Nieuwe watergekoelde pc - tempcheck

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb recentelijk mijn pc geupgrade. Mijn setup bestaat nu uit de volgende onderdelen:

Processor: 4790k (stock)
Moederbord: MSI Z97S Krait Edition
RAM: 16GB Kingston HyperX Fury White 1866Mhz
GPU: MSI GeForce GTX970
Koeling: NZXT Kraken X61 met de stock NZXT fans als exhaust
Case: NZXT H440 New Edition
Fans: 3x Fractal Design Ultra quiet 140mm waarvan 2 voor als intake fans en 1 achter als exhaust
Monitoren: Dell P2715Q 4K & BenQ GW2765HT 1440p

Ik ben echter niet heel tevreden over de temperaturen. Ik draai alles stock en mijn CPU idled rond de 35c zoals hier te zien is:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kxQU1vg.png

Zodra ik maar even iets ga doen (YouTube filmpje bekijken in Chrome bijv.) stijgen de temps direct naar de 40-45c. Al met al nog niet schokkend, maar ik lees op internet dat sommige mensen temperaturen halen van rond de 20c. Mijn vriend heeft een 6700k in dezelfde kast (H440) met enkel waterkoeling en de case fans uit en die idled rond de 25c, om maar wat te noemen.

Ik heb ook even een Prime95 test gedaan, under load blijft de processor rond de 75c hangen.

Dan de videokaart. Die ''idled'' rond de 55c. Dit vind ik an sich niet erg omdat de fan pas > 60c gaat draaien, maar 55c is toch ook vrij hoog als idle temperatuur? Komt dat dan puur omdat er zowel een 4K als een 2K is aangesloten?

En als laatste merk ik dat als ik heel goed luister vlak naast mijn kast, er een soort ''pulsing'' geluid te horen valt. Alsof er een fan niet helemaal gelijkmatig draait ofzo. Kan dit van de waterkoeler zijn?

Ik ben zelf vandaag al druk aan het klussen geweest. Eerst had ik andere (led) fans in mijn pc, maar die heb ik vervangen omdat ze te veel lawaai maakten. Nu dus de Fractal Designs die uit mijn oude kast komen. Ik overweeg om die te vervangen voor Noctua fans, wellicht scheelt dat ook weer een paar graadjes.

Zijn het temps waar ik me zorgen over moet maken, of is de 4790k een processor die sowieso warmer wordt dan andere?

Alvast dank voor antwoord.

Tesla M3LR '21

Beste antwoord (via London op 29-05-2016 11:12)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Harmonizer schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:14:
Voor waterkoeling vindt ik het hoog. Een eigen setup geeft inderdaad hier 22 graden idle aan. Nou is jou processor meer watts dus meer warmte. En een iets minder waterkoeling resultaat maar verwacht ik zo'n 27 a 28 graad. Nou doe us 30 c. Dan nog is 37 graden erg hoog. Gezien je kaart ook warm wordt kan het ook zo zijn dat er een fan de verkeerde kant opblaast. Steek een wierook stokje in de fik en ga op zoek. Succes
Temps van onder de 25 graden zullen nooit kloppen. Met een kamertemp van 20 graden zijn temps als 23 graden gewoon onmogelijk. Ook zijn er genoeg mensen die temps halen die onder de kamertemp liggen wat ook gewoon niet mogelijk is.

Mensen die 20 graden aangeven zoals de TS aangeeft klopt dus echt nooit. Dan lijkt het alsof 30 idle hoog is, maar dat nou juist normaal. 35 of 37 graden idle wat de TS aangeeft zijn hele nette en normale temps. Mijn 6700K geeft op dit moment aan dat 1 core 26 graden is, dat is nogal knap gezien mijn watertemp 32 graden is. De coretemps kunnen nooit onder de watertemp of kamertemp komen, niet met luchtkoeling en niet met waterkoeling. (Waterkoeling is ook gewoon luchtkoeling alleen gebruik je water om warmte te verplaatsen en vervolgens alsnog met lucht te koelen.)

