Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:23

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
In ons nieuwbouwhuis (energielabel A++ 0,39) kunnen we een ketel equivalent kiezen (stadsverwarming). CW4, CW5 of CW6 voor respectievelijk 8, 10 of 12 liter warm water per minuut. Tarieven en specificatie: PDF Warmtenet Hengelo.

Op de tweede verdieping hebben we de gewone badkamer met douche en 150 liter bad. Op de eerste verdieping een kleine badkamer voor logees. Op de begane grond en gecombineerde WTW voor beide badkamers. De keuken heeft een hot tap met eigen boilertje (5 L).

Op dit moment nemen weer standaard douchekoppen van de projectontwikkelaar (redelijk luxe, maar niet extravagant, type nog onbekend), lange termijn overweeg ik zelf een regendouche op de grote badkamer te plaatsen.

Op de lange termijn verwacht ik een aanvullende of zelfs vervangende warmtepomp. Daar ga ik pas over een jaar na kijken zodra we beter weten wat ons stookgedrag is. Op dit moment hebben we geen keuze: er komt stadsverwarming in. Niet te vermijden, wel op te zeggen: crazyharrie in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp" (eventuele stadsverwarming discussie aub elders voeren).

Volgens mij zijn we goed genoeg geïsoleerd om nauwelijks te hoeven stoken, dus de keuze welk CW? we willen is puur afhankelijk van de warm water behoefte. Mijn vriendin is bang voor te weinig warm water, maar we hebben nu een CW3. Kan je met een CW4 wel een stevige straal krijgen? Is er verschil in druk, of is dat gelijk zolang je douchekop niet meer aan kan dan de ketel produceert..

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-07 14:34
Wat is het prijsverschil tussen de verschillende capaciteiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:47

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Bij een boiler telt mee dat een grotere een hoger standbyverbruik heeft, bij een gasketel telt mee dat een grotere ketel minder laag kan moduleren. Bij stadsverwarming heb je die energetische nadelen niet en is het puur een financiële afweging.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zou CW5 kiezen, dan zit je redelijk safe. Het is niet veel duurder dan CW4.
Mocht je ooit naar CW6 willen, dan kan dat altijd nog.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben een regendouche gewoon op een CW4 ketel. Het is dan ook een regendouche en geen stortdouche.

Met 2 badkamers zou ik wel voor CW5 gaan, dan kan je tenminste probleemloos tegelijk douchen en vult het bad wat sneller. Ik zou wel navragen of je inderdaad achteraf nog kan wijzigen naar CW6. Uiteindelijk scheelt CW5 en CW6 ook maar 20 euro p/j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-07 09:20
Als je toch naar CW6 kan wanneer je wilt, kan je net zo goed CW4 nemen.
Zeker met een WTW onder de douche is de hoeveelheid warm water dat je nodig hebt beperkt.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wisselen kost wel ruim 400 euro zie ik.
Dus een verkeerde 'gok' kost wel flink wat.

Belangrijkste argument om voor een 'hoge' CW waarde te gaan is als je 2 douches tegelijk aan wilt.
De vraag is hoe vaak dat voorkomt. Of als je vaak in bad gaat zal het bad sneller gevuld zijn.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Tarieven: CW4 387,26, CW5 428,46 en CW6 447,82 per jaar. Overstappen is niet fijn, 441,76. Daar kan je het prijsverschil heel wat jaren voor betalen.

De veilige keuze voelt CW5, maar dat is menselijk: je neemt nooit de duurste en ook niet de goedkoopste.

We zijn met zijn tweeën en zullen ook niet uitbreiden. Zo wel, dan is de warmwatervoorziening onze laatste zorg ;). Qua timing overlapt ons schema wel, dus zullen we soms beide douches tegelijk willen gebruiken omdat het handig is. Maar ik vindt het niet erg om dan verplicht een gewone douchekop i.p.v. regendouche te gebruiken. Even wachten op het bad vindt ik minder erg, een paar minuten maakt daar niet het verschil.
Deveon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 07:53:
Wij hebben een regendouche gewoon op een CW4 ketel. Het is dan ook een regendouche en geen stortdouche.
Hoeveel liter/min is jouw regendouche?

