Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10-05 23:28
Hallo iedereen,

Ik ben op dit moment aan het overwegen om een nieuwe computer aan te schaffen en ik wil hier voornamelijk de nieuwste games op kunnen spelen. Ik zoek een computer waarmee ik over 5 jaar nog steeds de nieuwere games mee zou kunnen spelen. Dit hoeft dan echter niet meer op de allerhoogste instellingen. Mijn budget zit rond de €900. Mocht dit iets hoger uitvallen, is dat geen probleem. Dit is exclusief beeldscherm, muis en toetsenbord. Aangezien ik niet bekend ben met het samenstellen van een computer, hoop ik dat jullie mij hier in kunnen adviseren en kunnen aangeven welke onderdelen beter kunnen/moeten en welke onderdelen wellicht té goed zijn voor mijn wensen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Voornamelijk Gaming. Hier zou ik dan de komende 5 jaar zeker mee vooruit willen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Zoals gezegd rond de €900.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Ik heb geen onderdelen die ik kan gebruiken voor in mijn nieuwe computer. Wel heb ik een externe harde schijf van 500 gb die ik kan gebruiken. Ter verduidelijking: op dit moment heb ik op mijn laptop nog geen 150 gb verbruikt. In mijn lijst heb ik ook nog een extra interne harde schijf gezet van 1tb.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Als ik het goed heb begrepen, is een i5 processor voldoende om fatsoenlijk mee te kunnen gamen. Verder heb ik graag 16gb aan werkgeheugen aangezien dit maar een paar tientjes scheelt met één van 8gb. Als laatste las ik dat er binnenkort nieuwe videokaarten (GTX1070/1080) op de markt verschijnen. Hier kan ik best op wachten zodat de prijs van de vorige serie videokaarten lager wordt. Eventueel dat ik alsnog voor de GTX1070/1080 ga als dit binnen mijn budget past. Ik ben alleen bang dat me dit niet gaat lukken....

Wat ik niet zo goed begrijp, is dat sommige onderdelen wel geschikt zijn voor overklokken en anderen weer minder geschikt. Ik wil niet gaan overklokken. Wellicht dat in mijn lijst een aantal onderdelen staan die geschikt zijn voor overklokken terwijl ik dit niet nodig ga hebben. Ik hoop dat jullie mij hier ook op kunnen wijzen zodat ik wellicht de prijs van een aantal onderdelen kan drukken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Geen merkvoorkeur. Ik heb de volgende lijst samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 325,-€ 325,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1NZXT S340 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 62,50€ 62,50
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Samsung 850 EVO 250GB€ 89,38€ 89,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 903,69

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Zaken als geluidsniveau, energieverbruik en design van de behuizing zijn voor mij van ondergeschikt belang. Snelheid en kwaliteit van gaming staan voorop.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Zoals gezegd wil ik niet gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Uit mijn eerdere verhaal is denk ik wel duidelijk geworden waar ik naar op zoek ben. Ik hoop dat jullie mij feedback kunnen geven en wellicht een aantal andere opties kunnen laten zien die zowel goedkoper of duurder zijn zodat ik een afweging kan maken in prijs/kwaliteit.

Ik hoor graag van jullie!

Met vriendelijke groet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09 22:40
Prima lijstje en goede research gedaan good job! :) _/-\o_

Moederbord:

Aangezien je een kast met window hebt zou je eventueel ook nog voor de pricewatch: Asus B150 Pro Gaming/Aura kunnen gaan. Heeft mooie rode accenten en beschikt ook nog over rgb verlichting, maar dat is natuurlijk je eigen keuze voor de prijs.

Voeding:

De gekozen voeding kan iets beter van kwaliteit. Een goede voeding voor de komende jaren is belangrijk ook als je later eventueel zou willen upgraden. Dan is de pricewatch: Corsair RM550x een uitstekende keuze met erg goede componenten binnen in + een gold label en modulair. Over meer advies over voedingen zie Voeding advies en informatie topic - Deel 32

GPU:

Ik zou inderdaad nog even wachten op de nieuwe serie en de benchmarks daarvan.

[ Voor 7% gewijzigd door McFastFood op 22-05-2016 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Dag Lars,

Dank voor je reactie. Je tip over de koeling wordt gewaardeerd en zal ik zeker meenemen. Ik was aan het twijfelen tussen de koeling in mijn lijst en de koeling die jij nu voorstelt. Aangezien ik over de koeling in mijn lijst iets minder gelezen had, heb ik er voor gekozen om deze toch in mijn lijst te zetten zodat mensen er iets over konden zeggen. Over de koeling die jij voorstelt heb ik al meerdere goede recensies gelezen en ook nu weer zie ik dat het wellicht beter is om de door jou voorgestelde koeling te pakken. Zeker met het oog op de toekomst!

Zit er verder ook nog kwaliteitsverschil tussen het moederbord in mijn lijst en het moederbord dat jij aangeeft of is het slechts een verschil in ´uiterlijk´?

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Eigenlijk ben je al zo goed als klaar. Je weet goed waar je over praat, je hebt goede componenten gekozen, goed onderzoek gedaan. Chapeau!

De onderdelen die jij hebt gekozen zijn inderdaad niet te overklokken (en daardoor goedkoper), dus je hebt de goede keuze gemaakt. Een overklokbare (Intel) processor is te herkennen aan het -K achtervoegsel, zoals de i5 6600K of i7 6700K. Daarbij hoort dan een Z170 moederbord, daarmee kun je de multiplier van je processor veranderen (= overklokken).

Ook is het inderdaad slim om de nieuwe videokaarten af te wachten. Daarna kun je vrij kiezen tussen een nieuwe of tweedehands kaart. In ieder geval zullen de prijzen van tweedehands kaarten nog verder dalen wanneer de GTX1070 beschikbaar komt.

Toch wat opmerkingen:
- Je hebt op je huidige laptop nog geen 150GB in gebruik, dat is erg weinig. Je hebt nu voor €140 een 1TB HDD + 250GB SSD, dat kun je ook veranderen naar een 480GB SSD van €120: pricewatch: Crucial BX200 480GB. Op 480GB kun je flink wat games kwijt. Dan heb je geen harde schijf in je systeem die veel lawaai maakt.
- Zoals Lars al aangaf: de RM550x is een zeer goede voeding. Kost wel wat meer dan een doorsnee 450/550 Watt voeding, maar daar krijg je een volledig modulaire 80+ Gold voeding voor terug met een grote, stille en bovendien semi-passieve fan voor terug. Past ook wel in het budget.
- Als je om looks van je systeem geeft dan zijn en mooiere bordjes beschikbaar. De kwaliteit is geen factor om te overwegen, de verschillen zitten in de kleurstelling en beschikbare aansluitingen.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
RobbinNL046 schreef op zondag 22 mei 2016 @ 17:34:
Dag Lars,

Dank voor je reactie. Je tip over de koeling wordt gewaardeerd en zal ik zeker meenemen. Ik was aan het twijfelen tussen de koeling in mijn lijst en de koeling die jij nu voorstelt. Aangezien ik over de koeling in mijn lijst iets minder gelezen had, heb ik er voor gekozen om deze toch in mijn lijst te zetten zodat mensen er iets over konden zeggen. Over de koeling die jij voorstelt heb ik al meerdere goede recensies gelezen en ook nu weer zie ik dat het wellicht beter is om de door jou voorgestelde koeling te pakken. Zeker met het oog op de toekomst!

