Advies gezocht Koelbox met 12/230v aansluiting

Pagina: 1
Acties:

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-03 13:07
Gadgeteer schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 09:50:
Ik zoe een box die de inhoud gedurende tenminste 10uur koel kan houden onder normale zomerse omstandigheden achter in onze auto.
Ik heb een elektrische koeltas, deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.ibood.com/img/product/4499_z1_hi_1272373938.jpg
Ooit gekocht voor ik meen 36 euro, zonder 230V aansluiting. Groot voordeel: hij past precies tussen 2 kinderzitjes achterin, en is ontworpen om in een autogordel vastgezet te worden.
Recent kwam ik er achter dat-ie niet meer koelt. Ik heb hem opengemaakt, en toen ik de peltier in m'n handen had werkte deze gewoon. Vervolgens teruggezet, en alleen de vriesbeschermingssensor verwijderd (zolang-ie niet 's nachts aanstaat ben ik niet bang voor bevriezen). Sindsdien doet-ie het weer :)

Maar: het duurde vrij lang voordat ik er achter was dat-ie het niet meer deed, juist omdat ik er altijd twee flesjes ijs in zet. Dat maakt - achteraf gezien - dat ik hem voornamelijk gebruik als niet-elektrische koelbox.
De koelcapaciteit is zeer beperkt, dus warme dranken afkoelen duurt sowieso heel lang.
Als je hem 10 uur koel wil houden in de auto, ga ik er vanuit dat je niet rijdt, en dus geen stroom verbruikt. In dat geval zou ik aanraden om er gewoon wat flesjes ijs in te zetten. Tussen de andere dranken, zo ver mogelijk van de wand af. Dat houdt alles lang koel, en aan het eind van de dag heb je een paar ijskoude flesjes water die je ook kan drinken.

Als je gaat kamperen daarentegen heb je geen vriezer, dan ben je inderdaad aangewezen op stroom.

Edit: bij Kaufland (in Kleve) zag ik juist elektrische koelboxen voor 50 euro, 12/230V. Bij de Action stond er een voor 25 euro, alleen 12V.
ThinkPadd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 11:14:
65W bij 12V is nog steeds 5,42A (65:12 = 5,41...). Ook bij een dergelijke stroomsterkte zal zo'n sigarettenplug al aardig warm worden als hij niet goed contact maakt.
Sinds kort heb ik een aansluiting achterin, max. 10A staat er op, en die wordt inderdaad flink warm van de koeltas. Maar een graad of 60 is natuurlijk geen enkel probleem voor zo'n connector.
Let wel op met goedkope splitters van ebay: daar zitten zeer dunne draadjes in, en die wordt dan ook loeiheet. Bij mijn splitter heb ik de draden vervangen door een fatsoenlijke dikte.

[ Voor 19% gewijzigd door RemcoDelft op 11-07-2016 15:46 ]

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:07
Ik heb net een Waeco Tropicool TC-21 gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://i1104.photobucket.com/albums/h333/blaauw23/384cf988cefc491e02dab7d8891a2d6a_zpssnonipud.jpg
Met peltier systeem, maar deze schijnen tot 30Co onder de omgevingstemperatuur te koelen.
Ik heb hem van het weekend getest met de Nederlandse temperaturen.
Blikjes bier (waren eerst op kamertemperatuur) krijgt hij koud tot 4Co, gemeten met een digitale thermometer die ik in de koelbox had gelegd.

Ik heb hem van Marktplaats afgehaald, nieuw zijn de goedkoopste van deze maat (21 liter) €230.....
De 35 liter variant is dik €300 8)7
Waeco verkoopt ze als professionele koelboxen, Tweaker spul als dataloggers, radiografische thermometers en een App om datalogger uit te lezen met je smartphone zijn er ook bij te krijgen als officiële accessoires..... 8)
http://www.dometic.nl/pro...l-thermoelectric-coolers/

Hij kan op 12/24V en op 230V, de 230V trafo is ingebouwd, je hoeft alleen maar de stekker in te pluggen.

[ Voor 6% gewijzigd door bluemoon23 op 11-07-2016 15:36 ]

Pagina: 1