Toon posts:

nieuwe AMD R390X constant crashende driver, compleet raadsel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik open dit topic voor één van mijn collega's. Deze heeft afgelopen week zijn graka geupgrade van een HD6970 naar een R390X. Gezien dit op mijn advies (nja, R390 was mijn advies) is aangeschaft wil ik hem graag helpen om het goed werkend te krijgen.

Zijn huidige situatie:
Intel i7-980 3.33GHZ
asus p6x58d-e
8GB DDR3
1TB HDD
Sapphire R390X
Windows 7/10
Silverstone 750Watt

Het probleem:
Na het wisselen van zijn graka (eerst een volledige driver uninstall gedaan via 3dguru programma) start windows prima op en geeft beeld. Maar.... op het moment dat de pc iets grafisch intensief gaat doen dan crasht de driver. Ook bij Heaven benchmark en Furmark benchmark houd hij er na 10 a 20 sec mee op.

Wat hebben we reeds geprobeerd?:
Hij is van windows 7 overstapt naar 10, geen succes. Hij heeft middels MSI afterburner de functie constante voltage geprobeerd, geen succes. Underclock van 30-50MHZ via MSI afterburner, dit maakt het systeem nog instabieler. Nieuwe voeding aangeschaft (gelukkig mocht deze geretourneerd worden) Huntkey 550Watt, zelfde resultaat.

Hij is gisteren bij mij thuis geweest en we hebben zijn graka in mijn build gestopt (I5-4460, 16GB, 600Watt corsair, GTX970), en verdomd, de sapphire kaart werk als een zonnetje. Half uurtje Furmark, half uurtje GTA5 en 2x heaven benchmark. Geen centje pijn en presteert precies zoals hij hoort te presteren.

Mijn vermoeden is dat de PCI-e poort op zijn moederbord niet helemaal goed meer werkt. Echter wordt dat vermoeden soort van ontkracht doordat zijn vorige graka prima werkt.

Wat nu? Alvast bedankt voor het meedenken.

Beste antwoord (via Verwijderd op 03-05-2016 11:02)

• Roel_1983
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-09-2025
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:55:
[...]

Airflow is prima, kaart word niet warmer dan 55 celsius. Power limit verhogen kan hij proberen maar is het niet een beetje vreemd om met voltages te moeten klooien om de kaart werkend te krijgen?
Zou niet moeten inderdaad maar ik heb de kaart nu ongeveer een half jaar, de eerste week of anderhalf mee zitten klooien, nog getwijfeld of ik hem binnen 2 weken terug zou sturen.

Maar sinds ik de powerlimit en vcore omhoog gezet heb, heb ik geen enkele driver crash meer gehad.

Als je hier naar zoekt op internet kom je veel meer mensen tegen die hetzelfde gedaan hebben en daarmee ook alle driver crashes opgelost hebben.

55 graden is dan wel weer laag, onder load draait de mijne richting de 80, wat voor deze kaart een mooie temperatuur is, de 390x chip verstookt nogal wat.

Alle reacties

• th3sander
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-01 18:26
Is er toevallig een bios update beschikbaar voor het moederboard. Dit wil nog wel is helpen om problemen met nieuwere kaarten weg te halen.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08:01
Drivers?! Ik krijg precies dezelfde problemen zo der degelijke drivers. Gebruik DDU eens?

Verwijderd

Topicstarter
Goede tip, hier dacht ik ook aan maar ik zag dat de laatste bios update uit 2012 stamt (ver voor deze GPU) en er bij de release notes nergens vermelding gemaakt word van ondersteuning GPU's.

DDU (3dguru prog) is gebruikt voor deinstallatie drivers. Teven heeft hij meerdere versies van de driver geprobeerd. Op mijn pc functioneerde de kaart prima met de nieuwste driver, bij hem niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2016 11:12 ]

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:16
Andere PCIe sloten geprobeerd?