Zit er verder ook nog kwaliteitsverschil tussen het moederbord in mijn lijst en het moederbord dat jij aangeeft of is het slechts een verschil in ´uiterlijk´?

Groeten!
Tinus heeft al antwoord gegeven op mijn je vraag en ik denk dat je de voeding bedoelde i.p.v. de koeling 8)7 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
Welke games zullen er worden gespeeld? Dit kan invloed hebben op keuzes zoals cpu en gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@TheTinusNL:

150gb is inderdaad aan de lage kant. Ik moet wel even vermelden dat mijn laptop al meer dan 8 jaar oud is en (wonderbaarlijk genoeg) nog steeds meegaat. Zware spellen kan ik dus niet spelen en staan er dus ook niet op. Dit is iets wat ik straks wel kwijt moet kunnen op mijn computer. Daarnaast staat nog ongeveer 100gb om mijn externe harde schijf.

Wederom een goede tip die ik zeker ga gebruiken. Dank daar voor! 480gb is bij nader inzien dan ook wel voldoende. Zeker omdat ik nog een externe harde schijf heb waar ik eventueel een hoop op kan plaatsen. Ik heb dan wel nog een vraag over het volgende waar ik niet helemaal zeker van ben.

Is het zo dat de 480gbSSD sneller gegevens verwerkt dan een 250gbSSD of gaat het dan puur en alleen om de opslag van de schijf. Als ik het goed begrijp verwerkt een SSD wel sneller dan een HDD?

@Lars.ruiter: Ik bedoelde inderdaad voeding i.p.v. koeling!

@doebbalapoent11: Denk aan bijvoorbeeld Tom Clancy's The Division, Farcry, Assassins Creed games, enz.

Ik heb mijn lijst inmiddels aangepast:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 325,-€ 325,-
1NZXT S340 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 62,50€ 62,50
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Crucial BX200 480GB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 916,30

Passen de onderdelen ook in de gekozen behuizing? Zo niet, hoe weet ik met welke behuizing dit wel gaat?

[ Voor 56% gewijzigd door RobbinNL046 op 22-05-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessper
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-02 09:40
Ja, een SSD is (veel) sneller dan een HDD.

Soms is het zo dat een SSD met een hogere capaciteit sneller is dat een uit dezelfde serie met minder capaciteit. De meeste moderne SSD's met SATA aansluiting zijn in snelheid echter beperkt door de SATA aansluiting zelf. Wanneer je kijkt naar SSD's die gebruik maken van een M.2 zie je wel weer een verschil ontstaan. Zelf ben ik van mening dat de gemiddelde gamer nog tevreden zal zijn met een SATA SSD.

Of een kast past bij je hardware kijk je naar de volgende eigenschappen: Moederbord formaat, hoogte CPU koeler, lengte grafische kaart. (Eventueel naar de lengte van de voeding, maar dat is pas van toepassing bij vrij hoge vermogens). De door jou gekozen onderdelen passen daar prima in. Zoals eerder aangegeven heb je een window in die kast en wil je dus mogelijk rekening houden met het uiterlijk van je gekozen componenten en eventuele verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Dank voor je reactie Jessper.

Ik kwam zojuist ook nog dit onderdeel tegen: pricewatch: Team Group Elite TED432G2133C15QC01

Hoewel 32gb wellicht overbodig is, scheelt het qua prijs nauwelijks met het intern geheugen van 16gb die ik in mijn lijst heb geplaatst. Is het dan niet slimmer om die van 32gb in het systeem te zetten of zitten er nog andere (verborgen) specificaties aan vast waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
RobbinNL046 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:04:
Dank voor je reactie Jessper.

Ik kwam zojuist ook nog dit onderdeel tegen: pricewatch: Team Group Elite TED432G2133C15QC01

Hoewel 32gb wellicht overbodig is, scheelt het qua prijs nauwelijks met het intern geheugen van 16gb die ik in mijn lijst heb geplaatst. Is het dan niet slimmer om die van 32gb in het systeem te zetten of zitten er nog andere (verborgen) specificaties aan vast waar ik op moet letten?

Het is erg overkill voor als je wilt gaat gamen 32gb Ram te hebben daarbij is in mijn opzicht kwaliteit en stabiliteit ook erg belangrijk en dat heeft het Corsair setje zeker. Ik zelf heb geen ervaring met het gelinkte geheugen het is ook niet bij veel shops verkrijgbaar zie ik. Daarbij is de true latency van het Corsair geheugen lager dan bij het gelinkte setje. De True Latency is de werkelijke toegangstijd in nanoseconden, rekening houdend met de snelheid van de geheugenmodule, in combinatie met CAS Latency. Immers hoe sneller een geheugenmodule, des de sneller data kan worden teruggegeven aan de geheugencontroller. Het is natuurlijk subjectief maar ik zou het niet nodig hebben ik denk niet dat je dat ooit vol gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessper
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ik zelf nooit meer dan 12gb ram heb gebruikt. Daarboven wordt het voor mij een beetje "waarom niet", zeker als het prijsverschil minimaal is.

Het belangrijkste bij werkgeheugen is dat je minimaal 2 latjes hebt en die op de juiste positie in het moederbord prikt. De set die je aanhaalt is wel 32gb, maar ook langzamer (2133MHz vs 2400MHz). Nu is dat verschil verwaarloosbaar, maar voor het zelfde geld heb je ook een sneller setje:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Dankje Lars voor wederom je waardevolle informatie. Ik denk dat ik het dan gewoon bij 16gb laat.

@Jessper: wellicht een domme vraag maar ik neem aan dat ze met ''kit van 2'' bedoelen dat je dus twee keer dat onderdeel krijgt voor €70.

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16 > hier staan namelijk 2 onderdelen in de afbeelding en in het door jouw voorgesteld project slechts één.
Just to be sure he..

Mocht dit zo zijn dan is dat inderdaad een betere (snellere) optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jessper schreef op maandag 23 mei 2016 @ 11:55:
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ik zelf nooit meer dan 12gb ram heb gebruikt. Daarboven wordt het voor mij een beetje "waarom niet", zeker als het prijsverschil minimaal is.

Het belangrijkste bij werkgeheugen is dat je minimaal 2 latjes hebt en die op de juiste positie in het moederbord prikt. De set die je aanhaalt is wel 32gb, maar ook langzamer (2133MHz vs 2400MHz). Nu is dat verschil verwaarloosbaar, maar voor het zelfde geld heb je ook een sneller setje:
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
Het moederbord laat het geheugen niet sneller lopen dan 2133. 2400 MHz wordt teruggeklokt. Het Gigabyte bord ondersteunt overigens geen ram sneller dan 2400 MHz. Latjes van bijvoorbeeld 2666 gaan niet werken, laat staan 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@ACB2401: Weet jij dan een moederbord die dit wel ondersteunt en die je mij kunt adviseren? Ik begrijp dat de prijs dan hoger uitvalt.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jessper
@ACB2401 Heel terecht punt

