1440p high end game PC van rond €2000

Pagina: 1
Acties:

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Zo'n 3 maanden geleden was ik al een topic begonnen over een game PC die ik toen wilde kopen, met een 980Ti als videokaart. Hoewel Nate-Senpai sterk aanraadde om te wachten, had ik daar geen zin in. Achteraf ben ik blij dat ik dat (per ongeluk) toch heb gedaan, nu de nieuwe serie van Nvidia uit is.

Dus nu heb ik besloten om toch echt wel een nieuwe game PC aan te schaffen, maar dan ook een stapje verder te gaan: een game PC die moderne games op 1440p resolutie, met ultra settings, op 60 of meer fps kan draaien.

Eigenlijk wilde ik wel het liefst een AMD videokaart nog steeds (vanwege Hairworks en andere vervelende praktijken van Nvidia), maar de concurrentie in het top segment is op het moment helaas niet bestaand. En Vega laat ook nog wel erg lang op zich wachten, dus ik denk dat ik maar voor een GTX 1080 moet gaan, bij gebrek aan alternatieven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Spelen van moderne games (denk GTA V, Witcher 3, Tomb Raider, etc) op 1440p resolutie, met ultra settings, op 60fps of meer. Met de hoop dat het systeem dat ook zal blijven trekken in de toekomst (komende 2-3 jaar).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil, inclusief monitor, niet veel boven de € 2000 uitkomen. Verder ben ik niet echt heel erg restricted, maar als ik hier en daar wat kan besparen zonder veel in te leveren, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals in mijn vorige topic al naar voren kwam, heb ik nog een SSD en een hard disk: een pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB eneen pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. Ik denk niet dat die voorlopig aan vervanging toe zijn.

Ook kan ik denk ik mijn huidige voeding wel hergebruiken, dat is een pricewatch: XFX Pro 650W XXX Edition.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede videokaart :Y) Maar ook een goed beeldscherm. Dat is eigenlijk op het moment mijn belangrijkste onbekende factor, omdat ik totaal niet thuis ben in die wereld (ik heb op het moment 2 simpele 60Hz 1080p TN schermpjes van Iiyama).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Behalve dat ik liever een AMD videokaart zou hebben, met een FreeSync scherm, heb ik geen voorkeur. Helaas is dat, op dit moment, geen keuze.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de boel een beetje stil is, maar verder niet echt.

Ga je overklokken?
Nee, geen zin in. :) Het moet out-of-the-box goed werken.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ook in mijn vorige topic aangaf, voornamelijk even het lijstje langsgaan om te kijken of ik geen ontzettend domme dingen heb gedaan. Geen onderdelen die gewoon niet lekker samenwerken of iets dergelijks. Ook heb nog wel een aantal specifieke vragen:
  • Als ik toch geen vast budget heb, zijn er nog echt voordelen van een i7 tegenover een i5? Van wat ik heb gezien in benchmarks, lijkt de CPU nooit de bottleneck te zijn. Mijn huidige CPU is een Core i5 2500k en die gaat al netjes 5 jaar mee, dus ik verwacht geen i7 nodig te hebben. En waarschijnlijk is het beter om over 2-3 jaar naar een nieuwe i5 te upgraden, dan nu een i7 te kiezen?
  • Mijn huidige voeding, de pricewatch: XFX Pro 650W XXX Edition, is "80 Plus Bronze". Als ik eventueel een nieuwe zou kopen, zou dat bijv. een pricewatch: Corsair RM550x worden, die "80 Plus Gold" is. Is dat nog een groot verschil, of zou dat een verspilling van geld zijn?
  • Enige suggesties voor een beter moederbord?
  • Voor wat betreft de videokaart, wil ik dus voor een GTX 1080 gaan, maar die zijn op het moment wel erg duur. Is het de verwachting dat die binnen een maand nog erg goedkoper gaan worden? Dan denk ik namelijk dat ik voor nu de nieuwe PC koop, mijn huidige GTX 580 erin zet, en dan over ongeveer een maand het scherm en de videokaart pas koop. Maar als de verwachting is dat die wel ongeveer gelijk blijven, kan ik hem net zo goed meteen aanschaffen, lijkt mij?
  • Moederborden: tsja, er zijn er zoveel, en ze lijken allemaal zo hetzelfde. Ik heb echt geen idee wat ik daarvan moet maken, en hoe ik moet kiezen welke ik zou willen...
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 223,95€ 223,95
1MSI Z170A TOMAHAWK€ 123,95€ 123,95
1MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 771,50€ 771,50
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Asus ROG Swift PG278Q Zwart€ 688,-€ 688,-
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 63,50€ 63,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.946,85

