Toon posts:

4k GTX1080 GTX1070 opstelling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na 5 jaar op mijn oude systeem gewerkt te hebben de vernieuwkriebels te pakken.
Oude systeem:
I7-2600 3.4Ghz
GTX 550 TI
8GB Ram
Wat starte met het willen upgraden van mijn 24 inch 1080 scherm, is uitgelopen tot het samenstellen van een nieuwe pc. Onder andere door de review uit januari:
reviews: 4k-monitoren in beeld: nu wel of niet investeren?
Waar de conclusive voor mij toch luidt niet meer te investeren in een 2560x1440, maar te investeren in een 4k setup. Ook voor de 2560 optie zou ik een nieuwe videokaart nodig hebben, waardoor m'n moederboard ook een upgrade nodig heeft. Vandaar de keus om ook voor een total nieuwe systeem te gaan.

Het idee is om er een 40 inch 4k monitor (Philips) op aan te sluiten.
pricewatch: Philips BDM4065UC Zwart

Na wat speurwerk qua videokaarten is me aangeraden te wachten op de 1080 (eventueel 1070 als de specs duidelijk zijn)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
4K Gaming (veelal MOBA of real time strategy), enkele shooter(notpro).
4K Movie (4k 3D movie ready)
Wat 3D CAD werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
tussen de 1000 en 1500 euro? Daar binnen optimalizeren "Bang for buck".
Mocht het niet haalbaar zijn is er budget.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind dat ik zelf een wat beperkte blik hier op heb, vandaar deze post.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluidniveau laaghouden zou erg prettig zijn.

Ga je overklokken?
Niet van plan te overclocken

Beoogde setup rond de GTX1080 (gebaseerd op de best buy van Januari)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 233,12€ 233,12
1MSI Z170A GAMING PRO€ 132,95€ 132,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 66,95€ 66,95
1NZXT Manta - Matte Black/Black€ 88,96€ 88,96
1be quiet! Dark Rock 3€ 57,95€ 57,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 59,95€ 59,95
1Corsair RM550x€ 87,95€ 87,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 142,95€ 142,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 870,78

Graag jullie idee over deze setup! _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2016 19:17 . Reden: Het ontbreken van een Opzet ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Aangezien dit ontbreekt sluit ik voorlopig je topic. Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum doorzoeken en de recente best-buy guides van november, januari en maart.

Tevens vind je veel waardevolle informatie in [Guide][advies] Geschikte Onderdelen Kiezen. Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Neem even contact op met me (pijltje naast mijn username, vervolgens "stuur bericht") als je een lijstje hebt, dan gooi ik je topic weer open, zodat je die erbij kan plaatsen. En weer open.

Succes!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-07 16:38

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Als je niet gaat overclocken, zou ik voor een Intel Core i5 6600 met een Gigabyte GA-B150-HD3P (of ander goed gereviewd B150 moederbord) gaan. Scheelt weer € 50,-. Vergeet ook niet je Windows licentie en/of randapparatuur. Verder heb je denk ik een heel mooi systeem in elkaar gezet, waarmee je netjes binnen je budget blijft (ervan uitgaande dat een GTX1080 max € 600,- gaat kosten)!

[ Voor 33% gewijzigd door adamvansanten op 11-05-2016 16:53 ]

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:54
Het enige echte probleem dat ik kan zien is dat het moederbord niet gaat passen. De Manta ondersteunt alleen M-ITX, dus dan moet je een mobo nemen als deze pricewatch: MSI Z170I Gaming Pro AC als je ook de rode accenten etc wilt.
Daarnaat zou volgens de specs de koeler moeten passen maar volgensmij gaat het wel krapjes worden.
Voor de rest heb ik eigenlijk niks aan te merken op het lijstje.

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 27-11 00:27
Bang for the buck zal wss de GTX 1070 zijn en niet de GTX 1080, prijzen zullen +/- 450 en +/- 700 euro zijn en de 1080 is echt niet anderhalf keer zo snel als de 1070!

• tjallo
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-11 20:42
Ik zou een 1070 nemen en als het echt nodig is later er extra eentje bijzetten (scaling lijkt beter te zijn met de nieuwe generatie maar dat kan ik nog geen uitspraak over doen) in combinatie met een i7 6700 omdat dit beter is voor CAD.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je gaat niet overclocken, maar koopt er wel een moederbord en CPU voor? :? Dat is echt zonde van je geld! Koop een i7 6700 (non K), vanwege je CAD-werkzaamheden kun je dat makkelijk hebben, in combinatie met een B150 chipset op je moederbord (of H110, zag dat die ook heel goedkoop kunnen zijn).

