald vlekkeloos. Two wrongs don't make a right, maar de eenzijdige verontwaardiging in dit topic richting TS ontgaat me.
Beiden zijn inderdaad niet zo handig bezig vind ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:40
Een werkgever, vooral een groot concern met veel scholieren in dienst, moet begrijpen dat deze periode van examens een bijzondere periode is. voor scholieren die net van de week te horen hebben gekregen dat ze zijn gezakt en volgende week onverwachts een herexamen hebben, is het logisch dat ze dit weekend vrij moeten hebben.

Los van het feit dat TS te laat is met aanvragen, vind ik dat een bedrijf ook een maatschappelijke functie heeft betreffende dit soort zaken. Dat is, als het hier om een herexamen gaat.

Fijn dat het is opgelost TS, succes met je herexamen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:55:
Mijn school is écht veel belangrijker dan 3 uurtjes vakkenvullen bij de Albert Heijn (en ook nog eens 2 uur overwerken zonder het uitbetaalt te krijgen)
Als je structureel overuren hebt gemaakt die je niet uitbetaald hebt gekregen heb je een prachtige stok om mee te slaan. Maak een overzicht van alle overuren die je hebt gemaakt en bereken het loon daarover. Je hebt daar recht op, dus kijk eens hoe ze daar op reageren.

Overigens klinkt het wel alsof je hebt toegezegd te komen en doe je dat niet. Los van boetes en of je die moet betalen, klinkt het wel alsof je die afspraak zou moeten nakomen. Twee dagen van tevoren melden dat je niet kunt is kortdag en als er dan niets geregeld kan worden, dan zul je gewoon moeten werken. Dat staat dan weer los van je overuren - die moet je ook gewoon uitbetaald krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 17-06-2016 22:50 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:09:
Overigens, het spijt me, maar ik vind je algemene werkhouding ook erg slecht. Als je regelmatig een halfuur te laat komt dan kan ik me voorstellen dat je werkgever zoiets heeft van, flikker maar op. Een keer te laat wegens overmacht is acceptabel, maar regelmatig, nee. Leer hoe de wereld werkt en los je eigen problemen op.
Zo'n moraalridder verhaal van iemand die precies weet hoe TS zich had moeten gedragen, maar dan is ook maar een klein beetje begrijpend lezen te veel moeite.

En dan:
geekeep schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:08:
En dan willen jongvolwassenen tegenwoordig met respect en volwassen behandeld worden
Gaan we zelfs naar het niveau van de 'jeugd van tegenwoordig' afdalen.

Ik denk dat die twee dagen vantevoren nu wel genoeg langs zijn gekomen. Maar laten we dan ook even de andere kant bekijken, waar ze bij de AH blijkbaar ook geen behoefte hebben om fatsoenlijk te antwoorden en TS toevallig bij het boodschappen doen verteld wordt dat zijn verzoek genegeerd is. Misschien ligt het aan mij hoor, want we waren allemaal druk bezig met de TS de schuld overal van te geven, maar dat vind ik ook niet bepaald netjes. Om het nog niet te hebben over die bedreigingen.
Klojet schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:01:
En ondanks dat we in 2016 leven, hoor je een beëindiging van het contract nog altijd schriftelijk op te zeggen via een formele brief. Mondeling kan natuurlijk ook, maar een kort mailtje zou ik ook niet heel serieus nemen als baas zijnde.
Serieus? Leuk dat jij het als baas zijnde niet serieus zou nemen, maar waarom niet?

Overigens als ik mijn baas mail dat ik een dag vrij neem, en ik krijg geen reactie (als ie druk is, of op vakantie, of wat dan ook), dan ben ik gewoon die dag vrij hoor :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 17-06-2016 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-05 08:59

liberque

Vrijzinnig!

Sorry dat ik even helemaal voorbij ga aan de argumentatie van je werkgever of jou als werknemer: vergeet je CV niet! Wellicht is het maar een bijbaantje, maar in het begin van je leven als loonslaaf zijn referenties behoorlijk belangrijk. Ook bij je nieuwe werkgever is het leuk om te kunnen zeggen: "bij de Appie waren ze tevreden over me".

