Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Ben een paar weken afwezig geweest op kantoor op ziekteverlof. Nu heb ik er geen zin in om mijn werkgever verdere details te geven over het waarom. Niks om je over te schamen hoor, gewoon van die dingen die gebeuren, maar het zijn gewoon hun zaken niet.

Wettelijk mag er niet naar verdere medische details gevraagd worden, dacht ik. Maar hoe pak ik dat het beste diplomatisch aan in plaats van een bot "vertel ik niet, zijn je zaken niet"?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:15
Wat was er als eerste reden opgegeven?
En is er in die paar weken verder geen contact geweest?
Geen vragen/melding/update over hoe het gaat en verder verloop van de ziekte en eventuele betermelding?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
In plaats van bot ''vertel ik niet, zijn je zaken niet'' kan je ook normaal en vriendelijk zeggen dat je die informatie liever niet deelt met de mensen op je werk. En je gaat daarna weer verder met je werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
NeutraleTeun schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:20:
Wat was er als eerste reden opgegeven?
Geen reden opgegeven, gewoon "ziekteverlof".
NeutraleTeun schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:20:
En is er in die paar weken verder geen contact geweest?
Geen vragen/melding/update over hoe het gaat en verder verloop van de ziekte en eventuele betermelding?
Nee. Men is hier, eh, niet zo sociaal. Helaas.

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 07-06-2016 19:22 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Die helaas komt je nu wel goed uit, toch.
Gewoon ook niet sociaal reageren nu.
Als er geen reden was, geen contact was en geen arts bij te pas is gekomen, kun je nu van alles verzinnen/zeggen wat je wilt (hou wel rekening met eventuele consequenties in de toekomst).
En anders zeg je inderdaad heel vriendelijk dat het privé-zaken zijn. Als er moeilijk gedaan wordt kun je terugvallen op dat er van zijn kant ook niks kwam al die weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
NeutraleTeun schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:23:
Die helaas komt je nu wel goed uit, toch.
Als er geen reden was, geen contact was en geen arts bij te pas is gekomen, kun je nu van alles verzinnen/zeggen wat je wilt (hou wel rekening met eventuele consequenties in de toekomst).
En anders zeg je inderdaad heel vriendelijk dat het privé-zaken zijn. Als er moeilijk gedaan wordt kun je terugvallen op dat er van zijn kant ook niks kwam al die weken.
Zit wat in. Ik ga volgende week weer gewoon stilletjes aan mijn bureau zitten en als er vragen komen, mompel iets over "persoonlijke zaken, maar nu gaan we er weer vol voor!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:28

Als er moeilijk gedaan wordt kun je terugvallen op dat er van zijn kant ook niks kwam al die weken.
Ik zie dit nergens vermeld, is dit een aanname of heb jij meer achtergrondinformatie?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Hahn schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:25:
[...]
Ik zie dit nergens vermeld, is dit een aanname of heb jij meer achtergrondinformatie?
Klopt hoor, twee weken totale stilte, geen telefoon, geen e-mail, geen SMS, helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 11:28
demichel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:26:
[...]

Klopt hoor, twee weken totale stilte, geen telefoon, geen e-mail, geen SMS, helemaal niks.
Dat het klopt kan prima, maar je vermeldde het nergens, dus ToyotaMR2 maakte volgens mij een aanname.

En ik snap eigenlijk ook niet helemaal wat dat ter zake doet? Waarom zou dat een argument zijn?

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 12:59

EnnaN

Toys in the attic

Ik weet niet hoe dat in belgie zit, maar in nederland heb je ook zo iets als een bedrijfs/arbo arts, die bij langdurig afwezigheid ingeschakeld moet worden...

Hoewel ik me kan voorstellen dat je niet zomaar alles wil vertellen, is het aan de andere kant ook niet zo dat je kan zeggen "doei ik ben ziek", en zonder enige vorm van controle dat je werkgever dat maar moet geloven toch?
Een bedrijfs/arbo arts heeft natuurlijk een speciale relatie, maar mag niet zomaar gegevens delen, maar kan wel bepalen of je inderdaad niet tot werken in staat was.

Bv: als je een cosmetische ingreep wil laten doen, dan ben je misschien wel afwezig en naar het ziekenhuis, maar dat hoeft niet iets te zijn waar je zomaar ziekteverlof voor kan opnemen. etc.

Mogelijk is er een vertrouwenspersoon op je werk?

sig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hahn schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:27:
[...]

Dat het klopt kan prima, maar je vermeldde het nergens, dus ToyotaMR2 maakte volgens mij een aanname.

En ik snap eigenlijk ook niet helemaal wat dat ter zake doet? Waarom zou dat een argument zijn?
Staat letterlijk erboven?
Als je werkgever geen 'moeite' doet om te checken hoe het met je gaat... waarom zou jij dan wel moeten zeggen wat er scheelde?
Dat is sowieso al niet verplicht, je kunt het doen bij een goede verstandhouding, maar als dat er al niet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
NeutraleTeun schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:31:
[...]

Als je werkgever geen 'moeite' doet om te checken hoe het met je gaat... waarom zou jij dan wel moeten zeggen wat er scheelde?
Dat is sowieso al niet verplicht, je kunt het doen bij een goede verstandhouding, maar als dat er al niet is?
Is eigenlijk ook een beetje mijn gevoel. Niet dat ik er van wakker lig hoor, van die stilte, had niet anders verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Is dit weer zo'n 'wat-als'-vraag, en maak je je veel te druk om niets, of zit je daadwerkelijk al in de situatie dat je om informatie gevraagd wordt die je niet wilt geven?

[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 07-06-2016 19:41 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:47

avotar

P0werd by Black Coffee

In Duitsland mag een werkgever zelf geen contact opnemen met de werknemer. Daar gaat alles op initiatief van de werknemer.
Aan de andere kant zijn ze wel weer verplicht een attest van de huisarts te hebben.
Ik snap je boosheid, maar is iets dergelijks hier ook niet aan de hand?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:31:
[...]

Waarom zou een werkgever zich ermee bemoeien als de werknemer duidelijk helemaal niet wil dat de werkgever zich ermee bermoeit gezien dit topic? Het is zijn goed recht niet te vertellen wat hem scheelt, maar in dat geval had hij niet tijd gehad een topic te maken hoe hij niks moet vertellen.

Oftewel is dit als 'wraak' omdat je werkgever je niet had gebeld hoe het ging (mogen ze dat uberhaupt volgens de wet wel weer doen?), of zit je uberhaupt niet op contact erover te wachten.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 08-06-2016 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 20:49
EnnaN schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:30:
Ik weet niet hoe dat in belgie zit, maar in nederland heb je ook zo iets als een bedrijfs/arbo arts, die bij langdurig afwezigheid ingeschakeld moet worden...