@RobbinNL046 Afbeeldingen zijn altijd ter indicatie en als je het helemaal zeker wil weten is de website van de fabrikant de juiste plek. Hier staat rechts naast de afbeeldingen 16GB DDR4 (kit van 2) @ snelheid, waarmee dus 2 latjes van 8gb in die kit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
Waarom 3200 mhz geheugen? In de theorie is het sneller maar in de praktijk blijkt dat je er nauwelijks prestatieverschil van hebt t.o.v. 2133mhz geheugen. In de praktijk is gebleken dat het verschil in games maar 1 tot 3 fps bedraagt. Niet waarneembaar voor het menselijk oog dus. Mocht je toch willen overklokken zou ik eerder voor een 2400 mhz setje geheugen gaan. Je merkt het verschil niet en het scheelt ook weer geld. Verder is ook in de praktijk gebleken dat 3200 mhz geheugen ook vaak instabiel is. Persoonlijk zou ik het gewoon laten bij 2133 van corsair zoals dit setje pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Oke duidelijk. Dan laat ik het bij het geheugen die al in mijn lijst stond. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Kan iemand mij daarnaast nog vertellen of er grote verschillen tussen deze twee SSD´s zijn?

pricewatch: Corsair Force LE 480GB
pricewatch: Crucial BX200 480GB

1. Is het verschil in lees- en schrijfsnelheid in de praktijk bijvoorbeeld te verwaarlozen en zijn er verder nog goede/slechte ervaringen met deze producten?
2. Is het wellicht slim om een SSD van Corsair te nemen omdat ook het intern geheugen van Corsair zal zijn of maakt dit totaal niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 13:21:
Oke duidelijk. Dan laat ik het bij het geheugen die al in mijn lijst stond. pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16

Kan iemand mij daarnaast nog vertellen of er grote verschillen tussen deze twee SSD´s zijn?

pricewatch: Corsair Force LE 480GB
pricewatch: Crucial BX200 480GB

1. Is het verschil in lees- en schrijfsnelheid in de praktijk bijvoorbeeld te verwaarlozen en zijn er verder nog goede/slechte ervaringen met deze producten?
2. Is het wellicht slim om een SSD van Corsair te nemen omdat ook het intern geheugen van Corsair zal zijn of maakt dit totaal niet uit?
Ik wist niet eens dat Corsair SSDs maakte. 8)7

1. Ja. Ik de praktijk loopt de SSD toch nooit constant op de aangegeven snelheden. Je zult benchmarks moeten zoeten om het verschil te vinden. Ik denk dat ze vergelijkbaar zijn.
2. Dat maakt geen bal uit.

Ik zou voor de Crucial SSD kiezen. Die is sowieso wat bekender, daardoor beter leverbaar, maar heeft ook wat constantere IOPS (een mate van responsiviteit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Je lijstje ziet er zeker goed uit, mocht je willen dat het een mooi en strak systeem wordt zou ik een paar kleine dingetjes veranderen. Zo te zien wil je niet gaan voor zwart rood dus dat laat ik even.

Wel zou ik er, gezien er nog ruimte over is in het budget een aftermarket koeler inzetten. Hoeft helemaal niet duur te zijn, maar ziet er veel mooier uit dan de stock koeler en doet ook nog stiller zijn werk.
Een pricewatch: Cryorig M9i is al meer dan genoeg, ziet er goed uit en doet stil zijn werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
Ik vind de de voeding overkill voor dit systeem; een Corsair CX450 voldoet prima voor de helft van het geld.
Verder zou ik momenteel ook geen nieuwe GPU halen zoals een 970, maar tweedehands eentje van de pricewatch afhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@TheTinusNL: Duidelijk!

@Nate-Senpai: Deze behuizing heb ik puur en alleen gepakt als voorbeeld. Het kan goed zijn dat ik straks een dichte, goedkopere behuizing pak. Zo lang alles er maar goed in geplaatst kan worden..

Het is me alleen even niet helemaal duidelijk waarom ik voor de pricewatch: Cryorig M9i zou moeten gaan. Is het zo dat de aftermarket koeler beter bij mijn systeem past omdat het beter z'n werk doet dan de stock koeler?
Dat de stock koeler wat meer lawaai maakt, is voor mij denk ik geen probleem zolang er maar goed gekoeld wordt.

@Roel84: Ik denk dat ik het hou bij een Corsair CX550. Deze wordt namelijk een aantal keer voorgesteld door forumleden. Ook in andere topics voor systemen die ongeveer gelijkwaardig zijn aan die van mij. Toch bedankt voor het laten zien van een alternatief!
Met de GPU wacht ik inderdaad even;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
Je kan beter dit setje corsair geheugen van 2133 mhz pakken aangezien het moederbord toch niet hoger dan 2133 ondersteunt en dus automatisch word terug geklokt naar 2133 mhz. Verwaarloosbaar dus
Setje: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@lars.ruiter: In prijs zijn ze nagenoeg hetzelfde. Sterker nog, die van 2400 mhz is iets goedkoper. Is het dan niet slimmer om de hoogste gewoon te pakken. Stel dat ik ooit mijn moederbord moet vervangen en een betere er in plaats. Dan heb ik toch nog iets aan de 2400 mhz, ook al is het verschil zoals je zegt verwaarloosbaar. Of zijn er nog andere betere dingen die jouw moederbord heeft t.o.v. die in mijn lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Roel84 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 16:41:
Ik vind de de voeding overkill voor dit systeem; een Corsair CX450 voldoet prima voor de helft van het geld.
Verder zou ik momenteel ook geen nieuwe GPU halen zoals een 970, maar tweedehands eentje van de pricewatch afhalen.
Oneens. Met die RM550x heb je een beest van een voeding in huis. Je moet het zien als een investering richting de toekomst. Het budget staat er naar, dus ik zeg: doen.
Naast een stillere en efficiëntere voeding heb je ook gelijk een volledig modulaire voeding in huis met dubbele garantie t.o.v. de CX450M.

Betreft processokoeler: de stock koeler die je van Intel krijgt koelt matig en maakt veel geluid. Voor drie tientjes heb je een koeler in huis die veel beter koelt en veel stiller is.

Verder maakt RAM snelheid inderdaad geen bal uit. Kies gewoon een zo goedkoop mogelijk setje. Je hebt een kast met raam, dus kun je voor wat extra een kitje kopen die er wat leuker uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
RobbinNL046 schreef op maandag 23 mei 2016 @ 19:38:
@lars.ruiter: In prijs zijn ze nagenoeg hetzelfde. Sterker nog, die van 2400 mhz is iets goedkoper. Is het dan niet slimmer om de hoogste gewoon te pakken. Stel dat ik ooit mijn moederbord moet vervangen en een betere er in plaats. Dan heb ik toch nog iets aan de 2400 mhz, ook al is het verschil zoals je zegt verwaarloosbaar. Of zijn er nog andere betere dingen die jouw moederbord heeft t.o.v. die in mijn lijst?
Als je het zo bekijkt dan snap ik je punt. Ik wist niet dat het setje 2400 mhz goedkoper was dan het setje van 2133 mhz. Verder zit er geen verschil in alleen in snelheid. Alleen durf niet met zekerheid te zeggen of dat eventueel problemen zou kunnen geven met het moederbord.

Betreft de cpu koeler:
Ja, als je een stiller systeem en wat beter gekoeld systeem prefereert dan zou je een aftermarket processor koeler kunnen overwegen. Ik zelf maak me niet zoveel druk om de uitstraling van de cpu koeler maar goed dat is natuurlijk subjectief.

Eventuele processorkoelers:

pricewatch: be quiet! Pure Rock
pricewatch: Thermalright True Spirit 120M Rev.A
pricewatch: Cooler Master Hyper 412S
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

[ Voor 3% gewijzigd door McFastFood op 24-05-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-07 10:48
TheTinusNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:35:
[...]

