Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen ik ben nieuw bij Tweakers dus gegroet 8)

Mijn vraag : "Wat is het beste advies voor mijn eventuele upgrade?''

Mijn specificaties op dit moment zijn
Windows 10 64BIT
AMD FX-6300 (6 core @3.8GHZ)
ASRock 970 Extreme3 R2.0
MSI Radeon R9 270X HAWK 2GB
2x8GB DDR3 RAM op 1333MHZ (16GB TOTAL)
En een 500WAT PSU
PHILIPS 23,3'' LCD MONITOR
2TB Totale opslag (Meer dan genoeg voor mij dus dit hoeft in principe niet beter)

En ik zoek momenteel een eventuele upgrade naar een eventueel betere videokaart en of CPU.
Met de aankondiging van de 1070/1080 ben ik heel erg enthousiast maar ik denk niet dat het optimaal is voor dit systeem.

Ik game voornamelijk en zo nu en dan render ik wat, maar in de toekomst ben ik voornamelijk te vinden in Unity ( Vanwege mijn opleiding) .
Dus ik wil het liefst ''future-proof'' zijn.
Ik werk op een resolutie van 1920x1080 @60HZ Single monitor.

Budget zal ongeveer bij de 700 euro liggen.

TLDR:
PC Voldoet niet 100% meer en wil graag een upgrade > Dus graag suggesties in de comments :)

Met vriendelijke groet
Alpha

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-06-2016 15:05)

• CreatorPaul
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-06-2021
Als je upgrade naar een GTX 1070 kun je je voeding houden, maar bij een 1080 zou ik de voeding upgraden. Je hebt dan 600-700 watt nodig.
Voor de keuze van Radeon RX 480 heb je ook geen voeding upgrade nodig.

Ik verwacht geen bottleneck met de nieuwe videokaarten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:24

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vind dit een lastige; je budget is genoeg om uit de Best Buy Guides een gloednieuw systeem te kunnen kopen/samenstellen wat in ieder geval "future-proofer" is.

Maar als je zoveel mogelijk van je huidige machine wil behouden, dan is het misschien raadzaam om een GTX960 of mogelijk een GTX980 te kopen, waarschijnlijk/mogelijk je PSU upgraden en een SSD erin gooien. En met een beetje zoeken, hou je nog geld over ook.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie MAX3400.

Ik heb momenteel een SSD van 128GB (waar mijn OS op staat, voor de rest niks.)
En 2 schijfen van 1TB PS.

Persoonlijk dacht ik ook aan een GTX980 (OC?) . Deze wordt natuurlijk ook goedkoper namate de GTX 1070/1080 er is.
En ik heb met deze specificaties nog nooit problemen gehad stroom gerelateerd.
En aangezien de 1070/1080 ook minder stroom gebruikt vergeleken de 980 (Ik weet niet of dit op performance is gericht, of in het algemeen)

CPU GERICHT:
Ik ben persoonlijk erg fan van AMD met zijn CPU'S dus mocht ik willen upgraden dan zou ik eventueel een beter type van de FX series nemen.

GPU GERICHT:
Persoonlijk is het enige wat mij op dit moment tegenhoud voor een eventueel nieuwe videokaart is de PSU denk ik.
Het zit me namelijk niet fijn dat ik straks een CPU en een GPU upgrade doe en er vervolgens achter kom dat me PSU het niet trekt. :P
Dit zou natuurlijk een beetje zonde zijn.
Is eventueel puur een GTX1070/1080 een optie of wordt het dan flink bottlenecked?
Of kan mijn voeding dit niet aan?
(Ondanks dat NVIDIA aanraad dat een 500WAT PSU voldoende zou zijn, en overclocken zou ik überhaupt niet snel doen)
Ik las ook iets over AMD'S 480 die volgens hun woorden de 980 outperformed en ook nog goedkoper zou worden, maar dat is iets voor de toekomst denk ik.

PSU GERICHT:
Tjah lastig. Denk persoonlijk dat een 750W wat Overkill is maar ik ben zo'n iemand die maar nooit teveel kan hebben. _/-\o_

We zullen zien wat anderen voor advies geven.

Nogmaals hartstikke bedankt voor je comment!

