Samenstellen Gaming/Streaming pc ~2000 euro

Pagina: 1
Acties:

• coalman007
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15-06-2018
Ik update de build ivm feedback :)

Hoi Tweakers,
Graag jullie hulp bij het samenstellen van een stevige pc, aangezien ik het geheel totaal niet kan overzien!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het doel is om te gamen en streamen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Een schatting van 2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Razer Deathadder Chroma, AOC 2250 (een 2e scherm --> Ik overweeg nog te vervangen, recommended?), Logitech G110 keyboard, Turtlebeach X12 headset, USB speakers van Trust.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 311,50€ 311,50
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 148,-€ 148,-
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD20EZRZ, 2TB€ 71,-€ 71,-
1Fractal Design Define R5 Blackout Edition Window€ 109,95€ 109,95
1Asus MG279Q Zwart€ 539,10€ 539,10
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16€ 69,95€ 69,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 1TB€ 285,-€ 285,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.695,35

Toelichting:
De meeste onderdelen komen uit de laatste BBG aangezien ik die als basis heb genomen, zijn er al betere of slimmere opties dan hoor ik het graag! (This is just my limited perception)

Processor:
i6700 lijkt mij de laatste CPU van Intel. I7 aangezien ik ook wil streamen. Geen K omdat ik niet ga overklokken.

Moederbord:
Het moederbord heb ik letterlijk overgenomen. Dit zijn mysterieuze onderdelen in een computer, voor zover ik kon zien heeft het een hoop aansluitingen en is het mooi zwart. _/-\o_

Grafische kaart:
GTX1070 of GTX1080. Is het voldoende performance winst van de 1080 ten opzichte van de 1070? Ook brengen fabrikanten veel verschillende edities uit tov de standaard versie. Is hier een duidelijke lijn op te trekken? SLI heb ik nooit gebruikt maar zolang de koeling voldoende is zou dat misschien ook nog een optie kunnen zijn. Mogelijk dat 2x1070 en wat minder geld in andere delen van de PC uiteindelijk een beter resultaat oplevert?

Harddrive & Solid State Drive:
De SSD wil ik voor de snelle boottijd. De HDD voor de data opslag. In de BBG stond deze SSD aangeraden die in principe zat ruimte heeft voor veel meer dan de boot en zou een leuke optie zijn om bepaalde games ook snel te kunnen runnen. Van de HDD kan in principe veel ruimte af, ik ben met 2 TB voorzien zolang de SSD zo groot is. Als de SSD <150GB wordt (mijn voorkeur voor alleen windows) dan zal die 3tb wel handig zijn.

Case:
Mooi is mooi, maar ik hecht niet veel waarde aan een extreem mooie case. Graag wil ik wel de mogelijkheid er een optische drive in te doen en een window aan de zijkant om af en toe te kunnen genieten van het web aan kabels :D . (Zie table)

Processorkoeling/Extra koeling(?)::
Zou er om goed koel te blijven nog een extra koeling bij moeten? Stockkoelers schijnen niet al te best te zijn, is het raadzaam nog wat extra lucht door de kast heen te jagen? De processor koeling heb ik ook uit de BBG.

Geheugen/Optic drive/Voeding:
Uit de BBG. Graag 16gb om ook in de toekomst voldoende uit de voeten te kunnen, de optische drive zitten geen requirements aan. Bij voorkeur enigszins in thema van de kast. Voeding moet het geheel kunnen voeden, maar dat schijnt goed mogelijk te zijn. (Ook met GTX1070/1080 kaarten?)

Extra:
Extra heb ik een Monitor. Mijn huidige main scherm is een AOC 2250 en tweede is een Acer die nog kleiner/ouder is. Ik wil het nieuwe scherm als main gebruiken en de AOC doorschuiven naar de tweede positie. Eventueel overweeg ik een tweede scherm erbij te halen mits dat met geld niet te gek wordt. Het doel van het nieuwe scherm is om goed te kunnen gamen en ik zou hem graag met 144hz refresh hebben. Recommendations? :-) Is er nog andere randapparatuur die jullie aanraden? ik neem aan dat er geen conflicten ontstaan tussen de randapparatuur die ik meeneem van het oude systeem, maar alles is vervangbaar as long as there's money.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn voorkeur gaat uit naar grafische kaarten van NVIDIA aangezien ik hiervoor een gt9600 en gtx570 heb gehad en deze altijd degelijk waren/er bekend mee ben. Processors van Intel zelfde verhaal, degelijk en solide naar mijn ervaring. Het is echter niet bindend, simpelweg een lichte voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, uiteraard is minder energie, kleiner, stiller etc. allemaal mooi, maar hier heb ik geen eisen of wensen voor.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben bang dat de levensduur van de pc korter is en heb er te weinig verstand van om optimaal te kunnen benutten zonder risico te lopen.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil een zo goed mogelijke pc naar het budget dat ik eerder genoemd heb met als doel zo goed mogelijk op hoge kwaliteit gamen/streamen. Leef je uit en enorm bedankt voor alle info! _/-\o_

