Toon posts:

PC niet stil genoeg en word warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Mijn pc van iets meer dan een jaar oud is niet stil genoeg en word erg warm. Ik zou hem dus stiller en koeler willen maken. Ik dacht zelf misschien een betere case en/of cpu koeler dan die ik nu heb? Misschien zelfs een extra casefan?

relevante software en hardware die ik gebruik:

Intel Core i5 4460 / 3.2 Ghz
AMD Radeon R9 290
GELID Rev. 2 Tranquillo
Cooler master silencio 452
MSI H97 Guard-pro
Crucial Ballistix Tactical 8GB
WD Blue WD10EZEX 1TB
XFX TS Series 550W

Wat ik al gevonden heb is deze processor koeler en case, die leken me wel stil alleen weet ik er niet genoeg vanaf.
be quiet! Dark Rock 3, CPU-koeler
Aerocool Aero-800, Behuizing

Dus hulp word gewaardeerd, alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-12-2024

Hebski

Less is more!

Misschien is het even handig om de setup van je casefans te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebski schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:38:
Misschien is het even handig om de setup van je casefans te vermelden?
Ik heb geen extra case fans, alleen die al standaard in de case zitten. Voorpannel in het midden en in het achterpannel bovenaan (achter de processor). ik heb er niks aan getweaked of iets veranderd in hoe snel ze draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hebski
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-12-2024

Hebski

Less is more!

Is het een reference R9 290 in je systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hebski schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:46:
Is het een reference R9 290 in je systeem?
als je bedoelt of het met een stock koeler is nee, het is die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
Toevallig alles al eens een keer schoongemaakt?

Opzich moet een fan voor, en 1 achter voldoende zijn.(+-700rpm via moederbord aansluiten)

Hoe warm word het trouwens, (wat is te warm volgens jou)

[ Voor 6% gewijzigd door [Remmes] op 14-06-2016 23:21 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Die processor koeler is oké, de r9 290 is een heethoofd die zijn warme lucht je kast in blaast. Dus zorg voor een goeie airflow met goeie stille fans zoals noctuas.
Een case is een persoonlijk iets, maar een Be Quiet Silent Base 800 - Midtowermodel is een stille kast tevens te krijgen met window.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Remmes] schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:15:
Toevallig alles al eens een keer schoongemaakt?

Opzich moet een fan voor, en 1 achter voldoende zijn.(+-700rpm)

Hoe warm word het trouwens, (wat is te warm volgens jou)
Het word zo warm dat de pc super hard gaat koelen, dus moet ie koeler worden zodat hij niet meer zo hard koelt. Ik weet niet hoe warm hij precies is. Ik heb behalve luide koeling nooit last gehad van de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:23:
[...]

Het word zo warm dat de pc super hard gaat koelen, dus moet ie koeler worden zodat hij niet meer zo hard koelt. Ik weet niet hoe warm hij precies is. Ik heb behalve luide koeling nooit last gehad van de hitte.
Probeer wellicht een fan curve in te stellen met Afterburner voor de GPU.(of gebruik de manual optie in de AMD software) naar eigen mening draaien de fans op AMD kaarten vaak harder dan echt nodig is. (ook al is de R9 290 een heethoofd)

Ook helpt het om de koelers schoon te blazen, En een andere kast zal waarschijnlijk ook zeker wel helpen.

[ Voor 7% gewijzigd door [Remmes] op 14-06-2016 23:36 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Remmes] schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:29:
[...]

Probeer wellicht een fan curve in te stellen met Afterburner voor de GPU.(of gebruik de manual optie in de AMD software) naar eigen mening draaien de fans op AMD kaarten vaak harder dan echt nodig is. (ook al is de R9 290 een heethoofd)

Ook helpt het om de koelers schoon te blazen, En een andere kast zal waarschijnlijk ook zeker wel helpen.
oke dan zal ik afterburner is gebruiken.

ik denk dat ik mn case fans eerst met noctua fans ga vervangen en de pc schoonmaken en proberen de airflow optimaal te krijgen. kijken of dit het probleem verhelpt, zoja mooi en anders naar een andere case kijken of een extra case fan vanbinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Is het niet je voeding? XFX TS voedingen zijn niet de meest stille voedingen onder load, en reken maar dat een 290 genoeg trekt om de fan van die voeding flink te laten werken.

Dat probleem heb ik ook met mijn PC: mijn voeding is in-game met afstand het luidste onderdeel.

En welke 290 heb je precies? Er zijn een paar modellen die knap matig zijn, zoals de XFX. .

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:38:
[...]

oke dan zal ik afterburner is gebruiken.

ik denk dat ik mn case fans eerst met noctua fans ga vervangen en de pc schoonmaken en proberen de airflow optimaal te krijgen. kijken of dit het probleem verhelpt, zoja mooi en anders naar een andere case kijken of een extra case fan vanbinnen.
Ik zou eerst alles goed schoonmaken. Mocht je dan toch andere fans willen kan je even kijken of je kast ruimte heeft voor 140mm fans ipv 120mm.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:50:
Is het niet je voeding? XFX TS voedingen zijn niet de meest stille voedingen onder load, en reken maar dat een 290 genoeg trekt om de fan van die voeding flink te laten werken.

