Instellen van XMLTV op OpenElec/Kodi/TvHeadEnd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:15
Ik gebruik in mijn woonkamer een Intel Nuc met daarop OpenElec (dus Kodi). TvHeadend draait als add-on binnen OpenElec, en ontvangt het TV signaal via een HDHomeRun die is aangesloten op het Ziggo netwerk. Alles werkt goed; Live-TV, opnemen, Tv-gids, alles doet het. Alleen.... het aantal dagen EPG is beperkt (1 dag), ik wel minimaal 3 dagen hebben.

Ik wil dus méér EPG. Dat kan met XMLTV, alleen ik begrijp niet hoe dat ingesteld moet worden. Binnen de add-on van Tvheadend kan ik de XMLTV source instellen, keuze uit file, url en grabber. Qua grabber moet ik volgens mij een Python script hebben, namelijk tv_grab_nl.py . Maar hoe en waar ik dit moet instellen is me niet duidelijk, en als ik op dit probleem google ben ik niet de enige die het niet begrijpt.

Heeft iemand dit aan de praat, en kan die me een zetje in de goede richting geven?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • OpenElec 6.03
  • TVHeadend 4.08
  • Ziggo DVB-C
  • HDHomeRun
  • Synoloyg DS413 NAS
De Synology zou ik eventueel kunnen inzetten om een grabber te draaien, als dat op de NUC niet wil/kan.

Alle reacties

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-12 16:47
Ik heb er ook een tijdje mee zitten spelen en uiteindelijk de handdoek gegooid en het over een heel andere boeg gegooid. Ziggo biedt immers de gevraagde data ook aan, dus heb me gericht op de software die daar al verantwoordelijk voor was (in mijn geval DVBViewer) en heb nu inderdaad zo'n 3 dagen EPG-informatie. Ook dat is overigens niet helemaal vlekkeloos te noemen, aangezien updates (veranderingen in programmering) niet altijd zichtbaar worden en een reboot nodig is, maar het was in ieder geval een stuk handiger dan xmltv.

Mocht je het toch werkend krijgen, dan volg ik dit topic met gepaste belangstelling uiteraard ;)

iRacing Profiel

• upje
Ik gebruik geen DVBViewer, maar wat heb je kunnen aanpassen dan? Ik krijg van Ziggo via DVB-C maar 1 dag, en ik denk niet dat dit een instelling is in TVheadend. Tot voor kort zat ik bij Telfort (ook DVB-C, maar dan via glasvezel) en daar kreeg ik - zonder iets speciaals in te stellen - zo'n 3 dagen EPG.

• gibraltar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:44
Als je tv_grab_nl wil gebruiken dan moet je een aantal dingen goed instellen: het pad naar tv_find_grabbers moet in PATH staan voor de TVHeadend binary. Vervolgens verschijnt de grabber automatisch in de interface.

Ik heb ooit HorEPG geschreven. Die werkt achterstevoren vergeleken met tv_grab_nl, omdat het script naar TVHeadend XMLTV data pushed in plaats van dat TVHeadend pulled. Je krijgt er gratis de zenderlogo's bij, en voor zeven dagen EPG. Het voordeel boven EPG vanuit het DVB-C netwerk is dat je ook afleveringnummers en -titels krijgt. Dat is handig als je dubbele opnames wil filteren bijvoorbeeld.

Ik heb onlangs de radio EPG functionaliteit toegevoegd en er is een optie om een Synology package te bouwen. Om eerlijk te zijn is de configuratie nog een beetje lastig, en de documentatie is niet helemaal op orde.

• upje
Dat klinkt interessant! Maar... mijn gebrek aan linux-kennis laat me hier echt in de steek. Je hebt netjes alles gedocumenteerd, maar ik kan er niks mee, net zoals tv_grab_nl.py.

Dat is niet jouw fout, maar ik kan de commando's niet plaatsen binnen een context. Moet ik een putty-sessie starten met mijn OpenElec? En dan python setup.py install uitvoeren? En daarna (weer via putty?) horepgd.py draaien met een aantal parameters? Wat moet ik invullen bij "path to TVHeadend XMLTV socket", en bij "path to PID file"? Wat is uberhaupt een PID file?

Begrijp me goed, ik vindt het knap dat je zoiets kunt ontwikkelen, en ik denk dat er veel mensen dankbaar gebruik van maken, maar het is zonder specifieke kennis te ingewikkeld om te gebruiken.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-12 16:47
upje schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 07:56:
Ik gebruik geen DVBViewer, maar wat heb je kunnen aanpassen dan? Ik krijg van Ziggo via DVB-C maar 1 dag, en ik denk niet dat dit een instelling is in TVheadend. Tot voor kort zat ik bij Telfort (ook DVB-C, maar dan via glasvezel) en daar kreeg ik - zonder iets speciaals in te stellen - zo'n 3 dagen EPG.
Als het goed is krijg je bij Ziggo ook langer dan 1 dag. Kijk maar eens in de EPG van je decoder of je TV. Die halen de informatie ook bij Ziggo vandaan en is ook langer dan een dag. Het zit dus wel degelijk in het aangeboden signaal

iRacing Profiel

• gibraltar
upje schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:30:
Dat klinkt interessant! Maar... mijn gebrek aan linux-kennis laat me hier echt in de steek. Je hebt netjes alles gedocumenteerd, maar ik kan er niks mee, net zoals tv_grab_nl.py.
[...]
Ik zal eens kijken of ik een OpenElec add-on kan produceren. Ik zie dat Python3 al aanwezig is, dus wellicht is dat een goed optie.

