heb net ff opnieuwe Artic Silver op proc gesmeerd, zit nu alleen met een probleem, proc wordt nu 10 graden warmer dan voor heen, koeler zit er goed op, en zit maar een dus laagje Artic op, heeft iemand hier een verklaring voor???
Ben toevallig dit weekend ook bezig geweest met een Alpha en Arctic Silver (zie topic ergens onderaan) En bij mij was de temp. met arctic hoger dan met de standaard koelprut die ik normaal gebruik..........
Dus ik denk dat dat Arctic Silver meer naam dan daad is
Dus ik denk dat dat Arctic Silver meer naam dan daad is
-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....
Verwijderd
Gewoon ff opnieuw proberen
. Heeeel dun laagje Arctic aanbrengen. Die zilver deeltjes in Arctic geleiden warmte waardoor deze beter zou moeten werken als goedkope koelpasta.
Hoewel ik zelf gewone prut a 4,95 gebruik, zou Arctic Silver volgens vele anderen zeker 2-5 graden moeten schelen.
Vooralsnog kom ik niet boven de 52 graden uit met mijn Fopje en elcheapo koelprut.
edit: typo
Hoewel ik zelf gewone prut a 4,95 gebruik, zou Arctic Silver volgens vele anderen zeker 2-5 graden moeten schelen.
Vooralsnog kom ik niet boven de 52 graden uit met mijn Fopje en elcheapo koelprut.
edit: typo
Verwijderd
heb je hem goed schoon gemaakt?
er mag geen restant van oude pasta/warmte-geleidende-rommel op de proc zitten.
er mag geen restant van oude pasta/warmte-geleidende-rommel op de proc zitten.
waarmee kan ik de proc schoonmaken dan, is daar een goedje voor, of kan ik dat ook bij mij in het keukenkastje vinden??
pure alcohol.( verkrijgbaar bij apotheek)
Dat gebruik ik altijd.
Maar veel mensen zeggen dat het gewoon met water kan, als je hem maar goed afdroogt naderhand ( zou ik dus niet doen, maar het schijnt te kunnen)
Dat gebruik ik altijd.
Maar veel mensen zeggen dat het gewoon met water kan, als je hem maar goed afdroogt naderhand ( zou ik dus niet doen, maar het schijnt te kunnen)
Geen inspiratie
Verwijderd
volgens mij heb ik wasbenzine gebruikt.
wel voorzichtig zijn rondom die componenten naast de core
wel voorzichtig zijn rondom die componenten naast de core
Verwijderd
'k zou het bij gewone alcohol, of eventueel nog brandspiritus houden. Wasbenzine enzo vertrouw ik niet zo op procs.
En ja, elke keer dat ik m'n koeler loshaal maak ik alles grondig schoon, ontvet ik de bende, en breng ik een nieuw laagje koelpasta aan.
Dat AS niet altijd zo goed werkt, is ook mijn ervaring.
En ja, elke keer dat ik m'n koeler loshaal maak ik alles grondig schoon, ontvet ik de bende, en breng ik een nieuw laagje koelpasta aan.
Dat AS niet altijd zo goed werkt, is ook mijn ervaring.
aan de onderkant van m'n koeler zit ook koper, kun je daar ook gewoon met wasbenzine/terpentine overheen gaan??
heb mijn alpha met eerst terpentine en daarna 96% alcohol schoongemaakt, dat geld overigens ook voor mijn procc's, Alees werkt nog steeds goed hier
***DISCLAIMER****
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
***DISCLAIMER****
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
kewl, weet ik wat ik moet doen, thx allemaal
Ik las op oc-shop onder de news-sectie dat er beschermingsolie (geen _F_olie) onderop de alpha's zat:
Zorg ervoor dat U de Alpha heatsink van onder goed schoonmaakt voordat U het Arctic Silver erop plaatst. Dit omdat er standaard een beschermlaagje van olie opzit.