CPI 37 idle, normaal.
CPU 45 graden onder lichte load, ook normaal.
GPU op 60 graden, ook normaal.
CPU op 20 graden idle, onmogelijk, tenzij de kamertemp 11 graden is. Dus nee, zijn temps zijn niet hoog maar volkomen normaal.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 28-05-2016 23:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De ene cpu is inderdaad de andere niet. Zit er verder geen lucht tussen je pasta? Als je eenmaal het koelblok op je cpu doet, mag je niet meer het blok eraf halen om te corrigeren. Dat weet je neem ik aan?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Lip schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 22:49:
De ene cpu is inderdaad de andere niet. Zit er verder geen lucht tussen je pasta? Als je eenmaal het koelblok op je cpu doet, mag je niet meer het blok eraf halen om te corrigeren. Dat weet je neem ik aan?
Het blok heb ik gelijk vastgemaakt en daarna niet meer losgemaakt.

Verder heb ik de schroeven getracht niet te strak en niet te los te draaien.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat zijn je temperaturen met realtemp?
Met de mijne meet ik op mijn 4670K @ 4,2Ghz Vcore 1,25
29 graden op core 1 het verschil met de warmste is 3 graden warmer

Mugen 1 met push en pull (2 fans dus) 735RPM (ongeveer)

[ Voor 48% gewijzigd door Lip op 21-05-2016 23:04 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Even een Sensor Test gedaan met RealTemp i.c.m. Prime95:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0F60zfF.png

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Het probleem voor het ''pulsing'' geluid heb ik opgelost. Dat waren de fans van m'n Kraken X61 die niet goed waren gemonteerd. De volgorde was blijkbaar schroefje > fan > ringetje > radiator en ik had schroefje > ringetje > fan > radiator.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmonizer
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2022
Voor waterkoeling vindt ik het hoog. Een eigen setup geeft inderdaad hier 22 graden idle aan. Nou is jou processor meer watts dus meer warmte. En een iets minder waterkoeling resultaat maar verwacht ik zo'n 27 a 28 graad. Nou doe us 30 c. Dan nog is 37 graden erg hoog. Gezien je kaart ook warm wordt kan het ook zo zijn dat er een fan de verkeerde kant opblaast. Steek een wierook stokje in de fik en ga op zoek. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmonizer
Ps; je core temps zijn redelijk gelijk , als je pasta niet goed is dan heb je meestal veel verschil ook in de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41

Harrie

NederVlaming

Als ik deze temperaturen met een corsair h100 koeler zie, denk ik dat het redelijk ok is?
http://www.techpowerup.co...ntel/Core_i7_4790K/6.html
Die koeler is denk ik vergelijkbaar met wat jij heb?

Daar is hij 74graden onder 100% load met prime, bij jou 78 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Harrie op 27-05-2016 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Welke versie van prime95 draai je? Ik zou maximaal versie 27,7 draaien; hierboven wordt de load gewoonweg te hoog voor een i5 en zeker een i7.

Hoe is de X61 aangesloten, aan welke fanheader op het moederbord? Deze moet manual op 100% staan, anders krijg je pomp te weinig power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
stin00 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 22:49:
Welke versie van prime95 draai je? Ik zou maximaal versie 27,7 draaien; hierboven wordt de load gewoonweg te hoog voor een i5 en zeker een i7.

Hoe is de X61 aangesloten, aan welke fanheader op het moederbord? Deze moet manual op 100% staan, anders krijg je pomp te weinig power.
Ik draai versie 28.9.

De X61 is aangesloten op de cpu fan 1 header en draait via de CAM software op silent modus. Kan hem wel manual op 100% zetten maar dan is het alsof er een stofzuiger naast je staat :P

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kan je eens checken in de BIOS op welk % de gebruikte fanheader staat ingesteld? Dus niet in de CAM software op 100 zetten want dat is oorverdovend met die waardeloze fans van ze :D lekker op silent laten staan daar.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Harmonizer schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:14:
Temps van onder de 25 graden zullen nooit kloppen. Met een kamertemp van 20 graden zijn temps als 23 graden gewoon onmogelijk. Ook zijn er genoeg mensen die temps halen die onder de kamertemp liggen wat ook gewoon niet mogelijk is.

