Game PC ~€1400, graag wat tips en suggesties

Pagina: 1
Acties:

• Rainbow
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Mijn computer is alweer enkele jaartjes oud en ben toe aan een nieuwe, dus vandaar dat ik er eentje aan het samenstellen ben. In principe is budget geen probleem (maar moet natuurlijk niet uit de hand lopen) en het belangrijkste is dat ik huidige games wel 60fps op 1080p moet halen in high-ultra settings.

Ik heb al wat zaken bij elkaar gezocht, dus eigenlijk vraag ik me alleen nog af of ik ergens fouten heb gemaakt, of ergens overheen heb gekeken of iets dergelijks.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Zoals gezegd wil ik voornamelijk gamen, met huidige games (denk Dragon Age Inquisition, Witcher 3, nieuwe Tomb Raider) op 1080p met ultra settings, met een stabiele 60fps. In principe denk ik wel dat dit zonder veel fratsen zoals overclocking of SLI/Crossfire mogelijk moet zijn met een enkele kaart, als ik benchmarks bekijk. Uiteraard moet het ook een beetje toekomstbestendig zijn, zodat ik games van over 1-2 jaar ook nog wel op high settings kan spelen.
Verder doe ik nog wel eens wat met virtualisatie, waarvoor extra geheugen wel belangrijk is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
In principe heb ik geen vast budget of maximumprijs - ik wil gewoon iets wat goed is, goed werkt, en dan ben ik best bereid daar iets meer voor te betalen. Maar het moet natuurlijk niet uit de hand lopen. Dus ik denk dat maximaal €2000 best redelijk is, maar met €1500 zou het wel moeten lukken heb ik het idee.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb al een SSD en hard disk die ik overzet naar het nieuwe systeem. Dit zijn respectievelijk een pricewatch: Samsung 840 EVO 1TB en pricewatch: WD Red WD40EFRX, 4TB. Ik denk niet dat die voorlopig aan vervanging toe zijn..

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat het belangrijkste wel de grafische kaart is, gewoon een sterke enkele kaart (ik heb geen zin om met SLI en Crossfire te klooien om heel eerlijk te zijn), en dan denk ik dat de GTX 980 ti als beste uit de bus komt - ik zou eigenlijk niet weten wat er in de buurt komt. Een Titan X zou kunnen, maar die is wel meteen heel erg duur, voor maar een marginale verbetering ten opzichte van een 980 ti, dus dat lijkt me gewoon verspilling eigenlijk. Voor zover ik weet komt van Radeon enkel de Fury X in de buurt, maar die is nergens beschikbaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, totaal niet. :) Zou uit principe liever Radeon hebben dan Nvidia (zie recente hairworks praktijken en dergelijke), maar dat lijkt me op het moment simpelweg geen optie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Wat ik ook wel belangrijk vindt, en dat komt in de componenten ook terug, is dat het enigszins stil is. Mijn huidige PC is eigenlijk net een stofzuiger qua geluid, en dat kan soms aardig irritant worden (in het bijzonder tijdens het kijken van filmpjes, of cinematics met weinig geluid in games, dan hoor je de kast gewoon zoemen).
Dat is ook het component waar ik het meest over twijfel op het moment - de case. Ik heb wat reviews gelezen en filmpjes bekeken, en er zijn veel goede opties dus het is lastig kiezen. Ik heb wel besloten om dit keer wel weer een optische drive te nemen (ik heb wat oude games liggen die ik graag nog eens wil installeren en spelen), dus dan vallen een paar zeer goede kandidaten zoals de NZXT S340 (wat eigenlijk mijn favoriet was, totdat ik erachter kwam dat er geen optische drive in kon) en Fractal Design Define S af. Misschien moet ik wel naar een nog grotere tower voor meer airflow en grotere fans, maar eigenlijk weet ik niet hoeveel dat uitmaakt (omdat er in de R5 ook al 140mm fans passen).

