Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaran
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-09 14:51
Naar aanleiding van mijn v&a advertentie (V&A aangeboden: R9 290 met problemen) waar ik een gpu met problemen had en veel tips kreeg hierbij maar een topic gestart op het forum.
Het gaat om een sapphire R9 290 kaart die problemen vormt met het opbouwen van het beeld.
Dit doet hij in twee verschillende systemen waardoor ik uitsluit dat het hieraan ligt.
Ook een ander beeldscherm (en andere kabel) geeft hetzelfde resultaat.
In beide systemen werkt een hd4850 of hd7950 wel, dus vandaar vrees ik dat het aan de gpu ligt.
Beide systemen werken op win10.

Het probleem doet zich zodra windows opstart (in de bios geen problemen).
Soms duurt het even maar na uiterst 5 minuten komen er flikkeringen in beeld, horizontale strepen en af en toe blokjes.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/va/1460249.jpg
Deze houden aan en meestal crashed (Pc blijft aan maar beeld valt weg) het na een minuut of 10.

Het leek vandaag even goed te gaan en kon ik zelfs league spelen op 300fps, echter na opnieuw opstarten waren de problemen weer terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaran op 12-06-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-05-2023
Gooi m (zonder koeler en behuizing) in de oven boven op wat propjes alu folie in een horizontale positie gelijk @ 230 graden voor 8 minuten en je hebt een werkende grafische kaart voor een pakweg 1 jaar want dan komen de problemen weer terug. Laat de GaKa wel eerst een kwartier afkoelen voordat je hem weer in elkaar zet.

[ Voor 28% gewijzigd door xavier91 op 12-06-2016 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

xavier91 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:43:
Gooi m (zonder koeler en behuizing) in de oven boven op wat propjes alu folie in een horizontale positie gelijk @ 230 graden voor 8 minuten en je hebt een werkende grafische kaart voor een pakweg 1 jaar want dan komen de problemen weer terug. Laat de GaKa wel eerst een kwartier afkoelen voordat je hem weer in elkaar zet.
Hold your horses. Wat is de temperatuur van het ding? Laat de TS daar eerst eens naar kijken. Als hij 100 graden wordt ofzo, dan is dat het hoogstwaarschijnlijk en kan hij gewoon even nieuwe koelpasta erop doen.

Het in de oven gooien van het ding is een absoluut laatste redmiddel. De kans op succes is klein, de chip wordt er een stuk slechter van ( waardoor hij heter draait) en zelfs in het beste geval draait het ding nog maar een paar maanden extra.

Check ook even de kloksnelheden van bijvoorbeeld het geheugen. Soms ( als je bijvoorbeeld twee schermen gebruikt) dan blijven de kloksnelheden van het geheugen op de 3D snelheden hangen en krijg je artifacts.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2016 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:17

Nemesizz

Untouchable

xavier91 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:43:
Nee niet doen!

Oven werkt alleen (en ook echt ALLEEN) bij microbreukjes, en dat is in dit geval nog helemaal niet aangetoond! (bij Geforce 6000/7000/8000 was het 90% zeker, maar bij heel veel andere kaarten niet!).
En 230 graden is ook te hoog, het is 200 graden en dan 10 minuten (komt niet op de seconde aan).

En al is het een microbreukjes probleem, en een oven werkt, dan nog kun je niet zeggen dat je weer een jaar door kan, soms gaat het ding na een paar uur weer stuk, soms na een week.
Heb zelf meerdere kaarten gebakken (geforce, meeste laptop chips), maar resultaten waren zeer wisselend, de meeste hielden het misschien een maand uit.

Wat vaker het geval is, dat het factory-oc kaarten zijn die na verloop van tijd instabiel worden.
Vaak is de simpele oplossing het ding te underclocken naar normale snelheden voor zo'n kaart en dan werkt die vaak weer naar behoren.

Met een beetje pech is bijvoorbeeld het geheugen defect, dan helpt underclocken (en een oven) ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Te lage clockspeeds voor idle? Verhoog die eens wat. En drivers updaten.

[ Voor 41% gewijzigd door legendareN op 13-06-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaran
Bedankt voor de reacties!
In de oven gooien is het laatste redmiddel mocht hij echt nergens op reageren, daarbij heb ik nog wel beeld al is het met artifacts.
Verwijderd schreef op zondag 12 juni 2016 @ 21:55:
[...]
Als hij 100 graden wordt ofzo, dan is dat het hoogstwaarschijnlijk en kan hij gewoon even nieuwe koelpasta erop doen.