Oneens. Met die RM550x heb je een beest van een voeding in huis. Je moet het zien als een investering richting de toekomst. Het budget staat er naar, dus ik zeg: doen.
Naast een stillere en efficiëntere voeding heb je ook gelijk een volledig modulaire voeding in huis met dubbele garantie t.o.v. de CX450M.
Je hebt volledig gelijk; de RM550x is absoluut een "beest van een voeding". Maar eigenlijk is het een heel standaard systeem,
Op de CX450M zit 5 jaar garantie en met dit systeem is dat ruim voldoende.

Ik zou het geld besparen en voor een betere GPU gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Lijstje ziet er heel goed uit.
Een rm550x is een hele goeie voeding maar ik weet niet of die het waard is op een build van 1000 euro gezien het feit dat de 1070 waarschijnlijk geen 325 euro gaat kosten.
Als je die 50 euro wel extra wilt uitgeven is het iig een hele goeie investering waar je nog lang plezier van zal hebben.

Ik zou wel een aftermarket koeler adviseren. Als je dan toch voor een window gaat dan is dat wel zo mooi. Duur hoeft het ook niet. De koelers die eerder genoemd zijn koelen zeker goed maar denk dat een cryorig-m9i toch een stuk mooier staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Wellicht dat ik dan de pricewatch: Cryorig M9i als koeler pak, ook al is de kans heel groot dat ik toch een dichte kast neem. Zeker wanneer ik hoor dat een extra koeler z´n investering waard is gelet op het geluidsniveau en kwaliteit vergeleken met de koeler die bij de processor geleverd wordt.

Adviseren jullie mij daarnaast om een GTX 970 te nemen (deze koop ik tweedehands of nieuw nadat de nieuwe serie uit is) of om gelijk voor de 1070 of 1080 te gaan. Hierbij wel lettend op mijn budget en de wens om de komende 5 jaar niks te hoeven veranderen aan mijn pc zodat ik de nieuwste games van dat moment nog op normale instellingen kan spelen.

Is er überhaupt een indicatie van de prijs van de nieuwe videokaarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
RobbinNL046 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:49:
Wellicht dat ik dan de pricewatch: Cryorig M9i als koeler pak, ook al is de kans heel groot dat ik toch een dichte kast neem. Zeker wanneer ik hoor dat een extra koeler z´n investering waard is gelet op het geluidsniveau en kwaliteit vergeleken met de koeler die bij de processor geleverd wordt.

Adviseren jullie mij daarnaast om een GTX 970 te nemen (deze koop ik tweedehands of nieuw nadat de nieuwe serie uit is) of om gelijk voor de 1070 of 1080 te gaan. Hierbij wel lettend op mijn budget en de wens om de komende 5 jaar niks te hoeven veranderen aan mijn pc zodat ik de nieuwste games van dat moment nog op normale instellingen kan spelen.

Is er überhaupt een indicatie van de prijs van de nieuwe videokaarten?
De prijs van de 1070/1080 is ong zoals ik gehoord heb rond de €515/600 exlc. btw.
De eerste kaarten mogen 27-5-2016 pas worden verstuurd rond 15:00. Dan worden ook pas de echte prijzen bekend.

Ik adviseer om nog even te wachten op de nieuwe videokaarten. Kun je toch niet wachten zou ik tweedehands een pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming nemen. Aangezien die een beter presteert op DX12 en het beter doet op hogere resoluties + meer VRam heeft wat de hedendaagse games steeds meer gaan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door McFastFood op 24-05-2016 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:30
^ De GTX 1080 zal eerder rond de 700 euro uitkomen helaas, vergeet niet de 21% invoerkosten erbij te rekenen. De GTX 1070 is gelukkig wat goedkoper, omgerekend ~405 euro.

Voor de founders editions komt er ongeveer 80-100 euro bij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@Lars.Ruiter: Als ik het goed begrijp adviseer je me dus de pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming boven de gpu in mijn lijst maar zou je zelf een gpu uit de nieuwe serie kopen?

Het probleem is alleen dat een videokaart van die prijs ver boven mijn budget ligt... Dan zit ik nog met de vraag: kan ik het met de videokaart in deze post de komende jaren goed uithouden of zal ik met deze kaart over twee jaar weer een nieuwe moeten kopen om spellen fatsoenlijk te kunnen spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McFastFood
RobbinNL046 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:26:
@Lars.Ruiter: Als ik het goed begrijp adviseer je me dus de pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming boven de gpu in mijn lijst maar zou je zelf een gpu uit de nieuwe serie kopen?

Het probleem is alleen dat een videokaart van die prijs ver boven mijn budget ligt... Dan zit ik nog met de vraag: kan ik het met de videokaart in deze post de komende jaren goed uithouden of zal ik met deze kaart over twee jaar weer een nieuwe moeten kopen om spellen fatsoenlijk te kunnen spelen?
Klopt, als je niet zou kunnen wachten met de nieuwe gpu's. Maar de 1070 is ong 80 euro duurder dan de 390 je zou als de nieuwe gpu's uitkomen de 27e mei en je vind het nog steeds ver boven je budget via de v&a goedkoop een 390 op de kop kunnen tikken aangezien andere tweakers dan massaal willen/gaan overstappen op de nieuwe generatie gpu. De 390 doet het sowieso beter dan de gpu in jouw lijstje alleen kan ik helaas niet in de toekomst kijken ook qua games etc en niet zeggen of je over 2 jaar of later weer een nieuwe gpu moet kopen. Ook weet ik niet precies hoeveel % beter de 1070 is vergeleken met de 390. Ik zou nog even de benchmarks enz afwachten. Mijn advies is als je meer futureproof wil zijn afgezien van de benchmarks koop een 1070 heb je dat budget niet koop dan een 390 via de V&A. Let er ook op dat de prijzen ook na een tijdje zullen zakken van de nieuwe generatie gpu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@Lars.Ruiter: Ik heb het verkeerd gelezen. Ik las €605 voor de 1070 ipv €405 (in de reactie van rickbovenkamp). Mijn fout... Dat is idd nog te overzien. Ik wacht de komende tijd maar even af om te zien wat er met de prijzen gebeurd van beide onderdelen en beslis dan wel, mede op basis van de prestaties van de 1070 t.o.v. de 390, voor welke ik ga. Bedankt voor je commentaar in ieder geval!

[ Voor 4% gewijzigd door RobbinNL046 op 24-05-2016 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14:30
1070 zal natuurlijk een heel stuk sneller zijn. Interessantere vergelijking zou zijn met de kaarten die AMD bijna uit brengt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Onderstaande lijst is mijn wenslijst op dit moment. Hier wil ik nog een gpu (waarschijnlijk de 1070) aan toevoegen en er moet nog een (dichte) behuizing komen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,80

De processkoeler in deze lijst produceert 31dB aan geluid. Is dit niet wat veel voor een 'stille' processorkoeler?

Ik zat zelf nog aan één van deze twee te denken:

- pricewatch: Cooler Master Hyper 612 Ver. 2
Heeft een lagere rotatie maar is daarentegen wel een heel stuk stiller dan de eigenlijke optie.
Bovendien is deze slechts een tientje duurder.

- pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile
Van dit model weet ik niet zo goed of het iets is aangezien het een heel ander type lijkt. Deze is daarentegen wel, goedkoop, lijkt razend snel qua rotatie en produceert 8,2dB.

Mijn vraag is of jullie mij kunnen adviseren over deze koelers. In dit topic is al eerder iets langsgekomen over processorkoelers maar deze lijken mij met meer dan 25dB allemaal aan de luide kant te zitten. Als ik dit verkeerd heb, hoor ik het ook graag.

