Links plakken of rechts inhalen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:57

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Wie regelmatig de snelwegen betreedt in de ochtend- en/of avond-spits weet bij het lezen van de titel waarschijnlijk meteen waar dit over zal gaan, maar toch even een situatieomschrijving:

Links zit de rijbaan zo goed als vol met als gevolg dat iedereen op de rem gaat. Rechts is meer dan genoeg ruimte en die is op een paar vrachtwagens en normale wagens na leeg. Links is dus een treintje van auto's die constant remmen en optrekken, rechts rijdt het met een verminderde maar constante snelheid.

Regelmatig zie ik mensen de rechter rijbaan op gaan om vervolgens verderop links weer in te voegen, Of mensen die de hele stoet rechts voorbij rijden en daar dan ook blijven omdat een constante snelheid fijner is dan remmen en optrekken de hele tijd. Maar, rechts inhalen is verboden bij wet én het is gevaarlijk.

Mijn vraag dan ook: Wat doen jullie in zo'n situatie?

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-03-2020
Bij een file doe ik het zelf altijd wel: http://www.infopolitie.nl...683-inhalen-en-filerijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik rij rechts. Bandjes op de rechterlijn (want meer ruimte naar die opstoppende linksrijders) en hou mijn cruise-control er netjes op.

Tja, wat is dan inhalen? Pas als ik echt niet verder kan op die rechterbaan, zal ik eens kijken of ik er tussen kan/mag; het is niet zo dat ik op de rechterbaan het gas intrap naar 160 en dan ertussen flikker.

Het kan me ook niet echt meer boeien de laatste tijd; op de wegen waar ik veel rij (A4 -> A5) is er amper doorheen te komen op de normale werktijden. Dan maar lekker rechts rijden, 5km/h langzamer dan de linkerbaan/banen maar wel lekker een Euro elke 6km sparen op benzine!

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:04
Lekker rechts aanhouden en links rustig aan voorbij cruisen. Mocht er een plekje zijn dan ga ik naar links en anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20
Dat lijkt me niet onder rechts inhalen te vallen. Lijkt me tenslotte niet de bedoeling dat je moet gaan remmen als ze links van je ineens op de rem gaan staan.

Wellicht sneu, maar als ik links rij en zie dat er iemand met hoge snelheid rechts voorbij probeert te komen dan zorg ik altijd dat ik het gaatje dicht rijdt. Als deze persoon zich dan laat afzakken om achter mij weer links in te voegen dan laat ik me ook afzakken zodat ze achter me weer kunnen aansluiten :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Linksplakkers heb ik een broertje dood aan. Ik haal ze dan ook zonder morele bezwaren rechts in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:34
Ik ga er dan ook gewoon rechts voorbij. Als je aan komt rijden op de staart van een file dan zie je vaak ook een hele trop mensen naar links gaan. Rechts is dan gewoon voor een paar honderd meter vrij. Dan zitten ze allemaal in een treintje op links met 100/110 te sukkelen. Als de limiet daar 120 is dan ga ik er rechts voor bij op de snelheidslimiet.

Ben ik vrij makkelijk in, ook als ik op een provinciale weg zit met een snelheidslimiet van 80km/h. Laatst gehad binnen een km 4 of had ik 2 mensen voor me zitten, de eerste reed net aan 65km/h en de ander 75km/h in beide gevallen zonder dat daar een reden voor was (de eerste was een ouder echtpaar, neem dan de buurtbus of pak de parralelweg (die lag er naast) als je geen 80km/h meer durft). Dubbele doorgetrokken streep of niet, als het (veilig) kan, ga ik er voorbij. Is dan misschien verboden, maar dat is onnodig hinder veroorzaken ook.

Zelfde met rechts inhalen. Ok, het mag niet, maar links plakken ook niet.

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 17-05-2016 12:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dawn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-06 15:13

Dawn

..Sworn to the Dark..

Het ge-rem op de linker baan komt meestal (anderzijds mede) door de rechtsinhalers (filevorming, dus dit zou mogen) die vol 120-30-40KM/h doorrijden tot eerder genoemde vrachtwagen; daarna moeten remmen omdat ze er niet tussen kunnen en daarna als het treintje op gang komt hun auto naar links gooien. gevolg > remmende trein, rinse and repeat.

Op de A50 (EHV > Oss) gebeurt dit ook meer dan eens 's morgens; meestal zit ik dan al links en rij het gat naar voren dicht

Rig: Intel Core i7 14700KF, ROG Z790 Hero EVA-02, ROG RTX4080 OC powered || Phone: Apple iPhone 15 Pro Max BT 512GB || Ride: Volvo V60 Polestar MY2017 at 120k km

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:02
Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om in de spits met 100 op de meest rechtse baan van de A2 zo'n beetje iedereen voorbij te rijden, van Den Bosch tot Amsterdam. De enige keren dat ik af en toe op de tweede rijstrook kwam was bij het inhalen van vrachtwagens. Kan er echt niet wakker van liggen, ik ga niet om al die linksrijdende droeftoeters heen zagen in ieder geval.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

Cyphax

Moderator LNX
Ik laat het afhangen van de ruimte op de weg; als het meezit is het niet druk en kan ik er met heel veel moeite (relatief that is: 2x opschuiven, voorbijrijden en weer 2x opschuiven is best een hoop) op de legale manier voorbij, en valt dat ook op (ik zou even denken "wat doet hij nou?" en dan ook even dubbelchecken dat het niet aan mij ligt). Eventueel voorafgegaan door er even rechts naast te hebben gezeten om de kans dat ze zien wat je doet groter is. :P
Ik heb op die manier best wel wat mensen kunnen attenderen op het feit dat zij ook best wel naar rechts mogen.
In andere gevallen ga ik geen extra moeite doen en ga ik er soms rechts voorbij, bijna altijd met minder dan de maximumsnelheid, maar in principe niet met het doel dan alsnog voor ze te komen, maar meer omdat ik niet altijd zin heb in capriolen omdat mensen niet opletten (of erger nog, wat ik veeeeel te vaak zie: met de ogen richting het kruis zitten, met een telefoon ofzo :r).

Ik erger me eigenlijk alleen aan mensen die links blijven rijden met minder dan de maximumsnelheid en mensen die geen afstand denken te hoeven houden (en helemaal irri: gaatjes dicht gaan rijden) zodat ik niet kan inhalen. Dus soms blijf ik zelf onnodig links rijden om te voorkomen dat ik hopeloos achter een vrachtwagen kom maar ik baal er als een stekker van dat dat nodig is. :|
Maar in dat geval krijgen mensen die wel achter een vrachtwagen zitten van mij in elk geval de kans om daar achteruit te komen, dus ik let er dan tenminste nog wel op dat ik niemand in de weg zit.
Dawn schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:16:
die vol 120-30-40KM/h doorrijden tot eerder genoemde vrachtwagen; daarna moeten remmen omdat ze er niet tussen kunnen en daarna als het treintje op gang komt hun auto naar links gooien. gevolg > remmende trein, rinse and repeat.
Tja sommige mensen anticiperen tot het einde van hun motorkap en daarnaast niet of nauwelijks meer.
Die lui kom je ook altijd tot het einde van de file steeds weer opnieuw tegen. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Cyphax op 17-05-2016 14:21 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 09:36
Rechtsinhalen in zo'n situatie is in mijn optiek hetzelfde als file rijden. Dus gewoon rechts op de baan gaan en de linkerbaan inhalen.

Elke dag rijd ik op de A6 van Lelystad naar Almere (en verder). Op dit stuk weg is het voor mij het meest erg met de linksplakkers. Gaatjes dichtrijden zodat je in continue in een trein van optrekken en remmen zit, vreselijk vermoeiend in de ochtend (* Het valt me wel op dat dit eigenlijk alleen in de ochtend is om de 1 of andere reden.)

Ook ik ga netjes naar de rechterkant van de weg na het inhalen van een vrachtwagen en rijd dan op een verantwoordelijk tempo naar het volgend inhaalpunt. Dit betekend soms dat ik een kleine 400meter lekker kan door tuffelen om de linksmiechels in te halen. Dit vaak tot irritatie van de niet wakkere medeweggebruikers die het dan nodig achten de gaten dicht te rijden, of zoals laatst een grote Ford Transit bus op de helft van de weg gaat rijden om zoals een vrachtwagen beide banen te blokkeren ipv baan/vluchtstrook. Er is altijd wel ergens een gaatje waar je er weer netjes tussen kan en bij goed inschatten zonder dat dit consequenties heeft voor de gaatjes rijders. Tenzij er een patientje tussen zit die het dan nodig vind om gas bij te geven en dan op het laatste moment er achter te komen dat hij toch moet remmen omdat ik hem er tussen zet.

Ik kan er niet mee zitten, ik gebruik het asfalt optimaal en laat de rest achter met een flinke afstand. Dat dit misschien file geeft voor de mensen die achter me zitten, soit. Moeten ze ook maar 'netjes' rijden. Klinkt misschien ego, maar het scheelt gewoon een hoop tijd en zeker stress. Dat treintje wil ik niet eerder inzitten dan op het moment dat ik niet meer het stuur en de rem/gaspedaal hoef te gebruiken vanwege een zelfrijdende auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:35
Friespeuk schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:09:
Linksplakkers heb ik een broertje dood aan. Ik haal ze dan ook zonder morele bezwaren rechts in.
Dat^...

Maar wat ik in de topic start lees vind ik geen rechts inhalen, maar rechts passeren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:38
Relaxed rechts rijden. Ik knal de linkerrij niet voorbij, maar ik rem ook niet wanneer de linkerrij dat wel moet doen. Ik laat hooguit mijn gas los.
Netto-effect voor mij ten opzichte van de linksdrukker/plakker: tijdverlies van hooguit enkele minuten op een rit van een uur, maar lekker rustig gereden. En een kleinere kans op kop-staart-botsingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eiland
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:19
Mensen die recht inhalen (tijdens files daargelaten) moet eens geduld hebben, meestal begint het met bumperkleven want 'ik wil er langs', dan zijn ze er langs komen ze de volgende auto tegen begint het weer op nieuw en dat alles om 3 minuten eerder op de locatie van bestemming te zijn.

En nee ik blijf niet eindeloos links rijden maar ga mezelf niet tussen een vrachtwagen proppen waardoor ik moet remmen.

