First Build: Game / Werk PC

Pagina: 1
Acties:

• Killinstinct
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:41
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC wordt gebruikt voor programmeren, webdevelopment, films / videos kijken, internetten, gamen (voornamelijk Leauge of Legends)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht zelf aan €400, maar kan eventueel naar €500.
Assemblagekosten en licentie voor Windows hoeven niet meegerekend te worden

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik denk mijn GPU + SSD / HDD en tja... wat kan nog gebruikt worden (voeding / geluidskaart?). GPU + SSD is destijds rond (augustus) 2013 gehaald. Aangezien ik deze PC heb gekregen weet ik niet hoe oud de andere onderdelen daadwerkelijk zijn, ik denk ~2010.
Hieronder lijstje van mijn oude PC
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 940 Black Edition Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790GP-UD4H€ 0,-€ 0,-
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Hitachi Deskstar 7K1000.B 7K1000.B, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Creative X-Fi XtremeMusic€ 0,-€ 0,-
1Thermaltake Shark VA7000BWA Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 57,56€ 57,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 57,56

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, mobo, RAM, CPU, CPU-koeler(?), voeding (?)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 176,95€ 176,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 54,80€ 54,80
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Scythe Kotetsu€ 29,95€ 29,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,-€ 28,-
1Cooler Master GM G450M€ 51,95€ 51,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,60

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alle suggesties zijn welkom

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stille PC en verder die gewoon aan mijn 'wensen' voldoen. Hierboven was een lijstje van mijn oude PC te zien, eigenlijk voldoet ie nog prima. Ik vond het stil genoeg, volgens mij zit er een boxed-koeler op (niet zeker), maar staat een AMD sticker dus gaat vanuit van een boxed-koeler. Verder speel ik voornamelijk alleen maar Leauge of Legends en soms ook eens wat andere games.

Ga je overklokken?
Overklokken lijkt voor mijn doeleinden overbodig.

Wat verwacht je van ons?
Mijn CPU-koeler is stuk en aangezien ik over mijn oude PC nog wel redelijk tevreden bent, kon ik eigenlijk alleen de CPU-koeler vervangen. Aangezien de PC naar schatting toch zo'n 6 jaar oud is, denk ik dat een vervanging ook wel geen slecht idee is. Ik wil graag advies over welke onderdelen nog wel bruikbaar zijn, maar denk dat het ook veiliger is om ze te vervangen, omdat ze al een tijdje zijn gebruikt. Volgens mij is er niet te spreken over hoge eisen / wensen, omdat ik nog tevreden bent over mijn oude PC. Graag wil ik advies welke onderdelen eventueel nog (her)gebruik kan worden.

Keuze / overwegingen:

SSD / HDD: Heb ik op dit moment al, misschien later een grotere SSD, maar echt noodzakelijk is het op dit moment niet.

GPU: De GPU behoudt ik, omdat ik niet echt super zware games speelt (op dit moment). En volgens mij is het nog wel een prima GPU en als het echt nodig is kan ik een nieuwe GPU aanschaffen, wanneer de nieuwe kaarten worden uitgebracht.

MOBO: Tja, gewoon een simpel (goedkoop) moederbord.

RAM; In het lijstje heb ik 8GB RAM gezet (beetje standaard). Of zal ik gewoon meteen 16GB RAM ingooien, aangezien deze MOBO maar 2 sloten ondersteund, dus niet uitbreidbaar of ik moet 1x 8GB RAM stick gooien. 16GB is erg overkill, wat is hier wijsheid?

CPU Waarschijnlijk zal een I3 ook wel voldoen voor mij. En een I5 is iets meer future-proof (wie weet en misschien ga ik wel wat zwaarde games spelen) en mijn budget laat het toe.

CPU-koeler: Is dit nodig voor mij denken jullie? Mijn vorige PC was stil genoeg voor mij en volgens mij is het gewoon een boxed-cooler, maar het kan ook zo zijn dat ik een super groter kast heb?

PSU Mijn oude PSU of dit.

Case: Ik vind mijn oude kast super groot, al heb ik aan de andere kant weer niet super veel last van. Staat gewoon op de grond en kijk er verder nooit echt naar.