Dat wilt niet zeggen dat je alles maar voor zoete koek moet slikken. Als die zaterdag echt zo belangrijk is voor je en er zijn zoals je al zei genoeg mensen voorhanden die jouw shift zouden kunnen draaien, waarom haal je dan niet het frustratiepunt van die TL weg? Regel je eigen vervanging - kaart dit netjes face to face bij hem en dan is er voor hem hoogstwaarschijnlijk geen enkel bezwaar meer. Nee: het is jouw taak niet. Nee: er zullen duizenden motivaties kunnen zijn dat je hem niet op die manier wil 'helpen'. Nee: het helpt je niet tegen het gevoel dat je genaaid ben met je overuren etc. etc. Echter daar allemaal tegenin gaan kost allemaal energie en het levert je niks op (behalve die vrije ochtend) en een kortstondig trots gevoel. Echter dit trotse gevoel verdwijnt heel snel als je toekomstige werkgevers om een CV vragen en je durft / wilt de AH er niet op zetten omdat je bang bent dat ze je een slechte referentie geven. Op die manier heeft die TL dan gewonnen en zijn de weken, maanden, jaren dat je bij de AH heb gewerkt opeens volledig waardeloos geworden. Kortom: probeer op een goede manier bij je werkgever weg te gaan.

Just my 2 cents.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

liberque schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:47:
Dat wilt niet zeggen dat je alles maar voor zoete koek moet slikken. Als die zaterdag echt zo belangrijk is voor je en er zijn zoals je al zei genoeg mensen voorhanden die jouw shift zouden kunnen draaien, waarom haal je dan niet het frustratiepunt van die TL weg? Regel je eigen vervanging - kaart dit netjes face to face bij hem en dan is er voor hem hoogstwaarschijnlijk geen enkel bezwaar meer.
Driewerf dit. Het klinkt een beetje als een hippe managerskreet, maar denken in oplossingen in plaats van problemen neemt ontzettend veel frustraties weg. Dingen gaan echt heel veel makkelijker als je alvast een oplossing aandraagt - niet alleen hier, maar bij alles in het leven.

Bovendien neem je zo het sterkste argument van de werkgever weg - dat het in het belang van het bedrijf is dat je komt. Er is vervanging en bij een bijbaantje zal niemand beweren dat jouw specifieke talenten noodzakelijk zijn. Doet men alsnog moeilijk, dan heb je dus een poot om op te staan. Dan gaat het niet om vervanging, maar om jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Bovenstaante,
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 18:57:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In dat geval is het niet onredelijk te verwachten dat je komt opdagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peakrever
Vervanging is uiteindelijk geregeld dus het probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Sissors schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:46:
[...]
Maar laten we dan ook even de andere kant bekijken, waar ze bij de AH blijkbaar ook geen behoefte hebben om fatsoenlijk te antwoorden en TS toevallig bij het boodschappen doen verteld wordt dat zijn verzoek genegeerd is. Misschien ligt het aan mij hoor, want we waren allemaal druk bezig met de TS de schuld overal van te geven, maar dat vind ik ook niet bepaald netjes.
Laten we wel even reeel blijven, AH heeft helemaal niets ontvangen, TS heeft een mailtje naar een teamleider gestuurd zonder zelfs maar te verifiëren of die teamleider er wel of niet was (voor hetzelfde geld is die nu ziek of met verlof).
TS wordt niet tijdens het boodschappen doen verteld dat zijn verzoek genegeerd is als ik het goed lees. Er is tijdens het boodschappen doen tegen hem gezegd dat als hij geen reactie heeft gekregen dat het niet toegekend is, oftewel het klinkt meer alsof TS het zelf gevraagd heeft en daarna afgedropen is om op internet te gaan klagen.
Om het nog niet te hebben over die bedreigingen.
Welke exacte bedreigingen zijn dat dan?
"Een boete" kan in vele vormen komen, het kan ook gewoon zijn dat TS die uren niet uitbetaald krijgt.
[...]
Overigens als ik mijn baas mail dat ik een dag vrij neem, en ik krijg geen reactie (als ie druk is, of op vakantie, of wat dan ook), dan ben ik gewoon die dag vrij hoor :P
Laat ik voorop stellen, ik doe het ook zo (en zelfs nog wel eens per sms de ochtend zelf als het mooi weer is :) ) maar dat is zeg maar niet echt normaal hoor.
Zeker in ploegendiensten moet er altijd een minimale bezetting zijn en het kan niet zo zijn dat als de teamleider ziek thuis zit dat dan hele ploegen maar gaan melden dat ze over 2 dagen niet komen in de hoop dat de teamleider het niet leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojet
[...]

