Basic Desktop

Pagina: 1
Acties:

• Schepje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-07 12:08
Hallo allen,

Graag hoor ik jullie advies over een PC die ik thuis kan gebruiken om mee te werken, werk nu op verschillende laptops. Enige voorkeur is dat het redelijk goedkoop kan blijven in mijn ogen, en een SSD. Daarnaast moet de videokaart gemakkelijk twee schermen ondersteunen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk tekstverwerken, voor werken vanuit huis. Geen zware programma's, enkel standaard programma's die in mijn ogen elk goedwerkende PC moet kunnen runnen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen maximum prijs.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD van zo'n 500GB zal meer dan voldoende zijn verwacht ik, en 8GB ram om te voorkomen dat er moeilijkheden komen zodra ik meerdere programma's tegelijk draai.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken, betaal liever net wat meer voor betrouwbaarheid en garantie.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst zo min mogelijk geluidsoverlast, dus geen PC die opstijgt zodra je meerdere programma's opent. Natuurlijk ook een beetje op de prijs letten :).

Ga je overklokken?
Nee, zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
Graag advies vanuit de kenners, voor een basic desktop waarmee ik voorlopig vooruit kan. Liefst ook een service om alles in elkaar te zetten (incl drivers installeren enzo? >:) )

Eigen opzet:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4500 Boxed€ 83,95€ 83,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 49,95€ 49,95
1Cooler Master N200 Closed€ 43,95€ 43,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 29,95€ 29,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 39,-€ 39,-
1Crucial BX100 250GB€ 79,99€ 79,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 326,79

Zoals waarschijnlijk te zien is, heb ik niet bij elk onderdeel een idee waar ik het over heb. Vandaar mijn adviesvraag, metname over een eventuele videokaart!

Vragen zijn meer dan welkom, jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.

[ Voor 46% gewijzigd door Schepje op 08-06-2016 15:49 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best-buy guides van november, januari, maart en mei.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen. En weer open.

Succes!

• Schepje
br00ky schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:21:
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.

[...]

Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best-buy guides van november, januari, maart en mei.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen. En weer open.

Succes!
Bedankt voor je oplettendheid, volledig terecht! Aangepast :).

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Tip: pak er een BBG bij uit mijn vorige post, want je cpu is veel en veel te zwaar en past niet op het moederbord. Het moederbord past vervolgens niet in de case en je RAM past ook al niet op je moederbord. Als je de BBG van januari pakt (reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016), kun je het basissysteem eigenlijk 1 op 1 overnemen.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

tombo101 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:10:
Hallo allen,

Graag hoor ik jullie advies over een PC die ik thuis kan gebruiken om mee te werken, werk nu op verschillende laptops. Enige voorkeur is dat het redelijk goedkoop kan blijven in mijn ogen, en een SSD. Daarnaast moet de videokaart gemakkelijk twee schermen ondersteunen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk tekstverwerken, voor werken vanuit huis. Geen zware programma's, enkel standaard programma's die in mijn ogen elk goedwerkende PC moet kunnen runnen.

Zoals waarschijnlijk te zien is, heb ik niet bij elk onderdeel een idee waar ik het over heb. Vandaar mijn adviesvraag, metname over een eventuele videokaart!
En dan zet je er vervolgens een 300E i7 in :P
Dat is way way overkill.

Ik zou voor een i3 gaan, maar als je echt alleen wat tekstverwerkt en internet dan kun je zelfs met minder dan dat prima toe

En als je niet gaat gamen kun je waarschijnlijk gewoon de videokaart weglaten.
Op je mobo kun je waarschijnlijk ook besparen zonder er iets op in te leveren.

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 08-06-2016 15:49 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Pelkie
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-11 15:30
Zoals de post hierboven een i7 is voor jou gebruik sowieso overkill. En als je niet gaat gamen kun je ook nog goed met de onboard graphics vooruit.
Verder past het moederbord dat je gekozen hebt niet in de kast die je geselecteerd hebt, de formfactor van het moederbord is ATX en van de kast micro of mini ATX.
Edit, ik zie dat je dit al aangepast hebt terwijl ik het stukje aan het schrijven was.