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:13:
Onderstaande lijst is mijn wenslijst op dit moment. Hier wil ik nog een gpu (waarschijnlijk de 1070) aan toevoegen en er moet nog een (dichte) behuizing komen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 29,95€ 29,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 58,95€ 58,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 574,80

De processkoeler in deze lijst produceert 31dB aan geluid. Is dit niet wat veel voor een 'stille' processorkoeler?

Ik zat zelf nog aan één van deze twee te denken:

- pricewatch: Cooler Master Hyper 612 Ver. 2
Heeft een lagere rotatie maar is daarentegen wel een heel stuk stiller dan de eigenlijke optie.
Bovendien is deze slechts een tientje duurder.

- pricewatch: Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile
Van dit model weet ik niet zo goed of het iets is aangezien het een heel ander type lijkt. Deze is daarentegen wel, goedkoop, lijkt razend snel qua rotatie en produceert 8,2dB.

Mijn vraag is of jullie mij kunnen adviseren over deze koelers. In dit topic is al eerder iets langsgekomen over processorkoelers maar deze lijken mij met meer dan 25dB allemaal aan de luide kant te zitten. Als ik dit verkeerd heb, hoor ik het ook graag.

mvg
Die waardes in de Pricewatch slaan nergens op. Ik heb geen idee waar ze die vandaan halen. Sowieso mis ik een bron/test daarvan.
Een goede test: http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie. Hierin kun je zien dat de 212 EVO 43 dB(A) produceert onder load.

30 dB(A) is alles behalve veel. 30 dB(A) is fluisterstil. Alles onder de 30 wordt beschouwd als onhoorbaar.
Leuk overzicht van hoeveel dB vergelijkbaar is met welk geluid.
Ter volledigheid: de schaal van Bell is een logaritmische schaal: een verhoging van 3 dB(A) betekent een verdubbeling van het geluid. 33 dB(A) is dus twee keer zo luid als 30 dB(A). 93 dB(A) is twee keer zo luid als 90 dB(A). Enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@TheTinusNL: Dat is wel een verschil zeg. Dat betekent dat de koeler in mijn lijst dus nog luider is... Van de andere kant is dit misschien niet eens zo luid als ik dacht...

Heb jij ervaring met een van de vijf eerder genoemde koelers in dit topic of zit er tussen deze weinig verschil? Hoe goed ze nou écht koelen is lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:39:
@TheTinusNL: Dat is wel een verschil zeg. Dat betekent dat de koeler in mijn lijst dus nog luider is... Van de andere kant is dit misschien niet eens zo luid als ik dacht...

Heb jij ervaring met een van de vijf eerder genoemde koelers in dit topic of zit er tussen deze weinig verschil? Hoe goed ze nou écht koelen is lastig te vinden.
Ik heb zelf een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2, dus nee. Ik vind mijn systeem aardig luid, maar ik ben er nog niet achter of dit komt door mijn processorkoeling, voeding of casefans. Dat ga ik binnenkort eens uitzoeken en als blijkt dat mijn processorkoeler de boosdoener is vervang ik hem door de pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition.
Dat is bovendien de koeler die ik jou ook aan zou raden als je voor een gesloten kast kiest. Het is namelijk een lelijk ding, maar het is wel de stilste koeler uit die test die goed leverbaar is en in een gesloten kast maakt uiterlijk toch niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,-€ 86,-
1Fractal Design CORE 2500€ 58,52€ 58,52
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 43,95€ 43,95
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)€ 36,95€ 36,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 59,95€ 59,95
1Corsair RM550x€ 91,95€ 91,95
1Crucial BX200 480GB€ 112,-€ 112,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 688,32

Nu ben ik nog op zoek naar een monitor. Kan iemand mij een kwalitatief goed scherm aanbevelen die rond de €200 zit?

pricewatch: Dell S2415H Zilver, Zwart ?
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:04:
(lijst)
Nu ben ik nog op zoek naar een monitor. Kan iemand mij een kwalitatief goed scherm aanbevelen die rond de €200 zit?

pricewatch: Dell S2415H Zilver, Zwart ?
pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart ?
Rond de €200? Ik zou je van harte aanraden om wat bij te leggen. Dan kan je namelijk (afhankelijk van welke games je speelt):
- Een razendsnel 144Hz scherm kopen voor snelle FPS games (CoD, BF, CS:GO): pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart. Hoge refreshrates is iets wat je moet meemaken. Daarna wil je niet meer terug naar een standaard 60/75Hz scherm. Sinds ik een 120Hz monitor heb kan ik niet meer wennen aan een 60Hz scherm, ik vind het gewoon lelijk.
- Een 1440p scherm met fantastische kleurweergave kopen: pricewatch: Dell P2416D Zwart. Als je meer van de RPG's/Racegames bent is dat een lust voor het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@TheTinusNL: Dank voor je reactie.

Wat zijn dingen waar ik op moet letten dan? Refreshrates, en verder?
Ik wil voornamelijk FPS games gaan spelen. Daarnaast games als Assassins Creed en andere nieuwe bekende spellen.

Uit jouw reactie maak ik op dat het ene beeldscherm meer geschikt is voor bepaalde type spellen dan andere spellen. Welk scherm komt dan het best tot z'n recht voor mij in de wetenschap dat ik vooral FPS Games ga spelen. Zijn er schermen onder de €300 die wellicht beide 'goed' ondersteunen. Dus zowel kleurweergave als refreshrates (en wellicht nog andere dingen waar ik op moet letten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 19:46:
@TheTinusNL: Dank voor je reactie.

Wat zijn dingen waar ik op moet letten dan? Refreshrates, en verder?
Ik wil voornamelijk FPS games gaan spelen. Daarnaast games als Assassins Creed en andere nieuwe bekende spellen.

Uit jouw reactie maak ik op dat het ene beeldscherm meer geschikt is voor bepaalde type spellen dan andere spellen. Welk scherm komt dan het best tot z'n recht voor mij in de wetenschap dat ik vooral FPS Games ga spelen.
Voor snelle shooters komt een hoge refreshrate goed van pas. Er worden meer beelden per seconde weergegeven, dus ziet alles er veel vloeiender uit. De lage reactietijd is natuurlijk een leuke bonus. De uitleg is meestal "met meer frames die ziet kun je sneller terugschieten", dat klopt natuurlijk, maar ook in dagelijks gebruik zoals internet browsen is een hoge refresh rate heerlijk. Het is een stuk rustiger voor het oog. Het probleem is dat het lastig uit te leggen is zonder dat je het zelf ziet.
Aan de andere kant heb je die snelle reactietijd en heel veel frames per seconde in een relatief rustige RPG game niet nodig. Dan loont het juist om een scherm te kiezen met een goede kleurweergave, omdat deze games vaak draaien in een mooie omgeving met veel oog voor detail.
Zijn er schermen onder de €300 die wellicht beide 'goed' ondersteunen. Dus zowel kleurweergave als refreshrates (en wellicht nog andere dingen waar ik op moet letten).
In het kort:
- Snelle schermen: 1920x1080 pixels, TN paneel = matige kleuren. Totaalprijs: Zo'n €250-300
- Mooie schermen: 2560x1440 pixels, IPS paneel = mooie kleuren. Totaalprijs: Zo'n €250-300

Als je deze wilt combineren, dus een IPS paneel met 144 Hz, dan zit je al gauw aan schermen van €600-700. Dus nee, voor €300 ga je geen "best of both worlds" vinden.
Al is daar wel een uitzondering op, alleen dat vergt wat moeite.

