Toon posts:

Desktop €1800 voor CAD, Gaming en VR

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen op dit forum. Ik hoop binnenkort lekker vanaf huis te kunnen werken en wil hiervoor een computer bouwen. Ik ben mechanisch constructeur en werk veel met CAD programma's, maar daarnaast vind ik het heerlijk om te gamen. Het wordt voor mij de eerste keer dat ik een computer bouw en dit is dan ook mijn eerste post op het forum. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Ik werk veel met het CAD programma: Siemens NX (versie 10). Naast het in elkaar klikken van constructies komt het regelmatig voor dat de computer een stress of flow analyse moet door rekenen. Hierbij is het hebben van genoeg werkgeheugen een must. Op mijn werk gebruik ik regelmatig alle 32Gb die er in zit.
- Daarnaast render ik artistieke illustraties van de opstellingen. Hiervoor gebruik ik 3DS Max van Autodesk. Het renderen wordt bij dit programma door de Cpu gedaan. Hierbij is elke Cpu kern verandwoordelijk voor een eigen cluster pixels. Meer kernen verkort de rendertijd voor dit programma.
- En gamen 8) Ik wil straks: No man's sky, star citizen en Horizon Zero Dawn op lekkere kwaliteit kunnen spelen.
- En last maar niet least... VR. De nieuwe VR ontwikkelingen vind ik geweldig. Graag zou ik later de HTC Vive aan de setup toevoegen zonder modificaties aan de kast te hoeven doen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst kost het systeem €1800 euro. Het mag indien nodig iets meer worden, maar mag helaas niet boven de €2000 uitkomen. Dit is excl. randapparatuur. Naast de desktop laat ik me ook graag over een monitor adviseren. 4K vind ik leuk, maar is geen must. De kleur echtheid van het scherm hecht ik meer waarde aan. kosten voor het scherm max € 600.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Alleen mijn muis R.A.T.7

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Eerlijk gezegd denk ik dat de meeste mensen van tweakers hier meer van weten dan ik. Daarom laat ik de merken en types van de componenten graag aan jullie. Wel geef ik een aantal Specs als uitgangspunt die ik graag in het systeem zou zien.
- min 32 Gb werkgeheugen
- Snelle Cpu met zo veel mogelijk kernen (voor het renderen). Hyper threading verkort ook de rendertijd
- Gpu voor VR
- liefst 2x 250 GB SSD of groter als het past in het budget O-)
- 2 TB HDD
.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In mijn PC op werk zit uitsluiten Intel en Nvidia. Dit maakt het werken met NX nagenoeg glitch vrij.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst werk ik met een Stille PC. Ik lever liever iets in op compactheid van de kast voor een lagere geluidsproductie.

Ga je overklokken?
liefst (nog) niet.

Wat verwacht je van ons?
Zo'n prachtig lijstje met componenten en prijzen O-)
liefst met een korte onderbouwing van de gemaakte keuzes :)

En ik hoop stiekem weer wat op te steken van de ervaring van de mensen hier.

Alvast Dank _/-\o_

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6800K Boxed€ 464,89€ 464,89
1ASRock X99 Extreme4€ 215,-€ 215,-
1Inno3D iChill GeForce GTX 1080 X3€ 739,-€ 739,-
1Fractal Design Define S€ 75,95€ 75,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS4C8G4D240FSB€ 114,95€ 114,95
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
2Kingston SSDNow UV400 480GB€ 114,90€ 229,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.931,54

zoiets zat ik aan te denken
de nieuwe Broadwell-E series, de 8/10 cores vind ik schrikbarend duur, en als je deze een beetje overklokt met een lucht/waterkoeler nog naar keuze dan zit je op een behoorlijk performanceniveau.
32 GB RAM as asked, ruimte voor nog meer.
2x480GB SSD, kan natuurlijk aangepast worden als je lieve een 480, +240 + 2TB HDD hebt. Alles in een stil kastje en met een GTX1080. Wel zou ik daarmee nog even wachten totdat de aftermarketkoelers echt los komen, gereviewed zijn en goedkoper zijn geworden. als je denkt dat je liever op 1440p gamet zou je een 1070 kunnen overwegen.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:54

LankHoar

Langharig tuig

Waarom wil je er twee SSD's inzetten? Waarom niet 1 van 51 2GB of groter? Scheelt je geld :)

Overigens, waar is je eigen lijstje?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Het is de bedoeling dat je zelf eerst met een opzetje komt en dit in een pricewatch lijstje zet.
doe even wat research en probeer zelf wat samen te stellen dan kunnen wij je verder helpen.

om zelf zon mooi lijstje te maken moet je dit ff doorlezen. Handleiding Pricewatch

Verwijderd

Topicstarter
Wouw! direct reacties! Dank hiervoor.

