Macbook Pro mid 2012 upgrade SSD/RAM Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:
  • 10.857 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683289

Topicstarter
Ik wil een SSD inbouwen in mijn Macbook Pro mid 2012 15", alleen ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Ikzelf ben veel bezig met Indesign, Illustrator en Photoshop dus zat zelf te denken aan een 500gb SSD.
Wat is het beste om te doen? Zou ik dit zelf kunnen (wil mijn Macbook niet slopen) omdat ik had gezien op internet dat er een stripje aan mijn HDD zit en als je die beschadigd dat je dan een nieuwe Macbook kan kopen.

Daarnaast weet ik dus niet of 500gb teveel is of te weinig, en of ik niet eerst beter mijn RAM kan upgraden naar 8GB of 16GB. Het is nu zo dat als ik mijn Photoshop open dat ik gemakkelijk een minuut mag wachten wil ik kunnen beginnen.

Ik heb nu:
Processor 2,3 GHz Intel Core i7
Geheugen 4GB 1600 MHz DDR3
Videokaart Intel HD Graphics 4000 1024 MB
500GB SATA-schijf (HDD)

Wat ik wil:
Een snellere laptop.

Iemand suggesties wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 21:13

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een 2012 is goed te upgraden. Een stripje waardoor je een nieuwe moet kopen is onzin, maar het vereist wel net werk. Een 500gb ssd is fijn, maar heb je echt zoveel opslag nodig?

Persoonlijk zou ik beginnen met de ssd en daarna het ram aanpakken.

[ Voor 16% gewijzigd door sebastius op 10-07-2015 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Ik heb regelmatig mijn MacBook Pro 2012 open gehad voor o.a. RAM upgrades en schijf upgrades. Als je een beetje netjes te werk gaat is dit geen enkel probleem. De RAM modules vervangen is niet moeilijker dan bij eender welke andere laptop (of iMac), hooguit iets meer schroeven. Net zoals die "strip" die over je schijf heen zit, dit is de SATA kabel en kan wel wat hebben. Let erop dat je éérst de schijfbracket losschroeft (4 schroefjes) en de bovenkant van de bracket eruit tilt. Vervolgens je schijf eruit tillen en de SATA stekker loshalen. De nieuwe schijf inbouwen is precies andersom :)

Wat betreft upgrade advies, een SSD scheelt een heel eind, maar 4GB RAM is ook wel vrij weinig. Heb je een externe schijf oid waar je al je werk op hebt staan? Zo ja, dan zou ik een 256GB SSD aanraden en een upgrade naar 8GB RAM. Als je dat niet hebt dan zou ik een 512GB SSD aanraden en het RAM even laten voor wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sebastius schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:22:
Een 2012 is goed te upgraden. Een stripje waardoor je een nieuwe moet kopen is onzin, maar het vereist wel net werk. Een 500gb ssd is fijn, maar heb je echt zoveel opslag nodig?

Persoonlijk zou ik beginnen met de ssd en daarna het ram aanpakken.
Ik heb nu nog op mijn 500gb HDD, 170gb over. Ik denk dat ik er veel vanaf moet gooien. - edit: of al me Grafisch spul op me externe zetten. -
Ik heb ook een 1TB externe opslag, 500gb voor TimeMachine en 500gb voor externe opslag.

Hier dus een speedtest, genoeg redenen om hem te upgraden denk ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/w7ywg39jwu4.24.30.png

Heb je misschien ook een idee welke SSD ik het beste kan kopen dan en hoe ik alle informatie van me HDD naar me SSD overzet? Had al iets gelezen met een speciaal kastje waar je je SSD in doet en met usb met je laptop verbindt. Enig idee welke prijsklasse ik moet kijken voor SSD (en RAM?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Qua SSD ben ik erg enthousiast over de Crucial MX100 serie, die is nu opgevolgd door de BX100 serie. Persoonlijk kijk ik altijd welke het populairste is in de Pricewatch.

Ik zou als volgt werken:

- op oude install een usbstick met Yosemite maken
- harddisk swap met ssd
- Yosemite installeren
- Schoon je apps er op zetten en handmatig je data van de oude disk trekken met een USB - SATA convertertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-06 18:07
Voor de backup raad ik eigenlijk bij voorkeur "gewoon" Apple Time Machine aan, als je tenminste een externe schijf hebt. Ik weet dat bijvoorbeeld Samsung software meelevert om de kopie te maken, maar mogelijk dat dit Windows only is.

