PC upgrade - Geluidsproductie naar beneden.

Pagina: 1
Acties:

• SimpelenLeuk
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11 14:06
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik game elke avond een uurtje of 2. Maar de PC maakt echt veel kabaal om alles koel te houden. Nu wil ik dat het geluid drastisch naar beneden gaat. Nu heb je letterlijk het gevoel dat de PC opstijgt. Na wat onderzoek is de videokaart voor 80% de bron van het geluid. Met jullie advies wil ik dit reduceren naar een acceptable niveau.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtprijs 100E,-, max 150E,-

Huidige PC
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1ASRock P67 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1XFX R9 290 4GB Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon T5 Economy€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
2Enermax T.B.Silence PWM UCTB12P (12cm), 120mm€ 9,41€ 18,82
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 37,-€ 37,-
1Cooler Master GX-Lite 600W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 84,77

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk dat het nodig is om de de videokaart te gaan waterkoelen en fans in silicone op te hangen. Misschien is mijn behuizing niet geschikt icm airflow, dus misschien een nieuwe behuizing indien nodig.

#ProductPrijsSubtotaal
1Nexus SFM-1000 Silicon Fan Mounts€ 2,53€ 2,53
1Corsair Hydro H55€ 68,95€ 68,95
1NZXT Kraken G10 Zwart€ 26,50€ 26,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,98

In mijn verbeelding zou de radiator op de zijkant komen te hangen, maar nog geen idee of dit gaat passen. Morgen even meten en kijken.

Verder staat de PC helaas in hoekje onder het bureau. Met rondom 15 cm van de 2 muren af tbv de koeling en kabels. Dit helpt niet bevorderlijk voor de benodigde koelcapaciteit. Eigenlijk zou ik een gespiegelde kast moeten hebben of hoe dat ook heet in deze business.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, best bang voor de buck mentaliteit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ja, doel geluidsniveau reduceren.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
• Wat zou jullie upgrade advies zijn?
• Gaat het passen?
• Heb ik alles compleet?
• Airflow in de pc inorder?
• Mocht het budget niet in order zijn, wat heb ik dan wel nodig om een stille pc te realiseren met deze HW?

PS: ik zal niet de snelste zijn met reageren icm een gezin. :+

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Waterkoeling is in de meeste gevallen en stuk luider dan een goed luchtkoeler. 290 is sowieso een hete kaart en blaast dus flink

Verwijderd

Hoe zit je airflow in je huidige kast?
Je hebt 2 fans van 120mm maar hoe blazen die en daar in je kast gemonteerd?

• SimpelenLeuk
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H80HiDfl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/avfqbYdl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/48fXWCEl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PKcZS6Jl.jpg

Ja stoffig, tijd om schoon te maken....

Airflowpad:
Voorkant flow in.
Achter en zijkant uit.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:33
Stap één is inderdaad het stof weghalen, dat zal allicht ook al iets schelen.

Verder zou je ofwel de koeling op je videokaart kunnen vervangen voor eentje met 2 of 3 fans ofwel een nieuwe (zuinigere) videokaart aanschaffen die 2 of 3 fans heeft. Dat scheelt behoorlijk in geluidsniveau. Daarna kan je natuurlijk de behuizing nog vervangen voor eentje met geluidsabsorberende panelen, zoals deze: pricewatch: Fractal Design Define S

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• SimpelenLeuk
De videokaart wil ik behouden. Deze is voor mijn doeleind nog niet afgeschreven. En met een aftermarket bracket + std. closed loop watercooling setje is dit nadeel te compenseren.
Zodoende kom ik op de Kraken G10 uit. 'slects' 30e voor een dedicated bracket en waterkoeler die nog jaren meer kan.

Wel las ik dat het VRM richting de 100 C gaat, maar dat heatsinks geadviseerd worden.
Iemand hier ervaringen mee. Link

Een nieuwe kast die beter dempend is icm een beter airflow, zie ik ook wel zitten. Wel zou ik graag een kast hebben die gespiegeld is. Nu blaast de zijkant af tegen de muur en dat is niet ideaal. Liever heb het frame van de kast tegen de muur aan staan.

Helaas heb ik voor mijn kast maar weinig ruimt in dit appartement.

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-05-2024
SimpelenLeuk schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 11:19:
De videokaart wil ik behouden. Deze is voor mijn doeleind nog niet afgeschreven. En met een aftermarket bracket + std. closed loop watercooling setje is dit nadeel te compenseren.
Zodoende kom ik op de Kraken G10 uit. 'slects' 30e voor een dedicated bracket en waterkoeler die nog jaren meer kan.

