Is mijn videokaart stervende? ASUS R9 280X

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grotebaas
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Beste mede-tweakers,

Helaas heb ik de laatste tijd steeds vaker last van artifacts op mijn beeld. Hopelijk is het nog te repareren, maar om eerlijk te zijn heb ik daar een zwaar hoofd in.

Technische informatie
ASUS R9 280X DC2 3GD5 3096MB GDDR5
De kaart heb ik nooit overgeklokt. Inmiddels heb ik hem al 27 maanden in bezit.

Het probleem
Sinds een maand of twee heb ik dus last van artifacts. In eerste instantie verschenen ze uitsluitend in games (Dark Souls, Rust, Shogun 2), maar de laatste tijd duiken ze steeds vaker op tijdens "normaal" computergebruik als browsen en op het bureaublad. De artifacts zijn altijd zwart, blokkerig en flikkeren, de plek waarop ze verschijnen verschilt, daar is geen patroon in te ontdekken.

Voorbeelden van het probleem
Screenshots
Korte video

Troubleshooting
Al meerdere malen heb ik de drivers opnieuw geïnstalleerd. Ook heb ik oudere drivers geprobeerd, maar beide hebben niet tot een oplossing geleid. Met behulp van MSI Afterburner heb ik een oogje in het zeil gehouden wat betreft temperaturen, maar de videokaart blijft onder belasting rond de 70 graden. Ik heb mij suf gezocht op diverse fora, maar nooit iemand gevonden met een soortgelijk probleem.

Voor zover ik weet kan ik nog aanspraak maken op de fabrieksgarantie (pdf waarschuwing).

Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik de videokaart afschrijven?

Alvast dank voor de tijd en moeite!

Alle reacties

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:38

Racing_Reporter

Contentmaker

Nou ja, 24 maanden, erna heb je ook nog zoiets als verwachte levensduur. 3 maanden lijkt me daar ook nog wel onder vallen, dus dan zou ik daarmee eens proberen iets gedaan te krijgen :)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Probeer anders eens de kloksnheid een beetje terug te draaien, soms wilt dat ook nog eens helpen.

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Lijkt een beetje op defect video memory

Asus lijkt 36 maanden garantie te geven volgens de pdf die je hebt gelinkt

• Jaran
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-12-2025
Hey,
Ik heb enkele dagen terug een zelfde soort probleem gepost met mijn 290:
R9 290 beeld problemen
Helaas nog geen oplossing gevonden, maar de artifacts lijken vrij veel op elkaar.
Hopelijk vinden we een oplossing !

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

Asus heeft met de 280X/7970 een slechte serie gehad wbt ramkoeling, probeer dit eens in de gaten te houden. Al zou ik dat eerder onder load verwachten.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• grotebaas
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Racing_Reporter schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 01:05:
Nou ja, 24 maanden, erna heb je ook nog zoiets als verwachte levensduur. 3 maanden lijkt me daar ook nog wel onder vallen, dus dan zou ik daarmee eens proberen iets gedaan te krijgen :)
Dat dacht ik ook. Volgens mij geeft ASUS zelfs 36 maanden fabrieksgarantie. Daar val ik dus nog wel onder.
Miyazono schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 01:10:
Probeer anders eens de kloksnheid een beetje terug te draaien, soms wilt dat ook nog eens helpen.
Bedankt voor de tip. Ik heb de "core clock" en "memory clock" 10% naar beneden bijgesteld. Even afwachten of dit het probleem gaat verhelpen.
HStyles schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 13:39:
Lijkt een beetje op defect video memory

Asus lijkt 36 maanden garantie te geven volgens de pdf die je hebt gelinkt
Ik heb zelf werkelijk waar geen flauw idee waar het aan kan liggen, dus je zou zo maar gelijk kunnen hebben. Ik zie het nog even aan, als er geen verbetering is dan moet ik maar eens contact op gaan nemen met ASUS.
Jaran schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:38:
Hey,
Ik heb enkele dagen terug een zelfde soort probleem gepost met mijn 290:
R9 290 beeld problemen
Helaas nog geen oplossing gevonden, maar de artifacts lijken vrij veel op elkaar.
Hopelijk vinden we een oplossing !
Lucky us! Heb jij al contact opgenomen met ASUS?
NLBUURMAN schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 20:37:
Asus heeft met de 280X/7970 een slechte serie gehad wbt ramkoeling, probeer dit eens in de gaten te houden. Al zou ik dat eerder onder load verwachten.
Ik zal daar eens beter opletten. Wat zijn gangbare temperaturen voor de RAM van je videokaart?

Bedankt voor de reacties allen!

• Jaran
grotebaas schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 22:36:
[...]
Lucky us! Heb jij al contact opgenomen met ASUS?
Ik heb een kaart van sapphire, en eerlijkgezegd heb ik geen idee hoe oud mijn kaart is.
Omdat de eerste kaarten uit november 2013 komen zou ik dan nog garantie hebben vanuit de fabriek als dat 36 maanden is :)
Ik zou natuurlijk altijd een poging kunnen wagen hem rma te sturen.

Nu ben ik ook benieuwd wat er dan mis is, dus eerst maar kijken of het op te lossen valt.

[ Voor 27% gewijzigd door Jaran op 14-06-2016 23:01 ]

• Jaran
Mijn kaart lijkt het nu weer te doen :)
Ik heb hem een andere bios gegeven met ingebouwde oc en plots deed hij het weer.
Ik heb deze stappen gevolgd :
http://www.overclock.net/...r9-290-290x-unlock-thread

Er staat :
''If the numbers don't look like either one of these, then your card is locked.''
Mijn nummers kwamen niet overeen dus heb ik een andere bios gedownload van
https://www.techpowerup.com/vgabios/

Wel wordt de kaart nu nog warmer dan eerst (heb er een bios op gezet met ingebouwde oc) maar daar kan ik wel iets aan doen (custom waterkoeling verhelpt dit probleem vast ;) )

Wie weet is dit voor jou ook een optie!

• Jaran
Was iets te snel en enthousiast, het werkt tot ik hem opnieuw opstart....
Maar het lijkt weer een stap in de goede richting :)

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:44
heb vaker een AMD issue gefixt met een andere bios, maar onze problemen lijken net iets te diep te gaan :)

misschien deze bios en http://support.amd.com/en...atalyst-windows-beta.aspx - de laaatste catalyst beta :)
Pagina: 1