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:05
Bij moederbord moet je op letten of die usb 3.1 heeft, m2 slot, en sata express slot (voor eventueel 3.1 front panel)

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:15
Aangezien je niet gaat overlkokken heb je geen Z-type moederbord nodig. Een B-type volstaat prima en aangezien je een dichte behuizing hebt hoef je er ook niet één uit te kiezen voor de looks. Dit pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P bordje volstaat prima en bezit alles wat je nodig hebt. Je zou nog voor deze processor pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed of zelfs voor pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed kunnen gaan. Het verschil ga je namelijk niet merken, alleen in je portemonnee. Ik heb geen idee hoe oud je voeding is, maar als je toch voor zo'n build gaat kan je net zo goed die Corsair voeding nemen. Wat betreft de videokaart, zou ik nog even wachten met aanschaffen. Ik verwacht wel dat die nog in prijs gaat zakken naar mate die meer beschikbaar is.

Edit: misschien moet je eens kijken naar een ips monitor ipv tn. Schijnt stukken mooier te zijn volgens fora die ik gelezen heb.

[ Voor 14% gewijzigd door theman36 op 17-06-2016 11:52 ]

• wouterg00
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-11 22:06
Dit is een iets goedkoper scherm wat dezelfde functionaliteit bied als de ROG Swift:
pricewatch: Dell S2716DG Zwart

Dan kun je weer iets meer geld uitgeven aan de pc zelf :)

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
misschien is de 1070 nog een idee ipv de 1080?

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:05
mcmlevi schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:16:
Ik zou gewoon voor 1080 gaan, zeker vanwege budget, resolutie en 144hz, dan over 2-3 jaar een 2de 1080.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Rainbow
  • Niet online
theman36 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:15:
Aangezien je niet gaat overlkokken heb je geen Z-type moederbord nodig. Een B-type volstaat prima en aangezien je een dichte behuizing hebt hoef je er ook niet één uit te kiezen voor de looks. Dit pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P bordje volstaat prima en bezit alles wat je nodig hebt. Je zou nog voor deze processor pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed of zelfs voor pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed kunnen gaan. Het verschil ga je namelijk niet merken, alleen in je portemonnee. Ik heb geen idee hoe oud je voeding is, maar als je toch voor zo'n build gaat kan je net zo goed die Corsair voeding nemen. Wat betreft de videokaart, zou ik nog even wachten met aanschaffen. Ik verwacht wel dat die nog in prijs gaat zakken naar mate die meer beschikbaar is.
Bedankt voor de tip. Voor zover ik had begrepen een beetje, is de B150 meer voor business, en H170 voor consumers (en dus de Z170 voor overclocken). Maakt dat nog wat uit dan? Als ik bijvoorbeeld op deze pagina kijk, zijn er nog best wat verschillen potentieel, maar ik kan niet zo goed inschatten hoeveel dat nou uitmaakt in het echt.

Ik vind het wel een beetje een contradictie dat je eerst zegt dat het verschil bij de CPUs je niet gaat merken, alleen in de portemonnee, maar vervolgens wel zegt dat ik net zo goed een nieuwe voeding kan kopen, ipv daarop te besparen. :) Mijn huidige voeding is nu, net als de rest van mijn huidige systeem, zo'n 5 jaar oud.
Edit: misschien moet je eens kijken naar een ips monitor ipv tn. Schijnt stukken mooier te zijn volgens fora die ik gelezen heb.
Ik had dit filmpje gekeken: YouTube: TN vs IPS Monitors (ASUS PG279Q vs ASUS PG278Q) en wat ik begrijp is het verschil voor gamers die toch alleen recht voor hun scherm zitten niet zo groot. Maar het scheelt wel een hoop geld. Er zijn niet zo heel veel alternatieven, helaas: https://tweakers.net/cate...WKG5ibGQCF1cyNzczVKqtrQUA
wouterg00 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:38:
Dit is een iets goedkoper scherm wat dezelfde functionaliteit bied als de ROG Swift:
pricewatch: Dell S2716DG Zwart

