Snelheid casefans reduceren voor koeling caravan koelkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:22
Beste tweakers en EL guru's

Mijn electronica kennis is niet al te best meer (is alweer heel wat jaartjes geleden sinds ik natuurkunde heb gehad en ben er niet dagelijks mee bezig :) )
Simpele dingen gaat nog, maar zodra het aankomt op weerstanden etc. raak ik het spoor snel bijster...

Wij hebben een caravan aangeschaft (overgenomen van schoonouders), en willen daarmee deze zomer naar het zonnige zuiden vertrekken.

Het probleem met deze caravan is de koelkast.
In het zonnige zuiden heeft deze koelkast het erg moeilijk om de waren koel te houden.
In de buitenwand van de caravan zijn achter de koelkast een tweetal roosters, onder en boven de koelkast, om koele lucht aan te trekken en warme lucht af te geven, middels het principe van stijgende lucht.

Als deze roosters er gewoon in geklikt zitten trekt de koelkast het net niet, als de roosters eruit zijn geklikt gaat het net aan goed.

Nu heb ik het lumineuze idee gekregen om in het onderste rooster een tweetal 140mm casefans te plaatsen, om de luchtdoorstroom te verbeteren.

Door middel van een 3-weg schakelaar binnen in de caravan wil ik deze fans kunnen regelen op uit, half, en vol vermogen, resp. 6 en 12 volt.
De caravan heefteen eigen 12V circuit, waar ik dit gewoon op aan kan sluiten :)

Nu heb ik al een deel van het schema, en ben ik wat aan het uitzoeken geweest wat betreft weerstanden, ik hoop dat ik goed zit, en anders wordt ik graag verbeterd :)

De schakelaar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/XLDFMnwt.jpg

Het schema: (Met in het zwarte blok de specs van de fans: Be Quiet Silent Wings 2)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ox9BjRa.png

De tabel die ik heb gemaakt voor de benodigde weerstand aan de hand van de fan specificaties:
Ik heb meerdere voltages opgenomen om eventueel de schakelaar te kunnen vervangen door een schakelaar met meer standen.
VoltageAmpsWattFansOhm
60,21,2215
70,21,4212,5
80,21,6210
90,21,827,5
100,22,025
110,22,222,5
120,22,42-

Volgens schema:
Hierbij ga ik er van uit dat de min/zwarte draad via de schakelaar loopt, en niet de plus?
  • A wordt rechtstreeks verbonden aan C
  • B wordt rechstreeks verbonden aan F
  • Voor 12V verbding ik E rechstreeks met D
  • Voor 6V moet ik een 15 Ohm weerstand plaatsen tussen G en D
Graag verneem ik jullie op en/of aanmerkingen of ideeën, en of mijn berekeningen juist zijn?

Beste antwoord (via ArcticTiger op 03-05-2016 17:27)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dan zet je ze toch altijd aan? Dat is de koelkast immers ook.
Uit je verhaal maak ik op dat het weghalen van het rooster al voldoende is, je hebt dus zeer weinig extra gefroceerde airflow nodig. Dat kan gewoon met fluisterstille fans.

Hoef je ook het knopje niet weg te werken.

Anders neem je alsnog een drie-standen knopje. Uit / I / II, waar I dan via een controllertje gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 13:03
Is het niet mooier om PWM geregelde fans te gebruiken? Minder energie verstoken etc.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Aangezien je toch 2 fans gebruikt, zou ik de hele weerstanden achterwege laten - dat genereert alleen maar extra warmte en kost extra energie.

Om de fans op halve snelheid te laten draaien schakel je ze in serie en om ze op volle snelheid te laten draaien schakel je ze parallel. Geen verliezen, geen hete weerstanden, easy :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@farlane hoe zou ik een PWM fan kunnen regelen zonder extra electronica te gebruiken?
Tevens maak ik me over stroomverbruik niet zo erg druk.
Wij hebben de caravan op een camping gewoon aan het lichtnet staan :)

@real[B]art daar heb ik aan zitten denken, maar kon zo snel geen elegante oplossing bedenken voor een simpele schakeling zonder al te veel componenten, en leek dit me dus de makkelijkste optie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Ff kijken of ik 'm zo uitgelegd krijg, als het niet overkomt moet je het zeggen dan maak ik een schetsje :)

Je sluit fan 1 met de plus permanent aan op +12V
Je sluit fan 2 met de min permanent aan op 0V

