Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een compleet nieuwe setup voor om audio en video af te spelen. Hoeft niet het allernieuwste of allerbeste te zijn.

Voorwaarden:
Audio:
- Spotify moet te streamen zijn naar boxen vanaf computer/telefoon of andere optie waarvoor ik geen televisie aan hoef te zetten.
- minimaal 2x 2 boxen ivm kamer en suite

Video:
- Nieuw televisiescherm
- Streaming (vanaf YouTube, NPO.nl etc)
- Videofiles
- Audio hoeft niet per se over versterker afgespeeld. Mag ook gewoon vanuit televisie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op dit moment zit alles aan elkaar geknoopt via een router (connectie naar versterker, "gewone" werk/speelpc en mediacenter/multimediapc), volgens mij. Ik vind het prima om zoiets na te bouwen, maar ook dan zou het fijn zijn om een startpunt te hebben. Er staat een Denon als versterker, dus op dit moment kan ik ook audio streamen.

Maar! Al deze hardware gaat weg, de eigenaar vertrekt uit huis.
Ik heb de laatste 10 jaar de ontwikkelingen niet bijgehouden, dus mogelijk dat een setup met een ChromeCast ook voldoende oplevert icm een smart-tv. Of dat er iets anders slims te bedenken is of als ik een huidige setup na zou bouwen, wat zouden jullie dan adviseren? Ik ben op zoek naar alle tips, incl. evt. router (zit op een ziggo kabel verbinding, daarin zijn geen andere opties. Het is een oud pakket, dus ik vermoed 40/4)

Heb wel wat budget, maar ben niet op zoek naar een oplossing van 10k. Zonder me in te lezen, dacht ik aan ongeveer 2-3k, maar misschien is dat naïef. Als het fijn/mooi/goed werkend spul is, ben ik ook bereid om wat te stijgen.

Heb al een rondje mediamarkt gedaan ter inspiratie, maar er zijn zoveel opties. Fijn om rustig wat na te lezen en googlen als startpunt.

Dank voor je tijd!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2016 08:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:08
Het budget van 2000-3000 euro met de mogelijkheid te stijgen, geeft veel opties. Met dat budget ga je niet bij de lokale mediamarkt kijken, maar ga je naar een dedicated audio-zaak. In veel grotere steden zitten er wel 1 of meerdere. Van naam ken ik Poulissen in roermond, Stassen in venlo, Apollo in almere, Iear in tilburg, maar zo zijn er nog tig van dergelijke winkels.

Het is belangrijk te weten wat jouw kwaliteitseisen zijn voor het geluid en beeld en hoe "handig" het allemaal moet zijn. Ik geloof dat veel televisies tegenwoordig wel de mogelijkheid hebben om als mediacenter te dienen (afspelen van audio, film van opslagmedium of streaming via internet zoals youtube en uitzendinggemist). Dus als je verder geen eisen stelt aan geluidskwaliteit, dan ben je misschien met enkel een tv al klaar.

Als je wel enige eisen aan geluidskwaliteit en bedienbaarheid stelt, dan zijn er legio mogelijkheden. Voor de geluidsweergave kies je dan het beste een receiver (kan overweg met zowel geluid als beeld), met losse speakers (formaat boekenplank of vloerstaanders/zuilen). Speakermerken als Dali, Kef, Klipsch, Dynaudio, Jamo, Teufel, Q acoustics, Bowers & Wilkins, Monitor audio en nog een paar anderen, hebben allen hun eigen sound. De een klinkt warm en vol, de ander wat killer, maar meer detailrijk. Iedereen stelt zijn eigen eisen aan het geluid en welke dat zijn kom je alleen te weten door te gaan luisteren. Wat voor de een mooi klinkt, kan voor de ander minder mooi klinken.

Qua receivers worden veelal merken als Denon, Marantz, Onkyo en in mindere mate Pioneer en Yamaha aangeraden. Hoewel sommigen anders beweren, zit er tussen receivers niet zoveel tot geen verschil qua klank. Waar ze wel in verschillen is de bouwkwaliteit en daarmee de prestaties. Het opgegeven vermogen bij receivers kun je in veruit de meeste gevallen links laten liggen. Dit gaat alleen een rol spelen wanneer je de limieten gaat opzoeken, maar in de gemiddelde kamer zit je daar best ver vanaf. Ik heb het eens getest bij mijn systeem en op een vrij luid volume (niet zo hard als in de bioscoop, maar wel hard genoeg dat de aangrenzende buren het zouden horen), verbruikte mijn systeem zo'n 4watt (dat is dus over 5 speakers verdeeld).