Hoewel ik me kan voorstellen dat je niet zomaar alles wil vertellen, is het aan de andere kant ook niet zo dat je kan zeggen "doei ik ben ziek", en zonder enige vorm van controle dat je werkgever dat maar moet geloven toch?
Een bedrijfs/arbo arts heeft natuurlijk een speciale relatie, maar mag niet zomaar gegevens delen, maar kan wel bepalen of je inderdaad niet tot werken in staat was.

Bv: als je een cosmetische ingreep wil laten doen, dan ben je misschien wel afwezig en naar het ziekenhuis, maar dat hoeft niet iets te zijn waar je zomaar ziekteverlof voor kan opnemen. etc.

Mogelijk is er een vertrouwenspersoon op je werk?
Het gaat over Belgie niet over Nederland.
In Belgie moet ziekte altijd gedekt zijn met een doktersattest(niet in staat om te werken) voor je werkgever, afkomstig van een arts. Je kan jezelf niet ziek verklaren. Anders neem je vakantie of ben je onwettig afwezig. Je bent verplicht je werkgever zo snel mogelijk te laten weten dat je niet kan komen werken.
Ziekte valt onder privacy, je werkgever heeft daar niet mee en heeft geen recht op een uitleg. Het is de overheid die de controle doet bij langdurig ziekte.

Cosmetische ingrepen vallen niet onder niet in staat om te werken.

@topicstarter
Je kan je werkgever laten weten dat je in orde bent, lichamelijke beperking zijn, en of er nog komende afsprekende zijn waarbij je afwezig bent. Je kan een abstracte reden geven waarom je ziek was, je hebt het recht om dat te weigeren.
Het is beleefd om iets gewoon een statusupdate te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat laatste ja.
Eeuhm. Nee dus. Liegen tegen de werkgever is zeker schriftelijk / mail een heel slecht idee. Vanwege die consequenties ;)

Maar, eens met naitsoezn in "Mag werkgever medische details vragen bij ziekte? (België)". Ga je niet druk maken waar dat niet nodig is. Gewoon zeggen dat je medische zaken gescheiden wilt houden van je werk. (Risico: werkgever denkt dat er meer aan de hand is dan in werkelijkheid het geval is en zal je niet meer durven inzetten voor spannendere zaken dan nu, zoals bij een promotie).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
EnnaN schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:30:
Dat mag dus wél in Nederland, het enige wat je werkgever mag vragen is hoe lang je denkt afwezig te zijn. Gaat het om langdurige ziekte dan komt de ARBO arts er aan te pas.

[ Voor 7% gewijzigd door ViNyL op 08-06-2016 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:50

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Bedrijfsarts kan in Nederland al bij de eerste verzuimdag ingeschakeld worden. Daar hoeft het geen langdurig verzuim voor te zijn.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:44

Stoney3K

Flatsehats!

ViNyL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:28:
[...]

Dat mag dus wél in Nederland, het enige wat je werkgever mag vragen is hoe lang je denkt afwezig te zijn. Gaat het om langdurige ziekte dan komt de ARBO arts er aan te pas.
^^ Dat is dus ook een groot verschil tussen de wet in NL en die in BE/DE. En wordt iets te vaak misbruikt door werknemers die op een onverklaarbare manier elke maandagochtend "ziek" zijn, vooral na een concert/feestje/carnaval... |:(

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:12
ViNyL schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 08:28:
[...]

Hier (België) mag de werkgever ook een controle arts sturen als hij twijfelt aan de echtheid van het verhaal. Maar dat is een keuze van de werkgever.
Ik ben al een paar keer thuis geweest, van 1 dag tot 3 en 6 weken (schouder in gort gevallen + operatie schouder) en heb nog nooit een controlearts gezien. Heb overigens gedurende de lange afwezigheden altijd dagelijks support/instructies gegeven. Verder zelfs bezoek gehad, gaan eten (waarbij ze me moesten helpen :+ ) enzo. Ging er allemaal heel gemoedelijk en sociaal aan toe.

Als je constant afwezig bent zal je op een gegeven moment wel eens controle krijgen.

In België moet elke afwezigheid door ziekte (zelfs een halve dag) bewezen worden door een doktersattest.

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-06-2016 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:19
Beste demichel,

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten als jij.
Na enkele dagen gewoon ziek te zijn geweest werd ook verrast door de vereiste doktersverklaring voor mijn baas.

Aangezien ik nog in Nederland verzekerd ben, ben ik een paar dagen later naar de huisarts in Nederland gegaan met de vraag of ik een verklaring kon krijgen. Echter dit is volgens de wet niet toegestaan.

Ze hebben mij echter wel een brief meegegeven waarin stond uitgelegd dat de dokter geen verklaring kan en mag afleggen aan de werkgever. Of en waarom de werknemer bij de dokter is geweest, valt onder het beroepsgeheim. Indien de werkgever dit wel wilde weten, dienen ze een bedrijfsarts in te schakelen.

Deze brief heb ik ingeleverd bij mijn werk met dat als toelichting en vervolgens heb ik er niets meer over gehoord.

Succes!

[ Voor 0% gewijzigd door kevi-n1 op 08-06-2016 09:05 . Reden: zinsbouw ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
Lekker volwassen.

@TS:
Zeg gewoon dat je griep had. Boeiend dat je voor je aambeien naar de dokter geweest bent.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Hydra schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:06:
[...]
@TS:
Zeg gewoon dat je griep had.
Da's nog een idee, lekker eenvoudig houden.

Heb trouwens een doktersattest, waarop "ziekte" aangekruist is (er is hier in België een lijstje op de doktersattesten waarop de dokter summier de "reden" aanduidt: ziekte, heelkundige ingreep, ongeval, verlenging,... en nog wat zaken). Heb dat de eerste dag van mijn ziekte ingescanned en doorgemailed naar de personeelsdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
avotar schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 07:03:
In Duitsland mag een werkgever zelf geen contact opnemen met de werknemer. Daar gaat alles op initiatief van de werknemer.
Aan de andere kant zijn ze wel weer verplicht een attest van de huisarts te hebben.
Ik snap je boosheid, maar is iets dergelijks hier ook niet aan de hand?
Ja maar een krankschreibung krijg je hier (Duitsland)ook wel erg makkelijk eerlijk gezegd.

kan zijn dat ik het gemist heb maar waar maakt TS zich nu druk om? Als hij alles volgens de regels gedaan heeft(melden bij arts etc) is het toch gewoon niks anders als tijdelijk ziek geweest?

Begrijp eerlijk gezegd niet waarop de angst/vraag gebaseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Juke! schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:24:
[...]
kan zijn dat ik het gemist heb maar waar maakt TS zich nu druk om? Als hij alles volgens de regels gedaan heeft(melden bij arts etc) is het toch gewoon niks anders als tijdelijk ziek geweest?