Dan kun je weer iets meer geld uitgeven aan de pc zelf :)
Dank je wel voor deze suggestie, ik zal eens kijken of ik wat vergelijkingen kan vinden tussen die Asus en de Dell, en zien of het prijsverschil het echt waard is. Ik denk echter niet dat als ik die ~90 euro bespaar, ik die nog ergens in de PC kwijt kan, maar het is toch mooi meegenomen als ze verder vergelijkbaar zijn in kwaliteit.
mcmlevi schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 12:16:
Nou als je naar de benchmarks kijkt, dan trekt de GTX 1070 in sommige games 1440p@60 op ultra net aan, en op sommige games gaat die dan al onder de 60 zitten. Dus dan moet je ze al op minder dan ultra zetten. Terwijl ik geloof ik nog geen benchmark heb gezien waarbij de GTX 1080 met 1440p en ultra onder de 60 uitkwam. En dat is met games die al uit zijn, dus dan is het de vraag hoe toekomstvast dat is met zo'n setup.

Dus ik denk wel dat ik voor de GTX 1080 ga.

[ Voor 0% gewijzigd door Rainbow op 17-06-2016 12:59 . Reden: typos ]

• theman36
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14:15
De voeding is al redelijk op leeftijd. Als die het begeeft kan hij de overige componenten ook meenemen het graf in en dat is natuurlijk jammer. Wat betreft de processor bedoel ik dat je het verschil tussen die 3 qua prestaties niet merkt. Het is dus logischer om voor de 6400 te gaan om zo dat geld te besparen.

• Rainbow
  • Niet online
theman36 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:31:
De voeding is al redelijk op leeftijd. Als die het begeeft kan hij de overige componenten ook meenemen het graf in en dat is natuurlijk jammer. Wat betreft de processor bedoel ik dat je het verschil tussen die 3 qua prestaties niet merkt. Het is dus logischer om voor de 6400 te gaan om zo dat geld te besparen.
Dat is wel een goed punt. Zeker als ik zoveel geld uitgeef aan zulke dure hardware, is het misschien de investering van zo'n 90 euro wel waard. Ik neem aan dat een pricewatch: Corsair RM550x gewoon prima is voor deze computer?

Voor wat betreft de processor, ik zie nu dat bijvoorbeeld een i5 4460 ook gelijkaardige performance levert (bijv. deze link), maar ook veel goedkoper is. Lijkt zelfs soms sneller te zijn dan de 6400, maar wel goedkoper. Is het dan geen beter idee om daarvoor te kiezen?

[ Voor 4% gewijzigd door Rainbow op 17-06-2016 14:06 . Reden: link toegevoegd ]

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-11 22:17

J8S

Dat zou kunnen, maar dan zit je niet op het nieuwste platform. Ook houdt dat in dat je langzamer RAM moet kiezen en minder upgrademogelijkheden hebt.

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
de i5-6400 is skylake in de i5 4460 niet dit dit heeft als gevolg dat je geen ddr4 kan gebruiken en minder futureproof is. eigelijk is skylake altijd een betere keuze tenzij je een i5 4460 bijvoorbeeld ergens heel goedkoop op de kop kan tikken 2e hands ofzo.

[ Voor 36% gewijzigd door mcmlevi op 17-06-2016 14:33 ]

• Rainbow
  • Niet online
Ah okay, dank je wel, dat verheldert de zaak. Ik was even te erg naar de grafiekjes aan het kijken, en vergat op te letten welk platform het was en wat de featureset is.

• Rainbow
  • Niet online
Na een beetje meer onderzoek gedaan te hebben, begin ik toch wel een beetje te twijfelen over mijn keuzes.

Ik denk dat ik misschien toch maar voor de Asus Z170-A als moederbord ga, simpelweg omdat die wel SLI ondersteund, en de MSI Tomahawk geloof ik niet. Wellicht dat dat in de toekomst nog eens van pas komt.