Zorg ervoor dat U de Alpha heatsink van onder goed schoonmaakt voordat U het Arctic Silver erop plaatst. Dit omdat er standaard een beschermlaagje van olie opzit.
Asus A7V -=- Athlon 900@1200 - 2,2V
ok, dan, i'll keep that in mind, thx allen
idd met alcohol kan je je proc heel goed schoonmaken.
Maar over de arctic silver : zorg dat je koeler gelapped is aan de onderkant. Wat met de alpha geen probleem is. En dan een laagje opbrengen met een creditcard. Je sleept met de creditcard VOORZICHTIG over je core waardoor er een laagje op komt te zitten, waar je van denkt dat het veeel te weinig is. Net of dat je core gewoon vies is.
Dan heb je het goed gedaan en zal je betere resultaten halen.
Maar over de arctic silver : zorg dat je koeler gelapped is aan de onderkant. Wat met de alpha geen probleem is. En dan een laagje opbrengen met een creditcard. Je sleept met de creditcard VOORZICHTIG over je core waardoor er een laagje op komt te zitten, waar je van denkt dat het veeel te weinig is. Net of dat je core gewoon vies is.
wat bedoel je met gelapped????Op maandag 25 juni 2001 13:34 schreef epsilon het volgende:
idd met alcohol kan je je proc heel goed schoonmaken.
Maar over de arctic silver : zorg dat je koeler GELAPPED is aan de onderkant. Wat met de alpha geen probleem is. En dan een laagje opbrengen met een creditcard. Je sleept met de creditcard VOORZICHTIG over je core waardoor er een laagje op komt te zitten, waar je van denkt dat het veeel te weinig is. Net of dat je core gewoon vies is.
Extra geschuurd/gepolijst
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
yupOp maandag 25 juni 2001 13:43 schreef Gizz het volgende:
Extra geschuurd/gepolijst
en hoe dat te doen, gewoon met een stukje schuurpapier over de koperen laag gaan ofzo??? is dat niet slecht, en wat heeft 't voor een voordelen??
Dat olielaagje zou wel verklaren waarom 'ie voor geen meter koelt.
Je moet beginnen met gemiddeld schuurpapier en dan steeds fijner schuurpapier nemen. Eventueel nog polijst spul als je klaar bent met het schuurpapier.
Voordelen: de onderkant van je heatsink is vlakker, dus maakt beter contact met je cpu, waardoor je cpu koeler blijft
Nadelen: Uhm, je bent er even mee bezig
Voordelen: de onderkant van je heatsink is vlakker, dus maakt beter contact met je cpu, waardoor je cpu koeler blijft
Nadelen: Uhm, je bent er even mee bezig
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Lappen = volkomen gladschuren tot je een spiegeleffect bereikt. Schuurpapier van 150 grit en vervolgens dalen, 500, 800, 1000, 2000. Alsof je de koppen van je puchje aan het opvijlen bent. Er staat op bittech een guide als ik mij niet vergis.
Is alleen niet echt nodig is bij een gloedjenieuwe Alpha - poets met een wattenstaaf alcohol die olie eraf en je bent denk ik een heel eid.
Is alleen niet echt nodig is bij een gloedjenieuwe Alpha - poets met een wattenstaaf alcohol die olie eraf en je bent denk ik een heel eid.
Verwijderd
Heb net zelf mijn fantastiche no-name Neolec cooler (meer dan 60 gr. bij dichte kast stressed !) die Gistron op z'n AMD's plakt eraf gehaald en ook zo'n Alphaatje erop gezet.
Als mensen nou eens de bijgeleverde handleiding (RTFM !