Ga je overklokken?
Hier heb ik geen behoefte aan. Het klinkt lastig, leidt tot (potentieel) instabiele systemen en meer lawaai. Liever heb ik iets wat gewoon out-of-the-box goed genoeg presteert.

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste is eigenlijk het controleren van het lijstje of ik geen vanzelfsprekende fouten heb gemaakt (raar geheugen gekozen, voeding met te weinig of te veel watt, dat soort zaken). Daarnaast misschien suggesties voor potentiële alternatieven voor de gekozen componenten die aan mijn wensen voldoen. Vooral het moederbord was een moeilijke keuze (ze zien er qua specs gewoon allemaal hetzelfde uit, of het nou een Asus of een MSI is...), alsook de case en de voeding. Of misschien is er wel een andere videokaart (of een variant van de 980 ti) die nog sneller is (zonder zelf te hoeven overclocken). Dat soort zaken.

De lijst met componenten is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,50€ 227,50
1Asus Z170 PRO GAMING€ 142,95€ 142,95
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 699,95€ 699,95
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 79,95€ 79,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 14,42€ 14,42
1Corsair RM750x€ 110,-€ 110,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.419,67

Ik zal de keuze voor elk onderdeel even kort uitleggen.
- CPU: ik zie eigenlijk geen reden voor een i7 bij het gamen, en een K variant lijkt me ook niet nodig aangezien ik geen behoefte heb aan overclocken (hoewel het prijsverschil meevalt..). AMD heb ik eigenlijk geen verstand van, dus wellicht is er wel een betere CPU van AMD te vinden (kon ik terugvinden in benchmarks echter).
- Moederbord: zoals gezegd kan ik hier vrij weinig variatie in vinden tussen de verschillende merken. Heb er een gekozen die er goed en handig uit ziet, en veel ruimte heeft.
- Videokaart: volgens mij is de 980 ti gewoon de beste (op de Titan X na, zoals gezegd) en is er niet veel andere keuze. Misschien dat er nog een betere uitvoering is?
- Case: tsja, als al eerder aangegeven heb ik een redelijk ruime case gekozen die 140mm fans en een optical drive kan hebben. Ik heb veel goede reviews gelezen over de R5, maar wellicht is het overkill als ik geen waterkoeling hoef.
- CPU koeler: ik heb het idee dat een 3rd party CPU koeler zoals deze dezelfde of betere prestaties kan leveren als de boxed cooler, maar dan met minder geluid. Dat is de enige reden dat ik deze gekozen heb. Als dat onzin is, en de boxed cooler genoeg prestaties levert en bovendien vrij stil is, dan kan ik deze gewoon helemaal weglaten natuurlijk.
- RAM: ik had geen idee eigenlijk, heb 16GB gekozen (voor de virtualisatietoepassingen die ik soms doe) en 2666Mhz omdat dat ook bij de specs van CPU staat, maar om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee of dit een goede keuze is.
- Optische drive: ach, het moet gewoon CDtjes en DVDtjes lezen, geen speciale eisen (behalve dat die bij de case past).
- Corsair RM750x: voor zover ik kan vinden heb ik minimaal 600W nodig voor het systeem, en ik wil wel graag iets dat redelijk goede performance heeft, vrij efficiënt is, en het liefst ook aardig stil als het kan. Ik weet eigenlijk niet of de RM650x misschien goed genoeg is, of dat er een merk is dat ook genoeg efficiënt is, maar veel stiller is.

• OkkeB
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-11 14:22
Even vanaf telefoon, z170 moederbord Is voor overclocken, je kan een b150 nemen als je toch niet gaat overclocken.
Ik heb een r5. Heel prettig stil. Wel erg groot. Zorg dat je de ruimte hebt. (4x zo groot als mijn vorige pc, die ruwweg zo groot was als een ps4)

Lezen bij reviews heeft iemand de processor net Boxed koeling in een r4 gezet en us blijkbaar prima stil. Als je niet gaat overclocken Is een extra koeling nogal overkill .