Ik gebruik twee SSD's voor opslag zodat ik een backup heb. Automatisch sla ik mn bestanden op beide locaties op. Er is niets vervelender dan op nieuw het zelfde werk te moeten doen :|

@NLBUURMAN: Dank voor je lijstje!

Ik heb er zelf geen gemaakt omdat ik zelf niet goed weet welk moederboard/chipset/Cpu het beste samenwerken. Maar wat ik zo lees in de lijst van NLBUURMAN kan ik me aardig in vinden, al vind ik het moeilijk oordelen. Hoe kijken jullie tegen deze lijst aan?

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-11 10:28
Ricardo,

Je moet nog steeds een eigen lijst opstellen.
Alleen gewoon overnemen zonder je erin verdiept te hebben is niet mogelijk hier op dit forum.

Graag verwijs ik door naar het DAA beleid:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1502267

Hier wordt heel duidelijk uitgelegd waarom je eerst een eigen lijstje moet opstellen.
Mocht je er niet uit komen dan bestaat er alsnog een forum "geschikte onderdelen kiezen":
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1531704

Veel plezier met het uitzoeken en inlezen.
We helpen je daarna met alle liefde verder.

Teun

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:06:
Ik gebruik twee SSD's voor opslag zodat ik een backup heb. Automatisch sla ik mn bestanden op beide locaties op. Er is niets vervelender dan op nieuw het zelfde werk te moeten doen :|
Die snap ik even niet. Je gaat die twee relatief kleine SSD's gebruiken om een RAID opstelling te maken voor opslag? Wat doe je met HDD dan, word dat niet je data dump? Nee, ik zou dan liever gaan voor een opstelling met 1 (grotere) SSD en twee HDDs in RAID. Is goedkoper, en je hebt meer opslag om data op te slaan zodat je extra veel programma's kwijt kunt op je SSD.

Verwijderd

Topicstarter
@Tshw3
Ik zie nu dat het nodig is eerst een eigen lijst te maken. Ik zal me eerst goed verdiepen en zal z.s.m. het lijstje in dit topic posten.
Dank ook voor je tweede link. Ik ga morgen goed de tijd nemen om alles uit te pluizen!

@LankHoar
De computer op mijn werk is als in mijn omschrijving opgebouwd. Nu ik er wat meer over na denk lijkt jouw voorstel de betere. Toch zal ik morgen op mn werk na vragen hoe hun keuze tot stand is gekomen.

• Vini-Vidi-Vici
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-05-2024
LankHoar schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 16:22:
[...]

Die snap ik even niet. Je gaat die twee relatief kleine SSD's gebruiken om een RAID opstelling te maken voor opslag? Wat doe je met HDD dan, word dat niet je data dump? Nee, ik zou dan liever gaan voor een opstelling met 1 (grotere) SSD en twee HDDs in RAID. Is goedkoper, en je hebt meer opslag om data op te slaan zodat je extra veel programma's kwijt kunt op je SSD.
Wat ik denk dat de reden is: (Zelf gebruik ik ook CAD programma's en 3D tekenwerk) Vaak zijn het vrij grote bestanden, waardoor het voor lopende projecten wel fijn is als deze op een SSD staan. Dan zijn ze snel te laden en duren bewerkingen minder lang om te verwerken. Wat ik zelf denk dat men dan 1 SSD gebruikt voor OS en eventueel tijdelijke reserveopslag, en de andere SSD puur voor het werken met projecten. Als een project is afgerond kan je hem weer op de HDD zetten, aangezien je hem nu vrij weinig zal openen.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zelf wel een aparte SSD gebruiken voor mijn tijdelijke projecten. (dan fuck ik mn OS + Programma SSD niet elke keer met schrijven. :)

-

Verwijderd

Topicstarter
Vol trots presenteer ik mijn lijstje. Na een nachtje lekker pluizen heb ik een veel beter idee waar over we het hebben. Ik begrijp nu ook jullie commentaar voor het opstellen van de lijst :)

Het orginele idee
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,90€ 344,90
1MSI B150A GAMING PRO€ 104,89€ 104,89
1Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING€ 784,-€ 784,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Scythe Fuma€ 41,95€ 41,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Corsair RM850x€ 133,95€ 133,95
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 56,95€ 56,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 138,80€ 138,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.780,29

Dit met 2x de Crucial 16Gb geheugen waardoor de totaal prijs uitkomt op: €1.832,24

Alternatief
Omdat renderen veel tijd kost en het hebben van meer en snellere kernen tijd bespaard zou het misschien de moete waard zijn om een de intel Cpu met toebehoren te vervangen voor het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-9590 Black Edition€ 215,-€ 215,-
1Corsair Hydro H100i v2€ 118,95€ 118,95
1Corsair RM1000€ 188,99€ 188,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,94

De totaalprijs komt dan uit op €1.834,38

De opslag zie ik alsvolgt voor me:
- 500 Gb SSD voor het besturingssysteem en programmas;
- 250 Gb SSD voor opslag actuele bestanden;
-1Tb HDD als automatische backup.