AlphaLion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:04:

Persoonlijk dacht ik ook aan een GTX980 (OC?) . Deze wordt natuurlijk ook goedkoper namate de GTX 1070/1080 er is.
Als je niet vies bent van 2e hands zeker.
Ik ben persoonlijk erg fan van AMD met zijn CPU'S dus mocht ik willen upgraden dan zou ik eventueel een beter type van de FX series nemen.
Als je dan fan van AMD bent, wacht dan op Zen, nu nog geld steken in een octocore is geld weggooien. Die komen vrij slecht mee met intels.
Denk persoonlijk dat een 750W wat Overkill is maar ik ben zo'n iemand die maar nooit teveel kan hebben. _/-\o_
Fout. Tenzij je 3 GPU's in je pc gaat hangen (wat niet kan) is dit je reinste onzin. Kijk naar de kwaliteit van de voeding, dat is in essentie het enige dat telt. Een single GPU pc kan prima met een goede 450W voeding.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 02-06-2016 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je Reactie br00ky

Ik ben totaal niet vies van 2e hands.
Deze Desktop komt al van Marktplaats af voor het bedrag van €420 inclusief monitor (in 2014. Dus redelijk goed gedaan vindt ik zelf ;) )

Maar als ik het goed begrijp Adviseert u mij om deze PSU te behouden en eventueel een 980 te nemen?

In iedergeval bedankt!

AlphaLion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
CPU: als je wilt futureproofen (wat overigens onzin is), kun je maar beter afblijven van AMD. Intel heeft veel meer te bieden. Als je de kosten laag wilt houden dan kun je op zoek gaan naar een tweedehands Haswell (i5 4xxx) processor + bijbehorend B85/H97/Z97 moederbord, je RAM kun je dan meenemen. Dan ben je voor +- €150 + €75 = €225 klaar.
Een nieuw Skylake i5 + 16GB DDR4 setje kost al gauw €180 + €90 + €60 = €330.

GPU: inderdaad nog even wachten op de RX480. Dat is zelf al een leuke kaart, maar ook tweedehands gaat dat leuk worden. Geduld hebben loont hier.

PSU: 500 Watt zegt helemaal niets. Je hebt slechte en goede PSU's van 500W. Merk en model zijn belangrijk, staat ergens op een sticker (dus even je kast openmaken). Afhankelijk daarvan wel of niet een nieuwe PSU.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je Reactie TheTinusNL.

Ik denk dat ik het dan liever bij mijn FX6300 houd.
Intel is leuk en aardig maar ik weet uit eigen ervaring dat de meeste renderings software een voorkeur hebben voor AMD.
Buiten dat om, deze CPU voldoet nog prima in de meeste gevallen. En de upgrade was puur speculatie, wel bedankt voor je mening!

GPU: Tjah geduld heb ik wel, en de RX480 lijkt mij een mooie upgrade en vooral als het ook daadwerkelijk beter is dan de GTX 980 want ik ben helemaal voor budget powerhouses.
Het enige probleem wat ik met AMD'S GPU'S heb is het feit dat sommige programma's hun textures niet goed weergeven. Dit kan verholpen worden met een driver update maar tot nu toe is er niet veel aan gebeurd :/
+ AMD staan niet echt bekend om hun energie zuinigheid.

PSU: Cooler Master B500 als ik het niet verkeerd heb dus deze voldoet ook prima.

AlphaLion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 26-06 18:10
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:28:

Intel is leuk en aardig maar ik weet uit eigen ervaring dat de meeste renderings software een voorkeur hebben voor AMD.
Buiten dat om, deze CPU voldoet nog prima in de meeste gevallen. En de upgrade was puur speculatie, wel bedankt voor je mening!

GPU: Tjah geduld heb ik wel, en de RX480 lijkt mij een mooie upgrade en vooral als het ook daadwerkelijk beter is dan de GTX 980 want ik ben helemaal voor budget powerhouses.
Het enige probleem wat ik met AMD'S GPU'S heb is het feit dat sommige programma's hun textures niet goed weergeven. Dit kan verholpen worden met een driver update maar tot nu toe is er niet veel aan gebeurd :/

PSU: Cooler Master B500 als ik het niet verkeerd heb dus deze voldoet ook prima.

