Computer fan voltage regelen zonder computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biscuit
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-03 14:27
Hoi!

Mijn vader zit aan de caravan te sleutelen, nu heeft hij als afzuiging bij het keukenblok een oude computerventilator opgehangen. Jammergenoeg maakt deze iets teveel geluid als hij op volle toeren draait.
Natuurlijk kunnen we er zo een weerstand tussenhangen waardoor hij iets minder hard draait, maar dit haalt de mogelijkheid weg om hem tot z'n volle vermogen te gebruiken.

Ik heb me rot zitten googlen maar kan niet echt vinden wat ik wil. Hier en daar vragen ze om complete PSU's weg te werken. Wat bij ons helaas niet gaat werken. Het liefst wil ik gewoon een klein printplaatje met een draaiknop waarmee ik het voltage kan regelen. Maar bestaat dit?

Weet iemand hier de beste oplossing voor?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat je zoekt bestaat zeker. Iets als een Zalman FanMate zal precies doen wat je wilt.
Zie: pricewatch: Zalman Fan Mate 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kaalus schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:11:
Wat je zoekt bestaat zeker. Iets als een Zalman FanMate zal precies doen wat je wilt.
Zie: pricewatch: Zalman Fan Mate 2
Let wel dat die slechts tot 6W gaat volgens de specs.
Sommige grotere fans verbruiken meer.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thor.g
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:30
Volgens mij kun je ook een step down dc-dc converter gebruiken. Die kan het voltage reduceren met een kleine hoeveelheid verlies. zoiets bijvoorbeeld: http://nl.aliexpress.com/...2114.13010308.0.48.kxhzZk

let wel op dat hij warm wordt als je er grotere vermogens doorheen gaat sturen(>10 watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Je kan het denk ik het beste via een arduino met PWM doen. Er staan genoeg tutorials op internet.

Dan kan je precies maken wat je nodig hebt en je zal geen issues hebben met vermogen. Hangt er natuurlijk vanaf welke componenten je gaat gebruiken.

Simpel weg een weerstandje ervoor gooien is alleen maar zonde van de energie en het wordt flink warm. Dat wil je natuurlijk niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
En wat dacht je van een good-old variabele weerstand (ook potentiometer genoemd) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-10 20:56
680x0 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:27:
En wat dacht je van een good-old variabele weerstand (ook potentiometer genoemd) ?
Dat was ook mijn gedachte. Als je zelf kan solderen dan is dat zo gemaakt! Kind kan de was doen en je hebt voor vrijwel niks je gewenste resultaat.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

heuveltje

KoelkastFilosoof

680x0 schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:27:
Dat is dus gewoon de fanmate zoals boven beschreven. alleen is die dan meteen voorzien van mooie aansluitingen en behuizing.
Psycho_Mantis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:24:
Je kan het denk ik het beste via een arduino met PWM doen. Er staan genoeg tutorials op internet.

Dan kan je precies maken wat je nodig hebt en je zal geen issues hebben met vermogen. Hangt er natuurlijk vanaf welke componenten je gaat gebruiken.

Simpel weg een weerstandje ervoor gooien is alleen maar zonde van de energie en het wordt flink warm. Dat wil je natuurlijk niet hebben.
Maar een completen arduino opstelling op te zetten om 1 fan te regelen is niet zonde :?
(en waarom boeit het dat je 3 wat energie opstookt ?)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:24

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

heuveltje schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:30:
[...]

Dat is dus gewoon de fanmate zoals boven beschreven. alleen is die dan meteen voorzien van mooie aansluitingen en behuizing.

[...]

Maar een completen arduino opstelling op te zetten om 1 fan te regelen is niet zonde :?
(en waarom boeit het dat je 3 wat energie opstookt ?)
Omdat het een caravan is, ga ik er vanuit dat er zuinig met energie omgegaan moet worden. Kan je toch weer net iets langer met de accu doen. :)
Maar veel zal het inderdaad niet schelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:23

Soggy

vroemmmm

Ik heb het ook gedaan, maar iets anders opgelost, namelijk door er een temperatuur geregelde aan/uit schakelaar tussen zetten. Het is namelijk niet de bedoeling continu te koelen. Deze koelkasten werken op warmte, je moet er alleen voor zorgen dat het niet te warm blijft achter de koelkast. Deze aan/uit schakelaar springt af en toe aan als het echt te heet wordt www.schakelt de fan weer uit als het wat koeler is. Je kunt er beter voor zorgen dat de fan zo wordt gemonteerd dat deze niet gaat resoneren, dat scheelt flink aan geluid.

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik dacht even een dubbeltopic te zien:
Snelheid casefans reduceren voor koeling caravan koelkast

Verder raad ik je aan om te googlen op LM317 FAN CONTROLER

[ Voor 21% gewijzigd door memphis op 06-06-2016 16:58 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Psycho_Mantis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 16:24:

Maar een Arduino kan toch geen 25kHz pulssignaal genereren? Dacht dat dat een veel te hoge frequentie was.

Met 2 555'jes kun je die zonder problemen maken (heb een circuit hier in Multisim) en dan een 100k-potmeter gebruiken om de pulsbreedte en daarmee de snelheid van de fan aan te passen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Zoek op ebay maar eens naar DC 6V - 28V 3A PWM Motor Speed Varible Regulator Controller Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Raven schreef op maandag 06 juni 2016 @ 17:20:
[...]

Maar een Arduino kan toch geen 25kHz pulssignaal genereren? Dacht dat dat een veel te hoge frequentie was.

Met 2 555'jes kun je die zonder problemen maken (heb een circuit hier in Multisim) en dan een 100k-potmeter gebruiken om de pulsbreedte en daarmee de snelheid van de fan aan te passen.
Hardware matig wel, maar software matig niet. een 32u4 kan gemakkelijk tot 123kHz (50%DC) gaan ;) of zelfs hoger: https://harizanov.com/201...ency-pwm-with-atmega32u4/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Alles leuk en wel maar kan een Tweaker nog iets zonder een uC ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ghehe.. heb ik er gewoon 3 220V straaljager fans achter hangen.. maar ook met een hittegolf is de koelkast nog ijs koud :7

kon ik van de diepvries in de voortent niet zeggen :(

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

memphis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:39:
Nope :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

memphis schreef op maandag 06 juni 2016 @ 20:39:
Voor PWM is er een µC-loze oplossing genoemd. Voor de 3-pins varianten kun je mbv Google een shitload aan voorbeelden van spanningsregelaars vinden en die vereisen geen µC.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Raven schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:41:
[...]

Voor PWM is er een µC-loze oplossing genoemd. Voor de 3-pins varianten kun je mbv Google een shitload aan voorbeelden van spanningsregelaars vinden en die vereisen geen µC.
Weet ik ook wel maar het verbaasd mij dat men voor zoiets simpels al een Arduino kan aanbevelen. Overigens voor een PC fan is PWM voor de zuinigheid ook al overdreven... maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:34
Beetje offtopic maar toch wel weer ontopic....

afgezien van die mini discussie over arduino..... vind ik het vooral grappig dat het van fan voor afzuiging naar een temperatuur gereguleerd koelkast gaat..

volgens mij is voor deze gebruiker en als ik inschat naar zijn kundigheid het makkelijkste om gewoon een variabele weerstand te pakken of zon standaard fancontroller van zalman...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackwolf40
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-08 21:23
Misschien is een ventilator op zonne energie

http://www.twenga.nl/ventilator-op-zonne-energie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Raven schreef op maandag 06 juni 2016 @ 21:41:
[...]

TIP3055 met een potmetertje en een weerstand

Ben niet slim, maar wel dom

Pagina: 1