Marantz SR6010 met Focal Dome Flax instellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2024
Ik vroeg mij ook af of ik hier ergens op tweakers terecht kan om een keer met een medetweaker af te spreken. Iemand die wat kennis van zaken heeft omtrent de nieuwe modellen Marantz (SR6010) A/V Receivers. Ik heb namelijk samen met mijn pa en broer een geheel nieuwe installatie aangeschaft inclusief speakers.

SETUP:

Philips 65PUS9109 4K UHD LED tv
Marantz SR6010 A/V Receiver
Focal Dome Flax 5.1 speakerset

Alles aangesloten met HDMI 2.0a kabels. Audiokabels zijn 2,5 mm2. Dus qua hardware zijn alle nieuwste technologieën aan boord.

Voor de Marantz en de Focal zijn we wezen kijken in winkels in Eindhoven en Den Bosch waar we uitvoerig hebben mogen luisteren. Echter ivm dure prijzen is een derde partij er met de order vandoor gegaan omdat ons dat op de totale prijs ± 2000 euro scheelde. (3 complete sets).

We hebben de spullen nu iets meer dan een week terug geïnstalleerd en aangesloten. Echter ben ik nog niet geheel tevreden over het resultaat. Zeker omdat we weten wat de speakers aan kunnen (zelfs getest op een iets lichter model A/V receiver: Marantz SR5010 en gewoon simpele speakerkabels van 2x1,5 mm2 en 2x2,5 mm2) en dit zelf nog niet ervaren hebben. Maar ik vind het een beetje lullig om juist nu naar die winkels terug te gaan om vragen te gaan stellen. De winkel waar we hem uiteindelijk gehaald hebben zit in Groningen, niet naast de deur laat maar zeggen.

Op gebied van TV ben ik geen leek. Op gebied van Hi-Fi zijn er sowieso een aantal zaken nieuw voor mij. Ik heb eigenlijk nog tig vragen maar vraag me af of ik die hier allemaal beantwoord kan krijgen op het forum. Liefst zou ik met iemand (Regio Eindhoven) een keer afspreken om de fijn afstelling te doen.

Vooralsnog zijn de spullen in ieder geval aangesloten conform het zou moeten, echter:

1. Als ik een film afspeel via Kodi via de Nvidia Shield krijg ik geen DTS-HD geluid terwijl de bron dit wel degelijk heeft, dit geeft Kodi ook zelf aan bij het audiospoor van de film. Als ik op de info knop druk geeft hij bij input signal: PCM (en alleen de FL en FR speaker zie ik dan aan). Bij sound staat dan: DTS Neural: X. Maar dit is volgens mij een verkapt DTS:X signaal wat kunstmatig wordt omgezet. Of er staat gewoon Dolby Surround. De active speakers staan dan wel alle 5.1 aan. Hoe kan ik ervoor zorgen dat het input signaal ook het echte DTS-HD geluid is?
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/gsyvtti6t/IMG_20160612_WA0030.jpg

2. Muziek streamen. In beide winkels waar wij geluisterd hebben stond de Focal niet in een 5.1 setting maar in een 2.1 stereo setting. Muziek werd afgespeeld via Deezer. Ik weet nog dat beide winkels aangaven dat Deezer in geluidskwaliteit beter is (FLAC ipv MP3) maar dat dit wel 20 euro per maand kost ipv de gebruikelijke 10 euro van bv. Spotify. Ik weet nu alleen niet of het geluid werd afgespeeld met Bluetooth of Airplay. Het waren wel Apple devices. Er hing verder geen tv aan. Nu heb ik wel gelezen dat Airplay duidelijker zou klinken dan Bluetooth. Echter heb ik nu trial versies van Deezer, Tidal en Qobuz. Het verneukeratieve is dat Deezer adverteerd met FLAC maar niet geheel duidelijk erbij vermeld dat je hiervoor Deezer ELITE nodig hebt wat exclusief is voor Sonos systemen. Dus ik ga er vanuit dat beide winkels ons geen FLAC maar gewoon MP3 (320 Kbps) heeft laten luisteren. We waren zo overdonderd door het geweldige mooie, warme en volle geluid dat we juist de keus hebben gemaakt op de Focal. Echter krijg ik dus thuis gewoon niet het gewenste resultaat. Het klinkt gewoon niet vol, te gecomprimeerd. Via Tidal klinkt het wel ietsjes beter maar nog steeds niet zoals het hoort. Ik vraag me dan ook af of ik die settings wel goed heb staan. Ik heb zowat elk menu al gehad en van alles geprobeerd maar ik denk dat er gewoon iets niet goed staat. Ben al uren aan het stoeien geweest in de 315 tellende pagina's gebruikshandleiding van de Marantz SR6010. De ene keer geeft hij via de Deezer applicatie als input signal SBC en de andere keer AAC
Afbeeldingslocatie: https://s32.postimg.org/6k6enzu51/IMG_20160614_WA0007.jpg

Ik weet 100% zeker dat mijn Focal Speakers beter aan moeten kunnen, dit hebben we meerdere malen met 3 personen in meerdere winkels kunnen ervaren. En we zijn eigenlijk alle 3 een beetje teleurgesteld.