Och, ik maak me helemaal niet druk hoor (of niet drukker dan anders, haha :) zal het maar zelf al zeggen). Ik weet dat de vraag "hey, waar heb jij gezeten, 't was mooi weer de afgelopen week he hahaha" zal komen en dan wil ik op een vriendelijke en beleefde manier antwoorden zonder verdere details die, eerlijk gezegd, mijn eigen privé zaken zijn.

Ik hou het maar op griep. Had eerst gedacht voedselvergiftiging, maar die duren over het algemeen geen twee, drie weken (mag ik hopen, voor de patiënt dan), dus die wordt het niet.

[ Voor 11% gewijzigd door demichel op 08-06-2016 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Ah ok, dan zou ik me alsnog niet druk maken en het gewoon houden op was ziek, was kut maar nu weer beter,

Heb ook tijd lang in Belgie gewoond en kreeg eigenlijk nooit vragen bij terugkomst van ziekteverlof, meer zoiets als: welcome back en daarna business as usual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisheke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-04 19:22
Dat is altijd een afweging natuurlijk.

De werkgever op zich gaat niet vragen wat er nu precies mis was, die is tevreden met een briefje van de arts waarop staat dat ge uw werk niet kon uitoefenen (in België toch).

De mensen die bij uw werkgever werken zijn natuurlijk wel nieuwsgierige sociale beestjes die curieus kunnen zijn. Gewoon overduidelijk vaag antwoorden; dan stoppen die vragen direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
kevi-n1 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:03:
Aangezien ik nog in Nederland verzekerd ben, ben ik een paar dagen later naar de huisarts in Nederland gegaan met de vraag of ik een verklaring kon krijgen. Echter dit is volgens de wet niet toegestaan.

Ze hebben mij echter wel een brief meegegeven waarin stond uitgelegd dat de dokter geen verklaring kan en mag afleggen aan de werkgever. Of en waarom de werknemer bij de dokter is geweest, valt onder het beroepsgeheim. Indien de werkgever dit wel wilde weten, dienen ze een bedrijfsarts in te schakelen.
Raar, als jij als patient zelf iets vraagt heeft dat niets meer met het beroepsgeheim van de arts te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 19-05 10:11
Juke! schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:24:
[...]

Ja maar een krankschreibung krijg je hier (Duitsland)ook wel erg makkelijk eerlijk gezegd.

Tja, ik krijg bij dit soort zaken toch altijd een bepaald gevoel, maar dat is niet meer dan een gevoel. Als ik ziek ben, ben ik thuis. Zo simpel is dat. Maar als ik ziek ben, ben ik ook zo ziek dat ik in bed lig. Ik bel dan dat ik ziek ben en zeg erbij wat ik heb (dat is vrijwel altijd griep, áls ik al ziek ben) en klaar.

Dat duurt zolang het duurt, en zodra ik weer enigzins kan ga ik weer werken. Bel ik op en zeg, ik meld me weer beter, ik ben onderweg. En dat was het dan. Ik zie echt geen enkele reden, maar dan ook echt geen enkele, waarom ik, als ik me blijkbaar wel ziek kan melden, niet erbij kan vermelden wat dan de reden is.

Als je gewoon 2 weken lang thuis blijft met niet meer dan 'ik meld me ziek' en vervolgens laat je helemaal niks meer horen, dan snap ik dat die werkgever op een gegeven moment denkt van 'goh, ik wil wel iets meer informatie'. Dat dat medisch geheim is en de werkgever dus geen details mag krijgen is prima, maar ik vind het punt hier meer dat TS er een punt van maakt om te voorkomen dat hij ook maar iets van info moet geven aan de werkgever. Ik vind dat raar.

Ik heb 2x eerder een collega gehad die hier ook fel in was om vooral niet mede te delen wat er dan aan de hand was, ook al was het maar heel beknopt, en beide keren betrof het mensen die om het minste of geringste ziek waren en dat probeerden te rekken.

Ik zeg niet dat TS zo is, maar het hele 'ik wil uit principe niet melden wat er is want daar hebben ze niets mee te maken' geloof ik niet zo. Ik krijg daar toch een beetje een achterdochtig gevoel van.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
demichel schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:28:
[...]

Och, ik maak me helemaal niet druk hoor (of niet drukker dan anders, haha :) zal het maar zelf al zeggen). Ik weet dat de vraag "hey, waar heb jij gezeten, 't was mooi weer de afgelopen week he hahaha" zal komen en dan wil ik op een vriendelijke en beleefde manier antwoorden zonder verdere details die, eerlijk gezegd, mijn eigen privé zaken zijn.

Ik hou het maar op griep. Had eerst gedacht voedselvergiftiging, maar die duren over het algemeen geen twee, drie weken (mag ik hopen, voor de patiënt dan), dus die wordt het niet.
Als je ziek bent weet je toch wel wat je hebt? Of in ieder geval, als het anders aan voelt dan hoe je normaal gesproken bent als je de griep hebt dan ga je toch naar de dokter, en dan kun je, wat de uitkomst dan ook is, dat toch (zij het heel beknopt) delen met je werkgever?

'Ik hou het maar op griep'. Ik weet niet hoor, je mag me best een eikel vinden, maar ik krijg hier toch echt het gevoel van dat je nu aan het zoeken bent naar wat je het beste als reden aan kunt voeren om die 2 a 3 weken ziek zijn te verklaren naar je werkgever toe. Ik zou zeggen dat je gewoon zegt wat het daadwerkelijk was, want dan hoef je ook niet zo moeilijk te doen, tenzij (sorry dat ik het zeg) je eigenlijk niet echt daadwerkelijk zo heel ziek was, maar het meer andere redenen heeft waarom jij 2 a 3 weken ziek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Het is zelfs zo, verschild natuurlijk per persoon, dat het ergens toch ook wel fijn is als oprecht gevraagd wordt door de werkgever hoe het nu weer gaat(als in: weer helemaal gezond etc). Gewoon beetje normale belangstelling van de werkgever naar de werknemer, is op zich niks mis mee. Moet alleen de grens niet overschreiden.

Nogmaals, als je je ziek meldt volgens de regels die van toepassing zijn, hoef je niks te verzinnen of moeilijk te doen maar zeker geen onzin te vertellen. Gewoon eerlijk zijn zonder in details te treden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-05 17:11
kevi-n1 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:03:
Beste demichel,

Ik heb in een vergelijkbare situatie gezeten als jij.
Na enkele dagen gewoon ziek te zijn geweest werd ook verrast door de vereiste doktersverklaring voor mijn baas.

Deze brief heb ik ingeleverd bij mijn werk met dat als toelichting en vervolgens heb ik er niets meer over gehoord.