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
nVidia is in principe gestopt met ondersteuning van SLI met drie en vier kaarten. Een 850W voeding haal je voor vier GTX 1070 met overklokken. Aangezien dat ongetwijfeld niet zal gebeuren heb je dus ook niks aan een 850W voeding.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• coalman007
-The_Mask- schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:59:
nVidia is in principe gestopt met ondersteuning van SLI met drie en vier kaarten. Een 850W voeding haal je voor vier GTX 1070 met overklokken. Aangezien dat ongetwijfeld niet zal gebeuren heb je dus ook niks aan een 850W voeding.
Dank voor je reactie!
Wat zou jij aanraden? 550, 650, of de 750 variant? Is er een berekening voor?

3/4 kaarten ben ik ook zeker niet van plan nee. Eén lijkt mij voldoende en twee als daar grote voordelen tegenover staan en het betaalbaar is (waarschijnlijk niet dus :-))

[ Voor 4% gewijzigd door coalman007 op 27-05-2016 23:07 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Ja je kunt het berekenen. 150W voor een enkele GTX 1070, twee zullen dus niet meer dan 300W verbruiken. Plus nog zo'n 75W voor de CPU en 50W voor de overige onderdelen. Totaal dus maar 425W. Een voeding welke dat op de 12V kan leveren is al voldoende.

Waar je echter ook op moet letten is het aantal stroomconnectors van de videokaarten. Een standaard GTX 1070 gebruikt maar een enkele 8 pins PEG connector, maar er zullen ook versies komen met twee connectors.

Als je dus voor een custom GTX1070 gaat en dan zou ik sowieso aanbevelen, aangezien die een stuk stiller kunnen zijn en een stuk goedkoper zullen zijn, moet je kijken naar voedingen met vier PEG connectors.

Zie ook het topic in mijn sign: Voeding advies en informatie topic - Deel 32

AMD Nieuwsdiscussie

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Quo voeding zou ik gaan voor de rm550x, dus de versie met iets minder power dan je nu hebt.

Het mobo dat je hebt gekozen is een chipset voor overklokken. Dan zou ik of een goedkoper moederbord nemen of gewoon die 2 tientjes extra betalen voor een k cpu. Heb je toch de mogelijk, verkoopt war makkelijker later en heef stock ook net wat meer snelheid.

Je scherm ondersteund geen g synch maar freesynch, ik heb de monitor dus veranderd naar eentje die g synch ondersteund.

De optische drive heb ik eruit gelaten, puur omdat ik er al zo'n 4 jaar geen heb en hem nooit gemist heb. Windows installatie gaat USB en de rest via het web. Zo heb ik dus ook de behuizing aangepast en heb ik er voor de gein een zwart wit thema van gemaakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 329,89€ 329,89
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 146,-€ 146,-
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 400,-€ 400,-
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart€ 121,-€ 121,-
1Dell S2716DG Zwart€ 549,-€ 549,-
1Cryorig R1 Universal€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.070,29

• coalman007
-The_Mask- schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 09:05:
Ja je kunt het berekenen. 150W voor een enkele GTX 1070, twee zullen dus niet meer dan 300W verbruiken. Plus nog zo'n 75W voor de CPU en 50W voor de overige onderdelen. Totaal dus maar 425W. Een voeding welke dat op de 12V kan leveren is al voldoende.

Waar je echter ook op moet letten is het aantal stroomconnectors van de videokaarten. Een standaard GTX 1070 gebruikt maar een enkele 8 pins PEG connector, maar er zullen ook versies komen met twee connectors.

Als je dus voor een custom GTX1070 gaat en dan zou ik sowieso aanbevelen, aangezien die een stuk stiller kunnen zijn en een stuk goedkoper zullen zijn, moet je kijken naar voedingen met vier PEG connectors.

