moederbord keuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TvanM
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10-2022
Mijn vraag
ik ben nu al een tijdje opzoek naar een moederbord. En heb nu (denk ik) wat gevonden te hebben, mijn vraag is echter of dit een goede keuze is of niet? en of er betere alternatieven zijn.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
ik heb al een intel 5e generatie cpu dus socket 1150 is een vereiste, ook zou ik graag een wifi kaart in mijn computer willen, en later evnt. een geluidskaart.
aantal andere vereiste:
4 sata 3 poorten
usb 3 voor de voorkant van de case
min. 2 behuizings ventilatoren. (weet dat je hier verloop-pluggen voor kan halen, maar heb het liever zo.)
genoeg ruimte voor min. 1 (liefst 2) GPU('s) hiernaast dus ook ruimte voor wifi kaart en later misschien een geluidskaart.
bord hoeft niet in staat te zijn om te kunnen overklokken.
hij moet windows 10 aankunnen
budget ligt rond de 70 euro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na al een aardige zoektocht kwam ik steeds uit op Asrock, echter lees ik hier soms negatieve dingen over, zoals dat het een B-merk zou zijn. Hoe belangrijk is dit? en maakt het echt zoveel uit? ik ben tot nu toe op deze 2 moederborden gekomen:

pricewatch: ASRock B85 Pro4
pricewatch: ASRock B85M Pro4

deze hebben eigenlijk alles wat ik wil. Alleen ze zijn dus van Asrock en zijn al wat verouderd(juni 2013), echter kunnen ze met een bios update gewoon windows 10 aan en 5de generatie intel aan. Maar ik weet dus niet hoe belangrijk dit is voor de prestatie's en de toekomst bestendigheid?

ik hoop dat iemand mij hier meer over kan vertellen, en misschien een betere/goedkopere optie heeft.
alvast heel erg bedankt voor het antwoord. _/-\o_

Alle reacties

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-02 13:06
Naar mijn weten levert AsRock gewoon prima bordjes tegenwoordig ;) Let wel op dat met dualslot videokaarten een deel van de andere sloten onbruikbaar wordt, dus de micro-ATX variant zal m niet worden met 2 GPUs en nog een geluids en netwerkkaart. Then again: Waarom zou je 2 GPUs willen ipv 1 snelle? ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TvanM schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:37:
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Na al een aardige zoektocht kwam ik steeds uit op Asrock, echter lees ik hier soms negatieve dingen over, zoals dat het een B-merk zou zijn. Hoe belangrijk is dit? en maakt het echt zoveel uit? ik ben tot nu toe op deze 2 moederborden gekomen:
Vroeger was ASRock niet echt de moeite (lees 10+ jaar terug), maar tegenwoordig maken ze prima bordjes (er is een reden dat ze nog steeds bestaan, en niet ten onder zijn gegaan net als de vele andere fabrikanten in de loop der tijd).
Een bord uit 2013 zou ik met gerust hard kopen, ASRock maakt tegenwoordig meer dan prima spul dat zeker niet onderdoet voor een bord van de andere grote 3.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zijn gewoon goede bordjes.
Ik heb in 2011 een Asrock pro3 gebruikt, en die computer heeft geen enkel mankement vertoont.

Wat ze er wel bij leveren zijn een aantal software programma's als XFAST RAM (te downloaden of op de cd) enz die veel performance boost beloven, maar de boel in werkelijkheid geen goed doet. Laat die dus links liggen.

• TvanM
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 09-10-2022
kgd92 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 13:41:
Naar mijn weten levert AsRock gewoon prima bordjes tegenwoordig ;) Let wel op dat met dualslot videokaarten een deel van de andere sloten onbruikbaar wordt, dus de micro-ATX variant zal m niet worden met 2 GPUs en nog een geluids en netwerkkaart. Then again: Waarom zou je 2 GPUs willen ipv 1 snelle? ;)
Ja dit is ook niet echt een vereiste, maar volgens mij als je meerdere dingen in die slots wil, kom je al snel uit op grotere moederborden, omdat andere ze overlapt worden door de gpu, vandaar dat het erbij stond.
Bedankt voor je reactie :)

Maar heeft iemand nog andere suggesties (ik hoef niet perse Asrock ;) ), of zijn deze moederborden gewoon goed? :)

[ Voor 8% gewijzigd door TvanM op 02-06-2016 14:38 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem *Algemeen Advies* Welk moederbord moet ik kopen? eens door, er zijn vast nog tig andere bordjes die wel aan je eisen voldoen, het handigste wat je kan doen is een lijst maken, en vervolgens gewoon gaan strepen.

• CreatorPaul
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-06-2021
Gewoon nog een optie:
pricewatch: Gigabyte GA-B85M-D2V €52 (prijs 3 juni)
1 GPU, 1 4-pins fan, 2 PCIe lanes over voor Wifi- en geluidskaart.
Deze is goedkoper, maar dan heb je wel een fansplitter nodig. En je hebt geen SLI of Crossfire support.

Die twee die in de eerste post staan, die zijn goed.
Maar bij de B85M Pro4 heb je wel een PCI wifi- of geluidskaart nodig.

Persoonlijk zou ik voor 5 euro extra voor de B85 Pro4 gaan, dan heb je genoeg slots om alles wat je nodig hebt vol te pompen.

Maar denk er wel aan dat beide borden alleen AMD Crossfire hebben, geen SLI.
Pagina: 1