OnHub?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Voor onze nieuwbouw woning ben ik opzoek naar een goede degelijke wifi router. Nu had ik na de aankondiging bedacht dat de OnHub van Google wel iets zou zijn, maar... Het enige wat ik kan vinden is dat de in Q1 2016 zouden uitkomen in Nederland, maar vooralsnog lijkt dat niet te zijn gebeurd? Iemand die hier meer info over heeft?

Flickr

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2490675,00.asp
Zo goed is-ie nou ook weer niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Let wel even op wat mogelijk is. Heel veel mensen kopen een router, terwijl ze eigenlijk alleen een AP nodig hebben. Soms kan je een router die je van je Internet provider hebt gekregen wel vervangen, maar alleen als je weet wat je doet.

Zit het probleem het vooral in het draadloos internet (WiFi) kijk dan naar een accespoint. 9 van de 10 die hier voorbij komen de laatste tijd hebben daar genoeg aan en het helpt ook een hoop problemen voorkomen. Als je weet wat je doet en je wilt echt een router omdat je meer wil dan wat standaard kan dan kunnen we je vast ook adviseren.

Heb je echt een router nodig, dan zijn er legio mogelijkheden. Geef even aan wat je er mee wilt en wat je budget ongeveer is er voor, dan kunnen we je wat beter adviseren. Geef ook wat informatie over je internet provider en je huis (gewapend beton of houten muren maakt nogal wat verschil), en of je in een gebied woont met veel wifi netwerken of niet (een flat of drukke stad verschilt ook met het platte land).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:14

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
VVV-007 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:38:
Let wel even op wat mogelijk is. Heel veel mensen kopen een router, terwijl ze eigenlijk alleen een AP nodig hebben. Soms kan je een router die je van je Internet provider hebt gekregen wel vervangen, maar alleen als je weet wat je doet.

Zit het probleem het vooral in het draadloos internet (WiFi) kijk dan naar een accespoint. 9 van de 10 die hier voorbij komen de laatste tijd hebben daar genoeg aan en het helpt ook een hoop problemen voorkomen. Als je weet wat je doet en je wilt echt een router omdat je meer wil dan wat standaard kan dan kunnen we je vast ook adviseren.

Heb je echt een router nodig, dan zijn er legio mogelijkheden. Geef even aan wat je er mee wilt en wat je budget ongeveer is er voor, dan kunnen we je wat beter adviseren. Geef ook wat informatie over je internet provider en je huis (gewapend beton of houten muren maakt nogal wat verschil), en of je in een gebied woont met veel wifi netwerken of niet (een flat of drukke stad verschilt ook met het platte land).
Dank voor je uitgebreide antwoord en adviezen!

Wellicht is een router indd helemaal niet nodig. In de huidige stiuatie hebben we een cisco modem van Ziggo waar de wifi continue weg lijkt te vallen. We gaan verhuizen naar een nieuwbouw woning in een nieuwbouw wijk dus ik verwacht veel wifi netwerken in de buurt. Het huis is van beton en vrij hoog (11 meter). Het streven is een stabiel en goed wifi netwerk in het gehele huis en in de schuur achterin de tuin (10 meter diep). Bij voorkeur kan ik een gescheiden gastnetwerk aanbieden.

De provider is nog niet bekend, maar wordt waarschjnlijk weer Ziggo. Ik sta open voor advies :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 10:15
Lees hier eens mee \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur

Ik ben erg tevreden over de access points van Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
De router van ziggo is op zich prima, het is het WiFi deel waar je last van hebt. Dat kun je dus met een AP goed oplossen. Echter wil je ook graag een gast netwerk. Daarvoor heb je dan juist wel weer een eigen router nodig (en moet je die van ziggo in bridge laten zetten). en met 1 kabel aansluiten op je eigen router (rest van de poorten en WiFi op ziggo modem zijn dan niet meer bruikbaar, en je kan ook niets anders er tussen zetten (modem moet met 1 netwerk kabel eerst naar je router(wan poort). Daar sluit je dan de rest van je netwerk op aan.

Gezien je verwacht dat het drukker wordt om je heen is een dual band router dan aan te raden. deze doet dan zowel 2.4 ghz als 5 ghz wifi. Een router zoals bijvoorbeeld de Asus RT-N66U kan dit. (ca 90 euro) pricewatch: Asus RT-N66U
Als je ook AC wilt voor de aller snelste wifi verbinding, dan komt er ongeveer 30 euro bij voor de Asus RT-AC66U pricewatch: Asus RT-AC66U Zwart Dit zijn zo maar 2 routers waar ik zelf goede ervaring mee heb, er zijn er wel meer in deze prijs range welke interessant kunnen zijn, mischien dat andere tweakers nog meer adviezen voor je hebben.

Beide ondersteunen een gast netwerk en hebben een goed draadloos bereik op zich. Echter of het voldoende zal zijn voor het hele huis en de tuin is de vraag. Veel gewapend beton en isolatie als ik het zo lees dus dat valt te betwijfelen.

Je kunt altijd naast je router een extra accespoint bij plaatsen om het bereik te verbeteren (let op dat je hier dan niet ook je gastnetwerk op hebt zitten, dat kost meer moeite en geregel).