) zouden lezen (ja aan de andere kant van die Japanse beschrijving staat ECHT de Engelse vertaling !) dan zie je dat Alpha zelf al aangeeft dat er olie opzit om dat koper tegen roesten te beschermen (gaat ie daarna natuurlijk wel roesten
!) Maar goed ze geven zelfs aan hoe je dat goedje er af moet krijgen. Ik ga het niet overtikken maar alcohol of nagelverwijderaar (even aan het vrouwtje vragen) wordt aangeraden. Heb het zelf met een stukkie keukenpapier en zuiver alcohol gedaan. Ging prima. Gewoon standaard koelsmurrie ertussen en gaan. Nu ben ik net een beetje aan 't testen en met mijn kast open kom ik stressed op dit moment niet boven de 49 graadjes (idle 36) bij een case temp van 27 graden. Die case temp is zo hoog omdat het eindelijk zomer is geworden en ik hier op de zolder zit waar het nu 25 gr. is (na een heavy dak-mod (=dakraam) en plafond-fan (een echte, niet zo'n Taiwan/Gamma ding.
Twee dagen geleden was het nog rond de 20 graden hier en toen "haalde" ik core temp van 57 graden (kast open) makkelijk, dus de Alpha is inderdaad een stuk beter, maar niet zo goed als ik van de tests had verwacht. Overigens heb ik de stille versie gekozen (scheelt maar 1 of 2 graden) en die is inderdaad erg stil, stukken stiller dan die Neolec (maakt minder toeren.)
Wat zijn de temperaturen van de overige Alpha gebruikers hier ? Ik heb een T-bird 900 Mhz die, nog wel, op 900 Mhz draait op een Abit KT7A-RAID.
Mijn volgende stap: case cooling zodat mijn kast weer eens dicht kan....
Als mensen nou eens de bijgeleverde handleiding (RTFM !
Twee dagen geleden was het nog rond de 20 graden hier en toen "haalde" ik core temp van 57 graden (kast open) makkelijk, dus de Alpha is inderdaad een stuk beter, maar niet zo goed als ik van de tests had verwacht. Overigens heb ik de stille versie gekozen (scheelt maar 1 of 2 graden) en die is inderdaad erg stil, stukken stiller dan die Neolec (maakt minder toeren.)
Wat zijn de temperaturen van de overige Alpha gebruikers hier ? Ik heb een T-bird 900 Mhz die, nog wel, op 900 Mhz draait op een Abit KT7A-RAID.
Mijn volgende stap: case cooling zodat mijn kast weer eens dicht kan....
Op maandag 25 juni 2001 14:26 schreef freekweb het volgende:
is id een nieuwe.
Dat heb ik dus ook heel erg... de ene keer als ik mijn 6035 eraf heb gehad wordt ie darna max. 40º C. stressed, de keer daarna ineens max. 50 ofzo!
Ik znap het ook nie hoor
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
- zonder koelpasta controleren of de heatsink de cpu wel goed raakt, door cpu+ heatsink even tegen een lichtbron in te passen. soms voorkomen de pootjes op heatsink of cpu een goed contact, ook oneffenheden zie je zo gelijk.
- clip controleren; zit die wel strak genoeg
- bij het plaatsen van de heatsink de instructies van http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm volgen
- let op dat je de heatsink absoluut stil moet houden nadat je deze op cpu+pastalaag hebt geplaatst, omdat je anders de kans op luchtbellen vergroot.
- bij het plaatsen van de heatsink de instructies van http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm volgen
- let op dat je de heatsink absoluut stil moet houden nadat je deze op cpu+pastalaag hebt geplaatst, omdat je anders de kans op luchtbellen vergroot.
Verwijderd
Goeie tip dat tegen het licht houden, maar dan moet alles weer uit elkaar....nou ja dat moet toch, want mijn potloodlijntjes doen het niet meer....zal 's kijken maar ik ben erg voorzichtig te werk gegaan bij het plaatsen. De klip zit in ieder geval strak zat, want daar had ik een schroevedraaier voor nodig om hem vast te zetten.
Dat van die luchtbellen zou wel eens kunnen. Ik dacht juist de pasta een beetje uit te smeren (effenen) door de hele handel een beetje heen en weer te schuiven....
Maar wat zijn nou jouw "normale" temp. waardes ?