Zie ook het topic in mijn sign: Voeding advies en informatie topic - Deel 32
Dank voor de info! Als ik in de specs kijk van de gekozen voeding zie ik daar geen PEG, enkel 4+4-pins EPS, 4-pins ATX. Betekent dit dat ik überhaupt deze voeding niet kan gebruiken met een custom GTX1070? Of houdt dit in dat ik 2x4 aansluiting heb zoals bedoelt? (ik zal het topic nog even goed doornemen komende dagen om daarin te zoeken :-))

Het lijkt mij wel via 12 V te gaan. (ATX, ATX12V, ATX12V 2.2, ATX12V 2.4, ATX12V 2.01, ATX12V 2.31, EPS12V, EPS12V 2.92)

550 Watt is de hoeveelheid waar ik voor ga, nogmaals dank voor de info! :-)

[ Voor 122% gewijzigd door coalman007 op 29-05-2016 12:37 ]

• coalman007
Nate-Senpai schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:26:
Quo voeding zou ik gaan voor de rm550x, dus de versie met iets minder power dan je nu hebt.

Het mobo dat je hebt gekozen is een chipset voor overklokken. Dan zou ik of een goedkoper moederbord nemen of gewoon die 2 tientjes extra betalen voor een k cpu. Heb je toch de mogelijk, verkoopt war makkelijker later en heef stock ook net wat meer snelheid.

Je scherm ondersteund geen g synch maar freesynch, ik heb de monitor dus veranderd naar eentje die g synch ondersteund.

De optische drive heb ik eruit gelaten, puur omdat ik er al zo'n 4 jaar geen heb en hem nooit gemist heb. Windows installatie gaat USB en de rest via het web. Zo heb ik dus ook de behuizing aangepast en heb ik er voor de gein een zwart wit thema van gemaakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 329,89€ 329,89
1MSI Z170A KRAIT GAMING 3X€ 146,-€ 146,-
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 400,-€ 400,-
1NZXT H440 New Edition Wit/Zwart€ 121,-€ 121,-
1Dell S2716DG Zwart€ 549,-€ 549,-
1Cryorig R1 Universal€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.070,29
De voeding zal ik in mijn originele post aanpassen & nog even naar kijken later ivm feedback van The mask. Monitor ga ik aanpassen, wist niet dat dat zo belangrijk was.

Moederbord zal ik nog even naar kijken, ik ga me verdiepen in waarop te letten daarbij zodat ik een goed alternatief kan kiezen.

De behuizing zal ik nog even laten 'as is' aangezien ik nog wat oude pc games heb op cd ;)

Thanks voor de feedback!

• gotfurrr
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-11 21:18
Ik heb zel een pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart
Vind dit een hele fijne behuizing, niet perse heel mooi, maar wel gewoon strak afgewerkt en heel fijn interieur.

Ook zou ik voor de 6700k gaan, als je streamed is het wel fijn dat je de cpu kan overklokken of als je games naar disk wil recorden ook. overklokken is tegenwoordig echt heel simpel. Neem wel een goede koeler, zelf heb ik de scythe fuma en de cpu wordt niet warmer dan 60 graden op een warme dag in een benauwde ruimte @4.6ghz

• -The_Mask-
  • Niet online
coalman007 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 12:29:
[...]

Dank voor de info! Als ik in de specs kijk van de gekozen voeding zie ik daar geen PEG, enkel 4+4-pins EPS, 4-pins ATX. Betekent dit dat ik überhaupt deze voeding niet kan gebruiken met een custom GTX1070?
Op de Corsair RM550x zitten twee 6+2 pins PEG connectors en één 4+4 pins EPS connector. Een extra 4 pins ATX12V stekker heeft die niet, dat staat fout in de pricewatch. De twee 6+2 pins PEG connectors staan er wel maar worden PCI-e aansluitingen genoemd, al is die naam niet helemaal juist.
Het lijkt mij wel via 12 V te gaan. (ATX, ATX12V, ATX12V 2.2, ATX12V 2.4, ATX12V 2.01, ATX12V 2.31, EPS12V, EPS12V 2.92)
Dat zijn de ATX standaarden die de voeding ondersteund, maar dat klopt ook niet helemaal, maar is sowieso niet interessant om te weten.
550 Watt is de hoeveelheid waar ik voor ga, nogmaals dank voor de info! :-)
Met de Corsair RM550x zijn dus twee GTX 1070's mogelijk, mits beide maar een enkele PEG connector nodig hebben. Kies je voor een GTX 1070 welke er twee nodig heeft kun je dus geen SLI gebruiken.
Nate-Senpai schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 10:26:

Als een monitor met FreeSync is gekozen ben je niet verplicht het te gebruiken. Ik weet niet welke hij eerst gekozen had, maar dit is natuurlijk niet echt een geweldige monitor voor 550 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 29-05-2016 13:23 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• coalman007
gotfurrr schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:06:
Ik heb zel een pricewatch: Phanteks Enthoo Pro Closed Zwart
Vind dit een hele fijne behuizing, niet perse heel mooi, maar wel gewoon strak afgewerkt en heel fijn interieur.