[ Voor 17% gewijzigd door Eiland op 17-05-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:56 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45

St@m

@ Your Service

TokkieB schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:11:
Tenzij er een patientje tussen zit die het dan nodig vind om gas bij te geven en dan op het laatste moment er achter te komen dat hij toch moet remmen omdat ik hem er tussen zet.
Hopen maar dat je niet een keer toevallig hem er bij mij probeert tussen te drukken :D
Ik rem namelijk niet. Uit ervaring kan ik je melden dat de "vanaf rechts er tussen drukkert" echt wel eieren voor z'n geld kiest. Zijn meestal wat duurdere leaseauto's dan die van mij ;)
Al mag je er van mij prima tussen hoor als je me niet met een noodgang voorbij komt rechts, netjes je richtingaanwijzer aandoet en wacht tot ik even wat extra afstand genomen heb. (als ik soms in een treintje terecht kom).
Langras schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:51:
Mensen die recht inhalen (tijdens files daargelaten) moet eens geduld hebben, meestal begint het met bumperkleven want 'ik wil er langs', dan zijn ze er langs komen ze de volgende auto tegen begint het weer op nieuw en dat alles om 3 minuten eerder op de locatie van bestemming te zijn.
Mwah, er zit wel een verschil tussen maximaal gassen, hem naar rechts gooien, auto voorbij en hem weer naar links knallen. Slaaprijders op driebaanswegen (of nogmeerbaans) doe ik echt geen moeite meer voor, die ga ik gewoon rechts voorbij.

[ Voor 28% gewijzigd door St@m op 17-05-2016 16:55 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 249002

Friespeuk schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:09:
+1

Dat doe ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Het probleem met recht inhalen in een file of gewoon druk is dat de trein op een gegeven moment sneller gaat en iedereen dan sneller is in de trein. Maar omdat mensen steeds van recht invoegen men op de linker baan weer op de rem moet en dus is iedereen langzamer op hun bestemming.

Nee ik ga nooit naar recht om daar in te halen ten zij een persoon prima naar rechts kan en het daar voor ook niemand meer zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:26

Meneer aard

Porsche rulez!

Hoe irritant en inzichtloos het is, wat iedereen vergeet is dat men het niet verwacht. De bestuurder in kwestie kan door schrik reactie naar rechts komen..

Ik erger me er ook groen en geel aan, en heel af en toe maak ik me er ook schuldig aan, maar zeker op een 3 baans weg, tja dan is het van uiterst rechts naar de 3e baan, bak groot licht en weer terug.
Heeft toch geen nu, 80% is bezig met iets anders..

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-06 11:38

Praetextatus

the dutch_paki

Volgens mij valt dit niet onder rechts inhalen. Ja je haalt rechts in, maar je bent ook verplicht om met verkeer mee te reiden en geen obstructie te vormen. Want als je deze redenatie aanhoudt moet iedereen stil staan als er een ongeluk is gebeurd op de linker baan. Ook als er file is men rijdt stapvoets haal je ook linksplakkers in.

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Ga er zeker in de file rechts voorbij. Je plaats is immers rechts op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dawn schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:16:
Het ge-rem op de linker baan komt meestal (anderzijds mede) door de rechtsinhalers (filevorming, dus dit zou mogen) die vol 120-30-40KM/h doorrijden tot eerder genoemde vrachtwagen; daarna moeten remmen omdat ze er niet tussen kunnen en daarna als het treintje op gang komt hun auto naar links gooien. gevolg > remmende trein, rinse and repeat.
...
De hoofdoorzaak is IMHO doorgaans toch dat mensen gewoon te weinig afstand houden.
Malt007 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:08:
Dat lijkt me niet onder rechts inhalen te vallen. Lijkt me tenslotte niet de bedoeling dat je moet gaan remmen als ze links van je ineens op de rem gaan staan.
...
Ik voel me ook altijd enigszins idioot als ik in zo'n geval rem, maar doorgaans doe ik dat wel. Maar het komt wel eens voor dat ik een of twee auto's rechts voorbiga omdat al te hard remmen me ggeen oed idee lijkt. Bij veel ruimte rechts en veel onrust links rij ik liever rechts een wat lagere, maar constante snelheid met voldoende afstand. In de file is het uiteraard een ander verhaal, dan probeer is zo gelijkmatig mogelijk vooruit te komen ongeacht de voortgang op de andere baan.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 17-05-2016 19:37 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Het is verontrustend dat een behoorlijk aantal mensen rechts inhalen acceptabel of zelfs normaal vind. Het mag gewoon niet. Uitgezonderd de file is alle verkeer links van je wat je op de rechterbaan passeert rechts inhalen. Het is gewoon dom en arrogant om dat beter te denken weten en te doen. Alle opgevoerde excuses zijn kleinzielig en flauwekul. Links mag je 100 of 120 of 130 rijden. Het moet niet. Er is geen verplichting de maximumsnelheid (+de marge van de snelheidscontrole...) te rijden. Het is een waanidee van een bepaald soort bestuurders met een bepaalde mentaliteit die met alle geweld die bepaalde snelheid wil rijden en bijkans mesjogge word als ze hun idee van de te rijden snelheid niet kunnen vasthouden. Je hebt je als bestuurder ten allen tijde aan te passen aan de omstandigheden en het overige verkeer. Wie dat niet kan of wil heeft geen zelfrespect.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Obelink schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:12:
Het is verontrustend dat een behoorlijk aantal mensen rechts inhalen acceptabel of zelfs normaal vind. Het mag gewoon niet. Uitgezonderd de file is alle verkeer links van je wat je op de rechterbaan passeert rechts inhalen. Het is gewoon dom en arrogant om dat beter te denken weten en te doen. Alle opgevoerde excuses zijn kleinzielig en flauwekul. Links mag je 100 of 120 of 130 rijden. Het moet niet. Er is geen verplichting de maximumsnelheid (+de marge van de snelheidscontrole...) te rijden. Het is een waanidee van een bepaald soort bestuurders met een bepaalde mentaliteit die met alle geweld die bepaalde snelheid wil rijden en bijkans mesjogge word als ze hun idee van de te rijden snelheid niet kunnen vasthouden. Je hebt je als bestuurder ten allen tijde aan te passen aan de omstandigheden en het overige verkeer. Wie dat niet kan of wil heeft geen zelfrespect.
Dit.

Al erger ik me dood aan malloten die links blijven plakken omdat er 2km verder een vrachtwagen rijd en ze met 110 die over 10 min wel gepasseerd zijn.

Neemt niet weg dat het niet mag en ik het daarom ook niet doe, maar zodra ik er dan langs kan of ik hem naar rechts "druk" scheer ik ze wel voorbij met een ./spreekwoordelijke finger.
Want agressie in het verkeer heb je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn nieuw bestelde leaseauto heeft adaptive cruise control. Ik ga er van uit dat ik nu met mijn ogen dicht op de linkerbaan kan plakken en de cc zijn werk doet. Probleem opgelost :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Aghanim schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:19:
Mijn nieuw bestelde leaseauto heeft adaptive cruise control. Ik ga er van uit dat ik nu met mijn ogen dicht op de linkerbaan kan plakken en de cc zijn werk doet. Probleem opgelost :+
Ik heb ook adaptive cruise control, maar ik rijd gewoon rechts. Soms kom ik er pas na een tijdje achter dat ik zo langzaam ga vanwege een trage voorganger.
Als het kan rijd ik ook gewoon de maximumsnelheid, liefst na 19:00 uur op de A2 of A4 en dan gewoon links natuurlijk, zonder cruise control.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik probeer ook zo veel mogelijk buiten de files om te rijden. Vertik het om iedere dag bij Vught/Den Bosch aan te sluiten op de A2 richting Utrecht. Dagelijks al snel 30 min vertraging waarbij het amper uit maakt of je om 7:00 daar rijdt of om 8:30. Lijkt net alsof iemand bij Empel een complete fout heeft gemaakt met het inschatten van de drukte bij het invoegen van de A2 en N2. Het is daar een en al remmen en optrekken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Het is verontrustend dat een behoorlijk aantal mensen linksplakken acceptabel of zelfs normaal vindt. Het mag gewoon niet. Uitgezonderd voorsoorteersituaties zijn alle banen rechts van je waar je op hoort te rijden. Het is gewoon dom en arrogant om dat beter te denken weten en te doen. Alle opgevoerde excuses zijn kleinzielig en flauwekul. Rechts is het ook mogelijk om 100 of 120 of 130 rijden. Het moet niet. Er is geen verplichting de maximumsnelheid (+de marge van de snelheidscontrole...) te rijden. Het is een waanidee van een bepaald soort bestuurders met een bepaalde mentaliteit die met alle geweld die bepaalde snelheid wil rijden en bijkans mesjogge word als ze hun idee van de te rijden snelheid niet kunnen vasthouden. Je hebt je als bestuurder ten allen tijde aan te passen aan de omstandigheden en het overige verkeer. Wie dat niet kan of wil heeft geen zelfrespect.

Overigens, waarom moet degene die sneller wil zich wel aanpassen aan het overige verkeer en degene die langzamer links wil rijden niet? :?