Serieus? Leuk dat jij het als baas zijnde niet serieus zou nemen, maar waarom niet?

[/quote]

Het gaat hier om een baan waarmee je met mensen werkt, en niet waar je je bureau een dag leeg kan laten natuurlijk.

Zelf werk ik in de zorg, en als ik een dag van te voren zeg, jongens ik neem een snipperdag dan staat het in elk geval vast dat ik de dag erna even op het matje mag komen en gelijk een officiële waarschuwing te pakken heb.

Overigens een baan of bijbaan opzeggen via mail of whatsapp is wat flauwtjes hea, bijbaan of niet, je hoort het gewoon face-to-face te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:02:
Vervanging is uiteindelijk geregeld dus het probleem is opgelost.
Gewoon even een ander vraagje ertussendoor : Waar maak jij je druk om?

Het wordt je laatste week als ik het goed begrijp, ik zou gewoon zoiets hebben van : Ok, vrij is niet geregeld zullen we dan nu maar uit elkaar gaan ipv volgende week, want volgende week zal de stemming anders toch slecht zijn. En daarmee gewoon naar je teamleider stappen.
Klojet schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 23:09:
[...]
Overigens een baan of bijbaan opzeggen via mail of whatsapp is wat flauwtjes hea, bijbaan of niet, je hoort het gewoon face-to-face te benaderen.
Mag ik je vriendelijk vragen het topic eens door te lezen? Want het is nu al de 2e keer dat je dit zegt, terwijl de TS dit helemaal niet gedaan heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Gomez12 op 17-06-2016 23:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-05 19:58
Mag ik nog even stellen dat de TS fouten mag maken? TS is niet handig geweest in de communicatie maar wat verwacht je nou werkelijk van een 16-jarige? (side note: ik weet niet wat de leeftijd van de TS is, maar ik gok dat ik in de buurt zit)

Ze leren je voor zover ik weet niets over professioneel handelen op het middelbaar onderwijs. Om dan maar te roepen dat dit een houding is waarmee hij het niet gaat redden later en dat TS absolute schijt zou hebben aan een BIJbaantje vind ik dan ook net iets te overdreven.

