Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Die PM2.5 meter in de AC2887 zou mij wel wat waard zijn. Vooral mooi dat ie daar zijn sterkte op kan regelen.

Een losse meter heb je op Amazon voor 39,- eur.

De meningen over ionisatie lopen sterk uiteen. Ik had een wetenschappelijk artikel gelezen dat er erg kritisch over was. Maar is al weer een tijdje geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Philflow schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 20:11:
Die PM2.5 meter in de AC2887 zou mij wel wat waard zijn. Vooral mooi dat ie daar zijn sterkte op kan regelen.

Een losse meter heb je op Amazon voor 39,- eur.

De meningen over ionisatie lopen sterk uiteen. Ik had een wetenschappelijk artikel gelezen dat er erg kritisch over was. Maar is al weer een tijdje geleden.
Hoe bedoel je dat laatste?

Wij hebben een paar nachten met zo’n Winix mogen slapen en het is echt of je ergens in een Oostenrijks bergtopje slaapt qua frisse lucht. Je neus gaat open, geen hoesten of niezen meer.

Een PM2.5 meter is ook fijn, maar dan geef je die frisse lucht weer op. Vandaar dat we daarover nogal in dubio zijn. Dus ben benieuwd met de meningen die nogal verdeeld zouden zijn.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels Winix Europe eens gebeld, zeer vriendelijk geholpen.

De verschillen tussen U300 en Zero zijn eigenlijk nihil, behalve het geurfilter (5e filter) in een U300. Hij gaf aan dat wanneer het alleen voor de slaapkamer is een Zero zelfs meer aan te bevelen is. Ook heeft deze geen fel licht en gaan alle verlichting uit in de slaapstand.

Zijn advies is om voor het slapen het apparaat even vol te laten draaien en daarna op nachtstand te plaatsen. Over Philips wilde hij eigenlijk niet veel kwijt, dat siert het bedrijf, maar de Winix heeft gepatenteerde Plasmawave-techniek wat zorgt voor ionisatie zonder ozon-schade.

In mijn optiek is een Philips meer geschikt voor stoffen, pollen, huismijt, huisdieren en geuren en de Winix U300/Zero voor een goede nacht met frisse lucht (wat in de stad slecht haalbaar is met een raam open).

We gaan vanavond de Zero testen en ik zal mijn bevindingen wederom delen (ook al is het forum een beetje dood).

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

THE_BASE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:10:
[...]
Hoe bedoel je dat laatste?
Ik had wat artikelen gelezen die kritisch waren over inoisatie. Maar kan het niet goed meer terug vinden.

Overigens is dit ook wel een aardig apparaat, lijkt goede reviews te krijgen: https://www.bol.com/nl/p/...pV8zVPxw.1.9.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:50:
[...]

Ik had wat artikelen gelezen die kritisch waren over inoisatie. Maar kan het niet goed meer terug vinden.

Overigens is dit ook wel een aardig apparaat, lijkt goede reviews te krijgen: https://www.bol.com/nl/p/...pV8zVPxw.1.9.ProductTitle
Ook deze heb ik gezien, maar Winix is daar in toch een (schijnbaar) beter bedrijf dan Proairtech. Winix heeft ook een kantoor in Amsterdam voor Europa, dus mocht er iets zijn makkelijker te bereiken.

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

THE_BASE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 14:53:
[...]
Ook deze heb ik gezien, maar Winix is daar in toch een (schijnbaar) beter bedrijf dan Proairtech. Winix heeft ook een kantoor in Amsterdam voor Europa, dus mocht er iets zijn makkelijker te bereiken.
Winix is inderdaad een veel groter bedrijf. Proairtech zijn volgens mij gewoon 2 mannen in Amsterdam die zelf een apparaat importeren. Je kunt ze bellen: 020 675 6305.

Heb ik wel eens gedaan. Ze hebben er veel verstand van imo.

Ook iets om op te letten: hoeveel kost het gebruik, hoe vaak moet je filters vervangen, wat kosten ze. etc.
THE_BASE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:44:
We gaan vanavond de Zero testen en ik zal mijn bevindingen wederom delen (ook al is het forum een beetje dood).
Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik zag trouwens dat veel reviewers de koude lucht uit de U300 een nadeel vinden: https://www.bol.com/nl/p/...JbSXdKcg.1.3.ProductTitle

[ Voor 37% gewijzigd door Philflow op 11-07-2019 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:00:
[...]

Winix is inderdaad een veel groter bedrijf. Proairtech zijn volgens mij gewoon 2 mannen in Amsterdam die zelf een apparaat importeren. Je kunt ze bellen: 020 675 6305.

Heb ik wel eens gedaan. Ze hebben er veel verstand van imo.

Ook iets om op te letten: hoeveel kost het gebruik, hoe vaak moet je filters vervangen, wat kosten ze. etc.

[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik zag trouwens dat veel reviewers de koude lucht uit de U300 een nadeel vinden: https://www.bol.com/nl/p/...JbSXdKcg.1.3.ProductTitle
Dat laatste is inderdaad waar, maar met dit weer geen last van. Daarnaast vind ik dat je dat op de koop toe moet nemen, zolang je er dan maar weer niet verkouden van wordt. Maar dat zal wel meevallen.

Winix vanmorgen dus gebeld, zeer vriendelijk geholpen, jongen wist er veel vanaf voor mijn gevoel.

Volgens mij is stroomverbruik (in elk geval) van U300 zeer goed in de automatische stand, filters vervangen van de Zero is wat vaker, maar er zitten er al 5 extra bij. Dan ben je al 2 jaar verder volgens reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Koude lucht kan zowel positief als negatief worden beoordeeld. Ik wil geen verlichting of geur en een stil apparaat. hou dit topic ff in de gaten voor ik een aankoop doe.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
En weer een stapje verder: gisterenavond Winix Zero geplaatst.

Gek genoeg lijkt deze toch echt minder te zijn dan een U300. Vooral qua de ‘frisse berglucht’ doet het niets. Mijn partner moest wel minder niezen vanmorgen, maar zijn neus zat net zo dicht als anders.

Dat terwijl de U300 daarin wel hielp. Vannacht gaan we die weer gebruiken, kijken of dat beter bevalt.

Het lijkt er in elk geval op dat Philips afvalt, die is meer geschikt voor pollen, geuren en fijnstof dan waarvoor wij het willen gebruiken: frisse lucht in de slaapkamer tijdens de nachtrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

@THE_BASE bedankt voor de updates. Misschien dat ik er ook weer een ga kopen.

Bel ook eens met die gasten van Proairtech en vraag ze wat ze van Winix vinden :) 020 675 6305

Hoe zit het trouwens met het geluidsniveau van de Winix U300 t.o.v. Zero? Bij de Bol reviews een paar klachten over geluid U300.

[ Voor 48% gewijzigd door Philflow op 12-07-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:02:

Bel ook eens met die gasten van Proairtech en vraag ze wat ze van Winix vinden :) 020 675 6305

Hoe zit het trouwens met het geluidsniveau van de Winix U300 t.o.v. Zero? Bij de Bol reviews een paar klachten over geluid U300.
Uhm, het is erg nihil in de nachtstand, heb de Zero echt niet gehoord, de U300 wellicht een decibel harder. Maar heb de U300 zelfs op de eerste stand gehad een nacht, prima te doen.

Een voordeel van de U300 blijft stiekem toch ook wel het geurfilter. Want al denk je aan stinkende vis of vlees, ook de geur na een nacht slapen is er niet. En dat is wel prettig. :)

Zal eens kijken of ik tijd heb om Proairtech een belletje te geven!

[ Voor 10% gewijzigd door THE_BASE op 12-07-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 10:36
Ik heb onlangs via een online veiling een IQAir GC Multigas gekocht voor 100 euro (nieuwprijs €1800). Er zat nog een set filters in maar die waren zo goed als opgebruikt. Nadeel is dat een nieuwe set filters (HEPA, MultiGas & Sleeves) iets van €600 kost. Wij wonen in een landelijk gebied dus de luchtkwaliteit is hier wel OK.
Enkel tijdens de winter stoken we redelijk wat hout & in de lente heb ik last van pollen.
Ik vermoed dat dit apparaat wel goed gaat helpen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
SlasZ schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 13:14:
Ik heb onlangs via een online veiling een IQAir GC Multigas gekocht voor 100 euro (nieuwprijs €1800). Er zat nog een set filters in maar die waren zo goed als opgebruikt. Nadeel is dat een nieuwe set filters (HEPA, MultiGas & Sleeves) iets van €600 kost. Wij wonen in een landelijk gebied dus de luchtkwaliteit is hier wel OK.
Enkel tijdens de winter stoken we redelijk wat hout & in de lente heb ik last van pollen.
Ik vermoed dat dit apparaat wel goed gaat helpen dan?
Ongetwijfeld, maar aan zo'n budget zat ik zelf niet te denken.

Zojuist werd ik terug gebeld door dat 020-nummer. Erg vreemd, dezelfde man heb ik gesproken over Winix. Dus blijkbaar is het hetzelfde bedrijf dat zowel Winix als Proairtech verkoopt: Luchtreiniger.nl

Hij geeft aan dat de P150 minder is dan de U300, maar hetzelfde kan. De Zero heeft een filter minder en eigenlijk ook minder dan een U300.

Komt er op neer dat de Winix U300 eigenlijk voor de meeste huishoudens een goed apparaat is. Deze vannacht testen en een keuze maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Volgens mij is dat 'kantoor' van Winix en Proairtech gewoon een huiskamer waar iemand lekker koffie zit te drinken terwijl de orders binnenrollen ;)

Dit vind ik een belangrijk nadeel aan de luchtreinigers: het gebeurt regelmatig dat de luchtkwaliteit buiten beter is dan binnen (en ook andersom). Als je dit weet betekent het dat je veel beter het raam open kan zetten dan dat apparaat aanzetten. Omdat dat veel sneller en goedkoper is. Als je het niet weet ben je maar aan het gissen. Eigenlijk moet je dus een goede fijnstof meter hebben.

Maar dan komt het probleem: fijnstof is maar één facet van de luchtkwaliteit. Er kan nog veel meer rommel in de lucht zitten, die je eigenlijk ook wil weten. Dan kun je de luchtkwaliteit van buiten en binnen meten en op basis daarvan beslissen of je gaat luchten of het apparaat aan zet. M.a.w. het is een hoop gedoe om het echt goed te doen.

