Vraag

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:03
Ik was van plan om voor Skylake een DDR3 bord aan te schaffen omdat ik nog 2x 4 GB XMS3 geheugen heb liggen: pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9.

Volgens CDROMLAND was dat 1.5v geheugen. Echter na aanschaf bleek dat het 1600 Mhz profiel op 1.65v draaide (en bedankt CDROMLAND voor het waardeloze advies :| ).

Nu zie ik dat Skylake officieel tot 1.35v ondersteund, die 1.65v is dan wellicht wat gortig. Aan de andere kant zie ik tweaktowm praten over 1.7v op DDR4.

Hoe zit het nu? Kan die 1.5/1.65 nu kwaad voor de cpu of niet? Voor 30 euro koop ik 2x 4 GB DDR4, echter he moederbord wordt dan ook 20 a 30 euro duurder.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2016 15:07 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij is de marge 0,7 volt volgens de specs van intel. Het schijnt dat je met langdurig 1,5 volt de cpu kan slopen, dat is het officiële verhaal iig. Maar 1,42 volt zou dus binnen de specs moeten zijn, veel 1,5v ram loopt daar ook wel op. Heb ik laatst ook gedaan just in case.

specs

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien de prijzen van DDR4 zou ik gewoon DDR4 pakken en je DDR3 verkopen. Dan heb je altijd het goede spul. DDR3 op Skylake is buiten specificatie. De ondersteuning is voor DDR3L (Low Voltage). Overvolten op DDR4 is voor overklokken leuk, maar ik zou het er niet op wagen met DDR3.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• sdk1985
Het is een beetje jammer dat het moederbord dat ik op het oog (Asrock Pro4 in H170) had geen 81 maar 103 euro is. Kost me dus 55 euro meer dan verwacht.

Ik ging een budget upgraden doen van mijn nas twv 140 euro. Met mijn goede ideen komt daar ook al een kast bij twv 116 euro (Silent base 800). Moet ook nog een cpu koeler. Auch :P.

[ Voor 9% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2016 15:11 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Maar het undervolten van je ram kost je niks :)

Ik zie het nut van ddr4 voor je nas ook niet

specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

maratropa schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:37:
Maar het undervolten van je ram kost je niks :)
Nope, maar die hogere voltages worden niet voor niets aangegeven. Het heeft die voltage nodig om stabiel op de geadverteerde snelheid te draaien. IMHO je reinste misleiding, dit is overclocking+overvolting. DIMMs zouden geadverteerd moeten worden op de snelheden die ze met in-spec voltages (dus 1.5V in dit geval) halen.
Ik zie het nut van ddr4 voor je nas ook niet
Nope, maar ik zie wel het nut van max 1.35V RAM kopen boor bij je Skylake. Kijk, als je nog wat 1.5V hebt liggen snap ik dat je dat als eerste blijft gebruiken, maar om nieuw RAM te kopen wat geen DDR3L (of DDR4) is, begrijp ik minder van...

Oslik blyat! Oslik!

• sdk1985
Het wordt overigens geen nas, maar een combinatie van een NAS en een (poor man's) game pc. Ik ben van plan de 6 schijven van de NAS samen met de gold voeding op een skylake bord te zetten in een stille kast. Vervolgens zet ik er de videokaart, SSD en DVD brander van de huidige game pc bij. Er wordt op het huidige 'rommelsysteem' een middag/avondje per week gegamed. Daarmee ben ik één apparaat kwijt, heb ik meer cpu performance dan de huidige game pc en heeft de NAS meer rekrenkracht. Dat laatste begon alles mee want de huidige E-350 kan met maximaal 8 MB/s over SSL downloaden, dat kunnen er 19 worden. Bovendien duurde sommige repairs een uur.

Misschien dat het XMS3 geheugen stabiel op 1.42v kan draaien (nooit geprobeerd). Echter dat is dan op slechts 1333 Mhz. Dan ga ik de cpu bottlenecken. Dat doet weer een beetje af aan de reden tot upgraden. Ik vroeg me vooral af of 1.65v echt een probleem zou zijn. Want 1600 Mhz voldoet natuurlijk wel (net).

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 11-05-2016 17:06 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:30

nelizmastr

Goed wies kapot

sdk1985 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 16:56:
Het wordt overigens geen nas, maar een combinatie van een NAS en een (poor man's) game pc. Ik ben van plan de 6 schijven van de NAS samen met de gold voeding op een skylake bord te zetten in een stille kast. Vervolgens zet ik er de videokaart, SSD en DVD brander van de huidige game pc bij. Er wordt op het huidige 'rommelsysteem' een middag/avondje per week gegamed. Daarmee ben ik één apparaat kwijt, heb ik meer cpu performance dan de huidige game pc en heeft de NAS meer rekrenkracht. Dat laatste begon alles mee want de huidige E-350 kan met maximaal 8 MB/s over SSL downloaden, dat kunnen er 19 worden. Bovendien duurde sommige repairs een uur.

Misschien dat het XMS3 geheugen stabiel op 1.42v kan draaien (nooit geprobeerd). Echter dat is dan op slechts 1333 Mhz. Dan ga ik de cpu bottlenecken. Dat doet weer een beetje af aan de reden tot upgraden. Ik vroeg me vooral af of 1.65v echt een probleem zou zijn. Want 1600 Mhz voldoet natuurlijk wel (net).
Je kan het proberen. Kans dat het werkt is best groot. Alleen je vernachelt er de memory controller van je CPU mee.
En wauw wat een lage transfers. Mijn synology doet makkelijk 80-90MB/s. Jij doelt zeker op extern downloaden (van werk/school oid)? Dan is je grootste bottleneck je internetlijn, niet de hardware ;)

Ik haalde ook namelijk 80MB/s op een oude Athlon LE met 2GB DDR2 haha.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• sdk1985
Extern downloaden ja, over een beveiligde SSL verbinding. Internet is 150 Mbit = 19 MB/s, wat ik met SabNZBd ook haal op mijn i5 2500K. Alleen dus niet op de E-350. Een file transfer kan hij gewoon aanbieden met 120 MB/s (gigabit) :P.

Pagina: 1