Bestaande ICE auto ombouwen naar Plug-in Hybride

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb hier interesse in. En woensdag is het 1 juni, niet 1 april. :+

Ik hoop deze openingspost in de loop der tijd om te kunnen bouwen naar een echte topic-start met een overzicht van wat er verkrijgbaar en mogelijk is. ik heb alleen niet echt iets zinnigs kunnen vinden. :'(

Ik heb ooit wel eens gehoord van mensen die hun ICE (Internal Combustion Engine) vervingen door een elektromotor. Ik zoek eigenlijk meer naar mogelijkheden om van een ICE-auto een Plug-in Hybride te maken. Een goede manier daarvoor leek mij het gebruik van naaf-motoren. Wat ik vorig jaar na heel veel zoeken had gevonden was veel te duur. :( Als ik het terug kan vinden zal ik het hier nog wel opnemen.

Een ander idee (met haken en ogen) zou kunnen zijn om een duwende aanhanger te maken. :X O-)

Om het simpel te houden had ik de optie bedacht om de auto alleen op snelheid te kunnen houden, dan heb je geen grote start (optrek) vermogens nodig.

Een eigenlijk terloopse vraag in het zonnepanelen topic was voor mij een eye-opener; ik had begrepen dat een elektrische auto 3 tot 5km op één kWh kon rijden. Het bleek dat er mensen zijn die ruim het dubbele halen. Dat opent perspectieven, want de accu geeft een groter bereik of kan kleiner zijn. En daarmee goedkoper.
(ik zou nog meer moeten kunnen halen, want mijn auto staat voor 1:12 in de boekjes, maar ik rij 1:16-1:18. En om de loterij te winnen om een Tesla te kunnen kopen moet je wel mee spelen. Als passagier kan ik vertellen dat ze lekker rijden O+ En na een proefrit kan ik zeggen dat een E-up ook lekker rijdt. Maar voor mij te duur.)

Waarom wil ik dit?
- Ik denk aan het milieu
- Ik wil besparen / zuinig zijn
- Als we bestaande auto's ombouwen sparen we afval en bouw van nieuwe auto's uit
- Eerst voor mijn eigen auto, daarna voor ander -nu- uitsluitend voorwiel aangedreven types
- Moet in staat zijn véél brandstof uit te sparen, zonder range-anxiety
- Ik rij veel ritjes van zo'n 20km. Aan het eind van die geregelde ritjes liggen zonnepanelen...
- Een groot deel van de energie bij ICE word gebruikt om de motor op toeren te houden...

BMS = Battery Management System
ICE = Internal Combustion Engine
Naafmotor = motor die in het wiel verwerkt zit
Plug-in Hybride = auto met o.a. elektrische aandrijving die extern zijn accu kan laden
Range-anxiety = angst om het reisdoel niet te kunnen halen en zo maar ergens stil te komen staan

http://www.metricmind.com...-drive-systems/ev-motors/ (veel te duur; > 8500 USD alleen motor)
pluginsupply.com Voor ombouw van je Prius tot plugin-hybride (ook niet goedkoop)
http://www.123electric.nl/ BMS producent. Nederlands
http://www.zevparts.com/ Ombouw naar full EV, onderdelen en info
http://rebbl.com/ev-conversions-useful-links/ Ombouw naar full EV, info

http://eur-lex.europa.eu/...2009:045:0017:0047:NL:PDF De regels voor -volledig- elektrische auto's

[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 19-06-2016 02:20 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7094

Het gaat de auto alleen maar onnodig zwaar maken, en waar laat je de accu als de motor geen plaats maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een full-EV conversie is makkelijker dan een hybride. Je kan de motor moeilijk al rijdend uitzetten (ivm rem/stuurbekrachtiging) en je hebt weinig ruimte.
Bij een BEV komt in ieder geval de ruimte van de motor en tank vrij en hoeft er een controller minder gefopt te worden.

Het is beter haalbaar om een bestaande hybride plug-in te maken, maar goed, niets is onmogelijk :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Mijn idee zou zijn om de nu niet aangedreven wielen electrisch aan te laten drijven, daar heb je dan natuurlijk een aantal mogelijkheden in.

De meest simpele variant is dat je het electrische gedeelte puur ondersteunend maakt. Met remmen genereer je energie die je oplaat in een PowerCap. Vervolgens levert hij die energie terug met het optrekken. Voordeel daarvan is dat het een leuke vingeroefening is, en de auto op de momenten dat hij het meest energie gebruikt, ondersteunt met 'gratis' energie.