Laten we eerlijk zijn, werken bij de AH is gewoon al vragen om problemen. Extreem laag salaris, slechte arbeidsvoorwaarden en er doodleuk uitgeknikkerd worden als je te oud bent. De extra zakcenten zijn leuk, maar alleen als je het echt nodig hebt. (lees: betalen van studie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Laatste plek die je kan helpen hierin is een willekeurige website kilometers (en voor sommige leden meerdere tijdzones) weg van de winkel ;)
Ga morgen even langs, zoek een TL op en bespreek het gewoon even, die bijles wist je neem ik aan wel wat langer dan twee dagen van tevoren dat die eraan kwam, je hebt het gewoon niet zo slim gedaan hier.
Aangezien driekwart in elke winkel ~16 jaar is weet die TL ook wel dat er fouten gemaakt worden, deel van het leren en als je dat gewoon rustig bespreekt zal geen enkele TL daar een probleem van maken, ergste geval geeft een TL je de bellijst en mag je zelf een vervanger opbellen, ook niet echt oneerlijk als je het zo kortdag regelt :)
Kom je er met die TL niet uit vraag je het aan de manager/ASM, gaat erom dat je erover in gesprek gaat.
Ik ga er vanuit dat die TL gewoon (terecht) zich irriteerde dat je het zo kortdag op zijn bord gooit en hij nu jouw probleem mag oplossen...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simso1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:48
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:55:
Ik heb ook 3 maand ( proefperiode ) gewerkt bij de AH.
Ik was toen 15 en mocht alleen zaterdag werken van 14:00 tot 18:00. Als je om 17:55 klaar was moest je een nieuwe kar pakken en deze volledig weg werken. I.v.m. leeftijd mocht ik niet meer uren maken per dag. Overuren werden niet uitbetaald als het "maar" een half uur was. Heb maar een paar keer gehad dat ze het wel betaald hadden.
Netjes alle dagen geweest en na die 3 maand bedankt, maar de mentaliteit van z'n supermarkt is niet heel jofel. Herken de instelling van het bedrijf dat TS schetst zeker wel, maar zomaar ziek melden/ niet op komen dagen is niet zoals het moet.
Tevreden werkgevers achterlaten is beter voor de opbouw van je CV voor toekomstige (bij)baantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-05 17:28
Mijn nichtje was er uberhaupt te lui voor om op te komen dagen dus het kan altijd nog erger :+
Wellicht is de meest wijze les om mee te nemen hieruit dat een mailtje niet altijd het meest handige communicatiemiddel is als je snel reactie nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:53
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 20:32:
[...]

Als het klopt wat je zegt qua uren, waarom dan zo passief? Hoe lang heb je daar gewerkt? De helft van je uren niet uitbetaald krijgen is een nogo. Volgens mij vertel je niet alles.

Boetes: lijkt me niet, tenzij in je arbeidsovereenkomst wat anders staat dat je bv je dienst af moet kopen. Maar ik heb er zelf nog nooit van gehoord.
Verlof: in de regel 14-28 dagen van tevoren aanvragen anders ruilen met een ander is meestal het credo. 48 uur van tevoren is gewoon veel te kort.
Opzegtermijn: dat heeft niets met het annuleren van ontslag te maken, meer om te voorkomen dat de andere partij van de een op andere dag geen inkomen/werknemer meer heeft.

Ander dingetje, ik hoop dat je wat bijdraait. Cijfers voor werk is een uitstekend uitgangspunt. Maar afspraak = afspraak is er ook één die je veel vaker in je leven tegen gaat komen.
Volgens mij deed hij een uur langer over zijn vak dan de bedoeling was. Hij zegt niet dat hij te laat kwam, hij deed er volgens AH te lang over.

Verder vindt ik het niet realistisch om van een scholier te verwachten dat hij 14-28 dagen van te voren verlof gaat aanvragen. Dat is nu eenmaal het risico dat alberheijn aan gaat door een scholier aan te nemen in plaats van een volwassen en afgestudeerd (en dus duurder) personeelslid. Het is niet alsof de TS onmisbaar en uniek werk doet waardoor de hele AH niet kan draaien. Hij zal niet de enige vuller zijn op zaterdag en desnoods kan de teamleider zelf zijn of haar handen uit de mouwen steken. Immers als je een vulploeg hebt van 6 man en er komt er 1 niet dan is er geen probleem. Heb je maar 2 man dan heb je te weinig personeel ingeroosterd.

Dat gezegd hebbende kun je inderdaad beter niet 2 dagen van te voren een mail gaan sturen. Het is veel te makkelijk om op die manier genegeerd te worden, bovendien kan het onbeschoft overkomen.

Mijn advies is om alle zaken duidelijk op een rijtje te zetten (dus mbt het uitbetalen van overwerk, de tijd die je over iets mag doen, de mate waarin jij het gevoel hebt dat er naar je wordt geluisterd) en dit bij het hoofdkantoor neer te leggen. Als er een hoog verloop van personeel is dan zet dat alleen maar kracht bij aan jou klachten. Als het een beetje mee zit pakken ze dit op en wordt er bemiddeld. Met name het gedreig met boetes vindt ik redelijk opmerkelijk. Kan me niet voorstellen dat dit AH policy is.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 18-06-2016 00:47 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 00:42:
[...]

