Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
De Macbook Pro van mijn vriendin ligt op dit moment bij een reparateur en die hebben geconstateerd dat de harde schijf zijn tijd heeft gehad. Nou bieden zij mij aan om voor 200 euro een nieuwe SSD met 250gb erin te zetten en OS X weer te installeren. Ik kan ook 50 euro betalen (onderzoekskosten) en zelf upgrades gaan doen. Dan zou ik voor 186,75 euro (50 euro onderzoekskosten zit hier bij in) een nieuwe 250gb SSD en 16GB geheugen kunnen monteren. Nou is alleen mijn vraag hoe ik OS X er op ga krijgen aangezien haar Macbook niet meer opstart dus ik geen HD Clone kan maken of een Recovery USB. Wat zijn mijn opties op dit vlak?

Uit andere topic gehaald:

SSD:
pricewatch: Crucial BX100 250GB

Geheugen:
pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 23:08
command +r, dan start internet recovery. Vanaf daar kan je het installeren met het originele os vaan de laptop mee kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Oke, en dat kan altijd? Ik vroeg me af of de gekochte SSD misschien een onjuiste format zou kunnen hebben voor Mac. Maar dit kan je eerst nog formatteren indien nodig als die al gemonteerd is? Ik heb helaas nog niet vaak gewerkt met Apple laptops dus weet het alleen van Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Vincentsmit11 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 13:48:
Oke, en dat kan altijd? Ik vroeg me af of de gekochte SSD misschien een onjuiste format zou kunnen hebben voor Mac. Maar dit kan je eerst nog formatteren indien nodig als die al gemonteerd is? Ik heb helaas nog niet vaak gewerkt met Apple laptops dus weet het alleen van Windows.
Je kan nog formatteren ja. Hij start net zoals Windows een installatieomgeving, daar kan je via schijfhulpprogramma de nieuwe SSD de juiste eigenschappen geven. (GUID partitietabel, Mac OS Extended Journaled filesystem).
Let wel, je kan dit alleen doen als deze Mac nieuw is gekocht door jou of je vriendin want je moet met een AppleID verifiëren dat OS X Mountain Lion is gekocht/gekoppeld na aanschaf.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
Ja hij is gewoon gekocht bij Xando in Zwolle, wil gewoon liever het zelf repareren. Bij hun krijg ik voor 200 euro een SSD van 250gb en herinstallatie van OS X. Als ik nu de laptop ophaal betaal ik 50 euro onderzoekskosten. Voor 200 euro kan ik dan nog het geheugen upgraden van 4 naar 16gb. Hiervoor staan genoeg instructievideo's online alleen wist ik het OS gedeelte dus niet zeker. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:07:
[...]

Je kan nog formatteren ja. Hij start net zoals Windows een installatieomgeving, daar kan je via schijfhulpprogramma de nieuwe SSD de juiste eigenschappen geven. (GUID partitietabel, Mac OS Extended Journaled filesystem).
Let wel, je kan dit alleen doen als deze Mac nieuw is gekocht door jou of je vriendin want je moet met een AppleID verifiëren dat OS X Mountain Lion is gekocht/gekoppeld na aanschaf.
Volgens mij hoef je dat niet. Hij download namelijk de originele versie die erop stond omdat ook de Recovery partitie er niet op staat.

Als je iemand kent met een Mac die zelf ook El Capitain heeft kun je beter via hem/haar een El Capitan installatie maken zodat je direct de nieuwe hebt.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.elcapitanusb.com/en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:23:
[...]

Volgens mij hoef je dat niet. Hij download namelijk de originele versie die erop stond omdat ook de Recovery partitie er niet op staat.

Als je iemand kent met een Mac die zelf ook El Capitain heeft kun je beter via hem/haar een El Capitan installatie maken zodat je direct de nieuwe hebt.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.elcapitanusb.com/en
Dat laatste is sowieso de beste manier, maar door het feit dat Mountain Lion en lager betaalde systemen waren ben je verplicht in te loggen met een Apple ID om te verifiëren dat je eigenaar bent van de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Nu online
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:55:
[...]

Dat laatste is sowieso de beste manier, maar door het feit dat Mountain Lion en lager betaalde systemen waren ben je verplicht in te loggen met een Apple ID om te verifiëren dat je eigenaar bent van de software.
Dat is zelfs nog steeds met EC maar alleen als je dit vanaf een recovery partitie start. Niet met een kale Mac. In dit geval zal hij 10.7 automatisch downloaden en niet vragen naar een AppleID. Dat is alleen al je een versie installeert die niet oorspronkelijk erop stond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Pendora schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:58:
[...]

Dat is zelfs nog steeds met EC maar alleen als je dit vanaf een recovery partitie start. Niet met een kale Mac. In dit geval zal hij 10.7 automatisch downloaden en niet vragen naar een AppleID. Dat is alleen al je een versie installeert die niet oorspronkelijk erop stond.
Interessant. Tot zover de goede beveiliging tegen diefstal :P schijf eruit en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Nu online
nelizmastr schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:00:
[...]

Interessant. Tot zover de goede beveiliging tegen diefstal :P schijf eruit en klaar.
Euhm ja tenzij je natuurlijk een Firmware password instelt. Dan is het allemaal niet te doen zonder Firmware password.

Ik ken overigens maar weinig apparaten waarmee je na diefstal niks mee kan.
Pagina: 1