Geluidskaart? Meenemen of niet? Zelf gok ik van niet, omdat het een oud model is en dat de huidige audio-chipset op de mobo al beter zijn. Zelf heb ik de logitech z506 speakerset

Zelf denk ik dat ik met €400 prima een nieuwe PC kan bouwen, maar misschien zeggen jullie wel dat ik met €500 veel meer uit kan krijgen. Of misschien zeggen jullie, bespaar die €100 en doe er iets anders leuks mee. Ik wil eigenlijk nog wel een leuk schermpje (niet eentje van €100 tho :p), maar dat is waarschijnlijk iets voor een andere keer. Misschien komen sommige dingen wat vaagjes over en hadden jullie misschien een 'strictere' budget gezien, aangezien we nu toch alle kanten op kunnen gaan. Alleen er zitten heel veel twijfels bij mij op dit moment en ik hoop dat jullie me beetje naar een richting kunnen helpen. Graag hierbij jullie advies, als er vragen zijn hoor ik het ook graag.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Killinstinct schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 00:13:

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een stille PC en verder die gewoon aan mijn 'wensen' voldoen. Hierboven was een lijstje van mijn oude PC te zien, eigenlijk voldoet ie nog prima. Ik vond het stil genoeg, volgens mij zit er een boxed-koeler op (niet zeker), maar staat een AMD sticker dus gaat vanuit van een boxed-koeler. Verder speel ik voornamelijk alleen maar Leauge of Legends en soms ook eens wat andere games.
Eigenlijk voldoet ie nog prima. Waarom dan vervangen ? Je zou gewoon een nieuwe cpu koeler kunnen pakken
Killinstinct schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 00:13:

Keuze / overwegingen:

RAM; In het lijstje heb ik 8GB RAM gezet (beetje standaard). Of zal ik gewoon meteen 16GB RAM ingooien, aangezien deze MOBO maar 2 sloten ondersteund, dus niet uitbreidbaar of ik moet 1x 8GB RAM stick gooien. 16GB is erg overkill, wat is hier wijsheid?

CPU Waarschijnlijk zal een I3 ook wel voldoen voor mij. En een I5 is iets meer future-proof (wie weet en misschien ga ik wel wat zwaarde games spelen) en mijn budget laat het toe.

CPU-koeler: Is dit nodig voor mij denken jullie? Mijn vorige PC was stil genoeg voor mij en volgens mij is het gewoon een boxed-cooler, maar het kan ook zo zijn dat ik een super groter kast heb?

PSU Mijn oude PSU of dit.

Case: Ik vind mijn oude kast super groot, al heb ik aan de andere kant weer niet super veel last van. Staat gewoon op de grond en kijk er verder nooit echt naar.

Geluidskaart? Meenemen of niet? Zelf gok ik van niet, omdat het een oud model is en dat de huidige audio-chipset op de mobo al beter zijn. Zelf heb ik de logitech z506 speakerset
Ram zou 1x8 pakken hou je de upgrade open : pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

CPU i5 hou je wederom opties voor zwaarde games open meer ga je ook niet nodig hebben.

Cpu koeler zou ik weg halen en gewoon de boxed koeler pakken mocht ie te luid zijn kan je die later alsnog vervangen.

PSU van 5+ jaar in 95% van de gevallen vervangen in dit geval lijkt me dat ook verstandig.

Case Kiezen wat voor jou het handigst is nieuwe kast heb je voor minder dan 4 tientjes

Geluidskaart. Chips op mobo zijn in princiep voldoende. Wil je hem laten werken heb je wel een andere moederbord nodig er is maar 1 pci-e slot en dit is al in gebruik van je GPU

• Killinstinct
SSD's doen wonderen, misschien vandaar dat ik het nog een prima PC vind :P

Niet alle games draaien vlekkeloos, bijvoorbeeld LoL ook niet. En daar zijn de (custom) settings ook 'maar' medium-high (ik kan het niet checken, PC gaat niet meer aan). Al gebeurt het niet super vaak en meer het geval van 'random' FPS drops.

Daarnaast ben ik al een tijdje aan het overwegen om een nieuwe PC te bouwen, vind het ook wel een klein beetje tijd voor een upgrade. Ik kan natuurlijk voor de optie gaan om onderdeel voor onderdeel te vervangen wanneer ze stuk gaan. Ik hoor graag wat de meningen van anderen hierover zijn.

Verwijderd

Voeding niet meenemen. Die heeft na 5 - 6 jaar zijn beste tijd wel gehad vanwege de matige componenten. Een goede betaalbare keuze is pricewatch: Corsair CX450M.
Cpu koeler kan je ook een goedkopere pricewatch: Cooler Master TX3 i of pricewatch: Arctic Cooling Freezer i11 nemen welke ook uitstekend koelen op een cpu van slechts 65w.
Aan de behuizing zou ik juist weer iets meer uitgeven pricewatch: Cooler Master N200 Closed of pricewatch: Fractal Design Core 1500.

• Killinstinct
Begrepen, advies is sowieso de voeding vervangen. Maar verder niet echt spectaculaire aanpassingen volgens mij?