Sebastians aanpak is wat ik zelf ook zou adviseren, maar ik weet niet hoeveel custom settings je hebt gemaakt in je programma's. Naast de Crucial MX serie kun je ook kijken naar de Samsung 850 serie, maar die zijn (iets) prijziger.

P.S: Eigenlijk zou je sowieso al netjes Time Machine backups moeten laten lopen zodat je makkelijk door kunt werken mocht er iets met je schijf of laptop gebeuren. Kwestie van nieuwe schijf/laptop halen, backup terug laten zetten en doorgaan ^_^

[ Voor 21% gewijzigd door Xudonax op 10-07-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Overigens: als je niet zelf durft: ik doe dit soort klussen vrij vaak voor mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-06 12:34
Usb install is niet nodig sebastius. Kan met de 2012 ook gewoon via internet. Overigens is de Mx100 de voorganger van de MX200. Zit een belangrijk verschil met de BX100 namelijk power loss failsafe. Dit is in een laptop vaak niet nodig ivm de ingebouwde accu.

De 2012 heeft 2 sata6 poorten en kan 1 of 2 ssds dus heerlijk hun gang laten gaan. Zeker de moeite waard. De Bx100's vanaf 250GB zijn erg rap en niet duur. Heb zelf nu de 250 en 500 en van de mx100 128, 256 en (512 verkocht) en zijn hele stabiele schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-05 07:25

Pjotr

Altijd van je af snijden

Zoals reeds door anderen gezegd: koop een BX100 SSD en 16GB geheugen. Dan kun je weer jaren vooruit.

SSD: pricewatch: Crucial BX100 500GB

Geheugen: pricewatch: Crucial Mac Memory CT2C8G3S160BMCEU
of
Geheugen: pricewatch: Corsair Mac Memory CMSA16GX3M2A1600C11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:59
Anoniem: 683289 schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 23:12:
Ik wil een SSD inbouwen in mijn Macbook Pro mid 2012 15", alleen ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Ikzelf ben veel bezig met Indesign, Illustrator en Photoshop dus zat zelf te denken aan een 500gb SSD.
Wat is het beste om te doen? Zou ik dit zelf kunnen (wil mijn Macbook niet slopen) omdat ik had gezien op internet dat er een stripje aan mijn HDD zit en als je die beschadigd dat je dan een nieuwe Macbook kan kopen.

Daarnaast weet ik dus niet of 500gb teveel is of te weinig, en of ik niet eerst beter mijn RAM kan upgraden naar 8GB of 16GB. Het is nu zo dat als ik mijn Photoshop open dat ik gemakkelijk een minuut mag wachten wil ik kunnen beginnen.

Ik heb nu:
Processor 2,3 GHz Intel Core i7
Geheugen 4GB 1600 MHz DDR3
Videokaart Intel HD Graphics 4000 1024 MB
500GB SATA-schijf (HDD)

Wat ik wil:
Een snellere laptop.

Iemand suggesties wat te doen?
Eerste laptop die ik ooit open gemaakt heb was een macbook pro mid 2012 met behulp van youtube. Zeer makkelijk als je het mij vraagt. Een reguliere laptop is over het algemeen makkelijker aangezien die meestal per onderdeel een apart klepje hebben met een paar schroeven, en ik meen me te herinneren dat je bij de mac de gehele onderkant eraf moest halen..
Het enige wat tijd koste waren de schroefjes vinden en het losdraaien ervan. :P

Zelf denk ik dat 512 voldoende is mits je er niet op gamed / films download, zo kan je vooral met je bewerking programma's voorlopig vooruit.
Met 8gb denk ik dat je al ver komt, koop 1 latje van 8gb zodat je later nog 1x 8 erbij kan doen mocht je met te weinig komen te zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door LopendeVogel op 11-07-2015 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
JeroenC schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 08:20:
[...]

Eerste laptop die ik ooit open gemaakt heb was een macbook pro mid 2012 met behulp van youtube. Zeer makkelijk als je het mij vraagt. Een reguliere laptop is over het algemeen makkelijker aangezien die meestal per onderdeel een apart klepje hebben met een paar schroeven, en ik meen me te herinneren dat je bij de mac de gehele onderkant eraf moest halen..
Het enige wat tijd koste waren de schroefjes vinden en het losdraaien ervan. :P

Zelf denk ik dat 512 voldoende is mits je er niet op gamed / films download, zo kan je vooral met je bewerking programma's voorlopig vooruit.
Met 8gb denk ik dat je al ver komt, koop 1 latje van 8gb zodat je later nog 1x 8 erbij kan doen mocht je met te weinig komen te zitten.
Volgens Apple kan mijn Macbook dus maar 8gb RAM aan ipv 16gb. Is het dan een probleem of juist dom om er 16gb in te zetten?
Daarnaast volg ik regelmatig series waardoor er nu dus ook nog iets van 7.5gb aan serie op mijn laptop staat (2x True Detective afleveringen en 3x MadMen afleveringen) Ik zit er dus ook aan te denken om 2x een back-up te maken. 1x via TimeMachine (350gb doet die ong 1/2 uur over) en 1x via mijn overige 500gb extern maar dan gewoon al mijn bureaublad bestanden kopiëren.