[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 17-05-2016 23:30 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Oh wacht, als je ergens in scheveningen links af moet, dan is het toch volkomen normaal dat je op de A12 bij Zoetermeer alvast voorsorteert? Ik heb er dan geen problemen mee om je dan rechts in te halen, vooral niet wanneer je aan het bellen ben.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 22:07

Cyphax

Moderator LNX
Aghanim schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:37:
Ik probeer ook zo veel mogelijk buiten de files om te rijden.
Over de vluchtstrook? :+
Vertik het om iedere dag bij Vught/Den Bosch aan te sluiten op de A2 richting Utrecht.
Ik heb dan altijd de optie om vanaf de A12 (kom van Zoetermeer) in de file te gaan staan op de A2 richting Den Bosch, of doorrijden op de A12 en bij Ede in de file staan. :P
Dagelijks al snel 30 min vertraging waarbij het amper uit maakt of je om 7:00 daar rijdt of om 8:30. Lijkt net alsof iemand bij Empel een complete fout heeft gemaakt met het inschatten van de drukte bij het invoegen van de A2 en N2. Het is daar een en al remmen en optrekken.
Ik denk dat we het voor het grootste deel zelf doen. Het zou me niets verbazen als het bijvoorbeeld al beter zou gaan als we die matrixborden zouden volgen. Dat is een geautomatiseerd systeem dat het allemaal meet en berekent, maar we zijn gewoon te eigenwijs. :P
En het is eerder genoemd: afstand houden doen teveel mensen ook niet, met remgolven tot gevolg. Omdat we zoveel plekken hebben waar verkeer eraf moet of erger nog: erop moet.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik ben de linksplakkers ook helemaal zat. Ik rij regelmatig in het weekeind van Delft naar Purmerend (A4, A5, A10, A8, A7), en kan dan ook regelmatig hele treintjes rechts inhalen. Ook op de A8 sorteren mensen letterlijk 5 kilometer van tevoren voor voor de splitsingen naar A7/A8 en de andere kant op A10/A10. Waar de A4 en A44 samen komen is ook een drama, sommige mensen hebben pas ter hoogte van het A4 hotel door dat er rechts 2 stroken bij gekomen zijn, en dat ze dus 80 rijden op de 4de baan...
Als ik mensen zo ruim rechts in kan halen, hebben ze naar mijn mening geen recht op klagen; dan hadden ze maar naar rechts op moeten tiefen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 01:27
onnodig links rijden mag ook niet. Als ik op de rechterbaan ga rijden, niet plotseling versnel en ik kan je wel voorbij en voor je weer naar links zit jij fout, die discussie heb ik zelfs ooit van een klpd-agent gewonnen.

Als ik dan de neus van je auto omhoog zie gaan op het moment dat ik weer naar links wil smijt ik hem er trouwens ook inderdaad voor.

Andersom laat ik mensen die van rechts naar links willen er gewoon tussen, soms met een lichtsignaal. Kleine uitzondering - figuren die bijvoorbeeld van een invoegstrook komen en vol op het gas ongeduldig file willen veroorzaken. Daar blijf ik naast rijden.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 15:44
Zal ik dit argument over "je moet niet" eens onderuit halen? Want dit vind ik een van de meest arrogante argumenten welke ik elke keer in dit soort discussies tegen kom.
De stelling is absurd simpel en heeft te doen met wanneer jij je felbegeerde roze (onderhand) stukje plastic haalt. Het rijexamen is de meetlat waarin wij in Nederland bepalen of jij in staat bent zelfstandig goed te rijden op het openbare wegennet zonder begeleiding van een rij-instructeur.
Echter als jij tijdens het examen je niet houd aan de snelheid van de weg waarop jij rijd? Je ZAKT. In andere woorden de meetlat waaraan wij rijvaardigheid meten ziet stelselmatig langzamer rijden als niet de bedoeling en zal je als gevolg ook niet als rijvaardig beschouwen. (ps. ik ga hier niet over in een welles nietes discussie over als iemand het niet eens is met mijn tekst.)

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kakanox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 07:59:
[...]
onnodig links rijden mag ook niet. Als ik op de rechterbaan ga rijden, niet plotseling versnel en ik kan je wel voorbij en voor je weer naar links zit jij fout, die discussie heb ik zelfs ooit van een klpd-agent gewonnen.
...
Een voorwaarde daarvoor is wel dat voldoende afstand gehouden wordt.
Red Cell schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:26:
... Echter als jij tijdens het examen je niet houd aan de snelheid van de weg waarop jij rijd? ...
Maar zo zwart-wit is het niet, ik ben de eerste keer gezakt omdat ik me aan de snelheid van een weg waarop ik reed hield... Het belangrijkste is dat je je aan de omstandigheden aanpast, en dat dan liefst binnen de verkeersregels. Aan de andere kant moet je natuurlijk ook niet het verkeer gaan verstoren door te langzaam te rijden, dat klopt natuurlijk. En stelselmatigheid is is wer een ander verhaal, maar ik kan meestal niet zeggen hoe iemand anders stelselmatig rijdt.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 18-05-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNiker2
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-06 12:15
Dit inderdaad en ik heb het idee dat veel mensen hun best doen om vooraan te willen rijden. Ik snap dat iedereen haast heeft en de maximale snelheid als verplichte snelheid wordt gezien. En naar mijn idee ligt daar een deel van de oorzaak. Ik vermoed dat menig bestuurder links blijft plakken omdat hij / zij er niet wordt tussen gelaten als hij zij weer naar links wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TheNiker2 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:49:
....

Dit inderdaad en ik heb het idee dat veel mensen hun best doen om vooraan te willen rijden. Ik snap dat iedereen haast heeft en de maximale snelheid als verplichte snelheid wordt gezien. En naar mijn idee ligt daar een deel van de oorzaak. Ik vermoed dat menig bestuurder links blijft plakken omdat hij / zij er niet wordt tussen gelaten als hij zij weer naar links wil.
Dat denk ik ook, en ook hier is te weinig afstand houden vaak weer een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Voor mij was het topic klaar na de eerste twee antwoorden. Blijkbaar mag je in file-situaties rechts inhalen, en ik pas de methode van MAX3400 en vinom ook ongeveer toe: ik ga als er een boel ruimte rechts is rustig rechts rijden, maar als de linker rij dan remt, ga ik niet in de ankers maar laat rustig gas los en rijd rustig rechts voorbij. Als er bij een vrachtwagen oid weer ruimte is op de linker baan voeg ik in (zo goed mogelijk met de snelheid die de linker baan rijdt), anders blijf ik rustig een eind achter de vrachtwagen tot ik een gat zie op de linker baan en op kan trekken tot die snelheid.

Wat ik tegenwoordig nog vaker doe (Apeldoorn - Utrecht) is niet de A1/A28 pakken of A1/A30/A12, maar binnendoor van Apeldoorn naar Ede en vanaf daar de A12. Het is een 80 km-weg, maar er zitten alleen een stuk of 5 rotondes. De rest van de weg rijdt iedereen netjes 80 km/h in een treintje. A12 Ede-Utrecht is vaak rustig genoeg om 100 km/h op CC te rijden. Heel ontspannen en net zo snel of sneller dan in de file gaan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:41
Heb er geen moeite mee om rechts in te halen bij zowel onder max snelheid rijden als daarboven. Zolang je naar links kunt, hoor je dat te doen. 's ochtends (A50 Apeldoorn-Arnhem 100KM/h) in de spits heeft het alleen niet zoveel zin om rechts te blijven in halen, telkens die 2-3 auto's schiet toch niet op. Zou eerder rechts inhalen als het rustig is en diegene links hangt en een beetje zit te appen etc.

Moet zeggen dat ik ook bijna altijd links rij, maar genoeg afstand probeer te houden zodat ik niet te vaak hoef te remmen. Heb er dan ook geen moeite mee om de rechts inhalers een plekje voor of achter mij te gunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zodra er meer als 3 rijbanen komen dan lijken de meeste automobilisten compleet kwijt te zijn waar ze horen te rijden. Ik rijd over het algemeen de maximale snelheid en bij uitzondering 20-30 km/u erboven. Als iemand de ruimte heeft om naar links te gaan ga ik even iets dichter erop rijden om te laten weten dat ik er langs wil, maar als die stug links blijft rijden ga ik er gewoon rechts voorbij. Soms wel is met 2 lege rijstroken ertussen.

Overigens is mij opgevallen dat de gemiddelde automobilist en rond Amsterdam en rond Almere veel egoïstischer is (links plakken, geen ruimte geven, ect) dan de gemiddelde automobilist in rond Rotterdam en rond Utrecht.

De treintjes om een vrachtwagen in te halen ga ik regelmatig rechts voorbij. Ik ga niet onnodig remmen en laat mijn auto lekker uitrollen, maar ga dan ook niet mijn auto er agressief tussen drukken totdat de auto die voor mij reed er voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
begintmeta schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:46:
[...]

Een voorwaarde daarvoor is wel dat voldoende afstand gehouden wordt.
Als ik in wil voegen zal je waarschijnlijk wat meer afstand moeten gaan houden (neem aan dat je niet standaard rekening houdt met invoegende automobielen), maar ik ga niet rechts inhalen als jij ook gewoon "in een treintje" rijdt. Dan is er echt wel meer ruimte voor je dan 100 meter.

[ Voor 8% gewijzigd door kakanox op 18-05-2016 11:21 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kakanox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:20:
[...]

Als ik in wil voegen zal je waarschijnlijk wat meer afstand moeten gaan houden (neem aan dat je niet standaard rekening houdt met invoegende automobielen), maar ik ga niet rechts inhalen als jij ook gewoon "in een treintje" rijdt. Dan is er echt wel meer ruimte voor je dan 100 meter.
Doorgaans zou ik zeggen dat >100m ruimte inderdaad bij gangbare snelheden wel voldoende is om na het invoegen weer op een veilige manier de afstand weer op peil te brengen, maar niet alleen links, ook rechts moet voldoende afstand worden gehouden. Stel dat bij een senlheid van 120km/u op de linker baan, met daar voor de bewuste auto een ruimte van >100m, een vrachtwagen op de rechter baan rijdt, op een afstand van 75m voor de auto op de linkerbaan wordt het al lastig om in te voegen vanaf rechts, zonder te weinig afstand tot de vrachtwagen te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-06 14:49
Peenutzz schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 14:04:
Ik heb het een keer voor elkaar gekregen om in de spits met 100 op de meest rechtse baan van de A2 zo'n beetje iedereen voorbij te rijden, van Den Bosch tot Amsterdam. De enige keren dat ik af en toe op de tweede rijstrook kwam was bij het inhalen van vrachtwagens. Kan er echt niet wakker van liggen, ik ga niet om al die linksrijdende droeftoeters heen zagen in ieder geval.
Dit zie ik telkens als ik van Utrecht naar Amsterdam rijd, je kan echt beter rechts hangen want dan kan je zonder gedoe doorrijden. Op een of andere manier lokken die 5 banen uit om zoveel mogelijk links te rijden.

Je ziet ook constant mensen die gewoon weigeren op te schuiven naar rechts als de ruimte er is, dan heb ik geen bezwaar tegen rechts inhalen. De middelsvingers en boze blikken heb ik echt schijt aan dan.

"Find what you love and let it kill you"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:14

JB

Cédric roelt!

Aghanim schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 22:19:
Dan hoop ik dat je ook een automaat hebt gekozen anders kun je dat vergeten ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:35
Links plakken of rechts inhalen heeft niet altijd iets met snelheid te maken en het perse vmax + XX te moeten rijden.