AlphaLion
Dan wil ik graag een benchmark zien betrefd het amd sneller dan intel. Ik durf mijn geld erop te zetten dat een 2e hands i5 op alle gebieden de vloer aanveegt met de fx 6xxx. Veel cores hebben is leuk met renderen, maar ze moeten ook allemaal afzonderlijk van elkaar snel moeten werken, dat is voor games belangrijk. Dus dan komt het op de feiten neer dat intel beter is op gamen dan amd. Prijs kwaliteit misschien minder, maar dat is afhankelijk van waar je prioriteiten liggen. Er staat namelijk in je openingspost dat je vooral gamed, dus dan valt het renderen op plaats 2? En dan komt nog ter sprake welke games er worden gespeeld. Dat bepaalt een beetje of je een gpu/cpu upgrade nodig gaat hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 18:28:

AlphaLion
Ik ben ook wel heel erg benieuwd waar je vandaan haalt dan een AMD FX-6000 serie beter presteert dan een i5.

Als je helemaal voor budget powerhouses bent dan is AMD eigenlijk je enige optie qua videokaart. Of inderdaad tweedehands Nvidia, maar zoals ik al zei, dat moet je gewoon even afwachten.

Die voeding wordt niet benoemd (v1) of niet positief beoordeeld (v2), zie Voeding advies en informatie topic - Deel 32 van onze voedingsmeester. Hij stamt uit 2014? Dan zou ik toch eens overwegen om te investeren in een betere voeding. Kijk dan even bij "Interessante mainstream voedingen" in het topic. De pricewatch: Corsair CX450M is een populaire voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ik zou je huidige pc verkopen eventueel je opslag houden met Windows erop en met dat geld erbij een nieuwe kopen. Zoals je pc nu is is het mooi in evenwicht. Wil je 1 ding upgraden kan je beter ook gelijk het andere upgraden anders merk je niet veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is de 1070/1080 teveel gevraagd voor mijn systeem.
Of zou het bottlenecken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 20:40:
Is de 1070/1080 teveel gevraagd voor mijn systeem.
Of zou het bottlenecken?
Dan kan je beter een tweedehands nVidia GTX 970M pakken zo meteen voor onder de € 200,00.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CreatorPaul
Als je upgrade naar een GTX 1070 kun je je voeding houden, maar bij een 1080 zou ik de voeding upgraden. Je hebt dan 600-700 watt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi dan is de keuze gemaakt!
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07 12:28
CreatorPaul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:01:

de TDP van de 1080 ligt 30w hoger dan een 1070, daar ga je echt geen 100-200 watt extra voor nodig hebben.

Ter refferentie CPU is 95w GPU 180w, ja het word allemaal op andere manieren gemeten en er is hier en daar nog wel wat ander verbruik maar niks wat een degelijke 450 watt voeding niet aan kan. Er van uitgaande dat de kast niet volhang met HDD's of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreatorPaul
Morocius schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:15:
[...]

de TDP van de 1080 ligt 30w hoger dan een 1070, daar ga je echt geen 100-200 watt extra voor nodig hebben.

Ter refferentie CPU is 95w GPU 180w, ja het word allemaal op andere manieren gemeten en er is hier en daar nog wel wat ander verbruik maar niks wat een degelijke 450 watt voeding niet aan kan. Er van uitgaande dat de kast niet volhang met HDD's of dergelijke.
Voor 30 Watt extra rond ik liever naar boven af in gehele honderdtallen. Die andere 100 Watt extra doe ik er standaard bij voor een nieuwe PSU voor 'futureproof'.
Ik hoop dat deze rekensom duidelijk is.

Die 100 Watt 'futureproof' had ik er misschien even bij moeten vermeldden. Mijn excuses daarvoor.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:05:
[...]

Mooi dan is de keuze gemaakt!
Bedankt!
Graag gedaan! Wat is het geworden? Want nu ben ik nieuwsgierig :P

[ Voor 12% gewijzigd door CreatorPaul op 03-06-2016 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er zeker van dat ik een GTX 1070 ga nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
CreatorPaul schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:50:
...
Voor 30 Watt extra rond ik liever naar boven af in gehele honderdtallen. Die andere 100 Watt extra doe ik er standaard bij voor een nieuwe PSU voor 'futureproof'.
Ik hoop dat deze rekensom duidelijk is.

Die 100 Watt 'futureproof' had ik er misschien even bij moeten vermeldden. Mijn excuses daarvoor.
...
Futureproof is een van de grootste onzin dingen dat bestaat op hardwaregebied. Je weet niet wat de toekomst gaat brengen.