Wat wel kan als workaround is om de luchtkwaliteit af te lezen van de overheid zodat je wel een indicatie hebt. Ik woon zelf in Amsterdam en dan is er meestal wel zo'n station redelijk in de buurt. Niet perfect natuurlijk, door de afstand die er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:18:

Maar dan komt het probleem: fijnstof is maar één facet van de luchtkwaliteit. Er kan nog veel meer rommel in de lucht zitten, die je eigenlijk ook wil weten. Dan kun je de luchtkwaliteit van buiten en binnen meten en op basis daarvan beslissen of je gaat luchten of het apparaat aan zet. M.a.w. het is een hoop gedoe om het echt goed te doen.

Wat wel kan als workaround is om de luchtkwaliteit af te lezen van de overheid zodat je wel een indicatie hebt. Ik woon zelf in Amsterdam en dan is er meestal wel zo'n station redelijk in de buurt. Niet perfect natuurlijk, door de afstand die er tussen zit.
Ik snap wat je bedoelt, echter is de fijnstof verwijderen een klein voordeel ervan. Waar het ons in principe om gaat zijn de vervelende niesbuien van mijn partner met hooikoorts. Daarnaast merkte ik tijdens het lenen van zo'n U300 dat mijn neus meer lucht kreeg. Dat sliep fijner.

Ik heb vaak genoeg met het raam open geslapen, echter zorgt dat nooit voor dezelfde frisse omgeving als zo'n apparaat. En mocht het nou echt eens stinken in huis, verplaatsen we hem. Naast de gourmet bijvoorbeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

THE_BASE schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 16:03:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, echter is de fijnstof verwijderen een klein voordeel ervan. Waar het ons in principe om gaat zijn de vervelende niesbuien van mijn partner met hooikoorts. Daarnaast merkte ik tijdens het lenen van zo'n U300 dat mijn neus meer lucht kreeg. Dat sliep fijner.
Ik begrijp het, het gaat jou meer om de hooikoorts ed.. Mij gaat het meer om algemene luchtzuivering, niet alleen PM2.5 maar ook:
Stikstofdioxide (NO2)
Stikstofmonoxide (NO)
Ozon (O3)
Fijn stof (PM10)
Roet (BC)
Benzeen
Tolueen
Xyleen
Koolmonoxide (CO)
Zwaveldioxide (SO2)
Waterstofsulfide (H2S)
Ultra fine particles (UFP)
Ammoniak (NH3)
:)
https://www.luchtmeetnet.nl/component/PM25

Hoewel er een paar dingen bij zitten waar zo'n apparaat niks aan kan doen, zoals UFP, verwacht ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 12-07-2019 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:05:
[...]

Ik begrijp het, het gaat jou meer om de hooikoorts ed.. Mij gaat het meer om algemene luchtzuivering, niet alleen PM2.5 maar ook:
Stikstofdioxide (NO2)
Stikstofmonoxide (NO)
Ozon (O3)
Fijn stof (PM10)
Roet (BC)
Benzeen
Tolueen
Xyleen
Koolmonoxide (CO)
Zwaveldioxide (SO2)
Waterstofsulfide (H2S)
Ultra fine particles (UFP)
Ammoniak (NH3)
:)
https://www.luchtmeetnet.nl/component/PM25

Hoewel er een paar dingen bij zitten waar zo'n apparaat niks aan kan doen, zoals UFP, verwacht ik.
Wij wonen in een buitenwijk van Utrecht en als ik de app Air Matters zie, hebben we behoorlijk wat slechte lucht. Maar zo'n apparaat kan in zijn eentje niet ons hele huis met open structuur, dus we houden het op een goede nachtrust.

Toch fijn dat we elkaar hier in kunnen helpen. :)

Edit: vannacht geslapen met U300. Je merkt absoluut verschil tussen de Philips en de U300. Eerstgenoemde heeft in elk geval nu nog een chemische geur, wellicht van nieuwigheid. De Zero lijkt in de buurt te komen van de U300, maar gevoel blijft dat U300 de beste keuze is.

[ Voor 13% gewijzigd door THE_BASE op 13-07-2019 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:52

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Philflow schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 10:02:

Als je de U300 standaard in nacht modus zet, dan is hij min of meer onhoorbaar.
Zo heb ik hem staan in ieder geval.

Voor mij was de U300 veruit de beste voor zowel de nacht als overdag (astma) van alles wat ik heb geprobeerd. Geen idee welk deel van de U300 daar dan voor zorgt.

Het meest frappante vond ik het verschil (als je rond 03u ff kijkt op het display) tussen raam dicht, raam helemaal open, en raam op een klein kiertje. Met raam dicht stond het display al in oranje/rood, maar met het raam op een klein kiertje was dit al niet meer het geval. Dus minimale ventilatie zorgt al voor een goed klimaat in de slaapkamer volgens de U300 :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:01
Ik hoor de U300 ook niet als deze in de nachtmodus staat en zelfs in de quiet modus is het ook nog prima te doen. Ik heb alleen soms last van een licht hoorbare trilling/resonantie, maar een keertje uit/aanzetten verhelpt dat probleem meestal.

Wat ik me wel eens afvraag is of de U300 in de nachtmodus wel hard genoeg werkt? Wat me namelijk wel eens opgevallen is dat op het moment dat er weer voldoende licht in de kamer is, de ventilator niet alleen harder gaat draaien (wat normaal is omdat de nachtmodus dan wordt uitgeschakeld), maar dat ook het sensor lampje dan soms binnen korte tijd van groen naar oranje gaat.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Vannacht geslapen met Philips AC2887. Apparaat doet niets voor wat wij ervan verwachten: de frisse lucht, goed kunnen ademen en niet meer niezen of verstopte neus na het slapen.

Waar het wellicht voor werkt: in de keuken tijdens het koken of wanneer je last hebt van een allergie.

Halverwege de nacht de U300 weer aangezet. Op nachtmodus, dus niet op een volle stand, en langzaam werd de lucht frisser en gezuiverd. Dat gaf direct meer lucht in de verstopte neus.

Het is voor ons nu duidelijk dat alleen de U300 voldoet aan onze wensen. Het is jammer van de felle verlichting (plakken we af) en het design (als dat zo mag heten) uit 2014. Want zo oud is het model inmiddels. Maar uiteindelijk gaat ook deze keer functionaliteit weer voor uiterlijk.

Het was leuk deze apparaten eens te testen. Voor ons kwam dus de U300 als winnaar uit de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zie hier veel berichten over de Winix U300 die ook plasmaionisatie heeft en geur+andere filtertjes enzo.
Maar ik zie werkelijk niemand die een Daikin MC70L heeft. Waarom eigenlijk niet?
Ik heb die in 2012 gekocht en lampjes zijn volledig uit te zetten en er zit een slaapstand op, is makkelijk mee naar de bovenverdieping te nemen, heeft al die filters ook....Zou het aan de prijs liggen? Wat doet die U300 beter?

Overigens hebben wij nu dus al 7 jaar deze Daikin, alle filters zijn nu op, dus ik moet nu nieuwe kopen en die kosten 120 euro ofzo (wel 5 stuks), maar in Japan (ebay+paypal) is het 47 euro. Belachelijk eigenlijk, het zijn exact dezelfde dingen. We hebben deze destijds gekocht omdat we 3 katten hebben, midden in de bossen/weilanden wonen (Z-Limburg) en mijn vriendin allergisch is voor zowat alle pollen: graspollen en boompollen en ook al het kruid wat tussen gewassen groeit zoals kamille enzo. Ze heeft een lichte kattenallergie en ook huisstofmijtallergie.
Om nou te zeggen dat ze flink veel baat heeft bij een luchtreiniger, nou nee. Ze geeft niet aan beter te slapen of een meer open neus heeft door die luchtreiniger. Nou ventileren wij sowieso altijd, dus ik heb geen meetapparatuur om te kijken hoeveel smerige luchtdeeltjes onze lucht bevat. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat het schoner is dan in de randstad vanwege de natuur om ons heen...

[ Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 15-07-2019 23:25 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Deathchant schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:19:
Ik zie hier veel berichten over de Winix U300 die ook plasmaionisatie heeft en geur+andere filtertjes enzo.
Maar ik zie werkelijk niemand die een Daikin MC70L heeft. Waarom eigenlijk niet?
Ik heb die in 2012 gekocht en lampjes zijn volledig uit te zetten en er zit een slaapstand op, is makkelijk mee naar de bovenverdieping te nemen, heeft al die filters ook....Zou het aan de prijs liggen? Wat doet die U300 beter?
Ik zou zeggen: probeer het eens een paar nachten, de U300 geeft voor ons merkbaar verschil in de nacht en begint gelijk te werken als we bijvoorbeeld gedoucht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Deathchant schreef op maandag 15 juli 2019 @ 23:19:
Ik heb die in 2012 gekocht en lampjes zijn volledig uit te zetten en er zit een slaapstand op, is makkelijk mee naar de bovenverdieping te nemen, heeft al die filters ook....Zou het aan de prijs liggen?
Denk het wel. Voor 199,- heb je bijv. al een Proairtech. Volgens mij al een prima apparaat met vergelijkbare functionaliteit. Jammer dat @THE_BASE die niet heeft getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:21:
[...]

Denk het wel. Voor 199,- heb je bijv. al een Proairtech. Volgens mij al een prima apparaat met vergelijkbare functionaliteit. Jammer dat @THE_BASE die niet heeft getest.
Ik zag de vele recensies wel van dat apparaat, echter vond ik de uitstraling niet bij mij passen. Toch een aspect waar ik rekening mee wilde houden. Daarnaast is het een hoog plastic gehalte en was mijn gevoel bij Winix vele male beter, ook gezien het advies van Luchtreiniger.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

THE_BASE schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:39:
[...]

Ik zag de vele recensies wel van dat apparaat, echter vond ik de uitstraling niet bij mij passen. Toch een aspect waar ik rekening mee wilde houden. Daarnaast is het een hoog plastic gehalte en was mijn gevoel bij Winix vele male beter, ook gezien het advies van Luchtreiniger.nl.
Ik heb ze net nog even gebeld. Net als de vorige keer toen ik belde was hij was positiever over de Proairtech dan over de U300. Hij zegt dat er 2 sensoren inzitten, zowel geur als stof. In de U300 zat volgens hem maar 1 sensor. Hij raadt van Winix de Zero plus aan, maar die is gelijk 345,-

Volgens mij zijn ze allebei veel van plastic, dus daar zie ik niet zo veel verschil in. Die van Phillips is trouwens ook plastic.

ps. Ik vind het overigens wel jammer dat je hem niet getest hebt want nu weet ik niet of de Proairtech ook die 'frisse berglucht' geeft :)

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 16-07-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Philflow schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:49:
[...]

