Toon posts:

Lekstroom van 110V ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraagje omtrent lekstroom.

In mijn oude huis had ik kennelijk door de vele computers en geen of slechte aarding altijd op de en of andere manier 110V op de aarde van apparaten staan. Inmiddels heb ik een gloednieuw huis ( 6 jaar oud) en grappig genoeg begint zich nu hetzelfde weer voor te doen als vroeger.

Mijn vermoeden is dat het wordt veroorzaakt tussen een tv decoder en een computer. Het vervelende is echter dat zodra de decoder is aangesloten de rest van het huis er ook :"last" van begint te krijgen. Op zich heb ik er geen last van(lees geen verstoring van beeld of geluid) , echter je hoeft niet te proberen ook maar een audio plug, of hdmi plug uit 1 van de tv`s of computers te halen, want dan krijg je een kleine stroomstoot. Ook het insteken van stekkers geeft een heel klein vonkje.

Het hele huis is voorzien van geaarde stopcontacten, geaarde verdeelblokken, dus ik snap niet goed waar dit vandaan komt. Het enige wat niet geaard is is de decoder, en een printer voeding en wat losse telefoon voedingen. De decoder is al reeds vervangen door een nieuwer model, maar die heeft ook geen aarde.

Beste antwoord (via Verwijderd op 04-06-2016 13:39)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
gleveria:
Die aarding moet je niet plaatsen op de humax, maar op je A.O.P.
Op de abbonee-overname-punt zit als het goed is een galvanisch gescheiden coax kastje zoals bijv deze:
http://www.cablers.nl/tras1000

Deze komt de coax op binnen, wordt compleet gescheiden gemaakt en gaat dan je huis binnen.
Omdat het gescheiden is zit de aarding van de kabelprovider niet aan de aanding van de coax in je huis.
Hiervoor zit op deze scheiders een aansluiting voor een aardedraad, deze hoort naar de aarding van het huis te gaan, maar dit wordt vaak overgeslagen/vergeten.

Als je dus ergens gaat aarden, hoort dat daar.

Dat de humax een netfilter heeft die aarde verwacht op de coax is niet netjes, maar technisch gezien niet fout.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als je met spanningsmeter in je kast meet tussen de neuter (blauwe draad) en je aarding heb je 110V staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:55
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:41:
Vraagje omtrent lekstroom.

In mijn oude huis had ik kennelijk door de vele computers en geen of slechte aarding altijd op de en of andere manier 110V op de aarde van apparaten staan. Inmiddels heb ik een gloednieuw huis ( 6 jaar oud) en grappig genoeg begint zich nu hetzelfde weer voor te doen als vroeger.

Mijn vermoeden is dat het wordt veroorzaakt tussen een tv decoder en een computer. Het vervelende is echter dat zodra de decoder is aangesloten de rest van het huis er ook :"last" van begint te krijgen. Op zich heb ik er geen last van(lees geen verstoring van beeld of geluid) , echter je hoeft niet te proberen ook maar een audio plug, of hdmi plug uit 1 van de tv`s of computers te halen, want dan krijg je een kleine stroomstoot. Ook het insteken van stekkers geeft een heel klein vonkje.

Het hele huis is voorzien van geaarde stopcontacten, geaarde verdeelblokken, dus ik snap niet goed waar dit vandaan komt. Het enige wat niet geaard is is de decoder, en een printer voeding en wat losse telefoon voedingen. De decoder is al reeds vervangen door een nieuwer model, maar die heeft ook geen aarde.
spannend O-)

Alle apparaten lostrekken, en één voor één weer aansluiten, dan vind je vanzelf de fout.
Of simpeler; alle groepen uitschakelen behalve één. Maar eh, tv decoder (dezelfde als in het oude huis?)...aangesloten met coax? Zet die spanning op de afscherming van de coax?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:47
Dit is een bekend verschijnsel, het betekend dat je aarde / vereffening ergens niet goed is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Inderdaad bekend probleem.
Komt door het netfilter in voedingen. Zie plaatje hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-gSFGcZpEB-0/Uidf3dOg9tI/AAAAAAAAAms/0B84WYMqaQ8/s1600/common_mode_filter_2_stage_1a.gif
De cirkel links met het kringeltje er in is de netspanning. Ca en Cb zijn condensators naar (rand)aarde. Je kast hangt ook aan randaarde. Als de randaarde niet (degelijk) is aangesloten, zweeft de randaarde dus op een spanning halverwege de twee net-aansluitingen, dus ca, 115V.

Is overigens niet levensgevaarlijk, want de stroom die er gaat lopen is beperkt. Maar kan wel vervelend zijn, en storen op de werking van diverse apparatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwannoes op 03-06-2016 15:55 ]

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 13:54:
Dus als je met spanningsmeter in je kast meet tussen de neuter (blauwe draad) en je aarding heb je 110V staan?
Ja, dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt toch de decoder te zijn. ( Humax). Kennelijk zet die op de een of andere manier spanning op de aarde van de coax kabel. Zodra de coax die spanning krijgt zet die het ook op andere kabels met diezelfde aarde. Misschien dat ik een extra aarde maak op de humax, want hij doet het eigenlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gwannoes schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:54:
Inderdaad bekend probleem.
Komt door het netfilter in voedingen. Zie plaatje hieronder:
[afbeelding]
De cirkel links met het kringeltje er in is de netspanning. Ca en Cb zijn condensators naar (rand)aarde. Je kast hangt ook aan randaarde. Als de randaarde niet (degelijk) is aangesloten, zweeft de randaarde dus op een spanning halverwege de twee net-aansluitingen, dus ca, 115V.

Is overigens niet levensgevaarlijk, want de stroom die er gaat lopen is beperkt. Maar kan wel vervelend zijn, en storen op de werking van diverse apparatuur.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Het blijkt overigens toch de Humax decoder te zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
gleveria:
Die aarding moet je niet plaatsen op de humax, maar op je A.O.P.
Op de abbonee-overname-punt zit als het goed is een galvanisch gescheiden coax kastje zoals bijv deze:
http://www.cablers.nl/tras1000

Deze komt de coax op binnen, wordt compleet gescheiden gemaakt en gaat dan je huis binnen.
Omdat het gescheiden is zit de aarding van de kabelprovider niet aan de aanding van de coax in je huis.
Hiervoor zit op deze scheiders een aansluiting voor een aardedraad, deze hoort naar de aarding van het huis te gaan, maar dit wordt vaak overgeslagen/vergeten.

Als je dus ergens gaat aarden, hoort dat daar.

Dat de humax een netfilter heeft die aarde verwacht op de coax is niet netjes, maar technisch gezien niet fout.
Pagina: 1