Als je in de buurt van een fysieke electronicawinkel woont zou ik je adviseren om eens een kijkje te nemen. Dan kun je zelf kiezen wat je wil: snelheid of detail.

Zelf maak ik gebruik van de "uitzondering" die ik zojuist noemde. Ik speel op een 2560x1440 120Hz IPS paneel, voor €350.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@TheTinusNL: Duidelijk! Bedankt voor je uitleg!

Ik denk dat een 'snel scherm' dan beter tot z'n recht komt voor mij.
Bij specificaties van jouw scherm staat wel 60hz he? Dat zal wel niet kloppen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:12:
@TheTinusNL: Duidelijk! Bedankt voor je uitleg!

Ik denk dat een 'snel scherm' dan beter tot z'n recht komt voor mij.
Bij specificaties van jouw scherm staat wel 60hz he? Dat zal wel niet kloppen dan.
Klopt wel, maar als je de reviews leest had je kunnen lezen dat deze scherm heel makkelijk overklokken naar 100+Hz. Er wordt volgens mij minimaal 96Hz gegarandeerd (mits je het DVI-D only model kiest), zelf ben ik aardig blij met 120. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

Heb laatst ook een lijstje gemaakt. Hier is ruimte voor de GTX 1070... Misschien zit hier iets bij wat je aanstaat. En kunt gebruiken in je build.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 223,-€ 223,-
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 59,95€ 59,95
1Corsair CX450M€ 52,45€ 52,45
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,82

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Nila schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:26:
Heb laatst ook een lijstje gemaakt. Hier is ruimte voor de GTX 1070... Misschien zit hier iets bij wat je aanstaat. En kunt gebruiken in je build.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 223,-€ 223,-
1Nvidia GeForce GTX 1070€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 28,95€ 28,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 59,95€ 59,95
1Corsair CX450M€ 52,45€ 52,45
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,82
Ik zie het nut van de meeste veranderingen ten opzichte van het meest recente lijstje van Robbin niet.
- Je betaalt €30 meer voor 0,3GHz winst op de processor. Daar merk je niets van.
- Je kiest voor een processor koeler die 10 dB(A) meer lawaai maakt, dus acht keer zoveel, voor maar €15 minder.
- Je kiest voor een voeding van mindere kwaliteit, met minder garantie, meer geluidsproductie, lager rendement, terwijl het budget makkelijk een betere voeding aankan. De voeding is één van de onderdelen waar het liefst zo min mogelijk op bezuinigd moet worden als het budget dat toelaat.
- Vervolgens kies je een dure SSD, terwijl je het op papier grote snelheidsverschil in de praktijk toch niet merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@Nila: Ik heb een hele hoop onderdelen in jouw lijst overwogen en heb zelfs een aantal onderdelen van jouw lijst in mijn lijst gehad.

Ik zie nu ook net dat TheTinusNL de grootste knelpunten weergeeft en eigenlijk precies uitlegt welke afwegingen ik gemaakt heb om uiteindelijk tot mijn vernieuwde lijst te komen.

Ik zal sowieso mijn oorspronkelijke budget overschrijden maar heb nu zoiets van: beter wat meer investeren in échte kwaliteit dan straks niet helemaal tevreden zijn.

@TheTinusNL: In mijn eerste lijst zat een i5 6400 cpu. Dit heb ik aangepast naar een i5 6500 cpu. Merk ik hier dan ook niks/weinig van aangezien die winst ook maar 0,3 GHz is?? Iemand waar ik mee gesproken heb, vertelde me dat dit wel merkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:48:
@Nila: Ik heb een hele hoop onderdelen in jouw lijst overwogen en heb zelfs een aantal onderdelen van jouw lijst in mijn lijst gehad.

Ik zie nu ook net dat TheTinusNL de grootste knelpunten weergeeft en eigenlijk precies uitlegt welke afwegingen ik gemaakt heb om uiteindelijk tot mijn vernieuwde lijst te komen.

Ik zal sowieso mijn oorspronkelijke budget overschrijden maar heb nu zoiets van: beter wat meer investeren in échte kwaliteit dan straks niet helemaal tevreden zijn.

@TheTinusNL: In mijn eerste lijst zat een i5 6400 cpu. Dit heb ik aangepast naar een i5 6500 cpu. Merk ik hier dan ook niks/weinig van aangezien die winst ook maar 0,3 GHz is?? Iemand waar ik mee gesproken heb, vertelde me dat dit wel merkbaar is.
Het verschil tussen 6400 en 6500 is maar 0,2GHz (je moet altijd naar de maximale turbosnelheid op alle cores kijken, dan wordt hij het meest belast), dus in mijn ogen is dat het verschil ook niet waard.
Verder zie ik net pas dat je een gesloten kast hebt, maar wel voor "mooi" RAM kiest. Dan kun je net zo goed pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 kiezen, ziet er niet uit maar zit toch achter je gesloten zijpaneel. Verschil van 2.133MHz en 2.400MHz merk je toch niet in games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nila
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Nila

Idiot!

TheTinusNL schreef op maandag 30 mei 2016 @ 20:37:
[...]

Ik zie het nut van de meeste veranderingen ten opzichte van het meest recente lijstje van Robbin niet.
- Je betaalt €30 meer voor 0,3GHz winst op de processor. Daar merk je niets van.
Dat is een keuze die je moet maken, en het paste in mijn budget.
- Je kiest voor een processor koeler die 10 dB(A) meer lawaai maakt, dus twee keer zoveel, voor maar €15 minder.
Hier heb je een goed punt, zal eens wat reviews opzoeken voor de Scythe Mugen 4.
- Je kiest voor een voeding van mindere kwaliteit, met minder garantie, meer geluidsproductie, lager rendement, terwijl het budget makkelijk een betere voeding aankan. De voeding is één van de onderdelen waar het liefst zo min mogelijk op bezuinigd moet worden als het budget dat toelaat.
Ook dit was een keuze gebaseerd op wat verschillende mensen mij hadden aangeraden. Had hiervoor namelijk een Cooler Master voeding. Die kwalitatief nog slechter was. En op de CX450M zit 5 jaar garantie wat voor mij ruim voldoende.
- Vervolgens kies je een dure SSD, terwijl je het op papier grote snelheidsverschil in de praktijk toch niet merkt?
Dit omdat ik al een nieuwe 500gb 850 EVO heb liggen. Dit word dan een lief setje!

En zo heb ik genoeg bespaard naar mijn zin om voor de 1070 te gaan en toch redelijk aan het budget te houden.

Maar de TS heeft zeker een mooi systeem!