Ik heb ze net nog even gebeld. Net als de vorige keer toen ik belde was hij was positiever over de Proairtech dan over de U300. Hij zegt dat er 2 sensoren inzitten, zowel geur als stof. In de U300 zat volgens hem maar 1 sensor. Hij raadt van Winix de Zero plus aan, maar die is gelijk 345,-

Volgens mij zijn ze allebei veel van plastic, dus daar zie ik niet zo veel verschil in. Die van Phillips is trouwens ook plastic.

ps. Ik vind het overigens wel jammer dat je hem niet getest hebt want nu weet ik niet of de Proairtech ook die 'frisse berglucht' geeft :)
Haha, dat laatste kan ik je dus niet vertellen inderdaad.

De U300 heeft ook geur én stof voor zover ik weet. Wapperen met lakens is stof en hij slaat aan, de haarspray er op en hij slaat aan. Daarnaast ook pollen en allergieën.

De Winix Zero Plus is niets anders dan een modernere U300 met WiFi en oude applicatie die niet geschikt is voor het scherm van iPhone X. Ik haak dan af. Bij een U300 zit zelfs nog een afstandsbediening. De Zero Plus kan dan weer tot 99m2 en de U300 tot 67m2. Voor onze verdieping en slaapkamer voldoende.

Ik geloof eerlijk gezegd niet dat een Proairtech beter is, ik hoor het graag als je deze getest hebt. Mijn U300 mag nu nog retour. Alhoewel ik die voor 149 euro had via Amazon.de. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jullie noemen allemaal dingen die mijn daikin mc70L (overigens door diezelfde luchtreiniger.nl mij aanbevolen) ook heeft.
Geur sensor check, pollen/stofsensor check... Frisse berglucht.... Heeft volgens mij met ionisatie te maken? Maar hier tussen de bossen en weilanden ruikt 't sowieso al fris, maar om nou van berglucht te spreken wat uit dat apparaat komt.... Ja in 2012 toen ie net nieuw was wel een beetje maar al snel daarna niet meer. Ik moet 't ding nog eens schoonmaken. Doe ik wel als de filters komen. Hij staat hier in de huiskamer nu op de setting high 24/7, omdat we toch niet echt last hebben van 't geluid.
Steeds dat harder-zachter valt ons meer op dan een constant geluid to be honest.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Ik begrijp niet zo goed waarom je steeds die Daikin wilt sponsoren.

Dat is een geheel andere prijsklasse als ik het apparaat op Google zoek en daarnaast pakt het uiterlijk mij absoluut niet.

Voor velen is zo’n apparaat praktisch, voor ons ook in de hoofdmoot, maar prijs en uiterlijk speelden in mijn onderzoek ook mee. Vandaar voor ons een Winix. En voor 149,- euro in plaats van elders 239,- euro leek mij dat vorige week de beste deal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Oh het is heus niet zo dat ik Daikin wil sponsoren hoor. Ik vond 't alleen gek dat ik echt niemand voorbij zie komen die het erover heeft, terwijl Daikin qua klimaattechniek niet de minste speler is.
De prijs is idd een klasse hoger en ik vroeg me gewoon af wat de reden was dat niemand een Daikin of Sharp oid lijken te hebben vanwege hun doorgaans goeie reputatie. Men koopt ook gewoon de allerduurste smartphone waar ze een OP7 kunnen kopen die op een enkel vlak na gelijkwaardig presteert, dus ik verbaasde me gewoon over 't feit dat deze A merken (die ook in andere klima-topics worden aanbevolen) hier niet de revue passeerden. Niets meer, niets minder ;)

Sterker nog, ik zou nu vermoedelijk ook anders kiezen en ook eens die u300 willen proberen. Maar ja toen (2012) was die Daikin een van de betere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Een kleine update: het apparaat inmiddels een week staan.

Helaas niet geheel enthousiast meer. Partner merkt wel dat het niezen iets minder wordt, maar lang niet zoveel als gehoopt. Daarnaast begint het apparaat te stinken. Wat dat is: geen idee. Het filter is nog zo schoon als het was toen het voor het eerst werd geplaatst.

We hebben het apparaat vooral in de slaapkamer staan. Daar stond het om de lucht te reinigen, echter sloeg het alleen aan als er iemand met een deo-lucht langs liep. Ook 's nachts sloeg hij niet aan en had ik echt het idee dat het niets deed.

Voor nu heb ik het idee dat onze woning best 'clean' is. Voor nu kunnen we in elk geval beter een airco gebruiken dan een luchtreiniger. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
THE_BASE schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 21:19:
Daarnaast begint het apparaat te stinken. Wat dat is: geen idee. Het filter is nog zo schoon als het was toen het voor het eerst werd geplaatst.
Is de stank constant of op het moment dat je ‘m aanzet? Ik heb namelijk ook af en toe de indruk dat er een reuk vanaf komt als ik ‘m aanzet, maar de reuk is dan ook binnen een paar seconden weer verdwenen. De reuk zou van het hepa filter af kunnen komen en dat zie je volgens mij niet aan dat filter. Als je het precies wilt weten, zou je ook eens met Winix contact op kunnen nemen hierover.

PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PatrickC schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 22:04:
[...]

Is de stank constant of op het moment dat je ‘m aanzet? Ik heb namelijk ook af en toe de indruk dat er een reuk vanaf komt als ik ‘m aanzet, maar de reuk is dan ook binnen een paar seconden weer verdwenen. De reuk zou van het hepa filter af kunnen komen en dat zie je volgens mij niet aan dat filter. Als je het precies wilt weten, zou je ook eens met Winix contact op kunnen nemen hierover.
Is een goede, zal ik eens doen. We hadden hem eigenlijk al klaar voor retour. Tot mijn partner vannacht een hooikoortsaanval kreeg. Ik heb dat ding gelijk weer aangezet op stand 1 en het ging een stuk beter. Met de auto stand helaas weer wat minder. Dit was dan toch een ultieme test dat het wel degelijk werkt.

Toch maar even wachten met retour en Winix eens bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
THE_BASE schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:28:
[...]

Is een goede, zal ik eens doen. We hadden hem eigenlijk al klaar voor retour. Tot mijn partner vannacht een hooikoortsaanval kreeg. Ik heb dat ding gelijk weer aangezet op stand 1 en het ging een stuk beter. Met de auto stand helaas weer wat minder. Dit was dan toch een ultieme test dat het wel degelijk werkt.

Toch maar even wachten met retour en Winix eens bellen.
Waarom gebruik je de 'Quiet' modus niet standaard 's nachts ipv de 'Auto'modus? De auto modus schakelt in het donker namelijk nog verder terug en dan heb ik ook mijn twijfels of dat nog wel voldoende is. Qua geluid is de U300 in de 'Quiet' stand prima te doen vind ik, alleen de LED's zijn feller. Maar ik dacht dat je die toch al had afgeplakt? ;) Ben wel benieuw wat Winix gaat zeggen van het stinken.

Ik zelf merk ook dat het helpt bij hooikoorts, maar ik heb het ergste qua hooikoorts wel achter de rug. Bij mij is maart/april altijd de ergste periode namelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door PatrickC op 26-07-2019 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Waarom gebruik je de 'Quiet' modus niet standaard 's nachts ipv de 'Auto'modus? De auto modus schakelt in het donker namelijk nog verder terug en dan heb ik ook mijn twijfels of dat nog wel voldoende is. Qua geluid is de U300 in de 'Quiet' stand prima te doen vind ik, alleen de LED's zijn feller. Maar ik dacht dat je die toch al had afgeplakt? ;) Ben wel benieuw wat Winix gaat zeggen van het stinken.

Ik zelf merk ook dat het helpt bij hooikoorts, maar ik heb het ergste qua hooikoorts wel achter de rug. Bij mij is maart/april altijd de ergste periode namelijk.
Afgeplakt, zeker. Ik dacht dat Auto hetzelfde deed als Quiet, dus dat is dan een domme fout van mij.

Normaliter zet ik hem een tandje hoger, dan zet ik hem waarschijnlijk op Medium. Ik zal eens testen, want Auto doet vrijwel niets en het licht is niet veel minder dan normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickC
THE_BASE schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 13:28:
[...]

Afgeplakt, zeker. Ik dacht dat Auto hetzelfde deed als Quiet, dus dat is dan een domme fout van mij.

Normaliter zet ik hem een tandje hoger, dan zet ik hem waarschijnlijk op Medium. Ik zal eens testen, want Auto doet vrijwel niets en het licht is niet veel minder dan normaal.
Als je 'm op 'Auto' zet dan zal hij overdag (als het nog licht is) standaard in 'Quiet' modus draaien als de sensor geen 'vervuiling' constateert. Maar als de lichtsensor dan detecteert dat het donker is, dan schakelt het apparaat terug naar 'Night' modus en gaat de ventilator nog langzamer draaien dan in Quiet modus. Dus, als je 'm zelf op 'Quiet' modus zet, dan blijft de ventilator in het donker net zo hard draaien dan overdag. Nadeel is wel dat modus niet meer automatisch veranderd indien nodig.

Je kunt dit makkelijk uittesten door het apparaat in Auto modus te zetten. Als deze dan op de 'Quiet' stand draait en je dekt de lichtsensor of, dan zul je merken dat het appraat verder terugschakelt naar Night modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
PatrickC schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 14:32:
[...]

Als je 'm op 'Auto' zet dan zal hij overdag (als het nog licht is) standaard in 'Quiet' modus draaien als de sensor geen 'vervuiling' constateert. Maar als de lichtsensor dan detecteert dat het donker is, dan schakelt het apparaat terug naar 'Night' modus en gaat de ventilator nog langzamer draaien dan in Quiet modus. Dus, als je 'm zelf op 'Quiet' modus zet, dan blijft de ventilator in het donker net zo hard draaien dan overdag. Nadeel is wel dat modus niet meer automatisch veranderd indien nodig.