Ook zou ik voor de 6700k gaan, als je streamed is het wel fijn dat je de cpu kan overklokken of als je games naar disk wil recorden ook. overklokken is tegenwoordig echt heel simpel. Neem wel een goede koeler, zelf heb ik de scythe fuma en de cpu wordt niet warmer dan 60 graden op een warme dag in een benauwde ruimte @4.6ghz
Hmm wat bedoel je met een fijn interieur? Alles wat ik weet van kasten is dat je moet letten op de airflow (dat het er aan 1 kant ingaat en aan de andere uit (ipv tegen elkaar in), en dat hij er mooi uitziet inderdaad.

Ik zal ook komende dagen eens gaan lezen over overklokken, want wat ik weet is dat dan wel je levensduur korter is (zelfs als je alles wel goed doet). Eens even kijken of ik dat risico wil nemen :)

En zou je dan aanraden de huidige processorkoeling daardoor te vervangen? Of is dit een extra koeling om goed om te kunnen gaan met overklokken only? Of zou je hem sowieso toevoegen aan de huidige build zelfs zonder 'K?

Thanks voor je feedback!

• -The_Mask-
  • Niet online
coalman007 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:27:

Ik zal ook komende dagen eens gaan lezen over overklokken, want wat ik weet is dat dan wel je levensduur korter is (zelfs als je alles wel goed doet).
Slijtage zal idd sneller gaan met hogere frequentie, maar ik denk dat het weinig verschil maakt als een CPU nu 100 jaar of 80 jaar mee gaat. In beide gevallen is het toch veel langer dan dat je ooit met de CPU zal doen. De rest van de PC is al lang stuk voordat de CPU dat zal zijn. Niet dat je dan überhaubt nog met zo'n extreem oude PC zou werken in die tijd, is zelfs maar de vraag als je nog leeft. :p

AMD Nieuwsdiscussie

• coalman007
-The_Mask- schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:19:
[...]
Op de Corsair RM550x zitten twee 6+2 pins PEG connectors en één 4+4 pins EPS connector. Een extra 4 pins ATX12V stekker heeft die niet, dat staat fout in de pricewatch. De twee 6+2 pins PEG connectors staan er wel maar worden PCI-e aansluitingen genoemd, al is die naam niet helemaal juist.

[...]
Dat zijn de ATX standaarden die de voeding ondersteund, maar dat klopt ook niet helemaal, maar is sowieso niet interessant om te weten.

[...]

Met de Corsair RM550x zijn dus twee GTX 1070's mogelijk, mits beide maar een enkele PEG connector nodig hebben. Kies je voor een GTX 1070 welke er twee nodig heeft kun je dus geen SLI gebruiken.

[...]

Als een monitor met FreeSync is gekozen ben je niet verplicht het te gebruiken. Ik weet niet welke hij eerst gekozen had, maar dit is natuurlijk niet echt een geweldige monitor voor 550 euro.
Ah, helder! Ik houd dan deze voeding. Ik zal voorlopig geen SLI opstellen nemen ivm de prijs, en mocht ik uit willen breiden in de toekomst dan moet ik simpelweg ook de voeding vervangen.

Freesync en G-sync kende ik alleen van naam, maar na dit topic gelezen te hebben lijkt g-sync beter te zijn, helaas wel duurder.

De schermen waar ik in de pricewatch op uit kwam (144hz, 2560x1440 en nu ook g-sync) waren 3 opties. Mogelijk dat ik op andere websites meer schermen vindt die hieraan voldoen. Waarom is dit scherm niet goed/waar zou ik het beste naar kunnen kijken?
-The_Mask- schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:33:
[...]