Probeer het met een andere voeding? Ik zou die Huntkey ook weer terug brengen... Ik neem aan dat het deze is, pricewatch: Huntkey Jumper 550W Je kunt makkelijk een betere voeding krijgen voor hetzelfde geld.

En met andere voeding, probeer jouw eigen voeding eens uit in zijn systeem ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Zeara op 02-05-2016 11:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zeara schreef op maandag 02 mei 2016 @ 11:42:
Andere PCIe sloten geprobeerd?

Probeer het met een andere voeding? Ik zou die Huntkey ook weer terug brengen... Ik neem aan dat het deze is, pricewatch: Huntkey Jumper 550W Je kunt makkelijk een betere voeding krijgen voor hetzelfde geld.

En met andere voeding, probeer jouw eigen voeding eens uit in zijn systeem ;)
Hij heeft het nu op 2 voedingen (silverstone en huntkey) geprobeerd met dezelfde problemen. Ik heb hem gisteren nog een 500watt corsair voeiding mee gegeven (mijn 2 jaar oude voeding). Deze heeft hij nog niet geprobeerd.

Ander PCI-e slot is een goed idee. Die tip ga ik meegeven.

• Roel_1983
Probeer de Power Limit eens naar maximum te zetten, mogelijk ook de vcore iets verhogen, geloof dat ik de mijne op +25mv heb staan voor de 390x, maximum is +50 volgens mij in afterburner.

Ik had precies hetzelfde, ook alle bovenstaande dingen al geprobeerd, oude kaart had nergens last van etc.

Sinds ik de powerlimit en de vcore verhoogt heb, heb ik er totaal geen last meer van gehad.

Zit er wel goede airflow in de kast zelf overigens?
De 390X genereerd aardig wat warmte.

Verwijderd

Topicstarter
Roel_1983 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:51:
Probeer de Power Limit eens naar maximum te zetten, mogelijk ook de vcore iets verhogen, geloof dat ik de mijne op +25mv heb staan voor de 390x, maximum is +50 volgens mij in afterburner.

Ik had precies hetzelfde, ook alle bovenstaande dingen al geprobeerd, oude kaart had nergens last van etc.

Sinds ik de powerlimit en de vcore verhoogt heb, heb ik er totaal geen last meer van gehad.

Zit er wel goede airflow in de kast zelf overigens?
De 390X genereerd aardig wat warmte.
Airflow is prima, kaart word niet warmer dan 55 celsius. Power limit verhogen kan hij proberen maar is het niet een beetje vreemd om met voltages te moeten klooien om de kaart werkend te krijgen?

Acties:
  • Beste antwoord

• Roel_1983
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:55:
[...]

Zou niet moeten inderdaad maar ik heb de kaart nu ongeveer een half jaar, de eerste week of anderhalf mee zitten klooien, nog getwijfeld of ik hem binnen 2 weken terug zou sturen.

Maar sinds ik de powerlimit en vcore omhoog gezet heb, heb ik geen enkele driver crash meer gehad.

Als je hier naar zoekt op internet kom je veel meer mensen tegen die hetzelfde gedaan hebben en daarmee ook alle driver crashes opgelost hebben.

55 graden is dan wel weer laag, onder load draait de mijne richting de 80, wat voor deze kaart een mooie temperatuur is, de 390x chip verstookt nogal wat.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal hij het eens moeten proberen :) Alle oplossingen zijn de moeite om te proberen.

In mijn kast werd de kaart niet warmer dan 68 celsius. Ik vermoed dat dit komt vanwege 1. de ontzettende grote koelunit die op zijn sapphire kaart zit en 2. omdat mijn airflow dik in orde is (corsair air 540).

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Roel,

Jouw oplossing lijkt goed te werken. Onze dank is groot!

• Roel_1983
Mooi dat het nu werkt.

Ik heb gisteren nog even gekeken, ik heb de vcore inderdaad op +25mv staan, en de powerlilmit op max, + 50.
Pagina: 1