Voor uitgebreidere opties kan je inderdaad ook accu's toevoegen, maar dan komt er wel een stuk meer bij kijken, en zal de hele setup een stuk duurder worden.

Waar je wel ontzettend goed naar zou moeten kijken is de veiligheid, hoe zorg je ervoor dat hij alleen aandrijft als dat de bedoeling is, alleen remt als dat de bedoeling is, lijkt me behoorlijk ingewikkeld allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Volgens mij gaat je auto al door de shredder als er een teken op de kentekenplaat los hangt.

Nou Koos, vertel het maar, hier hebben we een meneer die zijn auto honderden kilo's zwaarder heeft gemaakt, het vermogen bijna heeft verdubbeld en die het motormanagement door een oude android tablet laat uitvoeren. Mag dat?

Overigens, ik hoop dat het je lukt en dat je heel nederland versteld doet staan, maar zou je niet beginnen met een schaalmodel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 551631

Je hebt het over 20 Km heen 20 Km terug op een dag, dat is zelfs met een slecht gebouwde amateur EV nog wel te halen, wat heb je nu voor type auto en wat is je reden om een hybride te "willen"bouwen.
Als het om je range gaat kan je altijd nog je eigen range extender bouwen en op je aandrijf aanhanger zetten.
Of voor de enkele keer dat je lange afstand wil rijden kijk je even op snappcar.nl
ondanks dat je vakantie naar italie ineens duurder word met een huurauto, is het over het jaar heen gesmeerd alsnog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Je zou eens kunnen informeren bij de paar bedrijfjes die auto's naar EVs ombouwen. Ik denk dat deze je wel kunnen uitleggen hoe haalbaar zoiets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Prius 2 en 3 kan je ombouwen. Zie pluginsupply.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
ik heb een 306 in Groningen die electrisch is gezien, accu's lagen gewoon achterin

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat is je budget?
Wil je voor lood accu's of lithium accu's gaan?
Wat vind je van het idee om een bestaande hybride om te bouwen naar plug-in?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:54

Ravefiend

Carpe diem!

Misschien dat je ook wat interessante info kan halen uit de video's op Jehu's YT kanaal en zijn DIY Electric VW Bus Project:

YouTube: jehugarcia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:43
hier een voorbeeld van ombouw van een icoon..
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/212839/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Sorry voor de late reactie, de reacties waren zo anders dan ik verwachtte dat ik er liever even over nadacht.
Omdat ik geen andere suggesties heb gekregen concentreer ik me op HUB = NAAF motoren.
Bedenk me net iets theoretisch: een motor die zijn vermogen via de achterband overbrengt...
Anoniem: 7094 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:49:
Het gaat de auto alleen maar onnodig zwaar maken, en waar laat je de accu als de motor geen plaats maakt?
In mijn ervaring maakt gewicht niet uit voor het verbruik. En zo veel gewicht wil ik ook niet toevoegen.
Ik hoef maar 40km bereik op de accu te hebben. Kom ik een heel eind mee. N.m. mijn meeste ritjes.
Proton_ schreef op maandag 30 mei 2016 @ 18:57:
Een full-EV conversie is makkelijker dan een hybride. Je kan de motor moeilijk al rijdend uitzetten (ivm rem/stuurbekrachtiging) en je hebt weinig ruimte.
Bij een BEV komt in ieder geval de ruimte van de motor en tank vrij en hoeft er een controller minder gefopt te worden.

Het is beter haalbaar om een bestaande hybride plug-in te maken, maar goed, niets is onmogelijk :)
Een full-EV conversie levert een range-probleem op. Ik heb nu tegen de 1000km bereik op een tank benzine. Mede omdat ik de motor zonder problemen soms uit kan zetten. (ik rijdt altijd buiten de spits en meestal is het erg rustig als ik rij. En ik hoef alleen de koppeling op te laten komen en de motor loopt weer.) Zo is daar een klaverblad waar ik de bocht naar beneden neem, dan kan ik als het stil genoeg is tegen de km zonder verbruik rijden. Als ik daar sneller rij vlieg ik toch uit de bocht. Ook bij afritten van de snelweg werkt dat uitstekend. Je kan het stoplicht van verre zien en anticipeert daarop. Ik moet altijd erg lachen (eerder huilen voor het milieu) als ongeduldige mensen me bij de afslag voorbij willen om snel bij het stoplicht stil te gaan staan. Gebeurt geregeld dat ik op het moment dat het groen wordt aan kom rijden met +/- 30km/h en zij kunnen gaan optrekken en ik ze dus lang en breed achter me laat. Maar dat terzijde.
Ik hoef voor mij geen controllers te foppen.
Ik heb een Opel Astra station die ik voorlopig (nog jaren) hou, ik vervoer geregeld grote dingen. Die wil ik specifiek ombouwen, maar het zou mooi zijn als er ook een algemene, betaalbare oplossing zou zijn.
Als plaats voor de accu (cellen, 18650?) denk ik aan onder de voorstoelen.
Helaas is mijn Astra geen hybride...
L0we schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:00:
Mijn idee zou zijn om de nu niet aangedreven wielen electrisch aan te laten drijven, daar heb je dan natuurlijk een aantal mogelijkheden in.