Dus ik hoopte dat iemand mij kon helpen of kan doorverwijzen naar iemand die mij hierbij zou kunnen helpen. Ik vind het ook leuk om zelf dingen te proberen en er van op te steken dus wil zeker niet lui zijn.

Alle tips zijn welkom!

Dank jullie bij voorbaat.

[ Voor 4% gewijzigd door koffieboontje op 16-06-2016 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 03-06 09:53
vraag 1:
de PCM stream die je naar marantz receiver gestuurd is al gedecodeerd door kodi (maar nog steeds wel digitaal). Waarschijnlijk krijg je beter resultaat wanneer je passtrough aanzet. Hiermee laat je alles door je receiver afhandelen. bron
edit: overheen gelezen dat je nvidia shield gebruikt, geduld hebben op kodi of andere htpc unit.

vraag 2:
misschien maak je het jezelf makkelijker dit in 2 vragen te splitsen.

2a; Vind een nummer wat je goed kent en je een hoog kwaliteits bestand van hebt en beluister je set hiermee en verander het zo totdat het even awesome klinkt als in de winkel (welke overigens qua opzet nooit echt te vergelijken zijn met woonkamers, just saying...).
tips in welke richting je hiervoor kunt gaan;
- voor muziek geven veel mensen voorkeur voor direct/pure audio modus. let in jullie situatie wel even op dat low freq signaal wel naar sub gaat en dat niet alleen fronts alles moeten doen
- EQ werk (brrrrr, voor mij als amateur iig)
- plaatsing subwoofer
- akoustiek ruimte
- en nog zoveel andere dingetjes; andere tweakers aanvulling?

2b. als je tevreden bent met 2a. zoek dan een streaming dienst erbij die jou gewenste kwaliteit benaderd. streaming apparatuur hoeft trouwens niet perse met bluetooth met de receiver verbonden zijn. Dat je het alleen bedient via bluetooth kan ook prima.

hopelijk kun je hier beetje mee verder,met vraag 1 iig het maximale eruit ;-))

[ Voor 4% gewijzigd door martijnkoevoets op 16-06-2016 16:14 . Reden: aangepast na reactie Donny007, thnx! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 19:30

donny007

Try the Nether!

Als ik een film afspeel via Kodi via de Nvidia Shield krijg ik geen DTS-HD geluid terwijl de bron dit wel degelijk heeft, dit geeft Kodi ook zelf aan bij het audiospoor van de film.
Kodi voor Android kan standaard geen HD audio doorgeven, daar wordt nog mee geëxperimenteerd.

Voor de beste Kodi-ervaring kun je beter een HTPC neerzetten.
We waren zo overdonderd door het geweldige mooie, warme en volle geluid dat we juist de keus hebben gemaakt op de Focal.
En hoe klinkt het geluid als je een CD afspeelt? Dan weet je of het aan de bron ligt, of aan je instellingen/opstelling.

Heb je in de winkel naar dezelfde Marantz receiver geluisterd, of hingen de speakers aan een ander apparaat?

In de winkel worden de instellingen zo geoptimaliseerd dat het allemaal goed klinkt in de luisterruimte, je huiskamer heeft hele andere akoestische eigenschappen dan zo'n ruimte. Dat verschil kun je compenseren met EQ-instellingen en/of aanpassingen in de opstelling/ruimte, maar 100% hetzelfde zal het nooit klinken.