You're not completely useless, you can always serve as a bad example!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razeal
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02-2024
Ziet er uit als een mooie setup Robin! Ik denk zelf ook moet ik nou voor 6400 of 6500 gaan voor de 20 euro.. denk toch dat ik het zelf safe ga spelen. Ik ben vrij nieuw op tweakers en heb ook een thread in DAA maar heb moeite deze actief te houden, komt dat door mn slechte titel? (Sorry voor offtopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
@TheTinusNL: het verschil in maximale turboklokfrequentie is 0,3. Ik neem aan dat de turbosnelheid dan bij specificaties onder 'turboboost per core' staat? Daar is het verschil tussen de 6400 en 6500 namelijk 0,2 inderdaad bij 4 cores. http://tweakers.net/pricewatch/compare/461362;461388;461770/
Is dit verschil buiten het gamen ook te verwaarlozen of niet?

uit nieuwsgierigheid, waar merk je dit verschil in MHz dan wel in met mijn intern werkgeheugen? Mijn moederbord ondersteunt ook maar tot 2133MHz als ik het goed heb begrepen uit een eerdere reactie dus 2400 MHz is inderdaad 'te veel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op maandag 30 mei 2016 @ 22:06:
@TheTinusNL: het verschil in maximale turboklokfrequentie is 0,3. Ik neem aan dat de turbosnelheid dan bij specificaties onder 'turboboost per core' staat? Daar is het verschil tussen de 6400 en 6500 namelijk 0,2 inderdaad bij 4 cores. http://tweakers.net/pricewatch/compare/461362;461388;461770/
Is dit verschil buiten het gamen ook te verwaarlozen of niet?
Je moet inderdaad naar de Turbo steppings kijken. Want als je processor volledig belast wordt, worden alle vier de cores op een zo hoog mogelijk snelheid gezet. Dan is de turbo van de 6400 dus 3,1 GHz en die van de 6500 3,3.
uit nieuwsgierigheid, waar merk je dit verschil in MHz dan wel in met mijn intern werkgeheugen? Mijn moederbord ondersteunt ook maar tot 2133MHz als ik het goed heb begrepen uit een eerdere reactie dus 2400 MHz is inderdaad 'te veel'.
Het wordt sowieso teruggeklokt.
Ook al zou je enorme snelheidsverschillen hebben, je merkt er ingame niets van, weggegooid geld. YouTube: High Speed RAM - Is it Worth it? DDR3 1333MHz vs 2400MHz Test. Mag dan wel een DDR3 test zijn, maar het principe is natuurlijk hetzelfde met DDR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 197,-€ 197,-
1Fractal Design CORE 2500€ 52,10€ 52,10
1Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart€ 271,50€ 271,50
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)€ 34,99€ 34,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Corsair RM550x€ 92,83€ 92,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 941,27

Ik wil eind deze week/ begin volgende week bovenstaande onderdelen bestellen. Ten opzichte van de vorige geüpdatete lijst is het beeldscherm toegevoegd waar ik voor wil gaan. Een andere optie was de pricewatch: AOC G2460FQ Zwart. Maak ik dan de juiste keuze?

Mijn vraag is of jullie nog een laatste check willen doen voordat ik deze onderdelen ga bestellen.
De videokaart is nog even afhankelijk van wat er de komende tijd uit testen naar voren zal komen.

Nogmaals bedankt voor alle tips en feedback die ik de laatste weken gehad heb! Dit waardeer ik enorm!

Met vriendelijke groet,

Robbin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op dinsdag 07 juni 2016 @ 19:42:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 197,-€ 197,-
1Fractal Design CORE 2500€ 52,10€ 52,10
1Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart€ 271,50€ 271,50
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo (Qwerty)€ 34,99€ 34,99
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 51,95€ 51,95
1Corsair RM550x€ 92,83€ 92,83
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 941,27

Ik wil eind deze week/ begin volgende week bovenstaande onderdelen bestellen. Ten opzichte van de vorige geüpdatete lijst is het beeldscherm toegevoegd waar ik voor wil gaan. Een andere optie was de pricewatch: AOC G2460FQ Zwart. Maak ik dan de juiste keuze?
Ja, het Iiyama scherm kost twee tientjes meer, maar daar krijg je wel wat voor terug:
- Verstelbare hoogte
- USB-hub
- Extra HMDI aansluiting i.p.v. oude VGA aansluiting
- FreeSync
Mijn vraag is of jullie nog een laatste check willen doen voordat ik deze onderdelen ga bestellen.
De videokaart is nog even afhankelijk van wat er de komende tijd uit testen naar voren zal komen.

Nogmaals bedankt voor alle tips en feedback die ik de laatste weken gehad heb! Dit waardeer ik enorm!

Met vriendelijke groet,

Robbin
Lijstje ziet er goed uit, klaar om besteld te worden.
Videokaart is inderdaad even tot eind deze maand afwachten. Ik wacht zelf ook op het nieuwe geweld, ben zelf zéér benieuwd. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Wat betreft de videokaart:

Ik lees (geruchten) dat de RX 480 van AMD qua prijs/kwaliteitsverhouding t.o.v. Nividia wel eens goed voor de dag zou kunnen komen. Als ik het goed heb begrepen, heeft mijn beeldscherm G-sync. Dit schijnt niet goed te werken met een AMD kaart?? Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justsander
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 13:36
RobbinNL046 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:00:

Ik lees (geruchten) dat de RX 480 van AMD qua prijs/kwaliteitsverhouding t.o.v. Nividia wel eens goed voor de dag zou kunnen komen. Als ik het goed heb begrepen, heeft mijn beeldscherm G-sync. Dit schijnt niet goed te werken met een AMD kaart?? Kan iemand mij hier meer over vertellen?
G sync en FreeSync zijn technieken die stuttering en tearing nagenoeg laten verdwijnen. De weergave van je frames is smoother met deze technologie.

Echter werkt g sync alleen met videokaarten van nvidia en FreeSync net AMD kaarten. Wanneer je dus een AMD kaart gebruikt met een g sync scherm heb je niets aan die functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
RobbinNL046 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 14:00:

De RX480 zal inderdaad een betere prijs/prestatieverhouding krijgen. Grote kans dat Nvidia daarom met prijsverlaging van de 1070 en misschien 1080 komt, om interessant te blijven.

Jouw beeldscherm heeft geen Gsync (Nvidia only), maar Freesync (AMD only).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedenavond,

ik heb dit topic zo eens gevolgd en ik zou de spec van Robbin ook wel eens kunnen kopen binnenkort.
Ik heb 2 vragen naar aanleiding van dit topic:

wat is het verschil, of geen verschil, tussen de https://tweakers.net/pric...-superclocked-acx-20.html en de https://tweakers.net/pric...e-gtx-970-gaming-4g.html?

qua specs zijn ze volgens mij vrijwel gelijk, met een klein prijsverschil. ik kwam uit op de EVGA vanwege een vergelijk die ik op Tweakers had gelezen.

andere vraag die ik heb, ik game nog met een Syncmaster T200 van Samsung..

zou ik met het systeem van Robbin hier nog gebruik van kunnen maken of is dit doodzonde?
ik zou hem eerlijk gezegd in een later stadium willen vervangen door een nieuw beeldscherm, en deze als 2e er naast zetten.

ik hoor graag jullie mening!

MVG Leon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbinNL046
Hoi leonmiddelk,

Leuk om te lezen dat je ook een dergelijk systeem overweegt. Ik kan je helaas niet helpen met je vragen. Wat ik je wel kan zeggen is dat ik t.o.v. mijn laatste lijst een tweetal veranderingen heb doorgevoerd. Zo ga ik toch voor de I5-6400 processor en kan ik met deze kostenbesparing gaan voor een betere behuizing pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Zwart die me door 'TheTinusNL' is geadviseerd.

Deze is erg stil door de foam aan de binnenkant van de behuizing en je kan de HDD-kooien er uit verwijderen. Als je er voor kiest om er geen HDD in te zetten, heb je op die manier meer ruimte en is er een betere airflow in je case.

Onderstaande links geven je iets meer informatie over de behuizing mocht je deze ook overwegen.
YouTube: Phanteks Eclipse P400S Review - The perfect value silent case?
http://nl.hardware.info/r...sultaten-geluidsproductie

Wellicht dat je hier nog iets mee kunt.

