Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanpassing thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Symyr
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-09 14:33
Mijn vraag

Ik wil de huidige kabels (4) vervangen en liefst door cat6 zodat het toch wat safe zit naar toekomst toe (vermoed niet dat mijn ouders nog 10gbit nodig zullen hebben later).

Aangezien 2 van deze kabels naar een cat5e muursocket (heeft gedeelde facade met stroom en geluidskabels) gaan vroeg ik me af of ik de hele inbouwdoos moet vervangen of dat ik simpelweg de interne aansluiting kan vervangen.

Op dit moment in de muur: (vind niet direct meer gedetailleerde beschrijving)
http://www2.niko.eu/nlnl/...d7-3828e9db8f98/170-75251

mogelijk om onderstaande daarin te steken?
https://netwerkproducten....6-rj45-lsa-p-4120700.html

Of moet ik volledig de inbouwdoos vervangen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Situatie is 2 kabels naar muursockets (zou cat5e moeten zijn maar haal maar 100mb, blijken slechte kabels te zijn) op 1 ervan is mijn thuisserver aangesloten.
en 2 kabels elk naar een kamer (deze zijn andere kabels die ook cat 5e zijn maar wel hogere snelheden halen wanneer er tussen de 2 pc's data overgezet word)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik weet dat die modular jack bedoeld is voor patchpanelen maar ik vind het nogal overkill om voor 4 kabels een patchpaneel te plaatsen (geen idee of ouders er zo mee opgezet zouden zijn).
Ook zou het schelen in de prijs aangezien zo een modular jack 2.42 stuk kost en een nieuwe wandcontactdoos kost 9.15 stuk (ook is deze niet met een enkelvoudige rj45 aansluiting maar 2 wat moeder blijkbaar stoort ook al ziet ze die niet)

Alvast bedankt voor de hulp!

Alle reacties

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Cat5E vervangen voor Cat6 is niet heel nuttig, tenzij je nu 10Gb/s nodig hebt voegt het niks toe en is het alleen aan te raden als je nog niks hebt.
Dat je maar 100Mb/s haalt is dan wel erg apart, weet je zeker dat de aders correct zitten? Eventueel voor een paar euro een netwerktester halen om dat makkelijker te testen.

Fixing things to the breaking point...

• Symyr
Cat6 is maar 1gb zover ik weet en cat 6a is 10gb toch? cat6 scheelt maar paar cent met cat5e dus

de aders zitten correct dat heb ik inderdaad getest met een kabeltester. Heb die 2 kabels toen via mijn werk aangeschaft en achteraf gezien had ik slimmer moeten zijn aangezien mijn baas altijd overal op probeerde te besparen dus niet onverwacht dat hij het met die kabel ook deed (wel lullig dat hij mij een euro de meter liet betalen)

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Symyr schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:04:
Cat6 is maar 1gb zover ik weet en cat 6a is 10gb toch? cat6 scheelt maar paar cent met cat5e dus

de aders zitten correct dat heb ik inderdaad getest met een kabeltester. Heb die 2 kabels toen via mijn werk aangeschaft en achteraf gezien had ik slimmer moeten zijn aangezien mijn baas altijd overal op probeerde te besparen dus niet onverwacht dat hij het met die kabel ook deed (wel lullig dat hij mij een euro de meter liet betalen)
6 is 10Gbit voor korte afstand (afhankelijk van bandbreedte)

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dan heb CCA oid (Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels) en dat is inderdaad gewoon troep.
Dan ben je in principe terug bij af en moet je sowieso opnieuw beginnen en dan kan je inderdaad net zo goed Cat6 nemen :)
Bij de meeste inbouwdozen (Die ik tegen ben gekomen O-)) kan je de keystone verwisselen, maar vraag me af of dat wel nodig is, iig nog niet slechte keystones gezien (behalve Chinese troep van nog geen 2 dollar...)
Maar je kan het redelijk makkelijk controlleren door het frontje los te schroeven en te kijken of de keystone eruit komt en dan boven en onder zo'n lip heeft.

Fixing things to the breaking point...

• Symyr
Wel ik zou die keystones voornamelijk verwisselen omdat er specifiek opstaat dat het voor cat 5e is maar heb er geen ervaring mee daarom dat ik het hier eens navraag, want als ik cat6 leg en er dan geen volle snelheid op haal puur doordat die keystones niet correct zijn vind ik het wel lullig :p

naar de muur zou ik 2 kabels van een 10 meter leggen trouwens.

Ik zal morgen nog eens controleren want ik heb zo een inbouwdoos al opengeschroefd liggen en ik kon hetgeen waar je de netwerkkabel insteekt eruit halen maar niet gekeken naar een "lip". Gewoon voor de zekerheid wat bedoel je precies met kijken het boven en onder zo'n lip heeft? Ben nogal precies (volgens sommigen autistisch :p ) als het komt op dingen controleren en te zien of iets in orde is.