Ik hoor heel graag jullie gedachte :)

• archi_wouter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14-11-2020

archi_wouter

Weebee

De i7 is efficienter dan de FX dus ik zou de intel nemen, laat je niet misleiden door de 4 vs 8 kernen, de 4 kernen van intel hebben hyperthreading, wat wil zeggen dat de kernen optimaal gebruikt worden voor taken, de intel scoort bij verschillende benchmarks zowel met performance per core als totale performance beter dan de FX :)

De "k" achter je CPU nummer is trouwens ook een aanduiding dat deze overklokbaar is, als je dat niet gaat doen is er ook een gewone i7-6700, deze heeft wel een iets lagere snelheid, als je dit wel van plan bent heb je wel een ander moederbord nodig, een Z ipv een B of H (de winst van overklokken is wel niet zo spectaculair)

Form follows whatever the f*ck I want

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Wellicht handig om je OP even aan te passen met je lijstje :)

Overigens snap ik niet dat je een 1TB HDD als backup wilt gebruiken voor een 250GB SSD. Je wilt 4 backups maken op dezelfde schijf? Kun je dan niet beter 2x 500GB HDD's (of 1TB, zo hoog is de meerprijs daarvoor niet) in RAID opstelling draaien? Besef je overigens dat het verstandig is om alsnog een offline (offsite) backup er naast te hebben, helemaal voor onvervangbaar spul zoals foto's, video's etc.

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 10:03
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 10:00:
Vol trots presenteer ik mijn lijstje. Na een nachtje lekker pluizen heb ik een veel beter idee waar over we het hebben. Ik begrijp nu ook jullie commentaar voor het opstellen van de lijst :)

Het orginele idee
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 344,90€ 344,90
1MSI B150A GAMING PRO€ 104,89€ 104,89
1Asus ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING€ 784,-€ 784,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 46,95€ 46,95
1Scythe Fuma€ 41,95€ 41,95
1Corsair RM850x€ 133,95€ 133,95
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 56,95€ 56,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 138,80€ 138,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.780,29

Dit met 2x de Crucial 16Gb geheugen waardoor de totaal prijs uitkomt op: €1.832,24

Alternatief
Omdat renderen veel tijd kost en het hebben van meer en snellere kernen tijd bespaard zou het misschien de moete waard zijn om een de intel Cpu met toebehoren te vervangen voor het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-9590 Black Edition€ 215,-€ 215,-
1Corsair Hydro H100i v2€ 118,95€ 118,95
1Corsair RM1000€ 188,99€ 188,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 522,94

De totaalprijs komt dan uit op €1.834,38

De opslag zie ik alsvolgt voor me:
- 500 Gb SSD voor het besturingssysteem en programmas;
- 250 Gb SSD voor opslag actuele bestanden;
-1Tb HDD als automatische backup.

Ik hoor heel graag jullie gedachte :)
Goede eerste opzet!

Ik zou zoals archi_wouter al aangaf eerder een i7-6700 (zonder k) nemen. Deze heeft wel hyper threading, maar een iets lagere kloksnelheid en is niet overklokbaar. Afhankelijk van waar je hem bestelt scheelt dit gemiddeld ongeveer €30,-.

Aangezien je niet gaat overklokken, kun je wellicht beter de Mugen 4 PCGH edition nemen van Scythe. Deze is één van de meest stille koelers die beschikbaar zijn. Samen met je FD Define S kast, Strix videokaart en Corsair RMx betekent dit dat als je de computer nauwelijks belast deze echt fluisterstil is!

Je hebt trouwens in je opzet 16 GB aan RAM gestopt, terwijl je in je OP aangeeft tijdens je werk regelmatig de volle 32 GB te benutten. Daarnaast is je RAM wel goedkoop, maar ook afzichtelijk :X (ook al heb je een kast gekozen zonder window). Je zou dus voor 64 GB kunnen gaan (je moederbord ondersteunt dit) pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M4A2133C13R of voor 32 GB pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2A2133C13.

Je voeding van 850 watt is overkill voor de configuratie die je nu hebt samengesteld. Met de GTX 1080 en zonder overklokken is 550 watt ruim voldoende pricewatch: Corsair RM550x.

Van monitoren heb ik niet bijster veel verstand, maar aangezien je veel met CAD en illustraties werkt, lijkt een IPS paneel me een must. Dit scherm ziet er prachtig uit (nauwelijks bezels), heeft 4K resolutie en IPS paneel pricewatch: Asus MX27UQ Zilver.