Je kunt dit makkelijk uittesten door het apparaat in Auto modus te zetten. Als deze dan op de 'Quiet' stand draait en je dekt de lichtsensor of, dan zul je merken dat het appraat verder terugschakelt naar Night modus.
Dank voor je uitleg. Dit heb ik niet zo begrepen, zal het vanavond eens testen. Dat het niet meer doet bij nodig vind ik niet erg, laat maar lekker stabiel draaien 's nachts.

Overdag Auto en 's nachts Quiet. We gaan weer testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:50
Is hier nog wat uitgekomen qua stand of verdere ervaringen?

Ik heb zelf ook op zoek naar een luchtreiniger. Eentje in de woonkamer en 1 op de overloop voor de slaapkamers (mocht dat zo werken).

Zelf kwam ik uit bij de ProAirTech ZX 9000 en na wat verder lezen hier bij de Winix.

Maar vind het toch best lastig om een keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@NeutraleTeun Wat wil je weten qua stand? Ik ben verder zeer tevreden over de U300. Staat in de slaapkamer en overdag meestal uit en in de avond op snelheid medium tot ik ga slapen. Dan gaat hij op de auto stand en schakelt dan naar de stilste modus (night mode). Sinds gebruik minder hooikoortsklachten en dus geen verstopte neus en geïrriteerde ogen meer. De echte test komt voor mij trouwens pas weer in maart/april 2020, want in die maanden heb ik het meeste last en dit jaar bezat ik het apparaat nog niet in die maanden.

Die ProAirTech ZX 9000 ziet er ook prima uit qua specs en reviews. Wellicht kun je bij b.v. luchtreiniger.nl advies vragen over de verschillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:48

Mnstrspeed

Aw, Snap!

PatrickC schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:57:
Die ProAirTech ZX 9000 ziet er ook prima uit qua specs en reviews. Wellicht kun je bij b.v. luchtreiniger.nl advies vragen over de verschillen?
Let wel op dat Luchtreiniger.nl en ProAirTech van hetzelfde bedrijf zijn (Healthy Air International V.O.F.). Voor die specs en prijs klinkt de ZX-9000 inderdaad als een mooi product, maar ik vind het toch wel sketchy dat het de best beoordeelde luchtreiniger in die webwinkel is (69 reviews) terwijl er online verder nauwelijks iets over dat apparaat te vinden is. Ik snap ook niet dat er in dit topic steeds weer wordt voorgesteld om advies te vragen bij luchtreiniger.nl. Iets met 'Wij van WC Eend'...

De permanente 299->199 euro aanbieding vind ik trouwens ook niet smaakvol, maar vooruit.

Ehhh wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:50
Naja, die ZX komt op meerdere sites als goed/beste eruit. Ook op Bol en meerdere top <insert> sites.

En het was een typfoutje, doelde op stank @THE_BASE ipv stand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wij hebben inmiddels helemaal geen luchtreiniger meer. Partner merkte wel iets de eerste dagen, daarna leek de frisse lucht alweer minder en stank van het apparaat meer. Dit was met alle Winix-apparaten.

Wat me het meest opviel: na drie weken testen zat er in de filters helemaal niets. Wellicht is de lucht al oké in de slaapkamer waar hij zou moeten dienen.

Het testen van luchtreinigers van Philips gaf ook aan dat er geen zeer slechte lucht in de slaapkamer was.

Uiteindelijk dus besloten alles te retourneren, gezien de geringe werking, prijs en onderhoudskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Mnstrspeed schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:52:
[...]

Let wel op dat Luchtreiniger.nl en ProAirTech van hetzelfde bedrijf zijn (Healthy Air International V.O.F.). Voor die specs en prijs klinkt de ZX-9000 inderdaad als een mooi product, maar ik vind het toch wel sketchy dat het de best beoordeelde luchtreiniger in die webwinkel is (69 reviews) terwijl er online verder nauwelijks iets over dat apparaat te vinden is. Ik snap ook niet dat er in dit topic steeds weer wordt voorgesteld om advies te vragen bij luchtreiniger.nl. Iets met 'Wij van WC Eend'...

De permanente 299->199 euro aanbieding vind ik trouwens ook niet smaakvol, maar vooruit.
Ok, zo ver had ik me er niet in verdiept. Ik had alleen gezien dat ze beide in hun assortiment hebben. Ik heb mijn Winix ook niet daar gekocht, maar bij Amazon.de.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zag afgelopen zaterdag deze staan in de winkel:
https://www.lidl-shop.nl/...-Luchtreiniger/p100252686

Deze lijkt heel erg op mijn Daikin MC70L. Echter bij deze lidl luchtreiniger kun je ionisatie zelf aan/uit zetten wat bij mijn Daikin niet kan. Hij is wel een stuk lichter dan mijn Daikin en hij heeft niet de plasma-streamer erin zitten, maar aangezien deze 99,99% van de vieze luchtdeeltjes eruit haalt en ook geurtjes neutraliseert, lijkt me dit wel een goedkope, maar ook goeie oplossing.

Wel "slechts" geschikt voor ruimtes van 15 m2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ghelsendoorn
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-05 18:18
THE_BASE schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:44:
Inmiddels Winix Europe eens gebeld, zeer vriendelijk geholpen.

De verschillen tussen U300 en Zero zijn eigenlijk nihil, behalve het geurfilter (5e filter) in een U300. Hij gaf aan dat wanneer het alleen voor de slaapkamer is een Zero zelfs meer aan te bevelen is. Ook heeft deze geen fel licht en gaan alle verlichting uit in de slaapstand.

Zijn advies is om voor het slapen het apparaat even vol te laten draaien en daarna op nachtstand te plaatsen. Over Philips wilde hij eigenlijk niet veel kwijt, dat siert het bedrijf, maar de Winix heeft gepatenteerde Plasmawave-techniek wat zorgt voor ionisatie zonder ozon-schade.

In mijn optiek is een Philips meer geschikt voor stoffen, pollen, huismijt, huisdieren en geuren en de Winix U300/Zero voor een goede nacht met frisse lucht (wat in de stad slecht haalbaar is met een raam open).

IK lees gewoon rustig mee dus forum nog niet dood :) :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis013
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 11:20
als je niet allergisch bent, is een luchtreiniger dan nog wel zinvol? Ik bedoel dan meer voor je algehele gezondheid zoals met 'het' virus nu en de stikstof, fijnstof...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten.zee
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 11:43
Beste medetweakers, vond dit draadje en bij deze mijn reactie. Laat het duidelijk zijn, ik heb werkelijk nergens verstand van maar wel van een paar dingen een beetje. Alles gelezen en zelf even het internet op. Heb een beetje verstand van sensoren dus vond dit zeker verhelderend:

YouTube: The Best Air Purifier - A Buying Guide

Een goede lucht kwaliteit sensor kost veel meer dan überhaupt een luchtreinigingsapparaat. Begrijp dat statement volkomen. Is dus een verkoop gimmick. Hier kun je geld besparen. Daaropvolgend wil je een bepaalde mate van vermogen, dus ventilatie capaciteit is dan van belang, maar ook oppervlak van je filters. Toch is elke filterapparaat meestal op zijn best bij maximaal vermogen, Cubic feet per minute (CFM).
Betreft het geluid komt zeker het punt van welke lagers en welke vorm zijn gebruikt bij het apparaat, en geluidsisolatie. Geen idee waar de focus op ligt, wanneer maximaal effectief maken ze allemaal wat geluid dat is een feit. Daarnaast wil je zo min mogelijk vervangen, hou de kosten laag, dus kun je de filters reinigen zonder erna kwaliteit te verliezen, is dat een heel Nederlandse keuze.Wat ik ook vond is dat de meest een jaarlijkse vervanging pretenderen. Dit is in de meest ideale situatie, ook een verkoopverhaal, praktijk met een paar huisdieren is het elke drie maanden. Mijn slotconclusie is dat je af kunt met de beste combinatie van filtermateriaal, een stille fan met laag verbruik. Beste wat ik tot nu gevonden heb is, en nee nog niet besteld maar wilde het delen en wel in de strekking van heel het verhaal: graag jullie mening:

https://www.amazon.co.uk/...gnin?ie=UTF8&psc=1%20the&

Reden van de keuze nav de eerste video de info gevolgd, kwam tot een draadje in amazon.de waar een koper van de Winix 5500 het benoemde, had er twee al staan en had nu de Winix gekocht, deed zonder alle gimmicks gewoon hetzelfde. Dat is waar ik naar op zoek ben, kan er volstrekt naast zitten, maar vindt zeker de eerste video interessant voor de tech. Voor wat ik kan vinden is luchtzuivering is per definitie low tech. Ventilator en vooral het goede filtermateriaal. Alle succes gewenst aan iedereen, en aub blijf delen op tweakers, we hebben ze nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06 17:20
Zit zelf nu ook te denken aan een AirPurifier. Woon in Amsterdam en heb continue overal stof in huis. Vooral merkbaar bij de TV hoek, op de Xbox etc.

Merk vaak dat de kwaliteit van de lucht gewoon niet helemaal lekker is. Zelfs buiten op het balkon zit er er stof en zijn de ramen vaak vies. Al met al, de randstad natuurlijk.

Heb even veel modellen zitten bekijken, en kwam uit op de modellen van Philips en AEG.

Na flink nadenken ga ik denk ik toch voor de AEG.

Zal er hier dan even een uitgebreide review van schrijven mochten andere dat graag weer willen weten.

AEG AX91-604DG

118m2 is wat veel, maar ik neem de grote versie omdat ik in de toekomst misschien grotere ruimte heb. Voor die 100 euro verschil op al een dure aankoop maakt dan ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16-06 10:22

TradeMarkNL

Videoproducer
Top, naar dit topic was ik opzoek :) Ik merkte het in het weekend af en toe al wel maar nu ik zoveel thuis zit helemaal: dat ik met een onwijs droge mond wakker word 's ochtends. Neus dicht, droge handen...En word er ook snachts wakker door soms. Laatst eerst zo'n metertje gekocht en vochtigheid is ook echt iets van 30 max. Ik woon in m’n eentje in een nieuwbouwwoning van 50m2, in een ruimte dus geen deuren tussen de verschillende woondelen.