Wel las ik dat het VRM richting de 100 C gaat, maar dat heatsinks geadviseerd worden.
Iemand hier ervaringen mee. Link

Een nieuwe kast die beter dempend is icm een beter airflow, zie ik ook wel zitten. Wel zou ik graag een kast hebben die gespiegeld is. Nu blaast de zijkant af tegen de muur en dat is niet ideaal. Liever heb het frame van de kast tegen de muur aan staan.

Helaas heb ik voor mijn kast maar weinig ruimt in dit appartement.
Ik zie hier dat je dus met een reference koeler werkt, en ja, die zijn hartstikke luid. Wat zelf een betere, en pasbare optie is is de welbekende pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV

Goede, stille en degelijke koeler. Goedkoper dan waterkoeling en deze zal dus echt niet meer geluid produceren. :)

-

• SimpelenLeuk
PAHvandam schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 11:36:
[...]

Ik zie hier dat je dus met een reference koeler werkt, en ja, die zijn hartstikke luid. Wat zelf een betere, en pasbare optie is is de welbekende pricewatch: Arctic Cooling Accelero Arctic Xtreme IV

Goede, stille en degelijke koeler. Goedkoper dan waterkoeling en deze zal dus echt niet meer geluid produceren. :)
Ja, voor direct de goedkoopste oplossing geef ik je gelijk! Veel voor weinig en goed.
Ik probeer elk jaar mijn systeem te updaten, met een kleine investering. In mijn geval is een waterkoeler closed loop slimmer. Ik zou dan in de toekomst deze nog langer kunnen aanhouden, als er een snellere video kaart inkomt. Dan is de afschrijving uiteindelijk kleiner.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1682903 adhv dit topic op uitgekomen op de Arctic Accelero Hybrid II 120. Cooler en frame in 1. Tevens Coolt deze ok de VRM mee, wat de Kraken niet doet. Met evt een nieuw bracket is deze koeler ook voorbereid op de toekomst.

Qua kast spreekt fractural design mij erg aan. Vanwege de geluidsdemping aan de binnenzijde. Echter blijft deze aan de prijzige kant en het goedkopere broertje laat geen 5" ext. bays toe....
Zijn hier nog alternatieven voor? Die ook bekendstaan om geluidsdemping?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition€ 103,-€ 103,-
1Arctic Accelero Hybrid II 120€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,50

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:44
Draai de fan in het zijpaneel eens om zodat die op de GPU blaast. Goedkoopste oplossing die misschien net voldoende is.

• Vini-Vidi-Vici
  • Laatst online: 15-05-2024
SimpelenLeuk schreef op zaterdag 04 juni 2016 @ 19:44:
[...]

Ja, voor direct de goedkoopste oplossing geef ik je gelijk! Veel voor weinig en goed.
Ik probeer elk jaar mijn systeem te updaten, met een kleine investering. In mijn geval is een waterkoeler closed loop slimmer. Ik zou dan in de toekomst deze nog langer kunnen aanhouden, als er een snellere video kaart inkomt. Dan is de afschrijving uiteindelijk kleiner.

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1682903 adhv dit topic op uitgekomen op de Arctic Accelero Hybrid II 120. Cooler en frame in 1. Tevens Coolt deze ok de VRM mee, wat de Kraken niet doet. Met evt een nieuw bracket is deze koeler ook voorbereid op de toekomst.

Qua kast spreekt fractural design mij erg aan. Vanwege de geluidsdemping aan de binnenzijde. Echter blijft deze aan de prijzige kant en het goedkopere broertje laat geen 5" ext. bays toe....
Zijn hier nog alternatieven voor? Die ook bekendstaan om geluidsdemping?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition€ 103,-€ 103,-
1Arctic Accelero Hybrid II 120€ 77,50€ 77,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 180,50
De R4 is net zo goed qua geluidsdemping (ongeveer) en is een tientje of 2 goedkoper. Maar voor een goede kast betaal je nou eenmaal. Zelf heb ik de bequiet! silent Base 800. Is hartstikke stil, maar was wel 130 ruro toendertijd. Ga er maar van uit dat die R5 goed genoeg is en dat je dat niet voor die prijs terugvindt. Ook logisch dat deze ook zo populair is. :)

-

• SimpelenLeuk
Na nog een nachtje slapen en wat onderzoek en heb ik zojuist het volgende besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition€ 104,-€ 104,-
1Arctic Cooling Accelero Hybrid III-120€ 90,54€ 90,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 194,54

De budget overschrijding veroorloof ik mijzelf, door de voordelen op de langere termijn.
Pagina: 1