Verwijderd

pricewatch: Asus H170 PRO GAMING , neem anders zo een moederbord. Wellicht wil je toch in de toekomst overclocken, dan kan je gewoon de i5 6600(K) nemen. Je budget laat het toch toe. Tevens krijg je nog 30 euro cashback voor die Asus moederbord als je voor 18 april bestelt!

Trouwens met die voeding kan je 3 Titans SLI draaien, dus overkill. Volgens mij is dit voldoende: pricewatch: Corsair RM550x

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Als je niet wilt Oc'en kan je terugschroeven naar een B150 moederbord. ook zou je de optie gewoon kunnen nemen aangezien het op je huidige samenstelling niet veel scheelt.

betreft de videokaart zou ik nu niet investeren in een 980ti. dit omdat de nieuwe videokaarten om de hoek staan . AMD iig in het back to school season en nvidia is nog onbekend. deze kaarten gaan als het goed is een redelijk grote prestatieboost leveren tegenover de huidige kaarten dus ik zou even wachten. misschien een idee om toch nog ff je oude gpu te gebruiken in je nieuwe systeem of bijvoorbeeld een 970/390 te nemen. je zou zelfs nog een 290x voor 220 op kunnen pikken op vraag & aanbod. AMD het veel beter gaat doen onder DX12 dus mss zit er toch nog een grote comeback in.

misschien is het trouwens ook tijd om een stapje omhoog te gaan quo resolutie? mocht je een kaart van het kaliber van een 980ti willen aanschaffen. imho is het met deze kaart gewoon zonde om op 1080P te blijven, dus ik zou de jump maken naar 1440P.

een R5 is echt een prachtige kast, maar heb je echt een kast nodig die CD/DVD drive's ondersteund? de laatste keer dat ik zon ding gebruikt hebt is al een paar jaar geleden. ook moet naar 2 jaar de eerste keer nog voorkomen dat ik wel een cd drive nodig had.
misschien zou je ook al ruim voldoende hebben met een Define S

het werkgeheugen dat je geselecteerd hebt heeft een snelheid van 2666, als je niet gaat overklokken dan kan je sws niet sneller ram gebruiken dan 2133 mhz.

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:05
Je kan gewoon voor de case gaan die je wilt, voor die enkele keer dat je DVD drive nodig hebt, kan je ook een externe nemen, die je via usb aansluit.

pricewatch: Asus SDRW-08D2S-U Zwart is 23euro.

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Rainbow
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik heb nog een paar tegenvragen.
Trouwens met die voeding kan je 3 Titans SLI draaien, dus overkill. Volgens mij is dit voldoende: pricewatch: Corsair RM550x
Op deze site staat een "Recommended system power" van "600W or greater": http://www.geforce.com/ha...gtx-980-ti/specifications