Dus nu ben ik me er eens in gaan verdiepen, maar is een hoop keuze zeg waardoor ik twijfel waar ik goed aan doe. Wordt het (eerst) een bevochtiger, met wat beperkte range, vooral voor in de slaapkamer, maar welke variant dan? Of wordt het een reiniger, of 2-in-1, met wat groter bereik en tegen m’n hooikoorts (waar ik buiten meer last van heb dan binnen overigens). Waar ik bovendien eerder ruimte voor heb op een centrale plek in m’n huis. Volgens mij moeten ze sowieso wel wat vrij staan, waardoor ik er in m’n slaapkamer denk ik al geen ruimte voor heb. Op zich niet erg want ik wil ook niet wakker liggen van het geluid natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TradeMarkNL op 22-04-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:04
Dit topic een paar weken geleden gelezen. Vanwege hooikoorts, niet goed slapen en wakker worden met een nies aanval en jeukende ogen.

Nu een paar weken de winix zero in de slaapkamer staan. En dat helpt. Ik probeer ook vaker te stofzuigen en m'n beddengoed vaker te luchten, maar dat deed ik toch al vrij regelmatig.

Enige nadeel van de winix is dat hij snachts nog teveel licht geeft. Verder is ie heel erg stil en heb ik laatst het stoffilter schoongemaakt en dan zie je dat ie een hoop stof vangt.

En @TradeMarkNL zoveel als jij niest (ja dat weet ik nog) zou ik de duurste kopen die er is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@Marc Rademaker Als je de PlasmaWave uitschakelt dan geeft hij bijna geen licht meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Hé @Marc Rademaker ! Haha ik heb thuis gelukkig geen allergische reacties want bewust geen stoffen meubels, vloerbedekking etc. Daarom twijfel ik ook nog steeds of ik nou voor een reiniger, bevochtiger of combi zal gaan. Waar ik vooral last van heb ik uitgedroogd wakker worden s ochtends, en soms s nachts. Die Winix Zero is wel een interessante optie. Het is bij mij ook vrij snel warm binnen en ik lees dat deze ook wel wat koelt?

Ik ben inmiddels een hoop wijzer maar ook weer niet. Want de een vindt het ene model wel veel lawaai maken, de ander zegt weer dat je ‘m bijna niet hoort. Zelfde geldt voor duurzaamheid van de filters, schoonmaak etc. Bovendien woon ik alleen, heb ik geen huisdieren en rook ik niet dus hoe slecht kan het gesteld zijn met m’n luchtkwaliteit denk ik dan. Aan de andere kant ben ik heel benieuwd naar dat frisse resultaat wat mensen claimen. Want ik heb wel vaak dat ik het erg muf/benauwd vind als ik van buiten binnen kom.

Maar de capaciteit van de meeste bevochtigers is weer te klein voor mijn 50m2 waardoor ik weer eerder bij een 2-in-1 apparaat kom. Ik vind de opties van Philips ook wel interessant, zoals de AC2887 en AC2729.

[ Voor 22% gewijzigd door TradeMarkNL op 24-04-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wat fijn dat dit topic nog altijd een beetje leeft. Vorig jaar wat onderzoek gedaan, maar kwam er toen niet uit.

Nu toch maar weer een stapje gezet nu Philips een nieuwe lijn heeft: een 4000-serie (vrij prijzig) en een 800-serie (instap voor slaapkamers).

Ik heb inmiddels de Philips AC0820/10 staan. Mooi en beter design dan de oude lijn, verschil is dat hij 49m2 aankan en voor allergie iets van 22m2. Voor de slaapkamer voldoende. Feitelijk gaat het ons om betere nachten, mijn partner heeft veel last van hooikoorts en pollen of stof.

Het verschil met een stapje hoger is een koolstoffilter. Deze filtert tevens geuren, die zijn er natuurlijk in een slaapkamer. Maar de vraag is hoe belangrijk dat is...

Hier een kleine vergelijking van deze twee:
https://www.philips.nl/c-...bevochtiger/luchtreiniger

Iemand die een koolstoffilter voor een slaapkamer heel belangrijk vind of is er eentje zonder voldoende voor fijner slapen en filteren van pollen en dergelijke?

Overigens is de AC0820/10 wel een fijn apparaat. Kan ook zo even in een werkkamer gezet worden gezien het formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TradeMarkNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 22:18:

Maar de capaciteit van de meeste bevochtigers is weer te klein voor mijn 50m2 waardoor ik weer eerder bij een 2-in-1 apparaat kom. Ik vind de opties van Philips ook wel interessant, zoals de AC2887 en AC2729.
Als het je niet gaat om geurtjes is juist de AC0820/10 een optie voor je. Leuke prijs ook. Er zit geen koolstoffilter in, dus voor geuren doet het niets. Wel voor frissere lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
Mijn Winix U300 staat nu bijna een jaartje te draaien op mijn slaapkamer. In deze zware weken qua hooikoorts voor mij (april en begin mei heb ik altijd het meeste last) heb ik er wel profijt van, maar ik houd wel nog klachten. Maar ik houd ook altijd de hele dag de ramen open boven, want dat vind ik toch wel het prettigste.

Qua filteren van geuren vind ik het altijd wel grappig dat het apparaat ook frisse geuren probeert te verwijderen. De geur van een douche op de badkamer, of een deo luchtje in de morgen kan het apparaat al ertoe bewegen automatisch harder te gaan draaien.

Ik heb de filter cassette nu al een paar keer stofvrij gemaakt door het met een stofzuiger af te zuigen (het apparaat verzamelt een behoorlijke hoeveelheid stof die op het buitenste filter wordt afgevangen), maar verder het filter niet schoongemaakt. Volgens de handleiding zou je dit na 3 maanden moeten doen. De verschillende andere filters zou je met lauw water kunnen schoonmaken. Maar hoe je dit doet en het filter demonteert, staar nergens beschreven. Het apparaat zou ook een indicatie geven (ledje) wanneer het filter moet worden vervangen, maar dat heeft na bijna een jaar nog niet gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
THE_BASE schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:32:
[...]

Als het je niet gaat om geurtjes is juist de AC0820/10 een optie voor je. Leuke prijs ook. Er zit geen koolstoffilter in, dus voor geuren doet het niets. Wel voor frissere lucht.
Oeh bedankt voor het onder de aandacht brengen van dat model, die had ik nog niet gezien. Geuren zijn inderdaad niet het belangrijkste, vooral de frissere lucht. Volgens de specificaties zou hij mijn ruimte van 50m2 moeten kunnen reinigen, maar ik lees toch ook vaak ervaringen dat het daadwerkelijke oppervlak lager ligt dan de opgegeven specificaties. Volgens een meting van Coolblue is het bv al Max 38m2. Maar als ik hem in de buurt van m’n slaapruimte zet, pakt ie in ieder geval dat deel van de woning, of zie ik dat verkeerd? Maar voor deze prijs zou ik het prima kunnen proberen.

Hoe heb jij hem geplaatst, @THE_BASE ? Moet het apparaat heel ruimte om hem heen hebben? En hoe ervaar jij de geluidsproductie? Dat is voor mij ook wel erg belangrijk. Tenminste, overdag boeit het me niet zoveel maar s nachts wel. Al kan ik hem ook voor het slapen gaan natuurlijk even vol aanzetten.

[ Voor 7% gewijzigd door TradeMarkNL op 25-04-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TradeMarkNL schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:08:
[...]
Hoe heb jij hem geplaatst, @THE_BASE ? Moet het apparaat heel ruimte om hem heen hebben? En hoe ervaar jij de geluidsproductie? Dat is voor mij ook wel erg belangrijk. Tenminste, overdag boeit het me niet zoveel maar s nachts wel. Al kan ik hem ook voor het slapen gaan natuurlijk even vol aanzetten.
Ik zal m’n huidige ervaring met je delen, ik hem het apparaat sinds vanmorgen.

Aangesloten in de slaapkamer. Die is zo’n 4,5 meter bij 4,5 meter, dus 20 vierkante meter. Dat kan hij prima aan voor allergieën volgens Coolblue, dat had ik inderdaad gezien. Voor het filteren kan het volgens Philips 49 vierkante meter aan.

Na een half uur op paars te hebben gestaan, wat staat voor redelijk, werd het al snel blauw. Dat staat voor goede kwaliteit. De hele dag blauw geweest tot ik de ramen even open en dicht deed als test. Ook bij het wapperen van een kussen er direct boven resulteerde in een hogere stand. De hele dag heeft het op Auto gestaan. Zo’n uur voordat we naar de slaapkamer zijn gegaan even op de hoogste stand gezet (je hebt dus Nacht, Auto en Turbo) en merk dat ik beter door de neus kan ademen, voor nu althans. Deze nacht zal het leren, ik zal er morgen op terugkomen.

De hele dag stond hij bij een contactdoos tegen de muur, las net dat wat centraler in de kamer beter is. Dat is natuurlijk niet handig, dus dat doe ik alleen wanneer ik een uur voor het slapen Turbo inschakel.

Qua geluid ben ik positief verrast. Waar het tijdens mijn testen in september vorig jaar wat tegen viel, is deze erg stil. In nachtstand hoor ik echt vrijwel niets, op automatisch is het een zeer zacht geluid. Alleen bij turbo, maar dat is geen probleem.

Overigens zie ik nu dat de ring paars is, dus het in bed stappen zal resulteren in stofverplaatsing van het dekbed en dat wordt opgemerkt.

Al met al ben ik voor deze prijs (ongeveer 130 euro) positiever dan wat ik vorig jaar heb getest voor zo’n 300 euro aan apparaten. Zoals gezegd zal ik morgen de bevindingen melden van de nacht.

[ Voor 5% gewijzigd door THE_BASE op 25-04-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

PatrickC schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:56:
. Het apparaat zou ook een indicatie geven (ledje) wanneer het filter moet worden vervangen, maar dat heeft na bijna een jaar nog niet gebrand.
Dat lampje gaat echt wel branden hoor. Bij mij pas na anderhalf jaar. Zal beetje afhangen van hoeveel er gefilterd moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Terugkomend op de Philips AC0820/10 voor de geïnteresseerde(n) na een nachtje slapen:

Zeer stil apparaat, heel erg fijn dat je hem echt vrijwel niet hoort. Het is echt focussen om het apparaat te horen.

Toen we het bed in stapten wilde het nog een andere kleur aangeven: stof gedetecteerd lijkt mij. Uiteindelijk werd dat blauw: goede lucht.

Mijn partner met hooikoorts werd wakker en merkte niets anders dan anders, althans: niet na één nachtje slapen. Ik heb wél de hele nacht het gevoel gehad dat ik meer lucht via de neus kreeg, alsof m’n neus meer open stond. Tijd zal leren of het inderdaad werkt, nog maar een paar nachten testen en dan een nachtje zonder.