Slijtage zal idd sneller gaan met hogere frequentie, maar ik denk dat het weinig verschil maakt als een CPU nu 100 jaar of 80 jaar mee gaat. In beide gevallen is het toch veel langer dan dat je ooit met de CPU zal doen. De rest van de PC is al lang stuk voordat de CPU dat zal zijn. Niet dat je dan überhaubt nog met zo'n extreem oude PC zou werken in die tijd, is zelfs maar de vraag als je nog leeft. :p
Ohh, ik wist niet dat het over zoveel jaar ging haha. Dan is het zeker de moeite waard om me daar eens in te verdiepen.

Thanks voor alle info! _/-\o_

[ Voor 20% gewijzigd door coalman007 op 29-05-2016 13:41 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat artikel over G-Sync en FreeSync is al weer een jaar oud, tegenwoordig heeft nVidia met G-Sync eigenlijk geen enkele grote fabrikant meer achter zich en ondersteund FreeSync ook dingen als Low Framerate Compensation. Lijkt niet echt een toekomst in G-Sync te zitten door de extra kosten van meer dan honderd euro, geen grote fabrikanten meer achter zich en niet echt beter meer.

AMD Nieuwsdiscussie

• coalman007
-The_Mask- schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:42:
Dat artikel over G-Sync en FreeSync is al weer een jaar oud, tegenwoordig heeft nVidia met G-Sync eigenlijk geen enkele grote fabrikant meer achter zich en ondersteund FreeSync ook dingen als Low Framerate Compensation. Lijkt niet echt een toekomst in G-Sync te zitten door de extra kosten van meer dan honderd euro, geen grote fabrikanten meer achter zich en niet echt beter meer.
Ah, goede! Daar had ik inderdaad niet naar gekeken.

Dan zijn er iets meer mogelijkheden. Als ik deze vervolgens vergelijk ziet deze er denk ik het beste uit. En die had ik ook al zie ik nu haha. Is dit scherm een beetje ok?

[ Voor 3% gewijzigd door coalman007 op 29-05-2016 13:56 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
De pricewatch: Asus MG279Q Zwart is naar mijn mening de beste van die monitoren door het veel betere paneel. Al die anderen zijn TN schermen met veel mindere kleurweergave en kijkhoek, terwijl deze een IPS paneel heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

• coalman007
-The_Mask- schreef op zondag 29 mei 2016 @ 14:03:
De pricewatch: Asus MG279Q Zwart is naar mijn mening de beste van die monitoren door het veel betere paneel. Al die anderen zijn TN schermen met veel mindere kleurweergave en kijkhoek, terwijl deze een IPS paneel heeft.
Ah, dan neem ik die! Goed om te weten, thanks! :)

• coalman007
Korte update:
Ik heb besloten niet over te klokken aangezien ik er te weinig van af weet en ik denk hieraan al meer dan voldoende capaciteit te hebben.
Daarnaast ben ik aan het kijken naar een ander moederbord (aangezien overklokken dus niet nodig is), maar dit blijft grotendeels een raadsel. Als ik bijvoorbeeld hier kijk wordt er weinig informatie gegeven. Ik zal komende dagen dit topic en vergelijkbare doornemen om daar meer over te weten te komen :-)

• rmno
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 31-01 21:02
Ik heb zelf twee weken geleden de

pricewatch: Acer Predator XB280HKbprz Zwart

aangeschaft (in Duitsland nog voorradig). G-sync scherm wat ook nog is UHD is. Wel een TN-scherm maar de nadelen heb ik daar nog niet van ondervonden.

ASUS STRIX X99 | Intel i7 5820K | 32GB DDR4 Avexir Raiden | ASUS STRIX OC 1080 | NZXT Kraken X42 | Plextor NVMe 512GB | Samsung EVO 840 512GB | Inwin 904Plus | Acer Predator XB280HKbprz | Corsair VOID Wireless | Corsair M65 Pro RGB | Corsair K70 RGB

• coalman007
rmno schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 08:44:
Ik heb zelf twee weken geleden de

pricewatch: Acer Predator XB280HKbprz Zwart

aangeschaft (in Duitsland nog voorradig). G-sync scherm wat ook nog is UHD is. Wel een TN-scherm maar de nadelen heb ik daar nog niet van ondervonden.
Die ziet er ook goed uit, maar mijn voorkeur gaat uit naar 144 hertz :-)
Ik ben ook aan het overwegen misschien nog iets minder inch te nemen. Maar het lijkt dat 2550 buj 1440 begint bij 27 inch. Ill stick with this one for now.
Pagina: 1