[ Voor 22% gewijzigd door Milmoor op 09-05-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Deveon schreef op maandag 09 mei 2016 @ 07:53:

Met 2 badkamers zou ik wel voor CW5 gaan, dan kan je tenminste probleemloos tegelijk douchen en vult het bad wat sneller. Ik zou wel navragen of je inderdaad achteraf nog kan wijzigen naar CW6. Uiteindelijk scheelt CW5 en CW6 ook maar 20 euro p/j.
Op mijn CW5 Intergas ketel kan ik niet tegelijk douchen en afwassen. Dus achteraf had ik net zo goed een CW4 ketel kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Milmoor schreef op maandag 09 mei 2016 @ 14:41:
Tarieven: CW4 387,26, CW5 428,46 en CW6 447,82 per jaar. Overstappen is niet fijn, 441,76. Daar kan je het prijsverschil heel wat jaren voor betalen.

De veilige keuze voelt CW5, maar dat is menselijk: je neemt nooit de duurste en ook niet de goedkoopste.
Is in dat geval CW6 niet de veilige keuze? Overstappen wil je ten alle kosten voorkomen doordat het verschil zo klein is.
[...]

Hoeveel liter/min is jouw regendouche?
CV levert 7,5 liter op 60 graden. Geen idee wat de douche vraagt. Let wel op het is een regendouche en geen stortdouche. Een regenbui is tenslotte geen stortbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor een reguliere douche van 8 liter/minuut heb je met een WTW in de winter ongeveer 4,5 L/m warm water van 50* nodig of 3,5 L/m van 60*. Waarschijnlijk levert dit apparaat 60*.
Dus als je beide douches tegelijk wilt gebruiken zit je op CW4 (7 liter per minuut), 1 regendouche moet daarmee ook prima lukken. Omdat de beide douches dezelfde WTW gebruiken, kan het rendement dan iets omlaag gaan. Dus lijkt CW5 dan de veilige keuze.

En voor het vullen van het bad geldt dat dit altijd lang duurt, maar soms nog iets langer ;)
Mocht het wel eens voorkomen dat er een bad vol loopt, terwijl er ook iemand doucht, dan wil je CW6 hebben. Zou voor die 20,- extra ook mijn keuze zijn. Beter mee verlegen dan om verlegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 10:08
CWx zegt niet altijd iets over de hoeveelheid l/min. Check maar eens de Calenta 40c (CW5). Die doet volgens mij meer l/min dan een (of gelijk aan) CW6.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De CW-klasse gaat alleen over de warmwater voorziening, dus met je stookgedrag heeft het niet direct te maken. Met CW5 is het in beperkte mate mogelijk om meerdere kranen open te hebben. Je kunt dus wel met tweeën tegelijk douchen, maar niet als je allebei de kraan volledig open hebt staan. Als je een beetje rekening met elkaar kunt houden zou dat in jouw geval dus voldoende moeten zijn, zeker als je bedenkt dat er een douche-WTW aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-07 12:33
CW4,5 of 6 hangt vaak mee samen met het max vermogen van de ketel en daar de modulatiestappen meestal vast zijn dus ook met je stookvermogen.
Ik heb een CW5 ketel maar kan hem nog niet echt testen door het geringe waterdebiet (nog geen keuring gehad).

Echter is de ketel 26kW en kan die 1:4 moduleren en staat dus minimum aan 6,5kW te stoken wat eigenlijk teveel is voor een nieuwbouw (huis is opgeleverd 2016, gebouwd naar de normen van 2021 (beter zelfs)).
Ik zou voornamelijk daar naar kijken, maar wij douchen dan ook niet vaak. We nemen een bad en laten dat gewoon vollopen. Nu duurt dat eindeloos lang omdat alles door 1 simpel kraantje binnenkomt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-07 14:01
Waar je ook rekening mee moet houden is de hoeveelheid koud water dat je per minuut binnen krijgt.
Toen wij een nieuwebouwhuis met stadsverwarming kochten kanden wij kiezen voor een tapdebiet van 8 of 10 liter (bij 60graden) per minuut. Wij kozen voor de 10 liter variant waar voor we moesten bij betalen. Toen ik ging controleren of wij ook daadwerkelijk 10 liter kregen kwam ik maar op 8,2. Bij navraag gaven ze aan dat wij wel degelijk een tapdebiet van 10 liter haden (technisch).
Wat bleek we kregen maar 8,5 liter koud water binnen dus kon dat apparaat er geen 10 van maken:-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Het is wel belangerijk dat je koudwater leiding bij de ketel voldoende groot is (net als de rest van je waterinstallatie)
Dit wordt vaak vergeten waardoor een cw5 of hoger zwaar tegen kan vallen.
Als je het goed doet is het echt een genot!
Voor douche is een cw4 meer dan zat, wil je een 2e kraan openen of heb je een bad, dan is cw5 of hoger een aanrader.