Ik haal geregeld auto's rechts in die onnodig links rijden terwijl ik op de cruise control onder de Vmax rij. Dat is dan geen geval van haast of asociaal gedrag zonder respect voor de medemens, maar gewoon een geval van efficient gebruik van het wegdek.

Meest duidelijke geval zijn misschien wel die zondagen op snelwegen met 3 of meer banen. Van die dagen dat er praktisch geen vrachtwagens rijden, maar legio automobilisten continue op de middelste of linkerbaan rijden. Op zo'n moment zet ik mijn CC gewoon op/onder de Vmax en blijf ik netjes uiterst rechts rijden met tot het gevolg dat ik verschillende auto's rechts passeer. (want inhalen kan je het eigenlijk niet noemen als je zelf geen baan op schuift om de maneuvre te maken)

(oh en kijk eens naar de prachtige uitleg van tdw. Het verkeer is geven en nemen, en niet ikke, ikke, ikke of je nou rechts inhaalt of links plakt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:08
Toch kan ik me wel vinden in de Amerikaanse regels daarin, je mag daar gewoon links en rechts inhalen

Wanneer ik een links plakker voor me heb die niet doorrijdt en niet naar rechts wil ga ik niet eens de moeite nemen om erachter te blijven, maar dan ga ik er gewoon rechts voorbij
Ik weet van mezelf dat ik anders toch nijg om te gaan bumperkleven, dus rechts er voorbij is veiliger in mijn ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Stelletje wegpiraten hier als ik de reacties zo lees. Ik probeer mensen zoveel mogelijk de ruimte te geven en me zo snel en veilig mogelijk met de auto te verplaatsen als mogelijk is zonder boetes te rijden. Rechtsinhalen doe ik zelden plakken en gaatjes dichtrijden doe ik ook niet als iemand me rechts voorbij komt. Is ook lastig met een spaardiesel voor ik gasresponse heb is de ander allang voorbij :)

Dingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
begintmeta schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:34:
[...]

Doorgaans zou ik zeggen dat >100m ruimte inderdaad bij gangbare snelheden wel voldoende is om na het invoegen weer op een veilige manier de afstand weer op peil te brengen, maar niet alleen links, ook rechts moet voldoende afstand worden gehouden. Stel dat bij een senlheid van 120km/u op de linker baan, met daar voor de bewuste auto een ruimte van >100m, een vrachtwagen op de rechter baan rijdt, op een afstand van 75m voor de auto op de linkerbaan wordt het al lastig om in te voegen vanaf rechts, zonder te weinig afstand tot de vrachtwagen te hebben.
Kortstondig vind ik dat dan weer niet zo'n ramp. Is eigenlijk ook een maas in de wet - je zou dan namelijk ook commentaar kunnen hebben op invoegen in het algemeen. In de spits heb je dan per definitie te weinig ruimte, tenzij je aan het eind van de invoegstrook wil parkeren.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
TommyboyNL schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 00:25:
Ik ben de linksplakkers ook helemaal zat.
Vooral in het weekend is dit zo erg...
Tegenwoordig is het net zo lang met groot licht knipperen tot men opzij gaat...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kakanox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:40:
... In de spits heb je dan per definitie te weinig ruimte, tenzij je aan het eind van de invoegstrook wil parkeren.
Op zich heb je niet per definitie te weinig ruimte, je hebt alleen te weinig ruimte als mensen te weinig afstand houden ;) De benodigde afstand wordt ook kleiner naarmate de snelheid afneemt (bij zeer langzaam rijdend verkeer kom je er dan natuurlijk echt nooit tussen (tenzij men meer dan de minimale afstand zou houden, om ook invoegers te faciliteren). Het is inderdaad niet zwart-wit en er is een grijs gebied en je kan er niet te rigide mee omgaan want dan loopt het vast, maar mijn idee is toch wel dat mensen erg vaak gewoon te weinig afstand houden.
FabianGTI schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:11:
...
Ik weet van mezelf dat ik anders toch nijg om te gaan bumperkleven, dus rechts er voorbij is veiliger in mijn ogen
Niet als bestuurder de auto instappen is dan nog veiliger, als je weet dat je weinig zelfbeheersing hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 18-05-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
begintmeta schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:20:
maar mijn idee is toch wel dat mensen erg vaak gewoon te weinig afstand houden.
Dat is zeker zo. Probeer het altijd netjes te houden maar betrap mezelf als de baan rechts van me leeg genoeg is ook weleens op "duwen" (gasgeven tot ~30 meter, zodat mensen zien dat ik er voorbij wil). Stom genoeg snappen mensen vaak ook gewoon niet dat ze naar rechts toe zouden kunnen zonder dat je aangeeft sneller te willen. Erg storend.
Toch kan ik me wel vinden in de Amerikaanse regels daarin, je mag daar gewoon links en rechts inhalen
Dat werkt alleen als iedereen even hard rijdt. Anders wordt het levensgevaarlijk op de snelweg.
Wanneer ik een links plakker voor me heb die niet doorrijdt en niet naar rechts wil ga ik niet eens de moeite nemen om erachter te blijven, maar dan ga ik er gewoon rechts voorbij
Da's slaat ongeveer net zo hard als een lul op een drumstel als "ik rijd altijd 200 km/h, want bij 130 is het saai en val ik in slaap". Je zal rekening moeten houden met het feit dat anderen misschien níet zo "goed kunnen rijden" als jij. Daarom is rechts inhalen en 200 km/h op de snelweg hier verboden.

That said, dat een lichtsignaal hier ook verboden is vind ik dan weer vreemd. Het is mijns inziens de veiligste manier om een linksplakker te attenderen op het feit dat er nog meer banen zijn, of eigenlijk de enige manier om een waarschuwing naar medeweggebruikers voor je te communiceren. Ik flits bijvoorbeeld ook weleens als mensen een (gevaarlijke) kapotte lamp of geen licht aan hebben ofzo.

[ Voor 60% gewijzigd door kakanox op 18-05-2016 14:30 . Reden: reactie op FabianGTI ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:08
kakanox schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:24:

[...]

Da's slaat ongeveer net zo hard als een lul op een drumstel als "ik rijd altijd 200 km/h, want bij 130 is het saai en val ik in slaap". Je zal rekening moeten houden met het feit dat anderen misschien níet zo "goed kunnen rijden" als jij. Daarom is rechts inhalen en 200 km/h op de snelweg hier verboden.
Sjah, en jij kan meteen overdrijven dat de gemiddelde vrouw er nog jaloers op wordt

Volgens mij heb ik het nergens over 200 km/u ofwel
Ik heb het over mensen die 100 km/u blijven rijden terwijl je 120 of 130 km/u, en nee, dan hoef je echt niet met 200 km/u in te halen

En ik houdt heus wel rekening met mensen die misschien niet zo goed kunnen rijden, maar als je ook niet kan rijden heb je ook niets te zoeken op die linker rijstrook
Vorige week ook, iemand die constant 100 bleef rijden op de linker rijstrook terwijl je 120 mocht, en maar weigeren naar rechts te gaan, 4 auto's voor me waren er ook klaar mee en gingen maar via de rechterkant
Toen ik ernaast reed bleken het 2 vrouwen te zijn die drukker waren met kletsen :')

Overigens is onnodig links rijden ook verboden, kan je ook gewoon 140 euro kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
FabianGTI schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:34:
[...]

Sjah, en jij kan meteen overdrijven dat de gemiddelde vrouw er nog jaloers op wordt

Volgens mij heb ik het nergens over 200 km/u ofwel
Ik heb het over mensen die 100 km/u blijven rijden terwijl je 120 of 130 km/u, en nee, dan hoef je echt niet met 200 km/u in te halen

En ik houdt heus wel rekening met mensen die misschien niet zo goed kunnen rijden, maar als je ook niet kan rijden heb je ook niets te zoeken op die linker rijstrook
Vorige week ook, iemand die constant 100 bleef rijden op de linker rijstrook terwijl je 120 mocht, en maar weigeren naar rechts te gaan, 4 auto's voor me waren er ook klaar mee en gingen maar via de rechterkant
Toen ik ernaast reed bleken het 2 vrouwen te zijn die drukker waren met kletsen :')

Overigens is onnodig links rijden ook verboden, kan je ook gewoon 140 euro kosten
Je reactie duidt wel een gebrek aan zelfbeheersing, zoals begintmeta ook al noemt. Daarnaast heb je mijn reactie ook maar half gelezen.

Ik zeg niet dat ik nog nooit iemand rechts ingehaald heb, ik zeg niet dat jij het over 200 km/h hebt.
Geef alleen aan dat hoewel ik weet dat ik zélf veilig rechts in kan halen en veilig 200 km/h kan rijden op de snelweg, ik niet van anderen kan verwachten dat zij daar op kunnen anticiperen.

Dat betekent dus dat ík fout zit als ik rechts ga inhalen, en ook als ik 200 km/h rijd. Het feit dat ik me op dat moment niet kan beheersen, daar probeer ik niet iemand anders probleem van te maken. We hebben hier namelijk met z'n allen afgesproken dat we links inhalen en maximaal 130 gaan.
En dat geldt ook voor jou.

Dat een ander die regels overtreedt is geen vrijbrief voor jou om het ook te doen. Of het nou over linksrijdende vrouwen of over andere rechtsinhalers hebben doet er dan niet toe.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
FabianGTI schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:34:
... Overigens is onnodig links rijden ook verboden, ...
Allemaal leuk en aardig, maar het maakt bumperkleven noch rechts inhalen juist.