Succes!
Beroepsgeheim? Het is beroepsgeheim dat hij dit zegt als je werkgever opeens belt, maar dat jij vraagt om een verklaring dat jij ziek bent dan mag jij dat toch ontvangen van de HA, en als jij dat dan overlegt aan je werkgever dat heeft toch niets met beroepsgeheim van de HA te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Dat is ronduit onverstandig. Je moet begrijpen dat de meeste van dit soort vragen vanuit interesse/medeleven komen en niet vanuit een controledrang. Als ik een paar dagen weg ben wordt me ook gevraagd waar ik was. Als ik dan reageer dat ik ziek was krijg ik ook de vraag als "niks ernstigs hoop ik?".

Als je hier op als een autist gaat reageren met "gaat je niks aan" heb je misschien wettelijk gezien gelijk maar je helpt wel je reputatie in een klap naar de knoppen.

Probeer je eens wat beter in te leven in de andere kant. Het is sociaal onacceptabel om "gaat je niks aan" te antwoorden op die vraag net zoals dat het sociaal onacceptabel is om als iemand zegt ziek geweest te zijn geen interesse te tonen.
Als je geheimzinnig gaat doen over 2-3 weken ziek thuis zijn dan gooi je je eigen glazen in. Dan gaan mensen aannemen dat je die laatste week vakantie aan 't vieren was ofzo. Het is altijd verstandig om bij dingen langer dan een zware griep (ben er begin dit jaar ook een week uitgeweest hierdoor) even het initiatief te nemen en naar je werkgever te stappen met dat je liever niet wil vertellen wat er precies aan de hand was maar dat het in ieder geval over is.

[ Voor 24% gewijzigd door Hydra op 08-06-2016 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 778943

Je hoeft je niet als een autist te gedragen, je kunt gewoon zeggen dat je er liever niet over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Anoniem: 778943 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:22:
Je hoeft je niet als een autist te gedragen, je kunt gewoon zeggen dat je er liever niet over praat.
Dit is toch echt een sociaal ongewenst antwoord. Het gaat hier meestal om wat smalltalk dus als je zegt dat je griep had en uitgeziekt hebt dan ben je al bij het volgende onderwerp. Vooral dat laatste is belangrijk want je wil vooral het erover hebben dat je weer beter bent dus daar de aandacht op focussen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 08-06-2016 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 778943

Anoniem: 699209 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:32:
[...]

Dit is toch echt een sociaal ongewenst antwoord. Het gaat hier meestal om wat smalltalk dus als je zegt dat je griep had en uitgeziekt hebt dan ben je al bij het volgende onderwerp. Vooral dat laatste is belangrijk want je wil vooral het erover hebben dat je weer beter bent dus daar de aandacht op focussen.
En wat als je nou geen griep hebt? Is nu je suggestie om te liegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Hydra schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 10:40:
Dat is ronduit onverstandig. Je moet begrijpen dat de meeste van dit soort vragen vanuit interesse/medeleven komen en niet vanuit een controledrang. Als ik een paar dagen weg ben wordt me ook gevraagd waar ik was. Als ik dan reageer dat ik ziek was krijg ik ook de vraag als "niks ernstigs hoop ik?".
Het is onverstandig en verboden voor een werkgever om medische details te vragen. De bedrijfsarts mag dat doen en die mag globaal aan de werkgever doorgeven wat er aan de hand is. Ook al is het puur persoonlijke interesse/medeleven van de werkgever: het gaat hem niets aan.

De vraag 'niks ernstigs hoop ik' is prima, werkgever mag globaal vragen naar de aard of oorzaak van het verzuim, zeker om herhaling in de toekomst te kunnen voorkomen als het werkgerelateerd is. Het is dan aan de werknemer om er wel of niet dieper op in te gaan maar dat is zeker niet verplicht.

Kortom: de enige juiste manier voor de werkgever om hiermee om te gaan is inschakelen van een bedrijfsarts. Als hij die niet heeft dan zijn er genoeg te vinden die op projectbasis zijn in te huren.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 778943 schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:34:
[...]

En wat als je nou geen griep hebt? Is nu je suggestie om te liegen?
Er is toch wel iets te bedenken wat in de buurt komt van wat je hebt zonder ook maar enig detail te geven. Mensen willen vooral horen dat je beter bent als ze al echt luisteren!

Maar geheimzinnig doen triggert juist mensen. Zelfs de OP doet mij al nadenken over waar je nu een paar weken thuis voor kan zitten zonder echt ziek te zijn. Ik heb meteen de wildste fantasieen en gecombineerd met de posthistorie van ts ben ik al aan het invullen wat het kan zijn. Dit zijn gedachten die collega's ook krijgen terwijl zulke gesprekjes simpel te sturen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drakin-Korin
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-05 20:49
[...]

Bedenk iets beters als griep. Griep duurt echt geen meerdere weken, dat is lachwekkend. Bij gezonde mensen een paar dagen tot bij zware gevallen iets meer als een week. Te onderdrukken met dafalgan.

Je begint met de vraag hoe je 3 weken ziekte moet uitleggen aan je werkgever en nu ga je rond de pot draaien. Je gaf zelf het antwoord dat dat privacy is.
Meerdere weken ziek betekend dat je erg ziek bent geweest en dan zijn mensen tevreden met dat je geen antwoord wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graficon
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:02
Je kan altijd gewoon zeggen: "lichte vorm van ebola" met een grijns.
Niemand zal verder vragen, en je moet niets vrijgeven over je persoonlijke levenssfeer.
Humor is vaak een oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik zie ook dat de meeste mensen denken aan griep of verkouden: typische 'fysieke' ziektes. Maar een burn-out, overwerkt, inzinking, relatie naar de knoppen of zoiets vallen natuurlijk ook onder 'ziekte'. En in die gevallen is drie weken ook weer prima verklaarbaar. Een griepje is inderdaad zo over, maar als je echt in de put zit dan mag je blij zijn als je er na drie weken al weer uit bent.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41

Bob Popcorn

Plop!

demichel schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:21:
[...]
Nee. Men is hier, eh, niet zo sociaal. Helaas.
Weet je zeker dat jij niet diegene bent niet zo sociaal is? In een eerder topic gaf je ook al te kennen dat je collega's die smalltalk maken maar irritant vindt, en dat je ze liever uit de weg gaat. Daarmee doel ik op dit topic.

Anyways, als ik als werkgever vraag wat mijn werknemer mankeert, en waarom 'ie 2 weken (wat namelijk vrij lang is voor ziekteverlof) niet op kantoor is verschenen, en hij reageert daar op zoals jij nu doet, zou ik daar enorme vraagtekens bij zetten. Ik vraag me af of je niet gewoon lekker 2 weken in de zon hebt gezeten met een hengel in je handen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bob Popcorn op 08-06-2016 15:33 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
demichel schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:14:
[...]

