Toon posts:

Stille office pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn 9 jaar oude Dell (AMD Athlon 64 X2 4400+, 2GB RAM, ATI Radeon X1300 Pro 256 MB) is aan vervanging toe. Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor Office taken (Word, Excel, Powerpoint) en surfen. Wat games betreft ben ik blijven hangen in de jaren 90: ik speel nog af en toe Civi 3, Jagged Allience 2, OpenTTD. Wellicht in de toekomst eens wat modernere games proberen (misschien wordt het tijd voor Civ 4 en 5), maar niets fancy dus, vooral huis tuin en keuken gebruik. Maar dit moet nu allemaal wel veel sneller gaan werken dan mijn huidige systeem.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max +/- 500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, usb dac/versterker en monitor (LG IPS234V) gaan mee. Office licentie heb ik, Windows nog niet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast kan ik eventueel van een collega overnemen, heb iig nog nodig moederbord, voeding, processor, SSD. Wifi niet nodig. Al mijn muziek, foto's, films staan op een NAS, dus veel opslag heb ik denk ik niet nodig. Videokaart lijkt me overbodig. Als ie toch in de kast past wil ik een cd/dvd brander, maar dit is niet per se noodzakelijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet stil zijn, stiller dan mijn huidige systeem. Wat ik nu vooral hoor is het geratel van de harde schijf (maar daar ben ik met een SSD van verlost, toch?) en de ventilator van de voeding. Omdat huidige systeem zo traag is werk ik vaak op mijn laptop, maar die is minstens zo luidruchtig.
De grootte van het systeem is niet belangrijk, naast mijn bureau is plek genoeg, energiezuinig is mooi meegenomen.
Ik zou graag de mogelijkheid hebben om in de toekomst een tweede scherm aan te sluiten (een groter bureaublad voor werk; niet voor games)

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Mijn huidige systeem is uit 2007, als mijn nieuwe systeem ook weer 8 à 9 jaar mee kan zou dat fijn zijn. Een paar specifieke vragen. Ik kan de Corsair Obsidian 350D voor een flesje wijn bij een collega ophalen, maar als een andere kast beter (en vooral stiller) is sta ik daar wel voor open. Wat betreft voeding: in vergelijkbare systemen zie ik zowel de Seasonig G360 als de be quiet! System Power 7 300W voorbij komen, welke raden jullie aan? En moet ik ergens op letten bij de keus voor het moederbord ivm aansluiten van twee beeldschermen? Dit lijkt redelijk standaard. En is de standaard meegeleverde koeling stil genoeg? Of is hier - tegen redelijke kosten - nog winst te boeken?

Ik heb geen ervaring met het zelf bouwen van een systeem. Afgelopen weekend heb ik mijn Dell uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, en los van een niet goed aangedrukt RAM balkje ging dat vrij soepel. Nu was deze puzzel niet zo moeilijk - precies juiste aantal schroefjes, kabeltjes enz - maar zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het in elkaar zetten. En hoe zit dat eigenlijk met kabels, worden die standaard geleverd met het moederbord of de SSD/dvd brander, of moeten die nog apart besteld worden?

Omdat mijn eisen niet bijzonder zijn, heb ik ook nog gekeken naar een NUC. Maar omdat ik in reviews toch regelmatig lees over hoorbare fans en omdat ruimtegebrek geen issue is lijkt me dit niet de beste keuze.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-6100 Boxed€ 114,95€ 114,95
1MSI H110M PRO-VD€ 55,-€ 55,-
1Corsair Obsidian Closed€ 93,90€ 93,90
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 43,95€ 43,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,-€ 28,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 476,87

Verwijderd

De Seasonic is van veel betere kwaliteit dan de BQ en ondersteunt C6/C7 Voeding advies en informatie topic - Deel 32 iets wat de BQ niet doet. Je zou iets kunnen besparen door een pricewatch: Antec VPF Series 350W te nemen welke ook C6/C7 ondersteunt.
De behuizing is wel erg groot voor een mATX bordje. Een goede mATX behuizing met een stille fan is pricewatch: Thermaltake Versa H15 Closed
Als moederbord kan je ook de pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H nemen welke meer aansluitmogelijkheden heeft door de 3 videouitgangen.

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12 00:33

MiliaanR

Just for fans.

Kijk hier eens na. Het is een mini-ITX systeem en niet speciaal gebouwd op stilheid maar het enige draaiende onderdeel is cpu koeler en die laten zich altijd heel goed instellen. Daar bedoel ik mee, zolang de cpu weinig load heeft zal de koeler niet veel hoeven te doen en doet hij dat dus ook niet.
Je kan er natuurlijk ook gewoon een andere cooler opzetten, een noctua of iets in die richting en die zijn vaak veel stiller.
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX/ac€ 74,95€ 74,95
1In Win Chopin Zilver€ 93,-€ 93,-
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 39,49€ 39,49
1Crucial CT8G4DFD8213€ 27,-€ 27,-
1Crucial BX200 240GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,34

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de snelle reacties.

Die Thermaltake ziet er ook goed uit, zou die stiller zijn dan de Corsair Obsidian? Ruimte/grootte is niet echt een probleem. Ik ga ook nog eens kijken naar die Antec voeding, als ik voor de 10 euro die dat scheelt niet aan kwaliteit inboet is dat natuurlijk mooi meegenomen.

En ik lees net even de review van Foritain, maar die In Win is mooi zeg! Veel te mooi om onder je bureau te zetten, zo'n kastje. Om het geluid hoef ik me geen zorgen te maken, ook niet van de voeding begrijp ik?

Wat betreft de SSD, ga ik bij alledaags gebruik verschil merken tussen de verschillende merken/versies? Of kan ik gewoon de goedkoopste nemen?

Verwijderd

De Seasonic is van betere kwaliteit dan de Antec en moet wel een jaar of 10 mee kunnen en krijgt 5 jaar garantie mee. De Antec zal een jaar of 7 halen en komt met 3 jaar garantie.

Het snelheidsverschil tussen ssd's die je in benchmarks ziet zal je in de praktijk niets van merken mits de bestanden niet GB's groot zijn.

• MiliaanR
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01-12 00:33

MiliaanR

Just for fans.

Even een stukje op gezocht over de In Win:
Our main concern when testing small cases, as with mini PSUs, is noise. Every other PSU of this size we’ve reviewed has been noisy, sometimes intrusively so, but amazingly In Win has picked a corker here, as the PSU remained inaudible until our Core i7-2600K test CPU was under full load. Even then, it was actually much quieter than our fairly low-key Noctua NH-L9i cooler, which we’d knocked back to 7V in order to assess the Chopin’s capabilities.
http://topnewreview.com/in-win-chopin-review/

Het was mij nog niet opgevallen dat er een echte voeding in zat, ik dacht aan een pico-psu plankje. Maar zoals je in die review kan lezen is de psu best wel heel erg stil!

Verwijderd

Topicstarter
De In Win bewaar ik voor als er toch nog een keer een PC in de woonkamer komt. Onderstaand lijstje besteld bij Megekko, bedankt allebei voor het meedenken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 50,95€ 50,95
1Thermaltake Versa H15 Closed€ 42,06€ 42,06
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 38,95€ 38,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 28,-€ 28,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 57,95€ 57,95
1Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 71,17€ 71,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,98