Mensen die 20 graden aangeven zoals de TS aangeeft klopt dus echt nooit. Dan lijkt het alsof 30 idle hoog is, maar dat nou juist normaal. 35 of 37 graden idle wat de TS aangeeft zijn hele nette en normale temps. Mijn 6700K geeft op dit moment aan dat 1 core 26 graden is, dat is nogal knap gezien mijn watertemp 32 graden is. De coretemps kunnen nooit onder de watertemp of kamertemp komen, niet met luchtkoeling en niet met waterkoeling. (Waterkoeling is ook gewoon luchtkoeling alleen gebruik je water om warmte te verplaatsen en vervolgens alsnog met lucht te koelen.)

CPI 37 idle, normaal.
CPU op 20 graden idle, onmogelijk, tenzij de kamertemp 11 graden is. Dus nee, zijn temps zijn niet hoog maar volkomen normaal.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 28-05-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:13:
[...]

Mensen die 20 graden aangeven zoals de TS aangeeft klopt dus echt nooit. Dan lijkt het alsof 30 idle hoog is, maar dat nou juist normaal. 35 of 37 graden idle wat de TS aangeeft zijn hele nette en normale temps. Mijn 6700K geeft op dit moment aan dat 1 core 26 graden is, dat is nogal knap gezien mijn watertemp 32 graden is. De coretemps kunnen nooit onder de watertemp of kamertemp komen, niet met luchtkoeling en niet met waterkoeling.

CPI 37 idle, normaal.
Hier met een 1080 rad (120mm 3x3) anders in idle 2-3 graden boven kamer, zeker mogelijk ;)
Maar met zo'n kant en klare standaard koeler hoef je sowieso niet al te veel te verwachten, luchtkoelers presteren al beter, kosten minder en hebben minder onderdelen die kapot kunnen, dan is 35 nog een nette temperatuur zeker als je je fans in silent mode hebt.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
RGAT schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:18:
[...]

Hier met een 1080 rad (120mm 3x3) anders in idle 2-3 graden boven kamer, zeker mogelijk ;)
Maar met zo'n kant en klare standaard koeler hoef je sowieso niet al te veel te verwachten, luchtkoelers presteren al beter, kosten minder en hebben minder onderdelen die kapot kunnen, dan is 35 nog een nette temperatuur zeker als je je fans in silent mode hebt.
In theorie misschien net mogelijk, maar in de praktijk erg onwaarschijnlijk. Dit kan je eigenlijk alleen weten door de watertemp te meten. Die zal altijd een paar graden boven de kamertemp liggen en daardoor zal de CPU temp daar weer een paar graden boven liggen. Het maakt dan ook weinig uit hoeveel radiatoroppervlakte je hebt, boven een bepaald punt maakt het weinig uit. Ik heb zelf ook 2x stuks 4x120mm, maar dit is meer omdat ik de fans dan belachelijk laag kan laten draaien. Een 3x120mm rad kan mijn setup ook koelen, alleen met een hoop extra herrie.

Ik neem aan dat jij ook zoveel radiatoroppervlakte hebt om de fans lekker laag te kunnen zetten. Ga je alle fans constant op 100% laten blazen als een idioot kom je aardig in de richting van de kamertemp, maar ik heb het vermoeden dat je dat niet doet en daarom zullen de temps ook wat hoger zijn 3 graden boven de kamertemp.

Edit: Even nog wat meer uitleg. Zodra de PC aangaat is de watertemp gelijk aan de kamertemp. Als de PC teminste lang genoeg uitgestaan heeft zodat de watertemp weer gezakt is. Zodra de PC gaat draaien kan de watertemp alleen nog hoger worden dan de kamertemp, en dat zal ook gebeuren omdat je er hitte van de CPU en eventueel GPU in aan het pompen bent. De fans die door de rad blazen om het water te koelen gebruiken lucht die in het beste geval ook de temp van de kamer hebben. In de praktijk zitten de fans in de PC en zal de temp in de PC ook hoger zijn dan de kamertemp. Je bent de radiator dus aan het koelen met lucht die heter is dan de kamertemp. Hoe langer de PC draait hoe hoger de temp van het water word en hoe hoger de temp van de lucht word die je er doorheen blaast.