Da's nog een idee, lekker eenvoudig houden.

Heb trouwens een doktersattest, waarop "ziekte" aangekruist is (er is hier in België een lijstje op de doktersattesten waarop de dokter summier de "reden" aanduidt: ziekte, heelkundige ingreep, ongeval, verlenging,... en nog wat zaken). Heb dat de eerste dag van mijn ziekte ingescanned en doorgemailed naar de personeelsdienst.
Dat is alle info die je werkgever nodigt heeft, meer niet.

Wil je meer vertellen etc dat hangt helemaal van de sociale omstandigheden binnen het bedrijf af. Hier bij ons is er interesse in of het je goed gaat maar nooit of te nimmer halen die het in hun hoofd om te vragen wat je precies had, dat laten ze aan jou over of je dat wil vertellen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:36
Dat een werkgever zelf niet belt na een paar dagen vind ik heel normaal. (België)
Als ik ziek ben, dan meld ik me 's morgens ziek, en zeg dat de huisarts nog moet komen.
Als het langer dan een dag of 3 duurt, dan stuur ik het attest op, en kom terug als dat attest afgelopen is.
Ben ik dan nog te ziek om te werken (is me ooit één keer gebeurd), dan ga ik opnieuw naar de dokter, en vraag een nieuw attest.

Daar heel geheimzinnig over doen vind ik onnodig in de meeste gevallen. Als ik een griep of keelontsteking heb, zal ik dat ook zeggen.
En stel dat het gaat over bv hepatitis of mononucleose, dan zal ik dat ook zeggen.
Onderga ik een ingreep, dan zeg ik gewoon een kleine ingreep, en meestal krijg ik daar geen vragen over.

Ze weten op het werk wel snel wie er thuis blijft met een neusverkoudheid, en wie er bij wijze van spreken zou doodvallen op het werk...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Ik zie geen reden om geheimzinnig te doen. Strikt juridisch gezien sta je inderdaad in je recht en is een doktersattest voldoende. De werkgever heeft dan nog altijd de mogelijkheid een controlearts in te schakelen ter verificatie. Deze mag naar mijn weten trouwens ook geen details aan de werkgever geven, enkel controleren of je daadwerkelijk niet in staat bent om te komen werken.

Los van het juridische vind ik het een beetje vreemd om daar een rigide houding in aan te nemen en te weigeren iets van informatie te geven. In praktijk zal dat toch snel vraagtekens oproepen en dan heb je al snel de schijn tegen.

Je hoeft het ook helemaal niet aan de grote klok te hangen of helemaal in detail te gaan. Wil je het liever prive houden kan je eventueel in vertrouwen iets zeggen tegen een leidinggevende, een vertrouwenspersoon of dergelijke. Gewoon om te vermijden dat men het idee krijgt dat je niet echt ziek was.

Ookal sta je misschien prima in je recht voor je reputatie zal het weinig goed doen om niks te willen zeggen, zeker als het vaker voorkomt. Ik heb in een vorige job zo een collega gehad die zich 2-3 weken ziek had gemeld en ondertussen vakantiefotos vanuit Barcelona op Facebook aan het posten was. Lijkt me ook niet dat je wil dat men dat soort ideen begint te krijgen?

Ik zou er dus gewoon eerlijk in zijn en dat kan heel beknopt zonder allerlei details.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bob Popcorn schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:26:

Weet je zeker dat jij niet diegene bent niet zo sociaal is? In een eerder topic gaf je ook al te kennen dat je collega's die smalltalk maken maar irritant vindt, en dat je ze liever uit de weg gaat. Daarmee doel ik op dit topic.
Dat idee krijg ik ook een beetje. Als het overal stinkt misschien eens onder je eigen schoen kijken.
Boss schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 11:39:
Het is onverstandig en verboden voor een werkgever om medische details te vragen.
Je mist nogal het punt. Het gaat hier niet om wat verboden is. De TS is op een nogal rigide manier aan het reageren op doodnormale sociale interactie. Dat je juridisch in je recht staat is nog geen reden om je als een hork op te stellen.

Niemand verwacht genante details ofzo. Dus zeg gewoon dat je een zware griep had ofzo; mensen zijn gewoon geinteresseerd in hun collega's.

[ Voor 35% gewijzigd door Hydra op 09-06-2016 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Och ja, ik ben dan wellicht ook wel niet de meest sociale, maar als mijn collega's twee, drie weken ziek afwezig zijn, dan ga ik zelfs eens mailen of bellen hoe het gaat. Ach ja.

[ Voor 5% gewijzigd door demichel op 09-06-2016 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
demichel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:22:
Och ja, ik ben dan wellicht ook wel niet de meest sociale, maar als mijn collega's twee, drie weken ziek afwezig zijn, dan ga ik zelfs eens mailen of bellen hoe het gaat. Ach ja.
Is op zich ook niks verkeerd mee maar hangt af van hoe je relatie met collega's is.

Maar wat anders, als jij je collega's opbelt bij langdurige ziekte verbaasd het me niet als ze van jou ook wat willen weten.

Nogmaals, je was officieel ziek geschreven dus zie geen reden tot doemdenken.

Bedenk eens waarom je je collega's opbelt als ze lang ziek zijn en vraag je daarna dan nog eens af hoe vreemd dit topic is;p.

Probeer me te verplaatsen in je schoenen maar wil niet lukken^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Juke! schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:01:
[...]

Is op zich ook niks verkeerd mee maar hangt af van hoe je relatie met collega's is.

Maar wat anders, als jij je collega's opbelt bij langdurige ziekte verbaasd het me niet als ze van jou ook wat willen weten.

Nogmaals, je was officieel ziek geschreven dus zie geen reden tot doemdenken.

Bedenk eens waarom je je collega's opbelt als ze lang ziek zijn en vraag je daarna dan nog eens af hoe vreemd dit topic is;p.

Probeer me te verplaatsen in je schoenen maar wil niet lukken^^
Dat is het nu net. Ik heb weken niets gehoord, niemand gemailed of gebeld om te vragen hoe het was, niemand kan het wat schelen (maar daar lig ik niet wakker van), maar als ik op kantoor kom, zullen de sneren in de stijl van "ja, 't was mooi weer de afgelopen weken he" wel komen. Leuke sfeer hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

aannames...alleen maar aannames over wat ze 'mogelijk' kunnen gaan zeggen..dat is wat ik hier lees. Joh, zonde van je tijd. Voor hetzelfde geld vragen ze helemaal niks...heb je al die tijd je onnodig zorgen gemaakt :)

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 18:29
demichel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:06:
[...]
maar als ik op kantoor kom, zullen de sneren in de stijl van "ja, 't was mooi weer de afgelopen weken he" wel komen. Leuke sfeer hoor.
Is ook gewoon kantoorhumor. Bij ons wordt deze vraag ook gesteld en is het zelden serieus (hoogstens als het een zuurpruim is die de vraag stelt). Maar, wellicht is het ook een verschil in cultuur tussen NLD en BE.