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Je kan ook horepg gebruiken die tot 2 weken EPG data ophaalt via het Ziggo Horizon platform.

Heb eens eens een versie ervan gepost in het DVB-C topic die een nette .xml eruit gooit die je zowel in tvheadend als DVBviewer of MediaPortal etc etc kan gebruiken.
HorEPG werkt overigens ook direct met TVheadend. Guide daarvan stond ook in het DVB-C topic, moet allemaal niet zo moeilijk te vinden zijn :).

• upje
HorEPG is hierboven ook al genoemd (door de maker notabene). Een guide van HorEPG kan ik niet vinden, tenminste niet op mijn niveau, da's nou net het probleem.

Op tweakers wordt horepg genoemd in [TV Headend] Het grote TV Headend topic en [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5], maar da's nou niet echt kant-en-klaar informatie. Ik ben niet lui, ik vindt mezelf ook nog wel handig met computers, kan Tvheadend aan de praat krijgen, inclusief Qam64, muxes, services en weet ik wat allemaal, maar XMLTV is onduidelijk. Het is duidelijk gericht op mensen met Linux kennis.

Met alle repsect naar de maker, maar op de 1e regel van de documentatie ben ik 'm al kwijt :? .

Ik neem aan dat meerdere mensen hier gebruik van maken, en het zou fijn zijn als ik dat ook zou kunnen, maar dan lukt me alleen als de instructies iets meer Jip-en-Janneke zijn.

De github van horepg, stap 1:
"Use setuptools to install HorEPG: python setup.py install"

Wut? Hoe dan, ik moet neem ik aan eerst iets downloaden, wat dan, moet dit uitgepakt worden, zo ja in welke map? Hoe voor ik dit command uit? Moet dit inderdaad met putty (wat ik vermoed), of met iets anders? Moet ik als een bepaalde gebruiker zijn ingelogd? Dat soort vragen...

[ Voor 25% gewijzigd door upje op 10-06-2016 18:59 ]

• upje
gibraltar schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 17:33:
[...]

Ik zal eens kijken of ik een OpenElec add-on kan produceren. Ik zie dat Python3 al aanwezig is, dus wellicht is dat een goed optie.
Dat zou wel super-de-luxe zijn! Daar ga je vast een heleboel mensen blij mee maken!

• upje
Goed, maar over mijn koudwatervrees heen gestapt, en het volgende geprobeerd:
  • Zip gedwonload van github, uitgepakt
  • Bestanden m.b.v. WinSCP naar Openelec bak gekopieerd, in nieuwe map horepg
  • Met putty een sessie gestart, naar map horepg genavigeerd
  • python setup.py install uitgevoerd
Dat geeft een foutmelding:
Traceback (most recent call last):
File "setup.py", line 1, in <module>
from setuptools import setup, find_packages
ImportError: No module named setuptools
Kennelijk mis ik dus nog een bestand. Hoe kom ik hier aan, wat moet ik nog doen?

• gibraltar
Je mist setuptools, en dat kun je zo installeren. Heel belangrijk is dat je Python 3 installeert, die is ook te vinden in de officiële repo van Synology.

Als je dat eenmaal gedaan hebt moet je deze regels dus uitvoeren
wget https://bootstrap.pypa.io/ez_setup.py -O - | sudo python3
sudo python3 setup.py install

Let op dat er dus python3 staat. De meeste systemen doen dit omdat Python 2 nog best aanwezig is, en je dus een verschil in de commandline moet maken.

• upje
Inmiddels 2 weken verder; het installeren / configureren van een grabber lukt me niet. M'n Linux kennis is hiervoor te beperkt.

Gelukkig is er wel wat gelukt; ik heb nu op mijn (Synology) NAS een task gescheduled die (dagelijks) een kant-en-klaar XMLTV bestand download, uitpakt en naar de juiste map op OpenElec kopieert. Dat werkt allemaal prima. Het enige wat nu nog een raadsel is waarom de EPG gegevens niet worden geupdate; in TVheadend staat een internal grabber met een cron schedule, maar dagelijks updaten ho maar.

Na een (handmatige) reboot van OpenElec wordt het XMLTV bestand wel netjes ingelezen. Resultaat: een EPG voor 7 dagen!

• upje
Voor de degenen die geïnteresseerd zijn: ik heb EPG nu netjes aan de praat onder LibreElec. Sinds kort is er voor LibreElec een add-on voor WebGrabPlus, en dat werkt prima en zonder al te veel gedoe met instellen.

Een aanrader !

• a.appel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2023
Ik ben zeer geinteresseerd in een mogelijkheid om EPG data (liefst 7 of meer dagen) in te lezen binnen DVBLink. DVBLink draait op mijn Synology NAS (DS214+) met een HDHomeRun Extend, met een Ziggo abonnement. Voorheen kreeg ik 3 tot 4 dagen EPG informatie door, tegenwoordig nog maar 1. Ik zoek een manier (en een uitgebreide uitleg) hoe ik dit op kan schroeven naar 7 dagen.

• dirkhimself
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-10 23:48
upje schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 17:57:

Gelukkig is er wel wat gelukt; ik heb nu op mijn (Synology) NAS een task gescheduled die (dagelijks) een kant-en-klaar XMLTV bestand download
mag ik vragen naar de link naar het xmltv.xml bestand dat je download?
Pagina: 1