De meest simpele variant is dat je het electrische gedeelte puur ondersteunend maakt. Met remmen genereer je energie die je oplaat in een PowerCap. Vervolgens levert hij die energie terug met het optrekken. Voordeel daarvan is dat het een leuke vingeroefening is, en de auto op de momenten dat hij het meest energie gebruikt, ondersteunt met 'gratis' energie.

Voor uitgebreidere opties kan je inderdaad ook accu's toevoegen, maar dan komt er wel een stuk meer bij kijken, en zal de hele setup een stuk duurder worden.

Waar je wel ontzettend goed naar zou moeten kijken is de veiligheid, hoe zorg je ervoor dat hij alleen aandrijft als dat de bedoeling is, alleen remt als dat de bedoeling is, lijkt me behoorlijk ingewikkeld allemaal :)
Inderdaad de achterwielen zijn mijn primair gewenste aan te drijven wielen.
Maar ik rij zo anticiperend dat ik zelden hoef te remmen. Dus mijn doel is anders; op 80km/h kunnen houden. Met uitsluitend accu's (18650?). En ik hoef dan alleen de aandrijving te kunnen regelen. Gewoon met een potmeter? Simpel. Maar die motor(en). En hoeveel cellen. Of met extra 12V accu's? Heb 2 oude die nog wel wat doen. Voor een eerste experiment.
maggoo schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:14:
Volgens mij gaat je auto al door de shredder als er een teken op de kentekenplaat los hangt.

Nou Koos, vertel het maar, hier hebben we een meneer die zijn auto honderden kilo's zwaarder heeft gemaakt, het vermogen bijna heeft verdubbeld en die het motormanagement door een oude android tablet laat uitvoeren. Mag dat?

Overigens, ik hoop dat het je lukt en dat je heel nederland versteld doet staan, maar zou je niet beginnen met een schaalmodel?
Hooguit enkele tientallen kilo's en niet veel extra vermogen. 8) :+
Anoniem: 551631 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:38:
Je hebt het over 20 Km heen 20 Km terug op een dag, dat is zelfs met een slecht gebouwde amateur EV nog wel te halen, wat heb je nu voor type auto en wat is je reden om een hybride te "willen"bouwen.
Als het om je range gaat kan je altijd nog je eigen range extender bouwen en op je aandrijf aanhanger zetten.
Of voor de enkele keer dat je lange afstand wil rijden kijk je even op snappcar.nl
ondanks dat je vakantie naar italie ineens duurder word met een huurauto, is het over het jaar heen gesmeerd alsnog goedkoper.
Astra station, zonnestroom en dak over, milieu, benzine en geld uitsparen. Ik wil mijn bestaande range van tegen de 1000km behouden. Ik wil alleen een elektrische aandrijving toevoegen op de achterwielen. In eerste instantie alleen bruikbaar voor mij, als het algemeen bruikbaar te maken is, -super-.
Nivve schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 10:38:
Je zou eens kunnen informeren bij de paar bedrijfjes die auto's naar EVs ombouwen. Ik denk dat deze je wel kunnen uitleggen hoe haalbaar zoiets is.
Die had ik nog niet gevonden, wist niet dat die bestonden. Heb je namen of linkjes voor me? Buiten die ik net heb gevonden en boven heb toegevoegd dan. Die twee heb ik gemaild.
Juup schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:31:
Wat is je budget?
Wil je voor lood accu's of lithium accu's gaan?
Wat vind je van het idee om een bestaande hybride om te bouwen naar plug-in?
Budget is klein. Ook Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) zou kunnen. Maar een paar oude lood accu's zou een mooi begin zijn. (afhankelijk van de benodigde spanning voor de motor.) Het gaat in eerste instantie om mijn Astra.
Ravefiend schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 11:38:
Misschien dat je ook wat interessante info kan halen uit de video's op Jehu's YT kanaal en zijn DIY Electric VW Bus Project. YouTube: jehugarcia
Wel grappig om te zien maar te langdradig met weinig inhoud. Toch bedankt voor de suggestie.
Via via hier veel gevonden over volledige ombouw naar EV. Leuk, maar weer niet gevonden wat ik zoek.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-04 11:39

