Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-09 21:28

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Ik twijfel over feedback dus hierbij een post om te kijken wat jullie vinden:

Ik ben voor een neefje op zoek naar een leuk laptopje voor weinig waar hij de komende tijd zijn simpele spelletjes weer op kan spelen en een beetje voor school op kan werken.

Een medetweaker heeft een ad staan voor een Toshiba laptop met een aangepaste cpu. Het was een dual core geloof ik en nu een i5 2e gen. De prijs is erg netjes. Ik benader hem of er geen thermische problemen zijn (leek me van wel, zit toch wel wat verschil in de cpu's) maar hij gaf aan dat hij specifiek thermische tests heeft uitgevoerd en dat er geen problemen zijn op getreden onder load.

Ik geef aan dat ik hem waarschijnlijk wel over wil nemen als hij verder geen gebreken of beschadigingen vertoond, met daarbij de vraag om de foto's door te sturen die hij in de ad beloofd had maar nog niet online stonden. Vervolgens zit ik even te wachten op antwoord. Later krijg ik bericht dat er bij controle een putje in het scherm zit. Op de foto's is het duidelijk te zien als een gekleurde punt van een mm doorsnee of zo (kan iets vertekend zijn op de foto). Ik geef aan dat ik dat het wel jammer vindt en of hij daarom nog wat tegemoet kan komen in de prijs, de waarde van de laptop is immers wat minder dan zonder de beschadiging en ik waarschijnlijk een ander schermpje ga zoeken.

Hij reageert direct en doet er 15 euro af wat in mijn ogen een prima voorstel is. Dus ik geef aan dat ik het een mooi aanbod vindt en er op in wil gaan. Ik geef hem de verzendgegevens door en vraag zijn bankgegevens.

Vervolgens is het 4 dagen stil, en kom ik bij het bladeren door de V&A ineens de laptop en de cpu in 2 aparte ads tegen en de ad waarop ik in ben gegaan is op vervallen gezet. Ik mail de Tweaker vol verbazing wat hiervan de insteek is (mogelijk heeft hij er 2?) en later krijg ik een berichtje dat hij het druk had en nog aan het testen is geweest. Hij zou tegen problemen aan zijn gelopen met belasting van de Intel HD gpu in de i5 cpu en gaat er dus vanuit dat de deal niet doorgaat.

Dus...

Wel fijn dat ik niet met een laptop zit die niet stabiel is, hoe goedkoop dan ook, maar wel erg vreemd dat ik zelf via de V&A erachter moet komen dat de 'beklonken deal' blijkbaar niet doorgaat en de onderdelen los al weer te koop staan. Is toch een beetje alsof je in de krant leest dat je eigen huis af is gebrand...

Dus wat is jullie idee hierbij qua feedback? Mijn eerste reactie was: wat een slechte zakenpartner om eenzijdig zonder reactie de deal af te blazen maar mogelijk reageer ik wat negatief vanwege irritatie/teleurstelling. Heeft hij netjes gehandeld door aan te geven dat het niet stabiel is of weegt de manier waarop zwaarder?

Qua communicatie wil ik sowieso wat lager gaan zitten want ik vindt 4 dagen niks laten horen na een akkoord wel erg lang als mijn laatste berichtje 6 minuten na die van hem was.

[ Voor 3% gewijzigd door P-e-t-j-e op 04-05-2016 10:22 ]

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:47

Detmer

Professioneel prutser

Als jij de Tweaker na 4 dagen zelf moet mailen omdat je een advertentie van hem tegenkomt met hetzelfde product vind ik dat hij tekort schiet in communicatie. Mijns inziens had hij jou een bericht moeten doen. Als je genoeg tijd hebt om 2 advertenties te plaatsen kan een bericht doen ook wel lijkt me.

Aan de andere kant is het dan ook weer geen totale lul die jou opzadelt met een semi-defecte laptop, dus daarvoor wel weer credits aan de Tweaker.