Er staat onderaan wel bij "Recommendation is made based on PC configured with an Intel Core i7 3.2 GHz processor. Pre-built system may require less power depending on system configuration.", maar ik ben dan toch een beetje sceptisch over 550W. Ook vanwege eventuele efficiëntie van de voeding. Wellicht is de pricewatch: Corsair RM650x dan de betere middle-ground?
pricewatch: Asus H170 PRO GAMING, neem anders zo een moederbord. Wellicht wil je toch in de toekomst overclocken, dan kan je gewoon de i5 6600(K) nemen. Je budget laat het toch toe. Tevens krijg je nog 30 euro cashback voor die Asus moederbord als je voor 18 april bestelt!
Als je niet wilt Oc'en kan je terugschroeven naar een B150 moederbord. ook zou je de optie gewoon kunnen nemen aangezien het op je huidige samenstelling niet veel scheelt.
Ah, dat is een goede tip, ik wist niet echt iets over die chipsets, en eigenlijk kan ik nog steeds niet echt goed zien wat nou het verschil is tussen Z170, H170, en B150, dus daar zal ik nog wat extra onderzoekwerk naar moeten verrichten. Dat kan inderdaad nog wel wat geld schelen, als ik toch nooit wil overclocken.
betreft de videokaart zou ik nu niet investeren in een 980ti. dit omdat de nieuwe videokaarten om de hoek staan . AMD iig in het back to school season en nvidia is nog onbekend. deze kaarten gaan als het goed is een redelijk grote prestatieboost leveren tegenover de huidige kaarten dus ik zou even wachten. misschien een idee om toch nog ff je oude gpu te gebruiken in je nieuwe systeem of bijvoorbeeld een 970/390 te nemen. je zou zelfs nog een 290x voor 220 op kunnen pikken op vraag & aanbod. AMD het veel beter gaat doen onder DX12 dus mss zit er toch nog een grote comeback in.
Ja dat is altijd wel een lastig verhaal inderdaad. Om heel eerlijk te zijn ben ik anderhalf jaar toe aan een nieuwe computer, maar in die tijd zou er net een nieuwe Nvidia uitkomen (de 980), en toen die er eenmaal was, was de 980 ti op komst. Toen heb ik daar mee gewacht, want AMD zou nieuwe aankondigen, en zo kwam de Fury X. Nu kan ik nog wel weer langer wachten, maar met videokaarten kan je dan altijd wel wachten totdat je een ons weegt: er komt een half jaar tot een jaar later toch wel iets nieuws uit. En laat nou net de videokaart eigenlijk het enige zijn wat écht aan vervanging toe is in mijn huidige systeem (i5-2500k met een GTX 580).
Dus ik denk dat ik beter gewoon nu voor een 980 ti kan gaan, en dan wellicht over één/anderhalf/twee jaar wel eens kan kijken naar een upgrade, in de hoop dat ik de 980 ti nog kan verpatsen.
misschien is het trouwens ook tijd om een stapje omhoog te gaan quo resolutie? mocht je een kaart van het kaliber van een 980ti willen aanschaffen. imho is het met deze kaart gewoon zonde om op 1080P te blijven, dus ik zou de jump maken naar 1440P.
Waar ik echt naar toe wil is die stabiele framerate, van 60fps. Een hogere resolutie kan natuurlijk best met zo'n kaart, maar dan lever je toch wel in op of de framerate (richting de 40fps) of op de quality settings (richting "high" vanaf "ultra"). In ieder geval, dat is wat ik in de benchmarks terug kan zien zo'n beetje. Wat ik wel zie is dat doorgaan Radeon kaarten het beter doen op hogere resoluties met Direct X 12, dus wellicht is dat een goede volgende stap, maar vooralsnog blijf ik bij Windows 7 en wil ik eigenlijk niet wachten tot na de zomer. Maar een nieuw scherm kopen kan natuurlijk altijd nog achteraf.
een R5 is echt een prachtige kast, maar heb je echt een kast nodig die CD/DVD drive's ondersteund? de laatste keer dat ik zon ding gebruikt hebt is al een paar jaar geleden. ook moet naar 2 jaar de eerste keer nog voorkomen dat ik wel een cd drive nodig had.
misschien zou je ook al ruim voldoende hebben met een Define S
Je kan gewoon voor de case gaan die je wilt, voor die enkele keer dat je DVD drive nodig hebt, kan je ook een externe nemen, die je via usb aansluit.