Jack

MHz Matters

De accu is een dure kostenpost.
Verbruik van een Tesla Model S is 200W/km.
Kleinere E-auto's doen ~140W/km.
Je hebt dus een accu van 8kW nodig.
Lithium ion 8kW kost 8000 euro ofzo?

Verder wil je elektrisch met de ICE combineren, dus zul je moeten in grijpen in je huidige motormanagement bij het overschakelen. Die toegang krijg je niet. Alleen garagebedrijven hebben dat.
Ook hierom kiezen mensen voor een volledige conversie ipv hybride.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vervang elke W in Jack's post door Wh en het is iets zinniger.
Een gemiddeldel loodaccu bevat ook 0.5 kWh en kost maar een paar tientjes (op de sloop)

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Juup schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:06:
Een gemiddeldel loodaccu bevat ook 0.5 kWh en kost maar een paar tientjes (op de sloop)
Afgeragde accu's gebruiken van de sloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-05 11:38
Goedkopere e-motoren, met een bruikbaar vermogen, zijn groter in omvang.
Omwille van deze reden worden vaak volledige EV-conversies uitgevoerd. Waarna uiteindelijk alsnog het volledige motorcompartiment in gebruik wordt genomen...
Hoe zie jij je BMS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maggoo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-10-2020
Ik blijf een ietwat sceptisch, maar als je niet oppast kan je er ook nog subsidie voor aanvragen: http://www.ad.nl/rotterda...appen-oude-auto~a95983a4/

,,Daarbij is het wel belangrijk dat we vooraf vaststellen welke aanpassingen wel of niet worden gesubsidieerd''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:37
Ik zou het overigens combineren met het lichter maken van je auto. Betwijfel of je veel kan besparen als je gedurende de tijd dat je niet gebruikt maakt van het extra vermogen al die extra kg's moet verslepen.

Daarnaast betwijfel ik überhaupt of je merkbaar kan besparen als je het alleen wil gebruiken om de snelheid stabiel te houden. Op dat moment wordt er al nauwelijks verbruikt (vandaar je keuze om uit de voeten te kunnen met lichte elektromotoren) tov optrekken of stadsverkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kan je niet beter een Prius II aanschaffen , deze voorzien van een groter accupakket en een net lader? Wellicht kan je accucapaciteit wel eenvoudig vergroten door een accupakket van de sloop te halen en deze parallel te schakelen?

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 20-06-2016 12:55 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Voor minder geld heb je een werkende i-Miev met meer range ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder68
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:18
revolution-nl schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:44:
Kan je niet beter een Prius II aanschaffen , deze voorzien van een groter accupakket en een net lader?
Is inderdaad een goede oplossing. Zelf net overgestapt naar een PriusII uit 2006 met 133k op de teller. De fijnste auto die ik ooit gehad heb! Van die leeftijd zijn ze verkrijgbaar tussen de 5000 en 6500 euri's

Er zijn verschillende ombouwpakketten om er een plugin van te maken. FF googlen en je vind er wel wat over. Is denk ik een eenvoudigere en goedkopere optie dan een gewone bestaande auto met ICE ombouwen.

Succes, ben benieuwd naar wat je gaat doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Ik heb zelf alleen deze twee gezien:
http://newelectric.nl/
http://www.zonderbenzine.com/

De tweede wordt overigens niet meer geupdate als ik het zo zie.
Ook kan je natuurlijk (voor info dan) buitenlandse conversiemensen aanspreken:
http://www.evwest.com/catalog/

Weet niet zeker of die laatste idd de 'bekende' EV conversie mensen zijn die ik herinner, ik dacht dat de baas West heette, dus vond daarop deze link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
onetime schreef op zondag 19 juni 2016 @ 02:59:
In mijn ervaring maakt gewicht niet uit voor het verbruik. En zo veel gewicht wil ik ook niet toevoegen.
Ik hoef maar 40km bereik op de accu te hebben. Kom ik een heel eind mee. N.m. mijn meeste ritjes.

