Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ideetjes] Nieuw modulair domotica-softwaresysteem

Pagina: 1
Acties:

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11 16:58

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb momenteel het een en ander aan domotica in mijn huis op basis van 433mhz.

Ik heb wel eens gekeken naar domoticasoftware, maar niks sprak mij echt aan.
  • Domoticz is leuk maar vind ik qua GUI en mogelijkheden niet echt top. Daarbij is er native alleen support voor een RFXcom.
  • Home Assistant is te beperkt, weinig tot niks aan rule-based mogelijkheden, gui is aardig, vooral erg mobile friendly
  • OpenHAB heeft een vrij ingewikkelde rule software, wel erg uitgebreid maar niet echt handig. Daarnaast is het JAVA based wat het voor mij niet mogelijk maakt uitbreidingen te schrijven
  • Pimatic is mij ook te beperkt en qua gui niet echt fraai
  • Pilight, dit gebruik ik om de 433 hardware aan te sturen, maar gebruik ik niet voor de interface en heb hier ook geen devices o.i.d. aangemaakt. Dit ook vanwege mogelijkheden, interface e.d.
Bovenstaande is niet om kritiek te leveren op andere systemen, maar ik denk dat het beter kan. Wat ik vooral mis is modulariteit. Wat ik graag zou zien is een systeem wat heel eenvoudig is in de basis, maar dat je voor vrijwel alle functionaliteit bij modules aankomt. Alle modules zijn open source en zijn door iedereen te maken. Eigenlijk is de basis alleen een platform waarbij je middels een soort module-catalogus een scala van modules kunt kiezen om je systeem mee uit te breiden. Wil je 433 support i.c.m. Pilight? Installeer je die module. Wil je je RFXCom gebruiken? Andere module. Wil je een alarmsysteem maken met je domotica? Is weer een andere module. Etcetera etcetera.

En daarnaast, wil je zelf iets maken wat echt voor jou is? Kan ook, schrijf je gewoon een eigen module op basis van een hello world voorbeeld module. :)

Momenteel heb ik een zelfgebouwd domoticasysteem, gebouwd met Python, wat voor mij ook dient als alarmsysteem in mijn huis. Hier zit ook een frontend bovenop welke via PHP werkt en een MySQL database voor zowel front- als backend.

Opzich is dit prima, maar terugkijkend op dit bouwproces zou ik een groot deel nu anders bouwen dan ik in het verleden gedaan heb (zoals modulariteit bijvoorbeeld). Dit zorgt er voor dat mijn systeem ook niet 1 op 1 te delen is met anderen, omdat er dan heel veel aanpassingen gedaan moeten worden.

Daarbij mis ik een soort van community. Iemand anders die een uitbreiding schrijft voor het systeem waar ik zelf nog niet aan gedacht had, nieuwe ideeën of toevoegingen die het systeem nog beter maken.

Dus, heel verhaal over een gedachtegang. Ik ben benieuwd of hier meer draagvlak voor is. Heb jij domotica? Gebruik je nu een of ander systeem? Wat mis jij en zou je interesse hebben in iets anders?
Daarnaast, zou je hier eventueel aan mee willen helpen? ;)

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ga eens kijken naar IP-Symcon, dat gebruikt php als scripttaal en biedt sinds versie 4.0 (uitgebracht in februari) de mogelijkheid om modules te schrijven in php. Modules kunnen bijv. gebruikt worden om bepaalde hardware te integreren maar ook om functionaliteit toe te voegen zoals een licht-, temperatuur- of ventilatiecontroller. De modules kun je toevoegen vanuit een Github-repository.

Zo heb ik bij wijze van vingeroefening vorige week een module geschreven voor 1-wire luchtkwaliteitssensor van eService Online. Deze gebruikt een DS2438 1-wire 'smart battery monitor' waarvan de A/D-converter is verbonden met een VOC-sensor. Om er leesbare data uit te halen moest je voorheen een script van eService Online aanpassen en laten draaien, nu is het een kwestie van een instantie van de 'E-Service Online 1-Wire Air Quality Sensor' uit een lijst toevoegen, de juiste DS2438-instantie aanklikken en je hebt de output in leesbaar formaat.

IP-Symcon module voor eService Online 1-wire luchtkwaliteitssensor

De integratie van mijn Nibe F1145 warmtepomp via een H1-N-interface van Husdata.se wil ook nog ombouwen naar een module, evenals alle models en controllers die ik heb geschreven en nog moet schrijven voor o.a. licht- en temperatuursturing.

Op het forum van IP-Symcon vind je meer modules:
https://www.symcon.de/forum/forums/88-PHP-Module

Nadeel: het softwarepakket zelf is niet open source (boeit mij persoonlijk niet) en de community bestaat voornamelijk uit Duitstaligen.

Qua visualisatie is IP-Symcon ook wat beperkt, zie IP-Symcon: domoticasoftware met php als scripttaal voor wat voorbeelden. Met behulp van IPSView heb je mee vrijheid om views te bouwen voor tablets en desktops.

[ Voor 6% gewijzigd door Femme op 17-05-2016 13:50 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tsja, dat is toch gewoon wat OpenHAB is? Modulair zoda tje gewoon bouwstenen (de Bindings) kan toevoegen. Nog een nieuw systeem en je zit met het probleem dat er te weinig ondersteuning is...