Je neemt een dubbelpolige schakelaar met 3 standen (maak - uit - maak).
Aan de middelste pennen van die schakelaar sluit je de min van fan 1 en de plus van fan 2 aan.
De 2 pennen van de schakelaar aan de ene kant verbind je door, als je de schakelaar die kant op zet dan staan de fans in serie.
De 2 pennen van de schakelaar aan de andere kant hang je aan de 0V (voor fan1) en +12V (voor fan2), als je de schakelaar die kant op zet dan staan de fans parallel.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Door de weerstand in serie te zetten met de belasting zal, naast dat het niet efficiënt is, de weerstand erg heet worden (brandgevaar). Beter schaf je een simpele dc-dc regelaar aan. Zoals deze:

http://www.aliexpress.com...odule-LED/1734450731.html

Deze heb ik ook gekocht voor het dimmen van een paar ledlampen. Werkt prima.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Weerstanden, PWM, DC-DC regelaar... waarom moeilijk als het ook makkelijk kan? Kwestie van de in de startpost getoonde schakelaar vervangen door een dubbelpolig model en klaar.

Alleen de DC-DC regelaar heeft wat mij betreft toegevoegde waarde in de zin dat je eenvoudig naderhand de spanning kunt aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Laten we beginnen met het idee dat de nominale stroom 0.08A is.

Met een weerstandje de spanning verlagen is nu niet echt een schokkend verlies in warmte. Terug brengen naar 7v brengt het vermogen in de weerstan naar 0.24 watt , niet echt schokkend.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:38
De eenvoudigste oplossing, met de schakelaar die je al hebt is: stand 1 -> één fan, stand 2 -> 2 fans.

Houd rekening met de montage dat je geen resonantie wilt hebben, dus wrs een stevig frame met montage op de bodem en niet in/aan de wand.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
@real[B]art
Even terugkomend op je eerste reactie, met de dubbelpolige schakelaar.

Zou dit het schema moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Pc0LeHc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Je kunt brushless fans niet in serie zetten omdat ze zeer onregelmatig energie verbruiken. Je moet dan weerstanden en condensatoren parallel zetten met de fan. Van precies de goede maat en vermogen.

Waarom koop je niet gewoon twee fans die altijd stil en goed werken op 12V?
Een simpele clickson op het te koelen deel om ze pas te laten inschakelen als het echt nodig is.

Zoals deze, maar dan even op eBay kijken naar een NO (normally open) model. https://www.conrad.nl/nl/...-nc250-vac2-a-507841.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Ik wil het te koelen deel altijd koelen, en daarom de keuze voor 2 standen.
Het bereft de achterkant van een koelkast, hartje zomer, denk 30-40 graden
De hele meuk die zich achterop de koelkast bevind :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Dan zet je ze toch altijd aan? Dat is de koelkast immers ook.
Uit je verhaal maak ik op dat het weghalen van het rooster al voldoende is, je hebt dus zeer weinig extra gefroceerde airflow nodig. Dat kan gewoon met fluisterstille fans.

Hoef je ook het knopje niet weg te werken.

Anders neem je alsnog een drie-standen knopje. Uit / I / II, waar I dan via een controllertje gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

ArcticTiger schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:44:
@real[B]art
Even terugkomend op je eerste reactie, met de dubbelpolige schakelaar.

Zou dit het schema moeten zijn?
[afbeelding]
Jep, da's wat ik in gedachten had.
jeroen3 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:57:
Je kunt brushless fans niet in serie zetten omdat ze zeer onregelmatig energie verbruiken. Je moet dan weerstanden en condensatoren parallel zetten met de fan. Van precies de goede maat en vermogen.
Ah, ok. Ben benieuwd naar de technische uitleg hierachter? Wat ik heb kunnen vinden met Google is het een probleem als je op deze manier bijvoorbeeld 2 x 12 V fans op 24 V wilt laten lopen, ivm spanningspieken, maar hier is de voedingsspanning gelijk aan de voedingsspanning van de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon een paar "silent" fans nemen.. zelf heb ik 3 220V modellen achter de koelkast hangen.. 2 die de lucht naar buiten blazen, en 1tje onder aan die extra lucht over het rooster jaagt..
omdat dit geen "silent" modelletjes zijn doe ik ze snachts uit overdag heeft niemand er last van :)

