Toon posts:

Is een speaker zetten op het maximale volume beschadigend?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschik sinds kort over een JBL charge 2+ en ik vroeg me af of het slecht is om hem constant op maximaal volume te gebruiken.
Veel reviews worden ze op maximaal volume gebruikt voor het testen op geluid en accuduur, maar nooit wordt het erover gehad of het werkelijk slecht is. Bovendien worden bluetooth-speakers vaak vergeleken op maximale decibel dat het apparaat kan leveren, om ze zo ook in de praktijk te gebruiken.
Of is het helemaal niet beschadigend (op langer termijn) doordat de software grenzen heeft om beschadiging aan de speakers te voorkomen?

Gr. Wenger

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2016 21:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:14
[verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:03
Het ligt tevens aan de versterker. Bij 100% versterking heb je een kans op "clippen" van de versterker. Hierbij kan hij het vermogen om te versterken niet leveren waardoor de sinusgolven afgevlakt worden. Hierbij gaat de versterker je tweeter overbelasten en kan deze kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zie ook de [FAQ] Audio en dan met name het stukje over vermogen en het stukje samenvattend daaronder.
Als eea op elkaar afgestemd is zal get technisch gezien geen kwaad kunnen. Hoe goed of slecht dat voor je oren is is een ander verhaal ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, heren!

Maar ik mag er dus wel vanuit gaan dat, aangezien het binnen hetzelfde apparaat is, het wel goed ontworpen is dat de versterker en de speakers elkaar niet beschadigen.
En stel dat ik toch te maken heb met vervormd geluid, is dat dan door de beperking van de versterker of van de speakers? En als ik heb goed begrijp zijn de beperking door de versterker en de speaker, beide schadelijk voor de speakers/tweeters?

Gelukkig voor de oren praten we over een bluetooth speaker en niet een koptelefoon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het is consumentenelektronica, dat wordt over het algemeen hufterbestendig gemaakt.

Over wanneer luidsprekers kapot gaan zijn al vele discussies gevoerd op diverse fora. Let op bij wat er gezegd wordt over clippen, daar zwerven een paar hardnekkige misverstanden over rond.

[ Voor 23% gewijzigd door TBTL op 02-06-2016 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:28
Thermische overbelasting of teveel excursie. Tis goed te voorkomen beiden in een ontwerp.
Pagina: 1