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
ik gebruik op mn werk vaak panduit opbouwbakjes voor kleine installaties, zoeklink niet duur, netjes en compact zoek daar wel ff de juiste panduit jacks bij.

jacks meerdere keren gebruiken raad ik zeker af, daar zijn ze niet voor gemaakt en zie het in de praktijk ook vaak mis gaan...

persoonlijjk zou ik voor cat5e gaan cat6 is lastiger (goed) te monteren (buigradius bij veel merken is minimaal 60mm)
cat6 door een buis trekken is sowieso "not done" vanwege de trekkracht...
cat5 mag je eigenlijk ook niet aan trekken, maar is wat minder kritisch en laat zich wat makkelijker verwerken...

[ Voor 28% gewijzigd door Japidoff op 13-05-2016 02:20 ]

gang is alles

Verwijderd

Symyr schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:33:
Mijn vraag

Ik wil de huidige kabels (4) vervangen en liefst door cat6 zodat het toch wat safe zit naar toekomst toe (vermoed niet dat mijn ouders nog 10gbit nodig zullen hebben later).

Aangezien 2 van deze kabels naar een cat5e muursocket (heeft gedeelde facade met stroom en geluidskabels) gaan vroeg ik me af of ik de hele inbouwdoos moet vervangen of dat ik simpelweg de interne aansluiting kan vervangen.

Op dit moment in de muur: (vind niet direct meer gedetailleerde beschrijving)
http://www2.niko.eu/nlnl/...d7-3828e9db8f98/170-75251

mogelijk om onderstaande daarin te steken?
https://netwerkproducten....6-rj45-lsa-p-4120700.html

Of moet ik volledig de inbouwdoos vervangen?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Situatie is 2 kabels naar muursockets (zou cat5e moeten zijn maar haal maar 100mb, blijken slechte kabels te zijn) op 1 ervan is mijn thuisserver aangesloten.
en 2 kabels elk naar een kamer (deze zijn andere kabels die ook cat 5e zijn maar wel hogere snelheden halen wanneer er tussen de 2 pc's data overgezet word)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik weet dat die modular jack bedoeld is voor patchpanelen maar ik vind het nogal overkill om voor 4 kabels een patchpaneel te plaatsen (geen idee of ouders er zo mee opgezet zouden zijn).
Ook zou het schelen in de prijs aangezien zo een modular jack 2.42 stuk kost en een nieuwe wandcontactdoos kost 9.15 stuk (ook is deze niet met een enkelvoudige rj45 aansluiting maar 2 wat moeder blijkbaar stoort ook al ziet ze die niet)

Alvast bedankt voor de hulp!
Hallo Symyr.

Veel Cat6 kabels zijn getest door Fluke en bleken absoluut niet te voldoen aan de eisen en geen verschil met Cat5 maken!
Fluke is een bedrijf dat de beste meet- en testapparatuur maken.

Link Cat6 kabel test Fluke http://hackaday.com/2016/...cable-cat-6-probably-not/

Voor een goede CAT5/Cat6 kabel, ben je wel iets meer kwijt en meestal alleen te verkrijgen bij Technische Unie e.d.!

Voor Netwerk outlet, maak ik zakelijk gebruik van GIRA. Een professioneel en veel gebruikt merk!

http://gira49-px.rtrk.de/...ionstechnik/netzwerk.html

Met een goede Cat5 kabel en goede outlet, vind ik persoonlijk voor thuis gebruik meer dan genoeg.
Het ligt natuur ook aan apparatuur die in het netwerk hangen en kunnen de boel ook vertragen!

Ik hoop dat je aan de info wat hebt en mocht er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag.

Succes!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Als ik het zo op het plaatje zie lijkt het alsof die cat5e muur plug geen keystone is (maar ik kan het mis hebben). Als het geen keystone is, kan hij er niet uit en zul je dus het hele ding moeten vervangen. Echter is cat5e prima geschikt voor gigabit lan, dus ik zou in dat geval adviseren om de nieuwe kabels op de bestaande plug aan te sluiten. Zorg er wel voor dat de kabels in de muren goed verbonden zijn met die muur units(pluggen).... heb al eens gehad dat er 1 was afgebroken (van de kabel in de muur) tijdens het herplaatsen, waardoor de verbinding instabiel werd door het losse contact. Je spreekt al over kabel wirwar achter die units dus ......
Zorg er ook voor dat je de om elkaar gedraaide draadjes (twisted pairs) zo veel mogelijk laat zoals ze zijn en pas op het laatste stukje, zo kort mogelijk 'ont-twis" om de op de connector aan te sluiten. Als het nu achter de connector 8 losse draadjes zijn voor 10+ cm voordat ze pas (als 2 tal) om elkaar gedraaid zitten gaat dat ook niet helpen.

Je zou natuurlijk de 2 verdachte kabels ook even kunnen wisselen met de kabels die wel goed zijn en testen of het dan nog werkt. Dan weet je gelijk of het daar in zit of dat het ergens in pluggen/kabels in de muur zit).