Om deze redenen zal je CPU nooit in de buurt komen van de kamertemp. Met luchtkoeling werkt dit eigenlijk precies hetzelfde. Met waterkoeling verplaats je alleen de warmte van de CPU met een pomp en water naar de radiator, waar je vervolgens de boel met lucht gaat koelen. Daarom is waterkoeling ook gewoon luchtkoeling, je gebruikt alleen het water om de warmte te verplaatsen naar een plek waar meer ruimte is dan rond de CPU. Eigenlijk klopt de term koeling niet eens. Het enige wat je doet is het verplaatsen van warmte van de ene naar de andere plek.

[ Voor 34% gewijzigd door PilatuS op 28-05-2016 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
PilatuS schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 23:29:
[...]

In theorie misschien net mogelijk, maar in de praktijk erg onwaarschijnlijk. Dit kan je eigenlijk alleen weten door de watertemp te meten. Die zal altijd een paar graden boven de kamertemp liggen en daardoor zal de CPU temp daar weer een paar graden boven liggen. Het maakt dan ook weinig uit hoeveel radiatoroppervlakte je hebt, boven een bepaald punt maakt het weinig uit. Ik heb zelf ook 2x stuks 4x120mm, maar dit is meer omdat ik de fans dan belachelijk laag kan laten draaien. Een 3x120mm rad kan mijn setup ook koelen, alleen met een hoop extra herrie.

Ik neem aan dat jij ook zoveel radiatoroppervlakte hebt om de fans lekker laag te kunnen zetten. Ga je alle fans constant op 100% laten blazen als een idioot kom je aardig in de richting van de kamertemp, maar ik heb het vermoeden dat je dat niet doet en daarom zullen de temps ook wat hoger zijn 3 graden boven de kamertemp.

Edit: Even nog wat meer uitleg. Zodra de PC aangaat is de watertemp gelijk aan de kamertemp. Als de PC teminste lang genoeg uitgestaan heeft zodat de watertemp weer gezakt is. Zodra de PC gaat draaien kan de watertemp alleen nog hoger worden dan de kamertemp, en dat zal ook gebeuren omdat je er hitte van de CPU en eventueel GPU in aan het pompen bent. De fans die door de rad blazen om het water te koelen gebruiken lucht die in het beste geval ook de temp van de kamer hebben. In de praktijk zitten de fans in de PC en zal de temp in de PC ook hoger zijn dan de kamertemp. Je bent de radiator dus aan het koelen met lucht die heter is dan de kamertemp. Hoe langer de PC draait hoe hoger de temp van het water word en hoe hoger de temp van de lucht word die je er doorheen blaast.

Om deze redenen zal je CPU nooit in de buurt komen van de kamertemp. Met luchtkoeling werkt dit eigenlijk precies hetzelfde. Met waterkoeling verplaats je alleen de warmte van de CPU met een pomp en water naar de radiator, waar je vervolgens de boel met lucht gaat koelen. Daarom is waterkoeling ook gewoon luchtkoeling, je gebruikt alleen het water om de warmte te verplaatsen naar een plek waar meer ruimte is dan rond de CPU. Eigenlijk klopt de term koeling niet eens. Het enige wat je doet is het verplaatsen van warmte van de ene naar de andere plek.
Klopt gedeeltelijk, grootste reden was dat hij eruit ging en daardoor goedkoop was dan de 360 rads ;) Maar het stiller laten draaien was ook een voordeel.
Als je ze volluit laat gaan dan wordt het wel fris en heeft de cpu een sjaal nodig.
Punt was meer dat het 'kan', of het voor jou en mij praktisch is, tja... Je hebt ook van die aquarium pc's, 'kan' maar voor mij onpraktisch als .......

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:05
heey,

ik heb de 4790K en die werd met waterkoeling under prime95 Maximum heat dik 90 graden
nu zag ik dat de voltage op 1,3 stond. dit heb ik op automatisch gezet en nu blijft ie rond de 58 hangen dus scheelt heel wat. kijk eens naar je voltages.

en de videokaart is wel warm. hoe warm is het in de behuizing zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Topicstarter
Dank voor alle replies, het is mij een stuk duidelijker geworden.