Daarnaast zou ik zeker niet gaan liegen over wat je hebt gemankeerd. Zo'n leugen gaat je wellicht ooit opbreken. Geef dan liever aan dat je het er liever niet over hebt omdat het te persoonlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
celshof schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:10:
[...]
Is ook gewoon kantoorhumor. Bij ons wordt deze vraag ook gesteld en is het zelden serieus (hoogstens als het een zuurpruim is die de vraag stelt). Maar, wellicht is het ook een verschil in cultuur tussen NLD en BE.
Cultuur verschil, zeker. Ik kwam vroeger nog wel eens in Nederland voor mijn vorige werkgever en vond de sfeer op kantoor er stukken beter. Veel directer en botter wel, ja, de eerste keren confronterend voor een Vlaming, maar stukken eerlijker en eigenlijk, bevrijdend, een verademing was dat. In Nederland weet je tenminste onmiddellijk waar je staat, in Vlaanderen zijn overal 25 sluiers van geheimzinnigheid en intrige rond geweven. Je wordt er hier heel erg moe van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Tallguy schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:09:
aannames...alleen maar aannames over wat ze 'mogelijk' kunnen gaan zeggen..dat is wat ik hier lees. Joh, zonde van je tijd. Voor hetzelfde geld vragen ze helemaal niks...heb je al die tijd je onnodig zorgen gemaakt :)
Dan hebben we een topic dat zijn collega's nog geen eens sociaal genoeg zijn om het te vragen.

Ja, ik vind het wel wat vreemd dat met meerdere weken ziek er niemand heeft gebeld om te kijken hoe het gaat. Tegelijk, als iemand had gebeld, wat dan? Dan had TS een opmerking gemaakt dat het diegene niks aanging waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Sissors schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:16:
[...]

Dan hebben we een topic dat zijn collega's nog geen eens sociaal genoeg zijn om het te vragen.

Ja, ik vind het wel wat vreemd dat met meerdere weken ziek er niemand heeft gebeld om te kijken hoe het gaat. Tegelijk, als iemand had gebeld, wat dan? Dan had TS een opmerking gemaakt dat het diegene niks aanging waarschijnlijk.
Nee, dan had ik gewoon de reden aangehaald (niks om me over te schamen). Maar na die weken stilte heb ik nu ook iets van "jullie bekijken het maar, ik zwijg".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
In dat geval als ze wat zeggen over het mooie weer antwoord je gewoon dat je inderdaad lekker bruin ben geworden. En als ze vragen wat je hebt gehad ga je voor de eerder voorgestelde Ebola. Gewoon wat humor/zelfspot gebruiken. Maar echt een lekkere sfeer lijkt er niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
demichel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:17:
[...]

Nee, dan had ik gewoon de reden aangehaald (niks om me over te schamen). Maar na die weken stilte heb ik nu ook iets van "jullie bekijken het maar, ik zwijg".
Ah dus je bent eigenlijk boos,teleurgesteld dat er niemand de moeite nam om even kontakt met je op te nemen tijdens je ziekteverlof?

Kan het zijn dat ze dat gewoon niet gedaan hebben omdat ze je niet lastig willen vallen als je ziek bent zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Laatst online: 18:29
Juke! schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:24:
[...]
Ah dus je bent eigenlijk boos,teleurgesteld dat er niemand de moeite nam om even kontakt met je op te nemen tijdens je ziekteverlof?

Kan het zijn dat ze dat gewoon niet gedaan hebben omdat ze je niet lastig willen vallen als je ziek bent zeg maar?
Mijn collega's laten me meestal ook met rust als ik langer ziek ben. Heb wel eens 3 weken thuis gezeten met een voetinfectie en niemand heeft me lastig gevallen. Zit inderdaad niet iedereen op te wachten als ze ziek zijn.
[...]
In dat geval (geen reden om er over te schamen), zou ik het gewoon zeggen en niet zo moeilijk doen. En zeker geen andere ziekte verzinnen als reden.

[ Voor 41% gewijzigd door celshof op 09-06-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Ik begrijp je punt wel dat je "wat in je gat gebeten bent" omdat ze geen enkele interesse toonden terwijl je afwezig was. Maar ik zou me er gewoon boven stellen en gewoon de waarheid vertellen als ze wat vragen. Als je er bot op antwoord, is de kans groot dat ze denken dat je in de zon hebt gezeten... Wees gewoon eerlijk en je kan misschien van de gelegenheid gebruik maken om eens aan te kaarten dat een beetje interesse tijdens die 3 weken ook wel leuk was geweest... Dat laatste hangt natuurlijk ook af van je onderlinge relatie met je collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
[...]

Nee. Dit is gewoon echt gelul, dat is de reden helemaal niet demichel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ehh, wat stel je je raar op TS ?!
Zelf geef je een onduidelijke reden op voor je afwezigheid "ziekteverlof" (dat zou bij ons NOOIT voldoende zijn) en dan vind je het raar als collega's je daar een sneer over geven ? Tevens lijkt het erop dat je ertegenop ziet dat je weer naar je werk gaat.

offtopic:
Ik weet niet, maar gemotiveerde mensen gaan niet zo om met hun werk.
Dus wellicht speelt er al wat van beide zijden... (aanname)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chester
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Het doet je niks wat je collega's over je denken, van wat ik hier lees geef jij ook niet veel om ze, en eerder was al gelinked naar een topic waarin jij zegt dat vrienden worden met collega's een 'no-no' is. Maar je bent wel op je teentjes getrapt als ze niet vriendelijk/sociaal tegenover jou zijn? :z