Tenslotte zoals aangegeven is het verschil tussen cat 6 of cat5e kabels erg klein, zeker als je toch geen 10 gigabit gaat doen. Ik zou dan adviseren om goede cat5e kabels (= CU kabels en geen cca kabels) te kopen en niet puur op cat 6 te letten (want er zijn ook cca cat 6 kabels).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals hierboven ook al gezegt is ga eerst eens je aansluitingen controleren en op orde brengen liefst ook meten voordat je nieuwe kabels trekt grote kans dat een brakke aansluiting de boosdoener is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Symyr
VVV-007 schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 02:41:
1Als ik het zo op het plaatje zie lijkt het alsof die cat5e muur plug geen keystone is (maar ik kan het mis hebben). Als het geen keystone is, kan hij er niet uit en zul je dus het hele ding moeten vervangen

2Je zou natuurlijk de 2 verdachte kabels ook even kunnen wisselen met de kabels die wel goed zijn en testen of het dan nog werkt. Dan weet je gelijk of het daar in zit of dat het ergens in pluggen/kabels in de muur zit).

3Tenslotte zoals aangegeven is het verschil tussen cat 6 of cat5e kabels erg klein, zeker als je toch geen 10 gigabit gaat doen. Ik zou dan adviseren om goede cat5e kabels (= CU kabels en geen cca kabels) te kopen en niet puur op cat 6 te letten (want er zijn ook cca cat 6 kabels).
1 Ik vrees er ook voor dat het geen keystone zal zijn, is op zich niet zo erg dan vervang ik het volledige inbouwding maar.

2 ik heb al eens een kabel rechtstreeks gelegd (naar de server die aan de muursocket hangt) en toen haalde ik goede snelheden, ook al eens het inbouwding zelf vervangen en toen was het nog steeds slechte snelheden dus daarom ben ik zeker dat het aan de kabel ligt.

3 Ik moet zeggen ik vind het nog steeds verwarrend dat iedereen hier zegt dat cat6 al voor 10gb geschikt is terwijl iedere oplijsting die ik vind toch zegt dat cat6 1gbit is met 250 mhz bandbreedte ten opzichte van cat 5e wat ook 1gbit is maar 100mhz heeft. Het is pas cat 6A dat 10gbit heeft met 500mhz
Kwestie dat ik niet alleen op wikipedia afga nog eens verder gezocht en vond hier dezelfde uitleg

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
volgens o.a. hier http://www.kit-communications.com/FAQCat5evsCat6.htm
kan cat 6 10 gbit aan voor een maximale kabel lengte van 55 meter

Cat 6a kan 10 gbit aan met kabels tot 100 meter. Omdat je in huis echter vaak niet zo veel meter tussen apparaten hebt zitten zal het met cat6 dus op zich prima willen.

Daarnaast een aansluit plaatje is maar een heel kort stukje van het geheel. Vaak werkt cat5e daar ook prima voor hogere snelheden, echter wordt dat natuurlijk niet gegarandeerd. Je kunt het altijd eerst proberen met de cat5e aansluitingen, en mocht dat niet werken dan zijn die eenvoudig te vervangen voor cat6(a) exemplaren.

Maar de kabel zal zeeer waarschijnlijk meer invloed hebben dan aansluiting (er vanuitgaande dat het een 'degenlijke' cat5e aansluiting betreft..

• Symyr
Mja na alles wat ik hier gelezen heb lijkt het beter om gewoon nog cat 5e te leggen want dit gebeurt allemaal via de kelder en heb daardoor maar korte afstanden af te leggen, ook is het dan eenvoudiger om de inbouwdoosjes te vervangen.

Ik zou deze kabel bestellen dan, omdat ik wel goede ervaring heb met de paar bestellingen die ik daar al gedaan heb.

Dan rest me nog 1 vraag en dan is wat jullie ervaring met opbouwdozen zijn?
Want op dit moment komt de kabel vanuit de kelder gewoon rechtstreeks in de pc (is niet 1 van de kabels die naar 1 van de muursockets gaat) en ik dacht dat het misschien wat netter zou zijn om het in zo een opbouwdoos te stekken maar dit geeft dan wel weer een extra faalpunt denk ik.

Verwijderd

Wil je professionele cat5e kabel...zoek eens op...DRAKA UTP Kabel Cat. 5e.

300m kost ongeveer € 150,00.

Qua opbouwdozen zou ik voor Gira gaan!

Deze gebruik ik zakelijk ook.

Succes!

• Symyr
Wel hartelijk dank iedereen voor de hulp.

Ik heb beslist om die kabel te bestellen dat ik eerder linkte van bij netwerkproducten.com omdat die door een derde partij gecertificierd was en ik tot nu toe altijd tevreden was van hun materiaal. Cat5e stug is het nu wat meer dan voldoende zou moeten zijn voor de situatie hier (kabels van 7 tot 15 meter dus geen lange afstanden)

Opbouwdoos heb ik dan ook daar besteld en is van het merk digitus bij hen.

Nogmaals bedankt voor de reacties om info te verschaffen zodat ik beter een besluit kon maken.
Pagina: 1