Een full-EV conversie levert een range-probleem op. Ik heb nu tegen de 1000km bereik op een tank benzine. Mede omdat ik de motor zonder problemen soms uit kan zetten. [small](ik rijdt altijd buiten de spits en meestal is het erg rustig als ik rij. En ik hoef alleen de koppeling op te laten komen en de motor loopt weer.) Zo is daar een klaverblad waar ik de bocht naar beneden neem, dan kan ik als het stil genoeg is tegen de km zonder verbruik rijden. Als ik daar sneller rij vlieg ik toch uit de bocht. Ook bij afritten van de snelweg werkt dat uitstekend. Je kan het stoplicht van verre zien en anticipeert daarop. Ik moet altijd erg lachen (eerder huilen voor het milieu) als ongeduldige mensen me bij de afslag voorbij willen om snel bij het stoplicht stil te gaan staan. Gebeurt geregeld dat ik op het moment dat het groen wordt aan kom rijden met +/- 30km/h en zij kunnen gaan optrekken en ik ze dus lang en breed achter me laat. Maar dat terzijde.
Ik hoef voor mij geen controllers te foppen.
Ik heb een Opel Astra station die ik voorlopig (nog jaren) hou, ik vervoer geregeld grote dingen. Die wil ik specifiek ombouwen, maar het zou mooi zijn als er ook een algemene, betaalbare oplossing zou zijn.
Als plaats voor de accu (cellen, 18650?) denk ik aan onder de voorstoelen.
Helaas is mijn Astra geen hybride...

[...]

Inderdaad de achterwielen zijn mijn primair gewenste aan te drijven wielen.
Maar ik rij zo anticiperend dat ik zelden hoef te remmen. Dus mijn doel is anders; op 80km/h kunnen houden. Met uitsluitend accu's (18650?). En ik hoef dan alleen de aandrijving te kunnen regelen. Gewoon met een potmeter? Simpel. Maar die motor(en). En hoeveel cellen. Of met extra 12V accu's? Heb 2 oude die nog wel wat doen. Voor een eerste experiment.

[...]

Hooguit enkele tientallen kilo's en niet veel extra vermogen. 8) :+

Budget is klein. Ook Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) zou kunnen. Maar een paar oude lood accu's zou een mooi begin zijn. (afhankelijk van de benodigde spanning voor de motor.) Het gaat in eerste instantie om mijn Astra.
Je rijstijl klinkt levensgevaarlijk, heel leuk om zuinig proberen te rijden, maar je bent niet alleen op de weg, dus zijn er grenzen 8)7 Als het beeld wat je schetst klopt dan haal je het bloed onder de nagels van je medeweggebruikers wel aardig vandaan.
Hoeveel brandstof denk je te besparen door de koppeling in te drukken om de motor af te laten slaan? Stationaire verbruik van een moderne benzine motor ligt ruim onder de liter per uur? Ik rij er met een gemiddelde snelheid van op z'n minst 60 km/h over heen, dus waar hebben we het dan over? 0,015 liter benzine? Deze besparing heeft wel als gevolg dat als er iets gebeurd je geen aandrijving hebt en je oplossingsmogelijkheden met 50% afgenomen zijn.

Je laat in dit topic geen enkel blijk van technisch inzicht zien. Om te weten dat de rolweerstand zich lineaire verhoud tot het gewicht van het voertuig hoef je geen werktuigbouwkunde gestudeerd te hebben. Dus iedere extra kg die je toevoegt is gewoon direct ongunstig voor je gebruik. Het is kinderspel om uit te rekenen hoeveel kg aan 18650's je moet toevoegen om de range van 40 km te halen. Dan snap je ook direct dat zo'n hoeveelheid accu's echt niet onder de voorstoelen past.

De ideeën over de aansturing van het geheel zijn gewoon ronduit levensgevaarlijk. Motoren met een potmeter besturen? Buiten het feit dat je de auto moet starten om te voorkomen dat die in z'n stuurslot valt, had je toch niet gedacht te gaan rijden met enkel een potmeter als regeling voor je aandrijving? Onverwachts remmen en je achterwielen blijven fijn aangedreven worden, ideale manier om in een mooie slip te raken.