in mn dakluik heb ik wel 4x 120mm silent (12V) opgehangen.. die draaien in principe wel continu. maar die zijn dan stil genoeg :-P (voeren warmte af)

verder is de "hete" lucht boven in je voortent verwijderen ook wel erg fijn om je caravan zelf minder warm te hebben, of je moet continu je caravan deur dicht doen.. maar met huisdieren of kinderen is dat minder praktisch in de regel :-P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Tsja, er zit helaas ook nog een andere bepalende factor...
Het heet: De vrouw
Die wil de fans 1. niet horen en 2. niet zien :+
Warmte in de voortent is weinig last van, daar we er geen zijwanden in zetten

Wel een goed idee van het dakluik overigens, is iets om over na te denken (naast de andere geplande projecten :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
real[B]art schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:15:
Ah, ok. Ben benieuwd naar de technische uitleg hierachter? Wat ik heb kunnen vinden met Google is het een probleem als je op deze manier bijvoorbeeld 2 x 12 V fans op 24 V wilt laten lopen, ivm spanningspieken, maar hier is de voedingsspanning gelijk aan de voedingsspanning van de fans.
Een brushless fan controller gebruikt alleen energie als hij spoelen heeft bekrachtigd. Wanneer hij dit niet heeft gebruikt hij enkele mA's voor de besturing, en daar kan je tweede fan dan niet van starten.
Als ze beiden lopen kan het best zijn dat het wel blijft werken. Maar ik zou de gok niet wagen. Zeker niet met onvoorspelbaar startgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:47

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Over iedere fan een condensator zetten die de onregelmatigheden opvangt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ArcticTiger schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:31:
Tsja, er zit helaas ook nog een andere bepalende factor...
Het heet: De vrouw
Die wil de fans 1. niet horen en 2. niet zien :+
Warmte in de voortent is weinig last van, daar we er geen zijwanden in zetten

Wel een goed idee van het dakluik overigens, is iets om over na te denken (naast de andere geplande projecten :+ )
liever een fannetje te zoemen dan dat je eten / drinken zelfs in je koelkast nog te warm is en bederft :(
heb het eens getest.. koelkast gevuld met flessen koud water, caravan in de volle zon + tent in de volle zon, en geen fans aan.. thermometer er bij.. kouder dan 12 graden kreeg die hem niet.... en dat was ook ongeveer de temperatuur van het koude water in de flessen :P

als ik moet kiezen tussen een potentiele voedselvergiftiging of een beetje gezoem.. ik wist het wel :D

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
We dwalen een beetje af, maar uiteraard moet de zooi goed werken, daarom probeer ik het beste van de 2 te combineren.

Als ik zo even alles bekijk lijkt mij tot nu toe de meest elegante optie:
Een 3-weg schakelaar 0-1-2 met achter 1 en 2 elk een fancontrollertje zoals jeroen3 aangaf.

Nu wordt het tijd om de caravan maar eens op te zoeken en alles precies uit te meten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Of voor den luyen mensch: fans met ingebouwde temperatuurregelaar. Geen omkijken naar en niet meer herrie dan nodig

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
kELAL schreef op zondag 08 mei 2016 @ 13:33:
Of voor den luyen mensch: fans met ingebouwde temperatuurregelaar. Geen omkijken naar en niet meer herrie dan nodig
De fan zal gebruikt worden om een natuurlijke luchtstroom een handje te helpen.

@eerder reacties:
Ik ben e.e.a. aan het uitzoeken geweest en er blijkt dus al een kant-en-klaar kit te bestaan (voor 30 eurie), ware het niet dat de kwaliteit niet al te best schijnt te zijn.

Waar ik nu eerst aan zit te denken is om 1 of 2 BeQuiet Shadow Wings Low Speed fans te kopen (800RPM, 9,8dB) en die continu op 12V te zeten, en na de vakantie het systeem uit te bouwen met eventueel een thermoschakelaar achter op de koelkast en een keuze voor continu of temperatuur gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

ArcticTiger schreef op maandag 09 mei 2016 @ 12:09:
De fan zal gebruikt worden om een natuurlijke luchtstroom een handje te helpen.
Dat doen ze toch ook? Maar dan met als extraatje dat ze automatisch harder gaan draaien als er meer dan één handje nodig is.
Dus ik snap jouw gedachtenkronkel niet helemaal.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Pagina: 1