@ jeppekroezen: De cpu core staat op 0.904v in HWMonitor dus dat is volgens mij ook prima. En tsja, de videokaart moet wel een 2k en een 4k scherm aansturen dus het is logisch dat 'ie wat warmer is. Ik heb geen idee hoe warm het in de behuizing zelf is, hoe kan ik dat meten?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmonizer
BV's ; het is 21 graden hier in huis en pc staat 2 dagen aan.
Real temp geeft cpu 23-24 idle.
Speccy geeft aan 24-25
Msi moederbord geeft aan 27 graden.
980 is 37 graden idle.
Vol load prime95.
62 graden.
Ik ben er mee eens dat je nooit onder de omgevings temp kan komen maar zeker wel heel dichtbij.
Daarom vindt ik idle 37 graden aan de hoge kant met waterkoeling. Deze setup is tevens;
Cpu sa = 1,25
Cpu i/o = 1,1
Cpu core = 1,34
Mijn sa is zo hoog anders haal ik de 3200 MHz niet op geheugen.
Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Harmonizer schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:03:
BV's ; het is 21 graden hier in huis en pc staat 2 dagen aan.
Real temp geeft cpu 23-24 idle.
Speccy geeft aan 24-25
Msi moederbord geeft aan 27 graden.
980 is 37 graden idle.
Vol load prime95.
62 graden.
Ik ben er mee eens dat je nooit onder de omgevings temp kan komen maar zeker wel heel dichtbij.
Daarom vindt ik idle 37 graden aan de hoge kant met waterkoeling. Deze setup is tevens;
Cpu sa = 1,25
Cpu i/o = 1,1
Cpu core = 1,34
Mijn sa is zo hoog anders haal ik de 3200 MHz niet op geheugen.
Gr
De laatste 2 CPU generaties van Intel geven de idle temps helaas ook te laag aan. Kijk eens naar het screenshot van mijn temps.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/56EMmOfcuuzeityyFEJQjx2a/medium.jpg

Hier zie je dat iedere core idle onder de watertemp ligt. Idle temps van mijn CPU kunnen niet kloppen en ik denk dat dit bij jou net zo is. Met een kamertemp van 21 graden is 23 idle niet mogelijk. Iets van 26 graden zou nog wel kunnen, maar ik denk eerder dat het iets van 28 tot 30 graden is. Niet dat dit erg uitmaakt in de praktijk natuurlijk, maar het geeft wel aan dat er iets niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmonizer
We zitten inderdaad om een paar graden te praten , maar dat maakt het ook leuk.Ik denk dat dan de MSI moederbord temp het dichts bij zit al leest die volgens mij van dezelfde sensors en heeft hier misschien wel een correctie op aangebracht??? De 4790K is ook niet de 6700K kwa watts en warmte.Dus verkeerd is het dan ook zeker niet.
Mijn MSI 980 staat nog onder lucht te koelen, deze komt eender deze weken ook met een blok , ik wil er ook wel op dat moment eens een temp tussen bouwen voor de vloeistof. Wat voor product heb jij ivm met deze software en hardware?
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Harmonizer schreef op zondag 29 mei 2016 @ 13:43:

Wat voor product heb jij ivm met deze software en hardware?
Ik gebruik een Aquaero 6 Pro met Aquasuite. Het beste van dit apparaat is dat je een fancurve kan instellen op basis van watertemp. In plaats van de fans harder laten blazen als de CPU temp omhoog gaat werkt het op de basis van de watertemp wat veel beter werkt.

Hier zie je hoe ik mijn fancurve heb ingesteld.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/05nuOpXA4LYRuXQszrOqGwFV/full.jpg

De fans op de rad zitten per 4 stuks op 1 PCB splitter die naar de Aquaero gaat. De fans van de bovenste rad gaan draaien zodra de watertemp 32 graden is. Die van de onderste rad gaan pas draaien bij 33.5 graden. In de praktijk draaien die van de bovenste rad af en toe tijdens simpel internetten en filmpjes kijken. Zodra ik ga gamen gaan de onderste fans pas draaien. De fans gaan ook netjes harder draaien wanneer de temp van het water omhoog gaat.