Succes met samenstellen verder!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:26
Ook als je niet gaat overklokken vind ik het de extra kosten voor de K versie wel waard (10% extra prestaties voor 10% meer geld).

Zover ik weet is NX10 de eerste versie die geschikt is gemaakt voor 4K beeldschermen (hogere resolutie pictogrammen), maar dat wil niet zeggen dat je ook voor 4K moet gaan. Als je de ruimte hebt dan zou ik gaan voor 2 1440p schermen (waarvan 1 kleurecht en de ander budget).

Siemens NX was/is heel sterk afhankelijk van driver optimalisaties die Firepro en Quadro kaarten wel hebben maar gaming kaarten niet.
http://www.tomshardware.c...cs-benchmark,3778-15.html

Er is zover ik weet geen GPU die zowel geschikt is voor high-end gaming als voor Siemens NX. Je huidige lijstje vind ik wel goed, wel de opmerkingen in de reacties hierboven verwerken, de kleur van het geheugen vind ik niet belangrijk.
Indien de NX prestaties onvoldoende zijn zou je nog een Firepro GPU kunnen toevoegen. Ik heb geen ervaring met 2 verschillende types GPU's maar het schijnt mogelijk te zijn om twee verschillende GPU drivers te installeren en de te gebruiken kaart te selecteren.
http://www.tomshardware.c...e-quadro-motherboard.html

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• maus3142
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:02
Als ik jouw budget had zou ik voor een z170 moedeboord gaan met twee m2 aansluitingen en met twee ssd van 500gb en geen mechanise schijven meer nemen.
De voordelen hiervan zijn dat je geen sata en stroom kabels meer in je kast hebt lopen,en ook geen schijven meer ziet zitten.
Om op je buget te blijven zou ik voor de GTX 1070 gaan de Gtx 1080 is sneller maar in in verhouding veel te duur.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
maus3142 schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 19:21:
Als ik jouw budget had zou ik voor een z170 moedeboord gaan met twee m2 aansluitingen en met twee ssd van 500gb en geen mechanise schijven meer nemen.
De voordelen hiervan zijn dat je geen sata en stroom kabels meer in je kast hebt lopen,en ook geen schijven meer ziet zitten.
Om op je buget te blijven zou ik voor de GTX 1070 gaan de Gtx 1080 is sneller maar in in verhouding veel te duur.
waarom zou je voor M2 schijven gaan? ook hebben de meeste behuizingen hebben genoeg opties om schijven weg te werken en TS heeft ook een dichte kast. dus zie niet in hoe dit relevant zou moeten zijn. ook gaat er niet overklokt worden of iets dergelijks. dusja b150 is meer dan voldoende.

ik heb je budget voor build en pc even bij elkaar opgeteld en zo kan er toch nog een net duurdere monitor in :)

Een 1080 vind ik persoonlijk veels te duur voor wat je krijgt, als je echt een dikke high end gpu wilt zou ik wachten op de 1080ti. de prijs/kwaliteit verhouding van de 1080 is momenteel niet heel goed. Presteert 20% beter dan de 1070 maar kost wel snel 40% meer.

aangezien je een dichte behuizing neemt is een zwart/rood mobo ook helemaal niet nodig.
een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P is goedkoper maar wel completer.
lijkt mij een betere optie.

ook is je geheugen geklokt op 2400mhz terwijl je mobo maar 2133 mhz ondersteund.
memory zonder heatspreader is ook meer dan oke aangezien je het toch niet ziet.

voor de monitor zou ik zelf gaan voor 1440P, dit vind ik momenteel ook de sweetspot quo gamen.
144hz is dan ook wel leuk en zorgt in combinatie met g-synch voor een ongekende smoothe speelervaring.

dan kom ik zelf uit op dit lijstje :

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 314,-€ 314,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Asus ROG STRIX-GTX1070-O8G-GAMING€ 400,-€ 400,-
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 814,80€ 814,80
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,95€ 43,95
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.018,50

Verwijderd

Dat is een mooi lijstje, Nate-Senpai. Ik ga dit topic maar eens bookmarken voor mijn volgende PC. :)

Maar de TS wil minstens 32GB. Hij krijgt het alleen niet voor elkaar om het aantal van 1 naar 2 te veranderen in zijn lijstje. Maar in de zin eronder vermeldt hij dat wel. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de vele reacties. Ik heb erg waardevolle tips gelezen!
Het laatste stukje van mijn vraag in de titel gaat over VR. Hierover hebben we het nog niet echt gehad.

Is er iemand die ervaring heeft met een Oculs of Vive? En welke componenten in je desktop heb je hiervoor gekozen?

Ik denk dat ik de compenten voor mn build bestel zodra de 1080ti uit is.
Pagina: 1