Volgens mij deed hij een uur langer over zijn vak dan de bedoeling was. Hij zegt niet dat hij te laat kwam, hij deed er volgens AH te lang over.

Verder vindt ik het niet realistisch om van een scholier te verwachten dat hij 14-28 dagen van te voren verlof gaat aanvragen. Dat is nu eenmaal het risico dat alberheijn aan gaat door een scholier aan te nemen in plaats van een volwassen en afgestudeerd (en dus duurder) personeelslid. Het is niet alsof de TS onmisbaar en uniek werk doet waardoor de hele AH niet kan draaien. Hij zal niet de enige vuller zijn op zaterdag en desnoods kan de teamleider zelf zijn of haar handen uit de mouwen steken. Immers als je een vulploeg hebt van 6 man en er komt er 1 niet dan is er geen probleem. Heb je maar 2 man dan heb je te weinig personeel ingeroosterd.

Dat gezegd hebbende kun je inderdaad beter niet 2 dagen van te voren een mail gaan sturen. Het is veel te makkelijk om op die manier genegeerd te worden, bovendien kan het onbeschoft overkomen.

Mijn advies is om alle zaken duidelijk op een rijtje te zetten (dus mbt het uitbetalen van overwerk, de tijd die je over iets mag doen, de mate waarin jij het gevoel hebt dat er naar je wordt geluisterd) en dit bij het hoofdkantoor neer te leggen. Als er een hoog verloop van personeel is dan zet dat alleen maar kracht bij aan jou klachten. Als het een beetje mee zit pakken ze dit op en wordt er bemiddeld. Met name het gedreig met boetes vindt ik redelijk opmerkelijk. Kan me niet voorstellen dat dit AH policy is.
Mijn ervaring is dat de AH/Jumbo/Plus (noem ze maar op ;)) wel wat langer zaken doen en al lang door hebben wat voor personeel ze hebben, alle fouten die wij kunnen bedenken hier hebben ze al tig keer gehad vandaag alleen al (technisch gezien gisteren aangezien het al na middernacht is...)
M.a.w. ze hebben heus wel begrip voor een wat onhandige scholier die te laat vrij vraagt en dat ook nog eens onhandig via de mail doet, daar is nog nooit iemand voor ontslagen of wat dan ook.
Maar daar bovenop geen initiatief nemen om het op te lossen doet weinig aan de goodwill van de leidinggevende, zoals bij elk bedrijf ;)
Als TS gewoon even langs gaat, die AH's staan overal dus ik kan me niet voorstellen dat het meer dan een kwartier reizen zal zijn, en de situatie gewoon uitlegt, excuses enz. voor het te late mailtje en gewoon even met de TL samen kijkt wat de oplossing is zal er nooit een probleem zijn.
Als de leidinggevende TS al zo zat is dat er geen overleg meer mogelijk is kan TS altijd nog een lijst met nummers krijgen om te bellen en collega's te vragen in te vallen/te ruilen, dat moet je dan maar even nemen als een les om het bij je volgende bijbaan anders aan te pakken, kan je aan het einde van je opzeg termijn gewoon vriendelijk afscheid nemen en heb je er geen gedoe meer mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apppie3
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beter laat dan nooit

Gelukkig is voor jou dit probleem opgelost omdat je zelf iets hebt ondernomen (al of niet door opmerkingen van tweakers).
AH heeft een vervanger en jij kunt naar de bijles.

Een 3e optie was om langs deze weg eventuele klanten van AH te vragen om een keer niet op zaterdagmorgen bij jouw werkgever te komen shoppen zodat de TL minder mensen nodig heeft :)
Ik ga in elk geval niet, is mij veel te druk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allovich
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-04 19:59
Gelukkig is het probleem opgelost. Verder sluit ik me volledig bij de reacties van Sissors en Lustuctru aan.