[ Voor 4% gewijzigd door donny007 op 16-06-2016 16:06 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
martijnkoevoets schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 15:56:
vraag 1:
de PCM stream die je naar marantz receiver gestuurd is al gedecodeerd door kodi (maar nog steeds wel digitaal). Waarschijnlijk krijg je beter resultaat wanneer je passtrough aanzet. Hiermee laat je alles door je receiver afhandelen. bron
edit: overheen gelezen dat je nvidia shield gebruikt, geduld hebben op kodi of andere htpc unit.
Hiermee bedoel je dus dat de Nvidia Shield dit dus niet ondersteund? Of dat op de Kodi versie van Android de Passthrough functie niet op zit? Heb deze bij de instellingen nog niet voorbij zien komen in ieder geval.
2a; Vind een nummer wat je goed kent en je een hoog kwaliteits bestand van hebt en beluister je set hiermee en verander het zo totdat het even awesome klinkt als in de winkel (welke overigens qua opzet nooit echt te vergelijken zijn met woonkamers, just saying...).
tips in welke richting je hiervoor kunt gaan;
- voor muziek geven veel mensen voorkeur voor direct/pure audio modus. let in jullie situatie wel even op dat low freq signaal wel naar sub gaat en dat niet alleen fronts alles moeten doen
- EQ werk (brrrrr, voor mij als amateur iig)
- plaatsing subwoofer
- akoustiek ruimte
- en nog zoveel andere dingetjes; andere tweakers aanvulling?
- De Pure en Direct Pure functie heb ik nog niet echt gebruikt. Als ik hem op Direct Pure zet schakelt de tv uit (alsof hij dit niet aan kan?)
-Subwoofer staat rechts naast de tv. Ingesteld op ± 60/75% van het bass vermogen en ingesteld op LFE 120 Hz.
-De ruimte is gewoon de woonkamer. 5,70 meter breed en 10 meter lang, waarvan de zithoek 5,70 x 4 meter is.
2b. als je tevreden bent met 2a. zoek dan een streaming dienst erbij die jou gewenste kwaliteit benaderd. streaming apparatuur hoeft trouwens niet perse met bluetooth met de receiver verbonden zijn. Dat je het alleen bedient via bluetooth kan ook prima.
Hoe bedoel je dit? Heb een tablet (Galaxy Note 2014) en een telefoon (Galaxy S5) beide met android. Hoe kan ik dan op een andere manier muziek streamen vanuit mijn telefoon naar mijn receiver anders dan bluetooth? Airplay, wat via Wi-Fi werkt, kan alleen met Apple devices. En aangezien de Nvidia Shield nog geen Deezer of Tidal app heeft is rechtstreeks vanaf de bron dus ook niet mogelijk, dus moet het dan wel streamen toch? Heb wel gelezen dat Deezer in de 3.2 update beschikbaar wordt op de Shield. Maargoed dan heb ik nog steeds te maken met MP3 en niet met FLAC. Voor Tidal (wat wel FLAC is) is ook nog geen app voor de Shield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Kodi voor Android kan standaard geen HD audio doorgeven, daar wordt nog mee geëxperimenteerd.
Voor de beste Kodi-ervaring kun je beter een HTPC neerzetten.
Ik wil juist sowieso geen HTPC. Ik heb dar ook de ruimte niet meer voor in het dressoir.
En hoe klinkt het geluid als je een CD afspeelt? Dan weet je of het aan de bron ligt, of aan je instellingen/opstelling.
Nog niet geprobeerd. Heb geen CD speler maar wel een Playstation 4 waar ik overigens wel een 10 of 15 jaar oude dvd heb getest: The Eagles - Hell Freezes Over. Deze live uitvoering klinkt via DTS juist wel echt heel erg goed. CD moet ik dan nog een keer testen.
Heb je in de winkel naar dezelfde Marantz receiver geluisterd, of hingen de speakers aan een ander apparaat?
Het was exact dezelfde speakerset maar dan in een 2.1 setting voor audio in stereo te beluisteren. Deze hing rechtstreeks aan een Marantz SR5010, het iets kleinere broertje van de SR6010 die ik zelf heb. En op die SR5010 klonk het juist al fantastisch.
In de winkel worden de instellingen zo geoptimaliseerd dat het allemaal goed klinkt in de luisterruimte, je huiskamer heeft hele andere akoestische eigenschappen dan zo'n ruimte. Dat verschil kun je compenseren met EQ-instellingen en/of aanpassingen in de opstelling/ruimte, maar 100% hetzelfde zal het nooit klinken.
Klopt, ik weet dat ik daar ook rekening mee moet houden. Maar een hele speciale hoek was het niet eens, in beide winkels niet. Maar dan nog is het verschil in hetgeen wat we gehoord hebben enorm met hetgeen wat we nu alle 3 ervaren. Zowel mijn pa als broer hebben exact dezelfde setup (zelfde tv, receiver en speakerset) Misschien moet ik de XT32 test nog een keer goed uitvoeren. Maar dat heeft puur met afstanden van de speakers te maken toch? Die kun je handmatig ook instellen.

Er komt zoveel bij kijken. Dit is hele andere koek dan gewoon een standaard home cinema setje wat ik hiervoor had. Er zijn zoveel instellingen mogelijk.... Maar heb dus het idee dat ik er nu dus nog niet het maximale uit kan halen door o.a. een tekortkoming van de Nvidia Shield i.c.m. Kodi. Dacht juist dat deze combi wel future proof was en alles zou moeten aankunnen. DTS-HD MA en Dolby TrueHD zijn er immers toch al wat jaartjes nu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Inmeten met audissey kan nooit kwaad. Dat gaat accurater dan zelf instellen. Vervolgens is mijn advies om iig dynamic volume uit te zetten. Dynamic EQ kun je wel aan laten. Dan evt zelf de equalizer bijstellen. Instellingen van de eq doe je per bron, hou daar rekening mee.