Wat me dan weer een goed idee lijkt: dat weggebruikers elkaar zouden moeten kunnen beboeten >:)

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 18-05-2016 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
heb het vaak zat bij trajectcontrole A2. ik rijd op de middelste van 5 banen lekker 100-105 op teller dus 95-100 IRL. en zit er iemand 90 te sukkelen op de 4e baan. Prima, lekker doen, maar ik ga niet 2 banen naar links en daarna weer 2 banen naar rechts om er omheen te gaan. 4 bijzondere verrichtingen die niet nodig zijn als ik gewoon rustig op mijn baan blijf.

zie ook art. 3: Rechts houden
Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Fietsers mogen met zijn tweeën naast elkaar rijden. Dit geldt niet voor snorfietsers.
Het onnodig links rijden op de autosnelweg valt onder deze regel. Omdat er "zoveel mogelijk" staat laat de regel ruimte om te voorkomen dat er moet worden geslingerd om langs geparkeerd staande auto's te rijden.
en http://www.ikkie.org/cjib...l.php?artikel=inhalen.art voor voorbeelden waar dit als rechts "Passeren" ipv inhalen wordt gezien, je veranderd immers niet van rijstrook tijdens het passeren

ook volgende waar gesteld wordt dat inhalen niet alleen passeren is, maar snelheid ook verhogen:
LJN: BK5528, Gerechtshof Leeuwarden , 200.020.543
Datum uitspraak: 08-10-2009
Datum publicatie: 30-12-2009
Rechtsgebied: Bestuursrecht overig
Soort procedure: Hoger beroep
Inhoudsindicatie: Officiersappel. Sanctie ter zake van rechts inhalen waar dat is verboden. Het verhogen van de snelheid en het daardoor voorbij rijden van een voertuig op de linkerrijstrook is inhalen in de zin van art. 11, lid 1, RVV 1990. Sanctie terecht opgelegd. Vernietiging andersluidende beslissing van de kantonrechter.
In file's is het vaak anticiperen. in mijn ervaring worden langzaam rijd files veroorzaakt door ongelukken, kijkers, ritsen of invoegen.

kijkers en ritsers veroorzaken langzaam rijden op de linker banen en invoegers en ongelukken op de rechterbanen (even generaliserend gesproken). Als je dus een bekend ritspunt nadert en er staat een file, moet je rechts gaan rijden want die baan sukkelt vaak nog wel door, bij invoegers ga je naar links.

Wanneer de rechterbaan sneller gaat dan de linkerbaan als het druk is, is het geen inhalen zoals Dutchdeveloper ook al aangeeft.

definitie file: een rij achter elkaar rijdende voertuigen die vanwege de verkeerscongestie langzamer rijden dan de ter plaatse toegestane maximumsnelheid.

ook een mooie bij onze zuiderburen:
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
[...]

Artikel 16: Inhalen

16.7. Elke bestuurder die op het punt staat links ingehaald te worden, moet zo ver mogelijk naar rechts uitwijken en mag zijn snelheid niet opvoeren.

[ Voor 87% gewijzigd door Uncle Mel op 18-05-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Neen. Op veel wegen mag je wel rechts inhalen, maar op sommige wegen is de regel dat je wel links moet inhalen. Bovendien verschilt het ook weer per staat.

Maar, rechts inhalen zou moeten worden toegestaan. Ik rijd op snelwegen meestal gewoon 100 km/h, ook al mag je er 130. Ik geef overigens wel gas bij het inhalen van vrachtauto's, zodat ik achterliggers niet hinder. Of ik wacht even met inhalen. Echter, vaak rijd ik lekker langzaam en haal ik toch iedereen rechts in. Ik ga niet vaart minderen omdat op de linkerbaan iedereen ineens moet gaan remmen. Zeker bij spitsstroken zie je dat de rechterbaan gewoon de snelste baan is, ook als je maar 80% van de maximumsnelheid rijdt.

Rechts afslaan bij rood moeten ze hier ook toestaan. Misschien dat dat automobilisten leert om meer op te letten op de fietsers en voetgangers, want rechts afslaan bij rood mag alleen als er geen voetgangers of fietsers jouw weg kruisen.

[ Voor 14% gewijzigd door Trommelrem op 18-05-2016 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Wel grappig om te zien dat, nou 99%, van de posts hier in dit topic aangeven rechts te rijden of rechts in te halen bij filevorming maar dat het praktijk eerder is dat 99% op de linkerbaan in de file gaat staan. Waar zou dat aan liggen? Tweakers totaaaaal geen dwarsdoorsnee van het NL verkeer wellicht :)

[ Voor 4% gewijzigd door thewizard2006 op 18-05-2016 14:51 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Uncle Mel schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:43:
heb het vaak zat bij trajectcontrole A2.ik rijd op de middelste van 5 banenn lekker 100-105 op teller dus 95-100 IRL. en zit er iemand 90 te sukkelen op de 4e baan. Prima, lekker doen, maar ik ga niet 2 banen naar links en daarna weer 2 banen naar rechts om er omheen te gaan. 4 bijzondere verrichtingen die niet nodig zijn als ik gewoon rustig op mijn baan blijf.

zie ook art. 3: Rechts houden
Ga dan ook helemaal naar recht, midden is niet gelijk aan rechts, dus mensen die in het midden blijven sukkellen ook graag beboeten voor onnodig links rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
dfrenner schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:54:
[...]

Ga dan ook helemaal naar recht, midden is niet gelijk aan rechts, dus mensen die in het midden blijven sukkellen ook graag beboeten voor onnodig links rijden!
ja hèhè, als de twee rechter stroken druk zijn met mensen die ook onder de vmax rijden. met die beredenatie moet heel Nederland op 1 baan rijden

[ Voor 7% gewijzigd door Uncle Mel op 18-05-2016 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
Uncle Mel schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:57:
ja hèhè, als de twee rechter stroken druk zijn met mensen die ook onder de vmax rijden. met die beredenatie moet heel Nederland op 1 baan rijden
Ja zo logisch is dat niet hoor. Kijk maar eens op de snelwegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Om antwoord te geven op het topic:
Links plakken en als dat niet helpt rechts inhalen.

Overigens vind ik dat links hangen véél te weinig wordt aangepakt en dat de boetes te laag zijn, ze zouden beiden even hoog moeten zijn en ook beide bestuurders zouden de boeten moeten krijgen. Want als bestuurder A bestuurder B rechts in kan halen, dan had bestuurder A bestuurder B ook in kunnen halen als deze naar rechts was gegaan.

Ze roepen tegen kinderen al "2 vechten, 2 schuld".

Discussie over rechts inhalen en rechts passeren heb ik ook al eens gehoord tussen 2 agenten. De één was van een VHT en vond rechts passeren geen overtreding, maar als een auto dit makkelijk kon doen dan was er aanleiding genoeg om de linksrijder een bon te geven. De ander was van een team en vond dat de actie van het rechts passeren beboet moest worden. Je moet hierin waarschijnlijk het geluk hebben van het inzicht van de betreffende agent. Of deze mee gaan met de heer Spee: Inhalen is zijdelingse manoeuvre => paseren (=> zijdelingse manoeuvre), of dat deze zeggen inhalen en passeren is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Persoonlijke ervaring: er zijn teveel op- en afritten in Nederland welke de doorstroming en het rijgedrag negatief beinvloeden. Dus ook links blijven rijden(want komt weer oprit aan dus laat ik maar links blijven bv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
TheBrut3 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 15:28:
... Want als bestuurder A bestuurder B rechts in kan halen, dan had bestuurder A bestuurder B ook in kunnen halen als deze naar rechts was gegaan.
...
Dat klopt niet noodzakelijk, als men ook minimale afstanden die men wil houden erbij betrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thund3r|IA
  • Laatst online: 11-06 06:41
Doordat weggebruikers in Nederland elkaar vaak geen ruimte gunnen kom je bijna niet meer terug naar links als je eenmaal uit het treintje auto's naar rechts toe gaat; mensen blijven op elkaar plakken want stel je voor dat er iemand anders tussen komt invoegen. Je komt dan alleen nog maar weer terug naar links door hem gewoon asociaal er tussen in te proppen (en dus iedereen links dwingen te remmen) daarom blijven veel mensen denk ik vaker op de linker rijstrook dan strikt noodzakelijk. Ik heb zelf ook geen zin om vast te komen zitten tussen twee vrachtwagens op de rechter rijstrook en kies er daarom meestal voor om of links te blijven rijden of achter een vrachtwagen op de rechter rijstrook te rijden als er dan geen vrachtwagen achter me rijdt.

Meestal ontstaat zo'n treintje auto's op de linker rijstrook doordat iemand niet hard durft of mag rijden maar toch graag wil inhalen; dat is naar mijn idee de echte oorzaak. Het meer instellen en handhaven van inhaalverboden voor langzaam verkeer zoals vrachtwagens en mensen met aanhangwagens tijdens de spits zou denk ik al een hoop oplossen. Het gebeurd nu zo vaak dat ik een heel eind verderop een vrachtwagen zie inhalen die een rode golf van remlichten op de linker rijstrook veroorzaakt.

Boetes geven aan de mensen die "mee rijden" met het treintje op de linker rijstrook of aan mensen die dan maar rechts inhalen gaat hier denk ik weinig aan oplossen omdat dit denk ik niet de oorzaak is van het probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purehz
Thund3r|IA schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:12:
Doordat weggebruikers in Nederland elkaar vaak geen ruimte gunnen kom je bijna niet meer terug naar links als je eenmaal uit het treintje auto's naar rechts toe gaat; mensen blijven op elkaar plakken want stel je voor dat er iemand anders tussen komt invoegen. Je komt dan alleen nog maar weer terug naar links door hem gewoon asociaal er tussen in te proppen (en dus iedereen links dwingen te remmen) daarom blijven veel mensen denk ik vaker op de linker rijstrook dan strikt noodzakelijk. Ik heb zelf ook geen zin om vast te komen zitten tussen twee vrachtwagens op de rechter rijstrook en kies er daarom meestal voor om of links te blijven rijden of achter een vrachtwagen op de rechter rijstrook te rijden als er dan geen vrachtwagen achter me rijdt.

Meestal ontstaat zo'n treintje auto's op de linker rijstrook doordat iemand niet hard durft of mag rijden maar toch graag wil inhalen; dat is naar mijn idee de echte oorzaak. Het meer instellen en handhaven van inhaalverboden voor langzaam verkeer zoals vrachtwagens en mensen met aanhangwagens tijdens de spits zou denk ik al een hoop oplossen. Het gebeurd nu zo vaak dat ik een heel eind verderop een vrachtwagen zie inhalen die een rode golf van remlichten op de linker rijstrook veroorzaakt.

Boetes geven aan de mensen die "mee rijden" met het treintje op de linker rijstrook of aan mensen die dan maar rechts inhalen gaat hier denk ik weinig aan oplossen omdat dit denk ik niet de oorzaak is van het probleem is.
Precies verwoord wat ik ook denk, het ligt niet aan die 4-5 autos die achter die ene langzame auto zitten. Ze willen er immers allemaal langs. Bij de kern aanpakken, dus die linksrijder die voorop rijd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SomerenV schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:01:
Wie regelmatig de snelwegen betreedt in de ochtend- en/of avond-spits weet bij het lezen van de titel waarschijnlijk meteen waar dit over zal gaan, maar toch even een situatieomschrijving:

Links zit de rijbaan zo goed als vol met als gevolg dat iedereen op de rem gaat. Rechts is meer dan genoeg ruimte en die is op een paar vrachtwagens en normale wagens na leeg. Links is dus een treintje van auto's die constant remmen en optrekken, rechts rijdt het met een verminderde maar constante snelheid.