Een 500W voeding is meer dan zat. Een 600-700W voeding voor een enkele GTX1080? Lol. Wat is dat nou weer voor een onzin. Onder load gebruikt een heel systeem met 1 GTX1080 net 300W.

Als je dan zo nodig de voeding wilt vervangen is een 450W voeding van goede kwaliteit veel interessanter dan een 600-700W voeding. pricewatch: Corsair CX450M
Componenten worden tegenwoordig alleen maar zuiniger (helaas, ik zie liever performance), dus ook met die 450W voeding ga je het nog flinke tijd uithouden.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:09:
Ik ben er zeker van dat ik een GTX 1070 ga nemen.
Ik hoop wel dat je nog even wacht op de release van de RX480. Hij zal niet beter presteren dan een GTX1070, maar gezien de hele hoge prijs/prestatieverhouding van de RX480 verwacht ik dat de GTX1070 snel in prijs moet dalen om te concurreren, ook tweedehands prijsjes gaan dan dalen. Geduld zal dus zeker lonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
TheTinusNL schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:49:
[...]

Componenten worden tegenwoordig alleen maar zuiniger (helaas, ik zie liever performance), dus ook met die 450W voeding ga je het nog flinke tijd uithouden.
Beetje rare uitspraak.
Zeker als je nu naar de performance boost van grafische kaarten kijkt. Je ziet nu pakweg 50% performance boost, en dat inderdaad met minder watts.

Wil je toch per se meer performance en meer watts verstoken (al heb je het niet nodig) kan je nog altijd 2 van die nieuwe kaarten in sli of cf zetten, en de cpu en de kaarten overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Reepje schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:03:
[...]

Beetje rare uitspraak.
Zeker als je nu naar de performance boost van grafische kaarten kijkt. Je ziet nu pakweg 50% performance boost, en dat inderdaad met minder watts.
De Maxwell kaarten waren al heel zuinig. Ik had het niet erg gevonden als Nvidia, mits de prijs gelijk blijft, meer prestaties kon behalen met de Pascal chip als dat ten koste ging van het verbruik.
Wil je toch per se meer performance en meer watts verstoken (al heb je het niet nodig) kan je nog altijd 2 van die nieuwe kaarten in sli of cf zetten, en de cpu en de kaarten overklokken.
Probleem is dat SLI/CF slecht schaalt en daarnaast nog wat bonusproblemen meekrijgt zoals microstutter en slechte drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Alhoewel ik het met vele eens ben wat betreft voedingen draai ik zelf een GTX 960 van 150 Watt icm met een i7 860 (95 watt tdp) op een Antec 380Watt voeding

Ruwe wattages van voedingen zeggen niet alles, kijk ook naar Merknaam, prijs/kwaliteit en wat ze kunnen leveren op de 3.3V en 5/12V. Lees ook reviews etc.

Zo heb ik ooit een 400/450Watt voeding gehad van een goedkoop chinees merk en die schakelde zichzelf gewoon uit na verloop van tijd.

Een RX480 heeft een tdp van 140 watt, een gtx 1070 150 watt en een gtx 1080 volgens mij 180 watt.
Met een 500 Watt voeding goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop wel dat je nog even wacht op de release van de RX480. Hij zal niet beter presteren dan een GTX1070, maar gezien de hele hoge prijs/prestatieverhouding van de RX480 verwacht ik dat de GTX1070 snel in prijs moet dalen om te concurreren, ook tweedehands prijsjes gaan dan dalen. Geduld zal dus zeker lonen.
Wat zou de oorspronkelijke release datum worden voor de RX480?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:53:
[...]

Wat zou de oorspronkelijke release datum worden voor de RX480?
nieuws: AMD introduceert Radeon RX480-videokaart met Polaris-gpu - update
Even zelf zoeken is de moeite niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:21
Jullie verwachten toch geen 980ti tot zelfs 1070+ prestaties voor 200-250 euro???
Vertrap de roze bril even...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
mitsumark schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 20:23:
Jullie verwachten toch geen 980ti tot zelfs 1070+ prestaties voor 200-250 euro???
Vertrap de roze bril even...
ik in ieder geval niet, verwacht zelf prestaties rond het niveau van de 980/fury.
zeker geen slechte koop voor 200 euro denk ik zo.
Pagina: 1