Het valt me verder erg op dat een behoorlijk aantal mensen met vreemde interpretaties komen. Tegelijkertijd zie ik een maatschappelijk probleem afgespiegeld worden.

Heeft TS goed gehandeld in deze situatie? Nee. Mag verwacht worden dat dit niet gebeurt? Jazeker! Als supermarkt zijnde neem je al de meest goedkope werkkrachten in (binnen de legale grenzen) om je bedrijf draaiende te houden. Hierbij ken ik overigens genoeg uitzonderingen (gelukkig). Dit betekent dat je vanuit de management positie flexibel moet kunnen handelen. Nemen tijdens de examenperiode opeens veel van je werknemers verlof op en heb je onvoldoende werknemers achter de hand die dit op kunnen vangen? Probleem van het management die dit risico in het bedrijfsproces hebben genomen. Twee dagen van tevoren vrij vragen verdient absoluut geen schoonheidsprijs, maar dit dient de supermarkt - die zelf kiest voor dit flexibele (slechter controleerbare) proces - eenvoudig op te kunnen vangen, zonder te 'dreigen' met een boete. Vooral het punt dat de supermarkt inkomsten misloopt omdat ze al onderbezet zijn benadrukt dit nog eens en is niet de verantwoordelijkheid van de werknemer.

Mijn reactie komt overigens ook voort uit de ervaringen van anderen m.b.t. supermarkt werk. Een groot deel is positief, een (te groot) deel niet om verscheidene redenen.

Aan TS: Gelukkig staat een bijbaan bij je op de tweede plaats en heb je al een andere bijbaan. Wees in je eigen communicatie zoveel mogelijk pro actief ipv passief. De andere partij heeft daarmee geen andere optie dan te reageren, anders zijn ze zelf in gebreke. Reacties hier die te herleiden zijn tot "die jeugd van tegenwoordig" e.d. dragen niks bij aan de discussie en worden gemaakt door personen die zelf deel uitmaken van een maatschappelijk probleem. Als laatste: cover your ass en hou je eigen administratie (zeker m.b.t. gemaakte uren!) goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Ik heb het topic niet helemaal gelezen, alleen de 1e en 4e pagina maar mag een bedrijf (de AH) in dit geval een boete eisen als je niet op komt dagen?

Dit lijkt me erg sterk, waar moet die van afhankelijk zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
kaasaanfiets schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 04:03:
Ik heb het topic niet helemaal gelezen, alleen de 1e en 4e pagina maar mag een bedrijf (de AH) in dit geval een boete eisen als je niet op komt dagen?

Dit lijkt me erg sterk, waar moet die van afhankelijk zijn dan?
Vziw kan dat pas ergens na een hele ontslag procedure en als er sprake is van werkweigering enz. en dan nog zou het vziw niet de AH zijn die een boete geeft maar een rechter, but IANAL...
Het is gewoon een teamleider die geirriteerd was door het kortdag handelen van TS samen met waarschijnlijk wat andere dingen die even uit de bocht vloog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Laatst online: 03:14
RGAT schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 04:07:
[...]

Vziw kan dat pas ergens na een hele ontslag procedure en als er sprake is van werkweigering enz. en dan nog zou het vziw niet de AH zijn die een boete geeft maar een rechter, but IANAL...
Het is gewoon een teamleider die geirriteerd was door het kortdag handelen van TS samen met waarschijnlijk wat andere dingen die even uit de bocht vloog.
Het zou mij helemaal niet verbazen als de AH door hun ervaringen met vakkenvullers een boete clausule hebben opgenomen in het standaard contract voor de vulploeg.

Vreemd genoeg hebben we volgens mij naar 4 pagina's nog steeds geen info gekregen over het contract van de TS terwijl dit meermaals direct in het begin is gevraagd.

Ik heb ook een bijbaantje in een supermarkt gehad en toen had je nog gewoon een opzeggingstermijn (1 maand) in het contract, waarbij ik ervan uit ga dat dit gebaseerd op de CAO was.