Verder zou ik zeker voor een SSD gaan, van 256gb moet voldoende zijn maar als je daaraan twijfelt kun je altijd 500gb pakken. Ik heb zelf goede ervaringen met de SSD's van Samsung

[ Voor 8% gewijzigd door Pelkie op 08-06-2016 15:50 ]

• Schepje
br00ky schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:45:
Tip: pak er een BBG bij uit mijn vorige post, want je cpu is veel en veel te zwaar en past niet op het moederbord. Het moederbord past vervolgens niet in de case en je RAM past ook al niet op je moederbord. Als je de BBG van januari pakt (reviews: Desktop Best Buy Guide - januari 2016), kun je het basissysteem eigenlijk 1 op 1 overnemen.
Dank voor je tip. Heb het verwerkt en aangepast!
heuveltje schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:45:
[...]

En dan zet je er vervolgens een 300E i7 in :P
Dat is way way overkill.

Ik zou voor een i3 gaan, maar als je echt alleen wat tekstverwerkt en internet dan kun je zelfs met minder dan dat prima toe

En als je niet gaat gamen kun je waarschijnlijk gewoon de videokaart weglaten.
Op je mobo kun je waarschijnlijk ook besparen zonder er iets op in te leveren.
Zoals ik al zei :P, niet echt verstand van alle zaken haha. Dank voor je advies, dan laat ik de videokaart even uit beeld. Neem aan dat de 2 schermen dan nog wel kunnen?
Pelkie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:49:
Zoals de post hierboven een i7 is voor jou gebruik sowieso overkill. En als je niet gaat gamen kun je ook nog goed met de onboard graphics vooruit.
Verder past het moederbord dat je gekozen hebt niet in de kast die je geselecteerd hebt, de formfactor van het moederbord is ATX en van de kast micro of mini ATX.

Verder zou ik zeker voor een SSD gaan, van 256gb moet voldoende zijn maar als je daaraan twijfelt kun je altijd 500gb pakken. Ik heb zelf goede ervaringen met de SSD's van Samsung
Samsung is ook wat ik gehoord heb inderdaad, zou er veel verschil zijn met de Crucial? Heb je tip overgenomen in mijn lijst. Heb nu een 250 gekozen! Thanks :)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Vervang je SSD door de pricewatch: Crucial BX200 240GB en je bent wat mij betreft good-to-go. Uiteraard is een 480/500GB model ook mogelijk. Maar net hoeveel opslag je nodig hebt :).

• Pelkie
Wat ik bij het bouwen van mijn eigen pc wel fijn vond is dat de kabels van mijn voeding modulair waren, dat wil zeggen dat ze er niet allemaal standaard aan zitten maar er los bijgeleverd worden. Helemaal in een kleine kast lijkt me dit makkelijker aangezien je bijvoorbeeld de kabels voor de videokaart al niet gaat gebruiken. Dit is over het algemeen wel wat duurder dus het is maar net waar je voorkeur ligt.
Ik heb even snel gekeken maar de meest gangbare (semi) modulaire voedingen beginnen pas bij de 400w. Dit is voor jou niet persee nodig mits je er in een later stadium geen videokaart bijsteekt.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Overigens als je toch niets specifieks zoekt, niet zelf wil bouwen, en windows wilt laten installeren.
Dan heeft zelf samenstellen ook weinig toegevoegde waarde.
Dan raad ik je aan om gewoon bij een (lokale) pc-zaak een voorgeconfigureerde basis pc te halen. Evt met toevoeging van een SSD.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Schepje
Pelkie schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:56:
Wat ik bij het bouwen van mijn eigen pc wel fijn vond is dat de kabels van mijn voeding modulair waren, dat wil zeggen dat ze er niet allemaal standaard aan zitten maar er los bijgeleverd worden. Helemaal in een kleine kast lijkt me dit makkelijker aangezien je bijvoorbeeld de kabels voor de videokaart al niet gaat gebruiken. Dit is over het algemeen wel wat duurder dus het is maar net waar je voorkeur ligt.
Ik heb even snel gekeken maar de meest gangbare (semi) modulaire voedingen beginnen pas bij de 400w. Dit is voor jou niet persee nodig mits je er in een later stadium geen videokaart bijsteekt.
Zou een grotere kast misschien beter zijn?
heuveltje schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:38:
Overigens als je toch niets specifieks zoekt, niet zelf wil bouwen, en windows wilt laten installeren.
Dan heeft zelf samenstellen ook weinig toegevoegde waarde.
Dan raad ik je aan om gewoon bij een (lokale) pc-zaak een voorgeconfigureerde basis pc te halen. Evt met toevoeging van een SSD.
Is dit qua prijsklasse niet veel hoger? Zelf bouwen is wel een optie, alleen raadpleeg ik waarschijnlijk dan een kennis hiervoor!

[ Voor 3% gewijzigd door Schepje op 08-06-2016 16:45 ]

• Pelkie
tombo101 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:43:
[...]