Misschien is het een optie om je juist in een goed onderhouden systeem te verdiepen er van leren? OpenHAB doet volgens mij aardig wat je wilt, alleen heb je te weinig ervaring met Java. Ik zie het als kans om die laatste op te pikken ;)

Verder kun je overigens ook zelf veen met Python doen. My Jython kun je zelfs je rules voor OpenHAB in python schrijven! En wat te denken van HABMin, dan heb je ook, net als Domoticz, blocky om je rules in OpenHAB te maken via een visuele interface! Wil ej pilight? Pak dan de Pilight binding van OpenHAB, die is opensource en zelfs door een tweaker van hier gemaakt ;) En daanraast kun je ook prima python scriptjes aanroepen in rules. Wellicht niet oz mooi als een native binding, maar je kan prima de boel er in knutselen. Zo stuur ik mijn Honeywell thermostaat ook aan en die code is ook gewoon opensource.

Kijk vooral ook eens naar OpenHAB 2 zou ik zeggen! Dan heb je een idee welke kant het op gaat, want OpenHAB begint wel erg volwassen te worden en de problemen van v1 weg te nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 17-05-2016 14:41 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik ken OpenHab niet goed. Als ik de wiki's lees over de bindings dan maak ik op dat het blijkbaar nodig is om configbestanden te editen om bindings toe te voegen. Dit maakt het beheer niet makkelijker. Tevens vraag ik me af of je zo' binding ook kunt gebruiken om bijvoorbeeld een stuk functionaliteit op een makkelijke manier herbruikbaar te maken.

In IP-Symcon kun je zo'n beetje alle functies vanuit php benaderen, van variabelen uitlezen en instanties controleren tot events zetten, instanties installeren, variabeleprofielen aanmaken enz. Alles kan geautomatiseerd worden en nu ook in modules gestopt worden die je makkelijk vanuit de gui kunt installeren.

Met een module in IP-Symcon kan ik bijvoorbeeld een ventilatiecontroller maken. Die installeer je vanuit de gui en bij de installatie geef je hem een naam en koppel je vanuit een tree de variabelen die hij als input gebruikt (bijv. luchtvochtigheid, VOC- of CO2-metingen), de instanties die hij moet aansturen (relais die standen van een ventilator schakelt of analoge uitgang die een klep of ventilator proportioneel aanstuurt) en stel je eventueel de waardes bij die je wenselijk acht voor de luchtvochtigheid en gehalte vluchtige organische stoffen of CO2.

Wat ik er interessant aan vind is dat ik als integrator de volledige vrijheid heb om mijn eigen functionaliteit en logica te bouwen en die op zo'n manier kan aanbieden dat een leek het makkelijk kan inrichten en gebruiken. De gebruiker hoeft zich niet de bekommeren om de logica en ingewikkelde rules die moeilijk zijn om te beheren. Ook wordt het super makkelijk om functionaliteit te hergebruiken. Een temperatuurcontroller die ventielen aanstuurt en informatie uitwisselt met een warmtepompcontroller installeer je met een paar kliks voor elke ruimte. Ik heb nu alles nog aan elkaar hangen met losse model en controller classes die via een autoloader worden aangeroepen en afhankelijk zijn van losse variabelen in categorieën in een tree die een zones in de woning representeren. Dat werkt niet snel en robuust en is voor een leek sowieso niet bruikbaar. Met die modules kan ik het een stuk mooier en robuuster maken.

Als de community ermee aan de slag gaat wordt het makkelijk om gebruik te maken van de ontwikkeling van anderen. Past mijn inziens perfect bij de wensen van de TS. Voor commerciële integrators biedt het de mogelijkheid om zich te onderscheiden van partijen die alleen maar inputs en outputs aan elkaar kunnen klikken maar weinig vaardigheden op het gebied van het ontwikkelen van custom logica en integraties.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Femme schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:39:
Ik ken OpenHab niet goed. Als ik de wiki's lees over de bindings dan maak ik op dat het blijkbaar nodig is om configbestanden te editen om bindings toe te voegen. Dit maakt het beheer niet makkelijker. Tevens vraag ik me af of je zo' binding ook kunt gebruiken om bijvoorbeeld een stuk functionaliteit op een makkelijke manier herbruikbaar te maken.
Een binding is puur de "driver" voor een apparaat. Je hebt gelijk over de tekstbestanden, maar in OpenHAB2 zal dat voor 2.0 bindings wel te configureren zijn vanuit de UI. Wat betreft die regels, er is inderdaad niet echt een marktplaats ofzo voor rules. Wel zijn het losse bestanden, dus ze zouden op zich wel te delen zijn en makkelijk te integreren.

De vraag is of je het altijd wilt (in mijn ogen), omdat rules toch vaak erg persoonlijk zijn. Het enige wat ik zo zie uit je post wat echt een tekortkoming van OpenHAB is, is een soort van one-to-multi koppeling. Alle variabelen moeten overeenkomen.

Voor een leek moet er imho gewoon een zelflerend systeem komen die patronen gaat herkennen en op basis daarvan rules gaat voorstellen voor de eindgebruiker.

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 18-05-2016 09:06 ]