Dus dan raden jullie een 512gb SSD aan die ik zelf kan inbouwen en 8 of 16gb. Is het ook niet een probleem als je maar een kaartje installeert van je RAM zoals jij bedoeld? Een 8gb RAM er in doen ipv 2x 4GB om hem vol te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
Anoniem: 683289 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:28:
[...]

Volgens Apple kan mijn Macbook dus maar 8gb RAM aan ipv 16gb. Is het dan een probleem of juist dom om er 16gb in te zetten?
Daarnaast volg ik regelmatig series waardoor er nu dus ook nog iets van 7.5gb aan serie op mijn laptop staat (2x True Detective afleveringen en 3x MadMen afleveringen) Ik zit er dus ook aan te denken om 2x een back-up te maken. 1x via TimeMachine (350gb doet die ong 1/2 uur over) en 1x via mijn overige 500gb extern maar dan gewoon al mijn bureaublad bestanden kopiëren.

Dus dan raden jullie een 512gb SSD aan die ik zelf kan inbouwen en 8 of 16gb. Is het ook niet een probleem als je maar een kaartje installeert van je RAM zoals jij bedoeld? Een 8gb RAM er in doen ipv 2x 4GB om hem vol te krijgen?
De hdd zou ik het gewoon op laten, de 512 is goed, 256 ga je spijt van krijgen want dat is te snel vol. Vooral aangezien jij zelfs een zwaardere gebruiker bent dan mij.

Dat er een zo'n klein ram limiet op een macbook zat wist ik niet, als apple aan geeft dat jou macbook pro max 8 gb ondersteund, moet je niet aan 16 beginnen, tenzij je een niet goed = geld terug garantie hebt.

Indien je zeker weet dat de limiet 8gb is, dan moet je gewoon kijken wat goedkoper is, verschil tussen 2x4 of 1x8 zul jij niet merken in prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

OgWok

U.N.C.L.E.

JeroenC schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:15:
[...]

knip .....

Indien je zeker weet dat de limiet 8gb is, dan moet je gewoon kijken wat goedkoper is, verschil tussen 2x4 of 1x8 zul jij niet merken in prestaties.
Wel als de memorycontroler aan interleaving doet.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
OgWok schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 11:20:
[...]

Wel als de memorycontroler aan interleaving doet.
Maar zal hij dat verschil duidelijk merken in photoshop etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 683289 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 10:28:
Er kan maximaal 16GB geheugen in jouw Mac.
Kijk op http://www.everymac.com/ of in MacTracker voor de meest actuele informatie.

Apple vemeldt alleen de maximale hoeveelheid geheugen ten tijde van het uitkomen van de betreffende Mac. Later blijkt dan meer geheugen ook te werken. Zie voor meer informatie de genoemde bronnen.

Jouw MBP: http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html
Apple officially supports a maximum of 8 GB of RAM, but third-parties have determined that this model actually is capable of using up to 16 GB of RAM with two 8 GB memory modules.

[ Voor 22% gewijzigd door Pjotr op 11-07-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pjotr schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 14:59:
[...]

Er kan maximaal 16GB geheugen in jouw Mac.
Kijk op http://www.everymac.com/ of in MacTracker voor de meest actuele informatie.

Apple vemeldt alleen de maximale hoeveelheid geheugen ten tijde van het uitkomen van de betreffende Mac. Later blijkt dan meer geheugen ook te werken. Zie voor meer informatie de genoemde bronnen.

Jouw MBP: http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html
[...]
Thanks, maar wat gebeurt er met het RAM geheugen als vb. je laptop kan maar 4gb handelen en je stopt er 8gb in.
Gebruikt die dan maar 4gb van de 8gb of zal hij defect raken?

Ik ga eens een SSD bestellen van 512gb en dan kijk ik of RAM ook nog nodig is. Thanks voor alle tips so far.
Hoe zit het met de grootte van een SSD? Ik moet gewoon zelfde type HDD maar dan in SSD versie hebben? (DDR3) maar hoe zit het met de materiële grootte van me HDD, wat als me SSD te klein of juist erger te groot is?