Een fancurve maken op basis van CPU temp schiet dus niet op omdat je soms even een piek hebt naar zeg 60 graden. Op deze manier draaien de fans altijd zo langzaam mogelijk. Deze hele setup is ook gemaakt om zo stil mogelijk te zijn, vandaar de 2 RX480 rad's en dubbele D5 pompen.

Met Aquasuite en een Aquaero kan je ook nog veel meer doen. Je kan er ledstips op aansluiten en normale led's. Ik heb ook een led in het reservoir zitten waarbij de ik kleur kan aanpassen. Als er iets mis is met bijvoorbeeld de pompen veranderd de kleur van de led ook. Verder is het mogelijk om ook de pompen er op aan te sluiten en deze harder te laten lopen wanneer de temp van het water omhoog gaat. Je kan er ook meerdere tempsensoren op aansluiten voor bijvoorbeeld een losse GPU loop. Ook heb ik een flowmeter ingestelt zodat ik een waarschuwing krijg wanneer de flowrate onder een bepaald punt komt. Zodra de flow nog verder zou zakken gaat de PC ook netjes automatisch uit.

Je hebt enorm veel mogelijkheden met dit apparaat en de software die erbij hoort. Ik doe er eigenlijk maar weinig mee. Het grootste voordeel is dus de fancurve op basis van de watertemp wat perfect werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 29-05-2016 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmonizer
Het is natuurlijk 10 keer beter deze manier , ik heb zelf idee dat sturen via de pomp dan op deze manier nog beter is , onder load 60 graden zet ik met een knop en 3 standen de fans harder , maar hij blijft 60 graden.
Mijn pomp staat op standje slow en die moet via een schroevendraaier versteld worden.
Mocht die harder gaan draaien dan pas heb ik resultaat denk.en met deze setup van koelvloeistof meeting en pomp harder laten draaien is het ideaal denk. ik ga me eens verder in verdiepen. leuk spul. en bedankt voor je lange reply. gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Harmonizer schreef op zondag 29 mei 2016 @ 18:54:
Het is natuurlijk 10 keer beter deze manier , ik heb zelf idee dat sturen via de pomp dan op deze manier nog beter is , onder load 60 graden zet ik met een knop en 3 standen de fans harder , maar hij blijft 60 graden.
Mijn pomp staat op standje slow en die moet via een schroevendraaier versteld worden.
Mocht die harder gaan draaien dan pas heb ik resultaat denk.en met deze setup van koelvloeistof meeting en pomp harder laten draaien is het ideaal denk. ik ga me eens verder in verdiepen. leuk spul. en bedankt voor je lange reply. gr
Die 60 graden kan ook best eens de max zijn van wat je in het water kan krijgen. Dit is bij mij ook het probleem. De core is zo klein en maakt zo enorm veel hitte dat je met het kleine oppervlak van de heatspreader het niet in het water krijgt. 10x meer flow of 5x meer radiatoroppervlakte veranderd hier niets aan. Tijdens LinX kijk ik soms naar temps van in de 80 graden terwijl het water helemaal niet warm word. De hitte is gewoon niet in het water te krijgen.

De pomp doet ook niet zo heel erg veel. Er moet natuurlijk wel voldoende flow zijn, maar de pomp 2x zo hard laten draaien scheelt niet heel veel qua temps. Met de Aquaero kan je natuurlijk wel de pompen samen met de fans wat harder laten lopen. Met zo''n D5 maakt het alleen weinig uit of ie op stand 2 of 5 staat qua temps.

De pompen van tegenwoordig zijn ook gewoon heel erg sterk geworden. In het begin van waterkoeling had iedereen een aquarium pomp omdat er niets anders was. De opvoerhoogte hiervan was maar 2 meter terwijl dat nu makkelijk 3x zoveel is. Dit bepaald hoeveel flow er uiteindelijk overblijft. Met 1 van mijn eerste setups was het een heel klein straaltje. Terwijl met deze setup ik op moet passen dat bij het vullen het water niet het reservoir uit spuit :P Ik heb mijn D5 pompen op stand anderhalf van de 5 staan omdat ze dan onhoorbaar zijn. Op stand 5 zijn ze goed hoorbaar. Zelfs op deze lage stand is er meer dan voldoende flow.
Pagina: 1