TS heeft hier puur in eigenbelang gehandeld en de werkgever opgezadeld met een probleem en reageert vervolgens verbaasd als de werkgever pushback geeft :X

Hopelijk heb je hiervan iets geleerd, want bij een bedrijf als AH kun je juist door het volume vaak makkelijk vrij regelen terwijl heel veel andere bedrijven minder flexibel zijn.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Klojet schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:56:
[...]

Bijles krijgen valt na mijn idee niet onder verlof, maar gewoon een vrije dag op willen nemen.

Dingen als: Begrafenis, Huwelijk, Zorgverlof, Calamiteiten, Adoptie, Verhuizing, Examen. Dat valt allemaal onder verlof, sommige betaald en sommige in eigen tijd.

Nu valt dit helemaal nergens onder, alleen slecht plannen. En hoe goed je het ook bedoelt, dubbele afspraken inplannen is een not done. Hoe goed je je werk ook doet of deed.
Vakantie of een dagje vrij.. allemaal gewoon verlof.

Die andere zaken zijn bijzonder verlof. Dat mag je als werkgever vaak niet eens afwijzen of verzetten (is ook lastig verzetten, zo'n huwelijk of uitvaart) en het kost de werknemer vaak ook geen verlofdagen/uren.

Ik weet alleen bijvoorbeeld niet of TS de juiste (of in de praktijk gangbare) procedure heeft gevolgd bij het aanvragen van verlof 3 weken geleden. Doe je dat niet, Tsja, dan ben je zelf natuurlijk ook niet helemaal schoon. En als het in de CAO geregeld i's, kunnen er ook iets andere regels gelden.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 18-06-2016 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Ik kan de TS alleen maar applaudiseren! Juiste prioriteit om school en diploma op de eerste plaats te zetten.
Een boete is echt de grootste nonsens die er is en ik heb dit nog nooit gezien dan wel over gehoord.
Zou zelf deze beste jongen direct een baan aanbieden met zijn werkinstelling. Dat het nu wat lastiger is omdat hij zijn opzeg heeft gegeven snap ik van BEIDE kanten. TS heeft het geweldig opgelost.

Nog over AH ea dergelijke werkgevers: werk je met jongeren, uitzendkrachten ed dan weet je op voorhand dat dit er bij hoort. Dat is een bewuste en strategische bedrijfskeuze, idem voor niet betalen van extra gewerkte tijd, dat is niet oké en enkel gedacht aan kosten drukken. Dit zal ongetwijfeld niet gelden voor iedere TL of AH.

Go forth my boy, the world is your oyster!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-05 00:18
En an vooral die lastige klanten tussendoor..
FreakNL schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 22:10:
[...]

Ben ik ff blij dat die onzin nog niet bestond toen ik als bijbaantje in de C1000 werkte (1994-2005). Ik was met sommige dingen echt sneller dan gemiddeld (emballage , kassa) maar vullen was niet echt mijn ding, dat ging relatief traag...

Nou ja, supermarkt bijbaan is ook niet meer wat het geweest is denk ik, ik heb tm 2004 relatief veel uren gedraaid, terwijl ik gewoon een 0 uren contract had (en toen was ik dus al dik 20), komt ook niet meer voor denk ik...
De laatste keer dat ik in een AH kwam ging zo'n teamleider in een volle winkel op zaterdag ochtend totaal uit zijn dak tegen een vakkenvuller dat het weer niet opschoot.
Toevallig had ik gezien dat deze brave jongen net was mee gelopen met een oude man om iets aan te geven en aan te wijzen,
Ik ben toen zo vriendelijk geweest om de Teamlijder te vragen of hij echt zo rot had geslapen ?
en heb mijn wagentje half vol aan hem overhandigd en suxxes gewenst met het opruimen.
en ben naar een concurent gegaan...