Dt pure direct je TV op zwart zet heeft te maken met HDMI CEC. Die stand is om zonder enige storende electronic te draaien, dus het verbaast me niks dat je dan ook ineens je OSD uitschakelt.

Waar je verder naar kunt kijken:
- ik gok dat je kodi nu via je TV naar je receiver gaat. Draai dat eens om; hdmi passthru zit wel op je receiver, dus dat zou moeten kunnen. Dan weet je zeker dat het signaal rechtstreeks van de bron af komt.

- als je vol geluid mist: zet je LFE instellingen eens op LFE+ main. Ook voor de selectie stereo moet je ff instellen dat ie de sub mee pakt. Noot dat je per geluidsinstelling (stereo/direct, multichannel, auto) apart in kunt stellen hoe je speakers aangestuurd worden. Met nama qua reference level en output level wil dat wel eens uitmaken, maar ook zeker qua EQ instelling.

- als je kodi toch direct aan je receiver hangt, gooi er dan eens een stel flacs tegenaan waarvan je weet dat ze goed zijn. Bij streamingdiensten ben je van hen afhankelijk, bij losse flac's uiteraard niet. Wel altijd ff de bron checken; flacs van baggercd's leveren nog steeds baggergeluid ;)

- sbc ken ik niet, aac is aple compressed signaal als ik me niet vergis

- streamen over BT: vziw hebben telefoons lang niet altijd de mogelijkheid om goed een audiobestand naar BT over te zetten. Een telefoon als bron zou ik nooit als referentie nemen iig. Daar zit echt verschil tussen en bijna nooit ten goede.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Waar je verder naar kunt kijken:
- ik gok dat je kodi nu via je TV naar je receiver gaat. Draai dat eens om; hdmi passthru zit wel op je receiver, dus dat zou moeten kunnen. Dan weet je zeker dat het signaal rechtstreeks van de bron af komt.
Even voor je beeldvorming. Kodi staat op mijn NVIDIA SHIELD. De Shield hangt met een HDMI 2.0a kabel aan de Marantz. Waar kan ik die HDMI passthru dan aanpassen? Op de Marantz zitten namelijk wel 2 HDMI Ouputs. Een met ARC en een zonder. Hij zit nu aangesloten op degene met ARC. Dus als ik nu via Kodi (op de Shield) kijk dan speelt hij toch al rechtstreeks af van de bron? Zit dit bij de optie "ingangsselectie" ?
- als je vol geluid mist: zet je LFE instellingen eens op LFE+ main. Ook voor de selectie stereo moet je ff instellen dat ie de sub mee pakt. Noot dat je per geluidsinstelling (stereo/direct, multichannel, auto) apart in kunt stellen hoe je speakers aangestuurd worden. Met nama qua reference level en output level wil dat wel eens uitmaken, maar ook zeker qua EQ instelling.
Wist wel dat ik per bron (source) dit kon instellen maar dit kan dus ook nog per geluidsinstelling zelf? Heb net wat geprobeerd met gewoon LFE en LFE+Main. Hoor geen verschil. Ik zie ook nog een crossover functie. Deze staat nu op individueel:

Front: 150 Hz
Center: 90 Hz
Surround: 90 Hz

Deze kan ook op alle. Dan staan alle speakers op 80 Hz. Maar daar wordt het niet echt beter van.
- als je kodi toch direct aan je receiver hangt, gooi er dan eens een stel flacs tegenaan waarvan je weet dat ze goed zijn. Bij streamingdiensten ben je van hen afhankelijk, bij losse flac's uiteraard niet. Wel altijd ff de bron checken; flacs van baggercd's leveren nog steeds baggergeluid ;)
Ik heb begin van de avond eens getest met een goed FLAC bestand op een USB, deze direct in de Marantz geduwd. Nu gaf de Marantz als Signal ook echt FLAC aan. Het geluid was echt hoorbaar vele malen beter (The Eagles - Hotel California) en het klonk nagenoeg hetzelfde zoals we deze gehoord hebben in de winkel (ook zelfde song toen), alleen daar streamde ze deze. Ik heb deze zelfde song dus ook beluisterd met Tidal (ook FLAC dus) via Bluetooth, maar die klinkt echt bij lange na niet zo lekker als via de USB. En sowieso vond ik het verschil met Tidal en dezelfde song in MP3 via Deezer maar minimaal.
- streamen over BT: vziw hebben telefoons lang niet altijd de mogelijkheid om goed een audiobestand naar BT over te zetten. Een telefoon als bron zou ik nooit als referentie nemen iig. Daar zit echt verschil tussen en bijna nooit ten goede.
Toch was dit in beide winkels echt het geval. Heb ik toen goed op gelet. Ze gaven ook aan dat ze er verder geen andere apparaten tussen hebben zitten omdat ze juist hetgeen willen laten horen zoals consumenten tegenwoordig muziek luisteren: met muziek streamingdiensten.