Check ook even de kloksnelheden van bijvoorbeeld het geheugen.
De temperatuur lijkt niet het probleem te zijn, ding wordt in standaard koeler 80 graden maar heb het nu ook geprobeerd in een waterblok waar hij 45 blijft, echter nog steeds artifacts.
Kloksnelheden zal ik checken.
legendareN schreef op maandag 13 juni 2016 @ 12:06:
Te lage clockspeeds voor idle? Verhoog die eens wat. En drivers updaten.
De snelheid van het geheugen zal ik morgen even checken.
Drivers updaten was uiteraard het eerste wat ik probeerde maar zonder zichtbaar resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Jaran op 13-06-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
Het probleem is als je het op een te lage temperatuur in de oven gooit (200c bij 10 minuten) dan krijg je niet het gewenste resultaat. Ik heb dit al bij 4 video kaarten met succes gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xavier91 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 17:12:
Het probleem is als je het op een te lage temperatuur in de oven gooit (200c bij 10 minuten) dan krijg je niet het gewenste resultaat. Ik heb dit al bij 4 video kaarten met succes gedaan.
*zucht*

@TS: doe dit alleen als je er 100% zeker van bent dat je kaart echt kapot is. Anders weet je zeker dat je je kaart slechter zal maken door hem in de oven te pleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xavier91
*diepe zucht*

pro tip: geloof nooit in het woord van een ander zonder zelf te eerst te ondervinden wat wel en niet werkt. Ik spreek uit ervaring met exact dezelfde artifacts met mijn kaart dus ik vond het wel leuk om dit te mededelen met jou.

Het is simpel een kwestie van het reflowen van het soldeersel op de GPU. Dus niks permanente schade etc. Geen magie of zwarte voodoo maar emperische wetenschap die dit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaran
Oke, aan de kloksnelheden is niks merkwaardigs te zien en deze blijven stabiel (voor zover ik dat kan waarnemen met die irritante blokjes in beeld :P )
Ik heb hem nog niet geprobeerd te underclocken, tevens vond ik via google een Video Memory test program, die zal ik er ook op los laten.
Mocht dit beide geen resultaat hebben dan kan hij misschien wel in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Jaran schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 19:48:
Oke, aan de kloksnelheden is niks merkwaardigs te zien en deze blijven stabiel (voor zover ik dat kan waarnemen met die irritante blokjes in beeld :P )
Ik heb hem nog niet geprobeerd te underclocken, tevens vond ik via google een Video Memory test program, die zal ik er ook op los laten.
Mocht dit beide geen resultaat hebben dan kan hij misschien wel in de oven.
Probeer met MSI afterburner, het core voltage eens met een paar mV te verhogen. Veel R9 290 kaarten hebben last van flikkeringen/artifacts in idle. (mijn 290 heeft 6 mV extra nodig)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaran
Oke, ik zal hem morgen iets verhogen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaran
Mijn kaart leek het even te doen.
Ik heb hem een andere bios gegeven met ingebouwde oc en plots deed hij het weer.
Ik heb deze stappen gevolgd :
http://www.overclock.net/...r9-290-290x-unlock-thread

Er staat :
''If the numbers don't look like either one of these, then your card is locked.''
Mijn nummers kwamen niet overeen dus heb ik een andere bios gedownload van
https://www.techpowerup.com/vgabios/

Wel wordt de kaart nu nog warmer dan eerst (heb er een bios op gezet met ingebouwde oc) maar daar kan ik wel iets aan doen.

Echter, na hem enkele keren opnieuw op te starten komen de problemen weer terug.
Flikkerend beeld, gekleurde strepen en daarna de blokjes.
Het lijkt een stap in de goede richting, dus ik ga nu kijken wat er gebeurt met weer een andere bios er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 10:53
Beste Jaran,

Ik heb dezelfde problemen met deze kaart. Had deze kaart ter vervanging van HD5850 in mijn pc gestoken. De eerste weken geen enkel probleem, nu echter veel errors met bsod.

Heb jij al een oplossing kunnen vinden?

Mijn specs:
Mobo:Asus M4A87TD/USB3
CPU:AMD X6 II1090T 3200 BLACK 9MB
RAM: 4x Kingston Hyper x DDR3-1333 2GB
PSU: Cooler Master Silent Pro M700

[ Voor 4% gewijzigd door Discodirk op 07-11-2016 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Probeer het voltage van de vcore iets te verhogen of de clocksnelheid iets te verlagen (zelfde voor geheugen).
Wat voor voeding heb je? Indien deze ouder is kan het zijn dat deze net iets minder efficient wordt, dit kan ook voor rare situaties zorgen.

Als laatste, indien je moederbord nog niet over de laatste bios beschikt dan kan je proberen deze te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Discodirk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-08 10:53
Ik heb wat verder op het net liggen zoeken, het is een beetje gelijk deze beelden:
YouTube: Gigabyte R9 290 Windforce horizontal lines and flickering
maar soms met blokken in het beeld.

Heb de drivers als verwijderd en opniew install gedaan, geen oplossing.

Voeding is: Cooler Master Silent Pro M700
MoBo: heeft de laatste Bios versie van de website.

mijn bsod: errors:
BAD_POOL_CALLER =>atikmdag.sys+176412
BAD_POOL_HEADER =>ntoskrnl.exe+14a3b0
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED => ntoskrnl.exe+14a3b0
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED => ntoskrnl.exe+14a3b0
MEMORY_MANAGEMENT => ntoskrnl.exe+14a3b0
MEMORY_MANAGEMENT => ntoskrnl.exe+14a3b0
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION =>ntoskrnl.exe+14a3b0

[ Voor 3% gewijzigd door Discodirk op 07-11-2016 09:06 ]

Pagina: 1