Vraag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In de zoektocht naar projectorlampen kom ik een heleboel alternatieven tegen. Hetzelfde model, met of zonder behuizing soms, maar dan van een willekeurig oosters fabricaat.

De zoektocht waar ik mee bezig ben doe ik voor de kerk waar ik bij aangesloten ben. De projector die we hebben is een Panasonic PT-DW5100 uit begin 2009. De projector staat niet bijzonder veel aan, door de week hebben we weinig activiteit waar een projector bij nodig is.

Deze projector heeft 2 lampen waarvan 1 al stuk is, met slechts 1100 uren op de teller. De 2e lamp staat op ruim 1300 uren. Het punt met onze projector is dat die iedere keer opgezet en weer weggezet wordt. Uiteraard staat deze projector in een flightcase, maar helaas gaat niet iedereen daar even netjes mee om...

Omdat ik in mijn zoektocht vele alternatieven tegen ben gekomen voor de lampen vroeg ik me af of deze alternatieve en veel goedkopere lampen voor projectoren aan te raden zijn. Het zijn in ieder geval geen kleine bedragen waar het om gaat, ook al zijn ze goedkoper. Maar bovenal wil ik voorkomen dat we straks met geklapte lampen in een projector komen te zitten, of dat we om andere redenen over een jaar weer nieuwe mogen halen.

Ideeën hierover zijn zeer welkom, ik vind het een lastige keuze. (met name omdat geluid meer mijn speelveld is)

Alle reacties

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Ik was op zoek naar een vervangende lamp voor een Sony projector, o.a. een losse lamp zonder behuizing. Wegens slechte ervaringen met allerhande 'vervangende' modellen voor andere producten toch gekozen voor een originele lamp. Na het wisselen heb ik nog gekeken hoe makkelijk het zou zijn om de behuizing open te maken. Dat bleek dus niet te doen zonder het open te breken.
Dus als je voor een goedkope optie gaat, zoek dan van tevoren uit of de behuizing goed is open te krijgen. En bij twijfel neem een exemplaar met behuizing.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In principe ga ik voor een complete lamp, dus met behuizing. Ik heb geen zin om te klooien met glaswerk wat lang mee moet gaan.

Heb een offerte opgevraagd bij de leverancier van de projector. De originele lampen kosten €859, een alternatief (Diamond) kost €689. Beide prijzen zijn exclusief BTW en zijn een set van 2 lampen, omdat de betreffende projector 2 lampen heeft.

Ik vind het een boel geld, zeker wanneer ik het vergelijk met alternatieven via het internet, vaak via buitenlandse webwinkels.