Bij versterker toewijzen (toewijsmodus) stond die van mij op: 5.1ch + ZONE2., dit was direct na de installatie vorige week. Volgens de manual is de Default: 7.1ch Maar alleen bij de 7.1ch of de 9.1ch toewijsmodus staat er onderin Formaat onderteunen: Dolby Atmos, DTS:X, Audyssey DSX.
Weet niet of er nog heel veel verschil zit in deze toewijsmodus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08

FeaR

In GoT we trust

Modbreak:Topic afgesplitst van Het Kleine Audio en HiFi-vragen Topic. Aan de de naam van dat topic en de lengte van de TS is wel te zien waarom dat niet de juiste plek was.
koffieboontje schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 13:56:
Ik vroeg mij ook af of ik hier ergens op tweakers terecht kan om een keer met een medetweaker af te spreken.
Eigenlijk hoort dat in https://tweakers.net/categorie/771/diensten/aanbod/. Natuurlijk staat het vrij om zoiets op te gooien binnen een post op het forum, maar verdere afhandeling en afstemming moet dan wel via DM.
Maar ik vind het een beetje lullig om juist nu naar die winkels terug te gaan om vragen te gaan stellen.
Daar betaal je uiteindelijk ook voor: aftersales en support. Het is altijd een persoonlijke keuze of je iets meer over hebt voor aftersales of alleen "goedkoop" klaar wilt zijn.
input signal: PCM
Als de receiver PCM of Multi Channel In weergeeft betekent het dat de receiver niet meer ziet wat voor type track het is. Dit komt doordat de bron al aan het decoderen is geslagen. In de uitvoer van het bronapparaat zal je de setting op iets van "bitstream" moeten zetten. Het hangt van het apparaat af wat er wordt ondersteunt, dus ook daar op letten. En test ook met meerdere bestanden. Er zijn films die geen DTS of DD track hebben maar LPCM. Al heb je alles dan goed ingevuld dan nog zal de receiver PCM weergeven.
Ik weet 100% zeker dat mijn Focal Speakers beter aan moeten kunnen, dit hebben we meerdere malen met 3 personen in meerdere winkels kunnen ervaren. En we zijn eigenlijk alle 3 een beetje teleurgesteld.
Let wel dat je in de winkel niet alleen naar de speakers luistert maar ook naar de akoestiek van de ruimte. Lang niet elke winkel heeft trouwens een optimaal ingerichte luisterruimte met dempende/akoestische panelen. Dat is een aardige investering. Maar het zal hoe dan ook anders klinken.

Begin bij de basis: hoe staan de instellingen? Zo te zien heb je Audyssey laten lopen. Een goed begin, maar ook dat programma kan fouten maken. Audyssey is er zeker niet alleen voor de afstanden. Als je de basis goed hebt kan je je druk maken of je naar 320 kbp/s MP3 wilt luisteren of toch FLAC. Voor nu is dat allemaal bijzaak en kan je je te veel af laten leiden door dingen die er niet zijn. Want hoe leuk FLAC ook klinkt het verschil horen met 320 kbp/s blijkt blind toch vaak een probleem te zijn. Ik zou me dan meer zorgen maken over de methode van streamen via Bluetooth, volgens mij zit daar behoorlijk wat compressie op.

65-75% voor de subwoofer klinkt in mijn ogen aan de hoge kant. 120 Hz is voor LPF for LFE de enige juiste waarde. Maar heb je die 120 Hz daar staan of bij de algemene crossover? Waarbij die 120 Hz niet heel verkeerd is voor deze speaker, het blijven relatief kleine speakers.

Edit:
N.a.v. de genoemde waardes. Dat de crossover van de rears lager ligt dan van de fronts kan komen door eventuele reflecties als de speakers bijvoorbeeld strak tegen de muur staan. Dan is 90 Hz nog steeds relatief laag voor een speaker die opgegeven 80 Hz op -3dB doet. Maar de center en fronts lijkt me heel sterk. Die staan niet zo gek ver uit elkaar om het verschil van 90 Hz van de center te verklaren naar de 150 Hz van de fronts. Fronts wellicht wat meer richten zoals de center?

