Voor de mensen die van EVGA een 1070 ACX of 1070 SC ACX hebben: deze kaarten zijn gebaseerd op het referentiedesign, zie ook
Paprika in "[nVidia GeForce GTX 10xx] Levertijden en Beschikbaarheid". Dit betekent dat de core clockspeeds veel meer zullen verspringen dan de custom PCB's, afhankelijk van de temperatuur én de belasting. De EVGA FTW heeft daar geen last van, want custom PCB.
Ik heb zelf zitten testen met de EVGA 1070 SC ACX. Met de
overclocktool van EVGA kan je K-boost inschakelen zodat de kaart altijd op volle snelheid loopt totdat een bepaalde temperatuurgrens wordt bereikt. Onbelast kom ik dan op de volgende core clocks uit:
| Core clock (MHz) | Temperatuurgrens (graden Celcius) |
|---|
| 1999 | 42 |
| 1987 | 48 |
| 1974 | 58 |
| 1961 | 62 |
| 1949 | 68 |
| 1936 | 73 |
| 1923 | 78 |
| 1911 | 83 |
| 1898 | 88 (schatting) |
Bovenstaande is alleen gebaseerd op temperatuur. Zonder K-boost ingeschakeld zal de kaart naast de temperatuur ook verspringen afhankelijk van de belasting. In de praktijk komt dat neer op een bepaalde clockspeed tussen de 1823 MHz - 1999 MHz. Dat is nog steeds een stuk hoger dan de opgegeven maximale turbospeed van 1784 MHz, maar het liefst heb je natuurlijk een zo stabiel mogelijke frequentie. Nu kan je voordat je gaat gamen K-boost in de EVGA-tool inschakelen, maar daarvoor moeten eerst bepaalde toepassingen gesloten worden die gebruik maken van een 3d-functie van de kaart (directx gerelateerd misschien?). In mijn geval telkens Google Chrome, Plex services, Spotify, Windows Rekenmachine (

), iCloud achtergrondservice. Dit vind ik persoo
nlijk veel te irritant. Tevens loopt de kaart dan constant op vol vermogen als je het vergeet uit te zetten.
Nu ben ik er gisteren achtergekomen dat er een veel simpelere manier is om een veel stabielere frequentie te behouden: zet in de EVGA-tool (of welke overclocktool dan ook) de Power Target en Temp Target op maximaal. In mijn geval blijft de kaart nu retestabiel op 1974 MHz rond de 55 graden met de fans op 40%.