Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• cpt Iglo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:13
Onlangs een telefoon aangeschaft bij één van de bekendere webwinkels. (Motorola moto G 16 gig 3rd gen)

Nu deed zich het volgende euvel voor. Tijdens het update van Android kwam ik erachter dat de systeemtaal van het toestel in het Frans was. De rest van het toestel staat dus ingesteld op Nederlands. De systeemtaal is niet via een instelling naar het Nederlands te wijzigen. Het kan wel via het flashen van de telefoon. Nu heb ik op de website van de winkel nergens kunnen vinden dat ik een telefoon kocht met een systeem taal in een voor mij vreemde taal.

Ik moet dus nu bij iedere android update op het internet gaan zoeken met welke voorwaarden ik nu weer akkoord ga. Ik vind maar een vreemde gang van zaken.

Na contact met de betreffende winkel werd mij verteld dat de telefoons inderdaad in Frankrijk zijn aangeschaft en hier in Nederland worden verkocht.De telefoons voldoen volgens de winkel aan alle gestelde eisen die hiervoor gelden.

In dit topic wilde ik graag de volgende onderdelen bespreken:
  • Ik was benieuwd wat mijn mede-tweakers vinden van dit soort praktijken.
  • Zijn er andere Tweakers die dit probleem kennen en zoja wat hebben ze ermee gedaan.
  • Iets waar ik ook wel benieuwd naar ben is, wanneer ik zelf de systeemtaal wijzig of ik dan nog steeds garantie op mijn toestel heb.

Alle reacties

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:08
In principe is het niet relevant waar de mobiel vandaan komt aangezien je voor garantie in principe bij de winkelier moet zijn (zij mogen 'onder normale omstandigheden' niet de garantie weigeren in tegen stelling tot de fabrikant).

Voor een soortgelijke topic zou je het volgende kunnen lezen:
Duitse LG mobiel gekocht bij NL bedrijf..

Of het problemen gaat geven als je een ander 'origineel' firmware gaat flshen is maar de vraag. De meeste mensen zullen aangeven dat het geen kwaad kan, maar je kan het beste voor de zekerheid het even navragen bij of de fabrikant (Franse motorola?) of bij de winkelier.

• cpt Iglo
Wat vind jij ervan dat winkels dit doen?

• Exor
Ergens moet de lagere prijs vandaan komen en dan kom je inderdaad uit op mobieltjes gekocht in het buitenland (ook ooit een Franse dumpphone gekocht van Belsimpel). Ach ja, zolang jouw mobiel werkt dan zie het probleem niet aangezien je hoe dan ook bij winkelier moet aankloppen als er problemen zijn en zij zijn dus ook de juiste partij om jouw problemen op te lossen.

Maar in Android kan je toch gewoon de taal wijzigen in de instellingen of is dat anders voor lokale mobieltjes ten op zichtte van EU modellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Exor op 01-06-2016 16:37 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Exor schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:37:
Maar in Android kan je toch gewoon de taal wijzigen in de instellingen
of is dat anders voor lokale mobieltjes ten op zichtte van EU modellen?
Ja graag hoor ik van TS wat er onder 'systeemtaal' en 'rest van het toestel' wordt verstaan...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• cpt Iglo
Mijn systeemupdates (lees android updates) worden begeleid door een tekst met een lijstje veranderingen die worden doorgevoerd in de update. Deze tekst is in het Frans. Ik weet dus niet waar ik mee akkoord ga of wat er gaat veranderen als ik mijn mobiel update tenzij ik de betreffende patchnotes op het internet opzoek.

De telefoon zelf werkt wel gewoon in het nederlands (Nederlands via instellingen menu etc)

• Exor
Voor iets dat je hooguit maar twee keer in de maand hoeft te doen, valt het toch mee om het even op internet op te zoeken. Maar ik denk niet dat veel mensen de complete tekst aandachtig gaan doorlezen als er een patch/update beschikbaar is. Ja, het zou makkelijker zijn als alles in het Nederlands zou zijn, maar persoonlijk is dat maar een klein probleem aangezien je niet elke dag een update melding krijgt.

Volgens mij wordt je bij motorola doorverwezen naar een externe website voor meer informatie bij kleinere patches (tenminste bij motorola g 2013 stond als uitleg alleen 'bugfixes en security updates' bij de update melding). Alleen bij 'grote' updates krijg je inderdaad een lap tekst of je akoord gaat met een update naar 5.x of 6.x.

• cpt Iglo
Ik snap dat mensen het niet zon groot probleem vinden, dat is het ook niet. De wereld vergaat niet om een lijstje in het Frans.

Telefoon was cadeau voor mijn vader. Die is technisch niet zo onderlegd. Die gaat dit soort dingen echt niet opzoeken op het web.

Wat vind jij van deze "grijze" verkoop van winkels. En wat vind jij ervan dat dit niet wordt vermeld waar de telefoon vandaan komt. Als ik de lijn van het topic hierboven doortrek dan kan ik dus aannemen dat mocht hij stuk gaan het toestel naar Frankrijk zal moeten om te worden gerepareerd. Dit betekend voor de consument langere wachttijden. Mogelijk een bijgevoegd document wat er is gedaan in het Frans. Ik ben van mening dat een winkel of webshop van te voren dit soort zaken aan de consument moet mededelen/melden.

[ Voor 3% gewijzigd door cpt Iglo op 01-06-2016 17:00 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ah dank voor de uitleg, dat is niet handig, maar dat lijkt me persoonlijk geen hele grote issue?
Zoveel updates zullen er niet uitrollen en je kunt altijd even een vertaalmachine gebruiken of inderdaad de patchnotes door Google halen toch? Hier kwam eerdere patchnotes binnen in het Engels, wat dan inderdaad misschien iets makkelijker is dan Frans. Ik weet niet waar je de smartphone hebt aangeschaft, maar sommige winkels staan erom bekend om inderdaad Europese modellen uit andere landen te importeren en te verkopen, wat niet altijd even goed op de websites genoemd staat. Of dat voor jou een probleem is, dat is natuurlijk geheel aan jou. Updates komen ook daarvoor gewoon binnen en garantie kun je daar ook gewoon claimen :)

Als je je er niet fijn bij voelt kun je die gewoon retourneren natuurlijk en dan bij shops even informeren of ze daadwerkelijk Nederlandse varianten verkopen. Het is een rare gang van zaken wel, daar ben ik het mee eens.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Ik heb dit eerder eens gepost in het topic voor de Motorola X Style, dit schijnt bij de Europese modellen van Motorola normaal te zijn wist men mij daar te melden.
De mijne kwam ook bij een grote bekende shop weg, welke er om bekend staat dat ze enkel toestellen leveren die echt voor de NL markt zijn.

Zoals ik het zie, heb je dus geen grijze import maar een normaal Europees toestel (Nederland valt ook onder Europa ;))
Pagina: 1