Zelf (ook nieuwbouw, gewapend beton enz) heb ik 1 Asus 66N centraal hangen in huis (redelijk hoog ca 2 meter op de begane grond) in mijn geval in de meterkast (omdat het centraal ligt) Dat voldoet voor de begane grond en 1e etage, maar de zolder en tuin zijn niet best. Ik vul dat aan met een powerline setje zoals deze pricewatch: TP-Link AV500 Powerline ac Wi-Fi Kit TL-WPA4530 KIT
1 unit (die zonder wifi) zit bij de router in de meterkast ingeplugd, en de unit met WiFi ligt in de la, en steek ik in een stopcontact op de plek waar ik beter bereik wil (en na gebruik leg ik hem weer in de la)

Hierbij de opmerking dat de werking en snelheid van dit soort powerline adapters sterk afhankelijk is van het stroom net in je huis en eventuele apparatuur die stoort. (vandaar dat die optie via Ziggo interessant is, mocht het voor jou niet werken stuur je het gewoon terug en krijg je je geld terug).

Ziggo heeft ook zo'n powerline setje https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-stopcontact/ die je via hun kan kopen voor minder (en die komt met 30 dagen niet goed geld terug ) Als de router alleen het niet af kan voor de gebieden waar je vaak zit en of de powerline oplossing niet (goed) werkt, dan kun je het beste een accespoint bij plaatsen. (welke standaard dus ook geen gasten netwerk heeft). Ziggo heeft daar ook een mooie aanbieding voor (extra wifi punt over een internet kabel). Hou er wel rekening mee dat je dan dus een kabel moet leggen van het accespoint naar je router.

Het beste resultaat krijg je altijd met accespoints die je via een netwerk kabel verbind met je router, echter omdat niet iedereen het fijn vind om kabels te trekken of om 2 extra accespoints te kopen voor plaatsen waar je niet veel gebruik van maakt (zolder/tuin) kan powerline een goede oplossing zijn om dit op te vangen. Dat werkt vaak prima voor 'fun' internetten. Als je echt wilt online gamen en of het voor werk nodig hebt zou ik wel in een extra accespoint investeren en die netwerk kabel gaan leggen.

Wil je echt overal gastnetwerk aan bieden en de beste dekking hebben, dan is inderdaad Ubiquiti systeem met een router en meerdere AP's een goede optie van wat ik er over heb gelezen, maar hou er rekening mee dat het iets meer aan de pro kant is en daarmee niet heel goedkoop en soms wat lastiger in te stellen er kan heel veel, maar of het allemaal even makkelijk is..... maar kijk daarvoor vooral in het topic wat m3gA aangeeft en kijk of het iets voor je is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
VVV-007 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:05:
Echter wil je ook graag een gast netwerk. Daarvoor heb je dan juist wel weer een eigen router nodig
De unifi access points kunnen gewoon een guest netwerk aan zonder router, tenzij je een apart vlan wil. Wil je een gasten netwerk met portal etc dan moet je wel een controller draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door m3gA op 31-05-2016 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
m3gA schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:48:
[...]

De unifi access points kunnen gewoon een guest netwerk aan zonder router, tenzij je een apart vlan wil.
Uit intresse (heb namelijk zelf nog niet met Unifi apparatuur gewerkt al lijkt het me wel heel mooi spul), hoe scheiden die unifi accespoints het guest netwerk verkeer dan van het prive lan verkeer (zonder Vlan) of blocken ze gewoon alles behalve het mac adres van de router voor gasten? (en hoe zit het dan met een eventuele Nat loopback in de router? komen gasten dan alsnog op private lan terecht?

Daarnaast aangezien jij (volgens mij) wat meer verstand van Ubiquiti-apparatuur hebt, is dat ook geschikt voor de meer 'leek' om in te stellen en beheren? of moet je dan wel iets meer netwerk kennis hebben (omdat de reviews van die AP's suggeren dat het soms wat gedoe is om zaken voor elkaar te krijgen, zo las ik een heel verhaal over problemen met de chromcast waarvoor een patch/firmware update nodig was om het werkend te krijgen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
VVV-007 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 18:52:
[...]

Uit intresse (heb namelijk zelf nog niet met Unifi apparatuur gewerkt al lijkt het me wel heel mooi spul), hoe scheiden die unifi accespoints het guest netwerk verkeer dan van het prive lan verkeer (zonder Vlan) of blocken ze gewoon alles behalve het mac adres van de router voor gasten? (en hoe zit het dan met een eventuele Nat loopback in de router? komen gasten dan alsnog op private lan terecht?

Daarnaast aangezien jij (volgens mij) wat meer verstand van Ubiquiti-apparatuur hebt, is dat ook geschikt voor de meer 'leek' om in te stellen en beheren? of moet je dan wel iets meer netwerk kennis hebben (omdat de reviews van die AP's suggeren dat het soms wat gedoe is om zaken voor elkaar te krijgen, zo las ik een heel verhaal over problemen met de chromcast waarvoor een patch/firmware update nodig was om het werkend te krijgen?)
Je kunt een aantal subnetten (ip ranges) instellen die je wel /niet mag zien. De unifi access points zijn voor een leek redelijk gemakkelijk in te stellen, maar als je wil kun je er veel meer mee maar dan moet je er verder in duiken. De problemen met de chromecast zijn zover ik weet opgelost. Bij mij werken ze allebei prima (chromecast 1 en 2). Ik draai trouwens wel een van de laatste beta versies van de controller/firmware.
Volgens mij staat er ergens in het ubiquiti topic een demo omgeving die je even kan bekijken maar die moet je zelf even zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 31-05-2016 19:20 ]

Pagina: 1