Ook voor de videokaart heeft, op het moment in ieder geval, de Asus ROG STRIX GTX1080 O8G Gaming wellicht de voorkeur over de MSI, omdat deze 2 casefan aansluitingen heeft, wat misschien handig is om de kast stiller te houden met idle. Maar helaas heeft nog geen enkele site daar echt goed mee geëxperimenteerd, dus dat is een beetje lastig te bepalen.

Wat betreft de voeding heb ik ook nog wel wat twijfels, want bijv. de kabels van de RM550 (ouder model) zien er eigenlijk wel handiger uit dan die van de RM550x. Hier de RM550 24 pin kabel links, en de RM550x 24 pin rechts:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lg3F5Nv.png

Zo'n sleeved kabel is altijd zo onflexibel in mijn ervaring; ik vraag me af waarom ze dit vervangen hebben. Dus misschien moet ik daarvoor ook nog even op zoek naar een alternatief.

Maar waar ik op het moment nog steeds wel het meeste mee zit, is het scherm, met name TN vs IPS, en G-sync of niet, want dat heeft beide nogal invloed op de prijs. Bijvoorbeeld, kijkend naar 1440p 144hz schermen (en twee 165Hz schermen, omdat het populaire G-sync schermen zijn), zijn er eigenlijk alleen deze opties:

#ProductTypeSyncPrijs
1Acer XB270HU ZwartIPSG-Sync€ 738,08
1Acer XF270HU ZwartIPSFreeSync€ 624,43
1Acer XG270HU Rood, ZwartTNFreeSync€ 475,-
1Acer Predator Predator XB271HU Rood, ZwartIPSG-Sync€ 798,03
1Asus MG278Q ZwartTNFreeSync€ 499,-
1Asus MG279Q ZwartIPSFreeSync€ 589,-
1Asus ROG Swift PG278Q ZwartTNG-Sync€ 688,-
1Asus ROG Swift PG277Q ZwartIPSG-Sync€ 795,-
1BenQ XL2730Z Rood, ZwartTNFreeSync€ 499,-
1Dell S2716DG ZwartTNG-Sync€ 599,-
1Eizo Foris FS2735 ZwartIPSFreeSync€ 1.078,90

Hier een vergelijking in de Pricewatch.

Het is vrij duidelijk dat de premium voor IPS over TN ongeveer €100 is, en de meerprijs voor G-Sync is ook ongeveer €100. Dus als je die twee combineert (bijvoorbeeld met de Asus ROG Swift PG277Q) wordt de meerprijs al snel €200, wat opeens toch een hoop geld is.

Dus nu is eigenlijk de vraag of IPS de moeite waard is, en of G-sync de moeite waard is.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Is er een reden waarom je een nieuwe cpu wilt? Als je je 2500k overklokt komt die nog prima mee en hoef je alleen een videokaart + beeldscherm te kopen.

• Rainbow
  • Niet online
Philpend schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 12:31:
Is er een reden waarom je een nieuwe cpu wilt? Als je je 2500k overklokt komt die nog prima mee en hoef je alleen een videokaart + beeldscherm te kopen.
Bedankt voor het meedenken.

Mijn hele PC, los van de schijven, is sinds deze maand 5 jaar oud, wat toch wel aan de oude kant is voor een PC. De 2500k zou net aan mee kunnen, als ik hem overclock. Maar dan moet ik wel eerst een nieuwe cooler ervoor kopen (zit nu een stock cooler op). Ik weet ook niet eens of ik in die tijd voor een moederbord heb gekozen dat overclocking ondersteunt.

Daarnaast ben ik echt toe aan een nieuwe case. Mijn huidige CoolerMaster Centurion 5 is ondertussen alweer 10 jaar oud, helemaal versleten en op sommige plekken zelfs verbogen. De airflow is ruk, de fans maken herrie. Je begrijp het wel.

Dus ja als ik dan toch een nieuwe case moet, eventueel een nieuw moederbord, misschien een nieuwe CPU cooler, dan is het wellicht gewoon handiger om een nieuwe set basishardware te kopen. In vergelijking met de kosten van de GPU en monitor, vallen de kosten daarvan wel mee, en die set up zou ook zo weer 5 jaar mee moeten kunnen gaan (te meer omdat het een veel nieuwer platform is).
Pagina: 1