Groeten Robbin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste robbin.

dank je voor je bericht.
ik zal de nieuwe kast overwegen. echter waarom kies je voor een mindere processor om een betere(stillere) kast te kopen? is dat t minder geluid echt waard? of zit er zo weinig verschil tussen de 2 processoren?
ben je al over uit qua videokaart?

is er iemand die me wel het verschil kan zeggen tussen de 2 genoemde videokaarten?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:11:
beste robbin.

dank je voor je bericht.
ik zal de nieuwe kast overwegen. echter waarom kies je voor een mindere processor om een betere(stillere) kast te kopen? is dat t minder geluid echt waard? of zit er zo weinig verschil tussen de 2 processoren?

is er iemand die me wel het verschil kan zeggen tussen de 2 genoemde videokaarten?

alvast bedankt!
Dat verschil van 0,2GHz tussen een 6500 en 6400 ga je echt niet merken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2016 @ 22:11:
beste robbin.

dank je voor je bericht.

alvast bedankt!
Wellicht heb ik het niet helemaal goed verwoord. Als ik de I5-6500 zou kopen, was ik alsnog voor een nieuwe behuizing (Phanteks Eclipse P400S) gegaan. Wat ik echter wilde aangeven was dat , zonder echt achteruit te gaan in merkbare prestaties van je cpu in een gamesysteem (6500 > 6400) maar met een verbeterde behuizing, je er in je beurs niks van zou merken. Op een budget van +/- €1200 had die €20 mij ook niet heel veel meer uitgemaakt. Aangezien er weinig verschil tussen de twee processors zit, ga ik voor de 6400. Geld over de balk gooien vind ik dan namelijk weer onnodig. de verbetering van de behuizing is me die €20 dan wel weer waard. Het is namelijk niet alleen de 'stilte' maar ook de koeling en de uitstraling van de kast in z'n geheel. De lichteffecten zijn daarbij mooi meegenomen :)

Wat betreft de videokaart wacht ik net als vele anderen tot eind juni. Als de geruchten kloppen dan zal ik waarschijnlijk voor een AMD Radeon RX 480 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemiddag Allemaal,

ik heb mijn nieuwe opstelling ingekocht.
bedankt voor jullie hulp met keuzes maken.

uiteindelijk ben ik gegaan voor de GTX970 gaming 4G kaart en de iiyama 24" Monitor GE2488HS-B1.
ook ben ik voor waterkoeling(Seidon) gegaan vanwege de grootte van de scythe mugen 4. zo blijft er ruimte over voor uitbreiding in de toekomst. ook heb ik de Zalman Z9 als kast genomen vanwege beschikbaarheid.

al met al ben ik inclusief monitor/windows 10 / assemblage €1361 euro kwijt voor mijn nieuwe setup.

Gr Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Is het nu slim om voor de 480 te gaan of is het nog niet helemaal duidelijk hoe deze kaart presteert. Ik lees een hoop tegenvallende berichten waardoor ik zelf ook begin te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thar
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-05-2022
Ref RX480 schijnt nogal gelimiteerd door power supply (zie hier http://videocardz.com/616...ress-power-specifications) dus lijkt het me verstandig om te wachten op wat de AIB modellen voor prestaties neerzetten. Zou zomaar eens gunstig kunnen uitpakken, zoals hier wordt gespeculeerd (http://videocardz.com/61697/how-fast-radeon-rx-480-can-be , hier nog niet getweaked met power supply dus performance zou nog verder omhoog moeten kunnen theoretisch gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Oke bedankt. En wanneer komen die modellen uit? Ik neem aan dat dat verschillende data zijn maar is dat een kwestie van weken of maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Naast de vraag hierboven nog een andere vraag: ik zie in eeen aantal topics voorbij komen dat de KingstonSSDnow uv400 beter zou presteren dan de ssd in mijn lijst. Wat is hier van waar? Kan iemand mij daar meer over vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het is inderdaad zo dat voor verschillende benchmark, De KingstonSSDnow uv400 beter presteert dan de Crucial BX200. Of je dat merkt, dat lijkt me niet. Maar omdat die ook nog eens goedkoper is, is de voorkeur voor Kingston logisch.

Het is alleen zo dat de Crucials lange tijd een zeer goede keuze waren, en vele tweakers waren het daarmee eens. Uit macht der gewoonte wordt dan ook nu de Crucial veelal aanbevolen.
Als blijkt dat de Kingston net zo betrouwbaar is als de Crucial, dan zou mijn voorkeur ook naar de Kingston uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Reepje schreef op zaterdag 02 juli 2016 @ 11:09:
Het is inderdaad zo dat voor verschillende benchmark, De KingstonSSDnow uv400 beter presteert dan de Crucial BX200. Of je dat merkt, dat lijkt me niet. Maar omdat die ook nog eens goedkoper is, is de voorkeur voor Kingston logisch.

Het is alleen zo dat de Crucials lange tijd een zeer goede keuze waren, en vele tweakers waren het daarmee eens. Uit macht der gewoonte wordt dan ook nu de Crucial veelal aanbevolen.
Als blijkt dat de Kingston net zo betrouwbaar is als de Crucial, dan zou mijn voorkeur ook naar de Kingston uitgaan.
Maar als ik het goed begrijp maakt het dus niet zo heel veel uit voor welke ik ga. De Kingston is €5 goedkoper en presteert (niet altijd merkbaar) beter, de Crucial is betrouwbaarder aangezien dit voor de Kingston nog niet goed te zeggen is?

Voor welke SSD zou jij gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zelf heb ik heel lang geleden een Kingston 100 gekocht. Na enkele jaren is deze verwisseld voor een Crucial mx. Deze laatste zou op papier veel sneller zijn (zeker omdat het ook een SATA3 schijf was, terwijl de oude Kingston nog SATA2 was). En wat denk je, ik merk nauwelijk verschil.
Ondertussen probeer ik de Kingston slecht te behandelen, hij heeft een tijdje in een download pc gehangen, hij is mee op reis geweest naar Nepal en Thailand (in een netbookje), en nog steeds is dat ding niet stuk.

Dus ja, kingston is niet slecht, maar pech kan je altijd hebben.
Als ik nu een keuze zou moeten maken....ik zou het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbinNL046
Dan laat ik het bij de Crucial. Bedankt Reepje voor je reactie!

Ik ben er nog niet helemaal uit welk beeldscherm het gaat worden. Wat ik wel weet is dat het maximaal €300 mag kosten en dat het 24/27 inch moet zijn. Ik wil graag minimaal 60 fps gaan halen (en dit over een jaar of 3 ook nog minimaal kunnen als dat mogelijk is). Dit is natuurlijk lastig te voorspellen..

In eerste instantie wilde ik voor de pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart gaan. Ik twijfel nu omdat een IPS scherm me ook goed in de oren klinkt en me in een ander topic gezegd werd dat 144Hz wellicht te hoog was voor mij (icm videokaart rx 480).
Daarnaast is 1080 misschien out-of-date of beter gezegd: 1440 meer toekomstgericht.

Moet ik gaan voor 1080 of toch voor 1440 en wat heeft dit voor consequenties op het aantal fps?
Ik twijfel nog tussen IPS/TN. ik zal een aantal shooters gaan spelen maar voornamelijk rpg games.

Kan iemand mij helpen met het maken van de juiste keuze? Ik weet niet meer goed waar ik op moet letten..

Zelf had ik onderstaande schermen gevonden
https://tweakers.net/pric...132;472132;452155;457146/
Pagina: 1