- Daarnaast hoe groot is het verschil tussen Corsair of een ander merk? Waarmee moet ik op letten behalve DDR3 en 512gb met een SSD? -

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 683289 op 11-07-2015 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr

Pjotr

Altijd van je af snijden

Anoniem: 683289 schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 18:56:
Thanks, maar wat gebeurt er met het RAM geheugen als vb. je laptop kan maar 4gb handelen en je stopt er 8gb in.
Gebruikt die dan maar 4gb van de 8gb of zal hij defect
Ik snap je vraag niet.

In jouw Mac kun je maximaal 16GB geheugen stoppen en dat wordt ook allemaal gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.mediamarkt.nl/...1,1798651.html?langId=-11

Ik wil deze kopen, is dat kwa prijs per GB goedkoop of juist duur of zou ik juist voor een andere kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Heb je de Pricewatch van Tweakers al eens gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sebastius schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:01:
Heb je de Pricewatch van Tweakers al eens gebruikt?
Heb hem toenet bekeken en de reviews ook.
Denk dat ik hem woensdag ga halen. Heb ik hem direct en kan ik hem gelijk installeren.

Thanks voor alle tips en goede hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nu de Samsung SSD 850 EVO 500gb gekocht.
Hoe maak ik nu precies een Yosemite download op een usb?

Want als ik nu de HDD vervang met de SSD dan staat er volgens mij niks meer op (ook Yosemite niet). Hoe zit dit? Want hoe kan ik op de SSD alvast Yosemite installeren, ik heb geen ding om hem te koppelen via USB naar mijn laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19

OgWok

U.N.C.L.E.

Hoe je een bootable Yosemite USB maakt kan je hier goed vinden KLIK.

Natuurlijk is die nieuwe SSD leeg. USB stick maken, HD eruit, SSD erin en opstarten vanaf de USB stick en installeren. De Yosemite app is waarschijnlijk verdwenen uit je Programma's map, die kan je bij de App store opnieuw downloaden.

Altijd handig om de stick even te testen (of hij opstart), als je oude HD er nog in zit en dan de HD, SSD wisselen en installeren op de SSD.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 14-07-2015 08:20 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
OgWok schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 08:18:
Hoe je een bootable Yosemite USB maakt kan je hier goed vinden KLIK.

Natuurlijk is die nieuwe SSD leeg. USB stick maken, HD eruit, SSD erin en opstarten vanaf de USB stick en installeren. De Yosemite app is waarschijnlijk verdwenen uit je Programma's map, die kan je bij de App store opnieuw downloaden.

Altijd handig om de stick even te testen (of hij opstart), als je oude HD er nog in zit en dan de HD, SSD wisselen en installeren op de SSD.
Dat hoeft helemaal niet. zoals ik eerder ook al aan heb gegeven. Alleen maar onnodig dingen kopiëren terwijl je ook gewoon CMD+alt+R met booten kan doen voor internet recovery. Krijg je direct mountain lion voor je neus en kan je daarvandaan gelijk naar yosemite. G=Klooien met USB sticks lijkt mij in dit geval niet echt de makkelijkste route, aangezien ik niet denk dat SAIN7 dit ook daadwerkeijk op de juiste manier voor elkaar gaat krijgen.

Dus lekker SSD er in zetten en heel erg oppassen met de kabel, en dan opstarten met CMD+ALT+R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Om het topic te sluiten even een 'eindconclusie'.

Ik had eerst een Macbook Pro 2012 mid HDD 500gb 4GB ram.
Nu met de SSD Samsung 850EVO 500gb er in is die weer ontzettend snel.
Safari was binnen 2 seconden opgestart, en BlackMagic geeft nu 430 write en 500 read aan. Voorheen was dit (met de HDD) rond de 50 write en 50 read.

Had ik eigenlijk al veel eerder moeten doen. Je krijgt echt waar voor je geld (€189,-).

Thanks voor alle tips, en heb je het juiste gereedschap en weet je hoe je een partitie moet maken is dit eigenlijk heel simpel. Nogmaals dank. :D
supersnathan94 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 23:47:
[...]
G=Klooien met USB sticks lijkt mij in dit geval niet echt de makkelijkste route, aangezien ik niet denk dat SAIN7 dit ook daadwerkeijk op de juiste manier voor elkaar gaat krijgen.