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 17-06-2016 07:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
Ondersteunt je telefoon wel aptX? Anders geeft streamen over Bluetooth enorm kwaliteitsverlies. Wat FeaR zegt: pak een goed nummer, het liefst op CD (maar DTS DVD is ook prima) en stel alles af zodat het lekker klinkt. Nieuwe speakers moeten vaak ook "inspelen" zodat het geluid na verloop van tijd beter wordt.

Pas als het klinkt zoals jij wilt kan je andere bronnen gaan testen zodat je weet of eventuele problemen bij de bron liggen of bij je versterker/boxen/instellingen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Vraag 1 kan ik in ieder geval voor je beantwoorden. Als je SPMC gebruikt (een fork van Kodi specifiek voor Android TV met als main ontwikkeldevice de Nvidia Shield) kun je prima passthrough instellen en dus genieten van Dolby/DTS in HD-varianten.

Vraag 2: Je front links en rechts speakers kletsen zo te zien vooral tegen plafond en muur aan. Al je speakers goed africhten op de primaire luisterpositie van Audyssey (ook in hoogte) moet al een stuk gaan helpen. Subwooferplaatsing zul je ook specifiek naar moeten kijken. Verder dat wat Eagle zegt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
RichieB schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:30:
Ondersteunt je telefoon wel aptX? Anders geeft streamen over Bluetooth enorm kwaliteitsverlies.
Jep mijn telefoon ondersteunt aptX -> http://www.aptx.com/product/samsung-galaxy-s5-smartphone
Wat FeaR zegt: pak een goed nummer, het liefst op CD (maar DTS DVD is ook prima) en stel alles af zodat het lekker klinkt. Nieuwe speakers moeten vaak ook "inspelen" zodat het geluid na verloop van tijd beter wordt.

Pas als het klinkt zoals jij wilt kan je andere bronnen gaan testen zodat je weet of eventuele problemen bij de bron liggen of bij je versterker/boxen/instellingen.
Dit is dus een beetje het probleem, waar moet ik in godsnaam beginnen. Kijk die instellingen qua afstanden van de speakers en crossovers en dergelijke daar zit ik niet zo over in. Maar wel met name de bepaalde modussen die je in en uit kunt schakelen. Je kunt inderdaad EN per HDMI bron en daarnaast ook nog per sound mode helemaal alles fine tunen... En over smaak valt immers niet te twisten, de een vind zus mooi en de ander weer zo.
Vraag 1 kan ik in ieder geval voor je beantwoorden. Als je SPMC gebruikt (een fork van Kodi specifiek voor Android TV met als main ontwikkeldevice de Nvidia Shield) kun je prima passthrough instellen en dus genieten van Dolby/DTS in HD-varianten.
Goeie tip! Ik had SPMC nooit eerder gebruikt. Geinstalleerd en inderdaad zowat bijna identiek programma als Kodi. Echter heb ik hier ook nog steeds geen Dolby/DTS in HD varianten. Ik heb bij diverse instellingen al gekeken. Zowel in Kodi als in SPMC staat het geluid als volgt (als default) ingesteld, evenals aantal kanalen wat default op 2.0 staat heb ik al eens gewijzigd in 5.1 of 7.1. Als ik deze aanpas dan veranderd mijn input signal in een Multi ch. PCM. Dus dat is het ook niet....
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/69p76kk9n/20160617_185728.jpg

Bij instellingen kan ik kiezen uit deze 3 opties, waarbij Android PCM als default staat. Als ik de andere 2 selecteer heb ik geen verschil behalve dat mijn beeld bij die andere 2 heel erg haperen.
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/6nqj664d7/20160617_185806.jpg

Bij deze instelling staat aangevinkt (als default): verkiest standaard audiostreams. Ook deze al eens veranderd maar geen verschil:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/z1vyq1rx7/20160617_185835.jpg

Zoals je ziet geeft SPMC deze geluidstream weer in de MKV file.:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/6g7hneisb/20160617_185954.jpg

Dolby TrueHD:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/pzc2wrhjv/20160617_190015.jpg

En toch als ik naar de versterker info kijk:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/dlz8purvf/20160617_190124.jpg

Zie je dus dat het input signaal gewoon een 2 ch PCM is.