Enige vervelende: in de nachtstand is het lampje gedimd. Maar nog altijd veel te fel. Je merkt het bij veel van die apparaten, ik vraag me werkelijk af waarom ik ‘s nachts zou willen weten wat de waardes zijn, persoonlijk hoeft dat niet voor mij, dus liever uit. Aangezien dat niet kan: een waxinelichtje past er precies over heen: opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Bedankt voor je ervaring! Fijn dat het geluid meevalt en stom van dat lampje inderdaad. Maar zoals je zegt is daar vaak wel wat op te verzinnen plus ik vraag me af of ik hem sowieso in de nacht aan zou hebben. Ook kan ik het me heel goed voorstellen dat het apparaat niet meteen na een dag het maximale resultaat oplevert?

Voor nu twijfel ik vooral nog of een reiniger of bevochtiger de meeste van m’n klachten (droge keel in de nacht, soms wat verstopte neus) gaat wegnemen. Ik heb ook wel hooikoorts, maar vooral buiten en dat trekt binnen meestal wel langzaam weg.

Maar een bevochtiger kiezen is een nog grotere hel dan reiniger. Maken of meer lawaai of vergen meer onderhoud, spetteren en laten of witte poeder achter (ultrasonic) of zijn schadelijk (ionisator). Kortom daar is altijd we iets mee. Maar als bevochtiger kom ik dan bv uit op iets als de Philips HU4816.

Lang verhaal kort: ik zal iets moeten uitproberen en desnoods terugsturen. Philips heeft volgens mij wel eens van die 60 dagen op proef acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@TradeMarkNL Wel eens de Venta Airwasher overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
Ja, op zich ook wel een aardige kandidaat @PatrickC. Heb je er toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
TradeMarkNL schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:26:
Ja, op zich ook wel een aardige kandidaat @PatrickC. Heb je er toevallig ervaring mee?
Ja, die gebruik ik al heel lang in de woonkamer, maar dan alleen in de winter om de luchtvochtigheid op peil te houden. Omdat het filter water is, waar een module met heel veel lamellen doorheen draait, heb je wel wat last van verkalking, dus je moet het apparaat geregeld schoonmaken. Verder moet je ook een middeltje toevoegen aan het water om bacterievorming tegen te gaan en dan geregeld ook schoonmaak vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
PatrickC schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:50:
[...]

Ja, die gebruik ik al heel lang in de woonkamer, maar dan alleen in de winter om de luchtvochtigheid op peil te houden. Omdat het filter water is, waar een module met heel veel lamellen doorheen draait, heb je wel wat last van verkalking, dus je moet het apparaat geregeld schoonmaken. Verder moet je ook een middeltje toevoegen aan het water om bacterievorming tegen te gaan en dan geregeld ook schoonmaak vloeistof.
Oke, maar wel tevreden met het resultaat? Geeft ie toevallig ook nog een verkoelend effect? Dat zou ik wel mooi meegenomen vinden aangezien het vrij snel warm is bij mij binnen. Ik woon op 50m2 dus dan moet ik wel meteen de LW45 hebben van in de 309 euro. En daar neem ik toch liever minder snel een gok mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TradeMarkNL schreef op zondag 26 april 2020 @ 15:14:
Maar een bevochtiger kiezen is een nog grotere hel dan reiniger. Maken of meer lawaai of vergen meer onderhoud, spetteren en laten of witte poeder achter (ultrasonic) of zijn schadelijk (ionisator). Kortom daar is altijd we iets mee. Maar als bevochtiger kom ik dan bv uit op iets als de Philips HU4816.

Lang verhaal kort: ik zal iets moeten uitproberen en desnoods terugsturen. Philips heeft volgens mij wel eens van die 60 dagen op proef acties.
Ook een bevochtiger heb ik geprobeerd. Bleek achteraf hier rond de 50% te zitten, dus deed geen tot amper werk.

Let wat Philips betreft op als je voor 60 dagen gaat. Schijnt enorm veel administratief gezeur te zijn, zoek maar eens op Google. Zou dan eerder gewoon binnen 30 dagen retourneren.

Of zo’n apparaat wat dagen nodig heeft om in te komen is me eigenlijk niet duidelijk, we proberen het gewoon een weekje en daarna een nachtje niet.

Vandaag ook verder gekeken naar apparaten met koolstoffilter, maar die zijn of vrij groot of vrij prijzig. Heb dan liever de compacte AC0820/10 zonder koolstof. Wat ik mij afvraag en geen antwoord op kan vinden:

Wat zorgt er nou écht voor die frisse lucht: is dat een überhaupt een luchtreiniger met HEPA-filter of heb je daar toch dat koolstoffilter voor nodig. Ik merk namelijk wel dat de lucht vorig jaar met uitgebreide apparaten wat frisser leek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
TradeMarkNL schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:38:
[...]

Oke, maar wel tevreden met het resultaat? Geeft ie toevallig ook nog een verkoelend effect? Dat zou ik wel mooi meegenomen vinden aangezien het vrij snel warm is bij mij binnen. Ik woon op 50m2 dus dan moet ik wel meteen de LW45 hebben van in de 309 euro. En daar neem ik toch liever minder snel een gok mee.
Zoals al aangegeven gebruik ik de Venta alleen om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen als in de winter de centrale verwarming voor te droge lucht binnen zorgt. Als de luchtvochtigheid richting 30 gaat, dan zet ik ‘m aan en dan is binnen enkele uren deze weer tussen de 40%-50%. Als je ‘m dan op de laagste stand laat draaien, dan blijft de luchtvochtigheid constant. Ik heb volgens mij het kleinere type en ik schat mijn woonkamer ook wel in op zo’n 50m2. Voor mijn hooikoortsklachten heb ik ‘m eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
PatrickC schreef op zondag 26 april 2020 @ 20:15:
[...]

Zoals al aangegeven gebruik ik de Venta alleen om de luchtvochtigheid omhoog te krijgen als in de winter de centrale verwarming voor te droge lucht binnen zorgt. Als de luchtvochtigheid richting 30 gaat, dan zet ik ‘m aan en dan is binnen enkele uren deze weer tussen de 40%-50%. Als je ‘m dan op de laagste stand laat draaien, dan blijft de luchtvochtigheid constant. Ik heb volgens mij het kleinere type en ik schat mijn woonkamer ook wel in op zo’n 50m2. Voor mijn hooikoortsklachten heb ik ‘m eigenlijk nog nooit geprobeerd.
Duidelijk, de Venta LW 25 is dan misschien wel een goeie optie. Die werkt tot 40m2 volgens de specs maar is met 229€ nog te betalen/proberen. 100 euro meer voor de 75m2-variant dan weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TradeMarkNL

TradeMarkNL

Videoproducer
THE_BASE schreef op zondag 26 april 2020 @ 19:20:
[...]

Ook een bevochtiger heb ik geprobeerd. Bleek achteraf hier rond de 50% te zitten, dus deed geen tot amper werk.

Let wat Philips betreft op als je voor 60 dagen gaat. Schijnt enorm veel administratief gezeur te zijn, zoek maar eens op Google. Zou dan eerder gewoon binnen 30 dagen retourneren.

Of zo’n apparaat wat dagen nodig heeft om in te komen is me eigenlijk niet duidelijk, we proberen het gewoon een weekje en daarna een nachtje niet.

Vandaag ook verder gekeken naar apparaten met koolstoffilter, maar die zijn of vrij groot of vrij prijzig. Heb dan liever de compacte AC0820/10 zonder koolstof. Wat ik mij afvraag en geen antwoord op kan vinden:

Wat zorgt er nou écht voor die frisse lucht: is dat een überhaupt een luchtreiniger met HEPA-filter of heb je daar toch dat koolstoffilter voor nodig. Ik merk namelijk wel dat de lucht vorig jaar met uitgebreide apparaten wat frisser leek te zijn.
Oke ja hier is de vochtigheid net boven de 30 procent, dus dat mag wel wat omhoog. Ik weet niet hoe dat andere maanden is want heb die meter pas.

Goed punt van die 60 dagen. Na 30 dagen heb ik natuurlijk ook wel een idee. Welk filter exact voor de frisse lucht zorgt weet ik ook niet. Als ik het tegenkom hoor je het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TradeMarkNL schreef op zondag 26 april 2020 @ 21:43:
[...]

Goed punt van die 60 dagen. Na 30 dagen heb ik natuurlijk ook wel een idee. Welk filter exact voor de frisse lucht zorgt weet ik ook niet. Als ik het tegenkom hoor je het.
Weer een stukje verder in het nooit-eindigend onderzoek: een ionisator zorgt voor de frisse lucht. Logisch ook, dat verspreidt druppeltjes door de ruimte.

Zit niet in de instap-modellen, maakt me ook niets uit. Ik weet nu het verschil in elk geval tussen een 800-serie en de rest: het koolstoffilter voor nare luchtjes.

Update:

Inmiddels ook de Xiaomi Air Purifier 3H in huis. Na vele lovende recensies dacht ik maar wat meer te investeren voor een goed apparaat. Vol verwachting klopte mijn hart toen de bezorger woensdag voor de deur stond.

Ik stond te popelen het uit te maken, en zo deed ik. Gelijk neergezet en aangesloten. Werkt super via de Mi Home-applicatie. Echter blijft het OLED 002 aangeven, heel af en toe 003 en soms 001. Alsof de lucht niet zuiverder kan.

Dus een kleine test: even lekker wapperen met een stoffig kussen: geen enkele reactie. Zet ik de Philips AC0820 er naast, gaat deze direct op rood. Best vreemd, want de Xiaomi zou ook op geuren en dergelijke moeten reageren.

Dan maar in de buurt zetten tijdens het koken, wederom slaat de Philips zeer snel aan en de Xiaomi doet niets, ik moest de koekenpan echt bij het apparaat houden voor het wat ging doen. Het enige voordeel is wel: het elimineert de geuren tijdens en na het koken, dat doet Philips niet.

Terug naar de slaapkamer, want het voor dient in ons geval: Xiaomi doet er niets, Philips gaat op paars wat betekent dat de lucht ietwat verontreinigd is.

Best vreemd, een apparaat van 215,- euro met lovende recensies dat niet tegen een apparaat van 129,95 euro op kan, althans niet in onze situatie. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat de paar mindere reviews (welke inderdaad aangeven dat het OLED continue op of rond 002 blijft staan) ook recht van spreken hebben. Ik had anders verwacht.