Het is echt een slecht plan als je zo weinig technische bagage hebt en daarnaast is Nederland niet het geschikte land om dit soort experimenten te doen als hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:47

houthakker

Poehé

Ik denk dat je nog goed moet inlezen:
- ombouwen van een ICE naar (PH)EV is lastig.
- kosten voor een ombouw, zelfs met een klein accupakket zijn behoorlijk (daar koop je makkelijk een zuinige auto van zeg maar, hybrides zijn tegenwoordig ook spotgoedkoop, zelfs een zoe is in handbereik).
- maar vooral, in NL/EU is het vrij lastig om je zelfb(r)ouwsel legaal op de weg te krijgen. (de controller moet emc gecertificeerd zijn, en de hele wagen tegenwoordig EMC gekeurd en aan veiligheidseisen voldoen ECE R100, Electro Magnetic Compatibilty acc. to Automotive Directives 2004/104/CE AND 2009/19/CE).

Verdiep je eens goed in de technische en legale aspecten:
http://www.diyelectriccar.com/ (er worden hier ook wat parallel hybrid ideeën geopperd)
http://evalbum.com/
http://ecomodder.com/

Mensen die je voor zijn gegaan, full-ev, maar toch (of nog bezig, of worden gewoonweg niet meer afgemaakt),
http://electrifiedclassics.blogspot.nl/
http://www.citroen-forum...._id/de_eerste_ds-electric (http://www.dselectrique.nl/)
http://www.e-streetquad.nl/
http://electricvolvo.voltive.nl/
http://www.zonderbenzine.com/p-15519/landrover
http://flores.eken.nl/tag/ev/
http://www.evz3.com/
http://electricreliantrobin.blogspot.nl/
http://www.twingoclub.nl/forum/viewtopic.php?f=39&t=1186
http://wereldwonderopwielen.blogspot.nl/
http://www.oudevolvo.nl/ev-combi/

bedrijven die je voor zijn gegaan:
http://www.altramotive.com/?lang=nl
http://www.elandy.nl/
http://www.he-cars.com/

bedrijven die onderdelen leveren:
http://www.zevparts.com/
http://rebbl.com/ (tip!)
http://www.deodrive.nl/uw.../smart-roadster-electric/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
https://tweakers.net/revi...eaction=3823904#r_3823904:
-een stilstaande auto gebruikt tussen de 0,6 en 1 liter per uur
- dat loopt sterk op als je het motor toerental verhoogd, tot enkele liters per uur

mijn auto staat voor 1:14 in de boekjes, maar ik rij er 1:18 mee
ik heb zelfs eens achter een rij 90km/h vrachtauto's 1:30 gereden -dus bij 90km/h!!!

aanvulling:

stationair, onbelast _ 5th-gear +/- _ _ _ _ _ %motor verlies
_750 rpm: 0,7 l/h _ _ 26km/h . 1:30 = 0,9 l/h _ 78%
2000 rpm: 1,7 l/h _ _ 70km/h . 1:20 = 3,5 l/h _ 49%
3000 rpm: 2,5 l/h _ _100km/h. 1:16 = 6,25l/h _ 40%
deze verbruikscijfers zijn met de gewone luchtweerstand, zonder te 'slipstreamen', wat bij gekoppelde auto's de luchtweerstand significant zou verlagen, -daar is een mythbusters aflevering van geweest.-

oftopic: ik ken iemand die 400km per tank reed, na "mijn rijstijl over te nemen", (defensief rijden, afremmen op de motor ipv de rem) zijn dat 600km per tank geworden. 30% zuiniger!!!
!
________________________________________________________________________________
Bovenstaande als terzijde informatie uit mijn reactie in 2010, volgens mij relevant.
Ik denk dat elektromotoren vele malen lagere verliezen hebben. Er wordt 95% efficiëncy genoemd.
Jack schreef op zondag 19 juni 2016 @ 10:48:
De accu is een dure kostenpost.
Verbruik van een Tesla Model S is 200Wh/km.
Kleinere E-auto's doen ~140Wh/km.
Je hebt dus een accu van 8kWh nodig.
Lithium ion 8kWh kost 8000 euro ofzo?