Overigens als ik bijvoorbeeld mijn PS4 of mijn UPC Horizon aanzet, heb ik wel een volledige Dolby input stream. Dus zou zeggen dat het aan de instellingen van de Shield of Kodi/SPMC ligt. Maar deze zou hij toch gewoon automatisch moeten pakken?
Waar zit dan die optie van die HDMI pass-through ?
Vraag 2: Je front links en rechts speakers kletsen zo te zien vooral tegen plafond en muur aan. Al je speakers goed africhten op de primaire luisterpositie van Audyssey (ook in hoogte) moet al een stuk gaan helpen. Subwooferplaatsing zul je ook specifiek naar moeten kijken. Verder dat wat Eagle zegt.
Ik heb de eerste keer alles afgesteld met die XT32 Pro microfoon. Mijn 2 frontspeakers staan nu nog op het dressoir en beide speakers staan licht naar boven gericht. Deze kan ik niet in een hoek van 90° zetten, deze staan ongeveer in een hoek van 75° schuin omhoog gericht. De centerspeaker daarentegen staat een stuk lager onder de tv in het dressoir. Ik kan deze wel op het dressoir zetten maar dan staat deze ongeveer 8 cm in mijn beeld, en bovendien heb ik aan 4 kanten Ambilight waardoor het nu lijkt alsof de TV zweeft en dat wil ik eigenlijk zo houden. Ik krijg pas volgende week de 2 andere Focal stands binnen, deze waren niet op voorraad en zat een levertijd van 2 weken op. Nu weet ik niet of er nog heel veel verschil zit in het geluid als straks de speakers op de standaarden staan in een hoek van 90° de kamer ingericht ten opzichte van nu op het dressoir in een hoek van 75° schuin omhoog gericht. Volgens mij stonden ze namelijk zo in de winkel ook en op de meeste plaatjes als je googled op Focal Dome Flax, staan ze ook ietwat omhoog gericht. Mijn dressoir is 60 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:08

FeaR

In GoT we trust

koffieboontje schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 19:53:
[...]
Overigens als ik bijvoorbeeld mijn PS4 of mijn UPC Horizon aanzet, heb ik wel een volledige Dolby input stream. Dus zou zeggen dat het aan de instellingen van de Shield of Kodi/SPMC ligt.
Dat zeg ik toch ook:
FeaR schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 23:17:
Als de receiver PCM of Multi Channel In weergeeft betekent het dat de receiver niet meer ziet wat voor type track het is. Dit komt doordat de bron al aan het decoderen is geslagen. In de uitvoer van het bronapparaat zal je de setting op iets van "bitstream" moeten zetten...
Dat SPMC de brontrack in de file kan lezen is niet zo gek, die speelt immers af. De receiver zou de track ook herkennen als je de bron maar niet laat decoderen (wat je nu dus wel doet). Overigens zou het resultaat tussen waar er wordt gedecodeerd gelijk moeten zijn. Het verschil zit hem vooral in dat de receiver dan geen logootjes en/of type tracks laat zien.
Maar deze zou hij toch gewoon automatisch moeten pakken?
Waarom? LPCM of Bitstream is een keuze die je kan maken, heeft niets met automatisch te maken. In het geval van jouw bron heet het dus anders, maar het veschil is met een simple Google te vinden:
IEC only has DD and DTS to enable

RAW has DD, DD Plus True HD DTS and DTS Plus.
Kiezen voor "Android, RAW Passtrhough". Dat de speler dat mogelijk niet aan kan en hapert ligt niet bij de receiver.
evenals aantal kanalen wat default op 2.0 staat heb ik al eens gewijzigd in 5.1 of 7.1. Als ik deze aanpas dan veranderd mijn input signal in een Multi ch. PCM. Dus dat is het ook niet....
Nu staat de bron ingesteld op dat deze van alles wat maar binnenkomt een 2.0 LPCM signaal maakt. Je receiver zal daardoor nooit iets binnenkrijgen wat hoger is dan 2.0.Door het instellen van de crossover zal de receiver er mogelijk 2.1 van maken maar hoger dan dat is kunstmatige surround door software in de receiver. Zonde aangezien je dus wel een 7.1 track hebt. Als je LPCM laat staan en de kanalen op 5.1 zet dan zou de bron nog steeds LPCM versturen maar wel met het goede aantal kanalen waardoor de receiver er ook 5.1 zal herkennen.

De centerspeaker daarentegen staat een stuk lager onder de tv in het dressoir.
Dat laten de originele foto's niet zien...

Nu weet ik niet of er nog heel veel verschil zit in het geluid als straks de speakers op de standaarden staan in een hoek van 90° de kamer ingericht ten opzichte van nu op het dressoir in een hoek van 75° schuin omhoog gericht.
De speakers staan dan vrijer waardoor reflecties anders zijn waardoor het geluid heel anders de kamer binnen komt. Voor het beste resultaat richt je speakers naar je oren. Dan lijkt een hoek van 75° mij behoorlijk veel.
Volgens mij stonden ze namelijk zo in de winkel ook en op de meeste plaatjes als je googled op Focal Dome Flax, staan ze ook ietwat omhoog gericht.
In de winkel staat lang niet alles goed afgesteld. En - wederom - heeft het ook te maken met de akoestiek van de ruimte. Google laat mij vooral productafbeeldingen zien en die zijn veelal gemaakt om mooi te zijn, niet functioneel.

