Fout in Omnik vermogen/stroom/spanning meting?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:10
Hallo allemaal,
ik ben momenteel bezig met het uitlezen via WiFi van een Omniksol 4k tl2 inverter op een PV installatie om het vervolgens op een andere server te uploaden waar er een aantal grafieken van de data gemaakt worden.
Dit heb ik momenteel werkend, maar er vallen mij twee dingen op aan de metingen van de Omnik.

Als ik kijk naar het AC vermogen dat weergegeven wordt op het display (Power:) dan zie ik bijvoorbeeld 790W staan. Maar als ik dan kijk wat de AC spanning en stroom zijn en ik vermenigvuldig deze met elkaar (P=U*I) dan krijg ik: 232,4*3,5=813,4W ,hoe kan dit?

Als ik vervolgens op hetzelfde moment het DC vermogen uitreken (deze wordt niet direct gegeven door de Omnik) dan krijg ik: 215,6*3,3=711,48W ,dit betekent dat het ingaand vermogen lager is dan het uitgaand vermogen. Hoe kan dit?

Ik heb zelf al met een stroomtang op de DC kant van de inverter gemeten en hierbij viel mij op dat deze soms 1 ampere afwijkt van de meting op de Omnik, maar soms zijn beide metingen ook gewoon gelijk aan elkaar.

Ik lees dit allemaal direct van het beeldscherm van de Omnik dus het kan niet aan mijn uitlezing via WiFi liggen.

Ik hoop dat iemand hier een idee heeft hoe dit kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:02
is de wifi niet een waarneming per 5 minuten? waarbij dat dan dus het gem. over de afgelopen tijdperiode geeft?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Dacht ik ook eerst aan, maar het beeldscherm op de Omnik geeft precies hetzelfde aan en dat is volgens mij geen gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdstoel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-08-2023
Enkele opmerkingen:
1) Hoe nauwkeurig is je stroomtang?
2) Ik meet het geleverde vermogen van mijn Omnik met de Omnik app en via een kWh meter van Youless. Verschil: minimaal; minder dan 0,01 kWh (!) per dag bij een geleverd vermogen van soms meer dan 30 kWh per dag.
3) Meet je DC stroom en spanning op exact hetzelfde moment? Weet je zeker dat er geen fluctuaties inzitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt de stroom maar op twee significante cijfers. Je berekeningen suggeren een nauwkeurigheid die je niet hebt.
232,4*3,4 is bijvoorbeeld netjes 790W, een fractie van een seconde later aflezen kan dit verschil al maken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Ik heb met dezelfde stroomtang de DC stroom gemeten bij een sunnyboy en deze kwamen precies overeen (misschien dat de stroomtang soms even 0,1A afweek)

DC stroom en spanning van de Omnik lees ik precies op hetzelfde moment van het beeldscherm op de omnik af dus ik ga er vanuit dat de omnik deze ook tegelijkertijd meet. De waardes fluctueren overigens nauwelijks (dit was dan ook gisteren toen er geen wolkje in de lucht was, momenteel ben ik niet bij de Omnik in de buurt).
DC spanning heb ik helaas niet kunnen meten, maar de DC stroom meet ik met de stroomtang om het op hetzelfde moment aflezen op de Omnik.

Het verschil in het AC vermogen zal idd wel aan de significantie liggen, maar toch blijft het vreemd dat het DC vermogen lager is dan het AC vermogen, dit verschil wordt overigens steeds relatief groter naarmate de zon ondergaat. Zo is nu het DC vermogen 44W (uitkomst van de gegeven stroom en spanning van de Omnik)en het AC vermogen 86W (AC vermogen is wat ik direct van de Omnik lees en dus niet wat uit P=U*I komt)

Data is trouwens hier live te zien:
https://thingspeak.com/channels/114955

[ Voor 8% gewijzigd door [steven] op 14-05-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [steven]
Ik heb de Omnik toch maar even met Omnik portal verbonden om er zeker van te zijn dat ik het niet verkeerd uitlees. Ook hier zie ik weer de zelfde fout:

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1605/168991/SIyvjCJl.png

191,6*6,4=1226W DC en dat is dus minder dan 1352W AC.

Het valt mij op dat na het meten van de DC stroom met een stroomtang de stroom af begint te wijken van de gemeten stroom op de Omnik wanneer de stroom hoger dan 3A is.
Ik ga is proberen om de DC stekker in PV2 te steken om te kijken of de stroom daar wel goed gemeten wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Met een stroomtang kun je helemaal geen dc meten .. ook laat de nauwkeurigheid van ac wel een beetje te wensen over bij een tang. Een shunt is dan een stuk nauwkeuriger imho

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En vergeet de power factor / cos phi niet (in je AC verhaal).

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een omvormer heeft een vrij goede PF om terug te mogen leveren, en anders zou ik wel verwachten dat dit wordt ingecalculeerd :)
De betere hall-effect stroomtangen kunnen vrij nauwkeurig DC stroom meten.
Hier lijkt wel wat raars aan de hand.
Kan je ook de AC kant nameten, bij voorkeur met een vermogensmeter?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1