Als je er al feedback een vuil wilt maken zou ik 3 sterren voor de communicatie zeggen met de volgende redenering:

- Hij reageert 4 dagen niet en jij moet hem een bericht doen (is dus geen 5 sterren waard)
- Hij verkoopt jou geen semi-defecte zooi en geeft uiteindelijk aan wat er is en de communicatie van te voren is goed (is dus meer dan 1 ster waard)

[ Voor 8% gewijzigd door Detmer op 04-05-2016 10:33 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Hoi Detmer, thanks voor je reactie. Zag dat jij helaas ook een vervelende ervaring rijker bent... succes ermee, hoop dat er nog iets uitkomt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Geen deal = geen review/feedback toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:38

MsG

Forumzwerver

Maar in dit geval is er wederzijds duidelijk een overeenkomst tot stand gekomen. De verkoper had beter eventjes kunnen terugkoppelen dat de laptop toch problemen veroorzaakt. Dan was jij de aankoop ook niet meer aangegaan vermoedelijk. Wel gek dat hij wel 2 nieuwe advertenties plaatst inderdaad en niet even bericht.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Gadgeteer schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:45:
Is dit een regel binnen Tweakers? Vraag ik uit onwetendheid. Het lijkt me dat als een tweaker bijvoorbeeld bij verkoop tijdens het onderhandelen de spullen al aan een ander verkopen en vervolgens niet meer reageren dit best vermeld mag worden voor toekomstige zakenpartners. Of ze moeten vantevoren even aangeven dat er onderhandeling plaatsvindt met meerdere tweakers.

Wellicht zijn er nog meerdere voorbeelden van toepassing maar bovengestelde regel lijkt me te zwart/wit. Maar misschien is het wel een vaste regel en moet ik me er gewoon aan houden :)

In mijn geval was er inderdaad al een principe overeenkomst omdat hij zelf het aanbod heeft gedaan en ik gereageerd heb dat het akkoord was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
MsG schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:48:
Maar in dit geval is er wederzijds duidelijk een overeenkomst tot stand gekomen. De verkoper had beter eventjes kunnen terugkoppelen dat de laptop toch problemen veroorzaakt. Dan was jij de aankoop ook niet meer aangegaan vermoedelijk. Wel gek dat hij wel 2 nieuwe advertenties plaatst inderdaad en niet even bericht.
Dat is dan ook het punt wat ik vervelend vindt, als hij het direct gemeld had dan had ik waarschijnlijk aangegeven dat ik hem dus niet wilde overnemen. Nu is het een eenzijdige opheffing van de overeenkomst en worden de spulletjes al weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
  • Laatst online: 13-03-2020
Gadgeteer schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 11:45:
Maar als de prijs is overeengekomen dan heb je wel een deal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-09 09:25
Dutchdeveloper schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:11:
[...]

Maar als de prijs is overeengekomen dan heb je wel een deal
Ja wellicht heb je gelijk en zal hier een review wel mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Als goed is wel, meen dat in de faq staat dat als er een prijs is overeengekomen je een deal hebt en bij een deal mag een feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Dank allen voor de reacties. Ik heb de volgende feedback gegeven dus hij mag op slot.

---

Ik zou deze laptop met een aangepaste cpu overnemen. Hij zou al getest zijn. Na verloop van tijd kreeg ik bericht dat er een bschadiging in het scherm zat. Na aanpassing van de prijs een akkoord bereikt maar vervolgens 4 dagen niets vernomen. Bij nazoeken blijkt de adv op vervallen te zijn gezet en laptop en cpu apart weer te koop te staan. Na een bericht van mijn kant te horen gekregen dat de cpu niet stabiel in de laptop zou werken.

2 sterren voor communicatie omdat hij zonder tegenbericht de deal af heeft geketst. Naar eigen zeggen geen bericht vanwege drukte maar wel tijd om 2 ads online te zetten voor de laptop en de cpu. Response duurt soms dus wat lang en eenzijdige beslissingen zonder overleg zijn nooit goed.

2 sterren voor beschrijving omdat hij de vermelde beschadiging op het scherm nu ook in de nieuwe adv niet vermeld en mij wel foto's heeft gemaild maar die niet bij de adv heeft gezet. In combinatie met de beschadigingen op het scherm is dit wel een ding dat voor een koper niet te acherhalen is behalve door er specifiek naar te vragen. Bij aanpassen van de adv zal ik deze nog naar 3 willen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

P-e-t-j-e schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:20:
Ik twijfel over feedback dus hierbij een post om te kijken wat jullie vinden:
Als je twijfelt, vraag het dan aan de admins. Die weten als geen ander hoe het zit. Anders krijg je allerlei discussies en meningen in de trant van "volgens mij" en "ik denk".
Jij had dan wel akkoord gegeven, maar de verkoper nog niet en je had ook nog geen bankrekeningnummer. En zoals hierboven al aangegeven: geen overeenkomst = geen feedback.
Makkelijker kunnen we het niet maken, toch? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Microkid op 06-05-2016 10:51 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Hoi Microkid,

als hij mij een aanbod doet en ik ga erop in dan is er toch een overeenkomst? Voor een overeenkomst lijkt het me niet nodig dat je al bankgegevens hebt aangezien je het ook kunt ophalen.