Aanvullend: met testen ook zo veel mogelijk als Dynamic Volume uitzetten. Dat drukt ook het oorspronkelijke bestand en beïnvloed de klank.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Hoi Fear,

Allereerst dank voor je uitgebreide feedback.
Je antwoorden waren duidelijk. Voor mij was het nu dus zaak om te kijken hoe en waar ik het aan kon passen. Ik heb wat zitten googlen en kwam erachter dat ik bij de settings The Settings of the KODI Audio Passthrough in KODI/SPMC de boel op Standaard had staan. Ik moest even switchen naar de EXPERT settings. Hierdoor kreeg ik direct meer mogelijkheden. Heb nu het volgende aangevinkt staan:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/rvvhf4am3/IMG_20160617_WA0023.jpg

Het geluid wordt nu (eindelijk!) duidelijk doorgegeven zoals ik het hebben wilde:
Afbeeldingslocatie: https://s31.postimg.org/3qurxeqbf/IMG_20160617_WA0021.jpg

Maar wat een enorm verschil met die PCM zeg.... echt dag en nacht verschil. Appels met appels vergelijken. Ik test altijd de Tsunami scene bij de film San Andreas. Het geluid is nu echt veel voller/dieper/zuiverder dan hiervoor. Ik heb ze direct achter elkaar getest op een zelfde volume van de AVR.

1. Via KODI op de instelllingen zoals ze stonden (PCM input signal) en DTS Neutral: X output
2. Via XBMC op de instellingen zoals op foto 1. (Dolby TrueHD input signal en Dolby TrueHD output

Via punt 2 is het dus echt zoals ik had gehoopt! Ik ben tot nu toe voor wat betreft het geluid helemaal happy! Dit is nou wat ik bedoelde en al anderhalve week naar op zoek was.

Echter treed nu wel een ander probleem op en dat is het beeld. Het beeld hakkelt nu als een malle met deze setting. Ik heb al diverse dingen geprobeerd zoals in Kodi het aanpassen van deze opties (afzonderlijk van elkaar geprobeerd als beide):

- Aanpassen beeldscherm ververssnelheid: AAN
- Synchroniseer video met beelschermfrequentie: AAN

Deze staan beide standaard uit. (weet niet of ik juist deze aan moet zetten normaliter?) Dit loste het probleem in ieder geval niet op. Beeld blijft haperen. Als ik via KODI kijk op die 2ch input dan werkt het beeld wel gewoon vloeiend.

Een apparaat als de Shield moet dit toch wel aankunnen? Zoals jij ook al aangaf zal dit niet aan de AVR liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door koffieboontje op 18-06-2016 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Volgens Google ben je niet de enige:
https://forums.plex.tv/di...p-stuttering-on-shield-tv
https://forums.geforce.co...86690/stuttering-in-kodi/
http://forum.kodi.tv/show...90&pid=2267704#pid2267704

De Nvidea Shield leek me op papier een mooi apparaat, maar ik ben blij dat ik hem niet heb gekocht als ik over dit soort problemen lees. Sterkte me het vinden van een oplossing.

Iets verder op in het Kodi forum staat precies jouw probleem:
http://forum.kodi.tv/show...90&pid=2270368#pid2270368

Duidelijk een software bug in Kodi dus.

[ Voor 16% gewijzigd door RichieB op 18-06-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffieboontje
Ik had er in eerste instantie geen last van. Enkel bij die HD audio bitstreams. Als ik nu dezelfde films op eens usb stick zet en deze in de Nvidia Shield duw en dan lokaal afspeel via SPMC met eej Dolby TrueHD audio track dan loopt hij wel soepel. Vreemd. Je zou denken dat Gigabit LAN sneller is dan via een USB....

Tussendoor nog wat anders. Ik had een Lacie Lacinema 2 TB hdd mediaspeler. Deze werkt niet meer op mijn nieuwe tv of versterker tenzij ik hem middels de Raspberry Pi ombouw. Ga ik niet doen omdat ik voortaan met Kodi/XPMC wil afspelen. Nu hangt die Lacie met USB + netwerkkabel aan die Nvidia Shield. Eerst kon ik vanuit mijn windows verkenner op die Lacie komen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik nu via de verkenner in de Shield kom zonder ingewikkelde FTP setups....??

Zodat ik dus weer gewoon zoals ik eerst deed films op mijn Lacie HDD kon zetten via de verkenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Dat schijnt Android niet te kunnen: http://goo.gl/hMqkCj

Pagina: 1