Friespeuk schreef op maandag 23 mei 2016 @ 14:19:
Bij het bedrijf waar ik de test zou willen doen heb ik wat inzage gehad in tests van deze motorisering en die kwamen allemaal eigenlijk boven de fabriekswaardes uit.
Mijn beleving komt meer door m'n rijstijl denk ik. Door de schakelindicaties i.c.m 'het nieuwe rijden' kom je bijna nooit boven de 2000rpm uit terwijl de motor eigenlijk pas echt in mijn ogen trekkracht krijgt boven de 3000rpm. (benzine-motor)
Terwijl de accelaratie op hogere snelheden wel okay lijkt te zijn. Alleen vind ik het op hoge toeren rijden nogal zonde van de brandstof

Bij welk toerental levert je blok max koppel?
Voor stoplichtsprintjes is koppel veel relevanter dan vermogen. Max koppel is altijd bij lager toerental dan max vermogen, maar hoeveel rpm dat is verschilt sterk tussen blokken. Extremen zijn <1500rpm bij enorm lompe grote oude blokken (denk: GM 'big block' of Rolls Royce motoren), of racemotoren waar je pas op >6000rpm max koppel haalt. 'Normale' benzinemotoren zitten tussen de 2750rpm en 4250rpm max koppel. Mag duidelijk zijn je met 2750rpm max koppel veel harder kunt trekken met je 2000rpm dan met 4250rpm.
Daarnaast is er de vraag van tuning: hoe sportiever de tuning (dus max vermogen uit blok), des te smaller de powerband, dus het toerenbereik waarbinnen de motor fors vermogen kan leveren.
Even twee praktijkvoorbeelden die redelijk tegenpolen zijn, m'n vorige auto en die daarvoor.
Vorige auto:
Peugeot 306 1.6. Max koppel op 3250rpm (dus relatief laag) en gezapige tuning met erg brede powerband. Dat ding kon al op 1750rpm goed trekken en je hoefde niet bijzonder accuraat te zijn bij schakelen om vooruit te blijven komen ermee.
Auto ervoor:
Volvo V40 1.8. Max koppel op 4000rpm (dus vrij hoog) en een
voor zo'n lompe gezinsbak opmerkelijk smalle, sportieve powerband. Onder de 2500rpm was dat ding echt niet vooruit te branden en pas ruim boven de 3000rpm begon het echt te trekken. Dat betekende ook dat je veel toeren moest maken en ook nog op exact juiste toerental schakelen om goed vaart te maken bij het optrekken.
De V40 had ruim 20% meer piekvermogen dan de 306 (en een 35km/u hogere topsnelheid), maar als je met 2000rpm opschakelde zou je met de 306 goed vaart maken en vlot van verkeerslichten wegtrekken. Met de V40 zou je nauwelijks van z'n plek gekomen zijn

Pas bij ongeveer 3500rpm zou de hogere koppel en het hoger vermogen van de V40 gaat tellen en zou het sneller wegkomen, maar wil je niet op 3500rpm schakelen, nee dan wil je op 3500rpm je koppeling op laten komen en pas bij iets van 5000rpm schakelen
Dit had trouwens nog wat gevolgen - de V40 trok stadsverkeer 50km/u nauwelijks in z'n 3, zodra je vaart terug moest nemen kon je beter in 2 zitten. Op 80km/u was 5e versnelling mogelijk, maar dan versnelde hij gewoon niet, dus je moest in 4 of (liever) 3 versnellen en dan pas naar 5 gaan. Zelfs op de snelweg was bij snelheden tot 120km/u de 5e versnelling ongeschikt voor inhaalacties, je moest bijna altijd terugschakelen. Ter vergelijking, de 306 deed vrolijk 50 in z'n 5, al was 4e versnelling handiger, en 80km/u was probleemloos in 5e versnelling, ook als je op wilde trekken. Op de snelweg heb ik er nooit mee terug hoeven schakelen. Keerzijde: met 120km/u zat de 306 relatief hoog in z'n toeren en verbruik nam schrikbarend toe. Die V40 was algeheel onzuinig, maar werd dat met 120km/u niet noemenswaardig erger.
Ik vond die V40 echt drie keer niks qua motorblok, het was een blok voor in een raceauto die voor geen meter paste bij een gezinsstation die meer op comfort gericht was. Je moest continu schakelen om goed te kunnen rijden.
Nu, jouw auto is waarschijnlijk niet zo extreem als mijn oude V40 (anders kwam je zoals gezegd niet eens van de lichten weg met 2000rpm), maar ik gok dat het een relatief hoge max koppel heeft. Bovendien gok ik dat die kleine koekblikjes die jou eruit trekken meer toeren maken en dus wel op hun max koppel wegrijden.
Speelt vervolgens een ander punt: gewicht. Ongeacht hoeveel vermogen en koppel je hebt, als jouw bak groot en zwaar is, moet al dat gewicht in beweging gebract worden. Een koekblikje weegt veel minder dus kost ook minder energie om in beweging te krijgen. Daarom dat zelfs de oudste en meest krakkemikkige motor met gemak vrijwel iedere auto eruit trekken bij verkeerslichten: ze wegen gewoon minder. Ik heb een oldtimermotor met 50pk en Vmax van nog geen 170km/u. Ik verzeker je dat ik jou met gemak uit trek vrijwel ongeacht vermogen - tenzij je een nieuwe Porsche 911 Turbo of snellere bak rijdt. Pas tegen de 100km/u als luchtweerstand serieus wordt gaat jouw hoger vermogen mijn lage gewicht overtreffen
TLDR:
Je verliest het bij de verkeerslichten van koekblikjes omdat je een zware slee rijdt en (te) weinig toeren draait om effectief op te trekken