Regelmatig zie ik mensen de rechter rijbaan op gaan om vervolgens verderop links weer in te voegen, Of mensen die de hele stoet rechts voorbij rijden en daar dan ook blijven omdat een constante snelheid fijner is dan remmen en optrekken de hele tijd. Maar, rechts inhalen is verboden bij wet én het is gevaarlijk.

Mijn vraag dan ook: Wat doen jullie in zo'n situatie?
Het hangt een beetje op de definitie vind ik. Inhalen is iets waarbij je, meestal met zijdelingse verplaatsingen en bewust snelheidsverschil, het doel hebt om voor een andere weggebruiker te komen. Als je gewoon met constante snelheid rechts rijdt en links gaat ineens de snelheid eruit dan noem ik dat geen inhalen.

Ga je bewust naar rechts, rijd je de rij voorbij, en wil je later weer naar links dan noem ik het wel inhalen. Dat vind ik dan ook zeer verwerpelijk.

Zelf rijd ik gewoon met constante snelheid rechts, als links remt ga ik niet zelf ook remmen maar pas wel mijn snelheid enigszins aan om te zorgen dat ik niet veel harder rijd dan de rij links. Als ik dan uiteindelijk bij een vrachtwagen aan kom die een stuk trager is dan zoek ik natuurlijk wel een gaatje om die in te kunnen halen.

Ik wil niet te neurotisch voorkomen dat ik iemand rechts voorbij rijdt. Rechts flink doorrijden richting Vmax onder het mom van filevorming of dergelijke kul doe ik niet aan.
Malt007 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:08:
Wellicht sneu, maar als ik links rij en zie dat er iemand met hoge snelheid rechts voorbij probeert te komen dan zorg ik altijd dat ik het gaatje dicht rijdt. Als deze persoon zich dan laat afzakken om achter mij weer links in te voegen dan laat ik me ook afzakken zodat ze achter me weer kunnen aansluiten :)
Sneu? Dat is nog zacht uitgedrukt. De bewoordingen die op zijn plaats zijn vallen alleen niet onder de GoT policy dus die moet ik je schuldig blijven. O-)
Purehz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:18:
Precies verwoord wat ik ook denk, het ligt niet aan die 4-5 autos die achter die ene langzame auto zitten. Ze willen er immers allemaal langs. Bij de kern aanpakken, dus die linksrijder die voorop rijd O-)
Natuurlijk ligt het wel aan die 4-5 auto's. Als die gewoon rechts blijven tot ze echt naar links moeten dan heb je veel minder gezeur. Ook het links blijven hangen met als excuus dat anderen elkaar de ruimte niet kunnen is anderen de ruimte niet gunnen. Je doet dan zelf net zo hard mee en houdt net zo hard het probleem in stand.

Overigens ben ik het pertinent oneens dat je niet meer naar links komt. Je moet alleen wel assertief genoeg zijn en artikel 54 even negeren. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 18-05-2016 16:28 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lil-B070
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:09
Het probleem wordt veroorzaakt door bestuurders net zoals jij bang zijn voor de rechter baan.
Zoals eerder aangegeven wordt je bij de rijlessen/examen verwacht dat je rechts rijdt, en anticipeert wanneer er daadwerkelijk gevreesde vrachtwagens de doorstroming blokkeren.
Wanneer jij anticipeert op de harder rijdende bestuurders op de linkerbaan hoeven zij je ook geen ruimte te gunnen, jij creëert bewust een levensbedreigende situatie door hem er tussen te proppen.
Vrachtwagens gooien em ertussen, omdat ze hun gedrag ook aanpassen aan egoïstische weggebruikers als jij.
Zie je het verband ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 23:19
Purehz schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:18:
[...]
Eens. De oorzaak is ook vaak iemand die een rij vrachtwagens in gaat halen met bijv. 100 waar men 130 mag. Als je dat tijdens je rijexamen had gedaan was je ook kei hard gezakt, maar dat punt is reeds aangedragen. Hier op volgend volgt een hele trein auto's die wel harder willen rijden dan 100 met daar tussen wat wagens die steeds naar rechts gaan om een paar auto's in te halen en hem er weer links tussen gooien, kortom: nog meer remacties. Uiteindelijk is het fijn als je met die snelheid door kan rijden, maar door dit gedrag ontstaat er een eind achter je een file. Grote kans dat die file dan zit bij een punt met wat extra 'stress', een op/afrit of bij het samenvoegen van rijstroken.

Voor de lol maar eens kijken of je een oogje kan nemen in een verkeerscentrale waar deze binnen komen. Dan is vaak duidelijk te zien wat voor gevolg dergelijke gedragingen kunnen hebben. Natuurlijk heeft alles ook te maken met dat het in de spits te druk is op de Nederlandse wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:25:

[...]

Natuurlijk ligt het wel aan die 4-5 auto's. Als die gewoon rechts blijven tot ze echt naar links moeten dan heb je veel minder gezeur. Ook het links blijven hangen met als excuus dat anderen elkaar de ruimte niet kunnen is anderen de ruimte niet gunnen. Je doet dan zelf net zo hard mee en houdt net zo hard het probleem in stand.

Overigens ben ik het pertinent oneens dat je niet meer naar links komt. Je moet alleen wel assertief genoeg zijn en artikel 54 even negeren. :P
Tja, kun je over blijven discussiëren maar worden we t niet eens. Tuurlijk heb je deels gelijk, op papier zou het kunnen werken. Maar de praktijk zorgt ervoor dat als je dat gaat doen er achter je veel meer geremd wordt en veel sneller file vorming zal ontstaan. Maar dat is mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Klopt, als je er iemand tussen hebt zitten die acuut meer afstand wil nemen dan veroorzaak je een remgolf. Dat is natuurlijk ook niet ideaal, maar ik heb weinig medelijden met een treintje waarin iedereen pertinent weigert naar rechts te gaan. Dus als het kan zonder direct gevaar te stichten kom ik gewoon naar links, te weinig afstand houden doen ze toch al.

Met rijdt daar toch al met de gedachte dat ze gedwongen worden daar te rijden, alsof ze zelf überhaupt geen keuze hebben. Prima als je jezelf dat wijs wilt maken, maar het probleem van te weinig ruimte hebben ze zelf al veroorzaakt, ik zorg slechts voor een beetje extra drukte. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...
Het hangt een beetje op de definitie vind ik. Inhalen is iets waarbij je, meestal met zijdelingse verplaatsingen en bewust snelheidsverschil, het doel hebt om voor een andere weggebruiker te komen. Als je gewoon met constante snelheid rechts rijdt en links gaat ineens de snelheid eruit dan noem ik dat geen inhalen.
...
Ik noem zoiets wel inhalen, zou ook niet weten waarom niet. Maar zoals ik eerder had aangegeven kies er ondanks het verbod, wanwegen het vermijden van al te abrupte acties op de weg, wel eens voor om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

begintmeta schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 17:19:
Ik noem zoiets wel inhalen, zou ook niet weten waarom niet. Maar zoals ik eerder had aangegeven kies er ondanks het verbod, wanwegen het vermijden van al te abrupte acties op de weg, wel eens voor om dat te doen.
Noem het zo je wilt, een semantische discussie ga ik niet aan. Wat ik bedoel is dat ik een duidelijk onderscheid zie tussen bewust iemand rechts passeren met het idee om voor hem te komen, en iemand rechts passeren omdat hij zelf ineens snelheid verminderd.

Ik kan mij ook niet voorstellen dat er veel agenten zullen zijn die je daarvoor gaan proberen te bekeuren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als ik rechts rijd en links begint ineens te remmen, ga ik niet ook op de rem ofzo, wat dat betreft ben ik het eens met Gonadan.
FastFred schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:15:

Ben ik vrij makkelijk in, ook als ik op een provinciale weg zit met een snelheidslimiet van 80km/h. Laatst gehad binnen een km 4 of had ik 2 mensen voor me zitten, de eerste reed net aan 65km/h en de ander 75km/h in beide gevallen zonder dat daar een reden voor was
Hier wilde ik toch even op reageren. Iemand rijdt misschien wel helemaal onbewust 75km/u ipv 80km/u. Vergeet even niet dat alle auto's een tellerafwijking hebben waardoor ze als je 80km/u op de teller rijdt in werkelijkheid (GPS) trager rijdt. Mijn vader kwam er zo achter dat zijn Avensis uit 2013 een forse tellerafwijking heeft waardoor hij pas bij 90km/u op de teller 80 echte kilometers per uur rijdt. Je doet nu net alsof die bestuurders principieel onder de Vmax rijden, wat zeker niet zo hoeft te zijn :) Misschien heeft jouw auto wel een lagere afwijking? 65km/u op een 80km/u weg is inderdaad onvergeeflijk en ik vraag me dan inderdaad vaak af of zo iemand nog wel een rijbewijs zou moeten hebben. Als je kritisch bent op jakkerende jongeren, dan toch zeker ook op oponthoud creërende ouderen?

Maar goed, ik baal er ook van als mensen niet gewoon de maximale snelheid rijden, al kan ik "net geen 80" om bovenstaande reden best vergeven. Op dat soort wegen kun je vaak makkelijk inhalen en als ze zelf niet hard rijden, ben je er ook zo voorbij :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grrrrrene schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:18:
Op dat soort wegen kun je vaak makkelijk inhalen en als ze zelf niet hard rijden, ben je er ook zo voorbij :)
Alleen jammer dat er tegenwoordig meer wegen met inhaalverbod zijn dan zonder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... 65km/u op een 80km/u weg is inderdaad onvergeeflijk ...
Lig aan de weg en de omstandigheden IMHO. Tot niet zo heel lang geleden was het bijvoorbeeld hier ook 80 in plaats van 60, en er zijn genoeg buitenwegen die nog steeds (onverandwoord imho) 80-wegen zijn. Uiteraard zijn er ook nette 80-wegen waar 80 ook prima te verantwoorden is, maar toch zegt het geldende maximum niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 21:34
Hier wilde ik toch even op reageren. Iemand rijdt misschien wel helemaal onbewust 75km/u ipv 80km/u. Vergeet even niet dat alle auto's een tellerafwijking hebben waardoor ze als je 80km/u op de teller rijdt in werkelijkheid (GPS) trager rijdt. Mijn vader kwam er zo achter dat zijn Avensis uit 2013 een forse tellerafwijking heeft waardoor hij pas bij 90km/u op de teller 80 echte kilometers per uur rijdt. Je doet nu net alsof die bestuurders principieel onder de Vmax rijden, wat zeker niet zo hoeft te zijn :) Misschien heeft jouw auto wel een lagere afwijking? 65km/u op een 80km/u weg is inderdaad onvergeeflijk en ik vraag me dan inderdaad vaak af of zo iemand nog wel een rijbewijs zou moeten hebben. Als je kritisch bent op jakkerende jongeren, dan toch zeker ook op oponthoud creërende ouderen?