En mijn post was nou juist om te peilen wat medetweakers vinden en hun mening te vragen aangezien er geen zwart-wit tabelletje is qua feedbacksterren. Ik zou het echt raar vinden als ik medetweakers niet via feedback op de hoogte "mag" brengen dat hij eenzijdig een deal afbreekt zonder tegenbericht en de spullen gewoon weer te koop zet. Dat lijkt me namelijk echt wel sprekend voor de manier waarop iemand zich op Tweakers V&A beweegt en daar is de feedback toch voor? Ik wil er geen discussie van maken dat ik de regels aan wil passen of iets dergelijks maar het zou enorm contra-intuïtief overkomen als ik hier geen feedback van zou mogen posten. Ik zou het als koper graag weten. En uit de praktijk blijkt dat het nodig is: hij heeft nu de laptop verkocht (staat/stond op gereserveerd) zonder melding van de schade aan het scherm in zijn ad, ik weet het en hij weet maar het is de vraag of de koper het weet. Speculatie natuurlijk maar ik vind dat zo'n beschadiging in de omschijving genoemd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Persoonlijk vind ik dat je wel degelijk feedback kan geven! Het zelfde is met bieden en dat desbetreffende persoon niet meer reageert op je bod of andersom. Dat is onbeschoft en dat is dan hoe jij in handelen omgaat. Ik heb zelf daardoor ook 1 negative review en volledig terecht! Daarnaast wel pro's inderdaad dat hij geen defecte laptop verkocht dus misschien dat je daar credits voor kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Er is pas een overeenkomst als er wederzijds akkoord is over het te leveren product, de prijs, de betalingswijze en manier van overdracht. Dat was in jouw situatie niet het geval, want er was nog geen concreet akkoord over de prijs en betaling en overdracht. Ergo, geen overeenkomst.

In dergelijke twijfelgevallen is het beter om dit even aan de admins te vragen, juist om discussies te voorkomen. Zoals ik al aangaf, iedereen heeft een mening. De een vindt dit, de ander vindt dat, en uiteindelijk weet je nog niet of je het correct hebt. Een mening hebben mag, maar we volgen hier op Tweakers onze definitie van een "overeenkomst".
Galinsky schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:05:
Persoonlijk vind ik dat je wel degelijk feedback kan geven! Het zelfde is met bieden en dat desbetreffende persoon niet meer reageert op je bod of andersom. Dat is onbeschoft en dat is dan hoe jij in handelen omgaat. Ik heb zelf daardoor ook 1 negative review en volledig terecht! Daarnaast wel pro's inderdaad dat hij geen defecte laptop verkocht dus misschien dat je daar credits voor kan geven.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Jij "vind" dat je dan feedback kan geven. Wij niet. Zolang je nog aan het communiceren bent, is er geen overeenkomst. Natuurlijk is het vervelend dat de andere partij niet reageert, maar ons beoordelingssysteem is niet bedoeld voor het beoordelen van communicatie, het is bedoeld voor het beoordelen van transacties.

[ Voor 40% gewijzigd door Microkid op 06-05-2016 11:09 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Hoi MK, die voorwaarden zijn dan door Tweakers opgesteld wanneer iets een overenkomst betreft? Volgens mij en de meeste definities op internet is er een overeenkomst als een partij een aanbod doet en de andere partij daar akkoord mee gaat. Er wordt dan nog niet gesproken over de manier waarop de producten afgeleverd worden en/of betaald worden.

Ter verduidelijking, ik wil geen topic openen om te vragen OF ik feedback mag geven maar WELKE. En dat is wel een mening en ik zie niet waarom een admin daar beter antwoord op kan geven als medetweakers.

Vindt het overigens wel enorm krom dat mijn feedback nu is verwijderd, de tweaker vervolgens weer als 'toptweaker' uit de feedback lijkt te komen terwijl er meerdere reacties staan over spullen weer aan een ander verkopen. Niet omdat die er wel staan maar omdat de feedback nu alleen maar weergeeft wat mensen vinden die wel iets hebben kunnen kopen en niet de mensen waarbij hij 'niet netjes' de deal heeft afgehandeld. En mogelijk doet hij dat veel vaker maar worden die dus ook verwijderd. Als ik hier nu geen topic had geopend had die van mij er misschien nog wel gestaan.