Verder wil je elektrisch met de ICE combineren, dus zul je moeten in grijpen in je huidige motormanagement bij het overschakelen. Die toegang krijg je niet. Alleen garagebedrijven hebben dat. Ook hierom kiezen mensen voor een volledige conversie ipv hybride.
De verbruiken die je noemt zijn gemiddelden alles inclusief. Ik zou met 3kWh misschien al genoeg hebben. http://www.evwest.com/cat...p?cPath=4&products_id=329 $990
Ik hoef niet meer dan de contactsleutel 1 á 2 seconden uit te draaien en dan weer aan.
Juup schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:06:
Done. Zie boven. Startaccus zijn ook nieuw niet zo duur. Wel opletten waar je koopt.
www.diyelectriccar.com ; interessant, maar geen hybride. Tot nu toe. Moet het daar ook eens vragen.
freelh schreef op zondag 19 juni 2016 @ 12:34:
Goedkopere e-motoren, met een bruikbaar vermogen, zijn groter in omvang.
Omwille van deze reden worden vaak volledige EV-conversies uitgevoerd. Waarna uiteindelijk alsnog het volledige motorcompartiment in gebruik wordt genomen...
Hoe zie jij je BMS?
Ik wil juist een kleine motor. BMS; alleen een spanningsmeter. (en thuis een std. lader) Als 12V accus.
maggoo schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:33:
Ik blijf een ietwat sceptisch, maar als je niet oppast kan je er ook nog subsidie voor aanvragen: http://www.ad.nl/rotterda...appen-oude-auto~a95983a4/

,,Daarbij is het wel belangrijk dat we vooraf vaststellen welke aanpassingen wel of niet worden gesubsidieerd''
8) Bedankt voor het mee denken, maar dat zal hem niet worden. :+
Malt007 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 11:55:
Ik zou het overigens combineren met het lichter maken van je auto. Betwijfel of je veel kan besparen als je gedurende de tijd dat je niet gebruikt maakt van het extra vermogen al die extra kg's moet verslepen.

Daarnaast betwijfel ik überhaupt of je merkbaar kan besparen als je het alleen wil gebruiken om de snelheid stabiel te houden. Op dat moment wordt er al nauwelijks verbruikt (vandaar je keuze om uit de voeten te kunnen met lichte elektromotoren) tov optrekken of stadsverkeer.
Of ik alleen in de auto zit of met 5 personen, de verbruikscijfers zijn het zelfde. Luchtweerstand is de overheersende faktor, bovendien een derdemachtsfunctie van de snelheid. Vandaar mijn 80km/h.

Ik rij meestal een kort stukje naar de snelweg, maar daar dan weer het grootste deel van de rit.
Zoals je in mijn tabel boven uit 2010 kunt zien is bij 80 het verlies aan de ICE ~50%.
Als ik dat grote deel van de rit simpel elektrisch kan maken spaar ik veel benzine uit.
Van elektromotoren worden effeciëncy percentages van ongeveer 95% genoemd.
revolution-nl schreef op maandag 20 juni 2016 @ 12:44:
Kan je niet beter een Prius II aanschaffen , deze voorzien van een groter accupakket en een net lader? Wellicht kan je accucapaciteit wel eenvoudig vergroten door een accupakket van de sloop te halen en deze parallel te schakelen?
Is de laadruimte even groot als bij mijn Opel Astra station? Met >900km rijbereik?
Proton_ schreef op maandag 20 juni 2016 @ 13:03:
Voor minder geld heb je een werkende i-Miev met meer range ;)
Is de laadruimte even groot als bij mijn Opel Astra station? Met >900km rijbereik?
thunder68 schreef op maandag 20 juni 2016 @ 15:02:
[...]
Is inderdaad een goede oplossing. Zelf net overgestapt naar een PriusII uit 2006 met 133k op de teller. De fijnste auto die ik ooit gehad heb! Van die leeftijd zijn ze verkrijgbaar tussen de 5000 en 6500 euri's

Er zijn verschillende ombouwpakketten om er een plugin van te maken. FF googlen en je vind er wel wat over. Is denk ik een eenvoudigere en goedkopere optie dan een gewone bestaande auto met ICE ombouwen.

Succes, ben benieuwd naar wat je gaat doen!
Als een andere auto een optie word, dan zal die inderdaad elektrisch zijn. Ze rijden super!
Ik hoop voor die tijd met dit idee nog serieus iets te kunnen.
Nivve schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 09:24:
Ik heb zelf alleen deze twee gezien:
http://newelectric.nl/
http://www.zonderbenzine.com/

De tweede wordt overigens niet meer geupdate als ik het zo zie.
Ook kan je natuurlijk (voor info dan) buitenlandse conversiemensen aanspreken:
http://www.evwest.com/catalog/

Weet niet zeker of die laatste idd de 'bekende' EV conversie mensen zijn die ik herinner, ik dacht dat de baas West heette, dus vond daarop deze link.
Ha! newelectric zit in Amsterdam! daar moest ik maar eens langs gaan.
En zonder benzinie in Lisse. Ook te bereizen... Bedankt voor de input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:47

houthakker

Poehé

onetime schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 15:16:
[...]

www.diyelectriccar.com ; interessant, maar geen hybride. Tot nu toe. Moet het daar ook eens vragen.

