Adapter + aansluiten speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 11:58
Mijn vraag
Ik wil deze amp kopen, en wil deze speaker(s) kopen. Maar deze amp is 2-channel terwijl ik ook nog een subwoofer hierop aan wil sluiten. Maakt het uit of ik maar 1 speaker koop i.p.v. 2 en dan de subwoofer links en speaker rechts aansluit? Weet namelijk niet of het geluid mono of stereo afgespeeld wordt. Als het mono is, dan maakt het niet uit. Maar als het stereo is, weet ik niet of ik de subwoofer bij de - kant van links en de + kant van rechts aan kan sluiten.

Overigens, weet ik niet welke adapter ik hiervoor het beste kan gebruiken. Er staat minimaal 12V en 3A.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Deze subwoofer heb ik momenteel al, de rest nog bestellen;
http://www.parts-express....3-mini-subwoofer--264-909

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Contact gehad met de verkoper van de amp, maar die kan mij weinig vertellen.

Beste antwoord (via Juice. op 19-06-2016 11:39)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Juice. schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:16:
[...]

Thanks! Zeer nuttige informatie :) Zal hiermee eens aan de slag gaan en kijken of ik hiermee wat kan afstellen. Enkel zit ik er nog wel mee dat ik geen goede amp heb kunnen vinden met de juiste wattage :/
Laat dat vermogen nou gewoon los. Dat is echt urban myth nummer 1. Ja met teveel vermogen kan je een speaker slopen, maar het is niet zo dat een versterker met veel vermogen een speaker sloopt... Zolang je het niet achterlijk hard zet, sloop je je speakers namelijk niet. Je moet het ook daadwerkelijk zo hard zetten dat de speakers teveel vermogen krijgen.

Ook met een te lichte versterker (of precies even sterke) kan je namelijk je speakers slopen, door het gewoon achterlijk hard te zetten. Versterker gaat dan ovr z'n nek en dat kan ook prima speakers slopen.

Misbruik sloopt speakers, niet een mismatch in vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 18-06-2016 17:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt vragen bij de afgespeelde muziek, of die mono of stereo is. Wat voor muziek ga je er mee afspelen dan?

Zelfs live muziek, direct uit een mengpaneel, is doorgaans stereo. Je kunt niet zomaar zeggen dat je maar aan één kant een speaker aansluit en aan de andere kant een sub. Zit er een scheidingsfilter in de sub? Zo niet, dan lijkt me dit geen goede optie om dit printje aan te schaffen voor je doeleinde, of je moet degelijke speakers er bij halen die een flink bereik hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 09:17

OgWok

U.N.C.L.E.

Wil je stereo muziek gaan luisteren? Waar?

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 25-05-2016 17:45 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
sypie schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:36:
Je hebt vragen bij de afgespeelde muziek, of die mono of stereo is. Wat voor muziek ga je er mee afspelen dan?

Zelfs live muziek, direct uit een mengpaneel, is doorgaans stereo. Je kunt niet zomaar zeggen dat je maar aan één kant een speaker aansluit en aan de andere kant een sub. Zit er een scheidingsfilter in de sub? Zo niet, dan lijkt me dit geen goede optie om dit printje aan te schaffen voor je doeleinde, of je moet degelijke speakers er bij halen die een flink bereik hebben.
Die twee speakertjes hebben 115-20k hz bereik, sub 55-2k hz. Ik kan alleen nergens een goede amp vinden die klein is en denk niet dat er een scheidingsfilter in zit.
OgWok schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:45:
Wil je stereo muziek gaan luisteren? Waar?
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:36
Vergelijkbaar topic met misschien handige informatie:
Chinese T-AMP / Tripath versterker

Zoals Herofruit daarin aangeeft misschien even zoeken naar TPA3116D2 gebaseerde versterkers. Die hebben vaak 2.1 opstelling voor uitgangen.
Maar in jou geval zul je sowieso opzoek moeten naar scheidingsfilters voor de uitgangen om je woofer te beschermen tegen de hoge tonen en je full range speakers tegen de extreem lage tonen. Maar die zijn goed zelf in elkaar te maken. Staat genoeg informatie over op het internet hoe je die moet berekenen en bouwen.
Nevermind zie dat die TPA3116D2 dingetjes vaak een regelbare frequentie hebben juist voor de subwoofer. Moeite waard om even in te duiken dus!