"The test of a work of art is, in the end, our affection for it, not our ability to explain why it is good." - Stanley Kubrick | Trakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Chester schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:44:
Het doet je niks wat je collega's over je denken, van wat ik hier lees geef jij ook niet veel om ze, en eerder was al gelinked naar een topic waarin jij zegt dat vrienden worden met collega's een 'no-no' is. Maar je bent wel op je teentjes getrapt als ze niet vriendelijk/sociaal tegenover jou zijn? :z
Tja. Mensen die niet willen investeren in een professionele relatie maar dan wel op hun teentjes getrapt zijn als ze dan gepasseerd worden op een gegeven moment. Je weet wel: die collega die nooit bij een borrel is (of sterker nog; jullie werken ook niet nu dus ik ga op vrijdagmiddag om 4 uur naar huis) en dan later herrie gaat schoppen als de leuke klussen niet naar hem gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Begreep van demichel al via dm, dat er wel e.e.a. speelt. Hij zal zelf nog wel een update geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
KillerAce_NL schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:47:
Begreep van demichel al via dm, dat er wel e.e.a. speelt. Hij zal zelf nog wel een update geven.
Ik heb gisteren ook al het een en ander begrepen, maar het is aan hem of hij daar in dit topic mee wil komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hij gaf in een dm aan, nog te zullen reageren ;)
Maarja, er is van alles aan de hand en dan gaan dit soort zaken ook spelen....Dus ik vind het niet raar als er straks gevraagd wordt wat er aan de hand is en dat mag een werkgever ook wel en het is ook wel zo sociaal om even beknopt te zeggen wat er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
KillerAce_NL schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:50:
Hij gaf in een dm aan, nog te zullen reageren ;)
Maarja, er is van alles aan de hand en dan gaan dit soort zaken ook spelen....Dus ik vind het niet raar als er straks gevraagd wordt wat er aan de hand is en dat mag een werkgever ook wel en het is ook wel zo sociaal om even beknopt te zeggen wat er is.
Mja, nou ja, ik zie het toch iets anders, zie ook mijn eerdere comment, maar ik kan er niet op reageren zonder inhoudelijk te worden, dus we wachten af of TS met een post komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eefje91
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-04 13:42
Ik kan me echt wel redenen voorstellen waarom je niet wil zeggen wat je mankeerde - van een SOA tot een psychologische aandoening (kleeft toch nog steeds stigma aan en mensen gaan je misschien anders behandelen) tot een ziekte die er misschien voor zorgt dat je in de toekomst je werk minder goed kan doen... je wil allemaal niet dat je collega's dat weten, lijkt me. En je hoeft het niet te vertellen, maar er gaan vast vragen komen uit interesse, en ik vind het best een goede vraag om te weten hoe je daarop reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
Just_A_User schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:48:
[...]

Ik heb gisteren ook al het een en ander begrepen, maar het is aan hem of hij daar in dit topic mee wil komen.
Tja helpt natuurlijk niet als we niet weten wat er nog meer speelt. Nu komt het topic wel erg vaag over naar mijn mening.

Het is natuurlijk aan de TS wat hij vrijgeeft en wat niet maar zo krijgen we vermoedelijk een verkeerd beeld van de situatie.

Hoe dan ook, het hangt helemaal af van hoe je relatie met je collega's is. Er is geen standaard van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Just_A_User schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:55:
[...]

Mja, nou ja, ik zie het toch iets anders, zie ook mijn eerdere comment, maar ik kan er niet op reageren zonder inhoudelijk te worden, dus we wachten af of TS met een post komt.
Komt er aan, nu even druk druk thuis.

UPDATE. Er speelt inderdaad heel veel. Sfeer op de IT afdeling, eigenlijk in de hele firma, is rot. Aantal collega's hebben ons reeds verlaten en worden niet vervangen. Er is geen duidelijke leiding, geen visie. Er is een transitie van "leiderschap" op komst aangezien de baas (die het uitstekend doet en graag gezien is) weldra op welverdiend pensioen gaat en vervangen wordt door een familielid waar ik verder niet veel wens over te zeggen.

Een schip op drift dus. Niet alleen de IT afdeling, ook verkoop, inkoop, planning, zelfs in de fabriek zelf, alles is in malaise en iedereen berust een beetje. "T.net anciens" kennen mijn gefrustreerde posts van jaren geleden wel, nu, vermenigvuldig dit met 10 en je hebt de huidige situatie.

Tsja. Niet optimaal dus. En dan gebeurt dit, zit je twee, drie weken thuis en neemt niémand de moeite eens te mailen of bellen hoe het gaat of wat er aan de hand is. Nu ben ik inderdaad niet de meest sociale persoon in de wereld en laten mijn collega's me meestal koud, maar dit slaat toch echt wel alles, zo asociaal ben zelfs ik niet.

Nu ja, maandag terug en "de boer ploegt verder" zeker, zoals we in Vlaanderen zeggen?

[ Voor 63% gewijzigd door demichel op 09-06-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:41

Bob Popcorn

Plop!

demichel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:45:
[...]

UPDATE. Er speelt inderdaad heel veel. Sfeer op de IT afdeling, eigenlijk in de hele firma, is rot. Aantal collega's hebben ons reeds verlaten en worden niet vervangen. Er is geen duidelijke leiding, geen visie. Er is een transitie van "leiderschap" op komst aangezien de baas (die het uitstekend doet en graag gezien is) weldra op welverdiend pensioen gaat en vervangen wordt door een familielid waar ik verder niet veel wens over te zeggen.

Een schip op drift dus. Niet alleen de IT afdeling, ook verkoop, inkoop, planning, zelfs in de fabriek zelf, alles is in malaise en iedereen berust een beetje. "T.net anciens" kennen mijn gefrustreerde posts van jaren geleden wel, nu, vermenigvuldig dit met 10 en je hebt de huidige situatie.

Tsja. Niet optimaal dus. En dan gebeurt dit, zit je twee, drie weken thuis en neemt niémand de moeite eens te mailen of bellen hoe het gaat of wat er aan de hand is. Nu ben ik inderdaad niet de meest sociale persoon in de wereld en laten mijn collega's me meestal koud, maar dit slaat toch echt wel alles, zo asociaal ben zelfs ik niet.

Nu ja, maandag terug en "de boer ploegt verder" zeker, zoals we in Vlaanderen zeggen?
Is het echt zo dat Vlamingen zoveel softer zijn? Eerder gaf je al aan dat je meer van de Nederlandse mentaliteit houdt, weet dan ook dat ik het volgende zuiver opbouwend bedoel;

Je stelt je verschrikkelijk aan. In Nederland zou ik zeggen; je lijkt wel een wijf. Je loopt alleen maar te klagen dat het kut gaat en dat niemand je aandacht geeft, maar dat komt klaarblijkelijk ook doordat jij er geen energie in steekt.

Als het kut gaat met je bedrijf zet je met je team je schouders eronder. Ben je ontevreden met de opvolger van je werkgever; maak dit dan kenbaar. Ga niet in een hoekje (of 2 weken thuis) zitten mokken en piepen, want daar bereik je helemaal niks mee.

Zet je schouders er onder, motiveer je collega's en zorg dat je de kar trekt. Pas dan kun je zeggen dat je er alles aan gedaan hebt.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
[...]

Sorry dat ik het zeg, maar dit is gewoon ontzettend om de hete brij heen draaien wat je doet. Wil je in dit topic gewoon stoom afblazen, wil je het verhaal per se zo vertellen om de reactie te krijgen dat men het hier op Tweakers met je eens is of wil je gewoon het hele verhaal vertellen zodat je reacties krijgt waar je daadwerkelijk wat mee kunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Stel je niet zo aan. Collega's laten je meestal koud. En jij denkt dat dat dan andersom niet net zo werkt? Als daar bovenop nog eens een slechte sfeer op werk komt is het niet meer dan logisch dat mensen je niet benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
[...]