We laten de voordelige Philips lekker staan in de slaapkamer, ik had het fijn gevonden als geuren (tijdens het slapen) ook werden geëlimineerd, maar ook zonder is dat te overzien. Bijkomend voordeel is dat de Philips inmiddels voor 71,99 euro te krijgen was, wat de aankoop nog interessanter maakt.

[ Voor 59% gewijzigd door THE_BASE op 01-05-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06 18:13
Ben toch wel benieuwd

Philips AC0820
VS
Winx Zero-n

Mijn zoontje van 4 heeft extreem veel last van huisstofmijt, we hebben de maatregelen genomen in ons huis. Maar dit lijkt me een fijne upgrade erbij.

Zelf heb ik last van extreem hooikoorts en verstopte neuzen in de ochtend. Welke devices zouden jullie mij aanraden?

Als dit dan goed werkt, wil ik iets groters plaatsen in de woonkamer. Ben nu eenmaal omringd door pollen en diverse grassoort en boomsoorten (kan ik niks aan doen€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jzoin2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:03:
Ben toch wel benieuwd

Philips AC0820
VS
Winx Zero

Mijn zoontje van 4 heeft extreem veel last van huisstofmijt, we hebben de maatregelen genomen in ons huis. Maar dit lijkt me een fijne upgrade erbij.

Zelf heb ik last van extreem hooikoorts en verstopte neuzen in de ochtend. Welke devices zouden jullie mij aanraden?

Als dit dan goed werkt, wil ik iets groters plaatsen in de woonkamer. Ben nu eenmaal omringd door pollen en diverse grassoort en boomsoorten (kan ik niks aan doen€
Beiden in huis en in huis gehad. Vorig jaar de Winix Zero en inmiddels klaar met mijn zoektocht met de Philips AC0820, welke voor mij nu absoluut goed bevalt.

Ik kan je vertellen dat de Philips in elk geval voldoet voor een normale slaapkamer, de lucht is fris en pollen, bacteriën en stof worden zoveel mogelijk geëlimineerd.

De Winix Zero zal net even wat extra's doen, daar zit een heel goed filter in, beter dan in de Philips. Ook geuren worden hierdoor verwijderd. Als je een allergie hebt zal ik zeker gaan voor een Winix. In ons geval doen we het meer voor de gezondheid en een betere nachtrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
99 (met ing punten) vs 159 euro hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jzoin2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:47:
99 (met ing punten) vs 159 euro hmm
Ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar goede gezondheid is toch wel 60,- euro waard voor mij.

En anders beiden proberen.

Ik had mazzel dat de Philips 71,99 euro was, inmiddels weer 149,99 bij Philips zelf en 99,- bij ING.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
True ik wil er gelijk twee, vandaar ;)
Waar had jij die actie vandaan btw?

[ Voor 32% gewijzigd door jzoin2 op 06-05-2020 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
jzoin2 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 21:53:
True ik wil er gelijk twee, vandaar ;)
Waar had jij die actie vandaan btw?
Hij was in de aanbieding van 149,99 voor 119,99 via Philips. Daarnaast had ik nog een kortingsbon van 40%, daardoor kwam het op 71,99 euro.

De prijs op Philips (en elders) is weer zo'n 149 euro.

Edit: inmiddels bij Coolblue weer 129,99 euro.
https://www.coolblue.nl/p...60/philips-ac0820-10.html

[ Voor 12% gewijzigd door THE_BASE op 07-05-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzoin2
THE_BASE schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Hij was in de aanbieding van 149,99 voor 119,99 via Philips. Daarnaast had ik nog een kortingsbon van 40%, daardoor kwam het op 71,99 euro.

De prijs op Philips (en elders) is weer zo'n 149 euro.

Edit: inmiddels bij Coolblue weer 129,99 euro.
https://www.coolblue.nl/p...60/philips-ac0820-10.html
o das wel nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 09:03
Vanwege zowel droge lucht in de winter als hooikoorts in deze tijd van het jaar met aandacht deze hele thread gelezen. Ik zou het liefst reiniging en bevochtiging combineren in een apparaat dat simpelweg een plek in mijn huis krijgt.

Mijn keuze lijkt nu te vallen op: https://www.coolblue.nl/product/788702/sharp-kc-d50eu-w.html
Stevige prijs en vervangen van filter maar het gemak en de kwaliteit staan voor mij in dit geval voorop

Iemand hier ervaring mee of een mening over? Of zelfs een ander apparaat wat een betere prijs/kwaliteit biedt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 14:42
THE_BASE schreef op zondag 26 april 2020 @ 22:21:
[...]

Weer een stukje verder in het nooit-eindigend onderzoek: een ionisator zorgt voor de frisse lucht. Logisch ook, dat verspreidt druppeltjes door de ruimte.

Zit niet in de instap-modellen, maakt me ook niets uit. Ik weet nu het verschil in elk geval tussen een 800-serie en de rest: het koolstoffilter voor nare luchtjes.

Update:

Inmiddels ook de Xiaomi Air Purifier 3H in huis. Na vele lovende recensies dacht ik maar wat meer te investeren voor een goed apparaat. Vol verwachting klopte mijn hart toen de bezorger woensdag voor de deur stond.

Ik stond te popelen het uit te maken, en zo deed ik. Gelijk neergezet en aangesloten. Werkt super via de Mi Home-applicatie. Echter blijft het OLED 002 aangeven, heel af en toe 003 en soms 001. Alsof de lucht niet zuiverder kan.

Dus een kleine test: even lekker wapperen met een stoffig kussen: geen enkele reactie. Zet ik de Philips AC0820 er naast, gaat deze direct op rood. Best vreemd, want de Xiaomi zou ook op geuren en dergelijke moeten reageren.

Dan maar in de buurt zetten tijdens het koken, wederom slaat de Philips zeer snel aan en de Xiaomi doet niets, ik moest de koekenpan echt bij het apparaat houden voor het wat ging doen. Het enige voordeel is wel: het elimineert de geuren tijdens en na het koken, dat doet Philips niet.

Terug naar de slaapkamer, want het voor dient in ons geval: Xiaomi doet er niets, Philips gaat op paars wat betekent dat de lucht ietwat verontreinigd is.

Best vreemd, een apparaat van 215,- euro met lovende recensies dat niet tegen een apparaat van 129,95 euro op kan, althans niet in onze situatie. Ik kan dan ook niet anders concluderen dat de paar mindere reviews (welke inderdaad aangeven dat het OLED continue op of rond 002 blijft staan) ook recht van spreken hebben. Ik had anders verwacht.

We laten de voordelige Philips lekker staan in de slaapkamer, ik had het fijn gevonden als geuren (tijdens het slapen) ook werden geëlimineerd, maar ook zonder is dat te overzien. Bijkomend voordeel is dat de Philips inmiddels voor 71,99 euro te krijgen was, wat de aankoop nog interessanter maakt.
Waar zag je hem voor 71,99? ik zie nu alleen prijzen van 149.99 Laat maar erover heen gekeken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvdijk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 14:42
Heb naar aanleiding van dit forum een winix u300 aangeschaft(via marktplaats) nu is mijn vraag, laten jullie een luchtreiniger heel de dag aanstaan bijvoorbeeld op auto, of alleen als je thuis bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

sjoerdvdijk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 07:20:
Heb naar aanleiding van dit forum een winix u300 aangeschaft(via marktplaats) nu is mijn vraag, laten jullie een luchtreiniger heel de dag aanstaan bijvoorbeeld op auto, of alleen als je thuis bent?
Bij mij staat de winix continue aan. Meestal op de nachtstand overigens. Doet dat ding rustig en stil zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noor1987
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-06-2020
Fijne topic die ik met volle interesse heb gelezen.

Ik ben er alleen nog steeds niet uit wat voor mij een geschikte luchtreiniger zal zijn.

Ik heb zowel last van hooikoorts als huisstofmijt allergie. Klachten zijn: jeukende ogen, zere keel, niezen, loopneus die constant dicht zit.

Slaapkamer is: 12m2 alleen hebben we tussen onze slaapkamer en inloopkast geen deur (8m2).Bij elkaar dus 20m2. Ik vermoed ook dat dit de reden is voor de vele huisstofmijt in de slaapkamer.

Ik twijfel nu tussen 3 modellen:
WINIX Zero:kritiekpunt: is met plasmaWave ionisator maar er staat dat deze geen ozon uitstoot. kan ik dit geloven?

WINIX Zero N: kleiner de WINIX Zero, heeft iemand deze toevallig getest?

Philips serie 800: kan deze de lucht in mijn slaapkamer wel reinigen, gezien de slaapkamer eigenlijk uit 2 kamers bestaat.

Welke raden de mensen met kennis van deze apparaten mij aan? Geurfilter is hier niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@Noor1987 Ik gebruik zelf al meer dan een jaar een Winix met PlasmaWave. Ik merk niets van een mogelijke ozon uitstoot. Verder kun je PlasmaWave gewoon uitschakelen. Dat doe ik alrijd ‘s nachts omdat de Plasmawave LED te veel licht geeft in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Laatst online: 27-04 21:39
Door hooikoorts ben ik toch geneigd om een luchtfilter te kopen.

Valt op dat niemand het heeft over de xiaomi air purifier pro

Ik zie dat een user versie 3 heeft gekocht en er niet echt tevreden mee is jammer :\ ik twijfel te erg... rond 150 zijn ze ongeveer allemaal hetzelfde

[ Voor 69% gewijzigd door kitkat007 op 03-06-2020 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Vanwege enorme hooikoortsklachten toch maar weer naar een luchtreiniger gaan kijken. Aantal jaar geleden ook al eens geprobeerd, toen had ik de NeoTec© XJ-3800B. Na een tijd proberen toch terug gestuurd want had niet de indruk dat het hielp.

Toch lees ik steeds vaker positieve reacties over luchtreiniging dus opnieuw een test. Sinds vandaag heb ik de Winix Zero in de slaapkamer staan.

Hij draait nu een paar uurtjes en had zonet nog niet echt de indruk dat de lucht anders is geworden, maar wellicht is het ook niet zo merkbaar? Ga het in elk geval weer een paar weken proberen.

Apparaat ziet er goed uit en qua geluid verwacht ik geen probleem. Mooi rustig in de nachtstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perrush
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-12-2022
Wat is jullie ervaring met het verwijderen van luchtjes ?