Op de + van links en - van rechts is niet iets wat ik zelf zou doen. Mijn gevoel zegt dat de versterker dat niet heel leuk gaat vinden maar weet er net te weinig vanaf. Misschien is het met deze goedkope speakers een leuk experiment?

[ Voor 16% gewijzigd door Sleepkever op 25-05-2016 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Sleepkever schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:08:
Vergelijkbaar topic met misschien handige informatie:
Chinese T-AMP / Tripath versterker

Zoals Herofruit daarin aangeeft misschien even zoeken naar TPA3116D2 gebaseerde versterkers. Die hebben vaak 2.1 opstelling voor uitgangen.
Maar in jou geval zul je sowieso opzoek moeten naar scheidingsfilters voor de uitgangen om je woofer te beschermen tegen de hoge tonen en je full range speakers tegen de extreem lage tonen. Maar die zijn goed zelf in elkaar te maken. Staat genoeg informatie over op het internet hoe je die moet berekenen en bouwen.
Nevermind zie dat die TPA3116D2 dingetjes vaak een regelbare frequentie hebben juist voor de subwoofer. Moeite waard om even in te duiken dus!

Op de + van links en - van rechts is niet iets wat ik zelf zou doen. Mijn gevoel zegt dat de versterker dat niet heel leuk gaat vinden maar weet er net te weinig vanaf. Misschien is het met deze goedkope speakers een leuk experiment?
Deze amp is wel de beste optie, maar ik zit met het wattage :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Iemand nog die mij kan helpen met het vinden van de juiste versterker? Ik kan er geen vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
Bump :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Kijk eens op Marktplaats..... daar staat het vol met versterkers en speakers. Uit je startpost kan ik niet opmaken wat je wil. Wil je een stereo set of een 2x mono set met alleen een hoog/midden en laag; kan er geen kaas van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Juice. schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 18:41:
[...]

Deze amp is wel de beste optie, maar ik zit met het wattage :+
Die versterker is toch prima? Wat is er mis met het vermogen? Het misverstand dat dat gelijk moet zijn aan de belastbaarheid van speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ik snap even niet wat je met deze setup wil gaan doen...

Ten eerste: de speakers en de subwoofer uit je startpost zijn allemaal losse drivers, zonder boxen. Ben je van plan om zelf boxen te gaan maken/kopen? Of worden ze ergens ingebouwd?

Ten tweede: het versterkertje dat je linkt is een klasse D stereoversterkermodule. Het is een product om ergens in te bouwen, niet om los te gebruiken. Je kunt er twee kopen: één voor je frontspeakers en één voor je subwoofer (en dan een crossover gebruiken), maar dat is het niet waard. Als voeding kun je iedere willekeurige 12v 3a adapter gebruiken.

Ten derde: voor het geld dat je hieraan uit gaat geven ($11.95 + $32.95 + $19.90 + een bedrag voor je boxen + adapter + scheidingsfilter/crossover + invoerrechten) haal je een nieuw 2.1 speakersetje met meer vermogen en betere kwaliteit componenten. Op Marktplaats vind je voor dat bedrag zelfs complete stereosystemen met een mooi setje boekenplankspeakers.

Tadá, als je geluk hebt heeft het cassettedeck ook nog autoreverse _/-\o_ . Of als je snel bent: een Marantz home-cinemasysteem voor €15.

Kortom, je moet wel een heel specifiek doel voor ogen hebben om met deze losse componenten aan de slag te willen gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door donny007 op 18-06-2016 11:00 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
JvS schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 08:02:
[...]

Die versterker is toch prima? Wat is er mis met het vermogen? Het misverstand dat dat gelijk moet zijn aan de belastbaarheid van speakers?
Zover dat mij is verteld mag de versterker niet meer geven dan de speakers aankunnen (logisch).
donny007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:28:

Ten eerste: de speakers en de subwoofer uit je startpost zijn allemaal losse drivers, zonder boxen. Ben je van plan om zelf boxen te gaan maken/kopen? Of worden ze ergens ingebouwd?

Ten tweede: het versterkertje dat je linkt is een klasse D stereoversterkermodule. Het is een product om ergens in te bouwen, niet om los te gebruiken. Je kunt er twee kopen: één voor je frontspeakers en één voor je subwoofer (en dan een crossover gebruiken), maar dat is het niet waard. Als voeding kun je iedere willekeurige 12v 3a adapter gebruiken.