Maar goed, ik baal er ook van als mensen niet gewoon de maximale snelheid rijden, al kan ik "net geen 80" om bovenstaande reden best vergeven. Op dat soort wegen kun je vaak makkelijk inhalen en als ze zelf niet hard rijden, ben je er ook zo voorbij :)
Mijn auto heeft een digitale teller, de GPS geeft soms zelfs 1km/h sneller aan dan de teller van de auto :P

Dus ja, als iemand voor me rijd met 75km/h dan kan die persoon best eens 80km/h op de teller hebben staan

Ik weet dat er auto's zijn met extreme tellerafwijkingen, zelf rij ik heel sporadisch in een oude Toyota Hiace 9-persoons en die geeft bij 140km/h op de gps gewoon 120km/h op de teller aan :+

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 18-05-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:32
Het gebeurt eigenlijk elke maandag ochtendspits wel dat de linkerbaan een noodstop moet maken omdat mensen bumperkleven bij grijsoord. Vaak veroorzaakt door een links invoegende haastmensen.
Van die mensen die in één beweging zichzelf direct links uitlijnen, welke vervolgens door drie vrachtwagens worden ingehaald. Maar ze staan 10 km verderop wel vooraan bij de stoplichten! Dat is ook wat waard, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Thund3r|IA schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 16:12:
Doordat weggebruikers in Nederland elkaar vaak geen ruimte gunnen kom je bijna niet meer terug naar links als je eenmaal uit het treintje auto's naar rechts toe gaat; mensen blijven op elkaar plakken want stel je voor dat er iemand anders tussen komt invoegen. Je komt dan alleen nog maar weer terug naar links door hem gewoon asociaal er tussen in te proppen (en dus iedereen links dwingen te remmen) daarom blijven veel mensen denk ik vaker op de linker rijstrook dan strikt noodzakelijk.
Valt mij zelfs vaak op dat als ik naar rechts ga en vervolgens weer naar links wil, de koplampen van de auto die vantevoren achter me reed ineens omhoog schieten. "Je reed hier net wel, maar nu kom je er niet meer tussen". Huftergedrag, dus dan smijt ik 'm ook hufterig naar links.

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
[...]Ga je bewust naar rechts, rijd je de rij voorbij, en wil je later weer naar links dan noem ik het wel inhalen. Dat vind ik dan ook zeer verwerpelijk.
Moet ik dan naar rechts gaan en net zo hard remmen als op de linkerbaan? Merk namelijk vaak dat ik daar "commentaar" op krijg van mensen op de linkerbaan. Als het links (voor me) plotseling remt, en er is weer een kilometer vrij op de rechterbaan, dan ga ik snel naar rechts (om te voorkomen dat ik ook moet remmen). Zouden meer mensen moeten doen, want dan voorkomt het harmonicafiles.
Uiteraard ga ik dan rechts niet versnellen, maar ook niet in de ankers, en ik ga ook geen vrachtwagens die daar nog 80 km/h rijden ophouden, dus de snelheid van de vrachtwagens houd ik minimaal aan.

Het enige nadeel: Als de persoon áchter degene die naar rechts gaat niet op zit te letten ontstaat er een aanrijding, al zou je denken dat een auto die plotseling naar rechts gaat en de remlichten daarvoor een signaal zijn..
Vergeet even niet dat alle auto's een tellerafwijking hebben waardoor ze als je 80km/u op de teller rijdt in werkelijkheid (GPS) trager rijdt. Mijn vader kwam er zo achter dat zijn Avensis uit 2013 een forse tellerafwijking heeft waardoor hij pas bij 90km/u op de teller 80 echte kilometers per uur rijdt. Je doet nu net alsof die bestuurders principieel onder de Vmax rijden, wat zeker niet zo hoeft te zijn :)
Die tellerafwijking hoeft zelfs niet lineair te zijn. Bij mijn huidige auto is het nogal euhm, apart:

50 km/h GPS = 55 km/h teller
80 km/h GPS = 84 km/h teller
130 km/h GPS = 132 km/h teller
185 km/h GPS = 180-181 km/h teller

Ga toch fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlakHawk
Gonadan schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 19:29:
Alleen jammer dat er tegenwoordig meer wegen met inhaalverbod zijn dan zonder.
Wat inhalen betreft zijn "wij Nederlanders" complete mietjes.
Stel je voor dat er iets zou gebeuren, snel inhaalverbod invoeren.

Betutteling ten top.

Hier is nu ook een verbod ingesteld :?

https://www.google.nl/map...bPoBmA!2e0!7i13312!8i6656

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trommelrem
jeroen3 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:48:
Het gebeurt eigenlijk elke maandag ochtendspits wel dat de linkerbaan een noodstop moet maken omdat mensen bumperkleven bij grijsoord. Vaak veroorzaakt door een links invoegende haastmensen.
Van die mensen die in één beweging zichzelf direct links uitlijnen, welke vervolgens door drie vrachtwagens worden ingehaald. Maar ze staan 10 km verderop wel vooraan bij de stoplichten! Dat is ook wat waard, toch?
Mensen moeten gewoon veel afstand houden. Ik ben van achteren aangereden omdat ik stopte voor iemand die een zebrapad overstak. En ik ben een keer van achteren aangereden omdat ik geen ABS had en de achterligger wel (kortere remweg bij ideale sneeuwomstandigheden). De laatste hield voldoende afstand voor normale omstandigheden, maar niet voor sneeuw.

Bij voldoende afstand hoef je niet op te letten. Wanneer je door de ruiten van je voorliggers iemand ergens ziet remmen, dan kun je vaak gewoon uitrollen. Busjes met dichte achterruiten zouden ze moeten verbieden.

Files zouden mijns inziens niet bestaan als:
- Er een remlichtenbelasting op de snelweg wordt ingevoerd. Hoe minder je de rem gebruikt, hoe minder motorrijtuigenbelasting je betaalt. Mijn rembelasting zou nul zijn want ik rem niet op snelwegen. Is prima te implementeren met rekeningrijden.
- Mensen zoveel afstand houden zodat bange invoegers eindelijk aan het einde van de invoegstrook gaan invoegen en bij weefvakken ook in het midden in- en uitvoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Laatst online: 29-05 01:05
Om 't af te maken, heb ik daar ook een bekeuring voor gehad, het inhalen van een linksplakker.

Waarom? Mevrouw in d'r Toyota Aygo reed al vanaf oprit A1 (vanaf Hilversum) tot de A1 Amersfoort links, 1e deel tot Baarn is het 100, mevrouw reed 110 dus bleef er lekker achter hangen om de vrachtwagens voorbij te rijden.

Niet veel later stond het bordje ''130'' langs de weg, madame bleef consequent 100 - 110 rijden op de linker baan, net voor amersfoort had ik 't gehad en haalde d'r eventjes in (4 baans brede weg)

Guess what, bekeuring voor rechts inhalen, en ongeacht mijn verhaal en dashcam beelden, niks er tegen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Speakerfreak95 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:17:
Om 't af te maken, heb ik daar ook een bekeuring voor gehad, het inhalen van een linksplakker.
Linksplakkers hebben vrijwel altijd een fluctuerende snelheid. Kwestie van ernaast rijden als ze hun hoogste snelheid hebben en je snelheid aanhouden als ze hun snelheid doen dalen. Kost wel iets meer tijd en geduld, maar dan kon je er niets meer aan doen :)

Vaak genoeg gedaan in het bijzijn van opvallende en onopvallende politieauto's. In veel gevallen geven ze het stopteken dan gewoon aan de linksplakker.

[ Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 19-05-2016 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:56 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 14-06 23:02
Trommelrem schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:18:
[...]

Linksplakkers hebben vrijwel altijd een fluctuerende snelheid. Kwestie van ernaast rijden als ze hun hoogste snelheid hebben en je snelheid aanhouden als ze hun snelheid doen dalen. Kost wel iets meer tijd en geduld, maar dan kon je er niets meer aan doen :)

Vaak genoeg gedaan in het bijzijn van opvallende en onopvallende politieauto's. In veel gevallen geven ze het stopteken dan gewoon aan de linksplakker.
Ik probeer dit soort dingen juist te vermijden, naast of achter zo'n linksplakker rijden. Die linksplakkers zijn namelijk ook degenen die ik ervoor aanzie om, zonder te spiegelen of dode hoek te checken, opeens de auto weer naar rechts te sturen met alle gevolgen van dien.

Mocht ik er een keer onverhoopt een rechts in moeten halen, dan ga ik er ook zo snel mogelijk voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Trommelrem schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:18:
[...]

Linksplakkers hebben vrijwel altijd een fluctuerende snelheid. Kwestie van ernaast rijden als ze hun hoogste snelheid hebben en je snelheid aanhouden als ze hun snelheid doen dalen. Dan kon je er niets meer aan doen :)

Goed idee :)

Overigens bovenstaande boete ook ooit ongeveer gehad, jaren terug. Rare vent in een Mercedes haalde me in met 160 (ik reed 150, op de A2), reed een paar km verderop ineens links @ 110 km/h. Haalde 'm uiteindelijk rechts in (met één lege baan ertussen, dus 2 banen leeg en dan nóg links rijden), vervolgens herhaalt zich dit hele proces nog eens.
Trap het gas na 2e keer inhalen nog iets dieper in en word staande gehouden. Ze kwamen met te hoge snelheid, rechts inhalen en bumperkleven (bij die Benz, verder niet).

