Toon posts:

Nieuwe laptop (vaak melding weinig geheugen en c schijf vol)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal.

Ik ben een leek als het gaat om computers en ik heb mij voordat ik overging op aankoop van een laptop dan ook laten informeren op dit forum. Zie hier de link: Gezocht business laptop

Uiteindelijk heb ik de HP ProBook 440 G3 Ci5 4G 128G 14.0 W7Pro gekocht.

Nu heb ik het gevoel dat ik een miskoop heb gedaan.
Ik heb er namelijk bijna geen programma's op staan.
Alleen Google Drive (6gB) en een tool voor marketing doeleinden voor mijn werk(94 mb totale map) en mozilla thunderbird en outlook en microsoft word etc.

Windows C is echter nu al vol. Ook staat er maar 99 GB op windows C. Klopt dit wel? Als ik kijk naar de beschrijving van mijn aankoop 128G? (misschien zeg ik nu hele domme dingen, maar daarom vraag ik het hier ook).

Daarnaast open ik voor mijn werk vaak heel veel tabbladen tegelijkertijd om zo zaken sneller af te handelen. Dit was op mijn oude laptop geen probleem(400 euro) maar bij deze laptop krijg ik ineens een geel icoontje met de melding: "u heeft te weinig geheugen sluit enkele programma's"

Tot slot bij het afspelen van geluid begint de laptop eerst op vol volume af te spelen (1 sec) en vervolgens gaat hij pas over na de stand waar ik hem daadwerkelijk op heb staan. Bijvoorbeeld stil of heel zacht.

Omdat ik een leek ben vraag ik aan jullie wat ik moet doen? Ik heb mijn laptop vanaf december 2015. Nog maar een paar maanden.

Hoort het bij deze laptop? Dus miskoop?
Moet ik hem terugsturen?

Misschien nog een dingetje ik heb de laptop nog niet geüpdatet naar windows 10 en draai dus nog op 7.

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen ik kan nu niet verder werken, omdat ik zelf niets meer in mijn Google Drive map kan opslaan.

Alvast bedankt!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je schijf is waarschijnlijk 128.000.000 kilobyte, wat in de regel 128GB is, in praktijk (door de 1024) iets minder. De overige ruimte is waarschijnlijk de herstelpartitie van HP, via de partitiemanager zou je kunnen kijken hoe groot die ruimte is.

Kijk bv eens met treesize waar alle ruimte aan op gaat, grote folders of grote bestanden. Kans is groot dat je 2 hidden folders hebt van aantal GB waar de pre-download van Win10 al in zit.

Qua geheugen zou je taskmanager kunnen bekijken waar groot deel van je geheugen aan op gaat, ergste geval heb je zo'n 'hypermemory' videokaart die dus zijn geheugen van jouw beschikbare 4GB afsnoept en je nog minder beschikbaar hebt voor bv je browser. 4GB is niet superveel, maar zou nog steeds genoeg moeten zijn voor huis/tuin/keuken werk.

Geen idee welke methode deze laptop heeft qua activatie, ik zou genoeg ruimte vrij maken (desnoods de HP partitie weghalen) en kaal Win10 erop zetten (eerst upgrade om activatie af te wikkelen), dan moet je aan 128GB meer dan voldoende hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 12-05-2016 10:16 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik gok dat je laptop een aantal keer Windows 10 heeft gedownload in de achtergrond, kijk het eens na met een tooltje als http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Qua geheugen gebruik, Windows 10 is daar wel efficienter maar als je structureel meer dan 4GB in gebruik hebt dan kun je even kijken om 4GB bij te plaatsen, zal niet ingewikkeld zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties!
Ik heb het voor nu even opgelost.
Ik heb een tooltje gedownload die de C schijf schoonmaakt.
Blijkbaar stonden er veel tijdelijke bestanden op.

Hij is nu weer schoon.
Hopelijk is hiermee ook het probleem van het te weinig geheugen opgelost, maar dat zullen we zien.
De overige bug moet ik maar mee leren leven.

Nogmaals bedankt!

Groet,

Verwijderd

Ik heb Windows 10 + office soepel draaiend op 64GB SSDs gezet, 128GB moet dus voldoende zijn. Zoals gezegd is er waarschijnlijk veel ruimte opgegaan aan een herstelpartitie, naast de al door jou verwijderde tijdelijke bestanden.

Wat ik zelf altijd doe (doe dat als leek niet zelf!) is een image van de harddisk maken naar een externe harddisk (kost paar tientjes) van de factory situatie na activeren (inclusief herstel partities) zodat ik altijd terug kan.

Windows 10 is al geactiveerd/de key staat in de BIOS, dus daarna gooi ik alle partities weg en maak ik de hele schijf één partitie en installeer ik een verse windows 10 van USB.

Alle drivers haal ik de nieuwste van op bij de fabrikant van de onderdelen, niet de leverancier van de laptop, die loopt doorgaans achter met updates.

Je hebt dan niet de vreselijke meuk die de fabrikanten voorinstalleren, daar is HP ook erg goed in en maximale ruimte. Let wel op 64GB is wel het minimum en 128GB laat niet heel veel extra ruimte voor erg grote zware paketten. Maar die moet je met 4GB geheugen sowieso niet draaien!

Waarschijnlijk is je geluidsprobleem dan ook opgelost.

Even algemeen kijkend naar de hardware is het een mooi systeem, met eigenlijk één bezwaar:

1x 4GB sodimm, prik er minstens 4GB bij, dan heb je meer lucht en dualchannel geheugen.