Overigens lijkt me dat "lappen" wat hier eerder beschreven is nogal onnodig met deze koeler, het koper ziet er erg glad en vlak uit het lijkt me sterk dat je zoiets met de hand beter kunt doen dan dat zo'n fabriek het doet.....
Dat van die luchtbellen zou wel eens kunnen. Ik dacht juist de pasta een beetje uit te smeren (effenen) door de hele handel een beetje heen en weer te schuiven....
Maar wat zijn nou jouw "normale" temp. waardes ?
Overigens lijkt me dat "lappen" wat hier eerder beschreven is nogal onnodig met deze koeler, het koper ziet er erg glad en vlak uit het lijkt me sterk dat je zoiets met de hand beter kunt doen dan dat zo'n fabriek het doet.....
Op maandag 25 juni 2001 21:30 schreef Dark het volgende:
- zonder koelpasta controleren of de heatsink de cpu wel goed raakt, door cpu+ heatsink even tegen een lichtbron in te passen. soms voorkomen de pootjes op heatsink of cpu een goed contact, ook oneffenheden zie je zo gelijk.
Bij mij doet een alpha 6035 op een p3-850@1020(1,75v) met ystech en gesloten kast 36idle en 50stressed graden, met open kast scheelt het 4 a 5 graden, deltaHP erop scheelt weer 3 graden, die draait op 28-42 ... heb de fan wel op blazend op de heatsink gemonteerd in plaast van zuigend, dat werkte bij mijn setup beter, omdat de cpu anders opgewarmd wordt door de eronder geplaatste chipset en vga kaart.
Bij een alpha is 'lappen' idd niet nodig hoor
die zijn al gevlakt. Wel even goed schoon maken, met een sterk, niet op olie gebaseerd oplosmiddel. Als je toch gaat lappen, kan je zelf trouwens een behoorlijk resultaat halen door een glasplaatje te gebruiken als ondergrond. Leg het glasplaatje met daarop stees fijner waterproof schuurpapier op tafel, en beweeg de te vlakken heatsink daar in 8-jes over heen, onder lichte druk. Op die manier wordt het echt aardig vlak hoor
zeker als je nog even afwerkt met "smokers dental polish", een heel erg fijn polijstpoeder voor gebitten, iig veel vlakker dan een standaard alu heatsinkje...
Hier zie je wat plaatjes en een tekst over lappen: http://sysopt.earthweb.com/articles/lap/index.html , misschien dat je er nog wat aan hebt, maar zoals gezed, op een alpha hoeft dat allemaal niet echt. Gewoon plaatsen volgens het boekje, en voor de rest niet te druk maken over de temp, zolang het gewoon werkt, en je de maximale door de fabrikant opgegeven waarde niet overschreidt.
edit:
draadje nog even opleuken met een plaatje:

hier zie je de gevlakte heatsink en chip van een geforce goed
heb dit al eens eerder gepost in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/58470, waar het ook over lapping ging...
Bij een alpha is 'lappen' idd niet nodig hoor
Hier zie je wat plaatjes en een tekst over lappen: http://sysopt.earthweb.com/articles/lap/index.html , misschien dat je er nog wat aan hebt, maar zoals gezed, op een alpha hoeft dat allemaal niet echt. Gewoon plaatsen volgens het boekje, en voor de rest niet te druk maken over de temp, zolang het gewoon werkt, en je de maximale door de fabrikant opgegeven waarde niet overschreidt.
edit:
draadje nog even opleuken met een plaatje:

hier zie je de gevlakte heatsink en chip van een geforce goed
heb dit al eens eerder gepost in http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/58470, waar het ook over lapping ging...
Verwijderd
Ik heb een Alpha PAL6035 met een dondervogel 1.2Ghz en de temps liggen altijd rond de 52/53C en rondom 55/56C met een koetje aan
echt een schijt koeler, krijg m gewoon niet meer kouder dan voorheen, is echt kutje
Ik heb mijn Alpha gewoon gepoetst met koper poets, als een spiegeltje is hij nu.....
-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....
Pagina: 1