Dus die XX colli p/u is gewoon onzin klant vriendelijkheid is belangrijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Arthur-M. schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 21:15:
En met jullie reacties ben ik het totaal niet eens en ik vind ze behoorlijk overdreven. Ik ben juist erg ambitieus en kom mijn afspraken ALTIJD na (bij groepsopdrachten op school bijvoorbeeld en over het algemeen ook bij de Albert Heijn),
Altijd != over het algemeen
rc5proxy schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:56:

Dus die XX colli p/u is gewoon onzin klant vriendelijkheid is belangrijker....
Kerntaak van een vakkenvuller is productie draaien. Gewoon de producten in de schap zodat ze verkocht kunnen worden. Klantvriendelijkheid is eveneens belangrijk maar niet de kern.
flip75 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:40:
Ik kan de TS alleen maar applaudiseren! Juiste prioriteit om school en diploma op de eerste plaats te zetten.
Een boete is echt de grootste nonsens die er is en ik heb dit nog nooit gezien dan wel over gehoord.
Zou zelf deze beste jongen direct een baan aanbieden met zijn werkinstelling. Dat het nu wat lastiger is omdat hij zijn opzeg heeft gegeven snap ik van BEIDE kanten. TS heeft het geweldig opgelost.

Nog over AH ea dergelijke werkgevers: werk je met jongeren, uitzendkrachten ed dan weet je op voorhand dat dit er bij hoort. Dat is een bewuste en strategische bedrijfskeuze, idem voor niet betalen van extra gewerkte tijd, dat is niet oké en enkel gedacht aan kosten drukken. Dit zal ongetwijfeld niet gelden voor iedere TL of AH.

Go forth my boy, the world is your oyster!
Ja school is belangrijk maar zijn instelling is niet optimaal. Last minute vrij vragen doe je niet via mail/sms. Daarvoor bel je en leg je de situatie uit. Je zoekt een handreiking van de andere partij en dat lukt voornamelijk door begrip te kweken

[ Voor 76% gewijzigd door Napo op 18-06-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flip75 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 09:40:
Zou zelf deze beste jongen direct een baan aanbieden met zijn werkinstelling.
Afspraak is afspraak, ook als je een opleiding doet, sport of kinderen hebt. Dat verandert niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 23:43

BTU_Natas

Superior dutchie

Napo schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:30:
Kerntaak van een vakkenvuller is productie draaien. Gewoon de producten in de schap zodat ze verkocht kunnen worden. Klantvriendelijkheid is eveneens belangrijk maar niet de kern
Je bent echt wereld kampioen, uit context trekken hier.

Sinds wanneer heeft iemand het recht zijn stem te verheffen, omdat een ander een colli per uur waarde niet haalt? Dat is het onrecht waar het over ging.

Raar mens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flip75
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-04 16:34
Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:35:
[...]

Afspraak is afspraak, ook als je een opleiding doet, sport of kinderen hebt. Dat verandert niet.
Wat een nonsens, afspraken zijn er ook om aangepast te worden. Hiervoor is wederzijds begrip nodig. TS geeft meerdere keren aan zich goed aan afspraken te kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
BTU_Natas schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:43:
[...]

Je bent echt wereld kampioen, uit context trekken hier.

Sinds wanneer heeft iemand het recht zijn stem te verheffen, omdat een ander een colli per uur waarde niet haalt? Dat is het onrecht waar het over ging.

Raar mens.
Wel een prestatie dat je het zelf ook doet ;)
Ik heb geen ordel geveld over de norm die er is danwel dat er een norm moet zijn.

Vergeet echter niet dat een bepaalde indicatie/baseline een goed startpunt is om te zien of er wel op een wenselijk niveau wordt gepresteerd.

Stemverhefingen zijn onkunde omdat er blijkbaar controle/invloed mist die gewenst is.
flip75 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:48:
[...]

Wat een nonsens, afspraken zijn er ook om aangepast te worden. Hiervoor is wederzijds begrip nodig. TS geeft meerdere keren aan zich goed aan afspraken te kunnen houden.
Correct, maar niet eenzijdig zonder mogelijkheid tot weerwoord. Dit soort zaken werken vaak niet via berichten maar mondelinge communicatie is daarin veel effectiever. De verwachting dat de werkgever hier in mee gaat zou TS wellicht iets moeten bijstellen
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.