Dus lekker SSD er in zetten en heel erg oppassen met de kabel, en dan opstarten met CMD+ALT+R.
Ik heb wel een usb met Yosemite kunnen maken en dus een bootable usb. Alleen ik heb inderdaad met CMD+R+Opstarten via internet het voor elkaar gekregen. USB dus nergens voor nodig gehad.

Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/dmfq8sbztmw.08.12.png

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 683289 op 17-07-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Het rare is dan weer dat black magic af en toe een hele rare manier van meten hanteert. Hoe komt het dat 2K 1556 @ 25FPS met 12 bit 4:4:4 kleuren geen enkel probleem is voor zowel schrijven als lezen en HD1080P @~60FPS wel? Je kan in het tabelletje rechts duidelijk zien dat de snelheden voor 2K een stuk lager liggen.

Super vaag allemaal.

Maar fijn dat het gelukt is. Ik mag binnenkort de 3e mid 2012 MBP afleveren met een dergelijke SSD voor een producer die er deze maand al twee heeft afgenomen. Mocht je ooit interesse hebben in verdere upgrades gooi het dan ff hier neer. Ik heb ondertussen een hoop ervaring met wat er allemaal mogelijk is met deze beestjes (tot 4TB aan HDD opslag of 2X 1TB SSD in raid is bijvoorbeeld geen probleem xd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:10
2K 1556 op 25 Hz heeft nu eenmaal een (veel) lagere bandbreedte nodig dan 1080p op 60 Hz. Het zou pas raar zijn als het andersom wel zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
supersnathan94 schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 20:22:
Het rare is dan weer dat black magic af en toe een hele rare manier van meten hanteert. Hoe komt het dat 2K 1556 @ 25FPS met 12 bit 4:4:4 kleuren geen enkel probleem is voor zowel schrijven als lezen en HD1080P @~60FPS wel? Je kan in het tabelletje rechts duidelijk zien dat de snelheden voor 2K een stuk lager liggen.

Super vaag allemaal.

Maar fijn dat het gelukt is. Ik mag binnenkort de 3e mid 2012 MBP afleveren met een dergelijke SSD voor een producer die er deze maand al twee heeft afgenomen. Mocht je ooit interesse hebben in verdere upgrades gooi het dan ff hier neer. Ik heb ondertussen een hoop ervaring met wat er allemaal mogelijk is met deze beestjes (tot 4TB aan HDD opslag of 2X 1TB SSD in raid is bijvoorbeeld geen probleem xd).
Haha dat gaat wel erg ver, dan koop ik liever een Macpro denk ik.
Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentsmit11
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-12-2022
Bedankt alvast voor de waardevolle informatie. De Macbook Pro (mid 2012 non retina) van mijn vriendin ligt op dit moment bij een reparateur en die hebben geconstateerd dat de harde schijf zijn tijd heeft gehad. Nou bieden zij mij aan om voor 200 euro een nieuwe SSD erin te zetten en OS X weer te installeren. Ik kan ook 50 euro betalen (onderzoekskosten) en zelf upgrades gaan doen. Dan zou ik voor 186,75 euro (50 euro onderzoekskosten zit hier bij in) een nieuwe 250gb SSD en 16GB geheugen kunnen monteren Nou is alleen mijn vraag hoe ik OS X er op ga krijgen aangezien haar Macbook niet meer opstart dus ik geen HD Clone kan maken of een Recovery USB. Wat zijn mijn opties op dit vlak?

[ Voor 4% gewijzigd door Vincentsmit11 op 11-05-2016 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Vincentsmit11 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 12:01:
Bedankt alvast voor de waardevolle informatie. De Macbook Pro (mid 2012 non retina) van mijn vriendin ligt op dit moment bij een reparateur en die hebben geconstateerd dat de harde schijf zijn tijd heeft gehad. Nou bieden zij mij aan om voor 200 euro een nieuwe SSD erin te zetten en OS X weer te installeren. Ik kan ook 50 euro betalen (onderzoekskosten) en zelf upgrades gaan doen. Dan zou ik voor 186,75 euro (50 euro onderzoekskosten zit hier bij in) een nieuwe 250gb SSD en 16GB geheugen kunnen monteren Nou is alleen mijn vraag hoe ik OS X er op ga krijgen aangezien haar Macbook niet meer opstart dus ik geen HD Clone kan maken of een Recovery USB. Wat zijn mijn opties op dit vlak?
Voor deze vraag kun je beter een nieuw topic openen, dan een jaar oud topic omhooghalen wat weinig met je vraag te maken heeft. Dit topic gaat daarom op slot.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.