Ten derde: voor het geld dat je hieraan uit gaat geven ($11.95 + $32.95 + $19.90 + een bedrag voor je boxen + adapter + scheidingsfilter/crossover + invoerrechten) haal je een nieuw 2.1 speakersetje met meer vermogen en betere kwaliteit componenten. Op Marktplaats vind je voor dat bedrag zelfs complete stereosystemen met een mooi setje boekenplankspeakers.

Tadá, als je geluk hebt heeft het cassettedeck ook nog autoreverse _/-\o_ . Of als je snel bent: een Marantz home-cinemasysteem voor €15.

Kortom, je moet wel een heel specifiek doel voor ogen hebben om met deze losse componenten aan de slag te willen gaan.
donny007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 10:28:

De reden dat ik losse componenten wil is dat ik het leuk vind om dit eens in een box te maken. Ook wil ik dit straks meenemen op vakantie, of twee van deze subwoofers met twee full range speakers combineren en hier een 2.2 set van te maken voor mijn PC.

Ik wist niet dat je per speaker een versterker kunt gebruiken en vervolgens ze aan elkaar verbinden. Maar wordt dat niet lastig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Met twee amps kun je het zo aansluiten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9m1uD5c.png

Het voordeel van deze opstelling is dat je het volume van de bass en midrange apart kunt regelen.

Een low-pass filter zorgt ervoor dat alleen de lage tonen de subwoofer kunnen bereiken, een high-pass filter voorkomt dat lage tonen naar de midrange driver gaan. Deze filters kun je voor of ná de versterkers plaatsen (scheidingsfilters).

Om de filters te maken zijn online simpele circuitjes te vinden, of je koopt ze kant-en-klaar. De exacte crossover frequentie moet je afstemmen op de drivers die je gebruikt, of gewoon een regelbare crossover gebruiken en kijken wanneer hij het beste klinkt.

Met alleen een low-pass filter (zoals deze) voor de subs werkt het ook wel, maar dan zullen je midrange drivers niet optimaal presteren.

[ Voor 36% gewijzigd door donny007 op 18-06-2016 16:19 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juice.
donny007 schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 15:54:
Met twee amps kun je het zo aansluiten:

[afbeelding]

Het voordeel van deze opstelling is dat je het volume van de bass en midrange apart kunt regelen.

Een low-pass filter zorgt ervoor dat alleen de lage tonen de subwoofer kunnen bereiken, een high-pass filter voorkomt dat lage tonen naar de midrange driver gaan. Deze filters kun je voor of ná de versterkers plaatsen (scheidingsfilters).

Om de filters te maken zijn online simpele circuitjes te vinden, of je koopt ze kant-en-klaar. De exacte crossover frequentie moet je afstemmen op de drivers die je gebruikt, of gewoon een regelbare crossover gebruiken en kijken wanneer hij het beste klinkt.

Met alleen een low-pass filter (zoals deze) voor de subs werkt het ook wel, maar dan zullen je midrange drivers niet optimaal presteren.
Thanks! Zeer nuttige informatie :) Zal hiermee eens aan de slag gaan en kijken of ik hiermee wat kan afstellen. Enkel zit ik er nog wel mee dat ik geen goede amp heb kunnen vinden met de juiste wattage :/

[ Voor 3% gewijzigd door Juice. op 18-06-2016 17:18 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Juice. schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 17:16:
[...]

Laat dat vermogen nou gewoon los. Dat is echt urban myth nummer 1. Ja met teveel vermogen kan je een speaker slopen, maar het is niet zo dat een versterker met veel vermogen een speaker sloopt... Zolang je het niet achterlijk hard zet, sloop je je speakers namelijk niet. Je moet het ook daadwerkelijk zo hard zetten dat de speakers teveel vermogen krijgen.

Ook met een te lichte versterker (of precies even sterke) kan je namelijk je speakers slopen, door het gewoon achterlijk hard te zetten. Versterker gaat dan ovr z'n nek en dat kan ook prima speakers slopen.

Misbruik sloopt speakers, niet een mismatch in vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 18-06-2016 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad. Het is eerder zo dat een lichte versterker vaker speakers "sloopt" omdat bv. de voeding van die lichte (goedkope) versterker niet stabiel is.

Ik heb er echt geen moeite mee om twee 25 Watt boxen aan een Yamaha M50 eindversterker (2x 150 Watt) te hangen; als je maar op de volumeknop let....... voor het aanzetten volume op 0.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 19-06-2016 07:53 ]

Pagina: 1