Zo'n 3 maanden geleden was ik al een topic begonnen over een game PC die ik toen wilde kopen, met een 980Ti als videokaart. Hoewel Nate-Senpai sterk aanraadde om te wachten, had ik daar geen zin in. Achteraf ben ik blij dat ik dat (per ongeluk) toch heb gedaan, nu de nieuwe serie van Nvidia uit is.
Dus nu heb ik besloten om toch echt wel een nieuwe game PC aan te schaffen, maar dan ook een stapje verder te gaan: een game PC die moderne games op 1440p resolutie, met ultra settings, op 60 of meer fps kan draaien.
Eigenlijk wilde ik wel het liefst een AMD videokaart nog steeds (vanwege Hairworks en andere vervelende praktijken van Nvidia), maar de concurrentie in het top segment is op het moment helaas niet bestaand. En Vega laat ook nog wel erg lang op zich wachten, dus ik denk dat ik maar voor een GTX 1080 moet gaan, bij gebrek aan alternatieven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Spelen van moderne games (denk GTA V, Witcher 3, Tomb Raider, etc) op 1440p resolutie, met ultra settings, op 60fps of meer. Met de hoop dat het systeem dat ook zal blijven trekken in de toekomst (komende 2-3 jaar).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil, inclusief monitor, niet veel boven de € 2000 uitkomen. Verder ben ik niet echt heel erg restricted, maar als ik hier en daar wat kan besparen zonder veel in te leveren, is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals in mijn vorige topic al naar voren kwam, heb ik nog een SSD en een hard disk: een pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB eneen pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. Ik denk niet dat die voorlopig aan vervanging toe zijn.
Ook kan ik denk ik mijn huidige voeding wel hergebruiken, dat is een pricewatch: XFX Pro 650W XXX Edition.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart
Maar ook een goed beeldscherm. Dat is eigenlijk op het moment mijn belangrijkste onbekende factor, omdat ik totaal niet thuis ben in die wereld (ik heb op het moment 2 simpele 60Hz 1080p TN schermpjes van Iiyama).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behalve dat ik liever een AMD videokaart zou hebben, met een FreeSync scherm, heb ik geen voorkeur. Helaas is dat, op dit moment, geen keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de boel een beetje stil is, maar verder niet echt.
Ga je overklokken?
Nee, geen zin in.
Het moet out-of-the-box goed werken.
Wat verwacht je van ons?
Zoals ook in mijn vorige topic aangaf, voornamelijk even het lijstje langsgaan om te kijken of ik geen ontzettend domme dingen heb gedaan. Geen onderdelen die gewoon niet lekker samenwerken of iets dergelijks. Ook heb nog wel een aantal specifieke vragen:
Dus nu heb ik besloten om toch echt wel een nieuwe game PC aan te schaffen, maar dan ook een stapje verder te gaan: een game PC die moderne games op 1440p resolutie, met ultra settings, op 60 of meer fps kan draaien.
Eigenlijk wilde ik wel het liefst een AMD videokaart nog steeds (vanwege Hairworks en andere vervelende praktijken van Nvidia), maar de concurrentie in het top segment is op het moment helaas niet bestaand. En Vega laat ook nog wel erg lang op zich wachten, dus ik denk dat ik maar voor een GTX 1080 moet gaan, bij gebrek aan alternatieven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Spelen van moderne games (denk GTA V, Witcher 3, Tomb Raider, etc) op 1440p resolutie, met ultra settings, op 60fps of meer. Met de hoop dat het systeem dat ook zal blijven trekken in de toekomst (komende 2-3 jaar).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil, inclusief monitor, niet veel boven de € 2000 uitkomen. Verder ben ik niet echt heel erg restricted, maar als ik hier en daar wat kan besparen zonder veel in te leveren, is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals in mijn vorige topic al naar voren kwam, heb ik nog een SSD en een hard disk: een pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB eneen pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. Ik denk niet dat die voorlopig aan vervanging toe zijn.
Ook kan ik denk ik mijn huidige voeding wel hergebruiken, dat is een pricewatch: XFX Pro 650W XXX Edition.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behalve dat ik liever een AMD videokaart zou hebben, met een FreeSync scherm, heb ik geen voorkeur. Helaas is dat, op dit moment, geen keuze.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de boel een beetje stil is, maar verder niet echt.
Ga je overklokken?
Nee, geen zin in.
Wat verwacht je van ons?
Zoals ook in mijn vorige topic aangaf, voornamelijk even het lijstje langsgaan om te kijken of ik geen ontzettend domme dingen heb gedaan. Geen onderdelen die gewoon niet lekker samenwerken of iets dergelijks. Ook heb nog wel een aantal specifieke vragen:
- Als ik toch geen vast budget heb, zijn er nog echt voordelen van een i7 tegenover een i5? Van wat ik heb gezien in benchmarks, lijkt de CPU nooit de bottleneck te zijn. Mijn huidige CPU is een Core i5 2500k en die gaat al netjes 5 jaar mee, dus ik verwacht geen i7 nodig te hebben. En waarschijnlijk is het beter om over 2-3 jaar naar een nieuwe i5 te upgraden, dan nu een i7 te kiezen?
- Mijn huidige voeding, de pricewatch: XFX Pro 650W XXX Edition, is "80 Plus Bronze". Als ik eventueel een nieuwe zou kopen, zou dat bijv. een pricewatch: Corsair RM550x worden, die "80 Plus Gold" is. Is dat nog een groot verschil, of zou dat een verspilling van geld zijn?
- Enige suggesties voor een beter moederbord?
- Voor wat betreft de videokaart, wil ik dus voor een GTX 1080 gaan, maar die zijn op het moment wel erg duur. Is het de verwachting dat die binnen een maand nog erg goedkoper gaan worden? Dan denk ik namelijk dat ik voor nu de nieuwe PC koop, mijn huidige GTX 580 erin zet, en dan over ongeveer een maand het scherm en de videokaart pas koop. Maar als de verwachting is dat die wel ongeveer gelijk blijven, kan ik hem net zo goed meteen aanschaffen, lijkt mij?
- Moederborden: tsja, er zijn er zoveel, en ze lijken allemaal zo hetzelfde. Ik heb echt geen idee wat ik daarvan moet maken, en hoe ik moet kiezen welke ik zou willen...
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-6600 Boxed | € 223,95 | € 223,95 |
| 1 | MSI Z170A TOMAHAWK | € 123,95 | € 123,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 771,50 | € 771,50 |
| 1 | Fractal Design Define S | € 75,95 | € 75,95 |
| 1 | Asus ROG Swift PG278Q Zwart | € 688,- | € 688,- |
| 1 | Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 | € 63,50 | € 63,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.946,85 | |