Zie ook hier voor meer informatie over receivers en speakers en wat wel en niet belangrijk is;
[FAQ] Audio

Wat televisies betreft heb je vast wel de hype van 3d meegekregen. De nieuwe hype is ultra-hd. Op korte afstanden heeft het een meerwaarde, maar op grotere afstanden moet je toch wel een flinke tv hebben om verschil te zien met normaal full-hd.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H5d5VX5.png

Kortom, leuk als het er op zit, maar ik zou er niet extra voor betalen. Feit is wel dat er tegenwoordig ook veel betaalbare ultra-hd schermen op de markt zijn.

Waar vroeger een plasma-scherm synoniem was voor beeldkwaliteit, is dat nu OLED. Helaas is dit tot nog toe een vrij dure techniek, waardoor OLED-schermen altijd duurder zijn dan hun LCD neefjes. De beeldkwaliteit is echter wel een stuk natuurgetrouwer, hoewel LCD tegenwoordig ook echt niet meer zo slecht is. De levensduur van OLED-schermen is echter nog wat onduidelijk. Er zijn verschillende technieken en ik las laatst dat LG volgens mij de enige is die een redelijk duurzame techniek in handen heeft. HDR is een andere gimmick die een meerwaarde heeft. Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat al wordt toegepast op betaalbare (<€2500,-) schermen.

Verder zijn er legio mogelijkheden om alles aan elkaar te koppelen. Wat het beste werkt, hangt af van je eisen. Zelf heb ik een NAS voor opslag van films, series en muziek. Ik gebruik een Intel Nuc met Openelec (uitgeklede linux OS, met Kodi (vroeger xbmc)) als mediaplayer. Beiden zijn aangesloten op een router en receiver. Dit werkt fantastisch voor films en series, maar een stuk minder goed voor muziek.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aGyVBZt.jpg

Ik heb ooit eens wat gelezen over NAIM Audio. Hun producten zijn erg prijzig, maar functioneren volgens mij perfect.

Mijn advies, lees je eerst in in de basis. Zet voor jezelf uiteen wat je precies wilt (tegenwoordig is bijna alles wel mogelijk) en ga daarna naar een aantal goede audiozaken om eens te luisteren wat jij mooi vindt en om de mogelijkheden in relatie tot jouw budget in kaart te brengen. Persoonlijk zou ik niet alles uit 1 winkel halen, omdat het assortiment meestal beperkt is. Je zou bijvoorbeeld de speakers en receiver uit 1 winkel kunnen halen, de tv uit een ander en de overige hardware via internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een mooi startpunt als basis. Dank voor je uitgebreide post!

Ik ben geen enorme audiofiel, maar ik houd wel van muziek. Moet dus gewoon een beetje fatsoenlijk klinken. Bedieningsgemak is wel belangrijk en bij voorkeur zo weinig mogelijk aanstuurapparaten (afstandsbedieningen, toetsenbord etc), nu heb ik 2 afstandsbedieningen, een toetsenbord en mijn telefoon in gebruik. Hopelijk kan dat simpeler en met minder diepe menu's, maar dat is geen noodzaak/voorwaarde.

Mijne huidige setup lijkt erg op die van jou. En ik lijk steeds bij iets soortgelijks uit te komen. Goede tips! Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn setup: Bluesound gekoppeld aan Marantz reciever tbv streamen muziek vanaf een Synology Nas. Streamen beeld, gewoon via de ingebouwde mediaplayer op tv (Pana Plasma). HD MKV in surround geen probleem maar check dat goed bij aankoop van een tv!!! Speakers B&W's in 5.0 opstelling (ik hoef geen sub). Als je niet het nieuwste zoekt, kijk dan ook naar de 2e handsmarkt. Veel mooi spul, voor weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor het delen, ook dat geeft inspiratie :)