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kakanox schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:08:
Moet ik dan naar rechts gaan en net zo hard remmen als op de linkerbaan? Merk namelijk vaak dat ik daar "commentaar" op krijg van mensen op de linkerbaan. Als het links (voor me) plotseling remt, en er is weer een kilometer vrij op de rechterbaan, dan ga ik snel naar rechts (om te voorkomen dat ik ook moet remmen). Zouden meer mensen moeten doen, want dan voorkomt het harmonicafiles.
Uiteraard ga ik dan rechts niet versnellen, maar ook niet in de ankers, en ik ga ook geen vrachtwagens die daar nog 80 km/h rijden ophouden, dus de snelheid van de vrachtwagens houd ik minimaal aan.
Welnee, je hebt zelf toch alle nuance al benoemd? Zoals ik het lees plank jij er niet rechts onverminderd hard langs om hem er zover mogelijk in de rij weer tussen te proppen.

Ik neem wel even aan dat je sowieso al naar rechts ging als daar ruimte voor was, en dat je het niet pas doet als links gaat afremmen. Dat zou net weer een beetje jammer zijn. ;)
Het enige nadeel: Als de persoon áchter degene die naar rechts gaat niet op zit te letten ontstaat er een aanrijding, al zou je denken dat een auto die plotseling naar rechts gaat en de remlichten daarvoor een signaal zijn..
Het grote nadeel is dat als iemand anders toch ook eindelijk snapt dat je naar rechts kunt het een aanrijding kan worden.
dfrenner schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:12:

Betutteling ten top.

Oh ja, ik zie het al, enorm veel uitritten. Ja doorrijden en inhalen kan echt niet hoor, veel te onoverzichtelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
kakanox schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:08:
.... Als het links (voor me) plotseling remt, en er is weer een kilometer vrij op de rechterbaan, dan ga ik snel naar rechts (om te voorkomen dat ik ook moet remmen)....
Komt als het goed is nooit voor natuurlijk .... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
Gonadan schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:23:
[...]

Welnee, je hebt zelf toch alle nuance al benoemd? Zoals ik het lees plank jij er niet rechts onverminderd hard langs om hem er zover mogelijk in de rij weer tussen te proppen.
Dat klopt.
[...]
Ik neem wel even aan dat je sowieso al naar rechts ging als daar ruimte voor was, en dat je het niet pas doet als links gaat afremmen. Dat zou net weer een beetje jammer zijn. ;)
Als het druk is en links niet doorrijdt blijf ik vaak wel links zolang de snelheid daar constant is. Anders krijg je continu prop- en frustratie-situaties omdat iedereen verwacht dat die ene auto die daar rechts rijdt vast niet harder wil dan wat er op de linkerbaan gereden wordt, en het gat dat ik achterlaat dan dus dicht gehouden wordt.

Wordt het écht druk, dan ga ik soms rechts rijden op een vaste snelheid. Vaak kan je 100 km/h prima volhouden, behalve bij vrachtwagens, ondanks dat het links gemiddeld langzamer rijdt.
[...]Het grote nadeel is dat als iemand anders toch ook eindelijk snapt dat je naar rechts kunt het een aanrijding kan worden.
Dan kan het altijd een aanrijding worden. Je moet namelijk altijd even kijken of er wel ruimte is als je naar rechts wil, ook als je denkt dat die baan leeg is. En zeker als je <80 rijdt op de linkerbaan, want dan kon er zomaar weleens een vrachtwagen in de weg zitten.
Daarnaast kan je als "rechts-inhaler" ook gewoon anticiperen op dat auto's links weleens hetzelfde goede idee kunnen krijgen.
begintmeta schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:28:
[...]

Komt als het goed is nooit voor natuurlijk .... :>
Helaas... :) Dagelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door kakanox op 19-05-2016 10:31 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Bumperkleven is veel duurder (indien meneer agent het ziet) dan rechts inhalen, dus meestal kies ik voor laatstgenoemde. Soms ga ik er wel links omheen (als zo'n linksplakker in het midden hangt op een rijbaan met 3 rijstroken), maar daar gaat dan wel groot licht aan vooraf.
dfrenner schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:12:
[...]

Betutteling ten top.

Doorgetrokken strepen liggen er te pas en onpas. Ik let er meestal niet eens meer op...

[ Voor 54% gewijzigd door TommyGun op 19-05-2016 10:34 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dan moet je misschien toch sneller weer naar rechts, of meer afstand houden.

[ Voor 9% gewijzigd door begintmeta op 19-05-2016 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kakanox schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:30:
Als het druk is en links niet doorrijdt blijf ik vaak wel links zolang de snelheid daar constant is. Anders krijg je continu prop- en frustratie-situaties omdat iedereen verwacht dat die ene auto die daar rechts rijdt vast niet harder wil dan wat er op de linkerbaan gereden wordt, en het gat dat ik achterlaat dan dus dicht gehouden wordt.

Wordt het écht druk, dan ga ik soms rechts rijden op een vaste snelheid. Vaak kan je 100 km/h prima volhouden, behalve bij vrachtwagens, ondanks dat het links gemiddeld langzamer rijdt.
Wat is dan de definitie van druk? Want als het links niet doorrijdt noem ik het al druk en ga ik gewoon lekker rechts rijden, veel rustiger.

Rijdt links nog significant sneller dan rechts dan is het vaak niet echt druk en hoef je je ook geen zorgen te maken dat je er niet meer tussen komt. Maar als de stroom constant blijft dan kan ik wel begrijpen dat je gewoon links blijft, zeker met een heel lange rij doe ik dat dan ook gewoon.
Dan kan het altijd een aanrijding worden. Je moet namelijk altijd even kijken of er wel ruimte is als je naar rechts wil, ook als je denkt dat die baan leeg is. En zeker als je <80 rijdt op de linkerbaan, want dan kon er zomaar weleens een vrachtwagen in de weg zitten.
Daarnaast kan je als "rechts-inhaler" ook gewoon anticiperen op dat auto's links weleens hetzelfde goede idee kunnen krijgen.
Dat klopt. Feit is wel dat men links inhalers verwacht en rechts meestal niet. Het is in die zin onvoorspelbaar gedrag waardoor de kans op een fout van de ander (niet goed kijken) groter is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk

Waarom? Mevrouw in d'r Toyota Aygo reed al vanaf oprit A1 (vanaf Hilversum) tot de A1 Amersfoort links, 1e deel tot Baarn is het 100, mevrouw reed 110 dus bleef er lekker achter hangen om de vrachtwagens voorbij te rijden.

Niet veel later stond het bordje ''130'' langs de weg, madame bleef consequent 100 - 110 rijden op de linker baan, net voor amersfoort had ik 't gehad en haalde d'r eventjes in (4 baans brede weg)

Guess what, bekeuring voor rechts inhalen, en ongeacht mijn verhaal en dashcam beelden, niks er tegen kunnen doen.
Ik heb er al 4 gehad totaal van een irrritante BOA die blijkbaar ergens op de A12 bij Utrecht rijdt.
Maar te weinig ballen om je er persoonlijk op aan te spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:40
Ik zou zeggen links plakken, rechts ingehaald worden is heel storend en gevaarlijk, van de week bijna aanrijding gehad (reed 105 op de teller waar 100 is toegestaan, voor mensen daar over beginnen)
Precies op het moment dat ik naar rechts wou (er was weer ruimte) gingen twee auto's mij rechts voorbij.

Enig uitzondering is filevorming, maar ga er dan met max 20 km snelheidsverschil langs.

Wat mogelijk ook een reden is dat mensen niet rechts rijden is omdat ze normaal in de spits rijden en alvast de juiste rijbaan willen hebben, omdat ze hier anders niet meer op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
...

Lijkt me op zich niet zo'n probleem, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

DVX73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:02:
Ik zou zeggen links plakken, rechts ingehaald worden is heel storend en gevaarlijk, van de week bijna aanrijding gehad (reed 105 op de teller waar 100 is toegestaan, voor mensen daar over beginnen)
Precies op het moment dat ik naar rechts wou (er was weer ruimte) gingen twee auto's mij rechts voorbij.
Misschien had je al (veel) eerder naar rechts gekund?

Zo zijn er genoeg mensen die pas naar rechts gaan als ze de ingehaalde partij in hun binnenspiegel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
DVX73 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:02:

Enig uitzondering is filevorming, maar ga er dan met max 20 km snelheidsverschil langs.

Wat mogelijk ook een reden is dat mensen niet rechts rijden is omdat ze normaal in de spits rijden en alvast de juiste rijbaan willen hebben, omdat ze hier anders niet meer op komen.
Maar hoe kunnen zij je rechts voorbij als jij direct bij ruimte naar rechts wilde gaan? Kwamen ze vanaf de vluchtstrook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
TommyGun schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:07:
[...]

Zo zijn er genoeg mensen die pas naar rechts gaan als ze de ingehaalde partij in hun binnenspiegel zien...
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:40

servies

Veni Vidi Servici

TommyGun schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:32:
Bumperkleven is veel duurder (indien meneer agent het ziet) dan rechts inhalen, dus meestal kies ik voor laatstgenoemde. Soms ga ik er wel links omheen (als zo'n linksplakker in het midden hangt op een rijbaan met 3 rijstroken), maar daar gaat dan wel groot licht aan vooraf.

[...]

Doorgetrokken strepen liggen er te pas en onpas. Ik let er meestal niet eens meer op...
't is wel een dure :( €230 iets meer dan een jaar geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Onderbouw je reactie? Je kunt al veel eerder naar rechts namelijk. En nee, dan snij je niemand af.
servies schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:09:
[...]

't is wel een dure :( €230 iets meer dan een jaar geleden...
Zeker, die bedragen gaan ook nergens over.

[ Voor 33% gewijzigd door TommyGun op 19-05-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-06 13:38

RoofTurkey

PredatorKalkoen

TommyGun schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:07:
[...]

Dat is ook de bedoeling, tenminste één lamp in de binnenspiegel en twee in de zijspiegel te zien. En dan snij je iemand nog redelijk af op snelweg snelheden als je bedenkt dat tenminste twee seconden afstand de bedoeling is. Ga anders maar eens met ACC rijden en kijk dan eens hoe vaak die op de rem gaat als er weer eens iemand te krap voor je weer terug komt naar de rechter baan :F .

Grillmeister

Pagina: 1 2 Laatste