Toon posts:

complete leek: tot winkel omgebouwde fiets en zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben een complete leek die de zon niet door de panelen ziet.

Ik ben zinnens om in de nabije toekomst met een fiets-koffiebar te beginnen, Via het internet zijn er bestaande modellen te vinden met zonnepanelen in het dak (bijvoorbeeld: https://wheelyscafe.com/). Omdat ik nog niet besloten heb of ik zo'n kant en klaar ding wil kopen of er één te laten maken, is mijn vraag welke zonnepanelen hiervoor het meest geschikt zijn.
Wat ze minstens moeten aandrijven, zijn een laptop (constant), een smartphone, een electrisch pompje voor de waterkraan, en led-verlichting. Het is de bedoeling om een vaste standplaats in te nemen, 12u/dag.

Iemand een idee hierover?

Alvast hartelijk bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-06-2016 19:48)

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 22:29

P_Tingen

omdat het KAN

Hangt een beetje van de maten af denk ik. Standaardmaat voor een zonnepaneel is iets van 1.60 x 0.99 m, maar ze zijn ook in andere maten te krijgen. Voor een fietsbar wil je denk ik een zo hoog mogelijke opbrengst hebben, gezien de apparatuur die je wil aansturen + tijd.

Die wheelys zijn trouwens electrische fietsen en zullen dus een accu aan boord hebben. Als je je apparatuur via een accu aanstuurt (lijkt me handig; een flinke wolk en je vermogen keldert naar beneden) komt het iets minder precies allemaal; zolang basisvermogen + in de loop van de dag opgewekt vermogen maar goed genoeg is, red je het wel.

Maar als je toch al met een accu gaat werken, kun je je ook afvragen of je überhaupt een zonnepaneel erop wil hebben; alleen met een of twee flinke accu's is een stuk simpeler en vermoedelijk goedkoper.

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 22:29

P_Tingen

omdat het KAN

Hangt een beetje van de maten af denk ik. Standaardmaat voor een zonnepaneel is iets van 1.60 x 0.99 m, maar ze zijn ook in andere maten te krijgen. Voor een fietsbar wil je denk ik een zo hoog mogelijke opbrengst hebben, gezien de apparatuur die je wil aansturen + tijd.

Die wheelys zijn trouwens electrische fietsen en zullen dus een accu aan boord hebben. Als je je apparatuur via een accu aanstuurt (lijkt me handig; een flinke wolk en je vermogen keldert naar beneden) komt het iets minder precies allemaal; zolang basisvermogen + in de loop van de dag opgewekt vermogen maar goed genoeg is, red je het wel.

Maar als je toch al met een accu gaat werken, kun je je ook afvragen of je überhaupt een zonnepaneel erop wil hebben; alleen met een of twee flinke accu's is een stuk simpeler en vermoedelijk goedkoper.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Maar om koffie te zetten zul je toch ook ergens stroom vandaan moeten halen ? En niet weinig ook, sterker nog, daarbij vergeleken is de stroom die je nodig hebt voor een laptop, smartphone, pompje of ledverlichting verwaarloosbaar.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordKnox
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-09 20:43

LordKnox

Opperbaas.

u_nix_we_all schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:36:
Maar om koffie te zetten zul je toch ook ergens stroom vandaan moeten halen ? En niet weinig ook, sterker nog, daarbij vergeleken is de stroom die je nodig hebt voor een laptop, smartphone, pompje of ledverlichting verwaarloosbaar.
Nja, in theorie heb je alleen water, vuur en koffiebonen nodig. Ik ga er vanuit dat de koffie-fiets geen koffie uit een apparaatje is maar verse koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:23

Standeman

Prutser 1e klasse

iamjustin schreef op maandag 13 juni 2016 @ 15:38:
[...]

Nja, in theorie heb je alleen water, vuur en koffiebonen nodig. Ik ga er vanuit dat de koffie-fiets geen koffie uit een apparaatje is maar verse koffie.
Kleinere professionele koffieapparaten hebben vaak een (piek)vermogen van 2 tot 3 kW.
De wat flinkere jongens bijna 7kW. Dat is zeker wel iets om rekening mee te houden met je setup.

Ik neem niet aan dat hij een Senseo op een bakfiets monteert :p

[ Voor 30% gewijzigd door Standeman op 13-06-2016 15:48 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het verwarmen van water zal met een gasfles gaan (hoop ik).
De elektrische-fiets-accu afgetopt houden met die belasting (hooguit 50 watt?) zal met een standaard 250 Wp paneeltje + laadregelaar wel lukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Koffie is inderdaad met gasbus. :-)

Wat die accu betreft, die hoort er blijkbaar ook bij, en dan is een zonnepaneel gewoon een vals signaal dat ik 'nen echte' ben, hetgeen als klantenlokkertje wel kan tellen... maar of ik daaraan mee wil doen ...?

Bedankt voor jullie reacties alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:32
Alleen op een paneel draaien werkt niet. Laptop en telefoon hebben zuivere sinus nodig. Dus je zal sowiezo een accu moeten hebben, die kan je laden met een paneel naar keuze. Victron laadregelaartje ertussen en je kan vooruit.
Gebeurt al vaker dit soort setups. Kun je zelf wel maken als je wat handig bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 13 juni 2016 @ 19:48:
Koffie is inderdaad met gasbus. :-)

Wat die accu betreft, die hoort er blijkbaar ook bij, en dan is een zonnepaneel gewoon een vals signaal dat ik 'nen echte' ben, hetgeen als klantenlokkertje wel kan tellen... maar of ik daaraan mee wil doen ...?

Bedankt voor jullie reacties alvast!
Een zonnepaneel scheelt een slok op een borrel qua accu's die je mee moet slepen.

Waarom heb je eigenlijk een laptop mee? Wellicht dat die ook door wat zuinigers te vervangen is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1