pricewatch: Asus SDRW-08D2S-U Zwart is 23euro.
Van wat ik kan zien van de verschillende USB optische drives hebben ze allemaal wel probleempjes met USB3 en/of met error correction, en ook heb je dan zo'n ding buiten je kast wat het ook eigenlijk weer minder fraai maakt. Qua prijsverschil maakt het niet echt uit die 2-3 tientjes, maar misschien kwa hoe het eruit ziet wel. Aan de andere kant heb ik die drive natuurlijk niet altijd nodig en kan ik hem gewoon in de kast leggen totdat ik hem wel nodig heb, en hem dan gewoon in een USB2 port stoppen. Dus dat is zeker nog een puntje waar ik even over na moet denken inderdaad. Bedankt voor de tips in ieder geval.
het werkgeheugen dat je geselecteerd hebt heeft een snelheid van 2666, als je niet gaat overklokken dan kan je sws niet sneller ram gebruiken dan 2133 mhz.
Goed punt, bedankt! Blijkbaar heb ik daar een fout gemaakt, en dacht ik dat er bij de productspecificaties van de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed stond dat die 2666 ondersteunde, maar het is inderdaad maar 2133. Dan kan ik beter voor de pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 gaan denk? Of wellicht de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R want het lijkt of die iets betere timings heeft.

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Met dit budget zou ik zelf voor een noctua koeler gaan en een seasonic voeding.
Seasonic heeft de beste support imo en maakt de betere PSU's (de betere corsair en xfx modellen komen uit een seasonic fabriek). Goeie concurrent is Super flower maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Kijkt bijvoorbeeld eens naar de X en G series van seasonic.
Ikzelf zou voor een voeding gaan zonder coil-whine, de X-series kan daar last van hebben. Van de 5 G-series die ik ken heeft er geen enkele coilwhine (G360/450/550).

(semi)modualire voeding is gewoon lekker makkelijk :)
Een goede 450 watts voeding is ruimschoots voldoende voor je systeem als je niet overklokt en niet van plan bent voor multi-gpu te gaan. Let wel even op de connectors.
Een goede 550 watts voeding is denk ik net iets efficienter op je game-load (maar minder efficient in idle)

Noctua schijnt de stilste koelers te hebben met zeer goede koelcapaciteit.
Als je voor een tower behuizing gaat zou ik gewoon een grote tower-koeler pakken (NH-D14).

[ Voor 105% gewijzigd door eL_Jay op 25-03-2016 12:45 ]

• Rainbow
  • Niet online
Bedankt voor de tip, maar kan je het iets meer uitleggen? Bijvoorbeeld welke cooler en waarom precies? En wat is het voordeel van een Seasonic voeding over de Corsair RM650x voeding bijvoorbeeld?

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Rainbow schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:54:
[...]

Bedankt voor de tip, maar kan je het iets meer uitleggen? Bijvoorbeeld welke cooler en waarom precies? En wat is het voordeel van een Seasonic voeding over de Corsair RM650x voeding bijvoorbeeld?
De rm550 is meer dan zat, en van betere kwaliteit dan de seasonic :)

Een 980 Titanium trekt max 250-275 watt, je cpu nog geen 80, you do the math! Bedenk max 100 watt erbij voor speling. En dat is vreselijk ruim genomen. Dan zie je dat je nog steeds 95 watt over houd :P

Verwijderd

Een RM550x is echt zwaar genoeg. Het maximum systeemverbruik blijft onder de 350w.

• Ergo
Rainbow schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:49:
Bedankt voor de reacties. Ik heb nog een paar tegenvragen.

Ah, dat is een goede tip, ik wist niet echt iets over die chipsets, en eigenlijk kan ik nog steeds niet echt goed zien wat nou het verschil is tussen Z170, H170, en B150, dus daar zal ik nog wat extra onderzoekwerk naar moeten verrichten. Dat kan inderdaad nog wel wat geld schelen, als ik toch nooit wil overclocken.

[...]

Ja dat is altijd wel een lastig verhaal inderdaad. Om heel eerlijk te zijn ben ik anderhalf jaar toe aan een nieuwe computer, maar in die tijd zou er net een nieuwe Nvidia uitkomen (de 980), en toen die er eenmaal was, was de 980 ti op komst. Toen heb ik daar mee gewacht, want AMD zou nieuwe aankondigen, en zo kwam de Fury X. Nu kan ik nog wel weer langer wachten, maar met videokaarten kan je dan altijd wel wachten totdat je een ons weegt: er komt een half jaar tot een jaar later toch wel iets nieuws uit. En laat nou net de videokaart eigenlijk het enige zijn wat écht aan vervanging toe is in mijn huidige systeem (i5-2500k met een GTX 580).
Dus ik denk dat ik beter gewoon nu voor een 980 ti kan gaan, en dan wellicht over één/anderhalf/twee jaar wel eens kan kijken naar een upgrade, in de hoop dat ik de 980 ti nog kan verpatsen.

[...]

Waar ik echt naar toe wil is die stabiele framerate, van 60fps. Een hogere resolutie kan natuurlijk best met zo'n kaart, maar dan lever je toch wel in op of de framerate (richting de 40fps) of op de quality settings (richting "high" vanaf "ultra"). In ieder geval, dat is wat ik in de benchmarks terug kan zien zo'n beetje. Wat ik wel zie is dat doorgaan Radeon kaarten het beter doen op hogere resoluties met Direct X 12, dus wellicht is dat een goede volgende stap, maar vooralsnog blijf ik bij Windows 7 en wil ik eigenlijk niet wachten tot na de zomer. Maar een nieuw scherm kopen kan natuurlijk altijd nog achteraf.

[...]

Goed punt, bedankt! Blijkbaar heb ik daar een fout gemaakt, en dacht ik dat er bij de productspecificaties van de pricewatch: Intel Core i5-6600 Boxed stond dat die 2666 ondersteunde, maar het is inderdaad maar 2133. Dan kan ik beter voor de pricewatch: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 gaan denk? Of wellicht de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R want het lijkt of die iets betere timings heeft.
Het grootste verschil tusssen Z170 vs B150 & H170 is dat de eerste overklokken ondersteund. de andere doet het niet.
het verschil tussen B150 en H170 is vooral dat H170 iets luxer is op het gebied van uitbreidingsmogelijkheden en I/O opties. pak er maar eens een paar naast elkaar.

Ik snap ook wat je bedoeld met het al lang wachten op een nieuwe gpu, maar dit is een hele nieuwe generatie, niet perse een kaart die eerder of later uitkomt. maar een nieuwe architectuur die gaat draaien op 14nm ( IIRC) met een hele goeie power/watt verhouding ( AMD in ieder geval, over nvidia weet ik nog niets)
ook gaat AMD als het goed is met DX12 een flinke boost krijgen. de 980TI en de Fury X trekken op de meeste games in hoge settings wel ruim 60 fps op 1440P
hier wat benchmarks : R9 Fury X OC 1440P VS 980TI OC . de benches voor niet oc zitten er ook bij.
hier ook eventjes wat benchmarks voor de normale fury : R9 fury 1440 P . zoals je ziet is 1440p op 60 fps niet eens meer super lastig. ik verwacht dat het met de nieuwe kaarten gewoon net zo standaard moet worden als 1080p 60fps bij de duurdere kaarten. je zou nu ook eventueel zoals ik al eerder zei voor 200 euro een 290 van v&a kunnen halen. dit gaat je ook al een goeie boost opleveren.

ik vraag me trouwens af, hoezo blijf je bij windows 7? ik moet zeggen dat Windows 10 heerlijk werkt hoor en dat het meer een voortzetting is op windows 7 dan op 8. de upgrade is gratis dus ik zou het gewoon doen. anders kost een licentie voor W10 50 euro dus dat valt wel mee.

Quo Cd drive vraag ik me af waarom je hem nodig hebt. OS installatie gaat via USB, Drivers haal je van WWW en Games ook. zelfde geldt ook voor alle programma;s. Naja dit is misschien persoonlijk..
eL_Jay schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:52:
goed onderbouwd man.

in ieder geval zou ik als ik jou was voor dit lijstje gaan ( kast aangepast op smaak hehe , zwart rode build :))

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 227,50€ 227,50
1Asus H170 PRO GAMING€ 128,-€ 128,-
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 349,-€ 349,-
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 69,95€ 69,95
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 66,95€ 66,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 990,30

dan heb je nog 400 euro over voor eventueel een monitor of iets dergelijks
mocht je gaan voor een nieuwe gpu dan zou je tegen de tijd wanneer de nieuwe kaarten uitkomen en goeie prijzen hebben , de 390 kunnen verpatsen voor 200 euro en dan voor 600 euro een dikke videokaart halen die het goed doet op 1440P of 1080P whatever je wilt. The Division is best een zwaar spel en draait bij de 970 en de 390 allebei op high met wat tweaks. benchmarks van DF

edit : op het mobo zit trouwens nog 30 euro cashback

• Rainbow
  • Niet online
Zoals ik al gezegd, vergelijk het met doen de huidige Nvidia kaarten uitkwamen. Eerst kwam de 980 uit, wat een high-end kaart was maar niet de beste, dus was het nog niet de moeite waard om die te gaan halen. Toen kwam de Titan X uit, wat dan wel de beste was, maar erg overpriced, dus ook niet de moeite waard. Vervolgens kwam de 980 ti, wat eigenlijk de ultieme kaart was, maar op dat moment waren er alweer geruchten over nieuwe kaarten van Radeon, die (volgens de geruchten) de 980 ti zou evenaren, of zelfs veel beter zou zijn.

En nu gaat er dus weer hetzelfde gebeuren. Na de zomer komen er een paar kaarten uit, maar dit zullen dan vermoedelijk high-end kaarten zijn, niet top-of-the-line. Daar moet je dan weer 3-4 maanden voor wachten. Ondertussen komen er details over weer nieuwe kaarten van de concurrent, dus ga je daar een paar maanden op wachten. Voor je het weet is het weer anderhalf jaar verder, en heb je nog niets. En dan heb ik het nog niet eens over alle nieuwe CPUs die in die tussentijd ook nog zullen uitkomen...

Je kan altijd wel blijven wachten, maar als je dat doet, heb je nooit wat.

Wat het grappige is, is dat mijn huidige systeem (i5-2500k en GTX 580) eigenlijk nog best prima werkt. Kan nieuwe games alsnog wel op medium-high spelen op 30-40 fps. En ik zou er ook voor kunnen kiezen om hier gewoon een Radeon 390 in te zetten en dan kan ik weer een paar maanden tot een jaar mee. Een nieuwe CPU heb ik eigenlijk totaal niet nodig, laat staan al die andere componenten. Dus ja, daar zou ik ook wel voor kunnen kiezen.

Maar feit is wel dat als ik nu een compleet nieuw systeem koop, met een 980 ti, dan kan ik de komende 3-5 jaar wel mee, ongeacht wat er nog allemaal uitkomt de komende paar jaar. En als de nieuwe kaarten over een jaar ofzo echt véél beter zijn, dan kan ik alsnog besluiten om een nieuwe te halen en in mijn systeem te zetten.
ik vraag me trouwens af, hoezo blijf je bij windows 7? ik moet zeggen dat Windows 10 heerlijk werkt hoor en dat het meer een voortzetting is op windows 7 dan op 8. de upgrade is gratis dus ik zou het gewoon doen. anders kost een licentie voor W10 50 euro dus dat valt wel mee.
Ik zie amper voordeel in Windows 10 ten opzichte van Windows 7 voor mezelf. Ik vind de UI (themas) vele male lelijker, stuurt allerlei data naar MS zelfs als alle opties daaromtrent uitgeschakeld zijn, en uiteindelijk voelt het (voor mij dan) als een mobiel OS op een PC. Enige echte voordeel is DX12, maar ik hoop eigenlijk dat tegen de tijd dat dat wat groter wordt over een half jaar tot een jaar, dat Vulkan dan een waardige concurrent is.

• Ergo
Windows 10 werkt wat vlotter, boot wat sneller en heeft DX12. Ook kan je met een beetje tweaken je W10 de look and feel kunnen geven van 7
Pagina: 1