Wat mij betreft zijn er twee situaties die je kunt onderscheiden:
Onnodig linksrijden variant 1:
Mensen die een spitsstrook niet snappen, mensen die niet opletten en vergeten terug naar rechts te gaan na een inhaalactie, mensen die gewoon de moeite niet willen nemen om naar rechts te gaan bij een gat van xx meter.
"Onnodig" linksrijden variant 2:
Meerdere mensen die allemaal sneller willen dan ze kunnen (vrachtwagen inhalen). De discussie is nu hoeveel auto's aan mogen sluiten in de rij om in te halen en de hoeveelste auto moet besluiten dat hij maar naar rechts gaat (ondanks dat hij ook in wil halen)
Geval 1 is gewoon duidelijk, die mensen zijn droeftoeters.
Bij geval twee heb je meerdere type droeftoeters:
- mensen op links die mensen op rechts er niet tussen laten
- mensen die naar rechts gaan en dan zoveel mogelijk mensen in gaan halen (want zij rijden onnodig links)
Heel klein beetje vervelend maar minder belangrijk is het dan ook nog als er echt niemand naar rechts wil waardoor je een zinloze lange rij op links krijgt. De juiste oplossing is dan dus gewoon naar rechts gaan, waar mogelijk links volgen (voet van het gas als links remt) en keurig als je het in te halen object bereikt weer invoegen bij de inhalers.
Als iedereen mensen op rechts er netjes tussen laat (ondanks dat die geen voorrang hebben volgens de letter van de wet) en niet onnodig rechts in gaat halen (ondanks dat die mensen volgens de letter van de wet onnodig links rijden) komt het echt allemaal wel goed.
Minder frustraties voor iedereen.
Mensen zijn mijn inziens vaak geneigd zwart/wit te denken en te blijven hangen in "maar dat zijn de regels" bij het bepalen wat handig is. Uiteraard voor de verzekering etc. is het noodzakelijk dat we zwart/wit regels hebben, in de praktijk heeft iedereen meer baat bij mensen die laten zien dat ze het verkeer begrijpen ipv de regels.
Edit:
Precies hetzelfde geldt bij het weefvlak waar het van 3 stroken naar 2 stroken gaat (heb ik iedere dag op de A15).
Wat mij betreft de juiste werkwijze:
- Bij het bord "vanaf hier ritsen" stop je met auto's inhalen, voet van het gas als de andere baan remt en zo gaandeweg een plekje zoeken
- Vervolgens op dezelfde snelheid als de baan ernaast strook uitrijden tot het verdrijvingsvlak om daar exact 2cm voor de strepen in te voegen tussen de auto's waar je al 100m naast rijdt.
Daar heb je een vergelijkbare discussie met opnieuw mensen die het niet begrijpen:
- Mensen die te vroeg invoegen omdat ze geen hufter willen zijn (en dus eigenlijk zelf de hufter zijn, door het verschil tussen de banen groter te maken komt er meer ergernis en kans voor andere hufters om mensen onnodig voorbij te rijden
- Mensen die kosten wat kost tot het einde zoveel mogelijk auto's in moeten halen en op het laatste moment ertussen te gooien
- mensen die aan het einde de invoegers er niet tussen willen laten.
Uiteraard leer je bij je rijlessen "invoegen wanneer de gelegenheid zich voordoet" maar dit is dus typisch iets waar je mijn inziens vanaf moet wijken op het moment dat je rijdt met file's (altijd dus voor mij). Door een aantal aanvullende gedragsregels geef je met zijn allen de echte hufters geen kans (ritsen op de plaats die ervoor bedoeld is).
[
Voor 31% gewijzigd door
assje op 19-05-2016 17:26
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]