R9 290 driver crash, zwart beeld of screenfreeze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-01 15:40
Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of in elk geval op het juiste pad kunnen brengen.

Ik heb recentelijk een R9 290 overgenomen van een maat als upgrade over mijn GTX 480. Alleen nu heb ik het volgende probleem. Op random momenten gaat of het beeld op zwart waarna ik de machine een reset moet geven of dan flikkert het beeld even zwart en krijg ik de melding dat de display driver is gecrashed. Of het systeem loopt helemaal vast. Het vastlopen doet hij alleen in games. Het flikkeren of beeld op zwart zetten doet hij ook in de desktop.

Ik ben ook remote(teamviewer) ingelogd geweest toen dit zich een paar keer voordeed en toen kon ik wel een reboot commando geven waarna de pc netjes terugkwam.

De kaart heeft bij mijn maat wel netjes gedraaid totdat ik hem kwam overnemen.

Mijn specs
i5 4xxx (weet ik niet precies uit het hoofd)
8GB RAM
g1.sniper b5
256GB samsung evo SSD
1 TB hdd
Cooler master Silent Pro 600W voeding

Wat ik al geprobeerd heb:
Windows 10 volledig opnieuw geïnstalleerd met de laatste Crimson drivers (WHQL en beta)
Mijn oude GTX 480 teruggeplaatst (deze draait wel goed op deze Windows installatie)

Het lijkt mij geen power issue. Mijn GTX 480 draait perfect en is hongeriger dan de R9 290. Ook omdat het in Desktop gebeurt. Nu zag ik wel in een ander topic voor een 390 dat je iets met de vcore / power limiter zou kunnen doen in msi afterburner zou dit ook voor mij van toepassing kunnen zijn?

Beste antwoord (via Seriph op 09-05-2016 07:24)

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft je moederbord de laatste bios? Met nieuwere kaarten wil het nog wel eens nodig zijn dat je je moederbord bios moet updaten naar de laatste versie. PCI-E is dan wel backwards en forwards compatible maar er is vaak een update nodig.

Indien hij de laatste versie heeft, kijk of je niet een of ander auto oc instelling aan hebt staan op je bios.

Alle reacties

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 20:57
Is de kaart überhaupt hoger geclocked geweest of nog steeds? Wellicht loopt dat bij jouw setup niet lekker en bij je maat dus wel. Iets met msi afterburner doen als de kaart gewoon stock draait lijkt mij geen goede oplossing vooral omdat hij nu al prima hoort te draaien. Zit er tevens nog garantie op?

Het kan zijn dat er iets niet lekker zit in de kaart. Vervoerschade bijvoorbeeld? Als je de kaart weer terug zet bij de pc van je maat (mits mogelijk) en hij start een game, gebeurt het dan ook? Dan zou je iig schade uit kunnen sluiten en dat het iets specifieks met jouw setup betreft.

Probeer ook evem een andere hdmi/displayport kabel of überhaupt een andere video input bron in je gpu en kijk of het zich weer voordoet.

[ Voor 6% gewijzigd door Rabbitto op 06-05-2016 09:45 ]

• Seriph
Kaart weer terugplaatsen bij mijn maat zal ik van het weekend eens moeten proberen.

Een andere kabel zal ik eens kijken of ik dat kan doen. Ik heb nog wel een hdmi kabel liggen die ik kan gebruiken. Op het moment is mijn monitor met DVI aangesloten. Maar dat is dezelfde kabel als ik voor mijn GTX 480 gebruik en die doet het wel dus ik acht de kans klein dat het aan mijn kabel gaat liggen.

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-01 18:24

Trygve

Redacteur
Is je Windows-installatie bijgewerkt en up to date? En zijn alle stekkers van je voeding goed aangesloten op alle relevante componenten? Bij het wisselen van videokaart is het waarschijnlijk wel handig om DDU te gebruiken om (restanten van) oude drivers weg te halen.

• Seriph
Mijn windows installatie was volledig nieuw en helemaal bijgewerkt de WHQL drivers was de eerste driverset die ik probeerde. Daarna heb ik de beta drivers geprobeerd. De stekkers van de kaart waren goed aangesloten. 6+2 en 6 pins voeding.

Update: advies uit dit topic nieuwe AMD R390X constant crashende driver, compleet raadsel opgevolgd en een furmark werd doorstaan maar dat was niet het probleem. Maar we wachten af.

[ Voor 30% gewijzigd door Seriph op 06-05-2016 17:50 ]

• Seriph
Helaas. Geen oplossing. Enige wat nu nog geprobeerd kan worden is terugplaatsen bij maat. Of iemand moet hier een nog heldere ingeving hebben.

Acties:
  • Beste antwoord

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heeft je moederbord de laatste bios? Met nieuwere kaarten wil het nog wel eens nodig zijn dat je je moederbord bios moet updaten naar de laatste versie. PCI-E is dan wel backwards en forwards compatible maar er is vaak een update nodig.

Indien hij de laatste versie heeft, kijk of je niet een of ander auto oc instelling aan hebt staan op je bios.

• Seriph
Ben van BIOS F7 naar F9 gegaan. Stond niet bij dat het compatibiliteit zou verbeteren voor grafische kaarten maar je weet het niet. We gaan het weer afwachten.

UPDATE: Voor alsnog lijkt het te werken.

[ Voor 12% gewijzigd door Seriph op 07-05-2016 16:40 ]

• Seriph
Hele weekend pijnvrij gebruik gemaakt van de computer. De bios update heeft zijn uitwerking gehad. Dank voor de ondersteuning.
Pagina: 1