Een grotere kast heeft in principe niks te maken met het functioneren van de pc. Enkel de airflow kan wat beter zijn maar dat is in principe bij jou build niet aan de orde. Als je niet veel waarde hecht aan kable management kan het allemaal goed. Je hebt alleen meer kans dat kabels "in de weg" zitten en dat je er wat mee loopt te stoeien.

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

tombo101 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 16:43:
[...]

[...]

Is dit qua prijsklasse niet veel hoger? Zelf bouwen is wel een optie, alleen raadpleeg ik waarschijnlijk dan een kennis hiervoor!
gezien : " Liefst ook een service om alles in elkaar te zetten (incl drivers installeren enzo? >:) ) "
begreep ik dat je dat door de winkel wilt laten doen. Dan is een standaard systeem meestal goedkoper dan zelf samenstellen en dan laten bouwen en windows instaleren door een winkel.

Als jouw kennis het gratis doet zal dat idd wel goedkoper zijn (maar ook weer niet zo heel veel schelen)

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Het grote voordeel van zelf samenstellen is dat je zelf kunt uitkiezen wat je zelf wilt. Je kunt ervan op aan, zeker als je de adviezen die hier op het forum worden gegeven meeneemt, dat elk onderdeel van goede kwaliteit is. Prebuilds van de "computerboer op de hoek" willen nog wel eens een voeding van MStech oid hebben bijv. Of slecht gebalanceerd. Dat is helemaal niet nodig.

Verwijderd

Een pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed zal het niet minder doen dan een g4500 maar is wel een paar tientjes goedkoper.
Als behuizing kan je ook de pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed nemen. De casefan is wat stiller dan die in de N200 en de kabels zijn netter weg te werken.
Als je een heel goede en betrouwbare lichte voeding wil kan je eigenlijk net om de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heen. Een goede voeding van hoge kwaliteit welke wel 10 jaar mee moet kunnen.
Ssd maakt niet heel veel uit wat je neemt. Zelf heb ik ssd's van Crucial, Samsung, Sandisk, OCZ, PNY en sinds kort een pricewatch: Mushkin Triactor 480GB (er is ook een 240gb van pricewatch: Mushkin Triactor 240GB) waar ik ook erg goed over te spreken ben. Onderlinge prestatieverschillen merk je in dagelijks gebruik niets van.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:38
Zoiets?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 45,75€ 45,75
1MSI H110M ECO€ 52,20€ 52,20
1Fractal Design Core 1100€ 39,95€ 39,95
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 37,95€ 37,95
1Crucial CT8G4DFD8213€ 25,95€ 25,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 62,80€ 62,80
1Mushkin Triactor 480GB€ 109,90€ 109,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,50

Mocht je later kracht tekort komen kan er een 2e hands i5 in en eventueel 8gb geheugen erbij.

• Schepje
br00ky schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 17:59:
Het grote voordeel van zelf samenstellen is dat je zelf kunt uitkiezen wat je zelf wilt. Je kunt ervan op aan, zeker als je de adviezen die hier op het forum worden gegeven meeneemt, dat elk onderdeel van goede kwaliteit is. Prebuilds van de "computerboer op de hoek" willen nog wel eens een voeding van MStech oid hebben bijv. Of slecht gebalanceerd. Dat is helemaal niet nodig.
Dank! dan ga ik toch voor het zelf in elkaar zetten :)
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 19:30:
Een pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed zal het niet minder doen dan een g4500 maar is wel een paar tientjes goedkoper.
Als behuizing kan je ook de pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed nemen. De casefan is wat stiller dan die in de N200 en de kabels zijn netter weg te werken.
Als je een heel goede en betrouwbare lichte voeding wil kan je eigenlijk net om de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt heen. Een goede voeding van hoge kwaliteit welke wel 10 jaar mee moet kunnen.
Ssd maakt niet heel veel uit wat je neemt. Zelf heb ik ssd's van Crucial, Samsung, Sandisk, OCZ, PNY en sinds kort een pricewatch: Mushkin Triactor 480GB (er is ook een 240gb van pricewatch: Mushkin Triactor 240GB) waar ik ook erg goed over te spreken ben. Onderlinge prestatieverschillen merk je in dagelijks gebruik niets van.
Thanks voor je uitgebreide reactie. Ik ga er even onderzoek naar doen.

Erg bedankt voor jullie reacties :) Topic mag van mij dicht, ik kom er nu zeker uit.
Pagina: 1