Mocht je toch een kleine ketel met een minimaal vermogen voor cv willen hebben, dan is een ketel met een kleine doorstroomboiler ook een idee.

oh, je hebt stadsverwarmingunit, zeker cw4!

[ Voor 4% gewijzigd door DJKroon op 10-05-2016 19:47 ]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
KifArU schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:29:
Voor een reguliere douche van 8 liter/minuut heb je met een WTW in de winter ongeveer 4,5 L/m warm water van 50* nodig of 3,5 L/m van 60*. Waarschijnlijk levert dit apparaat 60*.
Dus als je beide douches tegelijk wilt gebruiken zit je op CW4 (7 liter per minuut), 1 regendouche moet daarmee ook prima lukken. Omdat de beide douches dezelfde WTW gebruiken, kan het rendement dan iets omlaag gaan. Dus lijkt CW5 dan de veilige keuze.

En voor het vullen van het bad geldt dat dit altijd lang duurt, maar soms nog iets langer ;)
Mocht het wel eens voorkomen dat er een bad vol loopt, terwijl er ook iemand doucht, dan wil je CW6 hebben. Zou voor die 20,- extra ook mijn keuze zijn. Beter mee verlegen dan om verlegen.
Bedankt voor de getallen. Als ik naar hoger ga, ga ik inderdaad naar CW6 aangezien het in prijs weinig scheelt met CW5.
Jasper1975 schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 16:17:
Waar je ook rekening mee moet houden is de hoeveelheid koud water dat je per minuut binnen krijgt.
Toen wij een nieuwebouwhuis met stadsverwarming kochten kanden wij kiezen voor een tapdebiet van 8 of 10 liter (bij 60graden) per minuut. Wij kozen voor de 10 liter variant waar voor we moesten bij betalen. Toen ik ging controleren of wij ook daadwerkelijk 10 liter kregen kwam ik maar op 8,2. Bij navraag gaven ze aan dat wij wel degelijk een tapdebiet van 10 liter haden (technisch).
Wat bleek we kregen maar 8,5 liter koud water binnen dus kon dat apparaat er geen 10 van maken:-(
Goed punt, er moet natuurlijk wel genoeg koud water zijn om op te warmen. Vraag ik na.
DJKroon schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 19:45:
oh, je hebt stadsverwarmingunit, zeker cw4!
Waarom?

[ Voor 42% gewijzigd door Milmoor op 10-05-2016 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat voor leiding heb je nodig voor een CW5 ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2024

DJKroon

Fikkiestoker

Je hebt een douche wtw, daar bespaar je liters warm water mee. Zeker met thermostaatkranen op de douche geeft dat veel comfort. Een cw4 is niet heel erg duur en kan aantrekkelijk zijn wil je later overstappen naar een warmtepomp.
Mocht geld niet echt een rol spelen dan kan je altijd cw hoger nemen en je gezin verwennen ;) meer is altijd lekker.
Ik denk alleen niet dat vaak de situatie bestaat dat er 2 douche en 1 de afwas doet waardoor je zoveel warmwater nodig hebt icm met je wtw.

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
CW4 is 7,5liter water per minuut op 60C. Zeker met DWTW moet dat toch voldoende zijn voor 2 douches? Douchen gebeurt immers maar op iets minder dan 40C. En als jullie tegelijk willen douchen: waarom niet samen? Als je echt superveel warm water tegelijk wilt moet je voor CW6 gaan. Verschil tussen CW4 en CW5 is daarvoor gewoon nihil.

[ Voor 22% gewijzigd door weebl15 op 10-05-2016 21:55 ]

Pagina: 1