Kortom, loopt niet lekker op werk en dit komt er dan nog eens bij, kan me er wat bij voorstellen maar ben het niet met je eens dat het asociaal is. Waarom zouden je collega's onbedingt contact met jou moeten opnemen gedurende je ziekte?

Wat had je dan gezegd tegen diegene die opbelt en doorvraagt? Hoe gaat het, wat heb je dan etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
even een nieuwsflash:

Het zijn personen met wie je een bepaalde taak verricht. Niet je broer, niet je zus maar gewoon mensen die een taak te volbrengen hebben. Wil je vriendschap, zoek het ergens anders. Houd dit in het achterhoofd en het werk wordt, zeker in België, een pak duidelijker. Helaas is dit nu eenmaal de mentaliteit van "den Belg".

Dat jij sociaal doet om te vragen hoe het gaat tijdens ziekte is natuurlijk heel aardig maar dat is geen verplichting dat de ander dat moet doen, zeker niet bij een schip op drift. Dus wil je een sociale omgeving hebben dan zal je daar zelf stappen moeten maken.

Bij ziekte op de het werk heeft de werkgever niks te maken wat er aan de hand is. Daarvoor dient een controle arts. Deze heeft de medische kennis om de situatie in te schatten, sommige werkgevers zouden je nog haast verplichten ter werken terwijl er een diagnose burnout gesteld is.

Als je bang bent voor eventuele gevolgen van de werkgever dan is het tijd om te verkassen (en om een dagboek bij te houden ;) )

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Chevy454 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 10:49:
[...]

even een nieuwsflash:

Het zijn personen met wie je een bepaalde taak verricht. Niet je broer, niet je zus maar gewoon mensen die een taak te volbrengen hebben. Wil je vriendschap, zoek het ergens anders. Houd dit in het achterhoofd en het werk wordt, zeker in België, een pak duidelijker. Helaas is dit nu eenmaal de mentaliteit van "den Belg".

Dat jij sociaal doet om te vragen hoe het gaat tijdens ziekte is natuurlijk heel aardig maar dat is geen verplichting dat de ander dat moet doen, zeker niet bij een schip op drift. Dus wil je een sociale omgeving hebben dan zal je daar zelf stappen moeten maken.
Nog een nieuwsflash: Dat is exact wat hij zelf ook vond gezien een voorgaand topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 12 juni 2016 @ 11:07:
Nog een nieuwsflash: Dat is exact wat hij zelf ook vond gezien een voorgaand topic.
Ander topic?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

"Sorry, dat houd ik liever even prive (maar niks ernstigs hoor)". Topic kan dicht ;) Het vak van moeilijk doen hehe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Paar jaar oud alweer: Ik ga niet werken om vrienden te maken - mee eens?

Oftewel ja, het is soms een beetje verwarrend wat hij nu precies wel en wat hij niet wil.

Overigens als hij nu tegen collega's vragen wat het was ze verteld dat het ze niks aan gaat, dan weet je iig 100% zeker dat ze nooit zullen bellen om te vragen hoe het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
demichel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:13:
[...]
Cultuur verschil, zeker. I
...
In Nederland weet je tenminste onmiddellijk waar je staat, in Vlaanderen zijn overal 25 sluiers van geheimzinnigheid en intrige rond geweven. Je wordt er hier heel erg moe van.
Je bedoelt dat als je gewoon aan een collega vraagt wat die had na een ziekte dat je dan smoesjes / ontwijkende antwoorden / leugens krijgt zoals waar jij nu naar op zoek bent.

Dit hele topic gaat over waar jij zegt dat je heel erg moe van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Morgen wel een update geven he over wat er is gebeurd, had moeten gebeuren en wat er nog kan gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
demichel schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:13:
[...]

Cultuur verschil, zeker. Ik kwam vroeger nog wel eens in Nederland voor mijn vorige werkgever en vond de sfeer op kantoor er stukken beter. Veel directer en botter wel, ja, de eerste keren confronterend voor een Vlaming, maar stukken eerlijker en eigenlijk, bevrijdend, een verademing was dat. In Nederland weet je tenminste onmiddellijk waar je staat, in Vlaanderen zijn overal 25 sluiers van geheimzinnigheid en intrige rond geweven. Je wordt er hier heel erg moe van.
Ik snap wat je wil zeggen maar bij de nieuwe generatie zie ik toch veranderingen.

Cultuur is inderdaad anders maar er is ook gewoon erg veel verschil tussen verschillende bedrijven en bedrijfsculturen. Directe eerlijke communicatie bestaat ook in Vlaanderen best, misschien met een andere nuance. En dat zeg ik dan als Nederlander die in Vlaanderen woont en werkt.

Ik zit in de B2B sales en kom dus bij heel wat bedrijven(klanten) over de vloer, varierend van 100 tot 1250+ medewerkers. Daar merk ik enorme verschillen in cultuur. Sommige bedrijven zijn heel dynamiek en daar is iedereen open, is het heel ontspannen en kan er gelachen worden. Bij andere bedrijven is het doodstil en fluisteren mensen alleen maar. Dat laatste zul je in NL wellicht minder snel tegen komen.

Ik werk zelf voor een bedrijf waar we heel open en direct gewoon alles tegen elkaar kunnen zeggen. Soms botst dat even maar dat is meestal de dag zelf nog uitgepraat en dan gaan we weer verder.
[...]

Dit laatste is wel erg kinderachtig zeg. Stel je gewoon op als een professional en niet als een klein kind. Als het niks is om je over te schamen en ze vragen wat er scheelde kan je toch gewoon een kort antwoord geven?

Ook de verwachting dat men je zou bellen of mailen tijdens je ziekte snap ik niet. Wij laten mensen in ziekteverlof ook gewoon met rust. Of er moet iets heel ernstigs zijn, als een collega in het ziekenhuis zou liggen dan gaan we ook allemaal wel een keer op bezoek bijvoorbeeld.

Als je buiten werktijd ook prive veel contact met je collega's hebt is dat anders, dan kan je al eerder een berichtje verwachten. Maar dat is volgens mij niet bepaald het geval.

Correct me if im wrong maar Ik heb een beetje het onderbuikgevoel dat je uit bent op een confrontatie door je zo op te stellen en dus bewust moeilijk wil doen. Dat loopt meestal niet goed af (been there done that). Dan kan je beter zelf iets anders zoeken en met een opgeheven hoofd door de voordeur vertrekken met misschien nog wat referenties in je zak.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Pagina: 1