Ik dacht tot nu toe dat het feedback systeem bedoeld was om weer te geven wat de 'kwaliteit' van handelen van een tweakers binnen de V&A is. Ondanks zijn perfecte score weet ik bijvoorbeeld niet of hij 1 van de 5 kopers netjes behandeld en de andere 4 zonder tegenbericht in de menselijke uitwerpselen laat zakken. Misschien alsnog een puntje voor discussie maar dan in een ander forum?

-edit- Is me overigens wel duidelijk nu wat jullie qua regels hebben opgesteld dus ik zal me er zeker aan houden hoor, maar ik bekijk het feedback systeem nu met heel andere ogen. Bedankt in ieder geval voor de moeite van het uitleggen.

-edit2- Mag ik vragen of jij/andere admin de feedback hebt verwijderd of dat dat door de tweakers is aangevraagd? Wilde namelijk de sterren op 3 zetten voor het vooraf melden van de beschadiging en vermeende incompatiliteit maar hij was dus al weg en kon geen ander topic in dit forum vinden waar hij het aanvraagt.

[ Voor 15% gewijzigd door P-e-t-j-e op 06-05-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Microkid schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 10:31:
[...]

Jij had dan wel akkoord gegeven, maar de verkoper nog niet en je had ook nog geen bankrekeningnummer.
Sorry, maar je zit er wettelijk echt naast. De verkoper deed een nieuw prijsaanbod. Koper gaat akkoord. Overeenkomst komt tot stand. Verkoper hoeft dat akkoord niet nogmaals te bevestigen omdat hij middels het aanbod al de wil uitte om het voor die prijs te verkopen.

Het klopt dat vaak de discussie over aflevering dan pas begint, maar dat doet er niets aan af dat er al een overeenkomst is. De wet beschrijft zelfs hoe het werkt als er dan over aflevering geen enigheid kan worden gevormd en koper wel de overeenkomst wil laten nakomen: ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:58
Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2016 @ 20:44:
[...]

Sorry, maar je zit er wettelijk echt naast. De verkoper deed een nieuw prijsaanbod. Koper gaat akkoord. Overeenkomst komt tot stand. Verkoper hoeft dat akkoord niet nogmaals te bevestigen omdat hij middels het aanbod al de wil uitte om het voor die prijs te verkopen.

Het klopt dat vaak de discussie over aflevering dan pas begint, maar dat doet er niets aan af dat er al een overeenkomst is. De wet beschrijft zelfs hoe het werkt als er dan over aflevering geen enigheid kan worden gevormd en koper wel de overeenkomst wil laten nakomen: ophalen.
Bedankt Floppes. Ik vond het al vreemd dat tweakers een eigen definitie van overeenkomst had zoals Microkid schreef. Maar mag ts nu wel feedback plaatsen als er wel een overeenkomst was, maar geen transactie?
Edit: overeenkomst dus volgens het andere topic.
Beleid qua wanneer feedback geven

[ Voor 5% gewijzigd door pacificocean op 07-05-2016 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchdeveloper
Microkid schreef op vrijdag 06 mei 2016 @ 11:07:
Er is pas een overeenkomst als er wederzijds akkoord is over het te leveren product, de prijs, de betalingswijze en manier van overdracht. Dat was in jouw situatie niet het geval, want er was nog geen concreet akkoord over de prijs en betaling en overdracht. Ergo, geen overeenkomst.

In dergelijke twijfelgevallen is het beter om dit even aan de admins te vragen, juist om discussies te voorkomen. Zoals ik al aangaf, iedereen heeft een mening. De een vindt dit, de ander vindt dat, en uiteindelijk weet je nog niet of je het correct hebt. Een mening hebben mag, maar we volgen hier op Tweakers onze definitie van een "overeenkomst".

[...]

Dat is dus precies wat ik bedoel. Jij "vind" dat je dan feedback kan geven. Wij niet. Zolang je nog aan het communiceren bent, is er geen overeenkomst. Natuurlijk is het vervelend dat de andere partij niet reageert, maar ons beoordelingssysteem is niet bedoeld voor het beoordelen van communicatie, het is bedoeld voor het beoordelen van transacties.
Volgens mij spreek je jezelf redelijk tegen?
Heb in meerdere threads gezien dat je zei dat als de prijs is afgesproken dat dit gewoon een deal is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Dank voor de uitleg en response heren. Kan mijn verwijderde feedback nog ongedaan gemaakt worden of moet ik een (iets minder strenge :)) nieuwe feedback plaatsen?

Pagina: 1