Een alternatieve koeler heb je dan in principe ook alleen nodig als je per se stilte wilt, zo bespaar je in totaal al gauw een 100 euro. Ook zou ik de PC voorzien van 16GB RAM. RAM is momenteel niet zo heel duur en ook dit vinden CAD-programma's wel fijn.

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:07
CH40S schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 19:08:
Je gaat niet overclocken, maar koopt er wel een moederbord en CPU voor? :? Dat is echt zonde van je geld! Koop een i7 6700 (non K), vanwege je CAD-werkzaamheden kun je dat makkelijk hebben, in combinatie met een B150 chipset op je moederbord (of H110, zag dat die ook heel goedkoop kunnen zijn).

Een alternatieve koeler heb je dan in principe ook alleen nodig als je per se stilte wilt, zo bespaar je in totaal al gauw een 100 euro. Ook zou ik de PC voorzien van 16GB RAM. RAM is momenteel niet zo heel duur en ook dit vinden CAD-programma's wel fijn.
Met geen alternatieve koeler ben ik het onees. Ik bereikte in de zomer temperaturen tot 90 graden met de stock intel koeler. Een CPU koeler hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Maar in het geval van een i7 zal hij toch een koeler moeten aanschaffen. Deze word als het goed is niet meegeleverd.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LostInNight schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 19:47:
[...]

Met geen alternatieve koeler ben ik het onees. Ik bereikte in de zomer temperaturen tot 90 graden met de stock intel koeler. Een CPU koeler hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Maar in het geval van een i7 zal hij toch een koeler moeten aanschaffen. Deze word als het goed is niet meegeleverd.
Als de airflow in de kast prima geregeld is, heb je in theorie als je niet gaat overclocken echt geen 3rd party koeler nodig. Ik heb zelf ook een i7 in mijn systeem zitten en die weet 'gewoon' het hoofd koel te houden met stock koeler, uiteraard zonder overclock. ;)

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Volgens mij kan er meer bereikt worden met dit budget. Zoals al genoemd:
- Een OC i5 setje (K processor, Z170 moederbord, krachtige koeler) kost net zo veel als een non-OC i7 setje (non-K processor, B150/H110 moederbord, goedkopere koeler). Dan ga je veel meer lol hebben aan een i7 setje.
- Moederbord past niet in de kast, vandaar dat ik de kast veranderd heb naar de S340, eventueel kan ook nog voor de pricewatch: NZXT H440 New Edition Zwart/Rood worden gekozen.
- CPU koeler kan wel wat goedkoper als je toch niet gaat overklokken. De Mugen 4 PCGH is lekker stil en kost 2/3e van de Dark rock.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 308,01€ 308,01
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 66,95€ 66,95
1NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood€ 63,95€ 63,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 42,95€ 42,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16€ 59,95€ 59,95
1Corsair RM550x€ 90,95€ 90,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 140,95€ 140,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 858,66

Uitgaande van een budget van €1500 heb je dus nog ruim €600 over. Dat lijkt mij wel genoeg voor een GTX1080, echter zou ik de 1070 ook nog even afwachten. Misschien dat Nvidia niet leert van haar marketing fouten van de 970/980 (970 bijna net zo snel als de 980 voor +-65% van de prijs van een 980) en krijgen we met de 1070 een echt bang-for-buck killer.

Informaticus of vakkundig Googler?

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de tips.
De I7-processor tip en verandering van kast en moederboard ga ik zeker doorvoeren.

Ik ben een beetje huiverig voor de NZXT S340 door de klachten over het geluid en de snel krassende ruit.
De NZXT H440 vind ik wat aan de prijs voor een lege kast ^^ Dus nog even zoeken naar een goed alternatief.
misschien de: Phanteks Enthoo Pro M Acrylic Window Edition

Zodra de nieuwe GTX kaarten uit zijn er er iets meer bekend is over de GTX 1070 zal ik voor het bestellen nog een definitief lijstje posten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2016 09:44 ]

• Tshw3
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-11 10:28
Deze behuizing is ook super mooi voor jou build denk ik.
pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window

Teun

Verwijderd

Topicstarter
CH40S schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 20:53:
[...]
Als de airflow in de kast prima geregeld is, heb je in theorie als je niet gaat overclocken echt geen 3rd party koeler nodig. Ik heb zelf ook een i7 in mijn systeem zitten en die weet 'gewoon' het hoofd koel te houden met stock koeler, uiteraard zonder overclock. ;)
Normaal betekent Intel Core i7-6700 Boxed toch dat er een actieve cooler meegeleverd wordt met de processor?
Is er iets bekend over deze cooler van de I7-6700 varianten? Er staat bij specs: Type cooling (actief)

Een paar jaar terug was het volgens mij zo dat ze er bij geleverd werden, maar nogal lawaaiering waren.
is dit nog steeds zo?
Zou een Scythe Mugen 4 PCGH Edition dan nog een meerwaarde hebben?