[...]
Ik denk dat je het ook meer moet zoeken op ecomodder; voorbeelden:
http://ecomodder.com/foru...subaru-outback-13932.html
http://ecomodder.com/foru...d-ev-progress-5599-8.html
http://ecomodder.com/foru...udget-possible-33916.html
http://ecomodder.com/foru...cussion-thread-33854.html

Jamer genoeg heb ik nog geen project gezien wat concreet af is; zie:
http://metroxfi.com/geo-metro-xfi-hybrid-project-page/
http://300mpg.org/projects/supertruck/

Het "mechanische" deel is toch ook wel een serieus probleem; ik heb nog geen goed betaalbare/verkrijgbare naafmotoren gezien als die uberhaupt gaan passen. Op ecomodder worden wel wat ideeen geopperd om de electromotor rechtstreeks te verbinden met de brandstof motor / versnellingsbak / aandrijfas met riem of ketting.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-04 17:25

Gmount

Ecorunner lid

onetime schreef op zondag 19 juni 2016 @ 02:59:
[...]

Een full-EV conversie levert een range-probleem op. Ik heb nu tegen de 1000km bereik op een tank benzine. Mede omdat ik de motor zonder problemen soms uit kan zetten. (ik rijdt altijd buiten de spits en meestal is het erg rustig als ik rij. En ik hoef alleen de koppeling op te laten komen en de motor loopt weer.) Zo is daar een klaverblad waar ik de bocht naar beneden neem, dan kan ik als het stil genoeg is tegen de km zonder verbruik rijden. Als ik daar sneller rij vlieg ik toch uit de bocht. Ook bij afritten van de snelweg werkt dat uitstekend. Je kan het stoplicht van verre zien en anticipeert daarop. Ik moet altijd erg lachen (eerder huilen voor het milieu) als ongeduldige mensen me bij de afslag voorbij willen om snel bij het stoplicht stil te gaan staan. Gebeurt geregeld dat ik op het moment dat het groen wordt aan kom rijden met +/- 30km/h en zij kunnen gaan optrekken en ik ze dus lang en breed achter me laat. Maar dat terzijde.
[...]
En je weet ook dat een motor niets verbruikt als je een heuvel afrolt en op de motor remt? Ik zie niet in waarom je dan je stuurbekrachting, rembekrachtiging en gratis accu opladen adhv dynamo op geeft door de motor uit te zetten.

Daarnaast zul je je aansturing moeten verlopen via je pedalen ipv een potmetertje om gevaarlijke situaties te voorkomen en moet je een manier verzinnen om je motor los te koppelen als je electrisch rijdt. En ik neem niet aan dat je dan continue de koppeling in wil drukken of contact uitzetten.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-05 13:21
ik denk dat het nog best moeilijk is om een hybride auto te maken, te minste hoe moeilijk wil je het maken zo moeilijk het word.

heb net zelf de rem cilinders van mijn auto vervangen en vond dat al weer moeilijk genoeg.
(oke was de eerste keer dat ik zo een ding open maakte, van de week gaat hij weer terug naar de keuring, ben benieuwd. vingers gekruist >:) )

maar misschien kan het ook wat simpeler en overzichtelijker.
haal de dynamo uit de auto en vervang die voor een extra accu.
zonder dynamo zou hij toch zuiniger moeten lopen (aldus de theorie).
een hele simpele stap naar een hybride auto zou ik zeggen. >:)
ik vraag mij af hoeveel dat zou besparen?
en hoeveel accu zou je nodig hebben zonder dynamo?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op dinsdag 21 juni 2016 @ 17:56:

ik vraag mij af hoeveel dat zou besparen?
en hoeveel accu zou je nodig hebben zonder dynamo?
Experiment met een fossiele gifauto. 1:30 met een Golf IV uit 2001. Interessant leesvoer!
http://www.mijnbluemotion.nl/

Aardig draadje over het parallel schakelen van accu's in de PII. Dan moet je alleen een netladermzien te regelen en dan heb je een low budget PHEV

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 21-06-2016 19:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1