Dat probleem heb ik ook met mijn PC: mijn voeding is in-game met afstand het luidste onderdeel.

En welke 290 heb je precies? Er zijn een paar modellen die knap matig zijn, zoals de XFX. .
Nu je het zegt, de voeding klinkt indd best luid, misschien dan maar is nieuwe voeding. moet ik dan gaan voor stiller of meer wattage? Ik heb niet de xfx, daar heb ik op gelet toen ik mijn videokaart kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[Remmes] schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 23:50:
[...]

Ik zou eerst alles goed schoonmaken. Mocht je dan toch andere fans willen kan je even kijken of je kast ruimte heeft voor 140mm fans ipv 120mm.
aan de voorkant is er plek voor een 140mm fan, zijn die veel beter? lijkt me van wel indd.
ik zal m morgen dan maar even schoonmaken voordat ik wat koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:03:
[...]

aan de voorkant is er plek voor een 140mm fan, zijn die veel beter? lijkt me van wel indd.
ik zal m morgen dan maar even schoonmaken voordat ik wat koop.
140mm kunnen evenveel lucht verplatsen als 120mm maar op een lager toerental, en zijn daar door dus ook wat stiller.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 00:01:
[...]

Nu je het zegt, de voeding klinkt indd best luid, misschien dan maar is nieuwe voeding. moet ik dan gaan voor stiller of meer wattage? Ik heb niet de xfx, daar heb ik op gelet toen ik mijn videokaart kocht.
Je moet dan gaan voor stiller. Meer wattage is niet echt zinnig.

Ik weet wel wat van de kwaliteit van voedingen, maar van geluid heb ik weinig kaas gegeten, dus als je goed advies daar over wilt, moet je even je vraag stellen in Voeding advies en informatie topic - Deel 32

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:37:
Mijn vraag
Mijn pc van iets meer dan een jaar oud is niet stil genoeg en word erg warm. Ik zou hem dus stiller en koeler willen maken. Ik dacht zelf misschien een betere case en/of cpu koeler dan die ik nu heb? Misschien zelfs een extra casefan?

relevante software en hardware die ik gebruik:

Intel Core i5 4460 / 3.2 Ghz
AMD Radeon R9 290
GELID Rev. 2 Tranquillo
Cooler master silencio 452
MSI H97 Guard-pro
Crucial Ballistix Tactical 8GB
WD Blue WD10EZEX 1TB
XFX TS Series 550W

Wat ik al gevonden heb is deze processor koeler en case, die leken me wel stil alleen weet ik er niet genoeg vanaf.
be quiet! Dark Rock 3, CPU-koeler
Aerocool Aero-800, Behuizing

Dus hulp word gewaardeerd, alvast bedankt!
Mischien eens handig om je huidige temperaturen te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
maks11223344 schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 12:44:
[...]

Mischien eens handig om je huidige temperaturen te vermelden?
Dit. Het is handig om te bepalen welk onderdeel zo warm wordt, en wélke ventilatoren zo hard draaien.

Je kunt ad hoc al je apparatuur gaan vervangen, maar als het bijvoorbeeld enkel een slechte casefan of je grafische kaartkoeler is die zoveel lawaai produceert, zou het zonde zijn om er zoveel geld aan te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 08:45
Ik ben er bijna zeker van dat dit te maken heeft met je videokaart:

Heb je al langer last van het feit dat de fans veel lawaai maken? Want een R9 290 staat bekend om zijn warmteproductie. Als je airflow niet goed is zal je videokaartfan op volle toeren moeten draaien om gekoeld te blijven. Mijn voorstel is om er voor te zorgen dat je videokaart zo veel mogelijk ruimte krijgt. Dus geen geluidskaart onder de videokaart plaatsen. Zorg voor extra fans voor airflow in je case. Maak met perslucht je videokaart schoon.

Wat je ook kan proberen is je case open laten zodat je kan zien wat voor effect dit heeft op je videokaart. Blijft je 290 nog steeds loeien dan kan je overwegen om een Accelero Xtreme IV koeler te kopen voor je 290.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
Artifax schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 16:12:
Ik ben er bijna zeker van dat dit te maken heeft met je videokaart:

Heb je al langer last van het feit dat de fans veel lawaai maken? Want een R9 290 staat bekend om zijn warmteproductie. Als je airflow niet goed is zal je videokaartfan op volle toeren moeten draaien om gekoeld te blijven. Mijn voorstel is om er voor te zorgen dat je videokaart zo veel mogelijk ruimte krijgt. Dus geen geluidskaart onder de videokaart plaatsen. Zorg voor extra fans voor airflow in je case. Maak met perslucht je videokaart schoon.

Wat je ook kan proberen is je case open laten zodat je kan zien wat voor effect dit heeft op je videokaart. Blijft je 290 nog steeds loeien dan kan je overwegen om een Accelero Xtreme IV koeler te kopen voor je 290.
Kan bevestigen dat een accelero Xtreme IV voor mij 't issue opgelost heeft, had refefence Sapphire R9 290, nu met een kleine OC van 947 naar 1011, is de GPU nog steeds stil en draait de fan op max 50%
Pagina: 1