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een boxed CPU heeft inderdaad een Intel stock koeler. Die overigens prima werkt als je niet overclocked, wat met een non K-cpu sowieso al lastig is. ;)

Lawaaierig valt ook heel erg mee mijns inziens. Natuurlijk kun je met third party koelers een stillere krijgen, maar is wel weer een extra investering. Voor de koeling an sich maakt het immers niet uit, ja hij wordt wat koeler, maar heb je er wat aan, als je toch niet overclocked? ;)

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Sinds deze generatie is boxed NIET meer standaard met koeler, om de een of andere reden.....

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

• rickbovenkamp
Boxed is wel met standaard koeler, alleen niet bij de K versies van processoren.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-12 10:44
Ik zou alleen een nieuwe monitor + 1070 of 1080 kopen. Jouw huidige i7 2600k kan nog prima mee met de huidige generatie. Ik zou nog minimaal 1 cpu generatie afwachten voordat je deze gaat upgraden want anders zit je eigenlijk geld weg te gooien.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:50:
Ik zou alleen een nieuwe monitor + 1070 of 1080 kopen. Jouw huidige i7 2600k kan nog prima mee met de huidige generatie. Ik zou nog minimaal 1 cpu generatie afwachten voordat je deze gaat upgraden want anders zit je eigenlijk geld weg te gooien.
M'n Moederbord kan de nieuwe kaarten ook niet aan, en mn Voeding zou ik even na moeten checken. Ik denk niet dat dit een reele optie is.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:13:
[...]

M'n Moederbord kan de nieuwe kaarten ook niet aan, en mn Voeding zou ik even na moeten checken. Ik denk niet dat dit een reele optie is.
Waarom zou het mobo het niet aankunnen ?

Voeding is wel aan te raden te vervangen bij een 2xxx series CPU

• Sir_Hendro
Een goede voeding kopen is altijd een mooie investering. Deze kun je dan de komende Jaren steeds overzetten. Ik gebruik al Jaren HX850 van Corsair en hoef ik voorlopig niet te vervangen.

Welk moederbord gebruik je momenteel? Een GTX1080 zou toch prima moeten lukken. Ik gebruik zelf ook een 2600k momenteel en daar gaat ook een GTX1080 bijgezet worden. Ik gebruik een Asus P8Z68V-Pro moederbord.

• rickbovenkamp
Sir_Hendro schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 18:09:
Een goede voeding kopen is altijd een mooie investering. Deze kun je dan de komende Jaren steeds overzetten. Ik gebruik al Jaren HX850 van Corsair en hoef ik voorlopig niet te vervangen.

Welk moederbord gebruik je momenteel? Een GTX1080 zou toch prima moeten lukken. Ik gebruik zelf ook een 2600k momenteel en daar gaat ook een GTX1080 bijgezet worden. Ik gebruik een Asus P8Z68V-Pro moederbord.
Offtopic: wacht nou op benchmarks van de 1070 met die kaart kopen, grote kans dat de gtx 1070 bijna net zo snel is voor een stuk minder geld.. Net als bij de vorige generatie! ;)

• Sir_Hendro
rickbovenkamp schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 19:22:
[...]

Offtopic: wacht nou op benchmarks van de 1070 met die kaart kopen, grote kans dat de gtx 1070 bijna net zo snel is voor een stuk minder geld.. Net als bij de vorige generatie! ;)
Als ik zo naar de cijfers kijk lijkt dat best te gaan kloppen maar tot er meer over bekend is hou ik de 1080 op de planning :P

Verwijderd

Topicstarter
MichaelvD2203 schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 17:23:
[...]

Waarom zou het mobo het niet aankunnen ?

Voeding is wel aan te raden te vervangen bij een 2xxx series CPU
Kan ik een GTX1070/80 aansluiten op een PCIe x16 v2.0 en de volle kracht uit de kaart benutten?

• Sir_Hendro
Die kaart gaat prima werken alleen zal die op een nieuwere Skylake PC nog iets beter presteren. In extreme gevallen zal je tijdens games misschien nog 25% sneller presteren maar gemiddeld zal dat eerder bij 15% liggen. Koop anders eerst de kaart en ga lekker gamen, wil je toch nog die paar procent extra, dan koop je als nog een nieuwe PC.

Pagina: 1