Ik zou veronderstellen dat een koolfilter dan het belangrijkste is. Voldoen alle filters met voldoende capaciteit en een koolfilter dan ? Of is geen enkele in staat om luchtjes behoorlijk te verwijderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Heeft iemand ervaring met de PROAIRTECH – ZX9000 Luchtreiniger
? wil deze of een Philips 820, deze heeft geen ionisator, wil hem gebruiken voor slaapkamer van 30m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17-06 14:04
Perrush schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:00:
Wat is jullie ervaring met het verwijderen van luchtjes ?

Ik zou veronderstellen dat een koolfilter dan het belangrijkste is. Voldoen alle filters met voldoende capaciteit en een koolfilter dan ? Of is geen enkele in staat om luchtjes behoorlijk te verwijderen ?
'Luchtjes' komen altijd ergens vandaan. Filters gebruiken is symptoom bestrijding.

Dat gezegd hebbende - ja, koolstof filters zijn een goede start. Weet wel dat deze na verloop van tijd verzadigd raken en je ze moet vervangen.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-03 11:34

Ad-

brutus26 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 14:20:
Heeft iemand ervaring met de PROAIRTECH – ZX9000 Luchtreiniger
? wil deze of een Philips 820, deze heeft geen ionisator, wil hem gebruiken voor slaapkamer van 30m2
Ja bevalt goed, is mooi stil. Laatst een oude kast in de was gezet (dat ruikt), het ding begon onmiddellijk harder te draaien (dan wel hoorbaar). Wat voor op de slaapkamer ook wel handig is: het ding kijkt naar hoeveel licht er is, wanneer het donker is gaat hij automatisch op standje stil. Het ding is uitverkocht bij BOL, nog wij bij de (importeur?) te krijgen: https://proairtech.nl/product/proairtech-zx-9000/

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitkat007
  • Laatst online: 27-04 21:39
Ik ben nog erg tegen alle machines die iets hebben met een ionisator... jaren geleden werd het ook hard gepusht maar later bleek het ozon te creeeren en dus nog slechter was dan er helemaal geen een hebben.

Ik zie niet in wat er nu veranderd is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mccm79
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-06-2020
Ik ben benieuw welk apparaat op dit moment het beste uit de test komt qua luchtzuivering?

Ik heb sinds enkele weken een grote progenion en ben zoooo ontzettend teleurgesteld!

Hij staat in onze keuken van 4x6.
Ik heb de wasemkap regelmatig aan, lucht regelmatig, stofzuig elke dag en dweil regelmatig.

Na enkele weken dit apparaat op de hoogste stand 24/7 merk ik geen enkel verschil.

Het ruikt nog steeds muf, vies en oud.

Onze zoon met astma en hooikoorts en dochter met hooikoorts zijn, en ik verzin dit niet, sinds we dit ding hebben staan al non stop aan het snotteren en niet zo’n beetje ook. Geen enkel effect dus! Bijna 200 euro, hup, in de prullenbak.

Echt ik baal enorm.

En ik dacht ook nog dat ik goed onderzoek had gedaan van te voren.

Ik heb een review op hun website geplaatst, maar die moet eerst door hun goedgekeurd worden, dus ik ben benieuwd of die review er komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Aangezien ik de laatste tijd steeds meer last heb van hooikoorts ook maar eens aan het kijken naar verschillende opties.

Nu had ik al hier langs zien komen de:
Philips AC0820
Winx Zero-n

Licht is wel een dingetje, dus als die Philips de hele tijd licht blijft geven valt die al snel af.

Op Amazon kom ik ook nog heel veel Levoit tegen, alleen voor de rest is er in Nederland bijna niets over te vinden. Iemand nog ervaring met dit merk? Zat te kijken dan naar de LV-H132.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55
Ik heb een Netatmo binnenmeter en iedere keer geeft deze melding dat de lucht de hoge co2 waardes bevat. Ongeveer 2200 ppm als ik 's morgens wakker wordt. Ik heb daarop een Xiaomi geprobeert (de 2H). Deze doet niets. Althans de co2 waarde gaat niet omlaag. Mijn airco (splitunit) zou ook een luchtzuiverende functie moeten hebben. Die 's nachts eens laten draaien. Doet ook niets. Ben ik nu gek?

Ik heb er geen last van, maar als een apparaat zichzelf verkoopt als luchtreiniger dan moet het in deze geschetste situatie ook wat doen toch? Buiten dat de co2 waarde te hoog is ruikt het ook muf als ik na het ontbijt weer de slaapkamer binnenstap.

Raampje open 's nachts kan niet. Het is een kiepraam en als die open staat wil het rolgordijn er niet meer voor langs. Er zit wel een rooster in het raam wat altijd open staat, maar schijnbaar doet dat dus niets.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
@rimave Een luchtzuiveraar of airco verandert niets aan CO2, daarvoor moet je meer ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-06 23:40
Ik ben ook op zoek naar een luchtontreiniger . Zelf zie ik de prijs van de xiaomi 3H als bovengrens.
Ik denk dat de luchtkwaliteit hier redelijk acceptabel is, maar we hebben beide een beetje last van hooikoorts, en een luchtonreiniger zou er ook voor kunnen zorgen dat er iets minder stof ophoopt.

Gebasseerd op de reviews die ik heb gelezen zijn de fans / filter v/d xiaomi prima, maar is het probleem dat die na 3 uur automatisch auto gaat, en de auto mode is niet zo goed. Weet iemand of dit bij de 3h is verholpen ? Ik kan dit namelijk online niet vinden. Wel heb ik al een work around gevonden voor dit probleem ( meerdere cyclussen instellen , dus bijv van 12:00 tot 15:00 op HIGH en dan weer van 15:05 tot 18:00 op high ETC. )
Nu wil ik hem natuurlijk niet altijd op High hebben, maar dit kan wel een fix zijn voor wanneer er niemand thuis is.

Nu vraag ik af of je het filter ook kan hergebruiken als het apparaat aangeeft dat die vervangen moet worden. Nu boeit fijnstof mij namelijk niet heel veel, maar gaat het dus vooral om pollen / stof . Dan ben ik van mening dat ik wel ietjes langer met een filter kan doen dan 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damocles.NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 12:47
Ik heb al tijden na het slapen last van hoofdpijn, neus dicht en snotterig. Nou heb ik onlangs een sinitus operatie gehad vanwege verstopte holtes.

Ook heb ik hooikoorts en huisstofmijt allergie. Hele topic gelezen en toch nog niet echt een keuze kunnen maken. Ik vind het idee van de frisse berglucht ook wel fijn klinken. Maar welke moet het nou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Onze zoon is blijkbaar extreem allergie voor Huisstofmijt.
Dus wil ik ook zo'n ding.
Ik heb er nu 2 op de huidige shortlist staan. de Philips AC1214/10 en de WInix zero pro.

De Winix is denk het betere apparaat. Grootste nadeel is wel dat deze niet op afstand te bedienen is en je er maar van uit moet gaan dat het apparaat doet wat ie moet doen. Ik wil er namelijk 1 in zijn slaapkamer (12m2) en 1 in ons vakantiehuis (40m2 met de serredeur dicht). Voor die laatste is het dus handig dat je hem per app aan en uit kan zetten. En voor zijn kamer vind ik het wel prettig om te zien of het apparaat 'iets' doet.

@d0nny41 De Xiaomi 3H heb ik ook overwogen. Echter is die auto mode heel erg irritant. Ik ben ook erg benieuwd of die setting er bij de 3H uit is. Anders was dat denk ook een goed alternatief voor in het vakantiehuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@readytoflow ik heb de Winix en die staat gewoon altijd aan. Ik merk dat ik minder allergisch ben (hooikoorts) maar het is zeker niet weg. De dag/nachtmodus werkt goed en hij gaat ook wat sneller draaien als hij stof opmerkt. Erg tevreden over.

Ben groot domotica fanaat en vond het wel wat ingewikkeld om iets te nemen wat niet bedienbaar was maar mis het totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Nou, het gaat mij vooral om de ‘auto-modus’ van deze apparaten. Deze schijnen toch niet heel goed te werken. Dus als je ‘m dan zelf gewoon op afstand kan ‘overrulen’ zodat het apparaat de lucht voor t slapen gaan even vol
Reinigt (of als we naar t vakantiehuis gaan alvast reinigen voor aankomst) dan lijkt me dat dus wel een handige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
De ‘auto-modus’ van mijn Winix U300 werkt prima, soms zelfs een beetje te goed. Een fris geurtje wordt ook gezien als geur die moet worden verwijderd en dan gaan de ventilatoren ook harder draaien. Ik heb ‘m verder 24x7 aan staan op de slaapkamer. Enige probleem is de led verlichting ‘s nachts. Deze is voor de PlasmaWave functie erg fel in het donker en ook nog eens ‘pulserend’. Dus die functie zet ik ‘s nachts dan maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Hen de zero pro binnen. Maar ja en nu :9

Zie de kleur veranderen. Heb ‘m eerst nachtje op omze kamer gezet nu. Geen last vh apparaat gehad. Is erg stil inderdaad. Maar of ik
Er wat van gemerkt heb? Lastig te zeggen.
Eigenlijk zou ik toch wel het resultaat willen zien. Maar een losse luchtmeter is erg duur. En de winix zero pro is wel een apparaat dat stil is, hepa filter, koolstoffilter en (soort)ionisatie heeft voor een redelijke prijs.

Maar wel gek eigenlijk dat je er maar vanuit moet gaan dat t werkt.

Hoe gaan jullie eigenlijk om met deze dingen? Als t voor allergieën is heb je toch eigenlijk minimaal 2 Of 3 van deze apparaten nodig in huis?
Woonkamer
Slaapkamer
Werkkamer/kamer kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickC
@readytoflow Als je het wilt controleren dan zul je een luchtkwaliteitmeter aan moeten schaffen, maar dan moet die wel betrouwbaar zijn en is dan waarschijnlijk erg duur. Het enige wat je wel zelf kunt controleren is het afvangen van stof, want ik maak mijn filter regelmatig schoon en dan zie je hoeveel stof deze heeft opgevangen.

Ik heb er alleen maar eentje in de slaapkamer staan. Daar had ik in huis namelijk het meeste last van hooikoorts klachten, waarschijnlijk omdat daar altijd de ramen open staan. Ik merk dat mijn klachten minder zijn, maar ook dat is moeilijk te bewijzen, want misschien waren er wel minder pollen waarvoor ik allergisch ben op dat moment in de lucht.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste